Kristikunta ja ihmiskunta ovat molemmat saaneet alkunsa yhdestä miehestä. Molemmat ovat lahkoutuneet lähes sietämättömään pisteeseen. Nyt tarvitaan sillan rakentajia, että elämä olisi siedettävää. Joskus puhuttiin pitkästä sillasta, joka oli eheytymisen symboli. Kummastakin päästä piti lähteä kävelemään ja kummankin vauhdista riippui missä kohdassa kohdattiin.
Hengellisessä elämässä on usein niin, että on se oikeassaoleva taho ja sitten se, jonka on kuljettava koko sillan matka valkoista lippua kantaen. Ehkä me ihmiset olemme astuneet alueelle, jonne ei olisi kannattanut mennä? Me määrittelemme itse miten ja mihin ja millä tavalla sillan rakentaminen on mahdollista. Emme huomaa enää, että silta on jo rakennettu. Risti on silta, mutta pystyasennossa moni törmää siihen, kun ei ehkä osata lukea reittikarttaa. Risti on tarkoitettu luomaan sillan taivaallisiin ja ihmisten välille Jeesuksen tähden. Hän sanoo: Tulkaa sillä kaikki on valmistettu!
Kun luen näitä kirkon yläviistosta katsovan kulttuurieliitin pitämistä virsi- ja viini-illoista, mulla iskee vastustamaton halu istua viikko putkeen esikoislestadiolaisten seuroissa kuuntelemassa rovastin kakkosnelosella veistettyjä parannussaarnoja.
Viina sopisi ehkä suomalaiselle käyttäjäkunnalleparemmin kuin naismainen viini.
Totta – Paavo Ruotsalaisen hengessä.
Kristillinen hedonismi taitaa olla traditiona aika uusi. Asketismi ja itsensä kieltäminen on minusta kuitenkin lähempänä Kristuksen opetusta.
Matti, tuo johtuu siitä, että nykyään ’saarnaimiiset’ ovat akateemisesti koulutettuja ja vaatimustaso palkan ja muitten etuuksien suhteen ovat sen mukaisia.
Muuten saattaisi tulla hiukan rekryongelmia…
Kun myös miettii minkälainen ero on papistoon kuuluvien näkemysten ja työnantajan asettaman ’moodin’ välillä, niin ei siinä pitkään ilman puudutusta juuri kukaan jaksaisi…
Suomessa kuolee tähän po. keskushermostomyrkkyn aboiut 3000 ihmistä vuositain eli average enemmän kuin mihinkään muuhun .. Ovat mukana huolehtimasa että tämä kalmanhajuinen linja jatkuu…
”– Minulle tärkeä oivallus on, että virret ovat kansanmusiikkia, tavallisten ihmisten suussa muotoutuneita rallatuksia ja huokauksia, sanoo Heinimäki.”
Erikoisen ihmisen mielipide, minäpä tavallinen ihminen huokaan.
ps. 2013 herättäjäjuhlissa Haapajärvellä sain kuunnella tämän erikoisen ihmisen ”ihme ateriaa” raamattutunnilla. Ei sopinut minun vatsalle.
Ei sitten lähelläkään rallatuksia eikä kansanmusiikkia. Heinimäki puhuu täyttä soopaa. Alkaa tuntua, että onko tutustunut koko virsikirjaan – viineihin näyttää syventyneen sitäkin enemmän.
Tämä on irvokasta pilaa jota nämä viini- ja virsi-illat ovat. Pikkusormipystyssä keikistelevät hurskastelijat siellä juopottelevat ja edistävät Suomen pahinta kansantautia. Ja tätä Evl-kirkko tukee, ei ole millään enää mitään väliä tässä kirkossa.
Hirvi: ”Pikkusormipystyssä keikistelevät hurskastelijat siellä juopottelevat ja edistävät Suomen pahinta kansantautia.”
Kun etusormi pystyssä heristelevät hurskastelijat paasaavat kirkon toisella laidalla maailmanlopun merkeistä.
Tuoma Hirvi: “Pikkusormipystyssä keikistelevät hurskastelijat siellä juopottelevat ja edistävät Suomen pahinta kansantautia.”
Kimmo Wallentin:
”Kun etusormi pystyssä heristelevät hurskastelijat paasaavat kirkon toisella laidalla maailmanlopun merkeistä”.
Ihminen saa itsensä saa hulluksi kahdella tavalla, moraalisuuden pohdinta nykyisessä maailmassa ja toinen on jokaiseen ihmisen tai ihmisten kokemaan epäkohtaan puuttumisena(ilmastomuutos, köyhyys, sairaudet, vähemmistöjen oikeudet jne.).
Ihminen on ihminen eikä Jumala ja Jumala ei ole punkun lipittäjä, näin ainakin minä uskon. Sillä Hän ei luonut maailmaa pienessä ”sievässä”, eikä antanut itseänsä julki Sanassaan ”kännissä”.
Seuraavaksi kai tässä täytyy odottaa kirkon penkillä ”rallausten” keskellä kirkkokahvien sijasta, iltapäivä kännejä seurakuntasalissa seurakunnan piikkiin.
Saa nähdä monellako seurakuntalaisella muutaman mukin jälkeen alkaa keskisormi nousta ei pitämästään kirkonkävijästä. Suntion työ voi johtaa tässä tilanteessa mielenkiintoisin vuorovaikutus kokemuksiin.
Voi tulla jopa nenu kipeeksi, kun ”rallatukset” riistäytyvät käsistä. Vai mitä Kimmo Wallentin?
Sandberg: ”Voi tulla jopa nenu kipeeksi, kun ”rallatukset” riistäytyvät käsistä. Vai mitä Kimmo Wallentin?”
Joo, jos niillä on ”rähinäviinaa”, joka saa aggressiot pintaan, mutta tuskin ne nyt ihan räkä poskella kuitenkaan sitä kansanmusiikkiaan rallattelevat.
Viina on viisasten juoma. Siksipä kai meikäläinenkin on raitis.
Sandberg: ”Sillä Hän ei luonut maailmaa pienessä ”sievässä”
Äläs sano niin varmasti. Kyllä sitä joskus tulee sellaisiin ajatuksiin väkisinkin, että se taivaallinen isäpappa on ollut pienessä pöllyssä luomishommia hoidellessaan, kun katselee tätä koohotusta ja sirkusta, jota maailman menoksi kutsutaan.
Kimmo Wallentin:
”Viina on viisasten juoma. Siksipä kai meikäläinenkin on raitis”.
Kukas nyt hurskastelee raittiudellansa?
Raittiutta ja holismiakin on monenlaista, jopa työn suhteen, eli se siitä raittiudesta.
”Mutta älkää juoko itseänne humalaan”…
Kimmo Wallentin:
”Kyllä sitä joskus tulee sellaisiin ajatuksiin väkisinkin, että se taivaallinen isäpappa on ollut pienessä pöllyssä luomishommia hoidellessaan, kun katselee tätä koohotusta ja sirkusta, jota maailman menoksi kutsutaan”.
En voi kyllä yhtyä ajatukseesi, sillä minusta Hän oli ja on raitis ja raikas. Mutta ihminen on addiktio ja kun ihmisellä on vapaus ollut valita hyvästä ja pahasta, niin aina hän on humaltunut siitä ja alkanut ”päihtyneenä” kuvitteleman itsestään suuria. Nykyisin ihminen asettaa itsensä Jumalan asemaan ja alkaa parantaa maailmaa sellaiseksi mikä häntä miellyttää.
Känni jatkuu mutta aikanaan tulee kauhea kohmelo.
Sandberg: ”Kukas nyt hurskastelee raittiudellansa?”
Mitäs hurskastelua siinä on, jos tunnustaa tyhmyytensä? Mulla tuli kiintiö täyteen jo parikymmentä vuotta sitten (siis alkoholin suhteen). Alkaa muittenkin paheitten määrä jo tässä iässä pikkuhiljaa karista.
Sandberg: ”Mutta ihminen on addiktio ja kun ihmisellä on vapaus ollut valita hyvästä ja pahasta, niin aina hän on humaltunut siitä ja alkanut ”päihtyneenä” kuvitteleman itsestään suuria. ”
Mikäs pakko sillä Jumalalla oli yleensä istuttaa se hyvän ja pahan tiedon omppupuu sinne paratiisiin. Pitihän nyt kaikkivaltiaan tietää, että kielletty hedelmä on se kaikkein makein hedelmä ja siihenhän se Eeva lankeaa välittömästi ja saa houkuteltua naisen asein Aataminkin haukkaamaan.
Taisi olla Jumalalta ihan vaan ilkeää kiusantekoa koko puun istutus, tai sitten se oli ihan pelkkä moka.