Rohkea uskon julistus

Kuvassa näkymä olohuoneeseemme Yaoundéssa Kamerunissa

Silloin kun vuonna 2007 lähdimme Kamerunista, niin siellä puhuttiin 281 eri kieltä.

Koko Raamattua tai Uutta testamenttia käännettiin innokkaasti uusille kielille, joilla ei aikaisemmin ole ollut kirjallisuutta. Työssä ovat eri heimojen parhaat voimat, jotta Pyhän Kirjan sanoma saataisiin omalle kielelle. Kristinusko on edistyksen ja parhaan kehityksen paras käyttövoima.

Koko maailmassa arvioidaan olevan noin 7000 kieltä.

Näistä noin joka kymmenennelle eli 704 kielelle on käännetty Raamattu.

Jäljelle jää noin 1,5 miljardia ihmistä, joilla ei vielä ole Raamattua äidinkielellä.

Evankeliumin julistuksen tavoite on tavoittaa kaikki maailman kansat, kaikista maista, kaikista kielistä, kaikista suvuista, niin aivan koko maailman kaikki ihmiset.

Tavoitteena siis on se mitä Paavali sanoo:

    – Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle,
    heidän sanansa maan ääriin asti.

Raamatun sana on hyvän saarnan perusta. Saarnan tehtävä on saada nykyihmisen elämään ja tilanteeseen sopivalla, ymmärrettävällä tavalla kerrotuksi se, mikä sanassa on oleellisinta.

Usko syntyy kuulemisesta,

mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

Jotta sanoma meidän Vapahtajamme pelastuksesta tulee selväksi, tarvitaan rohkeita todistajia, jotka luonnollisesti ja avoimesti tuovat esille meidän Jumalamme armon ja rakkauden työn. Ei siis tarvitse hävetä evankeliumia, joka on Jumalan voima meidän ihmisten hyväksi. Miksi peitellä sitä, mikä meille antaa ilon ja toivon. Jumalan hyvyyden anti on Jumalan turvallisien käsien varassa.

Kun vapauttava viesti kaikuu,

iloisesti raikuu,

niin ilo Herrassa on

turvamme ja väkevyytemme.

Kuten Pyhä Apostoli lausuu:

”Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!”

Aikoinaan vuonna 738 eKr. profeetta Jesaja sai kutsun Jumalan työhön. Siihen hän vastasi myöntävästi. Jesajan kirja luku kuusi jae kahdeksan:

Minä kuulin Herran äänen sanovan:

– Kenet minä lähetän?

Kuka lähtee sananviejäksi?

Niin minä vastasin:

– Tässä olen, lähetä minut!

Kun Jumalan sana pysyy esillä, niin se vaikuttaa. Se on kuin kylvötyö viljelijälle, kylvää siementä ja sato tulee aikanaan. Jumala itse huolehtii kasvusta, kun hänen sanaansa julistetaan. Pyhän Hengen voimasta syntyy usko, joka elää Jumalan lahjaksi antaman vanhurskauden varassa, yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.

Paavali julistaa armon sanaa: Jokainen Kristukseen turvansa paneva pelastuu.

Kaikilla on sama Herra,

ja häneltä riittää rikkautta kaikille,

jotka huutavat häntä avukseen.

Onhan kirjoitettu:

”Jokainen,

joka huutaa avukseen Herran nimeä,

pelastuu.”

Vielä on paljon tehtävää, vielä paljon tavoiteltavaa, uskon vanhurskautta julistettavaa, jotta kaikille kansoille, kaikille kielille ja kaikille väestöryhmille, koko maailman jokaiselle ihmiselle saamme kaiuttaa riemusanomaa: Jeesus on Vapahtaja, koko maailman Lunastaja, joka ristinkuolemallaan ja riemullisella ylösnousemisellaan on valmistanut sovituksen.

Sunnuntai 20.10.2024

Reformaation päivä

Uskon perustus

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 10:12–18

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 10

Kaikilla on sama Herra, ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. Onhan kirjoitettu: ”Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu.”
    Mutta kuinka he voivat huutaa avukseen sitä, johon eivät usko? Kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Kuinka he voivat kuulla, ellei kukaan julista? Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: ”Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!” Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: ”Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?” Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat:
    – Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle,
    heidän sanansa maan ääriin asti.

37 KOMMENTIT

    • Pidimme lähetyspiirin Forssan rukoushuoneella.
      Esittelin Kenian lähetystä kertoen Sleyn lähetystyön alkuajoista ja siellä aikoinaan käynnistäni ja mitä ajatuksia se toi tullessaan.
      Kerroin myös edellä esittämiäni tilastoja huomattavasti tarkemmin yksilöiden Kenian ja Kamerunin tilanteen mukaisesti syventäen.
      Rukousaiheita miettiessämme käsittelimme sekä Ukrainan että Israelin tilannetta. Kummastakin meillä sattui olemaan asioita sisältä päin tuntevia ihmisiä paikalla, joten saimme tietoomme omakohtaisen kokemuksen mukanaan tuomaa arvoa näiden tilanteiden arviointiin.
      Rakkaani Colette hoiti tarjoilun Irja Kuusniemen avustamana.
      Ulpu Mäkelä hoiti taidokkaasti Coletten valitsemien Siionin kanteleen laulujen säestyksen.
      Olen kiitollinen saadessamme yhdessä kokoontua Jumalan sanan tutkisteluun sekä lähetyksen merkeissä, vieläpä kuulla näkökulmia ajankohtaisiin kysymyksiin.
      Jos Herra suo, niin seuraavan kerran vierailemme Coletten kanssa Forssan rukoushuoneella maanantaina 4. marraskuuta.

  1. Usko tulee kuulemisesta -ajatus toteutuu kirkon julistuksessa, kun sanaa saarnataan ja sakramentit Jumalan sanan mukaisesti jaetaan.

    Panen näytteeksi tähän aiheen käsittelyä Augsburgin tunnustuksessa:

    V Kirkon virka

    Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

    Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

    VII Kirkko

    Edelleen seurakuntamme opettavat, että yksi, pyhä kirkko on pysyvä ikuisesti. Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan.

  2. Tänään 27.10.2024 katselimme TV:stä jumalanpalveluksen.
    Sen jälkeen tutkistelin yhtä raamatunkohtaa hyvin perusteellisesti alkukielen ja sanakirjojen avula löytääkseni kaikki hienoudet tekstin äärellä.

    Kävimme iltakirkossa Someron kirkossa.

    Vielä myöhemmin kuuntelin äänikirjana samalla tekstiä seuraten Toisen Timoteuskirjeen ensiksi alkukielellä kreikaksi ja sen jälkeen latinaksi, joka on katolisen kirkon opin ohjeellinen perusteksti.

    Viite Vulgataan eli latinankieliseen t3kstiin.

    https://live.bible.is/bible/latnv1/2ti/4?audio_type=audio_drama

    Samaten kävin tekstin läpi läpi myös nykyheprean kielisenä käännöksenä.

    https://live.bible.is/bible/hebm95/2ti/4?audio_type=audio_drama

  3. Koska nykyaikana esiintyy oppeja, missä sivuutetaan sakramenttien tehtävä konkreettisina pelastuksen saamisen välineenä, niin panenpa tähän terveen kirkon opin, mitä varten meillä on pyhä, yhteinen ja apostolinen kirkko Pyhän Hengen välineenä ja työkenttänä.

    Augsburgin tunnustus

    VII Kirkko

    Edelleen seurakuntamme opettavat, että yksi, pyhä kirkko on pysyvä ikuisesti. Kirkko on pyhien yhteisö, jossa evankeliumi puhtaasti julistetaan ja sakramentit oikein toimitetaan. Kirkon todelliseen ykseyteen riittää yksimielisyys evankeliumin opista ja sakramenttien toimittamisesta. Sen sijaan ei ole välttämätöntä, että perityt inhimilliset traditiot, jumalanpalvelusmenot tahi seremoniat, jotka ovat ihmisten säätämiä, ovat kaikkialla samanlaiset. Paavali näet sanoo: ”Yksi usko, (Ef. 4:5-6) yksi kaste, yksi Jumala, joka on kaikkien Isä jne.”

  4. Mentäköön tässä vielä kirkon opetus sakramenteista kohta kohdalta, jotta asia tulisi perusteellisemmin ymmärretyksi.

    Augsburgin tunnustuksesta

    IX Kaste

    Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
    Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.

    X Herran ehtoollinen

    Herran ehtoollisesta seurakuntamme opettavat, että Kristuksen ruumis ja veri ovat ehtoollisessa todella läsnä ja jaetaan niille, jotka sen nauttivat. Toisin opettavat ne hylkäävät.

    XI Rippi

    Ripistä seurakuntamme opettavat, että yksityinen synninpäästö tulee säilyttää seurakunnissa, vaikka kaikkien syntien luetteleminen ripissä ei ole välttämätöntä. Se on näet psalmin mukaan mahdotontakin: ”Erhetykset (Ps. 19:13) kuka ymmärtää?”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25