Ruumiin ylösnousemus

Kauniin kukan olemus puhuu Jumalan hyvyydestä meitä kohtaan.
Lupaus ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä on toivoa täynnä.
Jeesuksen ylösnousemus on avannut tien taivaaseen, uudistuneen Paratiisin kauneuteen.

SUNNUNTAI 12.4.2020›
Pääsiäispäivä
Kristus on ylösnoussut!
Ensimmäinen lukukappale: Hoos. 6: 1-3 tai Hes. 37: 1-14

Keskityn tässä Hesekielin kirjan sanomaan.

Minä uskon ruumiin ylösnousemisen

Meidän uskomme sisältää lupauksen ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Nämä lupaukset sisältyvät kolmanteen uskonkappaleeseen, joten nämä suuret tapahtumat Jumalan kansan eli kirkon uudesta elämästä taivaan kirkkaudessa toteuttaa Pyhä Henki. Hän antaa meille kaiken sen minkä Jeesus on puolestamme tehnyt ja meitä varten valmistanut.

Jumala on luonut meidät ruumiillisiksi. Näin meidänkin ruumiimme on Taivaan Isän tekoa. Jeesuksessa Jumala otti ihmisyyden olemukseensa ja näin Jumala itse on pyhittänyt meidän olemuksemme ruumiillisina olentoina. Ja koska kolmiyhteinen Jumala on yksi, niin myös hänen tekonsa on yksi.

Joku saattaa miettiä mielessään, onko tuo lupaus todellinen vaiko vain vertauskuvallinen. Raamatun vastaus on selkeä: Yhtä konkreettisesti kuin Vapahtajamme saattoi nousta kuolleista ja oppilailleen ilmestyessä hän saattoi näyttää naulojen jäljet ja myös syödän heidän kanssaan, yhtä hyvin myös meidän ylösnousemusruumiimme on niin reaalinen ylösnousemus, että mekin saamme jo nyt ennakoiden iloita tulevan maailman täyttymyksen elämästä Jumalan taivaassa, ikuisesta elämästä kirkastuneessa ruumiissa, missä ei enää ole mitään vikaa eikä puutetta, ei kremppoja eikä vaivoja, vaan kaikki on kokonaan uudistettua ja täydellistä.

Lukukappaleessamme Jumala kysyy profeetalta, voiko kuolleet luut herätä eloon, ja vastaus oli valtaisa tapahtumasarja, missä kuolleet heräsivät eloon. Ensiksi luut kokoontuivat yhteen, sitten jäsenet saivat lihansa ja ruumis eheytyi. Lopuksi henki palasi kuolleisiin ja kokonainen kansa oli saanut uuden elämän alun.

Profeetan sanat puhuivat kokonaisesta kansasta. Israel sai uuden tulevaisuuden. Tämä on lohdullista myös muille aikakausille, niin on ollut, nyt on ja on tuleva. Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Siksi myös meille nykyajan ihmisille sama kertomus kertoo, että Jumala pitää huolta kansastaan, kirkostaan, joten siis meistäkin nykyajan Jumalan lapsista, jotka pyhän kasteen kautta olemme päässeet Jumalan kansan jäseniksi, Jumalan lapsiksi, Jumalan kaikkien lupauksien osallisiksi ja taivaan perillisiksi.

Uskontunnustuksen kolmannessa uskonkappaleessa kerrotaan, että Pyhä Henki tekee työnsä kirkon eli seurakunnan välityksellä. Pyhän kristikunnan saama suuri lupaus sisältää sanoman, että kerran tämän elämän jälkeen Jumalan määräämänä aikana meidät herätetään kuolleista, me saamme ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

Kristus nousi kuolleista ja siksi tämä Hesekielin profetia sisältää näköalan koko Jumalan kansan riemullisesta tulevaisuudesta.

Pääsiäistervehdys eri kielillä länsimaisin kirjaimin

KRISTUS NOUSI KUOLLEISTA – TOTISESTI NOUSI (suomi)

KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN – SANNERLIGEN UPPSTÅNDEN (ruotsi)

KRISTUS ER OPPSTANDEN – SANNELIG OPPSTANDEN (norja)

KRISTUS ER OPSTANDEN – SANDELIG OPSTANDEN (tanska)

KRISTUS ER UPPRISINN – SANNARLEGA UPPRISINN (islanti)

HRISTÓS VOSKRÉSE – VOISTINU VOSKRÉSE (kirkkoslaavi)

HRISTÓS ANÉSTI – ALITHÓS ANÉSTI (kreikka)

KRISTUS ON ÜLESTÕUSNUD – TOESTI ÜLESTÕUSNUD (viro)

CHRISTUS IST AUFERSTANDEN – ER IST WAHRHAFTIG AUFERSTANDEN (saksa)

CHRIST IS RISEN – INDEED IS RISEN (englanti)

KRISTOS NOUZI KUOLENNOIZ – TOVESSAH NOUZI (karjala)

KRISTAS KAGGÖÖDI JAMM´JEST – TUODI KAGGÖÖDI (kolttasaame)

CRISTUS RESURREXIT – VERE RESURREXIT (latina)

KRISZTUS FELTÁMADT – IGAZAN FELTÁMADT (unkari)

CHRIST EST RESSUSCITÉ – EN VÉRITÉ IL EST RESSUSCITÉ (ranska)

CHRISTO E RISORTO – VERAMENTE E RISORTO (italia)

CHRISTO HA RESUCITADO – EN VERDAD HA RESUCITADO (espanja)

KRISTUS KÉLÉSI – IŠTIKRU´ JU´ KÉLÉSI (liettua)

CHRISTO RELEVIGIS EL LA MORTINTOJ – VERE RELEVIGIS (esperanto)

QOM MORAN MEN QABRO – SHARIRO ITH QOM (aramea/syyria)

AL-MASSIAH QAAM – HAKKAN QAAM (arabia)

HRISTÓS AFTÓNF – ALITHÓS AFTÓNF (kopti)

HRUSTIS HARAYAVEY MERELOTZ – ORHINAL E HAROUTIM HRISTOSI (armenia)

KRISTE ARSDGA – TŠEŠMAITAD ARSDGA (gruusia)

HRISTOS ULDZYSÁ SULTÍS – ZEM IK ULDZYSÁ SULTÍS (udmurtti)

HRISTOS A ÍNVIAT – ADEVARAT A ÍNVIAT (romania)

KRISHTI U NGJALL – VÉRTET U NGJALL (albania)

CHRISTUS IS OPGESTAAN – HIJ IS WAARLIJK OPGESTAN (hollanti)

HRISTOS UVASKRJÓS – SOPRAVDU UVASKRJÓS (valkovenäjä)

CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAL – ZAPRAWDE ZMARTWYCHWSTAL (puola)

KRISTUS VSTAL Z MRTVYCH – VPRAVDE VSTAL Z MRTVYCH (tsekki)

HRISTOS VÁSKRSE – VAISTINU VÁSKRSE (serbia)

HRISTOS VOSKRESE – NAISTINA VOSKRESE (bulgaria)

HRISTOS VOSKRES – VOISTINU VOSKRES (ukraina)

HARISTOS UKATSU – ZITSUMI UKATSU (japani)

KRISTU UDHITHANAI – AVAN SATHAYAMAYUM UDHITHANAI (malayalam)

KRISTO AMEFUFUKA – KWELI AMEFUFUKA (swahili)

KRISTO AZUUKIDDE – KYAMAZIMA AZUUKIDDE (luganda)

KRISTO NI MURIÛKU – NI MURIÛKU NAMA (kikuyu)

KRISTO ASIMUKUSE – ASIMUKUSHE TOTÓ (luhya)

KRISTO ANYAN – AMPA WANYAN (twi)

KRISTUS AKUI YA SON – AKUI YA SON BEBELA (beti)

KRISTUSAQ ONGOIHTAQ – ILAAMUN ONGOIHTAQ (aleutti)

Tässä ensimmäinen lukukappale Hesekielin kirjasta

Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita. Hän kuljetti minua yltympäri niiden ylitse, ja minä näin, että luita oli laaksossa hyvin paljon ja että ne olivat rutikuivia.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, voivatko nämä luut herätä eloon?” Minä vastasin: ”Herra, sinä sen tiedät.” Hän sanoi: ”Sano profeetan sana näille luille, sano niille: Te kuivat luut, kuulkaa Herran sana! Näin sanoo Herra Jumala näille luille: Minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Minä panen teihin jänteet, kasvatan ympärillenne lihan ja peitän teidät nahalla, ja minä annan teihin hengen, niin että te heräätte eloon. Silloin te tiedätte, että minä olen Herra.”
Minä puhuin saamani käskyn mukaan, ja minun vielä puhuessani alkoi kuulua kovaa kalinaa, kun luut lähenivät toisiaan ja liittyivät yhteen nivel niveleltä. Minä näin, että niiden päälle kasvoi jänteet ja liha ja että nämä saivat nahan ympärilleen, mutta elämää niissä ei ollut.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, kutsu sanallasi henkeä ja sano sille: Näin sanoo Herra Jumala: Tule, henki, tule taivaan neljältä tuulelta ja mene näihin surmattuihin, niin että ne heräävät eloon.” Minä puhuin niin kuin Herra minua käski, ja luihin tuli henki. Ne heräsivät eloon ja nousivat maasta, ja siinä oli luvuton ihmisjoukko.
Herra sanoi minulle: ”Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: ’Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.’ Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne. Minä panen teihin henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra.”

*********************************

Pääsiäistervehdyksien lähde:

http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/rukous_ja_jumalanpalvelus/kristus_nousi_kuolleista_paasiaistervehdys_eri_kielilla/

  1. Matias… Kiitos kiittämästä

    Luin kerran tarinaa, kuinka jossakin Etelä- Euroopan kirkossa tai luostarissa oli esitelty Paavalin pääkalloa. Itseasiassa niitä oli ollut kaksi. Siis Kaksi, samassa paikassa.

    Joku rohkea oli uskaltautunut kysymään, että kuinka niitä voi olla kaksi? Johon vastaus oli kuulunut: – Toinen on Paavalin nuoruuskallo, ja toinen aikuisen Paavalin kallo.

    Ja tottakai, jos Saulus uudestisyntyi Damaskoksen tiellä ja muuttui Paavaliksi, niin Saulus ikäänkuin kuoli. Näin kalloja voi olla kaksi…..— Vai mitä?

    Kutsumme tätä ’Kallomysteeriksi.’

    • Tarja

      Toisaalta

      Jos kaikki ne puunpalaset, joita sanotaan Jeesuksen ristin palasiksi, koottaisiin yhteen, niin niistä tulisi monta autokuormaa puutavaraa.

      Toisaalta taas

      Toisinaan saattaa käydä niin, että jotain reliikkejä väitetään virheelliseksi, mihin syynä saattaa olla vain se, ettei olla oltu perillä tarkoista historiallisista asiakirjoista, joiden pohjalta joku yllättävältä tuntuva väite saa aivan konkreettisen selostuksen siitä, miten noita reliikkejä, tai niiden osia, on siirrelty paikasta toiseen tms.

  2. Matias,

    ”Joku saattaa miettiä mielessään, onko tuo lupaus todellinen vaiko vain vertauskuvallinen. Raamatun vastaus on selkeä: Yhtä konkreettisesti kuin Vapahtajamme saattoi nousta kuolleista ja oppilailleen ilmestyessä hän saattoi näyttää naulojen jäljet ja myös syödän heidän kanssaan, yhtä hyvin myös meidän ylösnousemusruumiimme on niin reaalinen ylösnousemus, että mekin saamme jo nyt ennakoiden iloita tulevan maailman täyttymyksen elämästä Jumalan taivaassa, ikuisesta elämästä kirkastuneessa ruumiissa, missä ei enää ole mitään vikaa eikä puutetta, ei kremppoja eikä vaivoja, vaan kaikki on kokonaan uudistettua ja täydellistä.”

    ——
    Mielestäni asiat menevät sekaisin, mutta sinua ei voi siitä syyttää, vaan niitä kirkkoisiä, jotka ovat ymmärtäneet asian kääntäenverrannollisesti, – suorastaan.

    Eli jos kirkon isiä uskoo, niin niillä perusteillako voi sanoa, että “Raamatun vastaus on selkeä”. Näin ei voi sanoa, jos tarkistaa asian Raamatusta. Vaikuttaa sekavalta, mitä se onkin, ja edustaa ‘itseymmärrystä’.

    Raamatun ‘erittäin selvä’ kertoo, että Jeesus syntyi ihmiseksi ja kuoli ihmisenä, eli ruumiillisesti ja heräsi kuolleista kolmantena päivänä tähän maailmaan syntyneessä ruumiissaan. Siksi hänellä oli naulan jäljet näyttää, opetuslapsilleen, etenkin Tuomakselle.

    Jeesus heräsi kuolleista kolmantena päivänä. Kuolema ja kuolleista herääminen ole ruumiissa tapahtunut asia. Se ei ollut taivaaseen astuminen, vaikka tässä yhteydessä ’ylösnousemus’ käsiteellisesti johdattaa sellaiseen tulkintaan.

    1.Kor.15:

    50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
    51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
    52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

    Jeesuksen liha ja veri eivät perineet taivaallista statusta eikä peri meidän uskovien ihmistenkään, koska “katoavaisuus ei peri katoamattomuutta” siksi Jeesuksen liha niinkuin meidänkin, MUUTTUU ikuisuuden kestäväksi. Ei rahtuakaan ajallista peri iankaikkisuutta.

    Kuolemasta herääminen Raamatussa viittaa aina katoavan osaan palaamista eloon. Sen sijaan Ylösnousemus on se tapahtuma, mihin uskovan uudestisyntynyt henki kykenee, saaden hahmon mikä ei silmiin näy, vt. 2.Kor.4:18:

    ”meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.”

  3. Reijo

    Otappas huomioon, miten konkreettinen ylösnousemusruumis on.

    Jeesus tulee takaisin niin, että hänen haavansa näkyvät.

    Ilmestyskirja:

    1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.

    Tuosta takaisintulosta sanotaan myös niin, että se tapahtuu samalla tavalla kuin taivaaseen astuminenkin oli tapahtunut.

    Apostolien teot:

    1:11 ja nämä sanoivat: ”Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän.”

    Huomaa, ettei Paavali haihattele vain jonkinlaisen henkiolennon todellisuudella, vaan hän puhuu selkeästi nimenomaan ruumiin ylösnousemuksesta.

    1. Korinttolaiskirje

    15:35 Mutta joku ehkä kysyy: ”Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?”

    15:40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.

    15:44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.

    Paavali siis puhuu ruumiista eikä mistään ruumiittomista henkiolennoista.

    Ota myös huomioon, että Jeesuksen tullessa takaisin kuolleet herätetään. Mutta mihin? Heidät nostetaan kuolemasta elämään niiden rinnalle, jotka sillä hetkellä ovat maan päällä elossa, siis ruumiilliseen tilaan. Ja sitten molemmat yhdessä, sekä ne jotka tuolloin ovat olleet maan päällä että ne jotka tuossa tilanteessa olivat kuolleista herätetyt,
    Y H D E S S Ä
    nostetaan Herraa vastaan eli siis samoin ymmärrettynä kuin silloin kun Jeesus astui ylös taivaisiin.

    Otetaanpa sitten Johanneksen opetuslapsen Polykarpoksen opetuslapsen Irenaeuksen (n. 140–202) opetus, missä hän puhuu erittäin konkreettisesti ruumiin ylösnousemuksesta. Ja tiedätkö Reijo miten hän perustelee tämän. Jeesuksen reaallinen läsnäolo Herran pyhässä ehtoollisessa, missä Jeesus antaa ruumiinsa ja verensä meidän syötäväksemme ja juotavaksemme, on hänelle kouriintuntuva todistus siitä, että myös ylösnousemuksemme on ruumiillinen.

    Hän sanoo:

    ”Niin kuin maasta peräisin oleva leipä, kun se vastaanottaa Pyhän Hengen kutsumisessa (epikleesissä) Jumalan siunauksen, ei ole enää tavallista leipää vaan eukaristia, joka koostuu kahdesta aineksesta, maallisesta ja taivaallisesta, niin eivät ruumiimmekaan eukaristian vastaanottaessaan enää kuulu katoavaisuudelle, vaan niillä on ylösnousemuksen toivo.”

    (pyhä Ireneus, Adversus haereses, 4, 18, 5)

    Tässä siis sanotaan, että eukaristian vastaanottaminen antaa meille jo
    aavistuksen siitä, miten Kristus kirkastaa ruumiimme.

  4. Matias

    ”Ota myös huomioon, että Jeesuksen tullessa takaisin kuolleet herätetään. Mutta mihin? Heidät nostetaan kuolemasta elämään niiden rinnalle, jotka sillä hetkellä ovat maan päällä elossa, siis ruumiilliseen tilaan. ”

    Realistisesti ajatellen, uskoisin, että tulee tungosta.

    Matias :
    ”……….. että eukaristian vastaanottaminen antaa meille jo aavistuksen siitä, miten Kristus kirkastaa ruumiimme. ”

    Paavalin mukaa, te julistatte herran kuolemaa aina siihen asti, kun hän tulee.
    Kun lisäksi lupasi tulla jo omana aikanaaan eikä tullu, niin tuskinpa tulee ollenkaan.
    Mutta kuten eräs tässä kirjoitti lainauksena joltakin toiselta, Niin Kristus ei vaadi rehellisyyttä.

    • Tarja

      Kristus edellyttää rehellisyyttä. Jeesus on tie, totuus ja elämä.

      Puheet siitä etteivät Jeesuksen ennustukset muka olisi toteutuneet on vain yksi teoria muiden joukossa. Koska jokainen lause on oman aikansa tuote ja nimenomaan oman aikansa ilmausten käyttöön sovellettuja, niin on silloin huomattava että tuolloin on ollut myös sellaisia jotka ovat ajatelleet Jeesuksen tulon koittavan jo noiden ensimmäisten sukupolvien aikana.

      Näitä näkemyksiä vastaan Paavali varoittaa jo toisessa Tessalonikalaiskirjeessään.

      2.Tessalonikalaiskirje:

      2:2 ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

      Miten käytännössä toteutuu tuo kaikkien ihmisten samaan asemaan asettuminen toteutuu ei ole meidän tiedossamme. Oleellista tässä ei ole toteutumisen ulkonaiset puitteet vaan se että tuona hetkenä maan päällä asuneet ja haudoista herätetyt ovat rinnakkain tasa-asemassa Kristuksen takaisin tulon hetkellä.

      Ehtoollisessa tapahtuva Jeesuksen kuoleman muistaminen tarkoittaa sitä, että jokaisessa ehtoollisen vietossa meidät liitetään siihen pelastukseen, jonka Jeesus toteutti ristin uhrillaan. Kuolemallaan hän kuoli meidän kuolemamme ja näin toi meille lahjana ikuisen elämän osallisuuden. Ristin julistaminen siis merkitsee koko maailman sovituksen julistamista.

  5. ”1:7 Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen. ”

    Tämä on todennäköisesti otettu Joosefuksen kirjasta, jossa hän kertoo ennen temppelin tuhoutumista olleista enteistä.
    Näkyi erilaisia pilvimuodostelmia, ikäänkuin sotajoukkoja olisi taivaalla kiitänyt.
    Toiset pitivät niitä hyvänä enteenä, mutta oppineet tiesivät, että se ei tiedä hyvää, kuten sitten todeksi osittautuikin.

    • Tarja

      Hyvin monet kuvaukset ovat peräisin samoista lähteistä vaikka eivät välttämättä ole riippuvaisia toinen toisestaan. Näin kummankin kuvauksen takana voivat olla samantapaiset kansan keskuudessa liikkuvat kuvaukset ilman että kirjoittajat ovat olleet toisistaan riippuvia.

      Toki on mahdollista myös suoraviivaisempi vaikutus koska Josefuksen teos on kirjoitettu noin parikymmentä vuotta aikaisemmin.

      Mutta on otettava huomioon, että erilaiset pilvimuodostelmat ovat esiintyneet jo vuosisatoja eri puolilla uskonnollisessa julistuksessa, joten yhtäläisyydet saattavat myös olla vain ulkokohtaisia, mutteivat sisällä enempää yhtymäkohtia.

      Olen ollut erittäin varovainen vetämästä yhtäläisyysmerkkejä ilman selkeitä todisteita, koska näennäisesti samantapaiset kuvaukset voivat eri tilanteissa välittää toisistaan täysin riippumatonta sanomaa.

      Tässä tapauksessa esimerkiksi viittaamasi Josefuksen kuvaus viittaa Jerusalemin hävitykseen eli siis Jumalan kansaa kohtaavasta suuresta onnettomuudeta, kun taas Ilmestyskirjan kuvaus kertoo uuden ajan koittamisesta, kun Jumalan kansa saavuttaa ratkaisevan voiton kaikista pahoista valloista. Ilmestyskirjahan on voittolaulu siitä miten raivokkaimmatkin Jumalan valtakuntaa vastaan taistelevat joukot eivät saavuta voittoa, vaan ne kaatuvat jo puoleen väliinsä mennessään ja Jumalan vastaisten voimien lopullinen kohtalo on ikuinen tuli joka täydellisesti ja lopullisesti erottaa kaiken pahan Jumalan kansasta.

  6. Matias,

    Yritin kiinnittää huomion vain siihen mitä kirjoitettu on, eli minkä voi lukea.
    Jeesuksen ruumis oli yhtä todellinen kuin on meidän, vielä elossa olevien ruumis. Ne korreloivat täydellisesti keskenään ja se on todettavissa, muunmuassa, 1. Kor.15:35-54.

    40, Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita

    – taivaallinen ruumis ei ole nähtävä, kosketeltavissa, mutta maallinen ruumis on nähtävä, kaikille katoaville aisteille(kin) todellinen.

    44, .. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.

    – kaikki luonnolliselle ihmiselle nähtävä, tunnettavissa ja kosketeltavissa oleva on tulelle talletettu, koska se on maasta/maata.

    50, .. ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, ..

    – uskova on Jeesuksen kanssaperillinen, koska tulelle kuuluva, tuhoutuva ei peri mitään.

    51, .. mutta kaikki me muutumme.

    – kaikki taivaan valtakunnan kansalaiset kokevat saman muutoksen kuin Jeesuksen maallinen ruumis, kun hän nousi ylös

    52, .. ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

    53, Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.

    Apt. 1:

    9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.

    10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;

    11 ja nämä sanoivat: ”Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän.

    Jeesus kohotettiin ylös kunnes hän kohtasi pilven, jossa Jeesuksen ruumis lakkasi näkymästä.

    Enkelit sanoivat, että Jeesus on samalla tavalla tuleva takaisin, ja me vielä ruumiissa olevat kohtaamme Jeesuksen pilvessä, muuttuen niinkuin hänellekin tapahtui poislähtiessään. Samoin haudoista nousevat eri asteiset ruumiit, poltetut ja muuten atomi-tilassa olevat saavat taivaallisen tilan, muuttuvat ikuisuuden kestävään tilaan.

    Jo ensimmäisissä paikallisseurakunnissa alkoi esiintyä harhaopetusta, joihin Paavali puuttui niinkuin Jeesuskin. Jeesus Seurakunnan päänä puuttuu tänä päivänäkin ‘ireneusten’ opetuksiin. Siksi aina kun kirkkoisä tuodaan vahvistamaan jotain, niin se enteilee hutia. Muutenhan sinäkin pysyisit Kirjoituksissa ja lukisit niitä, niinkuin ne on luettavissa, eikä niinkuin niitä on n. 2000 vuotta tulkittu.

    Jeesuksen kohtaaminen pilvissä on enemmän kuin konkretiaa. –
    Jeesuksen kohtaaminen pilvissä ei ole todellisuutta uskosta osattomalle, ei ajatuksena eikä sitten kun se tapahtuu.

    Vahvennat ruumis-sanaa, joka viittaa joskus näkymättömään ruumiiseen ja joskus katoavaan, maalliseen ruumiiseen. Sotket vain näillä ikäänkuin selvennyksillä katoavan ja katoamattoman ja yrität saada niitä yhteenliittymään. Ireneus, Augustinus, Luther ja paavit ovat perustaneet valheruumiin ja ruumiita, joita voi kosketella, katsella ja jopa syödä??

    He jotka lävistivät Jeesuksen, tulevat näkemään Jeesuksen. Lävistyksen ruumiiseen jättämää jälkeä mainostetaan silloin nähtävän. Viimeinen maininta Jeesuksen naulanjäljistä oli, kun Jeesus näytti haavansa opetuslapsilleen kuolleista herättyään, eli lihallisessa ruumiissaan ollessaan. Sinä et oikein halua tai et ymmärrä Jeesuksen ruumiin statusta, mikä se oli siihen asti kun hän häipyi pilveen. Oliko tuohon pilveen ‘meno’ ylösnousemus vai oliko ylösnousemus, kun Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä??

    Viimeiseen lauseeseen ei ole vielä kukaan sakramentalisti halunnut/osannut vastata.

  7. Reijo

    Vastaus viimeiseen kysymykseen on selkeä: Jeesus nousi kolmantena päivänä kuolleista. Hän on totisesti ylösnoussut.

    Puheesi Jeesuksen ylösnousemusruumiista ikäänkuin erilaisena kuin taivaaseen astumisen yhteydessä ja nyt Isän oikealla puolella istumisessaan ei mielestäni alkuunkaan ole mitenkään perusteltavissa. Muista, miten ylösnoussut Jeesus sanoi olemuksestaan ylösnousemuksen jälkeen. Hän nimenomaan torjuu kuvitelman sellaisesta ruumiista joka olisi vain henkeä.

    Luukkaan evankeliumi:

    24:36 Mutta heidän tätä puhuessaan Jeesus itse seisoi heidän keskellään ja sanoi heille: ”Rauha teille!”
    24:37 Niin heidät valtasi säikähdys ja pelko, ja he luulivat näkevänsä hengen.
    24:38 Mutta hän sanoi heille: ”Miksi olette hämmästyneet, ja miksi nousee sellaisia ajatuksia teidän sydämeenne?
    24:39 Katsokaa minun käsiäni ja jalkojani ja nähkää, että minä itse tässä olen. Kosketelkaa minua ja katsokaa, sillä ei hengellä ole lihaa eikä luita, niinkuin te näette minulla olevan.

    Tämä riittää Raamatun sanan selvityksenä.

    Mutta sitten tulee toinen kysymys kirkon opettajien opetuksista. Kieltäytymällä ottamasta vastaan Jeesuksen oppilaan oppilaan oppilaan todistusta Jeesuksesta toimit todella ymmärtämättömästi. Et ilmeisesti tajua että heillä on lähipiirin selkeä arkitaju siitä, mitä usko on heidän ympäristössään vaikuttanut. Teet kuin sellainen saksalainen, joka kuvittelee suomalaisen teologin menneen porttolaan, kun tämä on kertonut saunoneensa ennen Saksaan tuloa. Noilla tuollaisen väitteen lausujien ongelma oli täydellinen tietämättömyys siitä, mitä suomalaisessa saunassa saunominen ihan oikeasti on. Yhtä pahasti sinä jäät virheellisten opetusten valtaan vain siksi ettet halua kuunnella alkuperäisessä ympäristössä uskoaan todistaneitten sanomaa. Nuo saksalaiset joista tässä puhun ymmärsivät käsittäneensä väärin kun saivat oikeaa opetusta suomalaisten tavoista. Samalla tavalla soisin, että sinäkin avaisit mielesi näkemään alkukirkon todellisuuden ja kuulisit niiden todistusta, joiden elämänpiirissä vielä oli alkuperäisen suullisen perinteen taju tallella.

    Muutoinkin miksi seuraat sellaisia uskonopetuksia, jotka on keksitty vasta viime aikoina sen sijaan että kuuntelisit niiden kokenutta opetusta, joiden oppi on tukevasti alkuperäisen kirkon opetuksen mukaista.

    Etkö huomaa, että minä seuraan juuri tuota ei vain 2000 vuotista vaan jopa 3000 vuotista perinnettä tulkita Raamattu ihan niin kuin se on kirjoitettu enkä yritä siihen väen väkisin tunkea mitään sata tai puolentoistasataa vuotta vanhoja uutuuksia. En siis ylitä kengittää kissaeläintä jaguaaria jollain auton renkailla, vaan huolehdin siitä että se saa oikeaa hoitoa eläintarhassa enkä yritä pakottaa sitä autoverstaalle.

    Onneksi moni aikaisemmin noiden uusien oppien keksintöjen seuraajista on vähän enemmän oppia saatuaan huomannut aikaisemmat käsityksensä väärinkäsityksiksi ja ovat siitä vetäneet johtopäätöksensä ja liittyneet kirkkoon, kun ovat huomanneet kirkon vuosituhantisen opetuksen aitouden.

    Suosittelen siis että avaat silmäsi näkemään totuuden ja uskallat myös tunnustaa sen.

    • Matias,

      Jottei menisi tarpeettomaksi jauhamiseksi, niin haluan toistaa, ettei ollut sinullakaan halua ja/tai kykyä vastata, että onko Jeesuksen taivaaseen nouseminen se ylösnousemus vai onko kysymys Jeesuksen kuolleista heräämisestä, toimintojen palaamisesta tulen ruoaksi päätyvään ruumiiseensa. Tämä vastauksesi riittää, kun kirkkojen itseymmärrys saa enemmän kuin saman aseman Kirjoitusten rinnalla.

      Luukkaan evankeliumin mukaan Jeesus ilmestyi siinä ruumiissaan, missä hän oli elänyt siihen hetkeen asti, ihmisenä. Ihmisenä Jeesus täytti Lain, ihmisenä vaelsi synnittömän elämän, ihmisenä hänet ristiinnaulittiin ja sitten ihmisenä kuoli sekä ihmisenä virkosi eloon, nousi kuolleista kolmantena päivänä. Ihmisenä hän ilmestyi neljänkymmenen päivän aikana yli viidellesadalle. Edelleen ihmisen tilassahän puhui viimeiset sanansa, vt. Apt. 1:4-8, 9. jakeessa jatkuu: Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään. Muuttuiko Jeesuksen ajallinen ruumis taivaalliseksi maan ja pilven välillä vai vasta pilvessä, ei pitäisi herättää mitään kysymyksiä eli epäilyksiä siitä, ettei muu Raamattu pitäisi paikkaansa, niinkuin on luettavissa, eli 1.Kor.15:35-54. Se ei kuitenkaan tee sinuun mitään vaikutusta, minkä uskon silmät aiheuttavat, eli “ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa,” ja “mutta kaikki me muutumme.” ei merkitse sitä mitä on kirjoitettu, on luettavissa ollut jo 2000 vuotta. Kirkkoisät, pyhimyksiä myöten ovat alistettu Kirjoituksiin, ei traditioihin, joita he juuri ovat muotoilleet.
      Olet hyvinkin otettu nk. klassisen kristinuskon tulkinnoista, paljolti keskiajalta. Ei turhaan olla valittu vuoden 2016 sanaksi “jälkitotuus”, englanniksi muodossa “post truth”, joka käytännössä on ollut hengellistä Jumalan käskyn rikkomista, tai sen otsikon alla on rikottu sitä, mikä tiivistyy Ilm. 22: 18 “Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.”

      Eli pidän silmäni auki lukemalla Kirjoituksia, jotka ovat ainoa testityökalut kaikkeen kirjoitettuun ja sanottuun.

    • Tuli parissakohden epäselvä ilmaisu, en saanut uudelleen muotoiltua, koska korjausmahdollisuutta tällä foorumilla ei ole. Pyydä selvitystä, jo joku ei näytä ymmärrettävältä.

    • Reijo

      Mielestäni ymmärsin kyllä, mitä halusit sanoa. Kiitos mielenkiinnosta ketjuani kohtaan.

      Tosin on valitettavaa, että halveksit historiallista tietoa siitä, miten alkuajan uskovat ovat Raamatun ymmärtäneet. Tämän takia muutamisssa opillisissa kohdissa mielestäni menet täysin eri teille kuin Raamatun sanoman puhdas ilmoitus. Mielestäni tuon tietämättömyytesi takia väität joissain kohdin aidon perinteen vastaisesti sellaisten mallien mukaan jotka ovat syntynet esimerkiksi kastekysymyksessä kieltämällä kasteen uudestisynnyttävän voiman menet 1520 -luvulla keksityn opin mukaan, Pyhän Hengen -kaste käsitteen kastevedestö erottamisen osalta 1875 julkaistu opetuksen perässä ja tuon opin kytkemisessä kielilläpuhumiseen noin 1900 -keksityn opin mukaisesti.

      Sama linja, missä yrität eristää ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän meidän ruumiillisesta todellisuudestamme irralliseksi henkiseksi ”ruumiiksi”, näyttää jatkuvan sinun tavassasi erottaa Jeesuksen ylösnousemus ja taivaaseen astuminen jonkinlaiseksi Jeesuksen ruumiillisen olemuksen muutokseksi. Näin itse asiassa kiellät Vapahtajamme kahdesta luonnosta toisen, nimittäin inhimillisen luonnon, ja kuvittelet että taivaassa olo lähentelee jonkinlaista henkiolemusta, josta Jumalan luomasta olemuksestamme puuttuu jotain hyvin oleellista.

      Muista että luomisessa Jumala otti maan tomua (meidän aineellinen olemuksemme) ja puhalsi tähän hengen (aineeton olemuksemme puoli) ja niin ihmisestä tuli elävä sielu ( persoonallinen kokonaisuus = aine ja aineeton olemuksemme yhdessä)

      Ongelma näyttää olevan se että tulkitset sanan ”liha” ikään kuin samanlaiseksi aineeksi, kuin mistä rakas vaimoni valmistaa ihanan maukasta ruokaa, etkä huomaa, että Paavali käyttää liha-sanaa hyvin paljon eri tavalla, nimittäin hyvän ja pahan vastakohtina, liha synnin alaista ja henki armahdetun ihmisen elämää.

      Paavalin kirjeessä Roomalaisille todetaan

      että ”liha” on meissä oleva Jumalan vastainen vaivamme aina Aadamista peräisin oleva perisynnin tuoma syntisyytemme,

      mutta henki on meidän ruumiillisessa olemuksessamme oleva Jumalan Pyhän Hengen ohjauksessa oleva Jumalan lahjana antama olemuksemme, se että olemme Jumalan armahtamia syntisiä, jotka elämme Jumalan armon varassa Jeesuksen meille antamasta uudesta ihmisyydestä.

      Roomalaiskirje:

      8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
      8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
      8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
      8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
      8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
      8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
      8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25