Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta! Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla? Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: ”Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat. (Saarn. 1: 2-11)
Mitä totuuksia löysit Saarnaajan kirjan tekstistä?
Miten suhtautua jatkuvaan elintason kasvuun; mistä kymmenen vuoden päästä Nokia muistetaan ja tunnetaan?
Mitä ihmisen tekemää voit löytää Isän kotona Taivaissa?
Mitä ajattelet elämästäsi; mitä voisit oppia Saarnaajalta ja mikä on mahdotonta hyväksyä?
Mitä tai miten voisit saada omaisuutta mukaan Taivasmatkalle?
Minkälaista olisi elää, jos ei olisi iankaikkisen elämän toivoa; mikä on elämämme tarkoitus?
Kaikki julkaistut blogini:
Kristittyinä meidän tulisi olla helppoa tunnustaa, että Pyhä Raamattu on jumalasuhteemme perusta, johon usko voi tarttua, josta voimme turvallisesti pitää kiinni.
Raamattua juuri siitä syystä kutsutaan armonvälineeksi. Sen äärellä ihminen ja ääretön Jumala kohtaavat toisiaan. Jumala on todellisesti läsnä kasteessa ja ehtollisessa. Mutta voimme sanoa, että Jumala on läsnä Raamatun sanassa.
Voimme sanoa myöskin, että Jumala kätkee itsensä Raamatun paperiin ja painomusteeseen. Tästä syystä voimme turvallisesti uskoen sanoa Raamattua Jumalan sanaksi.
Jumalan voimme kohdata Raamatun sanassa kirjoitettuna, luettuna, ja puhuttuna, ja saarnattuna kuuloaistimme ja Pyhän Hengen välityksellä suoraan omaantuntoomme ja sydämmeemme.
Kiitos hyvistä kommenteista, Jorma. Jumalan sanasta kuulemme Hyvän Paimen äänen. Hyvästä Jumalan tahdon mukaisesta saarnasta kuulemme Hyvän Paimenen äänen.
Martti, kiitos hyvistä kommenteista. Ilman kirjoitettua Jumalan sanaa ihminen on täysin sokea ja eksyksissä.
Kun ajattelee miestä joka on ”korviaan myöten” rakastunut naiseen niin mitä hän tekee kun ymmärtää rakkautensa kohteen tahdon, eikö kaikkensa tehdäkseen sen???
Kuinka on meidän laita kun luemme Jumalan tahdon niin olemmeko valmiit luopumaan kaikesta omasta ja tekemään sen???
Onko meillä se aarre taivaassa jonka vuoksi olemme valmiit todella luopumaan kaikesta täällä maan pällä???
Ari mitä vastaa omaan kysymykseesi? Rikkaalla nuorukaisella ei tähän ollut halua, kun Jeesus sitä häneltä vaati.
Juha Heinilä, ole siitä murheetta miten minä elän, en minäkään murehdi toisien vaan tuon esille sitä Jumalan Sanaa jota ymmärrän.
Jos etsit vikoja ihmisistä että voit ”laistaa” heidän puhumansa Jumalan Sanan niin seuraatko todella Jeesusta??
Jokaisella ihmisellä on tämä Jumalan rakkaus saviastioissa mutta Jeesus eli sitä todella ja Häntä meidän kuuluu seurata, Hänen Sanansa on se jota seurata ja jotka Hänen lampaansa kuulevat ja tottelevat.
Moni on viisas, mutta rakastaako omaa viisautta niin ettei ole valmis nöyrtymään Jeesuksen edessä lapsenkaltaiseksi ja tunnustamaan Jobin tavoin: ”5 Korvakuulolta vain olin sinusta kuullut, mutta nyt on silmäni sinut nähnyt.”
Ari kirjoitit: ”Jokaisella ihmisellä on tämä Jumalan rakkaus saviastioissa mutta Jeesus eli sitä todella ja Häntä meidän kuuluu seurata, Hänen Sanansa on se jota seurata ja jotka Hänen lampaansa kuulevat ja tottelevat.”
On vaikeaa olla rehellinen Jumalalle. Eikö olisi parempi, kun tunnustaisimme kuinka huonoja syntisiä olemme, Herra armahda?Rikkaalla nuorukaisella ei ollut halua auttaa lähimmäisiä ja seurata Jeesusta. Edellä oleva Raamatun kohta on hieno ja täydelliset ovat Jeesuksen sanat. Meidän pitää osata erottaa Jumalan laki ja evankeliumi. Ilman tätä taitoa, joudumme ummistamaan silmämme ja todistelemaan itselle ties mitä. Ymmärtämättömäksi heittäytyminen on helppoa, mutta silloinkin petämme Jumalan ja itsemme.
”Kirjaan painetut sanat ovat vain painomustetta paperilla, ellei niitä lueta, kuulla ja kerrota edelleen.” Kannattaisi lukea minunkin tekstini kunnolla.
Juha Heinilä, tuot esimerkkinä nuorukaisen joka EI LÄHTENYT SEURAAMAAN JEESUSTA eli hän ei saanut voimaa tulla Jumalan lapseksi. Entä Pietari, kielsi Jeesuksen palvelustytön edessä mutta kun sai Pyhän Hengen niin sai voiman.
Valehtelisin jos väittäisin ettei minulla ole tätä voimaa ja rakkautta elää, pyhitys on että enemmän ja enemmän alkaa elää sitä mihin Jumala Jeesuksen kautta kutsuu.
Kirjain kuolettaa eli kun luetaan Raamatun Sanaa ilman Pyhää Henkeä ja Jumalan rakkautta niin se ei tee Sanaa eläväksi, näin se vaan on, paatunut on ihmisen sydän ennenkuin Jeesus sen parantaa, ei pakanat ole siis parempia juutalaisiin nähden, sokeita ja kuuroja kaikki ennenkuin Jeesus avaa silmät ja korvat.
”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?” Mitä vikaa tässä pyynnössä on? Miksi Jeesus neuvoi tekemään jotain, mikä oli kysyjälle mahdotonta? Eiköhän se ollut tuo ’mitä minun pitää tekemän’? Jos haluaa itse ansaita omilla töillään pelastuksen, joutuu mahdottoman eteen. ’Jeesus Kristus, Jumalan Poika, armahda minua syntistä!’ lähestyy pelastusta oikeasta suunnasta.