Rakkaat korkeat teologianoppineet kirkonmiehet ja -naiset. Tehkää meille kerran selväksi, mitä eroa on vihkimisellä ja vihkimisellä ja siunaamisella ja siunaamisella. Kesälomakaudesta huolimatta. Tässä olisi nyt kertomisen paikka, selittelemättä ja kiertelemättä.
Tänään Hesarin mielipidesivuilla kirkolliskokouksen, kirkon ylimmän päättävän elimen, maallikkoedustaja rinnasti kauppakeskuksen vihkimisen ja samaa sukupuolta olevan parin vihkimisen kysymällä miksei toista voi tehdä kun toisenkin voi. Jos eroa on – niin kuin luulen – kertokaa se pian meille tavallisille pulliaisille ja muille asianharrastajille, jotta käytävä keskustelu voisi olla edes jotenkin asiatasolla.
Siis: mitä siunataan ja mitä ei, kun siunataan kauppakeskus, siunataan lumilinna, siunataan avioliittoon, siunataan parisuhde, siunataan kotimatkalle tai siunataan koti? Tai kun ei siunata.
Ei ole liikaa pyydetty, eihän?!
Kimmo Wallentinille: Ei kukaan ihminen päätä siunauksesta, se on rakkaan Pyhä Jumalamme yksinoikeus, sillä Hän RAKKAUS ja Hän tahtoo siunata ihmisiä. Lue, Kimmo, rukoillen Raamattua ja löydät ihmeellisen Jumalan suunnitelman myös Sinua kohtaan. Läpi Raamatun, sekä Vanhan että Uuden kuuluu Jumalan kutsu ihmiselle:”Missä olet?” (1Ms.3:9) ja ”Ja Henki ja morsian sanovat:”Tule!”. Ja joka kuulee, sanokoon: ”Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi” (Ilm.22:17). Jeesuksen,Vapahtajamme, kutsu on voimakas ja siinä on Elämä myös aikamme etsiville ja kaipaaville (Joh.7:37-39).
Salo: “Ei kukaan ihminen päätä siunauksesta, se on rakkaan Pyhä Jumalamme yksinoikeus,”
Siksihän minä juuri kysyin sinulta, että millä kompetenssilla sinä katsot olevasi oikea ihminen sanomaan mitä Jumala siunaa, kun väität aikaisemmassa kommentissasi että: ”Jumala siunaa vain ihmiset, jotka tahtovat nöyrtyen tulla Jeesuksen luo ja seurata Häntä opissa ja elämässä.”
Eikö se olekaan Jumalan yksinoikeus päättää ketä tai mitä siunaa tai ei siunaa???
Mielestäni siunaamisen pyhä uskon salaisuus avautuu messun keskiöstä eli Pyhän Ehtoollisen asetussanoista. Kun Jeesus siunaa ehtoollisen leivän ja viinin kuulemme sanat ”tämä on minun ruumiini” ja ”tämä malja on uusi liitto minun veressäni”. Kristus itse on läsäoleva leivässä ja viinissä. Sama sisältö toistuu kaikessa siunaamisessa oli sitten kysymys erilaisten parisuhteiden, toimitilojen, kylvön ja korjuun tai erilaisten alkavien ja päättyvien elämänvaiheiden siunaamisesta. Pyydämme Jeesuksen läsnäoloa ja kiitämme siitä.