Simola kehuu viidesläisiä?

Uutista kirjoittaessaan toimittaja valitsee näkökulman josta kirjoittaa. Mutta vaatii erityistä yrittämistä kirjoittaa teksti, jossa jättää sanomatta niin paljon kuin Olli Seppälä jättää sanomatta Seppo Simolan tuoreimmasta pääkirjoituksesta.

https://www.kotimaa.fi/uutiset/kotimaa/12079-vitoslaiset-saisivat-loeysaetae-vaehaen-pipojaan

Jos viidesläisiä haluaisi kehua, mitä heistä kannattaisi sanoa? Raamattua kannattaa lukea, koska sitä kautta voi oppia tuntemaan Jumalaa. Raamatun lukemisen pohjalta viidesläiset osallistuvat ahkerasti seurakunnan toimintaan ja lähetystyöhön, ja pitävät hyvää yleensä hyvää huolta perheistään.

http://www.kirkkojakaupunki.fi/kannanotot/raamatullista

Jos viidesläisistä haluaisi kirjoittaa lämpimämmin, mitä enemmän voisi sanoa? Noihin lämpimiin kehuihin suhteutettuna myös tuo ”löysätä pipoa” on aika lämpimästi ja leppoisasti sanottu. On Simola joskus rajumminkin sanonut herätysliikkeistä.

Viime viikolla kävin muutaman herätysliikeorientoituneen ystäväni kanssa keskustelun jossa kysyin, näkevätkö he Kirkko ja Kaupunki –lehdessä mitään hyvää. Eivät nähneet vaikka yrittivät. Tällä viikolla jos lukee pääkirjoitusta, olisi mahdollista nähdä myös hyvää. Simolan pääkirjoitus ei ehkä ole radikaali suhteessa maailmankaikkeuteen. Mutta minusta se on radikaali suhteessa monien viidesläisten ennakko-odotuksiin, siihen mitä jotkut vitoslaiset odottavat Simolan kirjoittavan.

Mutta kaiken tuon lämmön ja kehun voi jättää huomioimatta. Voi nähdä, mitä haluaa nähdä. Simola on monelle tunnettu nimenomaan herätyskristillisyyden kritiikistään. Silti tuon kaiken lämpimän ja positiivisen voi jättää huomioimatta ja kiinnittää kaiken huomion vastakkainasetteluun ja kritiikkin.

Tästä pääkirjoituksen lämpimästä kannanotosta kaikki seuraamani media on ollut käsittämättömän hiljaa.

En ymmärrä.

  1. Voiko se olla totta että kukaan EI tiedä mitä ”ELÄMÄN IKUISET LAIT” ovat ? Lait joille uskonnot ja Raamattu on perustettu ! Jumalaa kuvataan ihmisenä ja uskotaan siihen. Kyllä, kyllä, ei siinä mitään vikaa ole ME TARVITAAN UNELMIA muuten emme jaksa elää, mutta se TOTUUS nalkuttaa ovelle: MEITÄ ON KOHTA 10 MILJARDIA erilaista ”Itsestään kulkevaa konetta” ( Huom. vain ihmisiä ) esim. ruoka loppuu, jo nyt tarvittaisiin kaksi maapalloa jotta kaikki seliväisivät.
    Se totuus on se että jos Jumala olisi ihminen (maapallolla) niinkuin keskustelijat luulevat ja kuvaavat … niin hän ei voisi tehdä yhtään mitään, siis Jumalan täytyy olla laki joka koskee kaikkia. ” Täyttäkää maa” , mutta mitä se tarkoittaa ? Siiheen ei Jumala vastaa (kuten ei Jeesuksellekaan) jokaisen on mietittävä sitä itse !

  2. Minä lakkasin tuossa kahdenkymmenen korvissa pohtimasta raamattunäkemystä. Raamatun kirjat ovat paljon mielenkiintoisempia kuin minun tai kenenkään muun raamattunäkemys. Raamattu ei muutu miksikään, vaikka minä pomppisin tasajalkaa sen ympärillä ja kertoisin rikkiviisaana, miten siihen pitää suhtautua.

    Yksikin jae, jota sulattelen mielessäni päivän pari, antaa minulle jotain selittämätöntä voimaa ja sisältöä. Siinä mulle kyllin on.

    ***
    Toinen asia, mitä täällä mökkilaiturilla pohdin, on se, miksi minun pitäisi olla niin tavattoman kiinnostunut, millaisia jotkut muut kristityt ovat. Olkoot heillä vaikka vihreä tukka, antenni päässä ja häntä pyllyssä, ei minun tarvitse ottaa pulttia.

    ***
    Kolmas asia. Stereotypioiden purkaminen on alykästä, stereotypioiden vahvistaminen vie ajattelua vain taaksepäin.

  3. Teemu Kakkkurille ! Miksi sinä et voi lisätä (laajentaa näkemystä) ottamalla elämän ikuiset lait mukaan mietiskelyyn ? Niin tekevät intialaiset Joogit ! Senjälkeen kun olet ymmärtänyt mitä nämä lait ovat … ei sua mikään enää horjuta … olet tullut tietoiseksi absoluuttisesta totuudesta: Elämän ikuisista laeista joita me emme voi muuttaa miksikään ja jotka olivat jo olemassa ennen Big Bangiä !

  4. Täytyy todeta, että mulla on näköjään kyky totella riippuvaisuutta enemmän kuin järkeä. Mutta perusteluni tälle lankeemukselleni oli se, että olen alkanut lukemaan Päivi Räsäsen blogia ja siellä oli viittaus Seppo Simolan anteeksi pyyntöön. Halusin nähdä sen, mitä täällä kirjoitetaan.

    . Perustelut olivat, että hän oli halunnut julkisuutta.
    Minulla on tapa tehdä päätöksien pyörtämistä ja olisin itsekin esittänyt anteeksi pyynnön, mutta tajusin, että siihen ei ole aihetta. Hän ei ole oppinut vielä mitään. Aloinkin miettimään, että millä keinoin halutaan tulla kuulluksi. Itse en pidä juuri tuon takia Seppo Simolan tyylistä.

    ” Tämä medialogiikka nyt vain on sellainen, että on sanottava rajusti, jos haluaa sanomansa läpi, Simola perustelee Kotimaa24:lle.”

    Tässä voisi puhua kierteestä. On sanottava rajusti ja toisen vielä rajummin. Minkälainen keskustelu ilmapiiri tästä syntyy?

    Mutta kuitenkin pyörsin päätökseni Tuomaksen blogia lukiessa. Katsoin vielä, mitä miehellä on sanottavaa.

    ” Esimerkiksi niin sanotut viitoslaiset opiskelevat ahkerasti Raamattua ja tuntevat sitä hyvin. Siltä pohjalta he ovat ahkeria kirkonkävijöitä ja muun muassa tukevat avokätisesti lähetystyötä. Heille perhe on korkeassa kurssissa ja he pitävät siitä yleensä hyvää huolta.”

    Tähän yhdyn vaikka henkilökohtaisesti, vaikka pysyn kaukana kaikesta ”virallisesta” linjasta niin elämässäni on myös viidesläisiä vaikutteita. Tuo kohta perhe on korkeassa kurssissa antoi minulle aikoinaan todella toivoa. Vuosikymmeniä sitten toivoin saavani oman parisuhteeni ja perheeni onnelliseksi tavalla, jonka näin joidenkin heidän vaikutteilleen altistuneilla. Kukaan ei tarjonnut siihen lääkkeeksi viidesläisyydestä vaan turvaamista Jeesukseen sekä suhtautumaan Raamattuun vakavasti. Kirkossa kävijää minusta ei tullut ja ystäväni joutuvat odottamaan minua usein turhaan seuroihin, vaikka aina ystävällisesti pyytävätkin. Saatanhan minä heidät joskus heidän itsensä takia yllättää.

    Nyt vuosikymmeniä myöhemmin totean, että tuo resepti toimi. Elämäni on ollut rikas ilosta ja välillä vastoinkäymisestä, mutta sain sitä mitä toivoin. Kiitänkö tästä viidesläisiä vai Jumalaa? Tietenkin Jumalaa. Yhtä hyvin negatiivisessa asioissa voi yleistämisen jättää. Se mikä meidän täytyts muistaa on se, että Raamattu on Jumalan sanaa. Siinä mielessä, että sen tutkiminen vaikuttaa ihmiseen. Toisen se paaduttaa ja toisen se saa tuottamaan hedelmää. Niistä hedelmistä puu tunnetaan. ei pidä yrittää tuottaa sitä hedelmää, vaan pohtia millaista hedelmää tuottaa.
    Mikä on Jumalan lapsen tehtävä? Muuttaa itse toinen? Haastaa ihmiset haastamaan vai haastaa ihmiset tutkimaan sanaa?