Lopen seurakunnan alkuvuoden somehitti on Kansallisen veteraanipäivän seppeleenlasku. Niin somekamaa että huh.
Hyvänä kakkosena tulee Kaatuneitten muistopäivä, kolmantena uusi kirkkovaltuusto ja neljäntenä kiirastorstain syyllisyydentunto ja armon kokemus. Kymmenen joukkoon pääsevät myös pääsiäismyyjäiset, ystävänpäiväkahvit, Yhteisvastuu-keräys, konsertti, rippikoulusunnuntai ja Vantaalta lainatut parisuhdevinkit.
Alla olevassa kuvassa on Lopen seurakunnan alkuvuoden kymmenen eniten näkyvyyttä saanutta Facebook-julkaisua.
8000 asukkaan kunnassa Facebook ja paikallislehti tarjoavat yhteensä aika hyvän näkyvyyden seurakunnan toiminnalle. 1700 näyttökertaa somessa on lisäksi aika paljon verrattuna siihen että seppeleenlaskussa sankariristillä on paikalla parikymmentä ihmistä. Reilu 400 näyttöä hyville parisuhdevinkeille on enemmän kuin mitä seurakunnan parisuhdetyö muuten tavoittaa pitkään aikaan. Kiitos vaan Vantaalle, helppo teidän matskua on jakaa.
Kymmenen eniten näkyvyyttä saaneen päivityksen joukossa on ainoastaan kolme ”mainosta” tulevista tapahtumista. Viisi päivitystä tarjoaa välähdyksen jo pidetystä tapahtumasta. Yksi päivitys kertoo hallinnosta ja yksi jakaa parisuhdevinkkejä ja muistuttaa perheneuvonnan mahdollisuudesta.
Lopen seurakunnan ryhmässä on alkuvuoden aikana julkaistu 91 päivitystä. Nuorten ja rippikoulujen ryhmien Face-päivitykset ja Insta ja Twitter siihen lisäksi. Paikallislehtiä unohtamatta. Päivityksiä Faceen on laatinut kahdeksan eri työntekijää. Viestintä on osa perustoimintaa.
Tilaisuudet palvelevat uskollisia kävijöitä, paikallislehdet perinteisempää kansanosaa ja some tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa niitä joita tilaisuudet eivät ehkä muuten voisi vähempää kiinnostaa.
Entäs jos meille seurakunnan työntekijöinä riittäisikin se, että ihmiset osallistuvat muutaman sekunnin? Emme haikaile laskevien osallistumisten perään, vaan viemme parin sekunnin pyhän hetken sinne missä ihmiset ovat, ruudun taakse arjen keskelle.