Olemme onnellisia luonnon eläimistä, jotka pihallamme liikkuvat. Niiden seuraamiseen emme ole väsyneet, vaan päivittäin käymme ikkunan ääreen niitä ihailemaan. Tänä kesänä 18.6.2023 linnun talomme edustalta kuvasin.
Kypsä ihminen elää tasapainossa luonnon ja toisten ihmisten kanssa. On järkevää ajatella kokonaisuutta ja pitää huolta kaikesta, mikä ympärillämme elää ja liikkuu. Meidät on pantu viljelemään ja varjelemaan Jumalan luomaa maata ja maailmaamme. Lähimmäisten huomiointi on elämämme onnen salaisuus. Ystävällisyys ja armollisuus ovat tarttuvaa. Hymy, lempeys ja huomaavaisuus luovat myönteistä ilmapiiriä.
Rakkaan Vapahtajamme sovintotyö on tuonut rauhan Jumalan ja ihmisten välille. Jakakaamme tätä rauhaa ja sovintoa ympärillemme niille, joita kohtaamme. Lahjaksi olemme saaneet, lahjaksi antakaamme. Jumala rakastaa meitä. Osoittakaamme rakkautta ja hyvää mieltä toinen toisellemme.
Kun muistamme, että Jumala antaa meille anteeksi, niin antakaamme mekin anteeksi kanssaihmisillemme.
muista liittoa, jonka Korkein solmi,
ja katso toisen ihmisen virheitä ymmärtäväisesti.
Isä meidän rukouksessa pyydämme Jumalan anteeksi antoa. Siinä meitä muistutetaan antamaan anteeksi niille, jotka rikkovat meitä vastaan.
Viides rukous:
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Sirakin kirja:
Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.
Anteeksiannon tavoite ei ole vain menneen ongelman poistaminen, vaan ennen kaikkea edessä olevan yhteiselon mahdollistaminen. Jos vast’edes tahdomme saada anteeksi, niin eläkäämme ihmisiksi jo tänään. Anteeksiannon ja keskinäisen hyväksymisen ilmapiiri kasvaa ja kehittyy, kun me itse osoitamme armollisuutta lähellämme oleville.
Voiko ihminen, joka on armoton kaltaiselleen,
rukoilla, että saisi syntinsä anteeksi?
Kun Vapahtajamme Jeesus puhui riitelyä vastaan, niin hän puhui myös niiden ennalta ehkäisystä. Hän neuvoi, miten riitoja voidaan välttää. On varottava loukkaavia sanoja. Nehän saavat aikaan turhaa kiihtymystä, joka puolestaan johtaa pahempiin selkkauksiin. Vihan kierre on katkaistava jo alkuunsa, jotta se ei tee pahojaan syväksi vihaksi paisuneena.
Jos hän, kuolevainen ihminen, jatkaa vihanpitoa,
kuka antaa anteeksi hänen syntinsä?
Moni rakkaan Vapahtajamme sanoista on noussut häntä pari vuosisataa aiemmin eläneen Jeesus Siirakin opetuksista. Toki Vapahtajamme on lisännyt lauseisiinsa näkökulmia, joita kahden Joosuan kaiman aikojen välillä on tullut esiin. Historia menee eteenpäin. Näin myös Pyhän kansan historia.
SUNNUNTAI 2.7.2023
5. sunnuntai helluntaista
Armahtakaa!
Sunnuntain aihe on linjassa sen kanssa, mitä isäni aikoinaan minulle sanoi. Panin hänen ajatuksensa blogini otsikoksi.
Ne hän lausui minulle pappisvihkimystä seuranneena kesänä. Eräänä päivänä vihkimyksen jälkeen teimme pellolla töitä yhdessä . Silloin hän pyysi, etten saarnaa tuomion evankeliumia vaan armon evankeliumia. Näillä sanoilla hän toivotti minulle menestystä tehtävääni.
Sunnuntain apokryfiteksti: Sir. 28:2–7
Anna anteeksi lähimmäisellesi, kun hän tekee väärin,
niin saat itsekin syntisi anteeksi, kun rukoilet.
Voiko sellainen ihminen, joka hautoo vihaa,
odottaa Herralta tervehtymistä?
Voiko ihminen, joka on armoton kaltaiselleen,
rukoilla, että saisi syntinsä anteeksi?
Jos hän, kuolevainen ihminen, jatkaa vihanpitoa,
kuka antaa anteeksi hänen syntinsä?
Ajattele loppuasi ja lakkaa kantamasta kaunaa,
muista, että kuolet ja katoat, ja elä käskyjen mukaan.
Pidä mielessäsi käskyt äläkä vihaa lähimmäistäsi,
muista liittoa, jonka Korkein solmi,
ja katso toisen ihmisen virheitä ymmärtäväisesti.
Kappale kulttuurihistoriaa ja teologian historiaa.
Kesäkuun viimeinen päivä 30.6.1632 Kustaa II Aadolf allekirjoitti Tarton yliopiston perustamiskirjan sotaleirissään Nürnbergin lähellä.
Uuden yliopiston viralliseksi nimeksi tuli Academia Dorpatensis eli Tarton akatemia. Sen rinnalla käytettiin myös nimitystä Academia Gustaviana.
Viroksi sen nimi on Tartu Ülikool ja latinaksi Universitas Tartuensis
Alkuaikoina piti aluksi opiskella kuusi vuotta filosofisessa tiedekunnassa. Sitten vasta päästiin erikoistumaan opiskelemalla korkeampia tietteitä: teologiaa, oikeustiedettä tai lääketiedettä.
Tänään 1.7.2023 toimitin hautajaiset Someron kappelissa.
Hautajaispuheessa kerroin, miten Pyhä Henki herättää meidät kuolleista ja antaa meille iankaikkisen elämän.
Käsittelemäni raamatunkohdan olen tämän vuoden aikana joko kuunnellut koko luvun tai lukenut joko koko luvun tai ainakin raamatunkohdan yhteensä yli 150 eri kielellä.
Jumala omaisia lohduttakoon sekä uskossa ja toivossa vahvistakoon.
Tänään 2.7.2023 Someron kirkossa vietettiin kansallispukujumalanpalvalusta. Hyvin moni jumalanpalvelukseen osallistunut oli pukeutunut kansallispukuun. Pukumalleja oli erittäin monen eri pitäjän alueelta.
Meillä prinsessa Coletten kanssa oli yllämme Coletten kotiseutujen bamilekealueen kansallispuku. Sen materiaalina on bambu.
Tilaisuutta liittyi Someron kansallispuvun 70 -vuotisjuhliin.
Kirkollisiin oli pantu ilmoitus: ”Su 2.7. Klo 10 kansallispukukirkko vanhojen aikojen hengessä. Pukeudu kansallispukuun ja tule kirkkoon. Knuutila, Nietosvaara, Leppälä. Messun jälkeen kirkkokahvit vanhalla seurakuntatalolla. Kansallispukuasiantuntija Mari Varonen kertoo kansallispukujen syntyvaiheista. Someron kansallispuku 70 v. Yhteistyössä Someron Marttayhdistys.”
Mari Varosen esitys oli erittäin miellyttävä. Hän hallitsi asiansa erittäin perusteellisesti. Tunnisti paikalla olleitten pukujen kotiseudun ja pystyi luonnehtimaan niiden erityispiirteet. Hän myös pystyi kertomaan yhden paikalla olleen muinaispuvun historiallisen yhteyden ja sen käyttöön oton nykytilanteissa.
Tilaisuus veti kirkkoon enemmän väkeä, kuin olimme tottuneet koronan eristyksen jälkeisenä aikana tämänluonteisina pyhinä.
Tässä linkki kuviin
http://someronseurakunta.fi/ajankohtaista/2023/2023-06/kansallispukukirkko-272023-kello-10-someron-kirkossa