Sana käytäntöön

Kuvassa ystäväni Terho Hämeenkorpi, rakkaani prinsessa Colette ja minä.

Olemme Turun ortodoksisessa kirkossa Turun arkkihiippakunnan eläkepappien kokoontumisessa 25.2.2025. Sekä Terho että minä olemme rakkaassa kotomaassamme tehneet työtä sekä suomen- että ruotsinkielisissä seurakunnissa. Kumpikin olemme innokkaita lukijoita, jo nuoruudesta asti. Jo opiskeluaikana hän tuli minulle tutuksi. Panin merkille hänen merkittävän lukeneisuutensa.

Meitä yhdistää myös yhteinen harrastus: Kerätä eri kielillä julkaistuja Raamattuja. Kumpikin on järjestänyt Raamattu -näyttelyitä. Minulla on Raamattuja tai sen osia yli 150 eri kielellä. Hänellä vieläkin useammalla kielellä.

Sunnuntai 16.3.2025

2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)

Rukous ja usko

Kamerunissa rukoileminen yhdessä oli elävää kirkkomme toiminnassa. Ihmiset olivat tottuneet rukoilemaan toistensa seurassa.

Eräänkin kerran yhtä ihmistä pyydettiin johtamaan esirukous liturgiassa. Mitään epäröimättä hän teki sen. Jakoi tehtävän osia eri ihmisille pitkin kirkkosalia. Kaikki tehtävän saaneet rukoilivat vuoron perään ääneen. Ja huomattakoon: Ketään ei ollut varoitettu etukäteen. Pidettiin luonnollisena, että noustaan seisomaan ja hoidetaan rukous, kun kerran pyydetään, ääneen yhteisessä liturgiassa.

Meille täällä Suomessakin tekisi hyvää vapautua rukoilemaan, olipa sitten yksin tai yhdessä, muutoin vain tai järjestäytyneessä toimessa.

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Timoteus oli käynyt vierailulla Tessalonikan seurakunnassa. Hän toi Paavalille hyviä uutisia sieltä. Sen jälkeen Paavali kirjoitti seurakunnalle kirjeen. Se on vanhin meille säilyneistä Paavalin kirjeistä. On ilo, että kirje on edelleen käytössämme luettavana ja/tai äänikirjana kuunneltavana. Se antaa välähdyksen kirkon alkuaikojen menosta. Heidän ajatuksensa, tuntemuksensa, huolensa ja ilonaiheensa pääsevät esille.

Epistolassamme Paavali iloitsee kirjeen vastaanottajien hyvästä edistymisestä uskon elämässä.

Te olette oppineet meiltä,

miten teidän on elettävä

ollaksenne Jumalalle mieleen,

ja niinhän te elättekin.

Samalla hän kuitenkin opastaa heitä edistymään vieläkin voimallisemmin eteen päin

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Paavali antaa käytännön ohjeita. Niihin kuuluu uskollinen avioelämä. Hyvä koti antaa turvaa ja tukea, onnea ja voimaa toimia. Itse kullekin omassa kutsumuksessaan.

Paavali tuo esille myös, että pitää elää rehellisesti. Kaikissa ihmissuhteissaan kunnolla. Ihmisiä ei saa käyttää hyväkseen vilpillisin viehein. Petollisuus toisia kohtaan ei kuulu kristityn elämään.

Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.

Paavalin ohjeisiin kuuluu se, että eletään kaikin tavoin kunniallisesti. Eletään reilusti yhteistä elämää. Ollaan kunnolla niin kotona kuin työpaikoilla, niin yhteiskunnassa ja seurakunnassa kuin muissakin menoissa. Kaikissa riennoissamme, koko elämässämme.

Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,

vaan pyhää elämää.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 4:1–8

Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 4

Sitten vielä, veljet!

Te olette oppineet meiltä,

miten teidän on elettävä

ollaksenne Jumalalle mieleen,

ja niinhän te elättekin.

Mutta Herran Jeesuksen nimessä

pyydämme ja kehotamme

teitä pyrkimään yhä parempaan.

Tiedättehän, mitä käskyjä

me Herran Jeesuksen puolesta

olemme teille antaneet.

Jumalan tahto on, että te pyhitytte.

Kavahtakaa siveettömyyttä!

Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.

Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan,

niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.

Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.

Herra rankaisee kaikesta sellaisesta,

niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne.

Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,

vaan pyhää elämää.

Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille,

ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle,

joka antaa teihin Pyhän Henkensä.

65 KOMMENTIT

  1. Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-16-3-2025/

    Ensimmäisen Tessalonikalaiskirjeen luvun 4 voi lukea täältä

    https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/1TH.4

    Tältä sivustolta voi lukea vanhempia käännöksiä

    https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=1+tess+4&kaannos=fi-38&kirjat=kr

    Monia käännöksiä on täällä. Kaiken lisäksi moniin näitä on saatavissa myös ääni samalla kertaa, ja kaiken lisäksi se on maksuton.

    Panen viitteen vepsän kieliseen käännökseen:

    https://live.bible.is/bible/VEPIBT/1TH/4?audio_type=audio_drama

  2. Tehkäämme siis tästä päätelmä:
    Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas.
    Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, että Hän on Jumalan Poika, rakas Vapahtajani, ja minä olen kastettu.
    Siis olen minäkin puhdas ja kirkas.
    Ah, Jumala meitä auttakoon, että voisimme niin päättää sydämemme pohjasta. Kuinka autuaat olisimme, jos meillä olisi sellainen usko!

    Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 213, SLEY, 1925.

    • Mika

      Kiito ihanasta Prätoriuksen tekstistä!

      Olen iloinen, kun lukeneisuutesi hedelminä nostat esiin kallisarvoisia helmiä rakkaitten hengellisten kirjojen runsaasta annista!

    • Tuossa vaan tulee väärinkäsitys ””Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas.””, siis ken uskoo Jeesukseen tekee parannuksen eikä ota vanhasta mitään kuten Jeesus sanoo vertauksena:

      Luuk. 9:62
      Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Ei kukaan, joka laskee kätensä auraan ja katsoo taaksensa, ole sovelias Jumalan valtakuntaan”.

      Ei kukaan voi tehdä puolestasi päätöstä että tekisit parannuksen, sinun itsesi täytyy se tehdä kun kuulet Jeesuksen sanat evankeliumista ja näin Jumala kutsuu.

    • Ari

      Kiitos kommentistasi. On miellyttävää, että olet kiinnostunut blogistani ja osallistumsesta sen keskusteluun.

      Toki tuot esille sellaisia ajatuksia, jotka vaativat oikaisua.

      1

      Sanot että ihmisen pitää itse tehdä parannus.

      Tämä on yhtä toivotonta kuin jos joku puhuisi sinulle menevänsä Hangosta Rostockiin, niin sinä et ajattele tuota väliä kulkevaa laivaa, kuten tuo kertoja, vaan kuvittelet että sinun pitää itsesi hypätä Itämeren aalloilla ja uitava noiden kaupungien välinen matka, kun kerran SINUN ITSESI PITÄÄ SE TEHDÄ.
      Sinun oppisi mukaan tuo kertoja ei pääse Rostockiin vaan jHangon laiturin luo eteenpäin pääsemättä. Realiteetit kuitenkin kertovat, että kertoja saattaa kaikessa rauhassa halutessaan vaikka loikoilla laiskana ja kuitenkin matka toteutuu alusta loppuun vain ja ainoastaan sen takia, että laiva vie hänet eikä alkuunkaan ole riippuvainen hänen omasta räpiköinnistään Itämeren aalloilla.

      Huomaa Raamatun ajatus valinnasta ja näe, että JUMALA HOITAA ASIAN.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: —

    • Ari

      Jatkoa oikaisuihin

      2

      Kritisoit Prätoriuksen ihanaa evankeliumin sanomaa: ”Ken Jeesukseen Kristukseen uskoo ja on kastettu, hän on Jumalan edessä puhdas ja kirkas. –”
      Et näköään huomaa, että tuo on EVANKELIUMIA, kertomusta JUMALAN TYÖSTÄ meidän rakkaan Jeeesuksemme ARMOSTA, joka koko elämämme ajan antaa runsain määrin, rajattomasti, kaiken ANTEEKSI, jä näin alati voimassa olevan ja jatkuvan anteeksiannon varassa eläminen merkitsee todellista iloa, onnea ja autuutta Vapahtajamme kiitoksen ja ylistyksen täyttäessä mielemme.

      Sen sijaan tarjoat tämän tilalle LAKIA, ihmisen omatekoista elämänsä parantelua, jonka kuvittelet riittävän elämän suunnan muuttumiseksi. Teksteistäsi saa vaikutelman, että tuon uudistuksen jälkeen elämää hallitsee tilanne, missä elämän ohjeena on KÄSKY KÄSKYN PÄÄLLE.

      Jesaja:

      28:10 Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä!”

      28:13 Niinpä on Herran sana oleva heille: ”Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä”, niin että he kulkiessaan kaatuvat selälleen ja ruhjoutuvat, että heidät kiedotaan ja vangitaan.

      Tällaisen LAKI -henkisen asenteen sijaan saat pyytää, että Vapahtajamme vetää sinut Jumalan kansan yhteyteen, missä me itsessämme syntiset saamme elää kasteen antaman armon varassa ja kerran Jumalan lahjan suuren lupauksen täyttymyksenä saamme kokonaisena Jumalan kansana päästä taivaan kirkkauteen koko maailmanlaajuisen kirkon mukana. Valkea vaate -nimitystä käytetään Ilmestyskirjassa kasteen ilmauksena.

      Ilmestyskirja:

      7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
      7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta”.
      7:11 Ja kaikki enkelit seisoivat piirissä valtaistuimen ja vanhinten ja neljän olennon ympärillä ja lankesivat kasvoilleen valtaistuimen eteen ja kumartaen rukoilivat Jumalaa,
      7:12 sanoen: ”Amen! Ylistys ja kirkkaus ja viisaus ja kiitos ja kunnia ja voima ja väkevyys meidän Jumalallemme aina ja iankaikkisesti, amen!”
      7:13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: ”Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?”
      7:14 Ja minä sanoin hänelle: ”Herrani, sinä tiedät sen”. Ja hän sanoi minulle: ”Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
      7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
      7:16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
      7:17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä.”

  3. Matias Roto toteat minulle:””Sen sijaan tarjoat tämän tilalle LAKIA, ihmisen omatekoista elämänsä parantelua, jonka kuvittelet riittävän elämän suunnan muuttumiseksi. Teksteistäsi saa vaikutelman, että tuon uudistuksen jälkeen elämää hallitsee tilanne, missä elämän ohjeena on KÄSKY KÄSKYN PÄÄLLE.””

    Siis et tunnu ymmärtävän että minä jukistan vain ja ainoastaan sitä mitä Jeesus on seuraajiensa käskenyt julistaa, parannusta Hänen nimessään syntien anteeksisaamiseksi.

    Millä teoilla ihminen ”ansaitsisi” pelastuksen kun hän joutuu nöyrtymään ja tekemään parannuksen kun Jumala kutsuu, onko siis se että nöyrtyy parannukseen ”teko” jolla ihminen ansaitsisi pelastuksen????

    Se että joutuuko jokainen ihminen nöyrtymään Jeesuksen edessä on varma, jokaisen polven tulee notkistuman Hänen edessä, siis eläessä pelastukseen, mutta ylpeinä vasta kuoleman jälkeen kadotukseen.

    • Ari

      Ihmettelen mitä sinä kuvittelet parannuksen tekemiseksi.

      PARANNUSHAN ON PALAAMISTA KASTEEN ARMOON.

      XII Parannus

      Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

      Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

      Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

    • Matias Roto tuot Raamatun ulkopuolista oppiasi todistamaan omaa oppiasi, ei oikein vakuuta.

      Siis tuossa on vielä:””Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.”” siis jo tuota ennen oli että ihmisen tulee tehdä jotain päästäkseen ja saadakseen siis syntien anteeksi saaminen vaatiikin ihmisen tekoja, hetkinen eikö tuossa olekkin LAKIA eli ihminen ei pelastukkaan ilman omia tekoja JOS on langennut kasteensa jälkeen???????????????

    • Ari

      Kiitos aktiivisuudestasi kommentoinnissa ja osallistumisestasi keskusteluumme.

      Jälleen on aihetta muutamaan huomautukseen teksteissäsi.

      1

      Et näytä pitävän tunnustuskirjojen tekemää syvälliseen Raamatun tutkimiseen perustuvaa tekstiä riittävänä todisteena. Näytät siis ajattelevan, että sinun huomattavasti vähemmälle Raamatun tuntemuksellesi perustuvat luulottelusi olisivat luotettavampaa tulkintaperinnettä.

      1a)

      Ensinnäkin

      Se mitä perinnettä joku kirjoittaja edustaa, on niin helppoa, että useinkin jo muutaman lauseen jälkeen saatan tunnistaa mitä erityiskorostusta joku kirjotus edustaa. Se on yhtä helppoa kuin puhujan käyttämän kielen tunnistaminen.

      Eli siis: Yhtä lailla kuin
      puheesi paljastaa sinun kielelliseksi perinteeksesi suomen kielen,
      yhtä selkeästi
      sinun tekstisi paljastavat sinut Saksan talonpoikaiskapinan 1524-25 aikana keksityn, ja Hubmeierin vuosina 1525-27 kirjoiksi laatiman opin mukaansa tempaamaksi.

      1b)

      Toiseksi

      Maailman historia menee kulkuaan. Tämän mukaisesti myös meidän uskomme on kunakin aikana ilmaistu tuon ajan haasteisiin ja kysymyksiin vastaamaan.

      Tämä näkyy jo Raamatun synnyn historiassa.

      Onhan meillä jo Vanhan testamentin sisällä tapahtunut hyvinkin suuria olosuhteiden muutoksia niistä ajoista, jolloin Loot asui Kuolleen meren laaksossa ja Abram meni auttamaan häntä vapaaksi vihollisten käsistä noin 1690 eKr. aina niihin aikoihin, kun viimeiset viimeistelyt eräiden Vanhan testamentin apokryfikirjoissa saivat nykyisen muotonsa noin Kristuksen syntymän aikoina.

      Joten mietipä tätä

      Uskon isän Aaprahamin ajasta meidän aikaamme on noin pyöreästi 3700 vuotta ja Vanhan testamentin viimeisten tekstien nykyiseen muotoonsa tulemisesta noin pyöreästi pari vuosituhatta.

      Jos emme kunakin aikana pitäisi esillä Jumalan sanan voimallista armon ja laupeuden sanomaa, niin pianpa maailma jäisi armottomien ihmisiä orjuuttavien tee se itse -oppien kahleisiin.

      1c)

      Yhteenvetoa

      Tunnustuskirjamme olivat omana aikanaan Jumalan armon ja uskon vanhurskauden esille pitämisessä paikallaan. Näin myös niiden sisältämä raamatullinen oppi parannuksesta on mitä erinomaisin tämän opin esitys.

    • Ari

      2)

      Lauseesi: ”— siis jo tuota ennen oli että ihmisen tulee tehdä jotain —” osoittaa, ettet ole mitään ymmärtänyt uskonpuhdistajien tekstistä.

      Koko tuon artiklan ajatushan on TASAN TARKKAAN päinvastainen. Siinähän ihmisen omaksi teoksi on luettu luopuminen kasteen armosta.

      Siis: Ihmisen oma teko lankeaminen pois Jumalan yhteydestä. Näin ihminen omalla luopumuksellaan on torjunut Jumala-yhteyden.

      Tämän luopumuksen vastaisena toimena on ihmisen tekemä parannus ELI PALUU KASTEEN ARMOON.

      Kasteessa ihminen on vastaanottanut armon ja Jumalan lapseuden täysin ilman pienintäkään omaa ansiota, suoritusta tai tekoa. Tämä Jumalan lapseus on Jumalan teko alusta loppuun ja sen merkittävin anti on YHTEYS Jumalan kanssa.

      Parannusta kukaan ei tee itse, vaan sen lahjoitetaan evankeliumin voimalla. Kun kirkko julistaa ihmiselle anteeksiannon, niin tuo luopumus annetaan anteeksi myös taivaassa Jumalan valtaistuimen edessä.

      Matteuksen evankeliumi:

      18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa.

  4. Kuullessamme hyvän paimenen ääntä, kääntykäämme heti hänen tykönsä eli tehkäämme parannus! Älkäämme jatkako syntistä elämäämme, vaan kääntykäämme ja tehkäämme parannus, uskoen, ettei hyvä paimenemme, Jeesus Kristus, jätä meitä eksyksiin, vaan ottaa meidät jälleen armoihinsa ja sovittaa meidät Isänsä kanssa. Parannus ei näet ole vain ulkonaisen elämän puolesta hurskaammaksi tulemista, vaan on se Jumalan hyvyyteen turvaamista Kristuksen kautta ja syntien anteeksiantamuksen uskomista. Sellaisia syntisiä Kristus vastaanottaa…

    Mitä sitten saadaan Kristukselta kuulla? Ei muuta kuin sitä, että Jumala on Kristuksen tähden syntisille armollinen ja tekee heidät autuaiksi, kun he vain ottavat vaarin hänen kutsumuksestaan ja kun eivät juokse kauemmas harhateille, vaan kääntyvät heti kuultuaan paimenen äänen antautuen Herran Kristuksen kannettaviksi, joka jo heidän syntinsä täydelleen maksoi ja heidät sovitti Jumalan kanssa.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 512, SLEY, 1945.

    • Mika

      Kiitos erittäin hyvästä Lutherin tekstistä.

      Se sopii hyvin tähän tilanteeseen. Siinä suuri oppimestarimme opettaa erittäin hyvin Vapahtajamme sovitustyön merkitystä meidän hyväksemme.

  5. Ari

    3)

    Asetat jälleen omiin tekoihin perustuvan ansion oppiin oman tulkintasi. Eli siis kiellät Kristuksen armon olevan AINOA pelastuksemme.

    Sanot: ” — eikö tuossa olekkin LAKIA eli ihminen ei pelastukkaan ilman omia tekoja JOS on langennut kasteensa jälkeen??????????????? ”

    Anteeksi saannin jälkeinen kehotus kunnolliseen elämään EI OLE ANSION SAAMISEKSI,

    vaan

    se on ainoastaan jo saadun armon ojentamista eteenpäin. Me rakastamme siksi, että hän on ensin rakastanut meitä ja me annamme anteeksi siksi, että itse olemme anteeksi saaneet.

    1.Johanneksen kirje:

    4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

    Efesolaiskirje:

    4:32 Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.

    Kolossalaiskirje:

    3:13 kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

  6. Matias, todella hyvä, että nostat esiin rukouksen, ensi pyhän aiheen mukaisesti. Kertomasi Kamerunin -ajaltasi on myös mukavaa luettavaa. Samalla ajattelen tätä kotoista messuamme. Sekin on rukousta alusta loppuun. Ehkä me emme ole kovinkaan spontaaneja, mutta mm.virsissä, synnintunnustuksessa, Herra armahda-rukouksssa, jne on mahdollista liittää oma äänensä konkreettisesti rukoukseen mukaan. Tietyllä tavalla messu elää koko ajan. Olen huomannut esimerkiksi, että ajan mittaan yhteiseen esirukoukseen on entistä useammin alettu tuoda seurakuntalaisten yksilöityjä rukousaiheita.

    Tapaan rukoilla vaikauttaa varmaan se, missä, milloin, keneltä jne on alunalkaen oppinut rukoilemaan. Rukoilla voi monella tapaa, mutta pääasia on, että Jumala kuulee.

  7. Matias Roto mitä tuossa seuraavassa sanotaan:

    ””Kuullessamme hyvän paimenen ääntä, kääntykäämme heti hänen tykönsä eli tehkäämme parannus! Älkäämme jatkako syntistä elämäämme, vaan kääntykäämme ja tehkäämme parannus, uskoen, ettei hyvä paimenemme, Jeesus Kristus, jätä meitä eksyksiin, vaan ottaa meidät jälleen armoihinsa ja sovittaa meidät Isänsä kanssa.””

    Kerroppa kuinka tuosta voisi sanoa että kastettu on automaattisesti sovitettu jos lankeaa?? Siis ei saa jatkaa syntistä elämää, tulee kääntyä ja tehdä parannus uskoen että Jeesus OTTAA JÄLLEEN ARMOIHINSA JA SOVITTAA meidät Isänsä kanssa??????=??

    • Ari

      Jos vähääkään olet rehellinen itsellesi, niin huomaat, että me kaikki tarvitsemme anteeksiantoa joka päivä.

      Jos tätä ei myönnä itselleen, niin eniten pettää itseään, kun kieltäytyy näkemästä totuutta omasta itsestään.

      Mutta evankeliumia on se, että KRISTUKSEN TÄHDEN SAAMME ANTEEKSI KAIKKI SYNTIMME, KOSKA ANTEEKSIANTO KOSKEE KOKO SYNTISYYTEMME PERUSTAA, KAIKKEA VÄÄRYYTTÄMME.

      Jumalaa ei voi pettää, joten yritys harhauttaa häntä on tuhoon tuomittu. Silloinhan teemme hänet valehtelijaksi.

      1.Johanneksen kirje:

      1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

    • Matias Roto siis joko et osaa lukea tai sitten ethalua rehellisesti ottaa sitä mitä luet, siis kun tuossa lainauksessa sanotaan ”” OTTAA JÄLLEEN ARMOIHINSA JA SOVITTAA meidät Isänsä kanssa”” niin eikö tuosta seuraa että synti elämä on tehnyt sen että on ollut poissa armosta ja sovituksesta ja näin täytyy tehdä parannus palatakseen takaisin niihin, siis tämä tuon lainauksen mukaan???????

    • Ari

      Jos siis olet rehellinen itseäsi kohtaan eli tunnustat meidän kaikkien kanssa yhteisen syntisyytemme, niin silloinhan JUMALA ON ARMOLLINEN.

      Se sanotaan tuossa äsken julkaisemassani jakeessa: JEESUS PUHDISTAA KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄMME.

      K A I K E S T A

      todellakin kaikesta

      SIIS KAIKESTA

      Sana ”kaikki” sisältää sekä menneet että nykyiset kuin tulevatkin vääryytemme. Siis koko perisyntisen olemuksemme jokaista sen rönsynä esiin pulpahtavaa tekosyntiä myöten.

      1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

    • Ari

      Ari

      Viittaat Lutherin tekstiin, mutta sitten panet omiasi kuvitellen sillä harhauttavasi muita kuin itseäsi.

      Etkö todellakaan ymmärrä mihin yhteyteen Luther sijoittaa siteeraamasi tekstin kohdan: Kristuksen tähden syntisille armollinen ja tekee heidät autuaiksi. Ja sitten kehotetaan panemaan täysi luottamuksensa tähän Kristuksen armoon eikä mihinkään muuhun. Tuo virkkeen loppukaneetti sanoo, että jos luotat omiin tekoihisi tai ansioihisi Kristuksen lahjaksi antaman autuuden sijaan niin silloin Kristus ei ole sinulle miksikään hyödyksi. Itse et voi uida Hangosta Rostockiin. Siihen matkaan tarvitaan laivaa. Mutta kun lepäät laivan penkillä niin laiva vie sinut koko matkan alusta loppuun asti. Koko matka alusta loppuun eli vauvasta vaariin sama kasteen välityksellä saatu sovituksen autuus vie sinut alusta alkaen aina perille ikuisuuteen asti.

      Joten Ari hyvä

      Opettele lukemaan sisältä!
      Hanki viisautta että voit sen tehdä!

      Mitä sitten saadaan Kristukselta kuulla? Ei muuta kuin sitä, että Jumala on Kristuksen tähden syntisille armollinen ja tekee heidät autuaiksi, kun he vain ottavat vaarin hänen kutsumuksestaan ja kun eivät juokse kauemmas harhateille,

    • Matias Roto ole seuraavasta tuomastasi samaa mieltä eli ”” JEESUS PUHDISTAA KAIKESTA VÄÄRYYDESTÄMME””, mutta meillä on täydellisesti vastakohtainen usko tuohon.

      Minulle tuo tarkoittaa että Jeesuksen sanat puhdistavat kaikesta vääryydestä ne jotka puhtaasta (Jeesuksen parantamasta) sydämestä uskovat Häneen ja kuulevat Hänen sanansa ja nämä sanat kantavat sitä hedelmää jota varten ne on sanottu.

      Tähän kuuluu tärkeimpänä rakastaa Jumalaa ylikaiken ja toiseksi rakastaa lähimmäistä niinkuinitseään ja rakkaus ei tee mitään pahaa, siis kun nuo sanat kasvavat hedelmää niin silloin ne saa aikaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja.

    • Ari

      Käsittämättömän syvällä sinussa asuu omavanhurskauden perkeleen aiheuttama sokeus huomata ARMON EVANKELIUMIA.

      Lauseessasi. ” — eikö tuosta seuraa että synti elämä on tehnyt sen että on ollut poissa armosta ja sovituksesta ja näin täytyy tehdä parannus palatakseen takaisin niihin, siis tämä tuon lainauksen mukaan??????? ”

      Panet syy seuraus logiikan nurin niskoin. Armohan annetaan syntiä tehneelle. ARMO ei väisty syntistä auttamasta vaan päin vastoin AUTTAA syntisen saamaan ANTEEKSIANNON. Tämän anteeksiannon perusteena on SOVITUS.

      Jollain kumman ihmeellä saat täysin nurinniskaisen kuvitelman että sovituksen todellisuus olisi meidän omista teoistamme tai ansioistamme riippuvainen. Vapahtajamme tuli tekemään tyhjäksi perkeleen teot. SOVITUS ON JO TEHTY eikä se horju eikä heilu, vaan on yhä edelleenkin täysin voimallinen armahtamaan meidät itsessämme täysin syntiset ihmiset, niin että saamme syntiemme anteeksiannon yksistään uskosta, yksistään armosta ja yksistään Kristuksen tähden.

    • Matias Roto sovitus on thety jo kertakaikkisella Jeesuksen uhrilla, se tarkoittaa että jokaisella ihmisellä on mahdollista lähestyä Jumalaa kun Jumala kutsuu.

      Nyt on kuitenkin kyse Lutherin kirjoittamasta tekstistä:

      ””Kuullessamme hyvän paimenen ääntä, kääntykäämme heti hänen tykönsä eli tehkäämme parannus! Älkäämme jatkako syntistä elämäämme, vaan kääntykäämme ja tehkäämme parannus, uskoen, ettei hyvä paimenemme, Jeesus Kristus, jätä meitä eksyksiin, vaan ottaa meidät jälleen armoihinsa ja sovittaa meidät Isänsä kanssa.””

      Siis mitä tuossa lukee, eikö selvästi että synti elämä on eksyttänyt ihmisen ja tämän tarvitsee tehdä parannus että Jeesus ottaisi jälleen armoihinsa ja sovittaisi Jumalan kanssa?????

      Siis lue nyt mitä kirjoitan ja vastaa siihen kiitos!

  8. Ari

    Olen huomannut sinun koko ajan kuvaannollisesti sanoen ajavan autosi ojaan kun jopa Lutherin tekstistä sisältä lukiessasi kuvittelet sen puhuvan itseään vastaan eli armosta autuaaksi -tulemisen opin esityksestä väännät nurinniskoin sen muka tarkoittavan että sinun itsesi pitää työntää autosi Turusta Tampereelle voidaksesi sitten näyttää miten upea sinun autosi on ,kun ihan itse olet sen työntänyt Tammerkosken ympärille rakennettuun asutuskeskukseen. Ja tätä työntämistäsi markkinoit niin Loimaalla kuin Humppilassakin kertoen kaikille tiellä lenkkeileville, että nämäkin tekisivät ”parannuksen” hankkimalla samanlaisen ja samanmerkkisen auton sitten sinua matkien työntääkseen sen koko saman matkan kuin sinä jo olet tehnyt Aurajoen rantakaupungista Suomen Manseen matkallasi.

    Siksi suosittelen sinua opettelemaan ulkoa tämä raamatullinen oppi meidän vanhurskauttamisestamme:

    IV Vanhurskautus
    Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4). (Room. 3:21 ss; Room. 4:5)

    Ja sitten vielä opetteleppas oikein perusteellisesti tämä sama saksaksi.

    Artikel 4: Von der Rechtfertigung

    Weiter wird gelehrt, daß wir Vergebung der Sünde und Gerechtigkeit vor Gott nicht durch unser Verdienst, Werk und Genugtuung erlangen können, sondem daß wir Vergebung der Sünde bekommen und vor Gott gerecht werden aus Gnade um Christi willen durch den Glauben, nämlich wenn wir glauben, daß Christus für uns gelitten hat und daß uns um seinetwillen die Sünde vergeben, Gerechtigkeit und ewiges Leben geschenkt wird. Denn diesen Glauben will Gott als Gerechtigkeit, die vor ihm gilt, ansehen und zurechnen, wie der Hl. Paulus zu den Römern im 3. und 4. Kapitel sagt.

    • Matias Roto mitä Luther seuraavassa kertoilee:

      ”””….. Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.

      Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.

      Sillä vaikka ketään ei voi eikä sovikaan pakottaa uskoon, niin kansaa on silti ohjattava tietämään, mitä ne ihmiset pitävät oikeana ja vääränä, joiden keskuudessa he haluavat asua, hankkia elantonsa ja elää. Kaupunkiin asumaan hakeutuvan on nimittäin tunnettava kaupungin laki, jonka suojaa hän aikoo nauttia, ja noudatettava sitä, riippumatta siitä, uskooko hän todella vai onko hän sisimmässään roisto tai lurjus….”””(https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)

      En pysty sovittamaan tuota siihen oppiin jota tuot, koeta nyt itse sovittaa????

    • Ari

      Kiitos aktiivisesta mielenkiinnosta blogiani kohtaan.

      Kysyt mielipidettäni Lutherin pyrkimyksestä nuorison opiskeluun kehottamisesta.

      Eihän tuossa ole muuta tavoitetta kuin se, mitä olen yrittänyt sanoa sinullekin:

      H A N K I

      V I I S A U T T A !

      Kaikki muu on vain historian eri aikojen erilaisiin tapakulttuureihin kuuluvaa tuon ajan toimintatapaa.

      Verrataampa isäni lapsuuden ajan koulujen kurituskäytäntöön. Jos joku poika oli kuriton tai laiminlöi koulutehtävänsä, niin opettaja pakotti tätä panemaan kätensä pulpetille, minkä jälkeen hän löi tätä karttakepillä sormille. Näin lapset pidettiin kurissa ja nuhteessa tuohon aikaan.

      Nykyajan suomalaiseen kasvatukseen tuollaiset menetelmät eivät kuulu. Onneksi meillä on ruumiillinen kuritus kielletty. Näin pyritään estämään lapsia vanhempien tai muiden kasvattajien väkivaltaisesta pahoinpitelystä,

      Mutta itse kysymykseesi vastauksena toistan Lutherin tavoitteena oli lasten opettamisen tärkeyden korostaminen.

      Hänen tarkoitusperänsä kansan kasvattamisesta ovat saaneet aikaan, että hyvin monissa kansainvälisissä vertailuissa luterilaisen kulttuuriperinteen maat, Phjoismaat, ovat taulukon kärkimaita myönteisessä mielessä. Erilaisten vertailujen tuloksissa Pohjoismaat ovat milloin missäkin järjestyksessä kärkipaikoilla. Suomikin monena vuotena on ollut maailman onnellisin maa.

      Joten luterilainen perintö on päässyt vaikuttamaan ja tuottamaan hedelmää.

      Joten ota sinäkin todesta Lutherin sanojen ydinajatus:

      HANKI VIISAUTTA !

    • Matias Roto siis mielestäsi kristityt voivat tehdä mitä vaan kunhan yhteiskunta antaa siihen ”luvan”??????????????????????????????????????????????

      Vai onko se ollut suomessakin toisinpäin eli yhteiskunta on saanut ”ohjeet” kirkolta kuinka toimia?????????????????????????????????????????????

      Se vaan ihmetyttää kun ohitat Raamatun sanan etkä edes yritä ymmärtää että Jumalan sana kasvaa aina ja iankaikkisesti samanlaista hedelmää, ei se hedelmä muutu ajansaatossa ja sen tunnistaa keskinäisestä rakkaudesta. Ei siitä että osaa esim lukea ja laskea tai osaa Raamatun ulkoa tai tuhannella kielellä.

    • Ari

      Tekstisi äkäisyydestä päätellen, vaikuttaa kuin sinulla olisi pyhä kiivaus oppimattomuuden apostolina.

      Puhut Raamatun opetuksista

      Niinpä tuohtumusta huokuvaan puheenvuoroosi sopinee Sananlaskujen sanat:

      17:12 Kohdatkoon miestä karhu, jolta on riistetty poikaset, mutta älköön tyhmä hulluudessansa.

      Tai herättämääsi kysymyksesi aiheeseen liittyen erilaisista kasvatusperiaatteista. Intiassa eräillä seuduilla on pojan elämän yhdestä kasvuajasta nimitys ”kepin poika”, mikä kuvaa koulujen tapaa pitää poikalapset kurissa.

      Tai Sananlaskujen parissa jatkaaksemme muinaisen Israelin tapaan viitaten, mitä käytettiin lääkkeenä jonkun laiskan oppilaan asenteelliseen haluttomuuteen opin saamisessa :

      17:10 Nuhde pystyy paremmin ymmärtäväiseen kuin sata lyöntiä tyhmään.

      Mutta Ari älä huoli.

      Olen jo sen verran vanha ja elämää paljon kokenut, ettei minulla oli mitään tarvetta ottaa haastettasi vastaan kunnon tappeluun ryhtymiseksi. Teen kuin se muinainen tarinan mies, jota kylänraitin nuoret tappelunhaluiset miehet menivät haastamaan leikkimieliseen tappeluun. Mies oli juuri kunnostamassa hirsitaloaan ja hänellä oli hanskat kädessään. Kaikessa rauhassa hän otti hanskat pois kädestään ja tarttui hirsitalon seinän alimpaan hirteen, nosti sen irti kivijalasta ja pani hanskansa sinne ja laski kaikessa rauhassa hirsiseinän takaisin paikoilleen tokaisten: ”Panenpa hanskat tuonne suojaan, ettei tuuli vie niitä mennessään.” Nuo haastajat huomasivat erehtyneensä ja luikkivat pakoon.

      Joten Ari hyvä. Koeta sinäkin rauhoittua ja myös kielenkäytössäsi osoittaa sopuisampaa käytöstä!

    • Matias Roto siis et osaakko vastata niin käännät katseesi minuun, no voin lohduttaa että jospa Jumala vielä vanhoilla päivillä kutsuisi niin olisi mahdollista tehdä parannus, pelastukseen ei tarvitse olla uskossa pitkään ja näin onkin mahdollista viime hetkinäkin Jumalan kutsuessa kääntyä pois pimeydestä valoon, ylpeydestä nöyryyteen, pakanasta Jumalan lapseksi.

    • Ari

      Puhut kuin Kalevalan nuori Joukahainen vakaalle vanhalle Väinämöiselle.

      Olen jo ennenkin kertonut sinulle että olen tullut Jumalan lapseksi jo sota-aikana. Valitettavasti sinä olet jo vauvana KASTEESSA saamasi oman Jumalan kanssa syntyneen liiton rikkonut, kun olet sen vastoin Raamatun sanaa mennyt tallaamaan jalkoihisi luopumalla yhteisen kristikunnan pyhästä perinteestä: KASTE ON YKSI.

      Tee siis aito parannus ja palaa ainoan aidon kasteesi, sen vauvana saamasi, pelastavan armon varaan.

      Luther kirjoittaa Isossa Katekismuksessaan näin

      Sillä vaikka joku antaisi upottaa itsensä veteen sata kertaa, kaste on silti vain yksi. Kasteen vaikutus ja merkitys säilyvät jatkuvasti. Katumus ei siis ole mitään muuta kuin paluuta takaisin kasteeseen, jotta siinä ja alkanut uusi elämä, josta on luovuttu, parantuisi entiselleen ja menestyisi.

      Olen puhunut tästä sen vuoksi, ettei kukaan vain päätyisi siihen käsitykseen, että kaste on ollutta ja mennyttä, siitä ei muka ole meille uudelleen syntiin langettuamme enää mitään hyötyä. Tästä käsityksestä seuraa, ettei kasteessa nähdä muuta kuin ohimennyt tapahtuma. Tämä on kauan ollut käsityksemme ja olemme siihen tottuneet. Juurensa se varmasti juontaa siitä pyhän Hieronymuksen kirjoituksesta, jossa sanotaan: ”Katumus on toinen lankku, jonka varassa uiden meidän on pelastauduttava rannalle, kun laiva on haaksirikkoutunut”, nimittäin se laiva, johon me kristikuntaan liittyessämme astumme purjehtiaksemme sillä toiselle rannalle. 26 Tällainen käsitys on kuitenkin riistänyt kasteelta käytön, niin ettei se voi meitä auttaa. Siksi on väärin ilmaista asia tuolla tavalla: eihän laiva voi hajota, koska se on Jumalan säädös eikä meidän tekomme. Niin voi kyllä käydä, että me liukastumme ja putoamme laivasta. Mutta jos joku putoaa, varautukoon uimaan laivan luo ja tarrautumaan siihen kiinni, kunnes pääsee sinne takaisin. Siinä hän voi sitten jatkaa aiemmin aloitettua matkaa.

      Nyt siis käsitämme, miten äärettömän suurenmoinen asia kaste on. Se tempaa meidät Perkeleen kidasta, omistaa meidät Jumalalle, kukistaa synnin ja ottaa sen pois. Joka päivä se sitten vahvistaa uutta ihmistä ja jatkaa vaikutustaan, kunnes pääsemme tämä elämän kurjuudesta iankaikkiseen ihanuuteen.

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

    • Ari

      Muistathan miten Kalevalassa Joukahainen ylpeili tiedoillaan ja taidoillaan, mutta tosipaikan tullen hänen oli nöyrryttävä myöntämään olevansa vain pöyhkeä nulikka, joka oli pöyhkeyttään joutunut lauletuksi suohon.

      Joten nöyrry sinäkin Ari ottamaan todellisuus sellaisena kuin se on niin ettet hengellistä ylpeyttäsi joutuisi kuvaannollisesti puhuen ”suohon lauletuksi”. Joten kuuntele viisaampiasi ja ota opiksesi terve opetus.

      Panenpa muutaman säkeen Kalevalan ruotsinnoksesta

      Själva Joukahainen sjäng han intill midjan ned i mossen,
      jäms med ljumskarna i myren, upp till armarna i sandmon.

      Unge Joukahainen sjöng han ännu djupare i jorden.

      Unge Joukahainen sjöng han ännu djupare i jorden.

      Unge Joukahainen sjöng han ännu djupare i jorden.

      Unge Joukahainen sjöng han ännu djupare i jorden.

      Unge Joukahainen sjöng han ännu djupare i jorden.

      jne

      Tredje sången

      Kalevala översatt av Björn Collinder. Stockholm 1948 ss 37-38.

    • Kari

      Kiitos hyvästä kommentistasi!

      Viittaat blogini otsikkoon. Siihen sisältyy ajatus siitä että käytännön elämässä armosta saadun vapauttavan uskon seuraukset näkyvät kristityn elämässä. Pitää elää ihmisiksi. On siis välitettävä toisista ihmisistä, siis aito ja terve lähimmäisen rakastaminen kuuluu asiaan.

      Oppi-isämme Luther kirjoitti vuonna 1520 teoksen

      Kristityn vapaudesta,

      latinaksi De Libertate Christiana

      ja saksaksi. Von der Freiheit eines Christenmenschen.

      Sen aiheena on kristillisen elämän ilmeneminen yksittäisessä kristityssä.

      Sen teemana on kaksi lausetta:

      Uskon tähden: Kristitty on riippumaton ja vapaa kaikesta eikä kenenkään alamainen.

      Rakkauden tähden: Kristitty on velvollinen palvelemaan kaikessa ja on jokaisen alamainen.

      Aikoinaan 1960 -luvun puolivälissä kävimme sitä läpi professori Haikolan seminaarissa paneutuen samaan aikaan sekä teoksen kielenkäyttöön että sen teologiseen sisältöön. Myöhemmin olen lukenut sen läpi useampanakin käännöksenä. Olen myös puhunut siitä kansanomaisissa luennoissani, saarnoissani tai puheissani.

  9. Ari

    Otan nyt muutaman noista kysymistäsi asioista, vaikka monen kysymysmerkin perään lyömisellä osoitat melkoista primitiivireaktion kaltaista varapäreittesi polttamista ennen aikojaan. Suosittelen sinulle, että säästät varapäreesi todellisia tarpeita varten, niin että sinulla on niitä tallella, kun niitä ihan oikeasti tarvitset.

    1) Ensimmäiseen väitteeseesi: ”Matias Roto siis mielestäsi kristityt voivat tehdä mitä vaan kunhan yhteiskunta antaa siihen ”luvan”?????????????????????????????????????????????? ”

    Ihmettelen kovasti mistä kummasta sinä olet tällaisiin johtopäätöksiin päässyt minun sanoistani. Aivan omien aivonystyröittesi luomia haihatteluja on tämän väitteen yleistäminen kaiken kattavaksi moraaliseksi mittariksi.

    Sen sijaan olen opettanut näin: ”Kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).”

    Tämä on suoraa lainaa kirkkomme tunnustuksesta.

    Augsburgin tunnustus sanoo:

    XVI Yhteiskunnallinen elämä

    Yhteiskunnallisen elämän asioista seurakuntamme opettavat, että yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimuksia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.

    Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka kieltävät kristittyjä osallistumasta näihin yhteiskunnallisiin tehtäviin.

    Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa.

    Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).

    https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Yhteiskunnallinenelama

    • Matias Roto siis kun suomessa oli liki 100% luterilaisia, niin eikö silloin lakienkin tulisi olla ns ”kristittyjen” tekemiä eli eikö niiden silloin pitäisi olla Jumalan tahdon mukaisia???

    • Ari

      Minulle tulee kysymyksestä sellainen vaikutelma kuin tahtoisit sotkea maallisen ja hengellisen regimentin hoitamat asiat keskenään.

      Olen jo tämän keskustelun aikana todennut, että me uskomme kahteen regimenttiin. Hengellinen regimentti hoitaa uskonasiat ja Jumalan evankeliumin julistamisen ja sakramenttien jakamisen sekä näihin liittyvät kysymykset. Sen sijaan maallinen valta hoitaa yhteiskuntamme ajalliset asiat.
      Hengellinen regimentti antaa elämän suuret linjaa antavat suuntaviivat. Maallinen regimentti huolehtii ihmisten sekä päätökset että niiden toteutukset ajallisten olosuhteiden mukaisesti. Nämä eivät ole ristiriidassa keskenään.
      Ota hyvä ihminen huomioon, että valtaosa maallisen regimentin asioista ovat sellaisia, ettei niihin ole mitään ns. hengellistä erikoisratkaisua, vaan ne on ratkaistava terveen järjen ja inhimillisen kansalaisten hyvinvoinnin kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25