Salattu Jumala ilmoittaa ihmeen

Kuvassa vartijamme Emmanuel. Kutsuimme häntä suomalaisittain lausuen Emaksi ja ranskalaisittain nimen lyhentäen Emmaksi. Hän  toimitti kaikki asioimisemme eri puolille kaupunkia mitä erilaisimmissa toimistoissa. Hän toimitti ne huolellisesti ja tunnollisesti.

Suomeen tultuamme saimme kuulla, että hän oli kuollut hyvin nuorena. Suru täytti mielemme.

Elämässämme kohtaamme mitä erilaisimpia tilanteita.  Monista asioista saamme iloita suuresti. Mutta tulee myös suruviestejä. Elämäämme koetellaan.

Juditin kirjassa kerrotaan, miten suuri ahdistus oli kohdannut Bait-Ilajan asukkaita.  Vihollinen oli tunkeutunut pyhälle maalle. Hävitys oli  valtaisaa. Monia kaupunkeja oli hävitetty. Nyt vihollisjoukot piirittivät Bait-Ilajaa. Vesi alkoi loppua.  Kansa eli kuoleman  vaarassa.  Haluttiin luottaa Jumalan apuun. Silti kaupungin johto oli sanonut, että viiden päivän perästä he antautuvat,   jos apua ei tule.

Tuossa tilanteessa Judit  niminen leski puhutteli Bait-Ilajan johtajia sanoin, joihin sisältyy  syvällinen pohdiskelu Jumalan salatun voiman luonteesta ja Jumalan olemuksen rajattoman kaikkivaltiudesta.

Jotain vastaavaa olen löytänyt Jobin kirjan viisaasta pohdiskelusta ja Paavalin Roomalaiskirjeen kuvauksessa Jumalan valinnan ihmeellisestä armosta.

Jumalaa ei voi komennella.

Kukaan ei voi asettaa itseään Jumalan asemaan.

Kukaan ei voi häntä pakottaa.

Kukaan ei voi panna hänelle ehtoja.

Jumalan aikeet ylittävät meidän inhimillisen kykymme ymmärtää asioita.

Jos me emme voi ymmärtää edes omaa itseämme syvyyksiin asti, niin vielä enemmin on totta, että oma ymmärryksemme ei riitä Hänen suuruutensa tutkisteluun.

Ei pidä kiusata Jumalaa, vaan  jättää kaikki hänen käteensä.

Juditin syvälliset pohdiskelut eivät jääneet vain moitteiksi ihmisen uhmakkuutta vastaan, vaan niihin sisältyi myös äärettön luottamus Jumalan hyvyyteen.

Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi.

Juditin kirjan Jumalan suuruuden kuvauksesta johdan ajatuksia eteenpäin.

Jumala on salattu.  Hän ylittää kaikki meidän  elämämme rajoitukset. Hän myös pystyy auttamaan meitä syvemmin kuin kukaan muu.  Hänen rajattomasta valtasuuruudestaan seuraa myös, että hänen pelastuksensa on ihmeellisempi ja kokonaisvaltaisempi, kuin koskaan voimme käsittää.

Judit pystyi  pelastamaan oman kotikaupunkinsa, mutta Jumala  antaa avun koko ihmiskunnalle.  Jumalan apu on jopa täydellisempi kuin mikään ihmisen toinen toiselleen antama.

Jumala ei jättänyt ihmiskuntaa yksinään ongelmiensa pariin. Hän itse tuli ihmiseksi ihmisten keskelle.  Jeesuksessa Kristuksessa, taivas ja maa ovat yhdistyneet. Hän on Juumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi hänen työnsä Golgatan ristillä oli Jumalan teko koko  ihmisen ja kaikkien ihmisten elämän avuksi. Sekoitui koko maailman sovitukseksi.

Sovituksen sanaa saarnataan kaikkialle maailmaan. Jokaisen ihmisen jokaisessa kansassa on saatava kuulla Jumalan äärettömän rikkaasta armon osoituksesta, Golgatan sovintotyöstä Jumalan ja ihmisten välillä.

Marian ilmestyspäivä  kertoo meille, että Jeesus on ikuinen Jumala ikuisuudesta asti, joka otti olemukseensa ihmisen luonnon jo sikiämisestään asti. Näin jo lasta odottaessaan Autuas Maria oli ja yhä on Jumalan äiti.

Marian päivä siis kertoo, että  Jumala itse on kaiten tehnyt.  Hän meidät yhdisti itseensä. Se  on  Jumalan oma teko. Hän on ottanut meidät huomaansa tulemalla itse meidän luoksemme. Näin Jumalan armo ja rakkaus on tullut meidänkin osaksemme.

SUNNUNTAI 26.3.2023

Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

 

Juhlapäivän apokryfiteksti Judit 8:11–20, 25–27

Miesten saavuttua Judit sanoi heille:

”Kuulkaa minua, Bait-Ilajan asukkaiden johtajat. Te ette tänään puhuneet kansalle niin kuin olisi ollut oikein puhua vaan veditte Jumalan mukaan ja vannoitte, että luovutatte kaupungin vihollisillemme, ellei Herra määräaikana lähetä teille apuaan. Keitä te oikein luulette olevanne? Noilla puheillanne te koettelette Jumalan kärsivällisyyttä – tehän asetatte kaiken kansan edessä itsenne Jumalan asemaan. Te yritätte päästä selville kaikkivaltiaan Herran aikeista, mutta ei teistä ole häntä ymmärtämään, ei ikinä. Ettehän te edes kykene selvittämään, mitä ihminen syvällä sydämessään tuntee tai mitä hän ajattelee. Kuinka te pystyisitte käsittämään Jumalaa, joka on kaiken luonut, kuinka tavoittaisitte hänen ajatuksensa ja ymmärtäisitte hänen suunnitelmansa? Ette mitenkään!

Älkää siis, veljet, vihastuttako Herraa, meidän Jumalaamme. Vaikka hän ei tahtoisikaan auttaa meitä noiden viiden päivän aikana, hänen vallassaan kuitenkin on, milloin hän pelastaa meidät tai, jos niin haluaa, tuhoaa meidät vihollistemme silmien edessä. Älkää yrittäkö asettaa ehtoja Herran, meidän Jumalamme, päätöksille. Ei Jumala ole niin kuin ihminen, jonka saa tottelemaan uhkailemalla ja joka pyörtää päätöksensä, kun häntä kauniisti pyytää.

Meidän tulee siis huutaa Jumalaa avuksemme ja odottaa, että hän pelastaa meidät. Hän kyllä kuulee meidän rukouksemme, jos katsoo asiamme oikeaksi. Eihän meidän aikanamme enää ole kumarrettu ihmiskäsin tehtyjä jumalia – sellaiseen ei täällä ole syyllistynyt yksikään heimo eikä suku, ei kylä eikä kaupunki. Entisaikoina esi-isämme tekivät niin ja saivat rangaistuksensa: he kaatuivat miekkaan, heidän omaisuutensa ryöstettiin, ja viholliset löivät heidät perin pohjin. Me sitä vastoin emme tunne muuta jumalaa kuin hänet, ja siksi toivomme, että hän ei hylkää meitä eikä ketään kansastamme.

Herra, meidän Jumalamme, koettelee meitä samalla tavoin kuin kantaisiämme; kiittäkäämme häntä kaikesta tästä. Muistakaa, mitä hän teki Abrahamille, miten hän koetteli Iisakia ja mitä tapahtui Mesopotamiassa Jaakobille, kun tämä paimensi enonsa Labanin karjaa. Herra korvensi heidän sydäntään tulella, mutta vain koetellakseen heitä, eikä hän meillekään ole tehnyt tätä kosto mielessään. Kun Herra kurittaa niitä, jotka häneen turvaavat, hän ohjaa heitä oikeaan.”

 

  1. Vuosien 1642, 1776 ja 1938 käännöksiä voi katsoa Finbiblen sivustolla. Panen viitteen Juditin kirjan 8. lukuun vuoden 1642 käännöksen mukaan. Tästä voi sitten mennä eteenpäin.

    http://finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/Judithan_Kirja_8.htm

    Käännöstemme alkukielen kreikankielisen Septuagintan käännöksen teksti yhdessä englannin kielisen käännöksen kanssa on luettavissa täällä

    https://www.ellopos.net/elpenor/greek-texts/septuagint/chapter.asp?book=19&page=8

    Maailman suurimman kirkkokunnan katolisten opin perustana oleva Vulgata käännöksen teksti yhdessä englannin kielisen käännöksen kanssa on luettavissa tästä

    https://vulgate.org/ot/judith_8.htm

  2. Juditin kirjan kertomasta vihollisen hyökkäyksestä tulee mieleeni naapurimme hyökkäys Ukrainaan.

    Moraalisena tukena Ukrainan puolesta olen lueskellut kirjallisuutta ukrainaksi vähän enemmän kuin aikaisemmin. Varsinkin Raamattu oli käytössäni milloin tekstinä milloin äänikirjana. milloin yksinään milloin toisiin slaavinkielisiin käännöksiin verraten.

    Ukrainankielisestä Raamatusta panen viitteen yhteen netissä olevaan tekstiin, jossa Juditin kirjan luku 8 on painettu sivulle 529.

    https://ukrcoc.org/biblioteka/biblija.pdf

    Koska noin kolmannes ukrainalaisista on äidinkieleltään venäjänkielisiä, heistä tunnetuin nykyinen presidentti Volodymyr Oleksandrovytš Zelenskyi, Володи́мир Олекса́ндрович Зеле́нський,

    niin panenpa tähän viitteen myös verkossa kuunneltavaan venäjänkieliseen Juditin äänikirjaan.

    https://bible.ucoz.com/index/slushat_knigu_proroka_iudifi/0-338

  3. ”Herra, meidän Jumalamme, koettelee meitä samalla tavoin kuin kantaisiämme; kiittäkäämme häntä kaikesta tästä. Muistakaa, mitä hän teki Abrahamille, miten hän koetteli Iisakia ja mitä tapahtui Mesopotamiassa Jaakobille, kun tämä paimensi enonsa Labanin karjaa. ”

    ” Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee, sille olis’ parempi, että ei olisi syntynytkään ” Jeesus

    Tarkoittaako Jeesus tässä Jumalaa, vai niitä jotka noita koettelemuksia aiheuttavat, luullen olevansa Jumalan asialla, vaikka hän ei olisi heitä lähettänyt.

    Ja mikäli Jeesus on jumala niin tarkoittaako hän itseään tuolla lauseella.

    Juutalaisethan ovat joutuneet kärsimään nimenomaan Jeesuksen nimen tähden. Onko se koettelemus ja kenen taholta ?

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Vastaan aluksi Juditin kirjan ajatukseen kiitollisuudesta:

      Herra, meidän Jumalamme, koettelee meitä samalla tavoin kuin kantaisiämme; kiittäkäämme häntä kaikesta tästä.

      Tämä on yksi niistä liittymäkohdista Jobin kirjaan, joihin viittaan tekstissäni yllä.

      Kun suuri suru oli kohdannut Jobia, niin sllloin hän lausui sellaisen kiitoksen, joka kertoo syvimmästä mahdollisesta henkisestä kypsyydestä ja ääreettömästä luottamuksesta Jumalan suureen kaitselmukseen.

      Job:

      1:21 Ja hän sanoi: ”Alastonna minä tulin äitini kohdusta, ja alastonna minä sinne palajan. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi.”

      Tämän Job lausui, kun Saatana hyökkäsi häntä vastaan yrittäen vietellä häntä luopumaan uskostaan. Tuon viettelyksen aseina olivat sekä omaisuuden että lasten menetykset. Tämä ei kuitenkaan saanut häntä luopumaan Jumalan ylistyksestä.

      Samanlainen yli ymmärryksen menevä Jumalan kiitos kaikuu Juditin sanoista.

    • Tarja

      Toisena viittaamasi Jeesuksen sanan ajatus:

      ” Se on pahempi sille, kenen kautta se tulee, sille olis’ parempi, että ei olisi syntynytkään ”

      Panin lauseen hakukoneeseen sekä 1933/38 että 1992 käännöksen mukaan. Ei löytynyt.

      Tarkoittanet näitä kohtia:

      Matteuksen evankeliumi:

      26:24 Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt.” (1938 käännös)

      »Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin pyhissä kirjoituksissa sanotaan. Mutta voi sitä, joka ilmiantaa Ihmisen Pojan! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei olisi koskaan syntynytkään.» (2020 käännös)

      Markuksen evankeliumi:

      14:21 Niin, Ihmisen Poika tosin menee pois, niinkuin hänestä on kirjoitettu, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta Ihmisen Poika kavalletaan! Parempi olisi sille ihmiselle, että hän ei olisi syntynyt.” (1938 käännös)

      Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin pyhissä kirjoituksissa sanotaan. Mutta voi sitä, joka ilmiantaa Ihmisen Pojan! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei olisi koskaan syntynytkään.» (2020 käännös)

      Panenpa tähän otteen apulaisprofessori Esko Haavan kommentaarista Matteuksen evankeliumiin.

      ”Vanha jumalattoman viha hurskasta kohtaan huipistuu ”sen ihmisen” tekoon, joka sotii Ihmisen Poikaa vastaan. Ja on kuin siinä teossa olisi jo alkanut Antikristuksen, ”laittomuuden ihmisen”, lopputaistelu Jumalaa ja hänen valittuaan vastaan. Ja kuitenkin – voi sitä ihmistä, voi sitä, joka on vastuussa Ihmisen Pojan luovuttamisesta! Tietämättään hän täyttää Jumalan aivoitukset, mutta samalla hänet syöstään korkeudestaan tuomion kuiluun. Olemattomana olisi hänen osansa parempi.”

      Mielestäni vastauksena väitteeseesi ”luullen olevansa Jumalan asialla” tulee vastatuksi tuossa sanalla ”tietämättään”.

      Ihmisen Poika on Jeesuksen itsestään käyttämä nimitys.

    • Tarja

      Ja tässä vielä yksi.

      Lauseeseesi:

      Juutalaisethan ovat joutuneet kärsimään nimenomaan Jeesuksen nimen tähden. Onko se koettelemus ja kenen taholta ?

      Vastaan niin, että Jeesus -nimi ei ole tarkoitettu kärsimyksen tuottamiseen, vaan vapauttamaan ihmisiä. Hänhän on koko maailman VAPAHTAJA, niin omaisuuskansansa juutalaisten kuin kaikkien muidenkin maiden kaikkien ihmisten Vapahtaja synnin, Perkeleen ja kuoleman vallasta.

      Vihamielisyys juutalaisia kohtaan ei ole oikeutettua, koska sama Jumalan armo ja rakkaus on meidän kaikkien ihmisten yhteinen pelastuksemme Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

      Tästä juutalaisten ja muiden kansojen välisestä suhteesta Kristuksen yhdistämänä antaa erinomaisen kuvauksen Efesolaiskirje:

      2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,

  4. ”Herra muistaa meidät tomuksi”. Luterilaisuus on ”ristin teologiaa” ja meidän tärkeä juhlapäivämme on pitkäperjantai, Se sopii meille pohjolan lapsille hyvin, Muistamme myös, että toinen reformiliike, nimittäin reformoitu kirkko opettaa ”Kunnian teologiaa”ja osin tästä syystä esimerkiksi lähetystyö lähti sillä puolella voimallisesti liikkeelle. – Meillä Jumalan kunnioitus on jo tippumassa nollille ja Hänen nimensä väärinkäyttö yleistynyt. Meidän lapsillemme ei enää opeteta laulua: ”Älä silmä pieni katso mitä vaan; sillä Isä Taivainen näkee lapsen sydämeen, älä silmä pieni katso mitä vain.” Se että kaikkivaltias näkee ja kuulee enkeliensä välityksellä sekä uskovien hädän, että epäuskoisten pilkan, on totta.
    Sitten opettajan vastaan tulee nuoria, jotka sanovat että ei ole Jumalaa ja uskonnonopetus pitää poistaa. Uskonto näet on jotain, jossa pieni ihminen ilmoittaa olevansa riippuvainen Jumalasta ja Hänen päätöksistää. Musitan yhden nuorukaisen joka tuli toisesta koulusta ja vaati minulta todistusta Jumalan olemassa olosta. Sanoin hänelle rauhallisesti: ”Jos sinä rakas nuorukainen uskot Jumalaan, sinulla on Jumala; jos et usko, olet omassa varassasi.” Senjälkeen meillä oli luottamuksellinen suhde toisiimme.
    Jumalan käskyttäminen on mieletöntä. Jesaja kirjoittaa: ”Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidn tienne ole minun teitäni, sanoo Herra, Vaan niin korkealla kuin taivas on maata ovat minun tiei korkeammat teidän teitänne, ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.”(Jes. 55: 8-9)
    Käytännön esimerkiksi sopii magian ja rukouksen vertailu. Usein ajatellaan että vain lapset käyttävät magiaa pyytäessään Jumalalta jotain esinettä tai parannusihmettä. Kyllä aikuisetkin tekevät sitä. Asumiskunnassani oli pari kautta sosiaalilautakunnan pj. . Silloin alkuvaiheessa eräs vanha mummo pyysi minua rukoilemaan, että joku vanhainkodin asukas kuolisi, että hän pääsisi tuon tilalle. Minä vastasin hänelle, että ikävä kyllä en voi täyttää hänen pyyntöään. – Rukouksessa me nöyrrymme pyytämään, että Hänen, Jumalan, hyvä tahtonsa tapahtuisi , koska olemme Hänen päätöksistään viimekädessä riippuvaisia – onneksemme.(Pulla on nousemassa, kiinanruusu levittää kukkaansa ikkunallani)

    • Valma

      Kiitos ihanasta ja syvällisestä kommentistasi.

      Tuot esille näkökantoja, jotka kuvaavat vakaata elämänkokemustasi ja perusteellista uskonasioiden tuntemusta.

      Myönteisellä tavalla sinussa tulee esille sanonta: ”Kerran opettaja, ikänsä opettaja.” Hyvän opetuksen annat tässäkin puheenvuorossasi.

      Hyvä että tuot esille myös tuon Jesajan kirjan kohdan, jossa upeasti kuvataan samoja tuntoja kuin Juditin puheenvuorossakin.

    • Kiitos Valma ja Matias teille molemmille!
      Ilo oli lukea.

      Ei ihminen voi Jumalaa komennella.

      Vielä Valman kommenttiin magiasta ja rukouksesta, että
      ei Bileamkaan voinut siunattuja kirota.

    • Mikko

      Kiitos aktiivisesta palautteestasi

      Valmasta voinen kertoa, että aikoinaan hän oli yksi parhaista tiedekunnasta valmistuneista. Papereissa oli peräti 18 / 21 pistettä. Myöhemminkin oppineisuutensa on tullut esille lukemattomissa yhteyksissä.

  5. Matias

    Olet siis Koraanin kanssa samaa mieltä, että Jos ammut nuolen, et se ole sinä joka ampuu, vaan jumala.
    Ja uhrin pitäisi olla kiitollinen, kun Jumala näin koettelee ?
    Jos nuoli osuu Uhriin, sinä et ole tehnyt mitään väärin, vaan sen toisen synnit saivat sen aikaan.

    Jobia ei suinkaan kiusannut mikään saatana, vaan naapurit. Mikään olematon ei vie keneltäkään omaisuuksia ja sukulaisia ja sairastuta häntä, ihmiset tekevät, ihan kuten myös holokaustissa. Ei siellä ollut saatana vaan Hitler joukkoineen.

    • Tarja

      Asetat Jumalan työn ja ihmisten työn samalle tasolle. Tällainen ei tee oikeutta ihmisen mahdollisuuksien rajallisuuden ja Jumalan mahdollisuuksien rajattomuuden väliselle äärettömälle kuilulle.

      Maailmassa ei ole olemassa pienintä eikä suurintakaan tapahtumaa tämän maailman sisäisessä voimakentässä, ei kerrassaan mitään tapausta, missä Jumalalla ei olisi mahdollisuutta tehdä aivan sitä mikä hänelle hyväksi näkyy.

      Jos siis ihminen ampuu nuolen, niin silloin hän myös on vastuussa teostaan. Jumalan huolenpito koko maailmankaikkeudesta ei pienennä eikä suurenna ihmisen vastuuta omista teoistaan.

      Jumalan kaitselmus koko maalmankaikkeudesta liikkuu aivan toisella tasolla. Hän toimii vapaasti ja täysin suvereenisti siellä missä hän hyväksi näkee ja kuinka hän hyväksi näkee.

      Koska meidän maailmassamme kaikki on kiinni siitä, että Jumala pitää kaikkea yllä, niin Jumalan ääretön huolenpito näkyy siinä, että halutessaan hän voi kääntää pahankin palvelemaan hyvää, kuten kävi Joosefin elämässä. Veljet myivät Joosefin Egyptiin, siis vain ja ainoastaan paha teko. Tämän Jumala kuitenkin käänsi hyväksi. Joosef pystyi pelastamaan koko perheensä, myös ne, jotka olivat tehneet väärin häntä kohtaan.

  6. Matias

    ”Vastaan niin, että Jeesus -nimi ei ole tarkoitettu kärsimyksen tuottamiseen, vaan vapauttamaan ihmisiä. Hänhän on koko maailman VAPAHTAJA, niin omaisuuskansansa juutalaisten kuin kaikkien muidenkin maiden kaikkien ihmisten Vapahtaja synnin, Perkeleen ja kuoleman vallasta.”

    Nimi ei tietenkään miestä pahenna, jos ei mies nimeä, ja tässä nyt kävi niin, että vaikka kuinka hänellä olisi kaikki valta taivassa ja maan päällä, niin perintö ja siunaukset kuitenkin jäävät saamatta.

    Syntiä ei ole pakko tehdä, sillä ei ole valtaa, perkele on kirosana, sitä ei ole pakko käyttää, ja sielu on kuolematon.

    • Tarja

      Toisin kuin väität, niin koko Jumalan siunaus tulee osaksemme vain ja ainoastaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Hän on Jumalan toinen persoona, Jumalan Poika.

      Juuri hänessä toteutuvat kaikki Jumalan antamat lupaukset koko maailmaa varten.

      Jo Abrahamille annettu lupaus kaikkien maailman kansojen siunaamisesta realisoituvat Jeesuksessa Kristuksessa.

      Siunauksen lupaus:

      1.Mooseksen kirja:

      12:3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä.”

      Ja toteutuma Jeesuksessa:

      Matteuksen evankeliumi:

      1:1 Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.

  7. Matias
    ” Asetata Jumalan työn ja ihmisen työn samalle tasolle ” En, vaan on sanottu, että Jumala toimii ihmisten kautta, siitä on kysymys.

    Olisko isä jumalan pitänyt tehdä poikansa uhraaminen toisella tavalla, kuin ihmisten kautta, koska oli kuitenkin päättänyt, että niin tapahtuu. Nyhän tässä kävi samalla tavalla kuin Mooabin kuninkaan uhratessa poikansa Israelin rajalla, voittaakseen sodan, suuri viha kohdistuikin Israeliin.
    Juudas ja koko kansa ovat nyt joutuneet kärsimään isä jumalan tekojen takia täysin kohtuuttomasti. Heille kuuluu kaikki hyvä maanpäällä ja myös taivaassa, koska he ovat syyttömiä.

    Luukas kertoo kuinka Pilatus oli tappanut uhraamaan tulleita galilealaisia niin, että heidän verensä oli sekoittunut uhrieläinten vereen ja Jeesus sanoo, että Pilatus on saanut valtansa ylhäältä, muuten hänellä ei olisi valtaa hänen ylitseen.

    Enpä tiedä, Galileaa ei taida enää olla olemassa, muualla kuin kirjan sivuilla. Ellei sitten joskus nouse ylös palestiinan alta, siellä se maannut kaksituhatta vuotta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      Muutama vastine

      1) On totta, että Jumala toimii ihmisten kautta. Ihminen ei kuitenkaan voi komennella Jumalaa. Jumala toimii myös koko maailmankaikkeudessa kaikissa luoduissaan. Hänen valtasuuruudellaan ei ole rajoja.

      Erityisesti pelastuksen asiassa on tärkeää huomata, että Jeesuksen Golgatan ristillä ansaitsema pelastustyön osallisuus ojennetaan meille kirkon eli siis Jumalan kansan välityksellä. Pyhä Henki käyttää kirkkoa pelastavan evankeliumin julistamisessa ja sakramenttien jakamisessa. Näiden armovälineitten välityksellä Hän sitten jakaa meille pelastuksen osallisuuden.

      Tämä on täysin linjassa sen kanssa, että Jumala on meidät ihmiset luonut. Me siis olemme hänen tekoaan. Jumala on meidät myös lunastanut Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Siksi myös Jumalan kolmas persoona Pyhä Henki toimii ihmisten välityksellä, jotta me ihmiset saisimme Hänen antamanaan uskon ja luottamuksen Jumalaan.

      Jumala on luonut meidät ihmiset elämään yhdessä toinen toisemme kanssa. Siksi myös pelastus ojennetaan kristikunnan yhteydessä jotta me Jumalan lapset yhtä pitäisimme.

    • Tarja

      2) Voisitko kertoa mistä tapauksesta on kysymys lauseessasi

      Nyhän tässä kävi samalla tavalla kuin Mooabin kuninkaan uhratessa poikansa Israelin rajalla, voittaakseen sodan, suuri viha kohdistuikin Israeliin.

      3) Miksi syytät Jumalaa siitä, että hän on antanut pelastuksensa sekä juutalaisille että ei-juutalaisille Golgatan sovintotyön takia.

      Se että jotkut myöhemmin omaa typeryyttään vainoavat juutalaisia, ei suinkaan tee tyhjäksi Jeesuksen sovintotyön todellisuutta.

    • Tarja

      4) Pilatuksen julmuudesta kertova tapaus ei mitenkään anna perusteita vihata juutalaisia. Päin vastoin. Jeesushan aitona juutalaisena koki tuon tapahtuman todellisena pahuutena. Samoin tapauksen kuvaukseen liittyvän toisen tapahtuneen pahan teon.

      Eihän Jeesus väheksynyt noiden tapausten pahuutta, vaan päin vastoin noiden tapausten pohjalta lähti kehittelemään kokonaan uutta ajatusta siitä, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

      Luukkaan evankeliumi:

      13:1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

      13:2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

      13:3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      13:4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

      13:5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      Tässä Jeesuksen puheessa siis torjuttiin sellainen ajattelutapa, että kärsimys olisi tullut jonkun sellaisen pahuuden takia, jossa näiden syntien tähden moinen on kohdannut julmuuden uhreina olevia henkilöitä.

      Jeesus siis kumoaa tuollaisen virheellisen syy-seuraus -ajattelun ja sen sijaan tuo esille sen, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus, ettei moisia mielettömyyksiä enää pääse tapahtumaan.

  8. Matias

    Se on teidän uskonnossa ja jumalassa noin, mutta mitä syntiä te olette tehneet, että teidät pitää ostaa siitä vapaaksi ja nimenomaan juutalaisella verellä. Ja aiotteko te tehdä mitään sen synnin lopettamiseksi, koska oikeamielisillä ei ole mitään senkaltaisia pelkoja, jotka vaatisivat ihmiuhreja, hengellä ostamista, lunastamista ja vapahtamista.

    Ja vaikka kuinka sanottaisiin, että jumala kääntää kaiken hyväksi, on se kuitenkin oikeasti sitä, että ihmisen pitäisi oppia siitä mitä hän on tehnyt väärin, eikä enää toistaa sitä ja vaatia sille oikeutta. Näin se muuttuu hyväksi, mutta se ei auta enää heitä, jotka ovat kärsineet siitä pahasta, jota tapahtui.

    ”Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa”

    Yhdessä kokonaisessa ei voi olla kanta kokonaista, siinä voi olla vain kaksi puoliskoa, joten tästä emme enää kiistele tämän jälkeen, totuus on tämä mitä sanoin. Vaikka pallon sisällä olisi toinen pallo, siinä on kuitenkin kaksi palloa, vaikka sitä toista ei näy.

    Jumalaa ei voi määritellä jonkun toisen, kuten pojan kautta, koska ko. pojassa on naiselta saatu maallinen puoli, ja tässä opissa hän sen takia on synnissä siinnyt. Jos hänet kastettiinkin, se ei ollut kristillinen kaste, koska sellaista kuin kristillisyys ja perisynnin poisto, ei vielä ollut, se syntyi vasta pojan kuoltua.

    Jos Poika ei olisi kuollut, ei mitään kristillisyyttä olisi edes syntynyt. Kun te syytätte muita tästä kuolemasta, te samalla syytätte omaa olemistanne, koska teitä ei olisi ilman sitä.

    • Tarja

      5) Toisten syyttelyn kuvittelu on kyllä jonkun itsekeksimää vääristelyä.

      Jeesuksen kuolemahan juuri poistaa syyttelyn aiheen. Synnit annetaan anteeksi, Sovinto Jumalan kanssa antaa sovinnon ihmisten välillä.

      Opetuslasten kuvaus eräiden aikansa johtavien osuudesta Jeesuksen kuolemaan oli tuon aikakauden todellisuuden kertominen tuon ajan ihmisille. Kerrottiin rehellisesti mitä oli tapahtunut ja mistä syystä.

      Maailmassa ei ainuttakaan vääryyttä saada korjatuksi, jos niiden syihin ei puututa.

      Sen sijaan on täysin virheellistä lähteä noiden tuon ajan tilanteeseen kuuluvien tapahtumien johdosta syyttelemään toisten aikakausien ihmisiä noilla muinaisuuteen kuuluvilla jutuilla.

      Verrattakoon tähän ettei nykyruotsalaisten ole aiheellista syyttää nykysuomalaisia siitä, että muinoin on käyty sotia Itämeren eri rannoilla asuneitten välillä. Onhan näistä tarinoista muistona väite Sigtunan tuhosta 12.8.1187, vaikka tämän tarinan historiallisuutta epäilläänkin. Toki se on esiintynyt vanhemmissa historian koulukirjoissamme. Asiasta wikipediassa 22.3.2023 klo 12.17 tilanteen mukaisesti https://fi.wikipedia.org/wiki/Sigtunan_tuho

    • Tarja

      6) Jeesuksen kaksi luontoa Jumalana ja ihmisenä eivät suinkaan sulje toisiaan muuta kuin muinaisen kreikkalaisen filosofian tekemässä peruserossa hengen ja ruumiin välillä.

      Juutalaisessa ajattelussa kautta aikojen kaikkein abstraktein on ilmaistu kaikkein konkreettisimmin ja monet erittäin konkreettiset on ilmaistu erittäin abstraktisti.

      Esimerkiksi ilmaus ”ihmeen kaunis nainen” ( kuten Juditista kerrotaan hänen olleen) voidaan juutalaisen ajattelutavan mukaan sanoa, että ”kauneuden idea toteutuu hänessä”.

      Joten pohdiskelusi kahden kappaleen logiikan panemisesta Jeesuksen luontojen kuvauksen vastustamiseksi, ovat nimenomaan juutalaisen ajattelutavan vastaisia.

      Ennemminkin voimme saada vertailukohdan ajattelemalla rautaa ja lämpöä. Raudan vaihtoehtona voi olla kupari tai alumiini tai muu metalli. Lämpimän vastakohtana on kylmä. Rauta voi olla lämmin tai kylmä ilman että alkuaine rauta, Fe, sen takia muuttuu toiseksi alkuaineeksi. Samaten lämpö tai kylmyys voivat olla täysin irrallaan maankuoren toiseksi yleisimmästä metallista. Sehän voi esiintyy niin vedessä, ilmassa kuin maankuoressakin mitä erilaisimmissa aineissa.

      Joten olkoon tämä konkreettinen esimerkki ajattelusi malli, kun mietit Jeesuksen persoonaa olemukseltaan täysin Jumalana ja ihmisenä yhdellä kertaa.

    • Tarja

      7) Perisynnin ajatushan ei syntynyt vasta Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteydessä vaan sen syntymästä kerrotaan jo syntiinlankeemuskertomuksessa 1. Moos. 3 luvussa.

      Jeesuksen sovitustyö ei suinkaan oli synnin syy vaan päin vastoin, lääke kaikkea syntiä vastaan. Jumalan oma teko ristin sovintotyöllä ansaitsemallaan anteeksiantamuksen tuomisella tekee tyhjäksi synnin, kuoleman ja Perkeleen kaikki juonet, myös synnin mukanaan tuoman rangaistuksen.

      2.Korinttolaiskirje:

      5:19 Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25