Kuvassa ystäväni Terho Hämeenkorpi, rakkaani prinsessa Colette ja minä.
Olemme Turun ortodoksisessa kirkossa Turun arkkihiippakunnan eläkepappien kokoontumisessa 25.2.2025. Sekä Terho että minä olemme rakkaassa kotomaassamme tehneet työtä sekä suomen- että ruotsinkielisissä seurakunnissa. Kumpikin olemme innokkaita lukijoita, jo nuoruudesta asti. Jo opiskeluaikana hän tuli minulle tutuksi. Panin merkille hänen merkittävän lukeneisuutensa.
Meitä yhdistää myös yhteinen harrastus: Kerätä eri kielillä julkaistuja Raamattuja. Kumpikin on järjestänyt Raamattu -näyttelyitä. Minulla on Raamattuja tai sen osia yli 150 eri kielellä. Hänellä vieläkin useammalla kielellä.
Sunnuntai 16.3.2025
2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)
Rukous ja usko
Kamerunissa rukoileminen yhdessä oli elävää kirkkomme toiminnassa. Ihmiset olivat tottuneet rukoilemaan toistensa seurassa.
Eräänkin kerran yhtä ihmistä pyydettiin johtamaan esirukous liturgiassa. Mitään epäröimättä hän teki sen. Jakoi tehtävän osia eri ihmisille pitkin kirkkosalia. Kaikki tehtävän saaneet rukoilivat vuoron perään ääneen. Ja huomattakoon: Ketään ei ollut varoitettu etukäteen. Pidettiin luonnollisena, että noustaan seisomaan ja hoidetaan rukous, kun kerran pyydetään, ääneen yhteisessä liturgiassa.
Meille täällä Suomessakin tekisi hyvää vapautua rukoilemaan, olipa sitten yksin tai yhdessä, muutoin vain tai järjestäytyneessä toimessa.
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Timoteus oli käynyt vierailulla Tessalonikan seurakunnassa. Hän toi Paavalille hyviä uutisia sieltä. Sen jälkeen Paavali kirjoitti seurakunnalle kirjeen. Se on vanhin meille säilyneistä Paavalin kirjeistä. On ilo, että kirje on edelleen käytössämme luettavana ja/tai äänikirjana kuunneltavana. Se antaa välähdyksen kirkon alkuaikojen menosta. Heidän ajatuksensa, tuntemuksensa, huolensa ja ilonaiheensa pääsevät esille.
Epistolassamme Paavali iloitsee kirjeen vastaanottajien hyvästä edistymisestä uskon elämässä.
Te olette oppineet meiltä,
miten teidän on elettävä
ollaksenne Jumalalle mieleen,
ja niinhän te elättekin.
Samalla hän kuitenkin opastaa heitä edistymään vieläkin voimallisemmin eteen päin
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Paavali antaa käytännön ohjeita. Niihin kuuluu uskollinen avioelämä. Hyvä koti antaa turvaa ja tukea, onnea ja voimaa toimia. Itse kullekin omassa kutsumuksessaan.
Paavali tuo esille myös, että pitää elää rehellisesti. Kaikissa ihmissuhteissaan kunnolla. Ihmisiä ei saa käyttää hyväkseen vilpillisin viehein. Petollisuus toisia kohtaan ei kuulu kristityn elämään.
Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
Paavalin ohjeisiin kuuluu se, että eletään kaikin tavoin kunniallisesti. Eletään reilusti yhteistä elämää. Ollaan kunnolla niin kotona kuin työpaikoilla, niin yhteiskunnassa ja seurakunnassa kuin muissakin menoissa. Kaikissa riennoissamme, koko elämässämme.
Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,
vaan pyhää elämää.
Toinen lukukappale eli epistola: 1. Tess. 4:1–8
Ensimmäisestä kirjeestä tessalonikalaisille, luvusta 4
Sitten vielä, veljet!
Te olette oppineet meiltä,
miten teidän on elettävä
ollaksenne Jumalalle mieleen,
ja niinhän te elättekin.
Mutta Herran Jeesuksen nimessä
pyydämme ja kehotamme
teitä pyrkimään yhä parempaan.
Tiedättehän, mitä käskyjä
me Herran Jeesuksen puolesta
olemme teille antaneet.
Jumalan tahto on, että te pyhitytte.
Kavahtakaa siveettömyyttä!
Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa.
Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan,
niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa.
Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella.
Herra rankaisee kaikesta sellaisesta,
niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne.
Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä,
vaan pyhää elämää.
Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille,
ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle,
joka antaa teihin Pyhän Henkensä.
Matias Roto meillä on täysin erilainen näkemys uskosta, sinulle se on:””uskossani, jonka osallisuuteen pääsin jo pyhän kasteeni hetkellä, kun Someron kirkkoherra Sulo Tasanko JUMALAN ANTAMALLA VALTUUTUSELLA KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMISSÄ OTTI MINUT JUMALAN LAPSEKSI.””
Minä elin liki 40 vuotta sokeana pimeydessä eli en todellakaan ymmärtänyt Jumalan tahtoa, ei Jumalan sana kasvanut hedelmää vaikka sitä kuinka opettelin ulkoakin rippikoulussa, elin siis tehden oman ymmärrykseni mukaan ja myötäillen maailman menoa. >Tein siis paljon syntiä tietämättömänä omia himoja seuraten. Ei silloin kirkko antanut mitään selkeää käsitystä kuinka elää Jumalan tahdossa, silloin avoliiton syntisyyskin alkoi hävitä eli ei siitä enää kovinkaan moni puhunut vain ns ”uskovaiset”.
Sinun uskosi, Ari Pasanen, ja kristillisen uskon ero taitaa olla juuri tuossa, minkä kuvasit. Kerrot itsestäsi. Kristinusko kertoo Kristuksesta.
Ari
Otapa huomioon tuo, mitä Martti osuvasti sanoo:
Käänny omaan itseesi tuijottamisesta Kristus keskeiseen uskoon!
Kerrot itsestäsi. Kristinusko kertoo Kristuksesta. (Martti Pentti)
Toinen nostaa Kristusta ja Kristuksen jakamia lahjoja. Toinen puolestaan kertoo itsestään. JUMALAN VOIMA on Jeesuksessa Kristuksessa, ei syntisessä ihmisessä.
Ari
Aikoinaan tehtiin tilastollinen tutkimus avioliittojen kestävyydestä eri elämän tilanteissa.
Silloin huomattiin, että avoliittojen erojen todennäköisyys oli noin 5-6 kertaa SUUREMPI kuin avioliitojen.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin sinä olet elänyt tuollaisessa puolenkymmentä/puolitusinaa kertaa riskialttiimmassa liitossa ja olet itse yksi tuon riskiryhmän uhreista.
Aikoinaan yli puoli vuosisataa sitten tehtiin tutkimus, missä tuli esille, että tieteellistä menetelmää käyttäneen tilaston mukaan pitkän tähtäimen avioerojen osuus kaikista vihityistä oli
16 % jos mies kuului kirkkoon,
mutta yli 40 % jos mies ei kuulunut kirkkoon.
Joten nykytilanteeseesi liittyen. Olet siirtynyt aikaisemmasta riskiryhmästä saamastasi katkerasta kokemuksestasi huolimatta siirtynyt vielä toiseenkin kolminkertaisesti riskialtistavampaan ryhmään.
Ota huomioon että tuohon ei kirkkoon kuuluvien tilastolliseen ryhmään kuuluivat tutkimuksen tekoaikana kaikkien muiden kuin ortodoksien ja luterilaisten uskontokuntien jäsenet sekä ei mihinkään uskontokuntaan kuuluneet.
Ota huomioon, että usein tiedotusvälineissä olevia puheita avioliittoon vihittyjen ja avioerojen lukujen vertailussa tehdään hyvin usein metodinen virhe. Suurten ikäluokkien avioeroja verrataan pienentyneitten ikäluokkien avioliittoon vihittyjen määriin. Nuo ”pikatilastot” eli metodisesti virheelliset vertailut eivät anna tilastollisesti luotettavaa informaatiota.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Olen poistanut Arin kommentin, koska sen kielenkäyttö oli kiukuttelevan kakaran tyyliä.
Pyydän Sinua Ari kertomaan asiasi siistimmällä kielellä.
Matias Roto oletko koskaan ajatellut Jeesuksen sanoja:
41 ”Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä.
42 Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?”
43 Simon vastasi ja sanoi: ”Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi”. Hän sanoi hänelle: ”Oikein sinä ratkaisit”.(Luuk.7)
Minua nuo lohduttaa kovasti kun tiedän kuinka paljon sain uskoontullessani anteeksi, kaikki ne synnit joilla olin rikkonut Jumalaa ja lähimmäisiäni vastaan. En tiennyt tehneeni syntiä, eihän siitä oikein kukaan (kirkkokaan) tuonut esiin mitä synti on, siis ”kansanvalta” oli jo alkanut toimia kirkossa niin ettei synnistä saanut puhua.
Synnistä puhutaan kirkossa joka sunnuntai. Messuun kuuluvat aina synnintunnustus ja synninpäästö. Luukkaan luku jatkuu: ”Katso tätä naista. Kun tulin kotiisi, sinä et antanut vettä jalkojeni pesuun, mutta hän kasteli jalkani kyynelillään ja kuivasi ne hiuksillaan. Sinä et tervehtinyt minua suudelmalla, mutta hän on suudellut jalkojani siitä saakka kun tänne tulin. Sinä et voidellut päätäni öljyllä, mutta hän voiteli jalkani tuoksuöljyllä.” Miten sinä olet osoittanut rakkautesi Jeesusta kohtaan, Ari Pasanen? Kun Hän ei ole enää keskuudessamme, ohjeeksi on jätetty tämä: ’”Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”
Martti
Kiitos hyvästä vastauksesta Arille.
Ari
Kiitos, että tällä kertaa käytät siivompaa kieltä.
Kerrot myös hyvin sen, miten olet kiitollinen saamastasi anteeksiannosta.
Sen sijaan olen huomaavani tekstissäsi myös oman vastuusi väistämistä, kun syytät omista lankeemuksistasi toisia ihmisiä ja kirkkoa.
Tässä toimit kuin Aatami syntiinlankeemuksessa. Miehekkään oman vastuunsa kantamisen sijaan hän syytti Eevaa. Toimit myös kuin Eeva, joka puolestaan väisteli omaa vastuutaan elämän äitinä syyttämällä omasta lankeemuksestaan käärmettä.
Näin nämä ensimmäiset esi-isämme ja -äitimme yrittivät vierittää oman lankeemuksensa toisten niskaan. Aivan samalla tavalla sinä toimit tässä puheenvuorossasi. Sen sijaan että olisit reilusti jättänyt siihen toteamukseen, että tulipas töpättyä, ja siitä päätynyt vain kiittämään ja ylistämään Vapahtajamme ääretöntä armoa ja laupeutta, niin puheenvuorosi olisi ollut erittäin käyttökelpoinen todistuspuheenvuoro: Kehotus toisillekin rohkeasti tarttua oman elämänsä kipuihin, tuoda ne armaan Vapahtajamme eteen ja näin hyvyyden ja anteeksiannon mieliala olisi päässyt menemään eteen päin kuin dominopalojen rivistö.
Mutta kun yritit livistää oman vastuusi kantamisesta toisten syyttelyyn, niin silloin myös nykypäivänä toistuu tuo paratiisista karkottamisen tuska, osallisuus tuon lankeemuksen tuomasta turmeltuneisuudesta. Muista että me koko ihmiskunta Aatamin ja Eevan jälkeläisinä olemme elämänyhteydellämme heihin (Raamatun ilmauksella olimme jo tuolloisessa lankeemuksessa mukana Aatamin ”kupeissa”) ja sellaisena tänäkin päivänä perisynnin alaisia.
””Kivasti”” käännätte asiat päälaelleen eli kun kirkosta ei kuulu selvää ääntä niin eihän lauma voi seurata sitä, siis eikö silloin ”lampaat” harhaile kukin miten sattuu???
Kun itsellä on tukki silmässä niin eihän sitä voi ottaa pientäkään tikkua toisen silmästä, eihän?? Samoin kun itse on sokea niin eihän silloin voi toiselle sokealle näyttää tietä, eihän??
Siis en ymmärrä kuinka voitte tuoda sellasta esille että kaikki evankeliumissa olisi syntien anteeksisaamisessa, siis kun teidän lauma vaeltaa miten jokainen haluaa ja sitten vain kipinkapin kirkkoon saamaan synnit anteeksi, ei väliä mitä on tehnyt, tätäkö on Jeesuksen seuraaminen????
Ari
Jälleen ainoa viesti, mikä ensimmäinen näistä kahdesta kommentistasi tulee sisältää ainoastaan yhden sanoman: Kristuksen ruumis on sokea sokeain taluttaja eli Jumalan kansa ei muka voi osoittaa tietä Jumalan luo.
Unohdat siis täysin että koko kirkon olemassaolon tarkoitus on toimia Jumalan sanan julistajana ja pelastuksen välittävien sakramenttien jakajana, niin että me pyhien yhteydessä eläen saamme riemuita jokapäiväisestä parannuksesta eli siis joka päivä saada syntimme anteeksi ja joka päivä pyytää Pyhän Hengen johdatusta niin omaan elämäämme kuin koko yhteisöömme.
Edellä panin jo pari tilastoa, missä näkyy miten kirkkomme on tuottanut hedelmää avioliittojen pysyvyyteen: avioliittojen kolminkertaisesti kestävämpi yhteiselämä kirkkoon kuuluvien miesten kohdalla ei-kuuluviin miehiin verrattuna.
Toinen tilasto, jonka kuulin erään vankilan johtajalta, kun kävimme siellä hartautta pitämässä. Siihen aikaan kuin suurin osa maamme lapsista kävi pyhäkoulua, oli heidän vankilansa asiakkaista vain 2% osallistunut pyhäkouluun.
JOTEN
Puheesi ”hedelmistä” on pelkkää sanahelinää. Tilastot puhuvat toista.
Älä siis yritä väistää omaa vastuutasi oman elämäsi aikana kokemistasi ongelmista projisoimalla nämä syyt muka toisten viaksi ja kaiken lisäksi syyttää näistä kirkkoa, joka koko elämäsi ajan on yrittänyt kutsua sinua kristilliseen elämään.
Ari
Toinen kommenttisi on täysin ala-arvoista kirkon tehtävän ja sanoman vääristelyä. Näiden vääristelyjesi lähtökohtana näyttää olevan sinun sydämesi halu ja himo tehdä pahaa toisille ihmisille, koska menet väittämään, että anteeksiantamus muka KANNUSTAISI JA YLLYTTÄISI pahan tekoon. Etkö näistä mielikuvituksesi haluista ja himoista herää myöntämään ihmisen PERISYNNIN hedelmiä.
Jo Raamatun alkukertomuksista alkaen on tämä todellisuus sydämestä lähtevästä pahasta eli siis perisynnistä vaivannut ihmiskuntaa. Etkä pääse pakoon tätä oppia edes vetoamalla Jeesukseen, koska hänkin puhuu samaa elämämme todellisuutta: Pahuus lähtee sydämestämme.
1.Mooseksen kirja:
6:5 Mutta kun Herra näki, että ihmisten pahuus oli suuri maan päällä ja että kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat,
Matteuksen evankeliumi:
15:19 Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
Markuksen evankeliumi:
7:21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
JOTTA
tämä tuhoisa syntisyytemme ei tuhoaisi Jumalan luomaa maailmaa eikä sen takia ihmiskunta tuhoutuisi, me tarvitsemme joka päivä syntien anteeksiantoa eli siis JOKA PÄIVÄ uuden rakkaudellisen ja anteeksi antavan mielen itseämme ja lähimmmäisiämme kohtaan, niin että MEKIN anteeksi saaneina annamme anteeksi lähimmäisillemme ja joka päivä Jumalan rakkaudesta elämällä rakastamme toinen toistamme.
”Teidän laumanne vaeltaa, miten jokainen haluaa, ja sitten vain kipinkapin kirkkoon saamaan synnit anteeksi.” Ne, jotka rientävät joka sunnuntai kipin kapin kirkkoon, eivät todellakaan vaella, miten jokainen haluaa. He koettavat vaeltaa, miten Jumala haluaa, ja näkevät kerta toisensa jälkeen siinä epäonnistuvansa. Siksi he tarvitsevat synninpäästöä.
Martti
Kiitos hyvästä puheenvuorostasi
Puhut täyttä asiaa ja sanot sen selkeästi
Kiitos!
Ari
Huomaapa miten monella tapaa Jumala on maatamme siunannut, koska vuosisatojen ajan täällä on julistettu kirkoissamme Jumalan sanaa.
Yksi esimerkki tämän hedelmistä on, että
Suomi on nimetty maailman onnellisimmaksi maaksi vuonna 2024, jo seitsemäntenä vuonna peräkkäin.
Joten avaapa silmäsi näkemään, mitä evankeliumin julistus saa aikaan, kun vain jaksetaan pysyä uskollisena Jumalan meille uskomassa tehtävässä.
Jumala isänmaatamme siunatkoon!
Matias Roto entäpä kuinka oli laita kun suomessa oli liki 100% kansasta kirkon jäseniä, eikö silloin ollut sisällissota?
Entä kun uskontopakosta luovuttiin niin nyt sitten kansa on onnellisempi?
Ari
1)
Suomen sisällissodan määräsi Lenin vain pari viikkoa itsenäistymisen jälkeen, kun komensi venäläisiä sotilaita valtaamaan Suomen ja jos mahdollista niin houkutella ”punaiset” heidän mukaansa. Tuohon aikaan Lenin oli jo luopunut ortodoksisesta perinteestään.
2)
Tuohon aikaan ei vielä ollut kansainvälisiä onnellisuustilastoja, joten kysymyksesi huitoo tyhjää ilmasa eikä oletuksesi kerro muusta kuin halustasi mollata kirkkoa, joka sentään piti huolta kansasta ja sen ikuisuusasiasta.
Matias Roto kysyisin sinulta 1) kohdasta mistä tuon voi tarkistaa? 2) tottahan jupiset ettei ollut onnellisuustutkimuksia, voidaanko kuitenkin sisällissodasta jotain päätellä oliko koko kansa onnellinen?
Ari
1)
Kysyt missä tuon Leninin toiminta voidaan tarkistaa.
Itse olen ensimmäisen kerran törmännyt siihen, kun eräs etevä historioitsija siitä mainitsi laajemmassa esityksessään. Viimeksi eräässä kansainvälisessä koosteessa, missä kerrotaan itäisen naapurimme hyökkäyksistä naapurimaitten kimppuun. Vuoden 1918 hyökkäys Suomeen oli siinä mainittu.
Nyt ei tule mieleeni sellaista teosta, mistä voisin sen heti sinulle vastaukseksi viitata.
Ota huomioon, että yhteen aikaan maamme historiasta kirjoitettaessa oltiin varovaisia lausumaan mitään negatiivista itäisestä naapuristamme, jotta ei loukattaisi heidän hallintoaan.
Ne taas jotka eivät olisi pelänneet kertoa tästä yksityiskohdasta, halusivat kertoa Leninin toimista maamme historian kannalta huomattavasti MERKITTÄVÄMMÄSTÄ seikasta eli siis Suomen itsenäisyyden tunnustamisesta.
Ari
Syytät puhettani jupinaksi. Tällä lausunnollasi kerrot, että
– oma historian tuntemuksesi on pinnallista niin, ettet näe aikakausien muutosten vaikutusta kunkin ajan olosuhteiden mukaisina, vaan oikaiset kuvittelemalla menneitten aikojen elämän tapahtuneen meidän aikamme kaltaisissa elämäntilanteissa. Olen jo aikaisemminkin lukemattomia kertoja huomannut, miten teksteissäsi tapahtumien mittasuhteet ovat jääneet huomaamatta.
– olet kerta toisensa jälkeen toistanut sisällissotamme tapahtumia tavalla, mistä edelleen huokuu syvää katkeruutta armaan kotomaamme elämän valtavirtaa vastaan. En tiedä minkälaisista oloista tämä teksteistäsi huokuva katkeruus huokuu, mutta kerronpa puolen vuosisataa aikaisemmista ajoista.
Noin puolen vuosisataa sitten sisällissodan ajat olivat vanhemman väen elävässä muistossa. Olen toimittanut hautauksia monille sellaisille, joille nuo maamme itsenäistymistä seuranneitten aikojen tapahtumat olivat jättäneet pysyvän ahdistuksen. He kokivat että heidän nuoruutensa ihanteet eivät olleet toteutuneet.
– Kolmanneksi tapasi käyttää sanoja kertoo, ettei kovasti kerskumasi ”rakkaus” vielä ole päässyt vaikuttamaan sinun kielenkäyttöösi asti.
Matteuksen evankeliumi:
12:37 Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.”
Hyvää yötä
Jeesus myötä
Äläkä unohda lähetystyötä
Matias Roto toteat minulle:
””Huomaapa miten monella tapaa Jumala on maatamme siunannut, koska vuosisatojen ajan täällä on julistettu kirkoissamme Jumalan sanaa.
Yksi esimerkki tämän hedelmistä on, että
Suomi on nimetty maailman onnellisimmaksi maaksi vuonna 2024, jo seitsemäntenä vuonna peräkkäin.””
Siis kun puhut ”hedelmästä” niin missä on se Jumalan sana että tulee olla onnellinen? Minä luen kymmenen käskyä eikä niissä ole tuota käskyä?? Kuinka on laita seuraavien käskyjen hedelmä, rakasta Jumalaa ylikaiken, rakasta lähimmäistä niinkuin itseä, kunnioita osääsi ja äitiäsi, älä tee huorin, älä varasta……… nämä ovat Jumalan sanaa ja niistä kasvaa oikeaa hedelmää kun ne kylvetään hyvään maahan, eikö vaan?
Hedelmää ei ole vain se, että ei toimi väärin, vaan se, että toimii mahdollisimman oikein ja hyvin: ”Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.”
Martti
Kiitos hyvästä vastauksestasi Arille
”Missä on se Jumalan sana että tulee olla onnellinen?” Oman onnen tavoittelu ei tosiaan taida olla kovin kristillistä. Sen sijaan hyvän tekeminen lähimmäisille on. Niinhän onnelliuus lisääntyy, kun lisäämme sitä toisillemme.
Ari
Sana onnellinen tuli vastaukseksi jopa 22 kertaa, kun panin hakusanaksi kaikki taivutusmuodot mahdollistavan ”onnelli”
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=onnelli&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Vertaapa tähän
hakusanaa ”uudestisyntym”! Se antoi vain kaksi vastausta.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=uudestisyntym&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Mutta kun katsomme kreikan kielen kastaa -verbiä baptízō , niin pelkästään Uudessa testamentissa se esiintyy peräti 81 kertaa
https://biblehub.com/greek/907.htm
JOTEN ARI
Älä turhaan yritä kinata silloin, kun jo etukäteen tiedät Kalevalan kolmannen laulun sanontaa mukaellen joutuvasi Joukahaisen tavoin kurkkuasi myöten suohon lauletuksi.
Martti
Kiitos kommentistasi
Syvän viisauden sanot siinä, että lisäämällä onnellisuutta toisille se lisääntyy kaikille, myös itselle.
Jumalan kansan onnellisuudesta kertoo mm seuraava jae
Ester:
8:16 Juutalaisille oli tullut onni, ilo, riemu ja kunnia,
Ari
Tampereen piispaksi myöhemmin tulleen Eelis Gulinin yli teos on tutkimus ILOSTA.
Die Freude im Neuen Testament (1932–1936)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Eelis_Gulin
Joten yrityksesi saivarrella sanoista voidaksesi kieltää kaiken hyvän ja onnen ja päästäksesi murjottamaan Kristukseen uskovia vastaan osoittautuu hutiksi.
Ari
Anteeksi olen välillä unohtanut, ettei suomen kieli oikein ole hallinnassasi kaikkina aikoina.
Niinpä en heti huomannut kertoa sinulle, että onnellinen -sanan vastineena Raamatussa esiintyy usein sana ”AUTUAS” ja onnellisuus -sanan vastineena ”AUTUUS”.
Kun panin hakusanaksi muodon ”autua” joka sallii kaikki muodot, niin vastaukseksi tuli peräti
97 jaetta: Hakuehdolla löytyi 97 jaetta.
ja hakusanalla ”autuu” tuli 44 jaetta
Joten miten saatat sanoa ettei Raamattu muka puhu onnellisuudesta mitään,
kun näistä tulee yhteensä 141 jaetta ja kun tähän vielä lisätään sanojen ”onnelli” jakeet 22 niin asiasta puhuvia jakeita on peräti 163 jaetta.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=AUTUA&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Mitä on todellinen rakkaus:
””4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;””(1.Kor.13)
Siis ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa ja Jeesuksen sana on totuus.
”Jeesuksen sana on totuus.” Jeesus puhui paljon. Kaikkia Hänen sanojaan ei ole talletettu Uuteen testamenttiin. Ns vuorisaarnaa pidetään keskeisimpänä Jeesuksen opetusten esityksenä. Mikä Hänen opetuksistaan on sinulle ’Jeesuksen sana’, Ari Pasanen? Jeesuksen sanat ristillä ovat monelle kristitylle ne puhuttelevimmat. Viittaatko niihin?
Martti Pentti aloitetaan vaikka siitä että kaikki hukkuvat elleivät TEE parannusta.
Jeesus lausui parannukseen liittyen näinkin: ”Minä sanon teille: samoin on ilo taivaassa suurempi yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse (Luuk. 15:7).” Uudempi suomennos on: ”Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.”
Martti Pentti keitä ovat ne vanhurskaat joiden ei tarvitse tehdä parannusta?
Ari
Olen käsitellyt Paavalin Rakkauden ylistyslaulua jo aikaisemmin blogissani
https://www.kotimaa.fi/blogit/rakkaus-rakentaa/
Olen siitä aikoinaan noin 40 vuotta sitten tehnyt ruotsinkielisen kirjoituksen Suomen Pappisliiton jäsenlehteen.
Joten mitä yrität sanoa tuolla kommentillasi. Kun muutoin käytät puheenvuorojasi toisten mollaamiseen, niin miksi liität tämän rakkauden ylistyslaulun sanoja esille.
Sovella nämä viittaamasi sanat OMAAN ELÄMÄÄSI.
Ari
Käytät parannus sanaa sellaisella tavalla, että kuka tahansa voi huomata, että SINUN ITSESI pitäisi TEHDÄ PARANNUS.
Palaa siis takaisin Kristuksen yhteyteen liittymällä kirkon eli siis hänen ruumiinsa jäseneksi.
Ari
Kysyt: ”—keitä ovat ne vanhurskaat joiden ei tarvitse tehdä parannusta?”
Vastaus on, niiden jotka jo ovat päässeet perille taivaaseen, koska he ovat jo päässeet perille sinne, minne pääsemme saamamme kasteen välityksellä. Ilm. 7.
Sen sijaan niin kauan kuin me tässä maailmassa elämme, tarvitsemme joka päivä parannusta eli siis joka päivä ammentaa kasteen armosta jokapäiväisen elämämme voimaksi.
”Keitä ovat ne vanhurskaat joiden ei tarvitse tehdä parannusta?” Olen saanut sinusta sen kuvan, ettet enää parannusta tarvitse, Ari Pasanen.
Martti Pentti mitä siis parannus on, eikö kääntyä seuraamaan Jeesusta eli antaa Jeesuksen parantaa ja kastaa Pyhällä Hengellä. Ei parannusta tehdä uudestaan ja uudestaan vaan kun on saanut Pyhän Hengen alkaakin (vasta silloin) kuulemaan Jeesuksen äänen niin voi seurata Häntä ja kun ymmärtää näin Jumalan tahdon muuttaa mielen sen mukaiseksi ja teot muuttuvat sen mukaisiksi, tätä sanotaan pyhitykseksi.
Ari
Käytät useampia sanoja jotka omalla paikallaan olisivat ihania ja suurenmoisia, mutta sinun oppisi perusrakenteessa ovat palikat vinksin vonksin.
Tein jo noin nelisen vuosikymmentä sitten tekstin, jossa käsittelin parannus käsitettä Raamatun valossa.
Tiivistäen sen kantavaksi ajatukseksi tuli, että
– jos ei ennestään ollut saanut kastetta, niin PARANNUS ANNETAAN KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Raamattuhan puhuu parannukSEN kasteesta eli siis kasteesta joka antaa, ojentaa, lahjoittaa parannuksen eli siis syntien anteeksiannon. ” — kaste — syntienne anteeksisaamiSEKSI —-”
– jo kasteen saaneelle PARANNUS ON PALUUTA KASTEEN ARMOON.
Heprean kääntyä eli siis parannuksen teon verbin arkinen perusmerkitys on kääntyä TAKAISIN, palata TAKAISIN eli siis yhteisestä kansasta erilleen joutunut PALAA TAKAISIN YHTEISEN KANSAN YHTEYTEEN.
Koska saksalaisessa yhteiskunnassa kaikki lapset oli kastettu jo vauvana, niin uskonpuhdistajat saattoivat omassa tekstissään keskittyä vain tuohon jälkimmäiseen osaan Raamatun sanomasta oman tiivistelmänsä tehdessään.
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.
Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.
Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.
https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Parannus
Ari
Kiellät jokapäiväisen parannuksen. Kuvittelet siis että jos joku on saanut ”parannuksen” niin hän on jo tuolloin yhden päivän ikäisenä humps pumps kasvanut aikuiseksi ja päteväksi,
Juutalaisilla oli aidosta parannuksesta eli kääntymyksen KASTEESTA, siis kun pakanakansan jäsen kokonaisena perheenä vauvasta vaariin ja isäntäväestä palvelusväkeen kääntyi juutalaiseen uskontoon, että näin heistä tuli ”yhden päivän ikäisiä”. Huomaapa tämä, että heidän kummiensa piti opastaa näin vauvaiän juutalaisuudessa saaneen perheen elämää niin kauan että he oppivat elämään niin kuin synagogan yhteydessä yhteistä jumalanpalvelusta eli liturgiaa toimitettaessa oli oltava ja miten tällaisen piti elää myös liturgia ulkopuolellakin toisten ihmisten kohtaamisissa.
Tästä kasteesta puhui jo profeetta Hesekiel noin 2600 vuotta sitten seuraavaa:
Hesekiel:
36:25 Ja minä VIHMON TEIDÄN PÄÄLLENNE PUHDASTA VETTÄ, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
36:26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
36:27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
Joten jo lähtökohtaisesti parannuksen antava kasteessa tapahtunut veden vihmonta JUMALAN NIMESSÄ, antoi JUMALAN KANSAN YHTEYDESSÄ ELÄMISEN OIKEUDEN eli siis LUVATUN KANSA JÄSENYYDEN.
Meille Uuden liiton ihmisille tämä merkitsee, että kasteemme liittää meidät kirkon eli Jumalan kansan yhteyteen, jonka jäsenille on luvassa ikuinen elämä taivaan kirkkaudessa.
Jokapäiväisen uudistumisen eli siis parannuksen eli siis ylösnousemuksen voimasta elämise osallisuudesta kasteen lahjana oppi-isämme Luther kirjoittaa:
Neljänneksi
Mitä sitten tällainen vesikaste merkitsee? Vastaus:
Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja surmattava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja sen tilalle pitää joka päivä tulla esiin ja nousta ylös uusi ihminen, joka iankaikkisesti elää Jumalalle vanhurskaana ja puhtaana.
Missä se on kirjoitettuna? Vastaus:
Pyhä Paavali lausuu Roomalaiskirjeen kuudennessa luvussa: ”Me olemme Kristuksen kanssa haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.”
Matias Roto koko oppisi perustuu opetettuun oppiin eli toistat saamaasi oppiasi, isiltä perittyä. Ajatteletko itse yhtään mitä tuot esille eli kun Jeesus sanoo jotain niin vertaatko sitä siihen kuinka itse opetat?
KUN JEESUS seöleästi sanoo että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta:
Joh. 13:35
Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”
Niin mietitkö miksi tämä ei toteudu siellä missä sen pitäisi eli ns ”kristillisissä seurakunnissa”?
Kuinka helppoa on nähdä että juutalaiset eivät ottaneet Jeesusta vastaan eli eivät uskoneet Häneen, miksi, koska he luottivat omaan ymmärrykseensä ja viisauteensa ja uskoivat siihen mitä heille oli opetettu isiltä perittyyn uskoon.
”Ei parannusta tehdä uudestaan ja uudestaan.” Vaikka kristityn vaellus onkin lähtenyt oikeaan suuntaan, on suuntaa tarkistetava toistuvasti. Eksymisen ja horjahtamisen mahdollisuus on aina olemassa. Matkan varrella tarttuu jalkoihin myös kaikenlaista rapaa, joka kapaa pesua. ”Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas.”
”Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta.” Sinun kokemuksesi, Ari Pasanen, näyttää olevan, että et ole saanut missään osaksesi kristittyjen keskinäistä rakkautta. Siksi torjut ainakin luterilaisuuden, ehkä kaikki muutkin kristittyjen yhteisöt. Olennaisempi kysymys kuitenkin mielestäni on: Kenelle sinä itse osoitat rakkautta? Kenen kanssa koet keskinäistä yhteyttä?
Ari
1) Kuvittelet halventavasi minua, kun tunnustaudun isiltä perittyyn oppiin eli siis kristikunnan YHTEISEEN OPPIIN eli elän JUMALAN KANSAN ELI KIRKON YHTEYDESSÄ.
Sen sijaan sinä nolaat itse itsesi, kun seuraat itse keksittyjä ihmisoppeja, oman mielen kuvitelmien varassa sepitettyjä juttuja, alkaen kapinallisen Hubmeierin kasteoppista vuodelta 1525-27, ja sitten seurakuntaopissasi seuraten amerikkalaisen radio- ja TV evankelistojen seurakuntaoppia, että kuulijat muka täysin hajallaan omissa kopeissaan toisista ERILLÄÄN ollen ovat YHTEISEN uskon osallisia tai kuten he saattavat sanoa HENKILÖKOHTAISESSA uskossaan YHDESSÄ YKSILÖINÄ Jumalan edessä.
Usein näissä henkilökohtaisen uskon vakuutuksissa pääsee esille myös kuvitelma, että kukin muka tulee autuaaksi omassa uskossaan, ikään kuin uskon kohteella ei olisi mitään väliä. Tämän väärinkäsityksen takana puolestaan on Fredrik Suuren sanat, kun jotkut tekivät valituksia häntä vastaan, että hän salli katolisten tulla muutoin luterilaiseen maahan. Huomaapa että hän puhui kahden yhteisöllisen kristinuskon suuntausten välisestä uskosta, ei mistä tahansa uskosta mihin tahansa jumalaan, kuten vääristelijät hänen sanojaan väänsivät.
Ja koska olen usein huomannut historian tietosi perin vajavaisiksi, niin tässä lyhyt kuvaus kenestä puhun:
Fredrik Suuri eli Fredrik II, saksaksi Friedrich II der Große. Hän eli 24.1.1712 – 17.9.1786. Hän oli Hohenzollern-sukuun kuulunut Preussin kuningas, joka hallitsi vuosina 1740–1786.
Martti
Kiitos hyvistä kommenteistasi
Ari
Puhut kristillisestä rakkaudesta.
Otapa tämän blogini OTSIKKO todesta: PANE JULISTAMASI RAKKAUDEN SANA KÄYTÄNTÖÖN.
Miksi tämä ohjelmasi ei näy missään puheenvuorossasi?
Miksi koemme sanasi vain TUOMION SANOIKSI?
Miksi halveksit JUMALAN TYÖTÄ MEIDÄN HYVÄKSEMME?
Miksi olet hylännyt JUMALAN KANSAN ELI KIRKON? Muista että kirkko -sana tulee kreikan sanasta kyriake ekklesia = Herran kansa.
Miksi et ota todesta Raamatun sanasta, että KASTE PELASTAA? 1. Piet. 3:21.
Jne
Käyttämistäsi puheenvuoroista saa sen käsityksen, että olet sulkeutunut omaan sosiologiseen häkkiisi ja pannut oven lukkoon sisältä päin niin, ettei kukaan pääse sisälle häiritsemään sinun omaa rakkauttasi (jonka kohteeksi kelpaavat vain viholliset, jotka tulevat sinua tappamaan,) vai mitä tarkoitat sillä, että sivuutat kaikki asialliset rakkauden kohteet, puolison, lapset, sukulaiset, naapurit, kadulla kohtaamasi tuttavasi, yhteisiin kokouksiin kokoontunut väki.
Rakkaan kotomaamme historiastakin sinä näytät jumiutuneen yli sata vuotta sitten käytyyn sisällissotaan, tietämättä edes kuka sen pani liikkeelle.
Oletko edes tietoinen kirkkomme tekemästä lähetystyöstä. Mainittakoon vaikkapa aikoinaan 1970 luvun tilannetta nykyisessä Namibiassa. Suurinta tavallisille ihmisille tarkoitettua sairaalaa ylläpiti Suomen Lähetysseura. Siinä oli silloin noin 300 potilaspaikkaa, kuusi osastoa ja koko sairaalassa vain kuusi todella pätevän koulutuksen saanutta sairaanhoitajaa, suomalaisia lähettejä. Loput oli koulutettu sen mitä noissa oloissa oli mahdollista kouluttaa paikallista väestöä. Työhönsä syvästi antautuneita ihmisiä, mutta valitettavasti vain vähän koulutusta saaneita. (Vertasin tuohon aikaan tuota lähetyssairaalaa Mikkelin keskussairaalaan, missä sielläkin tuohon aikaan oli noin 300 potilaspaikkaa, mutta paljon enemmän ja paljon koulutetumpaa henkilökuntaa. Yhteistyö heidän ja pappien välillä oli tuohon aikaan varsin helppoa. Erityisesti muistan yhden kokoontumisen pappien ja lääkärien kesken, missä yksi lääkäri piti alustuksen. Hän kertoi katolisen kirkon keskuudessa tapahtuneista Lourdesin ihmeparantumisista.)
Ari
Miksi väkisin pyrit pääsemään TYHMYYDEN APOSTOLIKSI. Tästä pyrkimyksestä on todisteena lauseesi:
”— miksi, koska he luottivat omaan ymmärrykseensä ja viisauteensa ja uskoivat siihen mitä heille oli opetettu isiltä perittyyn uskoon.”
Sinulta on jäänyt kokonaan syrjään JUMALAN SANAN OPETUS: HANKI VIISAUTTA!
Sananlaskut:
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
Jumalan sana myös nimenomaan KEHOTTAA PITÄYTYMÄÄN ISILTÄ OPITTUUN USKOON.
1.Mooseksen kirja:
26:24 Ja Herra ilmestyi hänelle sinä yönä ja sanoi: ”Minä olen sinun isäsi Aabrahamin Jumala; älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi ja siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun suureksi palvelijani Aabrahamin tähden”.
28:13 Ja katso, Herra seisoi hänen edessään ja sanoi: ”Minä olen Herra, sinun isäsi Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala. Tämän maan, jonka päällä sinä makaat, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi.
49:25 isäsi Jumalan, avulla, joka sinua auttakoon, Kaikkivaltiaan avulla, joka sinua siunatkoon, antakoon siunauksia taivaasta ylhäältä, siunauksia syvyydestä alhaalta, siunauksia nisistä ja kohdusta.
49:26 Sinun isäsi siunaukset kohoavat yli minun vanhempaini siunausten, yli ikuisten kukkulain ihanuuden. Ne laskeutukoot Joosefin pään päälle, veljiensä ruhtinaan päälaelle.
2.Mooseksen kirja:
3:6 Ja hän sanoi vielä: ”Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala”. Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.
5.Mooseksen kirja:
30:5 Ja Herra, sinun Jumalasi, tuo sinut siihen maahan, jonka sinun isäsi ovat omistaneet, ja niin sinä otat sen omaksesi; ja hän tekee sinulle hyvää ja antaa sinun lisääntyä enemmän kuin isiesi.
Jne
Tämä Toorasta eli Laista eli Viidestä Mooseksen kirjasta
Jätän Nevi’imin eli Profeetat väliin ja jatkan Ketuvimista eli Kirjoituksista
Sananlaskut:
1:8 Kuule, poikani, isäsi kuritusta äläkä hylkää äitisi opetusta,
6:20 Säilytä, poikani, isäsi käsky äläkä hylkää äitisi opetusta.
22:28 Älä siirrä ikivanhaa rajaa, jonka esi-isäsi ovat asettaneet.
Joten missä on Neljännen käskyn noudattamisesi, kun menet puhumaan sellaista KAUHISTUSTA, että pitäisi muka hylätä Jumala jota jo esi-isämme ovat palvelleet.
Matias Roto tuot esille omaa oppiasi, et kuitenkaan ota kantaa siihen mitä JEESUS SANOO, siis vaikka siitä kuinka Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta??
Sitten tuot minun ”oppina” jonkun minullle täysin tuntemattoman opetuksia joita en ole kirjaintakaan lukenut, MIKSI?? Olenko tuonut hänen sanojaan yhtäkään, en ole!!
Sitten tuomasi uskon yhteisöllisyys, miten sen voi nähdä Raamatussa, eikö kaikki opetuslapset lähteneet seuraamaan Jeesusta yksin eli jättivät vanhemapansa ja perheensä??
Ari
1) Jos osoitat keskinäistä rakkautta, niin älä sitten mene mollaamaan kirkkoa siitä, että me seuraamme Jeesusta.
2) Yhtä yksinkertaista kuin on tunnistaa että käytämme suomen kieltä tässä keskustelussamme, yhtä yksinkertaista on tunnistaa sinun oppisi keksijät. Kun tuntee opin historian ja miten mikäkin oppi on saanut syntynsä, niin jo muutaman lauseen perästä voi tunnistaa mihinkä kuppikuntaan puhuja tai kirjoittaja kuuluu.
3) Opetuslapset nimenomaan elivät yhteisönä. Ja ota huomioon myös pyhän perheen sukulaisuussuhteet.
Pietarin seuraaja Jerusalemin seurakunnan johtajana, ja ensimmäisenä piispana oli Joosef Kihlaajan poika tämän ensimmäisestä avioliitosta Jaakob Vanhurskas. Sebedeuksen vaimo oli Joosefin tytär Salome, joten opetuslapset Jaakob ja Johannes olivat Jeesuksen sosiologisen sisaren poikia. Siitä syystä myös Johannes sai tehtäväkseen huolehtia Mariasta, kun Jeesus kuoli ristillä.
Kleopas Emmauksen tiellä oli Joosef Kihlaajan veli ja hänen poikansa pyhä Simeon Jerusalemilainen toimi Jaakob Vanhurskaan jälkeen Jerusalemin piispana vuosina 63 – 107 jKr.
JNE. JNE .
Koko kirkko on ollut ja oli tuolloinkin YHTEISÖ!
Ari
Edelleen tuosta yksilöiden ja yhteisöllisyyden välisestä suhteesta.
Olen jo useampaan kertaan kertonut sinulle sen ideologisen aatehistorian muutoksen, joka alkoi vasta 1880 -luvulla. Niinpä edustamasi yksilökeskeinen maailmankuva esiintyi meidän maassamme ruotsinkielisessä kirjallisuudessa
VASTA 1800 -LUVULLA. SUOMENKIELISISSÄ VASTA MYÖHEMMIN.
Kun sinä takautuvasti kuvittelet tämän noin puolentoista vuosisadan ikäisen ideologian esiintyneen jo Jeesuksen aikana hänen kutsuessaan opetuslapsia, niin teet noin 1850 vuoden anakronismin eli väärin päin eli nurin niskoin käännetyn aikakausien historian todellisuuden asettamisen.
Otetaanpa konkreettinen työkone vertailukohdaksi jotta sinulle selviäisi miten suuri tuo virheesi oikein on.
Moottorivetäjä eli trektori tuli maahamme jo noin 30 vuotta aikaisemmin kuin tuo edustamasi yksilökeskeinen ideologiasi.
Niinpä olisi peräti kolmekymmentä vuotta suurempi todennäköisyys, että kylväjävertauksen kylvömaan muokkaauksessa käytettäisiin traktoria, kuin tekstiin sisälle lukemaasi yksilökeskeistä hedelmää tuottava ihmisten sosiaalisten suhteiden kuvitelmasi.
NIMITTÄIN
Ensimmäiset moottorivetäjät eli traktorit valmistuivat 1800-luvun puolivälin jälkeen.
”Et kuitenkaan ota kantaa siihen, mitä Jeesus sanoo.” Eikö kristityn tule kiinnittäytyä pikemminkin siihen, mitä Jeesus on tehnyt ja mitä hän on luvannut tehdä? Jeesus on toki opettaja ja esikuva, muta Hän on ennen kaikkea Vapahtaja. Paavalikin kirjoitti korinttolaisille: ”Minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.”
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Todellakin. Me elämme sen varassa, mitä Jeesuson tehnyt a tekee meidän puolestamme.
Martti Pentti kuinka ihmeessä erotat valheen totuudesta, eikö Jeesuksen sanat ole totuus?
Siis kun julistetaan valhe evankeliumia niin sen voi ainoastaan Jeesuksen sanojen kautta näyttää valheeksi.
Kun joku väittää että jotkut ovat oikeita Jeesuksen opetuslapsia vaikka tekevät toisilleen pahaa niin silloin on selvää että tuollainen opettaja on väärän evankeliumin julstaja.
”Matias Roto tuot esille omaa oppiasi, et kuitenkaan ota kantaa siihen mitä JEESUS SANOO, siis vaikka siitä kuinka Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta??” (Ari Pasanen)
Ari Pasanen
Missä näet Raamatullisen rakkauden toteutuvan? Missä ovat sinun mielestäsi nämä Jeesuksen omat sinun lisäksesi?
Ari
Toisin kuin väität niin olen ottanut huomioon paitsi sen mitä JEESUS TEKI JA YHÄ EDELLEEN TEKEE.
Olen mielestäni myös lukemattomia kertoja kertonut sinulle mitä Jeesus opetti.
Edelleenkään et ole ottanut todesta sitä, että syyttäessäsi kirkkoa valheesta SINÄ TAPPELET JEESUKSEN SANOJA VASTAAN. Mehän julistamme Jeesusta meidän Vapahtajanamme.
Ota todesta Jeesuksen sana:
Luukkaan evankeliumi:
6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita;
”Kuinka ihmeessä erotat valheen totuudesta? Eivätkö Jeesuksen sanat ole totuus?” Jeesuksen sanat eivät ole sen vuoksi totta, että ne ovat Hänen sanomiaan. Uudessa testamentissa kerrotaan pikemminkin, että Häneen uskottiin siksi, että Hänen sanansa olivat kaikkien kuulijoiden mielestä niin tosia.
Kari Paukkunen käännät nyt asian päälaelleen eli yrität väistää ettet itse joudu tutkimaan onko edustamassasi kirkossa tuo keskinäinen rakkaus, ei se mitä tai miten minä näen omassa ympäristössä ratkaise sinun tilaasi.
Ari Pasanen
Olet jo vuosia haastanut luterilaista kirkkoa. Olet saanut paljon vastauksia. Itse et ole kertonut kuinka lähipiirissäsi rakkaus toteutuu. Olet vain muita moittinut.
Ari Pasanen
Sinä väistät kysymyksen pelkästään moittimalla muita. Mikä ja missä on sinun seurakuntasi, jossa on keskinäinen rakkaus? Rakkaus toteutuu uskon sisarten ja veljien kesken.
Ari
Kerronpa sinulle tapauksen Kamerunista meidän lähipiiristämme.
Yksi vartijamme sairastui. Hänen piti saada leikkaus. Sen hinta olisi ollut noin 2 miljoonaa sikäläistä rahaa. Hänen palkkansa oli noin 50 tuhatta kuukaudessa. Mutta hänen sukulaisensa osoittivat aitoa rakkautta. Pienistä tuloistaan huolimatta he saivat kokoon leikkaukseen tarvittavan summan, kun kuka maksoi 500, kuka 1000 jne sikäläistä rahaa.
Joten Ari hyvä
Mitä sinä itse olet tehnyt sukulaistesi hyväksi?
Niinpä
Lopeta typerät syytöksesi toisten ihmisten rakkaudettomuudesta.
Kari
Puutut oleelliseen kysymykseen sanoillasi: ”Itse et ole kertonut kuinka lähipiirissäsi rakkaus toteutuu.”
Tällä tuot hyvin esille sen ajatuksen, että joka leikkiin ryhtyy, se myös leikin kestäköön.
Muistan aikaisemmalta ajalta keskustelustamme Arin kanssa, kuinka hän yritti vanhurskauttaa huonoja suhteitaan omaan lähipiitiinsä sanoen: Että Jeesus käski vihaamaan omaa perhekuntaansa. Tuonnoin hän ei ollut vielä saanut tietoa heprean kielen vertailumuotojen puutteesta, mistä seurasi että haluttaessa sanoa, että jokin asia oli KAIKKEIN PARAS, sitä verrattiin tämän jälkeen toiseksi parhaaseen. Näin myös Jeesuksen puheessa oma perhe asetettiin maan päällä olevista hyvistä asioista kaikkein tärkeimmäksi rakkauden kohteeksi.
Kyseessä on raamatunkohta, missä siis tämän heprealaisen vertailumallin mukaisesti sanotaan että Jeesuksen seuraaminen on KAIKKEIN TÄRKEIN ASIA ELÄMÄSSÄ JA TOISEKSI PARHAIN ASIA ON RAKASTAA OMAA PERHEVÄKEÄÄN.
Luukkaan evankeliumi:
14:26 ”Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Joten näyttää, että Ari on oppinut huomaamaan tämän ilmauksen varsinaisen sanoman, mutta koska arjen olosuhteet eivät ole tuon aikaisemman ymmärryksen ajoista muuttuneet paremmiksi, niin sen sijaan on tullut mykkäkoulu omista lähisuhteistaan.
Minulle puolestaan ei ole vaikeaa sanoa, että päivittäin sanon rakkaalle puolisolleni ehkä kymmeniä kertoja päivän kuluessa milloin milläkin sanoilla tai eleillä, että hän on minulle erittäin rakas.