Tulkaa kaikki -liike on kymmenen toimintavuotensa aikana tuonut lisää avoimuutta kirkolliseen keskusteluun ja päätöksentekoon, totesi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen onnittelutervehdyksessään 10-vuotiaalle Tulkaa kaikki –liikkeelle.
Se on merkittävä saavutus, eikä olisi onnistunut ilman satoja aktiiveja ympäri Suomen. Tulkaa kaikki on ollut mukana luomassa uudenlaista aktiiviseurakuntalaisten kulttuuria, joka ei osallistu vain tapahtumien järjestämiseen vaan myös päätöksentekoon. Täten se on haastanut vallitsevat valtasuhteet.
Suomen demokratian juuret ovat aktiivisessa kansalaisyhteiskunnassa. Suomalaisten koulutustaso on maailman huippua. Kirkollisessa päätöksenteossa tulisi täten ruveta enemmän luottamaan maallikoiden kykyyn hoitaa myös kirkollisia asioita.
Voisi kai sanoa hirtehisesti: sitä saa, mitä tilaa. Vedän ehkä muutaman teologisen mutkan suoraksi, mutta väitän luterilaisen perintömme jopa velvoittavan tähän. Kansankielinen Raamattu, rohkaisu sen itsenäiseen tutkintaan ja tulkintaan ja tässä mielessä kristillinen individualismi johtaa seurakuntalaisiin, jotka ns. ajattelevat omilla aivoillaan.
Vallasta luopuminen on useimmille tuskallista. Kun naiset saavat enemmän päätösvaltaa, miehet menettävät sitä. Kun työorganisaatiota muokataan vähemmän hierarkkiseksi, työntekijät saavat enemmän vaikutusvaltaa esimiesten menettäessä sitä. Kun maallikot pääsevät valtaan, papisto joutuu väistymään.
Demokratia on tunnetuista hallitusmuodoista paras vallanjakomuoto ihmisten valtaosan näkökulmasta. Grahn-Laasonen toteaa onnitteluissaan: ”Toimiva demokratia edellyttää avointa, moniäänistä keskustelua eri tavalla ajattelevien kesken. Näin on myös kirkollisessa demokratiassa.”
Tulkaa kaikki –liike pyrkii omalta osaltaan edistämään moniäänistä keskustelua, ja vahvistamaan eri tavoin vaiennettujen ääniä. Tämä koskee köyhiä, eri tavoin osattomia, seksuaalivähemmistöjä, mutta myös sitä enemmistöä kirkon jäsenistä, jotka kokevat kirkkomme olevan eri tavoin tuomitseva ja syrjivä.
Liikkeelle on myös alusta asti ollut tärkeää kaikkia osapuolia kunnioittava tapa keskustella. Ei se varmasti aina ole onnistunut, mutta siihen aina pyritään.
Minulla on rakas ystävä, jonka olen tuntenut yli 20 vuotta. Hän tituleeraa itse itseään konservatiivikristityksi. Hänellä on laaja ystäväpiiri, joka edustaa ns. liberaaleja ja konservatiiveja, ja joiden uskonnollinen ja poliittinen tausta on hyvin kirjava. Varsinainen sateenkaarijoukko, sanoisin.
Jos haluaa teologisen jakolinjan tehdä, hän on meistä konservatiivi, ja minä liberaali. Silti hän on meistä se, jolla on mielipiteiltään hyvin monimuotoinen ystäväpiiri. Hänellä on selvästikin taito kunnioittaa toista ja toisen mielipiteitä, mutta pitää hyvällä tavalla omasta arvomaailmastaan ja mielipiteistään kiinni. Se on erittäin ihailtavaa ja tavoittelemisen arvoista.
Siltojen polttaminen tapahtuu nopeasti, niiden rakentaminen on paljon hitaampaa. Lupaukseni on kilvoitella kunnioittavan vuoropuhelun ylläpitämisessä ja lisäämisessä eri tavoin ajattelevien välillä kirkossa. Koska en ole ehdokkaana lähestyvissä kirkolliskokousvaaleissa, sitoudun lupaukseeni vaalikauden jälkeenkin. Toinen lupaukseni on jatkaa työtä kirkollisen vallan uusjaon puolesta.
Matleena Järviö
Kirjoittaja on helsinkiläistynyt susirajan kasvatti, joka toimii aktiivisesti Tulkaa kaikki -liikkeessä
Kirkkoa pitää pystyssä reilu kolme miljoonaa sellaista henkilöä, joille kirkko merkitsee pelkästään jäsenyyttä. Heidän mukanaolonsa takaa toiminnan pysyvyyden. Kirkon sisäiset ristiriidat ovat perusteltu syy lähteä. Tulkaa kaikki liikekeen selkeä tavoite on pitää yllä näitä ristiriitoja. Niinpä on varmaa, että loppu häämöttää.
Kunhan toivot.
Vaikuttaa siltä, että Virve Valoheimo on aiemmin kommentoinut täällä eräälle toisella nimellä:-)
Kari-Matti Laaksonen, puhupa selkeästi äläkä vihjaile törkeästi.
Ai nyt mä ymmärrän, että lähetyshiippakuntalaiset (lukuunottamatta Martti Vaahtorantaa, joka on todella fiksu mies) Juha ja Kari-Matti koplaa mutkin Atte Wellinkiin vai mikä se nyt oli. Joo, niinpä ehkäpä mä sitt olin Atte ja Kilpeläinen oli se Wellinki.
Uskon kyllä, että Virve on Virve. Minullekin on muutaman kerran muistunut Virven kommentteja lukiessani eräs toinen täällä aiemmin kommentoinut eli S. Ottavainen. Mielipiteet heillä menevät niin yksiin ja kommentointitapa on samalla lailla värikästä. Eikä se olekaan ihme, sillä he kannattavat samoja asioita, mikä ei tietenkään ole kiellettyä.
Myös läheistä ystävääni on väitetty Sonja Ottavaiseksi. Ihmiset on niin yksinkertaisia näköjään. Kävin tossa eräällä toisella foorumilla, niin siellä on joku Sonja O oliko se Belgiasta. Foorumi on uskojaelama.net.
Virve, minähän en väittänyt, että olet Sonja…sanoin, että mielipiteenne ja tapanne kommunikoida muistuttavat toisiaan.
Ymmärsin Salme. Lähinnä Kari-Matille halusin ton sanoa.
Vaihdoimme usein Sonjan kanssa mielipiteitä ja välillä olimme samaa mieltä ja välillä eri mieltä (kuten kaikki muutkin täällä). Ihmettelin kun Sonja lakkasi yhtäkkiä täällä kommentoimasta, mutta olen kyllä havainnut hänen kommentoivan useilla muilla areenoilla. No, nyt kukaan ei voi enää kommentoida seurakuntalainen.fissä kun he lopettivat kommentointimahdollisuuden.
Kuulemani mukaan tuli aika tällä foorumilla, jolloin toisten kommentteja, aivan asiallisiakin, ilmoitettin asiattomiksi ja ne poistettiin. Silloin täältä poistui suuri joukko ihmisiä. Toiminta oli selvästi tavoitteellista.
Nythän tämä näyttää kutistuneen todella pieneksi piiriksi. Olisi kiva, kun olisi hyvä uskonnollinen foorumi, mutta olen tsekannut Blogimetsän, joka on aivan järkyttävä foorumi nykyisin. Sitten suomi24 luterilaisuus on niin hirveä, ettei sinne normaali luterilainen mene. Uskojaelama.net puolestaan on minulle täysin outo. Joitakin hyviä ortodoksien kommentteja siellä on ollut. Nyt otin tämän 5-vuotistarjouksen, mutta en aio jatkaa. Ajattelin tilata Sana -lehden.
Vai tiedätkö sinä Salme mitään hyvää foorumia?
Ai nyt mä ymmärrän, että lähetyshiippakuntalaiset (lukuunottamatta Martti Vaahtorantaa, joka on todella fiksu mies) Juha ja Kari-Matti koplaa mutkin Atte Wellinkiin vai mikä se nyt oli. Joo, niinpä ehkäpä mä sitt olin Atte ja Kilpeläinen oli se Wellinki.
Virve, otan osaa, jos sinäkin olet noissa atte-harhoissa mukana. Minulla on kaikki omat kommenttini kaikki tallessa, samoin kaikki minulle osoitetut, kuten toi äskeinen lohkaisusi, joka kuvastaa sinun ajatusmaailmaa jossa elät (tänään).
Siitä olen samaa mieltä kanssasi, että TT Martti Vaahtoranta on fiksu mies. Turhaa suutuit Kari-Mattiin, ei hän ole meikäläisiä.
Virve V: ”Kuulemani mukaan tuli aika tällä foorumilla, jolloin toisten kommentteja, aivan asiallisiakin, ilmoitettin asiattomiksi ja ne poistettiin. Silloin täältä poistui suuri joukko ihmisiä. Toiminta oli selvästi tavoitteellista.”
En tiedä mitä tarkoitat toiminnan tavoitteellisuudella, ja kenen taholta tämä tavoitteellisuus on mielestäsi tapahtunut, mutta oma kokemukseni on, että viestit eivät todellakaan poistu pelkästään sillä että ne ilmoitetaan asiattomaksi. (Niin voi jokainen keskustelija tehdä, sen vuoksihan se mahdollisuus on, mutta eivät ne poistu pelkästään niiden asiattomaksi ilmoittamisella. Joidenkin viestien kohdalla olen ihmetellyt miksei niitä poisteta. Mutta ylläpito päättää.)
Vai tarkoititko, että ylläpito halusi poistaa tietyt keskustelijat ja se oli sitä tavoitteellista toimintaa, vai miten?
Juha Heinilä, sinä et ymmärrä huumoria. Tosin vaikea sen on välittyäkään näillä välineillä. Minä vasta kuulin nyt tuommoisesta wellinkigatesta. Ei silti nyt hämärästi alan muistaa, että aikoinaan Blogimetsän ihmiset kyllä sanoivat, kuka tämä olisi. Ei ainakaan Hannu Kilpeläinen. Mutta en sotkeudu teidän hämäräpuuhiinne.
Sari W, asian totesivat monet. Enempää tiedä. Mutta todella asiantuntevalta taholta näin kerrottiin. Ei se minulle kuulukaan.
Heinilä, sinä se varsinainen tietäjä olet. ”…kuten toi äskeinen lohkaisusi, joka kuvastaa sinun ajatusmaailmaa jossa elät. (tänään).”
Kiitos päivän nauruista!
Virve, kiva jos kommenttini teki sinut iloiseksi. Samoin lapset tulevat onnelliseksi, jos äiti on iloinen. Ketjureaktio.
Minä en kommentoi muualla kuin täällä, (no joskus aiemmin muutaman kerran seurakuntalainen.fissä ja Blogimetsässä). En oikein jaksa seurata useita ketjuja. En tosiaan tiedä mitään ”ihanne foorumia”.
Hyvä Pekka Pesonen, anteeksi, mutta mielestäni otan aikamoisen tuomarin roolin, kun sanot kolmelle miljoonalle hengelle kirkon merkitsevän vain jäsenyyttä. Mistä sinä sen tiedät? Jokainen näistä kolmesta miljoonasta on yksilö.
Ihmiset lähtevät kirkosta, kun ovat pettyneet eri asioihin. Esimerkiksi naispappeus hyväksyttiin 30 vuotta sitten Kirkolliskokouksessa, joka lienee kirkon korkein päättävä elin. Oletko siis sitä mieltä, ettei saisi kertoa julkisesti, että on tahoja, jotka eivät hyväksy naispappeutta? Oltaisiin hiljaa vaan?
Virve Valoheimo. Näkyihän se jo viime vaaleissa. TK-liike menettti ääniä ja paikkoja valtakunnallisesti. Vantaallakaan sitä ei enää pelätä. Lähetysavustuksia maksetaan taas kaikille kirkon lähetysjärjestöille.
Niin, mitä sitten? Monesti on niinkin, että vaikka joidenkin mielestä projekti tms. ei onnistunut siinä ja siinä. Mutta myöhemmin ja joskus ennemminkin tulee tietoon vaikutukset. Vaikutus on onnistunutta tässä casessa. That’s the point/issue.
En ymmärtänyt. Mikä on onnistunut?
Viesti on mennyt perille. Monelle.
Siis mikä viesti? Sekä että tullaan kirkkoon ainoana tarkoituksena aiheuttaa riitaa ja eripuraa?
Se on vain sun tulkinta.
Sinun olisi kyllä hyvä lukea tuo ministerin tervehdys.
Se, että keskustellaan eri asioista, ei tarkoita, että tarkoitus on aiheuttaa riitaa ja eripuraa. Kyllä asioista pitää voida keskustella ja siinä TK-liike on onnistunut. Seurakuntaneuvostojen pöytäkirjat on yhä useammin netissä, kirkolliskokouksesta tulee suoraa tietoa twiitein yms. Onko se sinusta huono asia?
Virve hei. Millainen on se kirkko johon pyrit ?
Olisi mielenkiintoista tietää millainen kirkko olisi ilman pappeja ja heidän vallankäyttöään. Kenelle ja millä perusteella valta sen jälkeen annetaan?
Rohkenetko kertoa, vaikka varmasti on täällä, niitä, jotka käyvät heti kimppuun?
Mulla on mieleiseni seurakunta. Suomen ev.lut. kirkossa.
Varmaankin liikeellä on jotain hyviä päämääriä. On vain vaikea saada selvää mitä ne on. Varsinkaan jos sitä ei haluta ilmaista. Pyydetään kaikkia tuemaan, mutta jätetään kertomatta mihin ollaan menossa.
Pekka Pesonen
Ellet tiedä mihin olet menossa, päädyt todennäköisesti johonkin muualle.
Kimmolta hyvä huomio. Kiitos piristyksestä.
Ohjelmamme on jo pitkään ollut luettavissa nettisivuilta:
http://tulkaakaikki.net/ohjelma/
Alla ote ohjelmasta.
Näin tehdään tietä Kristukselle:
Kirkollisen keskustelun ja päätöksenteon on oltava avointa.
Kirkon on kasvettava lähimmäisenrakkauden ja oikeudenmukaisuuden yhteisöksi:
Naispuolisten pappien syrjiminen on lopetettava kaikissa seurakunnissa.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat on ehdoitta toivotettava tervetulleiksi seurakuntien jäseniksi ja työntekijöiksi.
Eronneiden, avoliiton valinneiden ja yksin elävien elämänratkaisuja on kunnioitettava.
Meidän on yhdessä jaettava aineellista hyväämme oman maamme ja maailman köyhien kanssa.
Eri tavoin ajattelevien kirkollisten ryhmien välille on rakennettava luottamusta ja sovintoa.
Mottomme: Kristuksen kirkko on kaikille.
Jonkun verran löytyy vielä naispappien syrjintää ja siihen tulee puuttua ja on puututtukin. Kaikki muu on toteutettu.
Kuvaa ei selkene tuosta. siinä on vain muutosvaatimuksia. Kysymys kuuluu: millainen on kirkko sitten kun…?
Muutamme Suomen ev.lut. kirkkoa rakentavasti ja muita kunnioittaen niin, että kirkollinen päätöksenteko tulee avoimeksi. Kirkastamme uskon perustotuuksia, jotta aika- ja kulttuurisidonnaiset ihmiskäsitykset, maailmankuvat ja elämänohjeet eivät ole este Kristuksen löytämiselle, vaan jokainen voi löytää paikkansa seurakunnassa. Työskentelemme, jotta jokainen voisi tuntea itsensä hyväksytyksi kirkossamme.
Päätösten teko on vallankäyttöä. Johtajilla pitää olla valtaa ja heillä tulee olla mahdollisuus käyttää sitä. Johtaminen ilman valtaoikeuksia on mahdotonta. Alaisilla tulee olla samalla luottamus vallankäytön oikeutukseen. Avoimuuden lisääminen tässä, merkitsee näiden perusrakenteiden purkamista ja päättäjien vallan vähentämistä. Jos tämä on tavoite, niin siitä seuraa anarkiaa. Kukin toimii, niin kuin omasta mielestään on oikein. Eli kaikki toimintamallit voidaan silloin hyväksyä.