Kyllä kelpaa köllötellä,
Kullan kanssa eleskellä,
Jeesus Siirakki sen sanoo.
Sanat kauniisti hän punoo.
Totuuksia elämän hän laukoo,
Suunsa viisaasti kun aukoo:
261 Onnellinen se mies, jolla on hyvä vaimo!
Hän saa elinpäiviä kaksin verroin.
2 Kelpo vaimo tuottaa miehelleen iloa,
ja mies on koko elämäänsä tyytyväinen.
3 Hyvä on sen osa, joka saa hyvän vaimon;
se osa annetaan Herraa pelkäävälle,
4 ja hän iloitsee, on hän rikas tai köyhä,
ilo loistaa aina hänen kasvoiltaan.
Sir. 26: 1-4
Mitä kylvät, sitä korjaat
Istutat peltoon perunaa. Korjaat perunaa. Kylvät siihen vehnää, saat sadoksi vehnää. Hernepelto tuottaa herneitä. Hedelmäpuusta poimit hedelmiä.
Maatalon poikana opin tämän jo pienenä. Oli viljelyksiä, oli puutarhaa. Kurkkua sai kurkkupenkistä. Viinimarjoja poimin pensaista. Herneitä söin suoraan hernemaalta. Porkkanoita popsin riveistään. Vettä nostin kiululla kaivosta ja kannoin ämpärillä tupaan. Maitoa sai lehmän tissistä, parhaimmillaan suoraan suuhun suihkuttaen.
Kamerunissa Colette sai kahvin suoraan pensaista ja plantaasilla oli runsas määrä, monia kymmeniä erilaisia kasviksia.
Kun hän alkoi valmistaa ruokaa minulle, niin kahteen kuukauteen en kertaakaan saanut samaa ruokaa. Joka kerta ruoka oli valmistettu eri aineista, eri eläinten lihaa, eri kasviksia jne.
Se sääntö, että mitä kylvää, sitä myös korjaa, tulee esille myös Jeesus Siirakin kirjassa.
Puu kantaa hedelmää hoidon mukaisesti,
puhe ihmisen ajatusten mukaan.
Totuus ja rehellisyys on yhdessäolomme perustavia lähtökohtia. Mikäli sanaan ei voi luottaa, niin mikään ei toimi yhteiskunnassa.
Kaiken perustana on Jumalan oma totuudellisuus. Hänen sanansa on totuus.
Lapsuuteni aikona käytettiin jyvien ja akanoitten erotteluun viskuria. Se lennätti akanat erilleen ja jyvät menivät säkkiin.
Pyhällä maalla Jeesuksen aikaan heitettiin korjattu vilja tuulisena päivänä ilmaan. Jyvät putosivat kasaan ja akanat lensivät tuulen mukana kauemmaksi. Sirakin kirja puhuu tällaisesta erottelusta nykyaikaisen seulan käsittein, saman asian.
Kun seulaa ravistetaan, roskat jäävät siihen,
kun ihminen puhuu, roskapuhe erottuu.
Nykyaikaisessa nettimaailmassa on koko ajan liikkeellä väärää tietoa. Siitä saatavaan tietoon on aihetta suhtautua arvioiden sekä tiedon lähde että sisällön luotettavuus. Kun varmistaa tiedon luotettavuuden, niin netti avaa valtavia näköaloja tiedon välittämiseen suurissa määrin. Mutta jos menee epäluotettavien lähteiden pariin ja seuraa niiden vääristelyä, niin joutuu harhaan.
On siis aihetta erottaa totuus roskapuheesta.
Saven poltto
Kun oli lapsi, niin teimme koulun kanssa vierailun Kultelan tiilitehtaalle. Näimme miten tiiliä tehtiin. Saimme huomata, kuinka poltettavat savitiilet kuskattiin vaunuilla raiteita pitkin uuniin ja kuinka valmiit tiilet tuotiin ulos. Tiilien väri oli muuttunut saven harmaasta punatiilen väriseksi.
Vuonna 1859 valmistuneen Someron kirkon tiilet on valmistettu Kultelan savesta.
Muutama vuosi sitten piispa Matti Repo piti Somerolla vierailunsa yhteydessä Kultelan savipuistossa hartauden ja istutti puun erään uunin läheisyyteen.
Pyhällä maalla savenvalanta oli yksinkertaisempaa, vaikka periaate olikin sama: Savi muotoillaan ja sen jälkeen poltetaan. Sirakin kirjassa todetaan, kuinka väärät sanat hajoavat elämän todellisuuden edessä, mutta luotettavat sanat jäävät kestävinä pitkäaikaiseen käyttöön.
Savenvalajan astiat koettelee uuni,
ihminen koetellaan puheidensa mukaan.
Uskon synty ja hoito
Myös ihmisen uskon synty ja hoito ovat sanan synnyttämiä. Sanan ja sakramenttien välityksellä Jumala ottaa meidät yhteyteensä ja antaa meille Pyhän Hengen lahjan niin, että saamme turvallisina elää koko elämämme Jumalan iankaikkisten käsivarsien tukemana ja kerran käydä taivaan kirkkauteen.
Ilmestyskirjan 7. luku kuvaa perille taivaaseen päässeitten lukemattomien pyhien joukkoa valkeissa vaatteissa. Ilmestyskirjassa valkea vaate on kasteen ja Jumalan vanhurskauden vertauskuva: kastepuku. Sama pitkän, aina jalkoihin asti ulottuvan puvun kuvaus esiintyy jo vajaa kolmesataa vuotta aikaisemmin Sirakin kirjassa,
Jos etsit sitä, mikä on oikein,
tavoitat sen ja puet sen yllesi kuin juhlaviitan.
Jumalan sanan kylvö ei mene hukkaan vaan saa aikaan sen, mitä varten Jumala sen on antanut.
Niin kuin sade ja lumi tulevat taivaasta
eivätkä sinne palaa
vaan kastelevat maan,
joka hedelmöityy ja versoo
ja antaa kylväjälle siemenen ja nälkäiselle leivän,
niin käy myös sanan,
joka minun suustani lähtee:
se ei tyhjänä palaa
vaan täyttää tehtävän,
jonka minä sille annan,
ja saa menestymään kaiken,
mitä varten sen lähetän.
Herra sanoo heille: »Tämä on minun lupaukseni: ei väisty minun Henkeni sinun yltäsi eikä katoa minun sanani, jonka olen suuhusi antanut, ei sinun suustasi, ei jälkeläistesi eikä sinun jälkeläistesi jälkeläisten suusta», sanoo Herra, »ei nyt eikä milloinkaan.»
Jes. 55:10-11; 59:21
SUNNUNTAI 12.2.2023
2. sunnuntai ennen paastonaikaa eli Sexagesima
Jumalan sanan kylvö
Apokryfiteksti Sir. 27:4–8
Kun seulaa ravistetaan, roskat jäävät siihen,
kun ihminen puhuu, roskapuhe erottuu.
Savenvalajan astiat koettelee uuni,
ihminen koetellaan puheidensa mukaan.
Puu kantaa hedelmää hoidon mukaisesti,
puhe ihmisen ajatusten mukaan.
Älä kiittele ketään, ennen kuin olet kuunnellut häntä,
sillä puheistaan ihminen punnitaan.
Jos etsit sitä, mikä on oikein,
tavoitat sen ja puet sen yllesi kuin juhlaviitan.
Vuonna 1957 oli ylioppilaskirjoituksissa kysymys: Parannus. Ei muuta. Vastasin siihen suoraan Augsburgin Tunnustuksesta otetun siteerauksen: ”Todellinen, oikea parannus ei olekaan muuta kuin katumusta, vaivaa ja peljästyksiä synnin vuoksi, mutta samalla uskomista evankeliumiin ja synninpäästöön, että synnit on anteeksiannettu ja armo Kristuksen tähden saatu; mikä usko taas lohduttaa ja tyydyttää sydämen.Sitten on myös seuraava elämän parannus eli synnin jättäminen, sillä näiden tulee olla parannuksen hedelmiä, niinkuin Johannes sanoo Matteuksen 3, luvussa: Tehkää sentähdeen parannuksen soveliaita hedelmiä” (Sain täydet 6 pistettä) – AU-lapsista sen verran, että kyllä Siirak ja muutkin Raamatun vastaavat kohdat tarkoittavat lapsen parasta ja korostavat kuudennen käskyn tärkeyttä kotielämässä. Isättömiä lapsia kiusataan edelleen, Jos isää ei ole, kuka lasta puolustaisi. Yksinhuoltajaäidit eivät yksinkertaisesti ehdi.
Valma
Kiitos pätevän opettajan ja teologin tasokkaasta kommentista.
Kotikaupunkimme paikallisessa lehdessä SOMERO
Julkaistiin Kotikirkko -palstalla 10.2.2023 seuraava juttuni
Kotikirkko
Sanoja sanasta
”Sanasta miästä ja sarvesta härkää”, on vanha sanonta. Se mitä sanomme, antaa meistä kuvan. Kertoo, mitä mielessämme liikkuu ja mitä me olemme.
Jeesus Siirakki sanoo:
Älä kiittele ketään, ennen kuin olet kuunnellut häntä,
sillä puheistaan ihminen punnitaan.
Paavi Franciscus teki vierailun Afrikkaan. Se kesti kuusi päivää 5.2.2023 asti.
Hän kävi Kongon demokraattisessa tasavallassa ja Etelä-Sudanissa.
Yli miljoona ihmistä osallistui Kongon pääkaupungissa Kinshasassa paavin pitämään messuun.
Jumalan sana tuottaa tulosta, kun pidämme sitä esillä. ”Mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää”, sanotaan vanhassa viisaudessa.
Näin Siirakki sen sanoo:
Puu kantaa hedelmää hoidon mukaisesti,
puhe ihmisen ajatusten mukaan.
Jumalan sana antaa meille uskoa, toivoa ja rohkeutta. Jumala itse puhuu sanassansa. Jumala kertoo, että hän rakastaa meitä. Hän on luonamme silloinkin, kun kaikki ei mene halujemme mukaan. Ajatelkaamme saviteoksen polttoa. Kun savi poltetaan uunissa, niin se lujittuu. Sitä voi käyttää siihen, mihin se on tehty.
Jeesus Siirakin poika lausuu viisauden:
Savenvalajan astiat koettelee uuni,
ihminen koetellaan puheidensa mukaan.
Jeesus Siirak opetti noin 200 – 180 eKr.. Hän oli viisas mies. Hänen teoksensa Sirakin kirja on yksi Raamattumme kirjoista, Vanhan testamentin Apokryfiteos.
Parisen vuosisataa hänen jälkeensä syntyi Vapahtajamme Jeesus Kristus, Jumalan Poika. Hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Hän on meidät pelastanut. Häneen saamme turvata. Kasteessa meidät on häneen liitetty. Kastepuku on vanhurskauden vaate. Taivaaseen pääsevien juhlaviitta.
Jos etsit sitä, mikä on oikein,
tavoitat sen ja puet sen yllesi kuin juhlaviitan.
12.2.2023 vietetään 2. sunnuntaita ennen paastonaikaa eli Sexagesimaa.
Aiheena on ”Jumalan sanan kylvö”.
Apokryfiteksti Sir. 27:4–8
Kun seulaa ravistetaan, roskat jäävät siihen,
kun ihminen puhuu, roskapuhe erottuu.
Savenvalajan astiat koettelee uuni,
ihminen koetellaan puheidensa mukaan.
Puu kantaa hedelmää hoidon mukaisesti,
puhe ihmisen ajatusten mukaan.
Älä kiittele ketään, ennen kuin olet kuunnellut häntä,
sillä puheistaan ihminen punnitaan.
Jos etsit sitä, mikä on oikein,
tavoitat sen ja puet sen yllesi kuin juhlaviitan.
Matias Roto
Rovasti
Vuoden somerolainen 2012
11.2.2023
Tänään tulee kuluneeksi 32 vuotta siitä, kun rakas vaimoni Colette 11.2.1991 muutti isänsä plantaasilta Bankimista Kamerunin pääkaupunkiin Yaoundeen. Tuon muuton takia kymmenen vuotta myöhemmin Kameruniin muuttaessani mahdollistui tapaamisemme ja tiemme yhteiseen elämäämme.
11. helmikuuta Kamerunissa vietetään Nuorison päivää. Tämä on julkinen vapaapäivä. Nuoriso on hyvin merkittävässä asemassa koko yhteiskunnassa.
Luterilaisessa kirkossamme niin kirkkoneuvostoissa, rovastikunta- ja hiippakuntaneuvostoissa kuin kirkkohallituksessakin on lapsityön ( eli kuten sanotaan pyhäkoulun ), nuorisotyön ja naistyön kiintiöpaikat, jotta näidenkin väestöryhmien näkökulma tulee esillä pidetyksi päätöksiä tehtäessä.
Siihen aikaan kun asuin Kamerunissa noin 60 % väestöstä oli alaikäisiä. Periaatteessa kaikille on järjestettävä mahdollisuus koulunkäyntiin. Todellisuus ei kuitenkaan ole näin hyvän oloinen. Paljon lapsia jää vielä koulun ulkopuolelle,vaikka yrityksiä koululaitoksen kehittämiseksi onkin tehty todella lujasti ja määrätietoisesti. Maassa on myös hyvin monia yliopistoja. Silti paljon on vielä kehitettävää.