Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta! Mitä hyötyä on ihmiselle kaikesta vaivannäöstänsä, jolla hän vaivaa itseänsä auringon alla? Sukupolvi menee, ja sukupolvi tulee, mutta maa pysyy iäti. Ja aurinko nousee, ja aurinko laskee ja kiiruhtaa sille sijallensa, josta se jälleen nousee. Tuuli menee etelään ja kiertää pohjoiseen, kiertää yhä kiertämistään, ja samalle kierrollensa tuuli palajaa. Kaikki joet laskevat mereen, mutta meri ei siitänsä täyty; samaan paikkaan, johon joet ovat laskeneet, ne aina edelleen laskevat. Kaikki tyynni itseänsä väsyttää, niin ettei kukaan sitä sanoa saata. Ei saa silmä kylläänsä näkemisestä eikä korva täyttänsä kuulemisesta. Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla. Jos jotakin on, josta sanotaan: ”Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat. (Saarn. 1: 2-11)
Mitä totuuksia löysit Saarnaajan kirjan tekstistä?
Miten suhtautua jatkuvaan elintason kasvuun; mistä kymmenen vuoden päästä Nokia muistetaan ja tunnetaan?
Mitä ihmisen tekemää voit löytää Isän kotona Taivaissa?
Mitä ajattelet elämästäsi; mitä voisit oppia Saarnaajalta ja mikä on mahdotonta hyväksyä?
Mitä tai miten voisit saada omaisuutta mukaan Taivasmatkalle?
Minkälaista olisi elää, jos ei olisi iankaikkisen elämän toivoa; mikä on elämämme tarkoitus?
Kaikki julkaistut blogini:
Juha Heinilä, kyllä Jumala kun vetää niin antaa piston sydämelle, en minä itse voi siihen vaikuttaa.
Onko muuta tietä kuin Jeesuksen kautta eli Hänen Sanansa kautta ja kun kerran Jeesus selkeästi Sanoo tulleensa kutsumaan syntisiä parannukseen niin ei ole muuta tietä kuin tehdä parannus ja saada syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä. On aivan toinen evankeliumi jos joku muuta väittää.
Ari, kiitos vastauksistasi. Valitettavasti et ole naapurillesi julistanut parannusta, että kertonut evankeliumia. Toivottavasti naapurisi on sinnikäs, eikä luovuta ennen kuin hänelle selviää, mikä se evankeliumi on.
Laki ja evankeliumi on pahasti sekaisin, jos väitetään, ettei Jeesus opettanut lakia.
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Näin on. Laki ja evankeliumi on tärkeää oppia tunnistamaan ja tietää mikä ero niillä on.
,Jorma Ojala, selvennetään mitä on se laki jota Jeesus EI JULISTANUT, se on että joku voisi omilla teoillaan saavuttaa pelastuksen eli päästä Jumalan valtakuntaan. Siis Jeesus opetti kuinka eletään Jumalan valtakunnassa, se kumosiko Jeesus sen lain joka määritteli Jumalan tahdon mukaisen elämän niin ei kumonnut, se että Jumalan valtakuntaan ei pääse kuin Jeesuksen kautta eli NÖYRTYMÄLLÄ PARANNUKSEEN sen Sanan mukaan mitä Jeesus puhui ei ole lakia.
Siis yksinkertaisesti kun ihminen ei omassa voimassa voi elää ja ymmärtää Jumalan tahtoa niin sen takia Jeesus tuli että ensinnäkin sovitti maailman Jumalan kanssa ja toiseksi että Hänen kauttaan pääsee sisälle Jumalan valtakuntaan ja saa voiman elää Jumalan tahdossa. Yksinkertaista.
Ari, Jeesus opetti Jumalan kymmentä käskyä (Vert. Matt. 6: 24-34); mikä laki se sinun käsityksesi mukaan oli?
Mitä tuosta väittelemään, sanoi Antti Rokkakin..
Turhan mahtipointinen oli tuo vastauksesi. Ari. Pääasia jäi kuitenkin edelleen selvittämättä.
Jorma Ojala, kyllä Jeesus opetti selkeästi elämää Jumalan valtakunnassa, siis kuinka eletään täyttäen ”rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi” siinä on laki ja profeetat. siis kun ajattelee haluaisinko minä että joku ajaisi ylinopeutta aiheuttaen vaaraa minulle, en haluaisi niin eikö silloin MINUN tule tehdä niin että ajan nopeusrajoitusten mukaan oli mikä syy tahansa??
Entä haluaisinko0 että lähimmäinen rakastaisi minua niin että veisi roskat AINA ettei meille tulisi riitaa, siis onko mitään syytä minun olla viemättä roskia?? Haluaisinko että minua rakastetaan niin ettei virheistäni huomauteltaisi ja minua kunnioitettaisiin niin ettei päätöksiäni arvosteltaisi, haluan, siis taasen onko mitään syytä huomautella toisen virheistä tai päätöksistä???
Entä haluaisinko että minua rakastettaisiin vaikka käyttäytyisin törkeästi ja loukaten muita ja heisdän oikeuksiaan, haluaisin, kuinka siis itse kohtelen läheistä joka käyttäytyy loukkaavasti??
Siis Jeesus supisti ”lain” todella yksinkertaiseksi eli rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi ja Jumalaa kaikesta sydämestäsi.
Evankeliumi on juuri että kuinka päästään JUMALAN VALTAKUNTAAN JA KUINKA SIELLÄ ELETÄÄN, eiks oo yksinkertaista??
Jos tämä yhtään valaisee asiaa, ”tehkää parannus”, se oli lain saarnaa.
Samoin Vuorisaarnassa näet paljon lakia.
Aika moni on sinulle täällä vastannut, ettei parannus ole mikään vaihtoraha, vaan Jumalan työ ihmisessä.
Ikävää, että sinun uskosi keskittyy oman pyhyytesi ylistämiseen ja sitten toisten ihmisten syntien vatvaamiseen – todellisten ja kuviteltujen. Jospa tutustuisit siihen mitä Kristus sanoo Ilmestyskirjassa Laodikean seurakunnalle. Tulee näistä kirjoituksistasi mieleen…
Ari, jälleen ollaan käsitelty lain ja evankeliumin eroa.
Jeesus ei poistanut lakia, eikä sitä yhtään vesittänyt. Jumala edelleenkin on Pyhä. Jumalan tahto on, että me täytämme lain viimeistä piirtoa myöten. Rakkauden kaksoiskäsky sisältää koko lain. Kukaan ihminen maailmassa ei pysty täyttämään rakkauden kaksoiskäskyä. Toki omavanhurskaasti voimme ajatella, että rakastamme lähimmäistä kun emme tapa, varasta, panettele jne. Mutta tämä on vain sokeutta, kun emme näe minkälainen meidän sydämemme on ja mitä kaikkea hyvää meidän pitäisi tehdä lähimmäisellemme. Tämän lisäksi vihamiestä meidän tulee myös rakastaa. Jumalan rakastaminen on vielä vaikeampaa. Kymmenestä käskyistä ensimmäistä rikomme kaikista useimmin.
Sitten on evankeliumi. Uskommeko, että Jumala armahtaa meidät ilman meidän omia tekoja? Olemmeko uskottomia, jotka yritämme omin teoin (parannusta tehden) ansaita Jumalan armon?