Suomi on tarina sisusta, solidaarisuudesta ja selviytymisestä!

Itsenäisyyspäivän juhla, Kerimäki 6.12.2024, Juhlapuhe (lyhennetty), rovasti Toivo Loikkanen

Hyvät kuulijat,

Puhun tänään yhden näkökulman rakkaan isänmaamme Suomen tarinasta. Kuten tämän illan isomman juhlan isännällä, presidentillämme, on usein kolme pointtia, niin on minullakin Suomen tarinasta. Ne ovat sisu, solidaarisuus ja selviytyminen

Suomen tarina on tarina sisusta. Suomi, sauna, sisu ja Sibelius.

Sisu on siitä erikoinen suomen kielen sana, että sitä on vaikea kääntää muille kielille. Joissakin kielissä käytetäänkin tuota sisu-sanaa.

Sisu kuvaa asennetta ja toimintaa. Se on periksiantamattomuutta ja sitkeyttä. Sitä on tarvittu sodassa ja rauhassa. Talvisodan ihme kertoi maailmalle suomalaisesta sisusta. Jo sitä ennen suomalaiset kestävyysjuoksijat Hannes Kolehmaisen ja Paavo Nurmen johdolla juoksivat Suomen maailman kartalle. Heidän harjoittelunsa ja kilpailunsa kertoivat sisusta ja luonteen lujuudesta. Muistamme myöhemmin Lasse Virenin kaatumisen ja kilpailun jatkamisen sisulla ja taidolla, mikä johti olympiavoittoon.

Miten paljon sisua suomalaiset naiset ja miehet ovat osoittaneetkaan! Naiset tekivät työtä aikaisemmin kodeissa ja maatiloilla. He ovat hoitivat suuria lapsikatraita ja pesivät aluksi pyykit saaveissa, järven rannoilla ja avannoissa järven jäällä. Miehet raivasivat käsipelissä ja hevoset apuna pellot. Siitä kirjailijat ovat kirjoittaneet, kun he kirjoittivat Saarijärven Paavosta ja Koskelan perheestä Täällä Pohjantähden alla romaanissa.

Sotien aikaan suomalaiset miehet osoittivat sisua Kollaalla, Raatteen tiellä, Suomussalmella, Äyräpäässä, Vuosalmella, Tali-Ihantalassa ja monissa muissa paikoissa. Naiset osoittivat sisua kotirintamalla ja myös rintamaoloissa. Suomalaiset osoittivat sisua sotavuosina monilla tavoilla. Evakot osoittivat sisua, kun he joutuivat jättämään kotinsa ja maansa ja aloittamaan uuden elämän aivan vierailla seuduilla.

Nyt olemme seuranneet kauhulla ja samalla ihaillen Ukrainan ihmisten sisua ja puolustustaistelua. Siinä on jotakin samaa kuin suomalaisessa sisussa. Sen surullinen kääntöpuoli ovat tuhotut kaupungit ja liian monet kaatuneet ja kuolleet sotilaat ja siviilit.

Toivomme, että heidän sisunsa ja taistelunsa johtaa hyvään lopputulokseen. Kaatuneita ja haavoittuneita arvioidaan Ukrainassa olevan noin puoli miljoonaa.

Kyselemme tänä päivänä, vieläkö nykyajan suomalaisilla on sisua kestää ja voittaa vaikeuksia. Asiassa lienee kaksi puolta. Menneiden sukupolvien meille hankkima elämisen malli ja taso on ehkä tehnyt meitä pehmeiksi ja jopa laiskoiksi. Toisaalta sisu on periytynyt monin tavoin sukupolvelta toiselle. Uskon, että tiukan paikan tullen suomalaisilta ja Suomelta löytyy sisua.

Sisun nykyaikaiseksi muodoksi voisi kutsua asiaa, jota sanomme resilienssiksi. Resilienssi: se tarkoittaa sopeutuvaisuutta, joustavuutta, sitkeyttä. Sitä voisi kuvata myös sanonnalla: taipuu mutta ei taitu tai murru!

Suomen tarina on siis tarina suomalaisten sisusta!

Suomen tarina on solidaarisuuden tarina. Sana solidaarisuus voi tuntua tässä yhteydessä hieman vieraalta, mutta mielestäni se sopii tähän.

Se tarkoittaa toisista välittämistä, toisten asemaan asettumista, toisten ja heikompien auttamista. Se tarkoittaa yhteistä matkaa yhdessä niin, että huonommin pärjäävät pidetään matkassa ja että heitä autetaan toisten rinnalle.

Yksi suomalaisen solidaarisuuden juuri nousee sekin sotavuosilta. ”Kaveria ei jätetä” sanonta oli rintamilla ollut tunnuslause, joka tarkoitti, että haavoittunutta, uupunutta tai kaatunutta kaveria ei jätetä, jos vain oli mitenkään mahdollista auttaa hänet mukaan.

Ketään ei jätetä, kaikki pidetään mukana. Kaveria ei jätetä. Ne ovat olleet osa suomalaista solidaarisuutta. Ne eivät saa kääntyä ajatukseksi ja asenteeksi ”kaverille ei jätetä” eli kovuudeksi ja ahneudeksi.

Kaikki pidetään mukana, kaikista huolehditaan. Tiedämme, kuinka suuriin vaikeuksiin näiden jalojen päämäärien toteuttaminen on tullut. Maamme suurimmat ongelmat ovat julkisen talouden velkaantumisessa ja sote-palveluiden hoitamisessa. Ne liittyvät toisiinsa, mutta julkisen talouden tasapainottaminen ei saa tarkoittaa sitä, että ihmisistä ei enää pidetä huolta. Se ei saa tarkoittaa sitä, että hoitoa ja tukea tarvitsevista ei pidetä huolta.

Suomella on ulkoisia uhkia, erityisesti turvallisuuspolitiikan näkökulmasta, mutta meillä on myös sisäisiä uhkia. Yksi uhkamme on maamme jakautuminen monessa mielessä.

Ideologinen ja poliittinen polarisaatio ja blokkiutuminen ovat tulleet meille maailmalta ja uhkaavat kansallista eheyttämme. Ei ole hyvä, jos ihmiset jakautuvat toisilleen vastakkaisiin leireihin. Maamme kohtalon aikoina tapahtui järkyttävä jakautuminen, joka muuttui ulkoisen uhan myötä yhtenäisyydeksi.

Kansalaissodassa punaiset ja valkoiset taistelivat. Siitä reilu parikymmentä vuotta eteenpäin olleesta talvisodasta sanotaan, että enää ei ollut valkoisia ja punaisia suomalaisia, oli vain sinivalkoisia suomalaisia.

Meillä Suomessa myös kuva suomalaisista on muuttunut ja muuttuu. Olemme entistä kansainvälisempi ja monikulttuurisempi maa. Toivomme, että hyvin alhaiseksi kääntynyt syntyvyys vahvistuisi, mutta siitä ei ole merkkejä nähtävissä.

Suomalaista solidaarisuutta on myös se, ettemme aseta ns. kantasuomalaisia ja maahanmuuttajasuomalaisia vastakkain. Tarvitsemme jatkossakin maahanmuuttajia, koska ikääntyvien määrä kasvaa ja työssä käyvien ikäluokat pienenevät. Viimeisen viiden vuoden aikana on syntynyt historiallisen pieniä ikäluokkia.

Paras tapa integroitua Suomeen on saada työtä ja asuinpaikka, jotta voi perustaa kodin uuteen kotimaahan. Äskettäin tehdyt poliittiset linjaukset saivat kyselytutkimuksessa kriittisen vastaanoton korkeasti koulutetuilta maahanmuuttajilta. Ne eivät edistä muualta tulleiden asettumista täällä eikä tulemista maahamme.

Maamme uhkana on myös ihmisryhmien ja alueiden eriytyminen. On luonnollista, että suurempien kaupunkien alueille syntyy kasvukeskuksia, joita Suomessa ajatellaan olevan muutama eli: pääkaupunkiseutu, Turku, Tampere ja Oulu. Huolestuttavaa on kuitenkin se, että liian monet alueet taantuvat monista syistä.

Viime aikoina eri tahot ovat valmistelleet itäisen Suomen ohjelmaa. Siinä on paljon hyviä asioita, mutta päätökset ja rahoitus puuttuvat. Asia on myös edennyt liian hitaasti. Helmikuulla 2022 alkanut Venäjän hyökkäyssota johti itärajan sulkemiseen, jolla on ollut ja on edelleen suuria vaikutuksia itäisen Suomen talouteen ja kehittymiseen.

Todellisia toimia ja niiden rahoitusta tarvittaisiin nopeasti. Niitä voisivat olla em. ohjelmissa olleet verotuksen, digi- ja liikenneyhteyksien ja matkailun sekä muun elinkeinotoiminnan kehittämisen asiat. Itäinen Suomi on kärsinyt geopoliittisesta tilanteesta muuta Suomea huomattavasti enemmän!

Näyttää valitettavasti siltä, että juhlavia puheita ja hyviä teemoja nousee esille, mutta todelliset toimet jäävät tekemättä. Ja näyttää siltä, että itäisellä Suomella ei näyttäisi olevan poliittista vipuvartta vaikkapa vaikutuksiltaan todellisen erityistalousalueen synnyttämiseen. Päätösvaltaa pitäviä tuleekin haastaa solidaarisen Suomen tekoihin.

Suomen tarinan tulee olla solidaarisuuden tarina!

Hyvä juhlaväki,

Kaiken edellä sanotun ja kaikkien uhkakuvien ollessa edessämme Suomen tarina on toivottavasti selviytymisen tarina.

Tämän juhlapäivän tasavallan presidentin juhlavastaanoton teemana on Yhdessä. Yhdessä me suomalaiset voimme selviytyä – kuten suomalaiset selviytyivät aikoinaan talvi- ja jatkosodan ja Lapin sodan sekä jälleenrakentamisen ajoista. Kuten he selviytyivät, kun maahan tuli 400.000 sisäistä pakolaista eli evakkoa.

Meidän ja erityisesti kaikkien päättäjien on toimittava niin, että me selviydymme niin, että heikoimmat eivät joudu kantamaan selviytymisen haavoja vahvempien pärjätessä vaikeiden aikojen yli.

Suomi on edelleen hyvä maa ja toivottavasti se on sellainen tulevinakin päivinä kaikille suomalaisille ja maassamme asuville.

Selviytymisen keinoja ei ole vain se, että kansalaiset varaavat koteihinsa kotivaran pahan päivän varalle. Selviytymiseen pitää löytyä paljon poliittista tahtoa ja viisaita päätöksiä. Suomen ja suomalaisten selviytymiseen voidaan tarvita sitäkin, että me paremmin pärjäävät voimme ja osaamme luopua ehkä jostakin.

Selviytymiseen tarvitaan julkisen talouden järkevää tervehdyttämistä, kasvun edellytysten luomista, positiivista henkeä, tulevaisuudenuskon nostamista ja monia näihin liittyviä asioita.

Selviytymiseen tarvitaan sitä, että me erilaiset suomalaiset ja Suomessa asuvat tulemme erilleen menemisen sijasta enemmän toistemme suuntaan. Kun kaksi ottaa yhden askelen toisiaan kohti, on siinä jo kaksi askelta lähemmäs toisiaan. Eri mieltä saamme olla, mutta emme joutua erillemme ja toisiamme vastaan!

Suomen tarina olkoon yhteinen selviytymistarina!

Hyvä juhlaväki,

Kerimäellä kylän yllä näkyvä maailman suurin puukirkko kertoo, millaisiin yhteisiin ponnistuksiin ja saavutuksiin kyettiin paljon niukempina aikoina, noin 180 vuotta sitten. Olkoon se esimerkkinä siitä, kuinka Suomi-temppeli voidaan edelleen rakentaa yhdessä pitää yhdessä kunnossa ja kuinka se on turvapaikka maailman myllerrysten keskellä.

Hyvää itsenäisyyspäivää isänmaamme Suomi ja suomalaiset!

Toivo Loikkanen

10 KOMMENTIT

  1. Kumpa sen sisu-asian jatkossa kohdistaisimmekin johonkin yhteiseen. Vaarana on, että sisu kohdistuukin eri suuntiin, jolloin sisusta ei tulekaan rakentavaa yhteistä tekijää. Vuoden 1918 tapahtumat ovat siitä varoittava esimerkki – hyvin karu sellainen. Sukupolvet vaihtuvat, ja vähän samat vaarat vaanivat kuin Vanhan Testamentin israelilaisia, joilla Jumalan täytyi useaan kertaan tähdentää, että ”muistakaa”… Mutta kun uusi sukupolvi tuli valtaan, muistot kuitenkin haalenivat. Jotain tuollaista pohdintaa olen ollut aistivani ”Veteraanin iltahuudon” sanoituksessa.

    https://www.youtube.com/watch?v=arKxCiTZoyQ

  2. Solidaarisuuteen liittyen tulee mieleeni katkelma Eino Leinon runosta ”Hymyilevä Apollo”:
    ”Me olemme kaikki nyt laivalla
    ja kynnämme suurta merta.
    Me synnytettiin vaivalla
    ja vaivalla kuolemme kerta.
    Mut se, mikä siinä on välillä,
    se olkohon lämpöä, lempeä!
    Kas, tuiskussa yhteen kun yhtyvi kaks,
    käy kulkukin helpommaks.”

  3. Minua henkilökohtaisesti häiritsee itsenäisyyspäivän juhlat enkä linnanjuhlia seuraakaan. Ihmiset ikäänkuin puhuvat historiasta kertomatta siitä tärkeää ja mielestäni myös ratkaisevaa asiaa . Suomen kansa oli nöyryytetty talvisodan alla ja voi kysyä onko maailmassa ollut toista sotaan viimeisen tuhannen vuoden aikana jolloin rintamalla ja kotijoukoissa turvattiin Jumalan apuun yhtä paljon , rukousta oli paljon. Rukouspyyntöjä esitettiin valtionjohdon kautta aina radiota myöten . Kirkoissa rukoiltiin useimmin kuin sunnuntaisin Joukko- osastoissa oli pappeja jotka pitivät hartauksia aamulla ja päivällä taisteluiden välissä ja iltahartauksia . Se totuus että joukkueista puuttui taisteluiden välissä taas sotilaita oli todellisuutta ja papin tehtäväksi jäi vedota iankaikkiseen elämään ja isänmaallisuuteen , kun sotilaat kokoontuivat kuulemaan papin sanoja kun taistelukavereita oli kaatunut .
    Tämä todellisuus on esim . meidän presidentiltä täysin pois, kuten maamme hallitukselta , voisi sanoa että huonosti tuntee oman maansa historiaa tai kuten Winston Churhill on sanonut että ”kansakunta joka ei tunne historiaansa , sillä ei ole tulevaisuutta” . Kuultuja kertomuksia on rintamalta paljon ja kirjallisuuttakin . Yks kirja on ”risti rintamalla” johon on koottu pappien hartauspuheita jotka ovat löytyneet pääasiassa heidän repuistaan kun ovat kaatuneet . Puheet on suhteellisen lyhyisiä koska niissä oloissa ei pitkiä voinut pitää .

    • Sotien aikaan tosiaan rukoiltiin paljon. Toisaalta ihmisten uskonnollisuutta sota-aikoina kuvastaa ehkä myös Tuntematon sotilas, jonka mukaan tavalliset miehet eivät olleet kovin uskonnollisia mutta tiukan paikan tullen saattoivat rukoilla. Nykyajan johtajistamme: Muiden muassa TP Stubbilla on vahva hengellinen tausta hänen USA:n opiskeluvuosiltaan. Hallituksessa on kristillisesti orientoituneita ministereitä esim. KD:n ja PS:n piiristä ja muistakin puolueista. SDP:n johdossa on ihmisiä, joilla on seurakuntanuori-taustaa jne.

    • Tausta voi jotain tai paljonkin merkitä ihmisten ”myöhemmälle olemukselle” – mutta mihin suuntaan, on oma kysymyksensä. Käsittääkseni Indira Gandhi ja Jordanian Kuningas Hussien (siis ”se vanha”) tietääkseni opiskelivat täällä (silloin) vahvasti kristillisvaikutteisessa lännessä. Kumpikin oli varsin maltillisena pidetty, käsittääkseni myös valtion johtoa luotsatessaan. Toisaalta Josef Stalin taisi opiskella pappisseminaarissa; hän ei ollut kovin maltillinen eikä suhtautunut kristillisyyteen oikein suopeasti ”suurpäälliköksi” tultuaan.

      Nuoruuden vaikutuksilla voi olla monenlaisia merkityksiä ihmisen aikuisuuden (ja vanhuudenkin) aatoksille. Stubbista en osaa sanoa tässä suhteessa mitään, sen aika näyttänee… toivoa sopii…

      Sotiemme aikana epäilemättä rukoiltiinhan tosissaan, vaikka taisi olla niin, että sodan päätyttyä tuo toiminta saattoi rajoittua vain osaan selviytyneistä. Eikä silloinkaan kristinopin tuntemus tainnut monen sotarintamalla olleen miehen kohdalla aivan moitteetonta olla – näin olen tutkijoilta ymmärtänyt. Ehkä jatkuvuus oisi edellyttänyt siinäkin tukea? Tietysti silloin koko yhteiskuntamme oli siinä mielessä kritillinen, että melkein kaikki kuuluivat kirkkoon, ja koulussakin taidettiin Raamatun kertomuksista ym. lukea paljon suhteessa meidän aikaamme.

      Toisaalta joku on sanonut, että kristillisyys (toisen maailmansodan jälkeen) saattoi selvitä jopa vahvempana piilevämpänä vainotuissa kuin hyvinvoinnin kyllästämissä yhteiskunnissa. Miten sitä nyt sitten mitataankaan, on oma kysymyksensä. Nythän ”kristillisyys” yleisenä ilmiönä tuntuu olevan lähinnä moninainen ”tulkintojen tymmyri”, ja sekin merkitykseltään vähenemään päin; pikkuhiljaa ja usein lähes huomaamattomasti. Vahva pohja kestää niin kauan kun sen pohjalle rakennetaan. Ja kuinka paljon rakennetaan tulevaisuudessa, sitä sopii mietiskellä. Rukouskaan ei taitaisi pahitteeksi olla siinä asiassa. Liekö siinä asiassa uskollisuus vähenemässä? Ken tietää…

      ”Eilinen on mennyt, huomisesta emme tiedä, tänään auttaa Herra”. Ken siihen yhä nyt luottaa?

Toivo Loikkanen
Toivo Loikkanen
Rovasti, liikkuja ja toimija Savonlinnasta. Kirkon töissä 1986-2023: muiden muassa seurakuntapappina ja varuskunnan oto pappina Kotkassa, Rotterdamin merimieskirkon johtajana ja pappina, Enonkosken ja Kerimäen kirkkoherrana, aluekappalaisena Kerimäellä Savonlinnan seurakunnassa. Matkan varrella paljon erilaisia luottamustehtäviä, joista nykyisin mukana aluepankin (SSOP) ja OP Ryhmän tehtävät. Luonto ja matkailu lähellä sydäntä. Olen kirjoittanut pitkään kirkon ja yhteiskunnan asioista.