Risti pelastuksen perusta

 

Kuvassa pyhäkoululainen laulaa Nsimeyongin kirkossa Yaoundessa, Kamerunin pääkaupungissa.

Kirkon alttaritauluna on risti.

Risti on myös meidän maassamme monen Herralle pyhitetyn huoneen alttaritauluna, esimerkiksi Kellokosken kirkossa Tuusulassa.

SUNNUNTAI 10.10.2021
20. sunnuntai helluntaista
Usko ja epäusko
Ensimmäinen lukukappale:  4. Moos. 21:4–9

Ristejä on monenlaisia. On pieniä koruja. On isompia seinällä olevia. On kulkueissa kannettavia. On kirjojen lukumerkkeinä käytettäviä ja erilaisina koristeina.

Meille kristityille risti kertoo ennen kaikkea Vapahtajamme suuresta sovintotyöstä Golgatan ristillä. Hän kärsi puolestamme kaikki meidän syntiemme rangaistuksen. Nyt rangaistus on suoritettu ja me olemme vapaita. Jeesus on meidän Vapahtajamme.

Kokonainen kansa ristinmerkkinä

Neljännessä Mooseksen kirjassa kerrotaan, että Israelin kansa oli ristinmerkki kokonaisena kansana.  Ristin keskus oli liitonarkki. Kolme heimoa oli idässä, kolme etelässä, kolme lännessä ja kolme pohjoisessa liitonarkista katsottuna.  Näin kansa kulki ristin muotoisessa muodostelmassa.

Muinaisessa Lähi-Idässä risti oli elämän merkki. Jo sumerilaisilla kiilakirjoituksissaan sana ”elämä” kirjoitettiin ristin muotoisena.

Niinpä kun profeetta Bileam näki Israelin kansan korkealta vuorelta käsin, niin hän näki suunnattoman suuren ristin merkin, elämän merkin.  Niinpä hän siunausi kansan.

Autiomaan käärmeet ja pelastus niistä

Autiomaissa on monin paikoin käärmeitä.  Näin oli myös Siinailla silloin, kun Israel kulki Egyptistä Luvattua maata kohti Mooseksen johdolla.  Moni menetti henkensä myrkyllisten käärmeiden takia.  Hädässä Mooses kääntyi Jumalan puoleen.  Jumala valmisti kansalle parannuksen käärmeen puremista.  Piti tehdä kuparista käärmeen kuva ja panna se korkealle varren päähän. Näin kansa saattoi nähdä sen.

Käärmeen kuva ei ole mikään taikakalu vaan ainoastaan Jumalan itsensä antaman avun merkki.  Apu tuli yksistään Jumalalta. Kuva oli vain ulkonainen väline, jonka välityksellä ihmiset saattoivat keskittää uskonsa Jumalan antamaa apua kohti.

Esikuva ja toteutuma

Jeesus vertasi omaa ristin työtään Mooseksen ajan tangon varaan ripustettuun käärmeeseen.  Niin kuin kuparinen käärmeen kuva nostettiin ylös, niin Jeesuskin ripustettiin Golgatalla ristille.  Niin kuin käärmeen kuvan katsominen pelasti myrkkykäärmeen purreman saaneen, niin Vapahtajamme parantaa Paholaisen eli paratiisin käärmeen kautta puhuneen Perkeleen satuttaman ihmisen. Niin kuin käärmeen kuva auttoi jokaista sitä katsonutta, niin ristiinnaulittu Jeesus on kaikkien niiden pelastus, jotka häneen uskossa turvautuvat.

Lahja on avoin. Se on tarjona kaikille.  Jumalan puolelta kaikki on valmiina.  Kukaan ei jää tarjouksen ulkopuolelle,

Nyt tarvitaan vain sitä, että sanoma Vapahtajamme sovituksesta saatetaan kaikille kansoille, jotta jokainen voisi panna turvansa häneen.

 

 

 

Neljännestä Mooseksen kirjasta, luvusta 21

Kiertääkseen Edomin maan israelilaiset lähtivät Horinvuoren luota Kaislamerelle vievää reittiä. Matkalla kansa kävi kärsimättömäksi ja alkoi puhua Jumalaa ja Moosesta vastaan: ”Miksi te toitte meidät pois Egyptistä tänne autiomaahan kuolemaan? Täällä ei ole leipää eikä vettä. Aina vain tätä samaa kurjaa ruokaa!”
    Silloin Herra lähetti kansan kimppuun myrkkykäärmeitä, ja niiden puremiin kuoli suuri joukko israelilaisia. Kansa tuli Mooseksen luo sanomaan: ”Me teimme synnin, kun puhuimme Herraa ja sinua vastaan. Rukoile Herraa, että hän ottaisi nämä käärmeet pois meitä ahdistamasta.” Mooses rukoili kansan puolesta, ja Herra sanoi Moosekselle: ”Tee käärmeen kuva ja pane se tangon päähän. Jokainen pureman saanut, joka katsoo siihen, jää eloon.” Mooses teki pronssista käärmeen ja pani sen tangon päähän. Kun ne, joita käärmeet olivat purreet, katsoivat pronssikäärmettä, he jäivät eloon.

  1. 2. kun. 18 vaskikäärme, Nehustan ja Ihmisen poika

    3 Hiskia teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, aivan niin kuin hänen esi-isänsä Daavid oli tehnyt.

    4 Hän hajotti uhrikukkuloiden alttarit, murskasi kivipatsaat ja kaatoi asera-tarhat.

    Myös Mooseksen tekemän pronssikäärmeen hän löi palasiksi. Aina niihin päiviin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja tälle käärmeelle, jota kutsuttiin Nehustaniksi.

    5 Hiskia turvasi Herraan, Israelin Jumalaan, eikä Juudan kuninkaiden joukossa ole ketään hänen kaltaistaan, ei hänen jälkeensä eikä ennen häntä. 6 Hän pysyi Herralle uskollisena, ei luopunut hänestä vaan noudatti käskyjä, jotka Herra oli antanut Moosekselle. 7 Sen vuoksi Herra oli Hiskian kanssa ja hän menestyi kaikessa mihin ryhtyi.

    Evankeliumi Jeesus:
    ” Ihmisen poika ylennetään niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa. ”

    • Tarja

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      1) Hiskian aikaan mennessä Mooseksen aikana Jumalan suurena tunnusmerkkinä toiminut kuparinen käärme oli menettänyt alkupeäisen tarkoituksensa ja käyttönsä. Sen sijaan sitä oli alettu palvoa eräänlaisena maagisena taikakaluna. Kun se ei enää palvellut alkuperäistä Jumalan työn julistamista vaan päin vastoin yllytti maagisiin toimiin, niin silloin se oli välttämätöntä poistaa.

      Sen kanssa kävi vähän samalla tavalla kuin kirkon historiassa aikoinaan pyhäinjäännöksille, joiden alkuperäinen tehtävä oli kertoa marttyyrien vahvasta uskosta tunnustaa Kristu sta vainoista välittämättä. Näin pyhyäinjäännökset kertoivat ylösnousemususkon voimasta rohkeuden antamisessa. Mutta myöhemmin näistäkin tuli eräänlaisia muistoesineitä, joista alettiin käydä kaupaa ja valitettavasti myös väärennöksiä alkoi tulla markkinoille.

      Kun ne eivät enää palvelleet alkuperäistä uskon ja toivon rohkaisun tehtävää, niin uskonpuhdistksen maissa niistä alettiin vähitellen luopua. Vain muutamien harvojen tunnetumpien henkilöiden arkut ovat saaneet jäädä rauhaan. Muut on vähitellen väistyneet pyhäinjäännösten kokoelmista.

      2) Jeesus käytti itsestään nimitystä Ihmisen Poika silloin kun hän puhui tehtävästään Pelastajana.

    • Maailma on pieni. Minuakin on prof. Ilmari Kärki ohjeistanut sumerilaissa jumala-nimissä. (Saavat muuten mielekkään merkityksen myös/ainoastaan sumerin lisäksi suomen kielessä…) Hän oli aikaan kuuntelemassa Turussa esitelmääni koskien ns. .Pyhän Hengen kappelin (by Benito Casagrande) symboliikkaa, ja hän antoi minulle kiitokseksi ja muistoksi wanhalla kirjoitukoneella naputetun väitöskirjansa, joka on kirjastoni aarteita: Die Sprache der sumerischen Königsinschriften der frühaltbabylonischen Zeit.
      No nyt muistikin että olemme vääntäneet aiheesta aiemmin.

    • Seppo

      Miellyttävää kuunnella että sinäkin olet saanut tutustua Ilmari Kärjen tuotantoon.

      Tuota mainitsemaasi kielioppia käytimme kielioppinamme, kun hän työsti vanhoja tekstejä ja analysoi niiden kielenkäyttöä ja sisältöä.

      Arvostan myös sitä että rovasti Frans Kärjen pojan teos on saanut kunnia-aseman sinun melkoisen suuressa kotikirjastossasi. Frans Kärki muuten oli melkoisen lukenut mies. Sen lisäksi hän oli myös aikansa tunnetuimpia miehiä, joilla oli absoluuttinen kielikorva.

    • Niin, usein lahjakkuus kulkee suvuissa pitkäänkin, kunnes loppuviimein degeneroituminen panee pisteen.

    • Seppo

      Noinhan se menee suvuttain.

      Olihan yksi Urho Kekkosen sukulaisistakin presidentti Reaganin taloudellisia neuvonantajia.

      Ja onhan Bill Clinton sukua Englannin kuningashuoneelle. Eri maa erilainen järjestelmä, mutta kuitenkin.

      Tai Itä-Afrikassa Siad Barre oli Somalian kiistelty päämies. Yksi hänen serkuistaan oli Keniassa ja yksi toinen Tansaniassa, toinen oli maaherra ja toinen oli armeijan päällikkö, mutta en nyt muista kumpi oli kummassa.

  2. Erämaassa tapahtuneen voisi tulkita myös esikuvalliseksi vastalääkeideaksi.

    Käärmeitä käytetään myös lääkkeiden valmistukseen. En tosin tiedä, käytetäänkö käärmeen pistoon käärmeestä tehtyä lääkettä, mutta kuitenkin. Käärme on myös lääketieteen tunnus .

    Sen voi tulkita myös pelon voittamiseksi. Ei käärmeeseen katsominen tietenkään käärmeitä tappanut, tai poistanut, mutta saattoi auttaa pelon hälvenemiseen, kun uskoi, että auttaa.
    Kun nostaa oman pelkonsa tikun nokkaan ja katsoo sitä suoraan päin, hajottaa ja pilkkoo ja kysyy siltä, onko se totta vai ei, sen kanssa voi tulla sinuksi paremmin kuin että pakenee, riutuu ja lamaantuu sen alle.

    On sitten eri asia, kun tarkoitushakuisesti kehitetään pelkoa aiheittava uhka, kuten helvetti, kadotus, kidutus, kuoppa ja hirviö ja instituutti, joka nostaa itsensä tikun nokkaan jota katsoa, koska sillä on pelkoa poistava poika amulettina riippumassa kuolleen eliölajin tunnuksella, joka aikaisemmin oli poika itse eli Tammuz ja koko tarina on yhtä tyhjän kanssa, kuin sirkuksessa kiertävän karhun tanssi, kun kirkko rumpua löi.

    Risti on alkukantainen kuva ihmisestä, kädet levällään, Tammuz oli tällainen kuoleva ja ylösnouseva poika. Tammuzin laskeutuminen manalaan ja ylösnousemus sumboloivat luonnon kiertokulkua ja kasvien heräämistä aina uudelleen.

    Toisaalta tietysti, helvetin pelkoon juutalaisuus olisi voinuta auttaa ja pelastaa ilman että ketään piti kiduttaa koska ikuinen helvetti ei kuulu heidän uskontoon, ei ole sellaista heille testamentattu.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Nostat esille useamman kohdan, joista tässä vastaan vain pariin näkökohtaan. Toisiin palaan vasta muiden askareitteni jälkeen.

      3) Sinä otat <mooseksen ihmeen ikäänkuin ihmisten sisäisten voimien toimintana.

      Ihmisen sisäisillä voimilla on merkittävä asema ihmisen jokapäiväisessä elämässä. Jos niitä on, niin elämä sujuu hyvin, mutta niiden puute lamaannuttaa ihmisen.

      Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole Mooseksen ajan kuparikäärmeen sanoma eikä myöskään sen ratkaisun selitys. Lämpimien maiden todella myrkylliset käärmeet tappavat niin nopeasti ja tehokkaasti ettei niitä voi millään omilla henkisillä voimavaroillaan voittaa.

      Esim eräs hyvin tuntemani ja arvostamani Sven Klements, entinen maanviljelijä, josta tuli Kenian lähetti, sai Keniassa käärmeen piston ja kuoli siihen.

      Meillä Kamerunissa on yksi maailman myrkyllisimpiä käärmelajeja, joka kooltaan on vain lyijykynän kokoinen.

      4) Käärmesymboliikka on hyvin laaja perinteen muoto jota esiintyy lukuisissa teksteissä muinaisessa Orientissa. Niistä voisi varsin helposti kirjoittaa useamman sivun aineen, mutta miettiessäni otanko mukaan jotain siitä vaiko ei, niin totesin ettei silloin mitään muuta olisi mahtunut koko blogiini. Tämä jo yksistään Orientin vanhoissa teksteissä.

      Sitten aivan oma lukunsa olisi kertoa kiinalaisesta käärmeperinteestä, missä käärme on hyvän ja onnen vertauskuva.

      Kreikkalainen käärmeen käyttö on saanut vaikutteita muinaisen Lähi-Idän perinteestä ja on kehittänyt sitä omaan suuntaansa. Lääketieteen tunnuksena oleva käärme on kreikkalaisen kulttuurin perintöä. Länsimaisen lääketieteen isäksi kutsutaan Hippokrates Koslaista, muinaiskreikaksi . Ἱπποκράτης ὁ Κῷος, Hippokratēs ho Kōos. Hän eli vuosina 460–377 eKr..

      Koska näiden esille nostaminen olisi laajentanut koko jutun aiheeni kannalta sivuraiteille, jätin sen käsittelemättä tämänkertaisessa blogissani.

    • Tarja

      Jatkoa edelliseen vastauksiin

      5) Käärmeet tulivat minulle tutuikssi nuoruudessani, kun oppikouluaikanani 1955-63 ’Someron yhteikoulun biologian opettajani Pertti Viitanen väitteli käärmeistä. Hän toimi koulun rehtorina suurimman osaa oppikouluaikaani. Koulumme käytävillä ja biologian luokassa oli iso määrä käärmeiden häkkejä, joita saimme katsella ja ihailla niiden kauneutta.

      Pertti Viitanen oli inspiroiva opettaja, joka mielellään opetti keskustelemalla oppilaittensa kanssa. Kun vielä hänen eläköitymisensä jälkeenkin tapasimme joissakin yhteyksissä, keskustelimme – kuinkas ollakaan – käärmeistä. Aina mielenkiintoisia ja ajatuksia eteenpäin vieviä tuokioita.

      Somerolta hän siirtyi Vantaan yhteiskoulun rehtoriksi vuonna 1968.

    • Tarja

      6) Kirjoitustaito syntyi sumerilaisten keskuudessa noin 3 100 eKr. Aluksi merkit olivat temppelien eli julkisten rakennusten veroluetteloita joista kirjoitustaito sitten vähitellen kehittyi alun lähes kuvamaisista merkeistä symbolisimmiksi ja puhuttua kieltä mukailevammaksi. Hyvin varhain myös rakennuste perustamistietoja alettiin merkitä merkittävimpien temppelien rakenteisiin. Varsinkin omistuskirjoitus sille jumaluudelle, kenelle temppeli oli rakennettu oli tärkeää.

      Sumerin opettajani Ilmari Kärjen kanssa menimme läpi noita vanhoja tekstejä. Hän veljensä Toivo Kärki on maassamme tunnetumpi. Turun kirjamessuillakin viikonloppuna somerolaislaulajat esittivät hänen laulujaan.

      Tammuz oli yksi sumerilaisten lukuisista jumalista. Hänen jumalaistarunsa on muuttunut vuosatojen ja tuhansien kuluessa. Jonkinlaisen mielikuvan saanee häntä koskevien teologisten muutosten kulusta wikipedian suomalaisesta artikkelista https://fi.wikipedia.org/wiki/Tammuz .

    • Tarja

      7) Kristillinen sanoma helvetistä sisältää lupauksen siitä, että paha saa palkkansa. Saatanan valta väistyy, kuolema ei enää vallitse eikä mikään vääryys enää pääse esiin, kun Jumalan Pojan saapuessa kirkkaudessaan ja Jumalan valtakunta tulee esille kaikessa hyvyydessään. Helvetti siis on varattu Saatanan rangaistusta varten. Toki sinne joutuvat kaikki sen liittolaisetkin.

      Ilmestyskirjan luvussa 20 jakeessa 10 sanotaan:

      Saatana, noiden kansojen eksyttäjä, heitetään samaan rikinkatkuiseen, tuliseen järveen kuin peto ja väärä profeetta, ja siellä niitä kidutetaan yötä päivää, aina ja ikuisesti.

      Kuvaus jatkuu vielä luvun loppuun, mutta sitten myöhemmin luvussa 21 sanotaan mikä tulee tätä seuraavana

      1. Minä näin uuden taivaan ja uuden maan. Ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa olivat kadonneet, eikä merta ollut enää. 2. Näin, kuinka pyhä kaupunki, uusi Jerusalem, laskeutui taivaasta Jumalan luota juhla-asuisena, niin kuin morsian, joka on kaunistettu sulhasta varten. 3. Ja minä kuulin valtaistuimen luota voimakkaan äänen, joka sanoi: »Katso, Jumalan asuinsija ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan, 4. ja hän pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.» 5. Valtaistuimella istuva lausui: »Uudeksi minä teen kaiken.»

      Tämäkin kuvaus jatkuu ja seuraa vielä kehotus pysyä uskollisena Kristukselle, varoitetaan jumalattomuudesta ja sitten taas kuvaus Jumalan suuresta ilosta ikuisessa elämässä Jumalan luona. Tätä kuvataan puhumalla uudesta Jerusalemista.

  3. Tottakai on käärmeitä erämaassa, mutta onko se kirjaimellisesti uskottavaa, että käärmeen piston jälkeen jäi henkiin, jos katsoi käärmeeseen. ?

    Matias
    ” Sinä otat <mooseksen ihmeen ikäänkuin ihmisten sisäisten voimien toimintana."

    Kyllä siinä täytyy olla sisäiset voimat kysymyksessä, jos nimenomaan myrkkykäärmeen piston seurauksena vielä jää henkiin. Sisäisiin voimiin pitää tietenkin uskoa.

    Ei kannata kuitenkaan mennä nostelemaan käärmeitä, eikä skorpioneja , eikä nostelemaan myrkkymaljoka vaikka evankeliumi lupaakin, että ne eivät vahingoita kristittyjä uskovia, koska Kristus on pelastus ristillä kun sinne katsoo. Tämä on valheopetus.

    • Ehkä sallitte keskusteluun tällaisen pienen täsmennyksen.

      Tarja: “Ei kannata kuitenkaan mennä nostelemaan käärmeitä, eikä skorpioneja , eikä nostelemaan myrkkymaljoja vaikka evankeliumi lupaakin, että ne eivät vahingoita kristittyjä uskovia.”

      Olen täysin samaa mieltä, ei kannata ei. Julkisuudessa on joskus kerrottu, että joissakin uskonnollisissa menoissa moinen uskomus on vienyt jopa ihmishenkiä.

      Kohta, johon viittaat löytyy Markuksen evankeliumin lopusta: “Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä. He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä.”(Mark16:17,18 KR92)

      KR92 lisää tärkeän tiedon näiden raamatunjakeiden alkuperästä: “Markuksen evankeliumi päättyi alkuaan jakeeseen 16:8.Joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla.”

      Käännös American Standard lisää tähän lisäperusteluna seuraavaa: “The two oldest Greek manuscripts, and some other authorities, omit from verse 9 to the end.”

      On hienoa, että vaikka Raamattuun on aikojen kuluessa yritetty lisätä kaikenlaista, nykyinen tutkimus kykenee yhä paremmin kertomaan, mitä asiaa Jumalalla on alun perin meille ollut.

    • Tarja

      8) Tuot esille merkittävän ja tärkeän ohjeen arkielämän realiteeteille. Käärmeitä ei todellakaan pidä mennä sormin sorkkimaan ilman asianmukaisia varusteita. Sellaisessa voi käydä todella pahasti.

      Tuolla Markuksen evankeliumin myöhemmin mukaan liitetyllä kappaleella on sikäli merkittävä tehtävä, että ei myöskään pidä tehdä keinotekoisia esteitä evankeliumin julistamiselle käyttäen niitä verukkeina työstä kieltäytymiselle.

      Vanhassa orientaallisessa kirjallisuudessa on kuvauksia, miten hallitsijat ovat tehneet voittoisia retkiä ja tallanneet jalkoihinsa ”käärmeitä ja skorpioneja”. Nuo haluavat kertoa, että vaikka retken vastukset olivat voimakkaita, niin tuo voittoisa retki kuitenkin johti voittoon. Vastukset voitettiin ja voitto saatiin kotiin.

      Tämän esikuvan mukaisesti tuo Markuksen evankeliumi kehottaa voittamaan evankeliumin julistamisen esteet ja viemään sanomaa Vapahtajastamme eteenpäin kaikista hankaluuksista ja vaivoista huolimatta. Se kannattaa ja tuottaa lopulta hedelmää.

      Kamerunissa matkoja tehdessäni minulla oli periaate, että riskejäkin on joskus uskallettava ottaa, mutta ei koskaan turhia, harkitsemattomia eikä kaikkia tarvittavia ja läpi ajateltuja ratkaisuja riskien haittojen välttämiseksi. Niinpä jokaisen pidemmän matkan edellä maasturimme läpi kävi perusteellisen tarkastuksen naapurimme korjaamossa. Kaikki ennalta kuviteltavat kohdat tarksitettiin. Ikään kuin pienoismuodossa lentokoneitten tarkastus ennen matkalle lähtöä. Näin oli mahdollista tavoittaa myös sellaisia alueita, joihin ei olisi voinut mennä ilman näitä varmistuksia.

      Markuksen evankeliumin teksti ei oikeuta meitä leikittelemään myrkkykäärmeitten kanssa. Tällainen toiminta on ennemminkin verrattavissa Saatanan Jeesukselle asettamiin kiusauksiin, missä Jumalaa pannaan väärällä tavalla koetukselle, kun uhmataan terveen järjen käytön periaatteita.

      Joidenkin äkkiväärien liikkeiden kokeilut ovat olleet todella järkyttävän tuhoisia. Noiden liikkeiden ilmapiiiri on ollut sairaalloista ja itsetuhoisaa.

    • Rauli

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Kiitos tuosta vanhojen käsikirjoitusten historian kuvauksestasi.

      Raamatun kokoelman kokonaisuutta ajatellen voimme todellakin todeta, että Markuksen evankeliumin loppu on myöhemmin tehty lisäys. Se ei kuitenkaan sulje tuota kohtaa pois Raamatun kaanonista. Kohta on ollut mukana jo silloin, kun nykyinen Uuden testamentin kokonaisuus on hyväksytty kirkolle ohjeelliseksi. Raamatun kokonaissanoman kannalta ei ole oleellista tekstien palasten yhteen kokoamisen historia, vaan lopullinen kokonaisuus, jonka sanomaa me julistamme. Toki kokoamishistorialla on paljonkin annettavaa tekstin tulkinnassa ja sen ymmärtämisessä. Jos ymmärrämme sen tavan miten tekstit ovat syntyneet, niin silloin myös tekstin eri näkökohtien kokonaisarvio on mahdollista tehdä täsmällisemmin. Näin vältämme turhia ylilyöntejä ja oikein ymmärtäen voimme myös huomata miksi nuo lisäykset ovat tulleet ja mihin ne tähtäävät. Näin kokonaiskuva täsmentyy ja ymmärrys lisääntyy.

    • Kiitos Matias asiallisesta puolustuksesta Markuksen evankeliumiin myöhemmin lisättyjä loppujakeita koskien.

      Markuksen evankeliumin pidennys on vain yksi muiden samankaltaisten väärentämisyritysten joukossa, tosin ei liene tarpeen tämän otsikon alla niistä laajemmin jutella. Otin jakeet esille, koska nuo lisäyjset antavat täyden oikeutuksen Tarjan ajatukselle siitä, että Jeesuksen seuraajat tunnetaan immuniteetistaan myrkkykäärmeille sekä myrkyille ilman käärmettä. Ja eihän se niin ole.

      Tuollaisen suorastaan määritelmän oloisen jaenipun käyttäminen jonkinlaisena kristittyjen tunnusmerkkinä myrkyttää mielestäni sitä tietä, jota Jeesus käski meidän kulkea. Sinulla on toki oikea asenne korostaessasi Raamatun järkevyyttä ja sitä, ettei oikeastaan tuohon Jeesuksen lupausväärennökseen voi luottaa. Kuten tiedät, alun perin kaanoniin hyväksytyistä yksittäisiä jakeita on jouduttu poistamaan nykyisistä käännöksistämme lukuisia, ja viivat kertovat poistoista nykyraamattujen tekstissä. Markuksen loppu sinnittelee vielä mukana uusimmissakin, miksiköhän?

      Kun sellaiset käsikirjoitukset 300-luvulta kuten Codex Vaticanus ja Codex Sinaiticus lopettavat Markuksen evankeliumin jakeeseen 16:8, minulla on kanttia päätellä, että meidänkin kannattaisi niin tehdä. Luvun loppu nykymuodossaan ei muiltakaan osin kestä kriittistä vertailua toisten evankeliumien sanomisiin.

    • Rauli

      Kiitos puheenvuorostasi, joka perustelee hyvin näkökantasi perusteet.

      Mielestäni Markuksen evankeliumin lopun ilmaisutapa tuo esille jotakin sellaista mille löytyy perusteita paitsi Raamatun ulkopuolisista muinaisitämaisista teksteistä myös mainintoja Vanhan testamentin kuvauksissa suuria vastuksia voittavasta elämän eteenpäin menosta.

      5.Mooseksen kirja:

      8:15 kuljetti sinua suuressa ja hirmuisessa, myrkyllisten käärmeiden ja skorpionien ja kuivien, vedettömien maiden erämaassa, vuodatti sinulle vettä kovasta kalliosta

      Samantapainen ilmaus kovienkin vastusten voittamisesta sisältyy myös Vapahtajamme omiin sanoihin

      Luukkaan evankeliumi:

      10:19 Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava.

      Kiitos Rauli että tuot oppineisuutesi mukaan tähän keskusteluun.

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      1) Vuoden 1933 käännös käyttää Mooseksen käyttämästä metallista nimeä vaski. Vuoden 1992 käännös pronssi. Omassa tekstissäni käytin kupari -sanaa osoittaakseni tuonaikaisen metalliseoksen vallitsevan metalliaineksen.

      2) Vaikuttaa että tekstissäsi esiintyy oikosulku

      Barnabas Profeetan Poika, Kehoituksen Poika

      Barabbas Isän Poika

      3) En ymmärrä mitä yrität sanoa Kyproksesta ja Johannes Markuksesta.

      Tiedämme että Markuksesta tuli sitten elämänsä lopulla Aleksandrian ensimmäinen piispa ja näin myös myöhemmin koptilaisen kirkon laskutavan mukaisesti ensimmäinen Aleksandrain paavi.

      Hän sai marttyyrikuoleman 25.4.68 jKr. Siitä on meidän kalenterissamme peräisin Markuksen nimipäivä.

    • Juu, kiitos tarkkuudesta Matias, hajamieleisyttäni kirjoitin isän poika kun piti kirjoitta profeetan poika,toki erotan ja ymmärrän nimet sanat barn abas ja bar abas.
      Itse asiahan ei muutu. Mikä heitä kiinnosti juuri Kyproksessa niin kovin, ettei vain tietosuusuus siitä että Venus-jumalatar oli ollut juuri Kyproksella eli kuparisaarella. Simpukalla on kupariverenkierto ja naisen veressä on enemmän kuparia kuin miehen…
      Edenin paratiisi on voinut olla Kyproksella, missä oli suuret kuparikaivokset (Kypros,cuprus/kupari) ja sattumalta’ Adamin ja Eevan yhteinen lukuarvo on sama 64 kuin kuparin atomipaino ja Venus tähden נוגה (5+3+6+50)

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi jossa selvensit mitä tarkoitit puheenvuorollasi ja viitteelläsi.

      1) Lukeneisuutesi tuntien juuri tuota olinkin ajatellut että oikosulku oli tunnut Barnabaan nimen merkityksessä.

      2) Kupari todellakin on saanut nimensä Kyproksen saaresta.

      Kyproksen historia on vanha ja sen poliittinen tilanne on aika erikoinen. Pohjoisen osan itsenäisyyden on tunnustanut vain Turkki. Eteläisen osan itsenäisyyden ovat tunnustaneet kaikki muut paitsi Turkki.

      Wikipedian lyhyessä suomenkielisessä Kyproksen esittelyssä ei ole mainittu, että Kyproksen kirkko on maailman vanhimpia kansankirkkoja. Kirkko laskee kansankirkkonsa alkaneen Paavalin ja Barnabaan ensimmäisestä lähetysmatkasta, koska heidän käskynhaltijansa kääntyi tuon aikana kristinuskoon. Ensimmäinen piispa oli juuri Barnabas.

      Tässä ei myöskään kerrota turkkilaisten voimakasta kirkon vastaista työtä kohtaan. Niinpä tässä jo pidemmän aikaa sitten sain tietää että tuolla alueella oli tuolloin jäljellä ainoastaan yksi ainoa käytössä oleva kirkko. Sen myöhemmästä kohtalosta en ole kuullut.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Kypros

      Omasta mielestäni Venus on alkuperältään yksi kaikkein roomalaisimpia jumalia. Nimitykselle löytyy kielellisiä vastineita kantaitaliasta, messaalista jne.

      Myöhempien kulttuurikosketusten mukana sen kuvaukseen sekaantuivat kreikkalainen Afroditen palvonta ja puunilaisten eli läntisten foinialaisten kautta sitten kosketuskohtia syyrialaiseen Astarten ja Ishtarin palvontaa jen.

      Venuksen erilaisista tehtävistä eri yhteyksissä latinan kieli on kehittänyt erittäin monia erilaisia nimityksiä Venukselle. Huomasin että englanninkielinen wikipedia on (7.10.2021 klo 14 tilanne) näitä eri nimityksiä tuonut hyvin esille.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Venus_(mythology)

      Olisi miellyttävää saada tietää, mistä olet saanut tuon tiedon Venuksen kytkeytymisestä Kyprokselle.

    • Matias, mytologiassa Venus Afrodite oli syntynyt Pathmoksella, joka oli Kyproksella. Kyproksella palvottiinkin juuri Afroditea. Antiikissa Venus planeetta yhdistetään juuri kupariin (kuten rauta Marsiin).
      Kyproksen eteläkärki sijaitsee 33 leveysasteella ja tämä liittyy numeron 33 arvoitukseen (Jeesuksen kuolin ikä , vapaamuurariuden korkein aste, Gal-sanajuuren lukuarvo, elämänpuu 32+God jne. (Jeesus kutsui itseään Venukseksi) Rappareita kutsutaan mm Venuksen pojiksi…

    • Seppo

      Kiitos ajatustesi täsmentämisestä.

      Huomaan että sinä seuraat ajallisesti myöhäisempää vaihetta Venuksen ja Afroditen samaistuksessa, kun taas minä nostin esille roomlaisen ikivanhan Venus-palvonnan, jossa sen palvonta nousee ikivanhasta roomalaisesta perinteestä.

      Myöhemminhän nuo samaistettiin, kun kreikkalainen kulttuuri voitti Karthagon hävittämisen jälkeen keskisen ja läntisen Välimerenn alueen.

      Jälleen lienee tullut oikosulku. Patmos -saari sijaitsee Egeanmerellä. Patmos on tullut kuuluisaksi ilmestyskirjan syntypaikkana.

      Ilmestyskirjan puhe kointähdestä ei sisällä mitään teologista yhteyttä Venus -jumalattareen. Siinä tähden mainitseminen sisältää kertomuksen uuden päivän koitosta eli siis valoisan ajan koittamisesta. Näin se vielä kerran korostaa Ilmestyskirjan keskeisen sanoman, että Jumalan valtakunta tulee voimassaan, kukistaa kaikki pahan hyökkäykset ihmiskuntaa kohtaan ja tekee kaikesta pahasta lopun, kun pahan alkusyy Perkele heitetään ikuiseen tuleen. Kun vielä Kuolemakin henkivaltana heitetään sinne niin silloinhan kuoleman seurauksetkin kumotaan eli siis kuolleet heräävät kuolleista ruumiin ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.

      Viittaus aamutähteen siis puhuu Jumalan valtakunnan valoisan koittamisen sanomaa. Minkäänlaiset epäjumalat eivät kuulu elävän Jumalan palvontaan.

      Ilmestyskirja:

      22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti.”

      Omalta puoleltani pidän noita numeroilla leikittelyjä vain sattumanvaraisina yhteensattumina. Varsinainen sanomahan eli alkuperäinen tekstien kertomus on jokaisessa erillisessä tapauksessa täysin eri asioita tarkoittava ilman mitään todellista yhteyttä toistensa kanssa.

    • Kiitti taas, ei ollut varsinainen oikosulku vaan yksinkertainen hajamielisyys, kun piti kirjoittamani lähes samankuuloinen nimi eli Pafos. Pafos oli siis muinaisen Kyproksen pääkaupunki ja Afrodite syntyi tarun mukaan siellä.

      Kyllä Pietari ja Jeesus puhuessa symbolisesti kointähdistä viittasivat aivan selvästi juuri Venus planeettaa, joka on auringon sanansaattaja nousestessaan välittömästi ennen aurinkoa taivaalle.
      Venus-motiivi kulkee koko Raamatun alusta sen loppuun. Genesiksen 1. virkkeen lukuarvo 2701 ei ole sattumalta juuri Venuksen 12 vuoden päivien lukumäärä. Venus-te Mayoilla sisältää paljon Raamatun ajoitusten kanssa analogisia aikamääreitä. Ilmiötä on tutkinut aerityisen ansiokkaasti tähtitieteilijä Pratt ,joka päätyy noihin täsmällisyyksiin. Eivät luvut tietenkään edusta hänella kenenkään konkreettisen ihmisen täsmällisiä syntymä-aikoja. Ne edustavat astronomisesti sinänsä oikeiden V e n u s-syklien ja muiden astronomisten aikojen alkuja, loppuja, pituuksia ja välejä. Venus-syklit punoutuvat koko Raamattuun sen ensimmäistä riveistä viimeiseen. Genesiksen ensimmäisen virkkeen lukuarvo on siis hyvin tarkasti 12 Venuksen vuotta ja Ilmestyskirja päätyy Venus-metaforaan. Pratt huomaa myös , että Davidin hallitusvuodet 147 vuotta ovat esim. 3 juutalaisen juhlakauden sykliä 3×49, ja että asiaan liittyy Venus-sykli.
      147 vasta hepreassa myös ilmaisua ’Gileadista’. Gilead oli paikka, missä heprealaisilla oli astronomian liittyvä kivikehänsä.
      Heprealaiset Raamattuun sisältyvät kalenterit tangeeraavat usein hämmästyttävän tarkasti Mayojen kalenterin kanssa.

    • Seppo

      Kiitos puheenvuorostasi

      Puhut tähtitieteellisistä ilmiöistä ja venuksen asemasta siinä. Tähtien tutkiminen on kiehtonut ihmisiä jo muinaisista ajoista. Siinä mielessä niiden seuraaminen on yleisinhimillistä.

      Mielestäni Raamatun sisältämät tähtitieteelliset havainnot eivät kuitenkaan ole muiden vastaavien tähtitieteellisten ilmiöiden ympärille muissa kulttuureissa tai uskonnoissa niiden puhtaasti tähtitieteellisten havaintojen yli. Näiden toisten kulttuurien ja uskontojen parissa kytketyt runolliset, filosofiset ja hengelliset perinteet eivät kuitenkaan ole yleispäteviä, vaan kussakin kulttuurissa ne ovat kasvaneet omaan suuntaansa ja kertovat kunkin kulttuurin omien katsomusten käsityksiä.

      Mielestäni vanhojen roomalaisten Venus, kreikkalaisten Afrodite sekä muinaisten kanaanilaisten Astarten tai Mesopotamian Ishtarin palvonnan kuvaukset eivät millään tavoin auta ymmärtämään Raamatun sanomaa Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen merkityksestä meidän pelastumisemme näkökulmasta.

      Sen sijaan aivan uskonnonhistoriallisen tietämyksen kannalta noiden muinaisten uskomusten ja raamatullisen uskon välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja voidaan hyvinkin tutkia ja sellaisena ne voivat valottaa moniakin aatehistoriallisesti merkittäviäkin näkökulmia.

      Mutta näiden näkemysten vertaaminen vanhoihin amerikkalaisten uskomuksiin ja niiden ilmentymiin vanhoissa intiaanien uskonnoissa voi alkaa vasta siitä aikahistoriallisesta hetkestä alkaen, jolloin ensimmäiset vaikutteet kristinuskoon saapuivat Uudelle mantereelle.

      Näiden amerikkalaisten perinteiden tutkiminen voi auttaa ymmärtämään joissakin amereikkalaisissa piireissä esiintyvien kansanuskomusten luonnetta ja erityispiirteitä, mutta ne eivät kelpaa tuomaan mitään oleellista antia historialliseen Raamatun tutkimiseen. Jos sellaista yrittää, niin silloin virheeksi tulee noin 1500 – 3000 vuoden anakronismi.

    • Matias, tähtitieteilijä Pratt on esittänyt nuo Raamatusta nostamansa astronomiset ilmentymät aivan oikein. Tuskinpa löydät niistä virheitä.
      Itse asiassa Torah/torat / tarot, rotat, rotaatio on myös oppia taivaan kappaleiden liikkeistä.

  4. Risti ei pelasta ketään. Eikä nitkään ihmisten kirjoitukset Mooseksen kirjoittajasta alkaen.

    Jos pelastus on olemassa niin perustuu Korkeimman käsitykseen meidän ihmisten ymmärryksestä syntymästä saadustamme lähimmäisen rakkauden ymmärtämisestä ja noudattamisesta.

    • Reino

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Oikea elämäntapa ja lähimmäisen rakkaus ovat elämässämme todellakin tärkeitä.

      Eihän Katekismuksessakaan näitä sivuuteta, vaan kymmenen käskyä sisältyvät ensimmäiseen pääkappaleeseen.

      Meidän pelastuksemme ei kuitenkaan voi perustua meidän itsemme varaan. Tällainen olisi yhtä toivotonta kuin yrittäisi uimalla päästä Afrikan rannikolta Kamerunista Atlanttin yli Etele-Amerikkaan Brasiliaan. Meidän omat voimamme eivät riitä, eikä meidän tilamme anna siihen edellytyksiä.

      Sen sijaan juuri sanoma Vapahtajamme rististä on meille lohdullista. Vapahtajamme itse on tehnyt kaiken valmiiksi. Hän on kärsinyt meidän syntiemme rangaistuksen. Hän on sovittanut meidät Jumalan kanssa. Meillä siis on turvallinen Isä Taivaan meidän Luojamme ja meillä on uskollinen ja turvallinen Pyhä Henki meidän elämämme oppaana, hän, joka meille ojentaa Vapahtajamme armotyön hedelmät, luo uskon, toivon ja rakkauden sydämeemme pyhän kirkon yhteydessä, antaa syntiemme anteeksiannon, ruumiin ylösnousemuksen ja ikuisen elämän Jumalan kirkkaudessa.

      Kaikesta tästä kertoo Katekismuksen toinen pääkappale Uskostamme Pyhään Kolminaisuuteen. Me uskomme yhteen Jumalaan, joka on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.

    • Reino

      Pelastuksemme todellakin on Jumalan oma valinta. Sen hän kuitenkin toteuttaa Jumalan sanan saarnan ja sakramenttien välityksellä.

      Johanneksen evankeliumi:

      6:68 Simon Pietari vastasi hänelle: ”Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;

      Apostolien teot:

      5:20 ”Menkää ja astukaa esiin ja puhukaa pyhäkössä kansalle kaikki tämän elämän sanat.”

    • Johanneksen evankeliumi.. Tiedemeisten käsitys. Jumalan , Korkeimman sanaa ei realistisesti tiefetä.

    • Reino

      Käsitys realismista on hyvin kulttuurisidonnainen.

      Monelle intialaiselle karman laki ja kaikki siihen liittyvä on realismin keskeisin mitta. Joillekin afrikkalaisille maagisten voimien todellisuus on suurinta realismia, jne.

      Mielestäni todellisinta elämän todellisuutta on se, että myöntää koko maailmankaikkeuden olevan Jumalan työtä ja perustuvan hänen huolenpitonsa varaan. Tästä kasin aukeaa todellinen vapautuminen katsomaan avoimin silmin kaikkea, mitä luomakunnassamme tapahtuu, koska olemassaolomme ei ole minkään luodun varassa vaan turvallisesti Jumalan iankaikkisilla käsivarsilla.

    • Seppo

      Viittaamasi linkki puhuu aivan eri asiasta kuin historiallisesta Jeesuksesta Kristuksesta meidän Herrastamme.

      Siinä liikutaan erilaisten amerikkalaisten käsitysten maailmassa, jotka sisällöllisesti ovat aivan eri asia kuin evankeliumien puhe Vapahtajamme ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta meidän pelastuksemmme perustana.

  5. Lisää vaarallisia ohjeita evankeliumista :

    Lapsuudessani tunsin, tai en voi sanoa tuntevani, mutta tiesin meidän kylällä nuoren miehen, joka katkaisi kätensä ranteesta poikki, ilmeisesti kirveellä. Hän ei kuitenkaan kuollut esim. verenvuotoon, mutta joutui mielisairaalaan todennäköisesti loppuelämäkseen. Kaikki kyläläiset olivat toki kauhuissaan.

    Vasta paljon myöhemmin luin evankeliumista, että siellä kehoitetaan katkaisemaan käsi jos se viettelee, Jos silmä viettelee se pitäisi repiä irti. Mistä tällainen kehoitus voisi olla peräisin? Se ei liity mihinkään seksuallisuuteen kuten voisi kuvitella, vaan sotaan ja ryhmäuskollisuuteen.
    Jos joku kapinoi, häneltä voitiin katkaista kädet, näin hän ei voinut nousta ja kerätä joukkojan ryhmää vastaan.
    Muistan lukeneeni eräästä henkilöstä joka anoi, että ei molempia käsiä, ja hän voi tehdä sen itse. jos vain toinen käsi riittää.

    Luukkaassa on myös ohjeita, jotka hyväksyvät muun muassa varastamisen: ”Älä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa. ” Lisäyksenä: ’ jumala on hyvä kiittämättömille ja pahoille. ’

    Miksi tällaiseen pitäisi uskoa ?

    • Tarja

      Onpa valitettava tapaus sattunut mainitsemallesi henkilölle.

      Kiitos hyvästä kysymyksestäsi !

      Jeesuksen puheen tyyli seuraa laajemminkin Orientissa vallitsevaa puhetapaa, missä hyvin voimakkailla kielikuvilla painotetaan jonkin asian merkitystä.

      Mieleeni tulee verrata tähän asevelvollisuusaikani erään upseerin hyperbolaa eli liioittelevaa kielenkäyttöä oleva repliikki kasarmista luvatta poistumisesta eli puntiksesta. Hän sanoi jotain siihen tyyliin kuin että jos niin tekee niin se hirtetään aamunkoitossa. Kukaan meistä varusmiehistä ei ottanut tätä minään konkreettisena uhkauksena vaan ainoastaan että kasarmilta ei saa poistua ilmlan lupaa ja että jos näin tekee niin silloin joutuu asianmukaisten kurinpitotoimien mukaisiin huomautuksiin tai pahimmassa tapauksessa muutaman päivän arestiin.

      Tällainen erityisen painokas korostus siitä, ettei saa vietellä toisia ihmisiä lankeemukseen esiintyy myös mainitsemasi ilmauksen lisäksi vaikkapa puhe myllynkivestä, jolla tahdotaan korostaa viettelyn vaarallisuutta.

      Markuksen evankeliumi:

      9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

      Meidän puheentavassamme vastaava voitaisiin sanoa esimerkiksi ilmauksella:
      ”Teidän on hyvin tärkeää muistaa, ettette viettele ketään, koska sellaisesta voi olla vietellylle ihmiselle erittäin suuria ongelmia. Älkää siis ihmeessä ryhtykö sellaiseen.”

      Näin ymmärrettynä myös oman itsensä kohtaamat viettelykset vääryyteen on aiheellista poistaa mielestään jo ennen kuin ne pääsevät pahemmin valtaamaan meitä.

      Näin tulkiten esimerkiksi seuraavassa lauseessa varoitetaan menemästä sellaisiin toimiin, missä voi turmella elämänsä pahanpäiväisesti. On parempaa pitäytyä oikealla elämän tiellä kuin suin päin mennä järjettömiin touhuihin mukaan oma itseään ja elämäänsä vaurioittamaan.

      Markuksen evankeliumi:

      9:43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.

      Kielellisesti siis kyse on hyperbolasta eli liioittelusta.

  6. Kirkkoko pyhä ? Katolinen kirkko ? Kirkko on yhtä syntinen, kuin on sen jäsenet. Kirkoista pitäisi poistaa ristiinnaulitun kuvat ja ristit, sillä risti on rangaistusväline, jolla tapetaan. Samalla todistellaan, että tämä ”isän poika” ei jäänyt ristille, se oli vain välivaihe julmassa suunnitelmassa. Siis miksi kirkko yhä hehkuttaa kidutusta ? Luulisi, että ”lopputulos” olisi hehkutuksen arvoinen.

    Kun poikani oli pieni, hän ahdistui nähdessään koulun retkellä ristin ja sen tarkoituksen. Kotona asiaa mietittyään sanoi helpottuneena : ” No, ei se mitään, ensi jouluna syntyy uusi Jeesus”.

    • Charlotta

      1) Kirkko on yksi, pyhä ja yhteinen

      Kirkko on pyhä siksi, että Jumala on pyhä. Koska kirkko on Jumalan kansa ( kyriake ekklesia = Herran kansa) niin siksi Jumalan antaman pyhityksen takia kirkko on Jumalan omien yhteisö ja sellaisena pyhä. Pyhä Jumala elää uskoviensa keskellä ja vaikuttaa alati kirkon toiminnassa Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien kautta.

      Sen sijaan me ihmiset olemme syntisiä. Meistä yksikään ei voi sanoa itseään synnittömäksi. Joka niin tekee pettää itseänsä ja yrittää tehdä Jumalaa valehtelijaksi.

      Kaikissa perinteisissä kirkoissa tämä meidän ihmisten syntisyys on reilusti tunnustettu. Siksi me juuri tarvitsemmekin Jumalan armoa ja tätä varten joka päivä Vapahtajamme Jeesuksen sovitustyön osallisuutta.

      2) Ristillä tehty sovintotyö on ihmiskunnan ainoa toivo

      Ihmiskunnan lankeemus on niin suuri, että mikään muu ei pysty auttamaan meidän ihmiskuntaamme kuin Jeesuksen täytetty sovintotyö Golgatan ristillä. Siellä Jeesus antoi itsensä kuolemaan, vuodatti verensä meidän edestämme, jotta meidän syntimme ja syyllisyytemme on tullut kokonaan sovitetukssi ja meillä on mahdollisuus elää jokapäiväisen ja alati jatkuvan anteeksiantamuksen varassa.

      Tämä on keskeinen sanoma ja koko olemassaolomme ainoa pelastuksen mahdollisuus. Siksi sanoma Kristuksen rististä on Jumalan suuren pelastustyön ylistys: Vapahtajamme on kuolemallaan kuoleman voittanut ja haudoissa olevilla elämän antoi.

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi

      1 ) Kysymykseesi kasteesta vastaus

      Ei jokaisessa jutussa tarvitse sanoa kaikkea, vaan eri tilanteissa puhutaan eri näkökulmista. Sen sijaan mikään siitä mitä yllä sanon ei puhu pätkääkään kastetta vastaan. Päin vastoin. Puhun siitä pelastuksesta, mihin kaste liittyy, nimittäin Jeesuksen rististä.

      Kastehan liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.

      Roomalaiskirje:

      6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
      6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
      6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.
      6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
      6:11 Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

      2) Kysymykseesi Jumalan rakkaudesta

      Jumalan rakkaus on tullut ilmi juuri siinä, että hän antoi Vapahtajamme meidän puolestamme kärsiä kuoleman ristillä.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

      1.Johanneksen kirje:

      4:9 Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.

  7. Sunnuntaina 10.10.2021 pidin saarnan ensimmäisen lukukappaleen 4. Moos. 21:4–9 pohjalta. Saarnalla oli aivan oma ajatusten kulkunsa, vaikka ajatuksissa tulikin joitakin tässä blogissani työstäneitä ajatuksiani esille.
    Lähdin liikkeelle siitä miten lähetystyössä evankeliumi menee eteenpäin. Eteenpäin oli myös Mooseksen toiminnan näkökulma. Vaikeudet voitettiin eivätkä vastukset estäneet kulkua.
    Ristin työssä toin esille myös sen, että samaisessa vesperissä missä Jeesus puhui Nikodemuksen kanssa ylentämisestään, hän oli juuri edellä puhunut uskon syntymisestä eli siis siirtymisestä Jumalan valtakuntaan sisälle. Sen hän sanoo tapahtuvan pyhän kasteen välityksellä, ”vedestä ja Hengestä”.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25