Kukan kauneus puhuttelee. Kukka kertoo rakkaudesta. Yli kaiken on Jumalan hyvyys ja rakkaus, käsittämättömän suuri. Hänen laupeutensa ja voimansa, hänen armollisuutensa ja suosiollisuutensa luomakuntaansa kohtaan on isompi kuin aavistamme. Hänelle kuuluu kiitos ja kunnia. Nyt, aina ja iankaikkisesti.
SUNNUNTAI 4.6.2023
Pyhän Kolminaisuuden päivä
Salattu Jumala
Kirkkomme kristinoppi vuodelta 1948 sanoo Pyhästä Kolminaisuudesta näin:
43. KOLMIYHTEINEN JUMALA.
Pyhä Henki on Isän Jumalan henki ja Jeesuksen Kristuksen
henki. Jumala on ilmoittanut itsensä meille Isänä, Poikana ja
Pyhänä Henkenä. Sen tähden sanomme Jumalaa kolmiyhteiseksi
Jumalaksi.
Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän
Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne. 2 Kor. 13:13.
Dogmatiikan professorina toiminut Miikka Ruokanen sanoo opin merkityksestä:
Pyhää Kolminaisuutta koskeva oppi on kristinuskon tärkein opillinen rakennelma. Vain kolminaisuusopin pohjalta tulevat ymmärrettäviksi Jumalan ihmiseksi tuleminen Kristuksessa, Kristuksen kuolema ja ylösnousemus, Pyhän Hengen lahja ja ihmisen pelastuminen.
Oppi kolmiyhteisestä Jumalasta on kaiken muun perusta. Koko näkemys kristinuskosta vääristyy, jos tässä perusasiassa mennään harhaan. Kirkon ensimmäiset opilliset lausumat, jotka laadittiin ensimmäisissä koko kirkon yhteisissä ekumeenisissa konsiileissa 300 -luvulla, koskivat juuri Kolminaisuutta.
Juhlapäivän apokryfiteksti pohtii sitä, miten me voimme ymmärtää Jumalan olemuksen suuren salaisuuden. Meidän luonnollinen pyrkimyksemmehän on halukas tietämään olemassaolomme suuria kysymyksiä. Näiden pohdintojemme keskellä emme kuitenkaan pysty tajuamaan Jumalan aikeita. Ne käyvät yli meidän ajattelun kykyjen.
Meitä ei kuitenkaan jätetä heitteille. Jumala on varannut meille avun, joka riittää. Jumala antaa kansalleen Pyhän Hengen ohjauksen. Hän suo ihmisille opastuksen, joka riittää meidän elämäämme. Uskomme on Jumalan antaman viisauden varassa.
Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi
Tähän Viisauden kirjan ajatukseen Luther liittyy kolmannen uskonkappaleen selityksessään
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.
Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.
Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa.
Kysymys Kolmiyhteisestä Jumalasta siis ei ole ainoastaan jonkun ajatusrakennelman pohdiskelua, vaan mitä suurimmassa määrin kyse on siitä, miten me pelastumme. Me pelastumme koska Jumala itse pelastaa meidät. Hän on meidät luonut ja lunastanut. Hän myös johdattaa meidät tämän pelastuksen osallisuuteen pyhässä kristikunnassa. Me pelastumme, koska Kolmiyhteinen Jumala itse on pelastanut meidät ja hän myös johdattaa meidät koko elämämme läpi aina iankaikkiseen elämään asti.
Apokryfiteksti Viis. 9:13–18
Kuka ihminen tuntisi Jumalan aikeet?
Kuka voisi tietää, mitä Herra tahtoo?
Kuolevaisten järkeily on vaivaista,
pettävää on meidän pohdintamme,
sillä katoavainen ruumis painaa sielun maahan,
maallinen majamme lamaa ajatusten täyttämän mielen.
Hädin tuskin kykenemme luomaan kuvan siitä,
mitä on olemassa maan päällä,
vaivoin me havaitsemme edes sen,
mikä on käsiemme ulottuvilla.
Kuka olisi tutkinut taivaan maailmoja?
Kuka ymmärtäisi sinun tahtoasi,
ellet olisi antanut viisauttasi
ja lähettänyt pyhää henkeäsi korkeuksista?
Mutta näin on tapahtunut:
maan asukkaiden polut on suoristettu,
ihmisille on opetettu, mikä sinua miellyttää.
Viisauden ansiosta he ovat pelastuneet.
Juhlapäivän aihetta esitellään ja tekstitä näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-4-6-2023/
Viisauden kirjaa voi lukea täältä
https://raamattu.fi/raamattu/KR92/WIS.9/
Vuoden 1948 Kristinoppia voi lukea täältä
https://asiakas.kotisivukone.com/files/raamattunetti.palvelee.fi/tiedostot/Pitkat/kristinoppi_a61.pdf
Lutherin selitystä voi lukea täältä
https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html
Matias
Ei ole ollenkaan vaikeaa rukoilla Jumalaa ihan suoraan, ja uskoa, että Hän on ainoa Substanssi, eikä häntä määritellä jonkun toisen, kuten läntisen opin kautta, koska substanssia ei voi jakaa, eikä lävistää, se on olemassa itsenäisesti, muista olioista riippumatta.
Kolmiyhteinen on riippuvainen uskosta, jos kukaan ei siihen usko, se kuolee, mutta Supstanssi, eli perusaines, Hän Yksi ei ole riippuvainen uskosta, Hän on olemassa ilman, että kukaan uskoo Hänen olemassaoloosa.
On totta, että kirkon oppi on kolmiyhteinen, Isä, Poika ja Pyhä henki, mutta eikö se ole tarkoitettu avioliittoa koskevaan säädökseen, että tyttö on ensin Isänsä nimessä kotonaan, ja aviouduttuaan hän saa Pojan nimen, jonka isä on joku toinen isä. Tyttö tavallaan syntyy uudesti, koska hänen nimensä vaihtuu pojan nimeksi, joka siis on isän ja pojan nimi.
Kun pojalle syntyy poika, pojasta tulee Isä, ja poika hänessä jää taakse.
Jeesuksesta ja Paavalista ei koskaan tullut isää, koska heillä ei ollut lapsia, he synnyttivät teitä päästään, eli kirjallisesti, ja siten myös neitseellisesti. Tosin Jeesus ei ole koskaan kirjoittanut yhtään sanaa, hän vain kantaa teidän syntejä, kirjoituksia ja puheita, vaikka hän ei ole niitä sanonut.
Tarja
Jumala on koko olemassaolomme ainoa Luoja ja Ylläpitäjä. Ilman hänen huolenpitoaan kaikki mitä on olemassa lakkaisi sillä sekunnin murto-osalla olemasta.
Olemme olemassa siksi, että hän on saanut meidät olemaan.
Jumalan on yksi. Siksi on olemassa ainoastaan yksi Jumala. Emme siis usko kolmeen jumalaan vaan yhteen ainoaan Jumalaan. Tämä on koko kolminaisuusopin lähtökohta.
Sitten tulee pelastuksen kannalta oleellinen tapahtuma mukaan. Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa Jeesuksessa Kristuksessa. Meidän pelastuksemme tähden siis Jumalan Poika on tullut luoksemme. Hän joka on Isästä ikuisuudessa syntynyt, siis on Jumala ikuisuudesta asti. Neitsyt Mariassa hän otti olemukseensa ihmisyyden. Nyt vielä taivaassakin Isän oikealla puolella istuessaan hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Samalla tavalla myös tullesssaan takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, kun koko ihmiskunta kaikilta aikakausilta ja kaikista kansoista kootaan hänen eteensä.
Samalla tavalla Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta. Hän on persoonallinen Jumalan kolmas persoona. Hän pitää meistä huolta, kasteessa liittänyt Jumalan lapseksi, pyhän kirkon keskellä kirkkoa välineenään käyttäen kutsuu, kokoaa, suojelee ja varjelee oikeassa uskossa sekä kerran aikojen täyttymyksessä herättää meidät kuolleista ja antaa iankaikkisen elämän.
Jumala siis on YKSI AINOA JUMALA, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
Hänen olemuksensa kuvataan Vanhan kirkon aikaisissa uskontunnustuksissa. Tässä on kolme uskontunnustusta joissa Pyhän Kolminaisuuden olemus kuvataan.
https://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html
Tarja
Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen. Hän opetti aikansa korkeimmassa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä.
Tuo oli niin suuri laitos, että yksistään Salomonin pylväskäytävä oli kaksi kertaa isompi kuin Rooman Forum.
Juutalaisessa oppimismenetelmässä pääpaino oli ulkoa oppiminen. Ratkaisevat lauselmat toistettiin niin moneen kertaan, että oppilaat muistivat ne sana sanalta. Toki kirjoitustaito oli yleistä tuona aikana. Meillehän on säilynyt useampikin Paavalin kirjoittama kirje. Myös useampi Apostolisen isän kirjoitus on säilynyt meidän aikaamme. Mutta kukaan ei kait voi sanoa, kuinka valtava sivistyksellinen tuho oli Jerusalemin hävitys, kun niin paljon tuhottiin ja tulipalo hävitti niin valtavasti.
Ainoa rukous, jota epäuskoinen ihminen voi rukoilla on lausuttu Psalmin 139 lopussa: ” Tutki minua Jumala ja tunne minut. Ja katso, jos minun tieni on vaivaan vievä, johdata minut oikealle tielle.” – Vanhat sanoivat ennen: ”Jumalattoman rukous on Herralle kauhistus.”
Me rukoilemme Jeesuksen ristin ja sovitustyön nimessä. ”Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin” Jeesuksen kautta voimme turvallisesti lähestyä Kaikkivaltiasta Jumalaa.
Emme myöskään voi emmekä halua esitellä Jumalalle omaa hurskauttamme, sillä ilman Jeesuksen veren puhdistusta hurskautemme on saastainen vaate.
Kasteen ja parannuksen armo on Jumalan lahja. Sen turvin voimme sanoa: ”Isä meidän”.
Valma
Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi.
Matias
”Jumala siis on YKSI AINOA JUMALA, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmessa persoonassa Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.”
Persoona on ihmistä kuvaava sana, ja koskaan ei ole kahta samanlaista persoonaa, ne ovat kaikki erilaisia. Kolmen persoonan olioa voisi sanoa Jumalan lävistämiseksi kolmeen osaan. ” He katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet. )
Jumalasta kertovia sanoja, ” JHWH, EI,(Jumala) Eloah, ( Jumala )Elohim, (Jumalat) Shaddai ( kaikkivaltias) Ehjeh ( Minä olen ) Tsevaot ( Joukkojen ). ”
Tsevaot, on evankelimissa Sebaot.
Uskontunnustukset eivät ole ollenkaan raamatun mukaisia. Isä, poika ja Herra ovat ihmisiä, ihmisellä olevia lisänimiä.
Voidaan tietysti väittää, että sana Israel oli kolmiyhteinen; Isis, Ra, ja El, olivathan aikoinaan israelilaiset juuri sekakansaa, ja heillä oli omia alttareita jumalilleen, mutta se taisi synnyttää epäsopua, koska Juuda oli Yhden Jumalan ilmoittaja kansa. Vieläkin muistellaan Israelin syntejä, siitä saa moni leipänsä. ”
”Minun kansani synneistä he saavat leipänsä. ”
Missä ovat Israelin kadonneet lampaat, heitä ei ole, he ovat sulautuneet juutalaiseen kansaan. Samoin kuin kanaanilaisten jumala El, on sulautunut JHWH;n helmaan.
Tarja
Jokainen vähääkään enemmän hepreaa ja seemiläistä kulttuuria lukenut tietää, että Jumalasta käytetään monia nimiä. Myös muistakin asioista. Esimerkiksi kamelista on arabian kielellä noin kaksisataa eri nimikettä.
Sen sijaan persoonalla tarkoitetaan Jumalasta puhuttaessa eri persoonia. Kuitenkin niin että yhteenlaskien summaksi saadaan että Jumala on yksi.
Kirkkomme uskontunnustus toistaa ikivanhan kirkon määritelmän ja pitäytyy siihen, koska se on luotettava kuvaus Jumalan olemuksesta.
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen, areiolaisen, eunomiolaisen, muhamettilaisen ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.
Tarja
Ajatus siitä,, että kolmen persoonan todellisuus jakaisi Jumalan kolmeen osaan ei tee oikeutta Jumalan olemukselle. Jumalahan on yksi. Eivät Isä, Poika ja Pyhä Henki ole mitään kolmasosia yhdestä Jumalasta, vaan ovat yhteensä vain YKSI JUMALA, mutta kuitenkin persoonina eri persoonia.
Matias
Ihminen ei ole Jumala, eikä Jumalan tarvitse tulla ihmiseksi kokeakseen mitä on olla ihminen. Jos ja kuten on tapana sanoa, hän tuntee meidän ajatukset myös, niin on itsestään selvää, että hän tietää miltä meistä tuntuu olla ihminen. Ja tuskinpa hän on sokeakaan, niin ettei näkisi mitä ihminen tekee.
Sanasta ja Pyhästä hengestä.
Satuin vasta lukemaan eräästä vihkosesta, että Jumalasta on todella joskus aikoinaan käytetty kiertoilmaisuja, koska Jumalan nimeä ei ole saanut lausua, ei juutalaisuudessa ehkä vieläkään saa lausua. Siksi he sanovat nykyisin ”HaShem,” joka tarkoittaa sanaa NIMI ja Ha ilmaisee sen, että kysymyksessä on juuri määrätty nimi, eli Jumalan nimi.
Mutta aikoinaan on käytetty sanaa Memra, joka tarkoittaa juuri Sana.
Alussa oli Memra, eli Sana
Sanasta ja hengestä täytyy sanoa, että sanaa ei voi ihminen harrastaa muuten kuin hengissä ollessaan, joten elävä täytyy olla sanan parissa. Sanat ja kirjaimet ovat ihmisen luomuksia, ja tietysti elävien, eli hengissä olevien
Tarja
Puheenvuorosi sisältää useampia kohtia, joihin on aihetta vastata
1) Lauseesi: ”Ihminen ei ole Jumala, eikä Jumalan tarvitse tulla ihmiseksi kokeakseen mitä on olla ihminen.”
Ihminen on luo. Jumala on Luoja. Syntiinlankeemuksen tähden ihminen on katoavainen. Jumala on ikuinen
Koska Jumala on luonut ihmisen, niin Jumalan ei suinkaan tarvitse tulla ihmiseksi, sitä varten, että hän tietäisi ihmisenä olemisen.
Sen sijaan hänen piti ottaa ihmisyys omaan olemukseensa poistaakseen synnin tuoman tuomion langenneen ihmiskunnan päältä. Koska ihminen oli langennut, niin ihmisen on silloin kannettava rangaistus. Mutta kukaan ihminen ei sitä voi itsessään tehdä. Tässä tarvittiin sitä, että Jumala otti ihmisyyden. Näin hän Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa otti kantaakseen koko ihmiskunnan synnin ja kärsi ristin kuoleman syntien pois pyyhkimiseksi. Näin Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus on Jumalan täydellinen pelastustyö koko ihmisen pelastamiseksi, ei vain ihmisen jaloinpien toimien osalta, ei vain tämän parhaiden pyrkimystensä osalta eikä vain vain osaa hänestä, vaan koko ihmisen koko elämä on pelastettu, koska Jeesus Jumalana ja ihmisenä teki täydellisen sovintotyön meidän puolestamme.
Juuri omassa olemuksessaan Jumalana ja ihmisenä Jeesus yhdisti Jumalan ja ihmiskunnan. Näin ihmiskunnalle on päässyt osalliseksi Jumalan valtakunnan perinnöstä.
Tarja
Jatkoa
2) Sanot: ”Jumalan nimeä ei ole saanut lausua, ei juutalaisuudessa ehkä vieläkään saa lausua. Siksi he sanovat nykyisin ”HaShem,”
Tämä liittyy käskyyn: ”Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä!”
Tässä Herra sanan kohdalla on Jumalan erisnimi יְהוָ֧ה , Jah-weh .
Jumalan pyhää nimeä ei saanut lausua kuin kerran vuodessa, kun ylipappi suurena sovintopäivänä luki siunauksen kansan yli.
Muutoin käytettiin sanaa HERRA, אֲדֹנַי , ’ăḏōnaj . Tämä tuli myös kreikankieliseen SEptuaginta käännökseen ja sitä kautta meidän kaikkien länsimaisten raamatunkäännösten vastineisiin HERRA.
Muutaman kuitenkin pysähtyivät nimen kohdalla ja ilmaisivat että siinä on Pyhä Nimi sanomalla vain määrätyn artikkelin mukaisesti aramean kielellä שמה , šəmāh , vastaten ruotsin Namnet, englannin the Name jne. . Itse käytän tätä vastinetta kaikissa niissä tekstijulkaisuissa, missä seurataan Leiningrad -käsikirjoituksen punktaatiota. Muutamien toisten käsikirjoitusten pohjalle rakentuvissa tekstijulkaisuissa puolestaan luen tuon ’ăḏōnaj lausunnon, kun tekstiin on merkitty Jahweh -sanan konsonantit, mutta mukaellut ’ăḏōnaj -sanan vokaalit, (jotka jotkut kieltä osaamattomat lukevat virheellisesti Jehovaksi.)
Lukemasi vihkonen näyttää olevan peräisin joltakin joka perustaa tekstinsä nykyheprean pohjalta luotuun hepreankieliseen muunnokseen הַשֵּׁם , haš·šêm . Hepreassa määrätty artikkeli on sanan edwessä. Merkkasi sen erilleen haš· muutoin yhteen kirjoitettavassa litteroinnissa
Tämä osa Pyhän Nimen ääntämisestä ei ole mitenkään yhteydessä muutoin puhumamme Pyhän Kolminaisuuden ymmärtämisen kanssa, vaan tämä koko juttu nousee toisen käskyn pohjalta.
Tarja
3) Koska memrassa on kysymys juutalaisten perinteestä Raamatun ajan jälkeen, niin tässä yhteydessä tyydyn vain viittaamaan Juutalaisten tietohakemistoon Jewish Encyclopediassa olevaan artikkeliin
MEMRA (= ”Ma’amar” or ”Dibbur,” ”Logos”):
By: Kaufmann Kohler
https://www.jewishencyclopedia.com/articles/10618-memra
Matias
”nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki.”
Tämä selvästi kertoo, että nuo kolme peroonaa ovat erillinen osa Jumalasta, joka on näkymätön jakamaton, ja ääretön, mutta kuvitteleavt olevansa ikuisia, ja joilla on keskenään sama olemus ja sama valta, ja jotka ovat yhtä ikuisia kuin Jumala.
Voi teitä, ja naisetko menevät kadotuksen kitaan kaikki tyynni.
Tarja
4) Kolmiyhteisen Jumalan eri persoonat eivät ole ERI OSIA osia Jumalasta, vaan jokainen persoona yksinään on KOKO JUMALA, mutta samaan aikaan JUMALA ON YKSI, JOTEN EI OLE KOLMEA JUMALAA VAAN AINOASTAAN YKSI.
Oletko kuullut Boolen algebrasta? Siinä 1+1+1 = 1 . Tätä käytetään mm erilaisten sähköpiirien laskennassa.
Välittäjä.
Kuten Shekinah (comp. Targ. Num. xxiii. 21), Memra on siten Jumalan ilmentymä.
”Memra tuo Israelin lähelle Jumalaa ja istuu Hänen valtaistuimellaan vastaanottaen Israelin rukoukset” (Targ. Yer. to 5. Moos. iv. 7).
Se suojasi Nooaa vedenpaisumukselta (Targ. Yer. – Gen. vii. 16) ja aiheutti seitsemänkymmenen kansakunnan hajoamisen ( lc xi. 8); se on Jaakobin (1. Moos. xxviii. 20-21, xxxv. 3) ja Israelin (Targ. Yer. to Ex. xii. 23, 29) holhooja; se tekee kaikki ihmeet Egyptissä ( lc xiii. 8, xiv. 25); paaduttaa faraon sydämen ( lcxiii. 15); kulkee Israelin edellä erämaassa (Targ. Yer. to Ex. xx. 1); siunaa Israelia (Targ. Yer. Num. xxiii. 8); taistelut kansan puolesta (Targ. Josh. iii. 7, x. 14, xxiii. 3).
Kuten ihmisen kohtaloa hallitseessaan Memra on Jumalan agentti (Targ. Yer. Num. xxvii. 16), niin se on myös maan luomisessa (Jes. xlv. 12) ja toimeenpanossa oikeudenmukaisuus (Targ. Yer. numeroon xxxiii. 4).
Tulevaisuudessa Memra on siis lohduttaja (Targ. Isa. lxvi. 13): ”Minun Shekinani Minä annan teidän keskuuteenne, Minun Memrani on teille lunastava jumaluus, ja te olette Minun Nimelleni a pyhä kansa” (Targ. Yer. to Lev. xxii. 12).
”Minun Memrani on teille kuin hyvä kyntäjä, joka ottaa ikeen pois härkien olkapäästä”; ”Memra karjuu kokoamaan maanpaossa olevia” (Targ. Hos. xi. 5, 10). Memra on ”todistaja” (Targ. Yer. xxix. 23); se on oleva Israelille kuin isä (lc xxxi. 9) ja ”iloitsee heistä tehdäkseen heille hyvää” ( lc xxxii. 41). ”Memrassa lunastus löytyy” (Targ. Sak. xii. 5). ”Pyhä Sana” oli Jobin laulujen aihe (Jobin koe, xii. 3, toim. Kohler).
https://www.jewishencyclopedia.com/articles/10618-memra
Tarja
Kiitos että luit tuota antamaani viitteen osoittamaa artikkelia. Siitä voit huomata, miten muutamat teologiset näkökulmat liikkuvat hyvin lähellä toinen toistaan useammassakin kysymyksessä.
Samalla voinet ymmärtää, miten Sipoon kirkossa eräässä ruotsinkielisessä pitkäperjantaisaarnassa saatoin rakentaa saarnani sillä tavoin, että kysymyksenasettelut olivat juutalaisten oppineitten pohdintoja keskiajalta, ja kuulijoille selvennykseksi vielä lisäsin lyhyen yhteenvedon kristilliseen teologiaan, niin että tavallinenkin kuulija saattoi ymmärtää mikä osa Jeesuksen suurta ristin työn tarkastelua oli käsiteltävänä.
Kolmiyhteistä Jumalaa on kirkon historiassa kuvatt tasasivuisella kolmiolla, jonka sisällä on kaiken näkevä silmä. Moosekselle Jumala antoi nimen, joka piti ilmoittaa kansalle: Jahve, joka tulee haajaa verbistä ja tarkoitta ”Minä olen”. Jahve on ainoa riippumaton, suvereeni olevainen.
Jumalan ilmoitus /Raamattu on meille riittävä opas iankaikkiseen elämään. Jumala ilmoitti itsestää Vanhan Testamentin aikana ja kirjoituksissa, Vapahtajan aika on Uuden Testamentin aika. Pyhä Hengen eli seurakunnan aika on nyt. Sitä kutsutaan paruusiaksi eli Jeesuksen toisen tulemisen odotusajaksi. Pyhä Henki kutsuu paruusian aikana hajallaan olevat Jumalan lapset. Kun viimeinen on löydetty, tapahtuu viimeinen tuomio. Ilman Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää pyhää kirjaa, Jumala on käyttänyt kirjojen kirjoittamiseen valitsemiaan pyhiä ihmisiä, profeettoja ja evankelistoja , jotka ovat saaneet olla kätilöinä synnyttämässä uskoa kolmiyhteiseen Jumalaan. Näiden kirjoitusten ymmärtämiseen ei tarvita inhimillistä järkeä vaan ainoastaa kuuliaisuutta Pyhälle Hengelle. Hebr.11 kertoo esimerkkien kautta miten Jumala on käyttänyt ihmisiä ”hanslankareinaan”.
Valma
Kiitos sinulle suuremmoisesta kommentistasi
Matias
Lukemani vihkonen on nimeltään: ” Ikkuna Juutalaisuuteen,” Historia, Usko, kulttuuri.
Toimittanut Jouni Turtiainen, todennäköisesti pappi, ainakin sen niminen pappi on olemassa. Työryhmään on kuulunut myös Suomen juutalaisia.
memrasta sanotaan näin:
”memra ( arameaa) sana: 1. amoraiittien Mishna keskuteluissa esittämä lyhyt erillinen ajatus, johon ei liity asiasta käytävää keskustelua. 2. targumeissa esiintyvä Jumalan nimen kiertoilmaus, kun halutaan välttää hänen kuvaamistaan ihmisen kaltaisena. ”
memra, joka on suomeksi sana.
——————————————————————–
”HaShem ( heprea: השם hšm , kirjaimellisesti ” nimi ”; usein lyhennettynä ה׳ [ h′ ]) on nimike, jota käytetään juutalaisuudessa viittaamaan Jumalaan . Se on myös etu- ja sukunimi. ”
Tarja
Kiitos vihjeestä.
Jouni Turtiaisen olen tavannut tutkijaseminaarissa. Hän on miellyttävä ja hyvin asioista perillä oleva Espoonlahden kirkkoherra, joka jää eläkkeelle 1.9.2023.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5345501
Hänen jälkeensä Espoonlahden seurakunnan kirkkoherran viran hakijat
Espoonlahden seurakunnan kirkkoherran virkaa ovat 16.12.2022 klo 15.00 päättyneellä hakuajalla hakeneet
Espoonlahden seurakunnan VI kappalainen Jukka Lehti,
Joutjärven seurakunnan kappalainen Tuomas Luoma
ja Espoon tuomiokirkkoseurakunnan VIII seurakuntapastori Kirsi Muurimäki.
valma luukka
Kolmio jonka sisällä on silmä, se silmä on Horuksen silmä ja Horus oli egyptiläisten jumala. Myös sana Amen, muistuttaa faaraon nimestä Amenhotep.
Näin se sana liikkuu.
valma:
”Pyhä Henki kutsuu paruusian aikana hajallaan olevat Jumalan lapset. Kun viimeinen on löydetty, tapahtuu viimeinen tuomio.”
Ketkä sitten ovat olleet hajallaan, ja nyt palanneet, tai kutsuttu takaisin Israelin maalle: ”
Jesaja 43
”43:1 Mutta nyt, näin sanoo Herra, joka loi sinut, Jaakob, joka valmisti sinut, Israel: Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun. ”
43:5 Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi; minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan.
43:6 Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä! Tuo minun poikani kaukaa ja minun tyttäreni hamasta maan äärestä –
43:7 kaikki, jotka ovat otetut minun nimiini ja jotka minä olen kunniakseni luonut, jotka minä olen valmistanut ja tehnyt. ”
Eivät kristityt ole Jaakob, eikä Israel. Ja mikä tuomio, kenet tuomitaan?
Tarja
1) Erilaiset symbolit tarkoittavat eri asioita eri kulttuuriyhteyksissä. Satunnaiset samankaltaisuudet eivät välttämättä sisällä samaa sanomaa. Tämä eri kulttuurien samankaltaisten vaeltavien kulttuurivaikutteiden tulkinta on eri kulttuureissa täysin eri linjoilla olevaa.
Egyptillä ja Israelilla on paljonkin yhteistä kulttuuritaustan kautta. Kuitenkin niissä tapauksissa missä tiedän vaikutteen olleet tarkoituksellista materiaalin uudelleen muokkausta, on voitu käyttää jotain egyptiläistä kaavaa ilmaisemaan aivan uudenlaista sanomaa esimerkiksi Jesajan kirjassa.
Tara
Jatkoa
2) Heprean aamen -sana on elänyt aivan oman taustansa. Sanan taustalla on lujaa perustusta ilmaiseva sana. Tämä luja perusta on sitten antanut lukuisia johdannaisia eri yhteyksiin. Mainitsen näistä muutaman.
Jokin asia on vakaa ja luotettava. Se ei heilu eikä horju. Se on tukeva perusta kaikelle mitä tehdään. ( —-> kallio jolle perustetaan )
Jokin asia on totta. Varmasti totta, kuten sanassa aamen.
Johonkin asiaan luotetaan eli uskotaan. Myös uskoa-sana on samaa perua. Hepreassa usko on lujempi ja varmempi kuin tieto tai tiedetty. (Tietomme on vajavaista. Usko on LUJA luottamus siihen, mitä toivotaan.)
Antaa joku jollekin tehtäväksi, uskoa jonkun hoidettavaksi. Uskollinen palvelija jne.
Jos uskottua hyvää käytetään väärin, niin silloin se muuttuu vastakohdakseen. Niinpä Jeesuksen puheen ”mammona” on jonkin ihmiselle hoidettavaksi uskotun omaisuuden väärinkäyttö niin, että se yhteistä hyvää tuottamisen sijaan tekeekin yhteiselämälle hallaa ja muodostuu omistajalleen epäjumalaksi. Näin se mikä oli uskottu Jumalan lahja kääntyikin Jumalan sivuuttavaksi epäjumalaksi.
Jne
Matias
Amenhotep kantoi tietysti jumalansa nimeä, joka oli Amen, tai Amon, puhujasta riippuen.
Onhan siinä vahvuutta toki, vaikka Amen oli vasta kahdeksas luojajumala.
Horus, jonka silmä on kolmiossa, oli Isiksen ja Osiriksen poika. Isiksen ja Horuksen Äiti lapsi patsaat ovat tietysti Maria ja Jeesuslapsi kuvien esikuvia.
Horuksen silmä
”Horuksen silmä on muinaisen Egyptin tunnetuimpia symboleita. Kun Seth oli tappanut veljensä Osiriksen, haukkapäinen Horus, Osiriksen poika, antoi sen isälleen Osirikselle. Horuksen silmä symboloi sydämen jaloutta ja ylevämielisyyttä. Nykyisinkin voi Välimerellä nähdä kalastusaluksia, joissa on koristeena Horuksen silmä. ”
Kun Seth oli tappanut veljensä Osiriksen, hän paloitteli ruumiin ja heitteli sen pitkin maailmaa. Isis etsi miehensä (joka oli myös hänen veljensä ), jäännökset ja kursi ne takaisin kokoon, mutta penistä ei voinut liittää. Kuitenkin Isis synnytti yhdeksän kuukauden kuluttua lapsensa, eli Horuksen. Joka tahtoo ilmeisesti kertoa, että Horuksen syntymä oli neitseellinen, tai, että Osiris pystyi siittämään ilman fyysistä kosketusta, eli pyhästä hengestä.
Kuoleman jälkeen Faaraot muuttuivat Osirikseksi.
Tuossa on myös Kalevalan ’Lemminkäinen ja äiti’ tarinan alkukoti.
Ei siis mitään uutta auringon alla. Tarinat toistavat samoja kaavoja.
Tarja
Määrätyt motiivit kulkevat kulttuurista toiseen. Jokaisessa uudessa kulttuuriympäristössä nuo kertomukset kuitenkin muotoutuvat kulloisenkin tilanteen mukaista sanomaa viestimään. Samaten erilaiset vaeltavat kertomukset eri puolilla maailmaa sisältävät samantapaisia jutunaineksia, mutta jokaisessa kulttuuritilanteessa niihin kuitenkin liittyy juuri tuon tilanteen mukainen tulkinta.
Tämä kulloisenkin tilanteen mukaisen kulttuurin erityispiirteet tulevat entistäkin merkittävimmiksi silloin kun jotkut ainekset muodostuvat uskonnon ilmauksiksi. Samantapainen aines palvelee kussakin uskonnossa juuri kyseessä olevan uskonnon sanamaa.
Otanpa esimerkin kristinuskon kohdattua intialaisen buddhalaisen ympäristön. Hyvin nopeasti kirkon isät eli arvostetut opettajat näkivät sen miten kristillinen mietiskely ja buddhalainen jooga muistuttivat toisiaan. Silloin nämä kristityt oppineet sanoivat että joogalla on kristilliseen mietiskelyyn nähden samanlaiset ikonin raamit (tarkoittivat mietinnän tekniikkaa ja psykologiaa) mutta niiden ikonit olivat kokonaan eri ikineita. (Tarkoitti että mietiskelyn välittämä uskonto oli kristillisessä mietiskelyssä täysin eri uskonto kuin buddhalaisessa mietiskelyssä.) Tästä syystä ulkonaisten tapojen samanlaisuudesta huolimatta ne olivat kokonaan toinen toisensa pois sulkevia uskontoja.