Kuvassa ystäväni Terho Hämeenkorpi, rakkaani prinsessa Colette ja minä.
Olemme Turun ortodoksisessa kirkossa Turun arkkihiippakunnan eläkepappien kokoontumisessa 25.2.2025. Sekä Terho että minä olemme rakkaassa kotomaassamme tehneet työtä sekä suomen- että ruotsinkielisissä seurakunnissa. Kumpikin olemme innokkaita lukijoita, jo nuoruudesta asti. Jo opiskeluaikana hän tuli minulle tutuksi. Panin merkille hänen merkittävän lukeneisuutensa.
Meitä yhdistää myös yhteinen harrastus: Kerätä eri kielillä julkaistuja Raamattuja. Kumpikin on järjestänyt Raamattu -näyttelyitä. Minulla on Raamattuja tai sen osia yli 150 eri kielellä. Hänellä vieläkin useammalla kielellä.
Sunnuntai 16.3.2025
2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)
Rukous ja usko
Kamerunissa rukoileminen yhdessä oli elävää kirkkomme toiminnassa. Ihmiset olivat tottuneet rukoilemaan toistensa seurassa.
Eräänkin kerran yhtä ihmistä pyydettiin johtamaan esirukous liturgiassa. Mitään epäröimättä hän teki sen. Jakoi tehtävän osia eri ihmisille pitkin kirkkosalia. Kaikki tehtävän saaneet rukoilivat vuoron perään ääneen. Ja huomattakoon: Ketään ei ollut varoitettu etukäteen. Pidettiin luonnollisena, että noustaan seisomaan ja hoidetaan rukous, kun kerran pyydetään, ääneen yhteisessä liturgiassa.
Meille täällä Suomessakin tekisi hyvää vapautua rukoilemaan, olipa sitten yksin tai yhdessä, muutoin vain tai järjestäytyneessä toimessa.
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Timoteus oli käynyt vierailulla Tessalonikan seurakunnassa. Hän toi Paavalille hyviä uutisia sieltä. Sen jälkeen Paavali kirjoitti seurakunnalle kirjeen. Se on vanhin meille säilyneistä Paavalin kirjeistä. On ilo, että kirje on edelleen käytössämme luettavana ja/tai äänikirjana kuunneltavana. Se antaa välähdyksen kirkon alkuaikojen menosta. Heidän ajatuksensa, tuntemuksensa, huolensa ja ilonaiheensa pääsevät esille.
Epistolassamme Paavali iloitsee kirjeen vastaanottajien hyvästä edistymisestä uskon elämässä.
Te olette oppineet meiltä,
miten teidän on elettävä
ollaksenne Jumalalle mieleen,
ja niinhän te elättekin.
Samalla hän kuitenkin opastaa heitä edistymään vieläkin voimallisemmin eteen päin
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Paavali antaa käytännön ohjeita. Niihin kuuluu uskollinen avioelämä. Hyvä koti antaa turvaa ja tukea, onnea ja voimaa toimia. Itse kullekin omassa kutsumuksessaan.
Paavali tuo esille myös, että pitää elää rehellisesti. Kaikissa ihmissuhteissaan kunnolla. Ihmisiä ei saa käyttää hyväkseen vilpillisin viehein. Petollisuus toisia kohtaan ei kuulu kristityn elämään.
Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
Paavalin ohjeisiin kuuluu se, että eletään kaikin tavoin kunniallisesti. Eletään reilusti yhteistä elämää. Ollaan kunnolla niin kotona kuin työpaikoilla, niin yhteiskunnassa ja seurakunnassa kuin muissakin menoissa. Kaikissa riennoissamme, koko elämässämme.
Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,
vaan pyhää elämää.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 4:1–8
Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 4
Sitten vielä, veljet!
Te olette oppineet meiltä,
miten teidän on elettävä
ollaksenne Jumalalle mieleen,
ja niinhän te elättekin.
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Tiedättehän, mitä käskyjä
me Herran Jeesuksen puolesta
olemme teille antaneet.
Jumalan tahto on, että te pyhitytte.
Kavahtakaa siveettömyyttä!
Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan,
niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.
Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
Herra rankaisee kaikesta sellaisesta,
niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne.
Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,
vaan pyhää elämää.
Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille,
ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle,
joka antaa teihin Pyhän Henkensä.
Ari
2)
Kirjoitat: ” Vai onko se ollut suomessakin toisinpäin eli yhteiskunta on saanut ”ohjeet” kirkolta kuinka toimia????????????????????????????????????????????? ”
Miksi et ota huomioon, että kirkon tehtävään kuuluu julistaa Jumalan sanaa koko kansalle. Tähän sisältyy myös se, että kirkon on ohjattava yhteiskuntaa oikeaan asioiden hoitoon. Jumalan sana on sama kaikille niin yksityisille ihmisille kuin kaikille yhteisöillekin.
Oppi kahdesta regimentistä eli siis oppi hengellisen ja maallisen hallinnon erilaisten vastuualueitten toiminnan erosta perustuu siihen, että KUMPIKIN REGIMENTTI TOIMII JUMALAN antamaa kutsumusta noudattaen. Näiden hallinnon haarojen ero on erilaisten asioiden hoitamisen vastuualueissa, sen sijaan niiden toiminnan yhteisyys on siinä, että kumpikin toimii omalla vastuualueellaan Jumalan työkaluna oman maailman hallintansa välineinä.
Tunnustuskirjamme sanovat tästä:
” meikäläisten oli omientuntojen ohjaamiseksi pakko osoittaa ero hengellisen ja maallisen vallan välillä ja opettaa, että molempia tulee Jumalan käskyn johdosta pitää hartaan kunnioituksen ja arvonannon kohteina, koska ne ovat Jumalan parhaita hyviä tekoja maan päällä.
Meikäläisten mielipide on, että avainten valta eli piispojen valta merkitsee evankeliumin mukaisesti valtaa ja Jumalan käskyä saarnata evankeliumia, antaa anteeksi ja pidättää synnit sekä toimittaa sakramentit. Kristus näet lähettää apostolit käskien: ”Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät. Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. (Joh. 20:21-23) Samoin Kristus sanoo: ”Menkää ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille” jne. (Mark. 16:15).
Tätä valtaa käytetään yksinomaan opettamalla eli julistamalla evankeliumia ja jakamalla sakramentteja joko monille tai yksityisille, sen mukaan kuin kukin on saanut kutsun. Sillä siinä ei lahjoiteta aineellisia vaan iankaikkisia lahjoja, iankaikkinen vanhurskaus, Pyhä Henki ja iankaikkinen elämä. Näitä lahjoja ei voi saada muutoin kuin sanan ja sakramenttien viran välityksellä, kuten Paavali sanoo: ”Evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo.” (Room. 1:16)
—
Tällä tavalla meikäläiset erottavat kummankin vallan tehtävät ja kehottavat kunnioittamaan molempia ja tunnustamaan, että molemmat ovat Jumalan lahja ja hyvä teko. —- ”
https://tunnustuskirjat.fi/augstunn2.html#kirkollinenvalta
Ari
3)
Täydellisen möläyksen päästät lauseessasi: ”—Se vaan ihmetyttää kun ohitat Raamatun sanan —”
Tästä väitteestä näkee selvästi että sinulla on mielettömän suuria vaikeuksia lukea suomen kieltä. Tai jos luet, niin sitten ymmärryksesi on täysin ala-arvoista.
Onhan näissä keskusteluissamme kerta toisensa jälkeen käyty sellaista keskustelua, että sinä päästelet omia oikosulkujasi ja väität niitä muka Jumalan sanaksi, vaikka ne jopa hyvinkin räikeästi sotivat Raamatun sanaa vastaan.
Opettele siis lukemaan sisältä meidän keskustelujamme! Avaa silmäsi niin että näet mitä esille panemillani Raamatun teksteillä on sinulle sanottavaa.
En tee korjauksia virheittesi oikaisuun keljuillakseni kanssasi, vaan rakkaudesta totuuteen haluan sinun heräävän perusteita vailla olevista tulkinnoistasi asialliseen ja Raamatun tekstin ajatukseen ymmärtämiseen perustuviin käsityksiin.
Ari
Asetat jälleen asiat virheellisellä tavalla tässä tekstissäsi: ”—Jumalan sana kasvaa aina ja iankaikkisesti samanlaista hedelmää, ei se hedelmä muutu ajansaatossa ja sen tunnistaa keskinäisestä rakkaudesta. Ei siitä että osaa esim lukea ja laskea tai osaa Raamatun ulkoa tai tuhannella kielellä.”
Saat yhteen tekstin palaan sotkettua monen tason väitteitä.
Tässä sotkussa on niin monta osaa, että erotuksena edellisiin alan numeroinnin tällä kertaa yhdestätoista.
11) Väität että Jumalan sanan hedelmä kantaa aina ja iankaikkisesti samanlaista hedelmää.
Tähän voidaan sanoa, että aidon rakkauden olemus on aina sama: Jumala on rakkaus. Siksi rakkaus on aina hänen rakkautensa ilmausta.
1.Johanneksen kirje:
4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
Mutta koska jokainen elämän arkinen tilanne on erilainen. Kukin ihminen on erilainen. Kukin yhteiskunta on erilainen. Kukin kulttuuri on erilainen. Jne. Siksi myös rakkauden realisointi eli sen toteutuminen ihmisten arkisessa elämässä ilmenee aina uusina muotoina, uusina tapoina, uusiin tilanteisiin sopivin ratkaisuin ja uusia keinoja rakkauden ilmentämiseen käyttäen.
Sitten tulee se missä ilmenee onko rakkaus aitoa vaiko vain pelkkää sanahelinää. Tämä tulee esiin jokapäiväisen elämän arkisissa tilanteissa.
Ari
Aivan arkisia tilanteita
– Monestiko päivässä sanot läheisillesi, että rakastat heitä?
Minä sanon monta kymmentä kertaa päivässä omalle rakkaalle vaimolleni, että rakastan häntä. Samoin hän myös minulle useita kymmeniä kertoja.
– Onko tapasi kehua naapureitasi, vai onko lausuntosi heistä negatiivisia?
Minulla on tapana kaikissa sopivissa tilanteissa kehua naapureitani. Olen onnellinen heistä. He ovat kertoneet vanhemmistani, isästäni ja äidistäni, kauniita muistoja. Siksi heidän kanssaan on ollut luontevaa ja turvallista elää heidän naapurinaan.
– Oletko pitänyt yhteyttä sukulaisiisi, lähempiin tai kaukaisempiin?
Vähän väliä tapaan sukulaisiani ja vaihdamme heidän kanssaan muutaman sanan jos tapaamme heitä tilapäisesti. Sen sijaan koska sukuni on hyvin laaja, niin toinen toisissaan käymiseen ei aika riitä jatkuvaan yhteydenpitoon kaikkien kanssa. Isän puolelta meillä on sukuseuran kokous kesällä ja äitini puolelta meillä on serkkutapaaminen jo tässä kuussa.
– Miten suhtaudut ihmisiin oman kotokuntasi alueella?
Itse huomaan, että lähes aina tulee jonkun tapaamani henkilön kanssa muutama sana vaihdettua, koska kaikki ovat olleet minulle tavattoman ystävällisiä.
Olen onnellinen kotokaupungistani.
Mieleeni tulee profeetta Jeremian sanat:
Jeremia:
29:7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.
Paljonko sinä teet työtä oman kotokaupunkisi parhaaksi toimiaksesi?
Ari
12)
Vedät esiin lukemisen ja laskemisen taidon.
Liität ne tekstiisi rakkaudesta. Mieleeni herää kysymys miksi?
Omia muistojani
Noin vajaa viisikymmentä vuotta sitten saarnoissani saatoin käyttää joitakin matemaattisia malleja osoittaakseni, että uskon ja tiedon välillä ei ole mitään ristiriitaa, vaan sellaisten syntyyn on yleensä syynä väärin asetetut yhtälöt eli jonkun matemaattisen mallin käyttäminen väärissä yhteyksissä.
Kerran sijaistin yhtä opettajaa yhtenä päivänä. Matikan tunnilla jäi muutama minuutti aikaa saatuamme kaiken valmiiksi. Ajattelin antaa pientä esimakua potenssilaskuista. Kun olin selostanut näiden periaatteen, niin sitten kerroin mitä tulee erään luvun korottamisesta kymmenenteen potenssiin ja annoin pyöristetyn tuloksen. Ensimmäisen sarjan kuopus Miika oli mukana oppilaitten joukossa. Välittömästi hän täsmensi tuloksen antaen tarkan lukeman.
Lukemisesta
Kumlingen kirkkoherrana toimiessani minulla oli tapana lukea lapsilleni sekä suomen että ruotsin kielisiä kirjoja. Ennätys yhdellä istumalla lukemistani lastenkirjoista oli yhteensä 18 teosta.
Paljonko sinä olet lukenut omille lapsillesi?
Kerran Pietarissa käydessäni minulla oli mennessäni yksi laukku. Takaisin tullessani minulla oli kuusi laukkua. Ne viisi lisälaukkua olivat täynnään kirjoja. Tämä kuvannee lukemishaluani.
Paavalin kirjeessä Efeson piispalle Timoteukselle tulee myös esille, miten alkuaikojen kirkkokin oli kiinnostunut kirjoista.
2.Timoteuksen kirje:
4:13 Tuo tullessasi päällysvaippa, jonka jätin Trooaaseen Karpuksen luo, ja kirjat, ennen kaikkea pergamentit.
Uskontoa ja kulttuuria ei voi erottaa toisistaan. Jokainen kulttuuri perustuu jollekin uskonnolliselle perustalle, tiedostipa sen tai ei. Samaten jokainen uskonto realisoituu jonkinlaisen kulttuurin puitteissa.
Tänä iltana 12.3.2025 juuri hetki sitten päättyi RSO:n konsertti. Seurasin sitä TV:stä.
Klo 20.00 Radion sinfoniaorkesterin konsertti
Esa-Pekka Salonen, kapellimestari,
Tuuli Takala, sopraano,
Karen Cargill, mezzosopraano,
sekä Musiikkitalon kuoro.
Esitetty kappale oli
Gustav Mahler: Sinfonia nro 2 c-molli.
Viivästetty lähetys Musiikkitalosta. 1 h 40 min.
Hyvää yötä kaikille lukijoillemme!
Jeesus myötä!
Äläkä unohda lähetystyötä!
Keskusteluissa Ari Pasasen kanssa päädytään usein kysymkseen parannuksesta. Tämän aamun radiohartaus avasi siihen mielenkiintoisen näkökulman. https://areena.yle.fi/podcastit/1-73157721
Martti
Kiitos kommentistasi.
Toimittaja Mikko Kurenlahti puhuu hyvin.
Martti
Arin ongelma näyttää olevan siinä, että hän perustaa oppinsa yksinomaisesti vain oman elämänsä tapahtumiin. Näiden kokemustensa valossa hän kuvittelee, että vain samanlaiset elämänvaiheet läpi käyneet ovat parannuksen tehneitä. Vaikka hänelle Raamatun sanaan viitaten osoitetaan hänen väärin ymmärtämisestään, niin näiden oikaisuissa mainittujen raamatunlauseiden edessäkään hän ei näe niiden varsinaista sanomaa, vaan olipa tekstissä mitä tahansa, hänen mielestään se puhuu vain hänen elämäntarinaansa. Tämänlaisesta elämäntapahtumaan lukkiutumisesta sitten näyttää nousevan kaiken karvaiset kiivailut ja vääristyneet syytökset Kristuksen armahdukseen turvautuvia vastaan.
Aivan. Mikko Kurenlahden hartauspuhe taas suuntasi näkökulman pois ihmisestä itsestään kohti Jumalaa. ”Joka varjelee elämäänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä (Matt. 10:39). – Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua (Matt. 16:24).”
Martti
Hyvin analysoit sen, mistä on kysymys.
Ari
13) Asetat Jumalan antaman rakkauden ja Raamatun tuntemisen toistensa vastakohdiksi: ”—— sen tunnistaa keskinäisestä rakkaudesta- Ei siitä että osaa esim —- tai osaa Raamatun ulkoa–”
Tässä et viisaasti tee. Jos nimittäin rakastat jotain ihmistä, niin silloin rakastat myös hänen puheensa kuulemista. Mutta jos et halua kuunnella jotain ihmistä niin silloinhan et häntä rakasta.
Yhtä lailla on Jumalan sanan kuuntelun laita. Jos sydämessäsi on Jumalan rakkaus, niin haluat kuunnella hänen sanaansa, ja myös toisinpäin, jos haluat kuunnella hänen sanaansa, niin silloin myös osoitat rakkautta häntä kohtaan.
Raamattu on Jumalan rakkauden osoitus ihmiskuntaa kohtaan. Siinä kerrotaan että Jumala rakastaa meitä ja juuri oman armollisuutensa ansiosta hän antaa KOKO SYNTISYYTEMME ANTEEKSI. JEESUKSEN SOVINTOTYÖN TAKIA.
Sitten tulee myös aivan ihmisen oman hengellisen elämän hoitamisen näkökulma. On hyvä opetella muutamia Raamatun kohtia ulkoa. Niitä voi sitten muiden hommiensa yhteydessä sopivin osin palauttaa mieleensä ja näin meditoiden hoitaa mielensä syvimpiä kerroksia rakentavin ajatuksin ja sillä turvallisella varmuudella, jonka Jumalan sana meille antaa. Näin Vapahtajamme rakkaus saa mielemme vapautumaan ja olemaan rauhallinen niin itseään kuin lähimmäisiäänkin kohtaan.
Onhan tunnettua se, että sellainen joka paljon on saanut rakkautta osakseen myös paljon jakaa sitä ympärilleen oleville ihmisille, mutta joka paljon on saanut kokea rakkaudettomuutta, se myös itse jakaa kovaa ja tuomitsevaa mieltä ympärilleen. Sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Sitten vielä yksi näkökohta ajatukseesi. Raamatun sanojen ulkoa osaamisen määrä ei ole ratkaiseva. Ovathan eri ihmiset eri tavalla lahjakkaita, toisille on helppoa opiskella jotain, toisille vähäinenkin tietojen opettelu tuottaa vaikeuksia. Jumalan edessä ei meidän lahjakkuutemme ratkaise, vaan se miten käytämme omia kykyjämme, saavatko ne vaikuttaa lähimmäisten tukemiseksi vaiko painamiseksi. Onko yhteenkuuluvuuden lisääminen tavoitteemme vai onko eripuraisuuden ja ihmisten välisten suhteiden rikkominen tekojemme tavoitteena.
1.Korinttolaiskirje:
8:1 —– rakkaus rakentaa.
Markuksen evankeliumi:
3:25 Ja jos jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.
Ari
14) Asetat Jumalan antaman rakkauden ja Raamatun sanan saamisen lukuisille kielille toistensa vastakohdiksi sanoillasi: ”—sen tunnistaa keskinäisestä rakkaudesta. Ei siitä että osaa esim — osaa Raamatun — tuhannella kielellä.”
Siinä et viisaasti tee.
Maailmassa on noin 7000 kieltä
Näistä 743 kielelle on käännetty Raamattu
Maailmassa on edelleen noin 1,5 miljardia ihmistä ilman Raamattua omalla kielellään.
Joten pikastuksissasi laukomasi Jumalan rakkauden ja Raamatun saamisen tuhansille kielille asettaminen toistensa vastakohdiksi on erittäin tuhoisaa tappelua evankeliumin eteenpäin viemistä vastaan.
Raamatun saaminen KAIKILLE MAAILMAN KIELILLE on nimittäin paras ja tehokkain tapa saada muutos parempaan päin koko maailmaamme ajatellen. Maailman hätä ja ahdinko on niin syvää, että vain Jumalan antama apu riittää sen korjaamiseen. Jumala puolestaan toimii sanansa kautta. Siksi evankeliumi on nähtävä maailmanlaajuisesti KOKONAISIA KANSOJA KOSKEVAKSI Jumalan armon ja rakkauden sanoman ulottamiseksi, mihinkään vähempään emme saa tyytyä.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki KANSAT minun opetuslapsikseni KASTAMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Ilmestyskirja:
5:9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: ”Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset KAIKISTA sukukunnista ja KIELISTÄ ja kansoista ja kansanheimoista
7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, KAIKISTA kansanheimoista ja sukukunnista ja KANSOISTA ja KIELISTÄ, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin (ILMESTYSKIRJASSA KASTEPUKU), ja heillä oli palmut käsissään,
Täältä voi saada tietoa Raamatun kääntämisestä
https://www.piplia.fi/
Matias Roto toteat minulle:””14) Asetat Jumalan antaman rakkauden ja Raamatun sanan saamisen lukuisille kielille toistensa vastakohdiksi sanoillasi: ”—sen tunnistaa keskinäisestä rakkaudesta. Ei siitä että osaa esim — osaa Raamatun — tuhannella kielellä.”””
Et siis yhtään oivalla ”pientä” piikkiä kohtaasi eli en todellakaan tarkoittanut ettei eri kielille tulisi kääntää Raamattua VAAN sitä että kehut lukevasi Raamattua ”tuhannella” eri kielellä. Siis ei pään tieto mitään hyödytä ellei ole sydämessä Jumalan rakkautta.
Ari
Kiitos selvennyksestäsi
En ole koskaan väittänyt lukevani Raamattua ”tuhannella” eri kielellä.
Sen sijaan olen kertonut että eräänkin saarnan valmistelua varten olin lukenut ja/tai kuunnellut noin 150 kielellä sen luvun, mistä saarnateksti oli otettu. Kyseessä oli KUNNIAKANSALAISTEMME piirikunnallinen juhlajumalanpalvelus Lammin kirkossa. Sen oli Tammenlehvän perinneyhdistys yhdessä useamman sotiemme veteraanijärjestön kanssa järjestänyt. Nuo kunniakansalaisemme, jotka aikoinaan saivat nähdä suunnattomasti vaivaa ja kärsimystä, ovat ansainneet sen, että heille annetaan vain parasta, mitä voimme antaa. Heidän ansiostaan me tässä voimme keskustella toistemme kanssa internetin välityksellä.
Jos Herra suo niin tänä vuonna 2025 KIRKKOPYHÄ vietetään Hattulan kirkossa torstaina 8. toukokuuta
Jo vuosituhannen vaihteessa Sipoossa pitämäni raamattunäyttelyn aikana esillä oli Raamattuja tai sen osia 104 kielellä. Kun sitten Pipliaseuran lehdessä Piplia toimittaja kysyi mitä minä niillä teen, niin vastasin että luen niitä.
Silloin vielä ei ollut internetissä samaa mahdollisuutta lukea ja/tai kuunnella valtavaa määrää eri sivustoilla olevia Raamatun tekstejä. Nykyisin sellainen on mahdollista, joten käytän niitä hyväkseni.
Kamerunissa Raamattua on käännetty hyvin ahkerasti. Vuosituhannen vaihteessa maassa oli 286 eri kieltä ja niistä noin 50 kielelle oli käännetty Raamattu tai sen osia. Sitten kielten määrä on vähentynyt, osa on kuollut. Vuonna 2007 luku oli 281 silloin, kun rakkaan vaimoni prinsessa Coletten kanssa ynnä kahden pienemmän prinsessan ( noin vuonna 1350 alkaneen Bakongin dynastian jälkeläisiä) tulimme Suomeen. Me olemme jatkuvasti seuranneet kirkollisen tilanteen kehittymistä Kamerunissa. Vielä silloin kun Kamerunin lähettikollegani Soili Norro väitteli tohtoriksi Turun yliopistossa, yhteydet olivat niin häiriöille alttiita, etten voinut publiikissa käyttämässäni puheenvuorossani mainita kuin 80 eri kielelle tehdyn käännöksen kuuntelusta. Tässä viimeksi Kamerunin raamatunkäännöksiä läpi käydessäni pystyin lukemaan ja/tai kuuntelemaan jo 97 kielelle tehtyjä käännöksiä.
Joten ymmärtänet, miten iloinen olen kun uuttera käännöstyö on edistynyt kuin noin puolesta sadasta on päästy noin sataan kieleen.
Ari
Jatkan tuosta kummallisesta kuvitelmastasi, että hengellinen hyöty ei muka tulisi Jumalan sanasta vaan sydämen asenteesta. Edelleenkään et näytä huomaavan, että usko tulee nimenomaan sakramenteista ja saarnatusta Jumalan sanasta. Näitä Pyhä Henki käyttää. Siten hän antaa uskon missä ja milloin hyväksi näkee. Uskon perusta on Jumalan rakkaus ja hänen itsensä tekemä sovintotyö. Hän itse antaa uskon lahjaksi. Tämä hänen rakkautensa synnyttää rakkauden lähimmäistään kohtaan.
Olen ennenkin viitannut tähän kohtaan, mutta edelleenkään todellisuus ei näytä sinulle selvenneen.
V Kirkon virka
Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).
Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.
https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Kirkonvirka
Edelleen
Näyttääkseni eri käännösten käytöstä omiin valmisteluihini.
Olen lukenut Lutherin kirjoittaman Roomalaiskirjeen selityksen ensi kerran jo talvella 1963, siis yli 60 vuotta sitten. Sen jälkeen olen sitä tutkinut ties kuinka monta kertaa. Kerran siitä luennoidessani annoin jopa Lutherin laajemman Roomalaiskirjeen selityksen latinankielisen kopion. Kuulijani olivat iloissaan tästä. Tänään viimeksi olen äänikirjana kuunnellut koko Roomalaiskirjeen nykykreikaksi.
Jos Jumala suo, niin tänään 13.3.2025 ajastettu seuraava blogini tulee julki sunnuntaina 16.3.2025 klo 15.00. Sen aihe perustuu Marian ilmestyspäivän epistolaan Room 9: 2-8.
Ihmettelen kuinka ihmeessä saatat olla niin elämän todellisuudesta ulos joutunut, ettet ole näiden keskustelujemme aikana tajunnut minun olevan tosissani siinä Jumalan minulle antamasta uskossani, jonka osallisuuteen pääsin jo pyhän kasteeni hetkellä, kun Someron kirkkoherra Sulo Tasanko JUMALAN ANTAMALLA VALTUUTUSELLA KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMISSÄ OTTI MINUT JUMALAN LAPSEKSI.
Joten hevosetkin nauraa edellä minusta esittämällesi väärän todistuksen antavalle lauseellesi: ”Siis ei pään tieto mitään hyödytä ellei ole sydämessä Jumalan rakkautta.” Lause olisi ehkä aivan käyttökelpoinen jossain toisessa yhteydessä, mutta väärään maaliin kohdistuneena se koituu vain takaiskuksi kämmentä vastaan koko kättä satuttaen kuin aikoinaan veivillä käynnistettävä moottori saattoi tehdä huolimattomalle veivaajalle.
Matias Roto meillä on täysin erilainen näkemys uskosta, sinulle se on:””uskossani, jonka osallisuuteen pääsin jo pyhän kasteeni hetkellä, kun Someron kirkkoherra Sulo Tasanko JUMALAN ANTAMALLA VALTUUTUSELLA KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMISSÄ OTTI MINUT JUMALAN LAPSEKSI.””
Minä elin liki 40 vuotta sokeana pimeydessä eli en todellakaan ymmärtänyt Jumalan tahtoa, ei Jumalan sana kasvanut hedelmää vaikka sitä kuinka opettelin ulkoakin rippikoulussa, elin siis tehden oman ymmärrykseni mukaan ja myötäillen maailman menoa. >Tein siis paljon syntiä tietämättömänä omia himoja seuraten. Ei silloin kirkko antanut mitään selkeää käsitystä kuinka elää Jumalan tahdossa, silloin avoliiton syntisyyskin alkoi hävitä eli ei siitä enää kovinkaan moni puhunut vain ns ”uskovaiset”.
Sinun uskosi, Ari Pasanen, ja kristillisen uskon ero taitaa olla juuri tuossa, minkä kuvasit. Kerrot itsestäsi. Kristinusko kertoo Kristuksesta.
Ari
Otapa huomioon tuo, mitä Martti osuvasti sanoo:
Käänny omaan itseesi tuijottamisesta Kristus keskeiseen uskoon!
Kerrot itsestäsi. Kristinusko kertoo Kristuksesta. (Martti Pentti)
Toinen nostaa Kristusta ja Kristuksen jakamia lahjoja. Toinen puolestaan kertoo itsestään. JUMALAN VOIMA on Jeesuksessa Kristuksessa, ei syntisessä ihmisessä.
Ari
Aikoinaan tehtiin tilastollinen tutkimus avioliittojen kestävyydestä eri elämän tilanteissa.
Silloin huomattiin, että avoliittojen erojen todennäköisyys oli noin 5-6 kertaa SUUREMPI kuin avioliitojen.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sinä olet elänyt tuollaisessa puolenkymmentä/puolitusinaa kertaa riskialttiimmassa liitossa ja olet itse yksi tuon riskiryhmän uhreista.
Aikoinaan yli puoli vuosisataa sitten tehtiin tutkimus, missä tuli esille, että tieteellistä menetelmää käyttäneen tilaston mukaan pitkän tähtäimen avioerojen osuus kaikista vihityistä oli
16 % jos mies kuului kirkkoon,
mutta yli 40 % jos mies ei kuulunut kirkkoon.
Joten nykytilanteeseesi liittyen. Olet siirtynyt aikaisemmasta riskiryhmästä saamastasi katkerasta kokemuksestasi huolimatta siirtynyt vielä toiseenkin kolminkertaisesti riskialtistavampaan ryhmään.
Ota huomioon että tuohon ei kirkkoon kuuluvien tilastolliseen ryhmään kuuluivat tutkimuksen tekoaikana kaikkien muiden kuin ortodoksien ja luterilaisten uskontokuntien jäsenet sekä ei mihinkään uskontokuntaan kuuluneet.
Ota huomioon, että usein tiedotusvälineissä olevia puheita avioliittoon vihittyjen ja avioerojen lukujen vertailussa tehdään hyvin usein metodinen virhe. Suurten ikäluokkien avioeroja verrataan pienentyneitten ikäluokkien avioliittoon vihittyjen määriin. Nuo ”pikatilastot” eli metodisesti virheelliset vertailut eivät anna tilastollisesti luotettavaa informaatiota.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi