Synti

 

 

Synti on enemmän kuin mikä tahansa paha teko. Se on kapina Jumalaa vastaan.  Jumala on meidät tehnyt. Hän myös rakastaa meitä. Meidät on tarkoitettu elämään Jumalan yhteydessä. Synti on tämän liiton rikkomista.  Olemme nousseet Jumalaa vastaan. Siksi tarvitsemme katumusta. Tarvitsemme parannusta. Apu on meille annettu. Jumala on tullut luoksemme ja antanut meille sovituksen. Liitto on korjattu Vapahtajamme pelastustyössä. Jeesus on meidät vapauttanut.  Hän on koko maailman vanhurskaus. Hänen tähtensä meillä on turvallinen elämä Jumalan yhteydessä. Liitossa Herramme kanssa. Taivaan Isän rakkaina lapsina. Armahdettuina syntisinä.

Juoruäijät ja -ämmät

Julkisessa keskustelussa taso laskee usein juoruäijien ja -ämmien tasolle.  Puhutaan mieluummin pahaa toisista kuin näiden menestyksestä.   Pahansuopaisuutta ruokitaan. Vahingoniloa kasvatetaan. Asiat saavat vääriä mittasuhteita. Epäoleelliset tulevat esille ja oleelliset jäävät käsittelemättä.  Tekopyhyys kukoistaa.  Omat toilailut jäävät syrjään, kun  katse käännetään toisiin.

Meillä on useinkin paha tapa puhua toisten synneistä, mutta unohtaa omamme.  Luther toteaa tästä seuraavaa:

Todella hurskaiden ja tekopyhien välinen ero on siinä, että edelliset näkevät rikkomuksensa. He näkevät, että he eivät ole sellaisia, kuin heidän pitäisi ja kuin he haluaisivat olla. Sen vuoksi he tuomitsevat itseään eivätkä välitä toisista. Mutta tekopyhät eivät tunne rikkomuksiaan, vaan luulevat jo olevansa sellaisia kuin heidän pitääkin olla. He unohtavat jatkuvasti itsensä ja toisten ihmisten rikoksia. He vääristelevät nämä psalmin sanat tällaisiksi: Minä tunnen toisten rikkomukset ja muiden synnit ovat aina silmieni edessä.” Näin on siksi, että heillä on omat syntinsä takanaan ja malka silmissään. Siten he samalla vääristelevät sanat: ”Syntini on aina minua vastaan.” 

(Martti Luther. Valitut teokset I, s. 409)

Kävin lukion 1960-luvun alussa. Silloin aloin lukea Lutherin Valittuja teoksia.  Pätevä oppi-isä vaikutti syvästi. Lutherin sanoma sytytti. Uskon rohkeus kasvoi ja ymmärrys lisääntyi.

Psalmin 51 selitys esiintyy oppi-isämme ensimmäisessä julkaisussa Seitsemän katumuspsalmia vuodelta 1517. Sitten Luther julkaisi enemmän tekstiä kuin kukaan toinen ennen viime vuosisataa.

Kapina Jumalaa vastaan

Useinkin synti ymmärretään vain pinnallisena. Joku voi vinoilla, että kaikki hauska on joko syntiä tai se lihottaa.  Aina ei huomata synnin varsinaista ongelmaa: Kapinaa Jumalaa vastaan.  Psalmimme käyttää mm.  sanaa  פֶשַׁע , pe·ša‘  , joka merkitsee kapinaa, syntiä ja rikkomusta. Tällä käsityksellä on ikivanhat juuret jo muinaisessa Orientissa, myös pohjois-kanaanilaisessa perinteessä.  Samaa sanaa on käytetty jo esiin kaivetuissa  Ugaritin teksteissä. Siellä eräs legenda kertoo Aqhat -sankarista, joka kapinoi yhtä heidän  jumalaansa Anathia vastaa: ” laqryk bnth pš‘ ”, ”Minä todella vastustan sinua kapinan tiellä.” (UT, 2 Aqht: VI)

Jumala itse on tehnyt rauhan ihmisten kanssa

Meidän toivomme on yksistään Jumalassa. Hän itse on palauttanut kapinoivan ihmiskunnan.  Jeesuksen tekemä rauha riittää meillekin. Mekin saamme elää sovinnossa Jumalan kanssa.  Syntimme, kapinamme, kiukuttelumme Jumalan edessä on anteeksi annettu. Kaikki on uudeksi luotu. Jumalan vihan ja tuomion sijaan saammekin armahduksen ja uuden elämän Jumalan hyvyyden takia. Hänen rakkautensa riittää. Armo kantaa.  Jumala vanhurskauttaa meidät yksin uskosta, yksin armosta ja yksin  Jeesuksen tähden

Luther sanoo tästä vanhurskaudesta Jumalalle puhuen:

En halua enää milloinkaan saarnata ihmisten vanhurskaudesta enkä ylistää heidän tekojaan, vaan yksin sinun  työtäsi. Sanon, ettei mikään ole suurempi kuin sinun vanhurskautesi, joka tekee vanhurskaat vanhurskaiksi ja jota vailla kaikki muut ovat syntisiä. Sillä se, jota sinä et vanhurskauta, ei milloinkaan tule vanhurskaaksi teoillaan. Puhumme sen vuoksi sinun vanhurskaudestasi, koska sinä annat sen meille armosta emmekä me saavuta sitä teoillamme.

(e.m.t. s 416)  

SUNNUNTAI 28.8.2022

12. sunnuntai helluntaista

Itsensä tutkiminen

Pyhäpäivän psalmi:  Ps. 51:6–14

 

Tässä vielä sunnuntain introituspsalmin teksti:

Sinua, sinua vastaan olen rikkonut,
olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.
  Oikein teet, kun minua nuhtelet,
  ja syystä sinä minut tuomitset.
Syntinen olin jo syntyessäni,
synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.
  Mutta sinä tahdot sisimpääni totuuden – 
  ilmoita siis minulle viisautesi!
Vihmo minut puhtaaksi iisopilla
ja pese minut lunta valkeammaksi.
  Suo minun kuulla ilon ja riemun sana,
  elvytä mieli, jonka olet murtanut.
Käännä katseesi pois synneistäni
ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
  Jumala, luo minuun puhdas sydän
  ja uudista minut, anna vahva henki.
Älä karkota minua kasvojesi edestä,
älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.
  Anna minulle jälleen pelastuksen riemu
  ja suo minun iloiten sinua seurata.

Ps. 51:6–14

  1. Matias

    ”Hengen eli Pyhän Hengen työstä kasteen veden pisaroiden välityksellä. Ihmisen elämä Jumalan yhteydessä alkaa, ihminen syntyy Jumalan lapseksi.”

    Eikö se useimmiten ole kuitenkin ihan vain hanasta laskettua kovaa vettä, ei siis elävää vettä, virtaavasta joesta, tai kastepisaroista kokoon kerättyä, tai sateesta laskeutunutta, pehmeää taivaan vettä.

    • Tarja

      Vesi yksinään todellakin on vain vettä, mutta Jumalan sanaan ja käskyyn liitettynä se on pyhä kaste, jonka lahja on jopa suurempi kuin taivas ja maa,

      kuten Lutherkin sanoo Isossa katekismuksessa.

      Lutherin sanat vaikuttavat jopa suorastaan kovilta. On kuitenkin huomattava että uudelleenkastajien liike oli syntynyt vain muutama vuosi ennen tekstin kirjoittamista ja sen kannattajat hyökkäsivät perinteistä kastekäsitystä vastaan. Lutherin sanat siis on suunnattu näitä ikivanhan ja alkuperäisen kastekäskyn halventajia vastaan.

      Edellä sanotusta sinun on opittava käsittämään asia ja vastaamaan oikein, kun kysytään, mitä kaste on. Vastaa siis näin: Kaste ei ole pelkkää vettä, vaan Jumalan sanaan ja käskyyn sisältyvää ja sen pyhittämää vettä. Siksi se onkin jumalallista vettä, ei tosin sen vuoksi, että vesi sinänsä olisi muuta vettä jalompaa, vaan sen vuoksi, että Jumalan sana ja käsky liittyvät siihen. Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?” Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.

      Ymmärrä siis, mikä ero tässä on. Kaste on aivan eri asia kuin muu vesi. Tämä ei johdu veden luonnollisesta olemuksesta, vaan siitä, että veteen tulee jotain jalompaa. Jumala itse luovuttaa siihen kunniansa ja panee siihen valtansa ja voimansa. Siksi se ei olekaan pelkkää luonnollista vettä, vaan jumalallista, taivaallista, pyhää ja pelastavaa vettä tai jotain vielä ylistettävämpää. Kaikki tämä johtuu sanasta, taivaallisesta ja pyhästä sanasta, jota kukaan ei pysty kyllin ylistämään. Tässä sanassa on kaikki, ja se voi kaiken, mitä Jumala on ja voi.

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

  2. Matias Roto toteat:””Kävin lukion 1960-luvun alussa. Silloin aloin lukea Lutherin Valittuja teoksia. Pätevä oppi-isä vaikutti syvästi. Lutherin sanoma sytytti. Uskon rohkeus kasvoi ja ymmärrys lisääntyi.””

    Tuossa sanoitat mihin uskosi perustuu, LUTHERIIN ja HÄNEN sanoihinsa.

    Tuot blogissa esille Lutherin tekstiä jossa on kohta ”” Mutta tekopyhät eivät tunne rikkomuksiaan, vaan luulevat jo olevansa sellaisia kuin heidän pitääkin olla. ””

    Nyt kun vähänkään tuntee Lutherin omia tekoja niin eipä ole epäilystä että Luther olisi itse tiennyt rikkomuksiaan, siis hän sanoittaa juuri selkeästi että itse oli tekopyhä, tällaisenko ”oppi-isän” tekstejä luet ja niistäkö luulet saavasi iankaikkisen elämän, tee parannus ja usko evankeliumi.

    • Ari

      Tekstisi kertoo ainoastaan, ettet ymmärrä paljoa mitään uskon asioista. Luther oli nimenomaan Raamatun eksegetiikan eli selitysopin professori, joka tunsi Raamatun erittäin perusteellisesti. Syynä tähän oli se, että hän oli KIRKON KATOLISESTA eli siis yhteisestä PERINTEESTÄ omaksunut sen periaatteen, että RAAMATTU on opetuksen PERUSTA.

      Ajattelemattomuuttasi olet ITSESI kanssa RISTIRIIDASSA. Koska sinä julkisesti julistaudut Lutherin opetuksen vastustajaksi, niin sillä sinä siis kiellät sen Lutherin noudattaman katolisen perinteen, että RAAMATTU on opin perusta.

      Joten suosittelen sinulle, että otat asioista selvää, ennen kuin menet kieltämään Lutherin oppiperustan RAAMATUN arvovallan.

    • Matias Roto siis onko nyt todella ”viisasta” uskoa heppua joka ITSE väittää oppinsa perusteet olevan Raamatussa mutta opetus on jopa selkeää väkivaltaa, voiko olla tyhmempää tekoa kuin uskoa tuollaista opettajaa, mitä on todellinen viisaus?

    • Ari

      Väkivallasta puhuen

      Kasteoppisi keksijä Hubmeier järjesti niin rajun kansannousun juutalaisia vastaan, että hänelle annettiin sellainen varoitus Augsburgin valtiopäivillä 1518, että hän menetti Ingolstadtin yliopiston vararehtorin viran. Samainen Hubmeier pyrki talonpoikaiskapinan 1524-1525 johtajaksi (ei onnistunut), jonka takia

      100 000 – 200 000 ihmistä menetti henkensä.

      Vuosina 1525-1527 samainen Hubmeier kirjoitti ensi kerran koko maailmanhistoriassa sinun seuraamasi kasteopin perusteet. Koskaan ennen ei kukaan itseään kristittynä pitävä ollut esittänyt mitään vastaavaa lapsikasteen kieltävää oppia.

      Kapinan vuoksi keisari oli julistanut Hubmeierin etsintäkuulutuksen. Kun hänet löydettiin niin hän sai kuolemantuomion 10.3.1528.

      Luther puolestaan yritti estää kapinan syntyä puhuen näille järkeä varoittaen kapinoinnin seurauksista 1523, mutta hänet meinattiin lynkata tuossa tilanteessa ja vain täpärästi hän pääsi pakoon noiden väkivaltaisesta käsiksi käymisestä.

      Myöhemmin kahden ruhtinaan aikoessa ryhtyä sotimaan keskenään Luther sai estetyksi tuon sodan syttymisen järkevällä toiminnallaan. Ruhtinaat sopivat riitansa ja heidän välilleen syntyi rauha ja sopu.

      Suomen uskonpuhdistaja Mikael Agricola kuoli tullessaan rauhanneuvottelusta Venäjän kanssa.

      Joten Lutherin pyrkimykset rauhan aikaansaamiseksi veti myös hänen oppilaitaan rauhantyöhön.

      Joten jälleen kerran osoitat vääristyneitä syytöksiä. Tai jos todella väkivaltaisuus edes vähäisessä määrässä olisi syynä omien oppiesi esikuvaksi ottamisen, niin heittäisit kerralla Hubmeierin kapinalliset opit menemään ja hylkäisit hänen kirkkoa hajoittavien keksintöjensä mukaisen uudelleenkastajien opin ja käytännön.

    • Matias Roto ainakin minun Raamatussa on käsky ettei tule antaa väärää todistusta lähimmäisestä, siis kuinka yhä uudelleen ja uudelleen tuot esille tätä väitettäsi jostain ”humbmaierin kasteopista” liittäen sen minuun, olen jo monta monta kertaa sinulle sanonut että minun kasteelle meno oli täysin Pyhäb Hengen ohjausta Raamatun sanan pohjalta ilman minkään ulkopuolisen kirjan tai ihmisen vaikutusta, joten jos edes pienimmässäkään määrin haluat noudattaa Jumalan käskyjä niin mieti miten kirjoitat minun kasteesta. Toki saat jatkaa edelleen samalla linjalla en sitä voi enkä halua kieltää, sillä Jeesuksen sanat lohduttavat minua:

      Matt. 5:11
      Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

    • Ari

      Petät itseäsi kieltämällä oppisi keksijän. En voi tietää kuka sinulle on mokoman opin välittänyt, mutta aivan historian todellisuutta on, että perusteissasi toistat täysin kapinallisen Hubmeierin oppeja. Ota hyvä ihminen todesta se, ettei tuollaisia täysin Raamatun tekstin sisällöstä poikkeavia tulkintoja ole kukaan esittänyt missään kristillisessä teoksessa ennen Hubmeieriä. Samaten seuraat 1500 -luvun anabaptistien käytäntöä siinä, etteivät he kapinalliseksi leimautumisen pelossa uskaltaneet kertoa oppi-isänsä nimeä, koska aina vuosisadan loppuun asti tuollainen kapinalliseksi leimautuminen olisi voinut pahimmillaan merkitä kapinallisille annettua kuolemantuomiota. Sen sijaan noita oppeja tarjottiin ikään kuin nurkan takaa tai pöydän alta mainostamalla niitä muka Pyhän Hengen ilmoitukseksi. Samaa tyyliä sinä käytät yhä edelleenkin näissäkin kommenteissasi.

      Ei tarvita kovin kummallista henkien erottamisen lahjaa, kun huomaa, että väitteesi muka Pyhän Hengen ilmoituksesta kaatuvat siihen, että nämä sinun oppisi ovat Pyhän Hengen innoittaman Raamatun vastaisia. Pyhä Henki on Totuuden Henki. Ei hän voi puhua itseään vastaan. Kukaan ei voi samaan aikaan totella Raamatun sanaa, joka kieltää uudelleen kastamisen ja sinun epäraamatullisia kuvitelmiasi, joita joku Hubmeierin opetusten seuraaja sinulle on salakuljettanut.

      Joosuaa mukaillakseni:

      Minä ja minun perheeni. Me seuraamme Raamattua, Jumalan sanaa.

    • Matias Roto Pyhä Henki avasi minulle Pietarin sanat, jotka Hän itse oli Pietarille antanut, siis nämä seuraavat:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

      Siis Pyhä Henki avasi tuon että ””ottakoon kukin teistä kasteen””, siis parannuksen olin tehnyt jo silloin kun Jumala näytti minun oman syntini ja ne tunnustin, nöyrryin siis tunnustamaan ettei minun ongelmani ole toisten aiheuttamia vaan etten ollut kuullut Jumalaa enkä elänyt Hänen tahtonsa mukaan josta minun omat tekoni todistivat.

      Minusta tuo Pietarin sana Pyhässä Hengessä on selkeä ja todella Pyhän Hengen ohjausta.

    • Ari

      Pietarin sana on Pyhän Hengen innoittama sana. Siitä olen täysin varma.

      Sen sijaan sivuutat koko tuon kohdan keskeisen pointin.

      1) Kaste antaa syntien anteeksiannon! ” —- kaste —— anteeksisaamiSEKSI —-

      2) Kaste antaa Pyhän Hengen lahjan. ” —- kaste —— NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan —-”

      3) Kaste kuuluu kaikille ikäryhmille. ” —- kaste — LAPSILLE —-”

      Niin kauan kuin tappelet tuota LAPSI -sanaa vastaan kapinoit Pyhän Hengen eli siis Totuuden Hengen sanaa vastaan. Lopeta tämä kapinasi meidän Jumalaamme vastaan! Etkö todellakaan huomaa, kuinka tappelet Totuutta vastaan tällä kapinallasi. Yrität tehdä Jumalasta valehtelijan. Se on röyhkeää nousua meidän Herraamme vastustamaan.

      Muista että Pyhä Henki annetaan KASTEESSA. ” — kaste — NIIN te saatte Pyhän Hengen lahjan. vasta hänen (Pyhän Hengen) tultuaan ihmisessä herää alkeellisinkin aidon uskon elämä. Ennen kastetta ihminen on pakana eikä pelastava usko ole hänessä vielä alkanut.

      Ota todesta tuo NIIN -sana!

  3. Kiitos Matias hyvästä kirjoituksesta.

    Ari kirjoittaa taas omaansa. Lutherin tekstejä hän ei ole lukenut, se tulee kommentista hyvin ilmi. Lutherin omat teot oli syntisen miehen tekoja, (näin itse todisti) mutta Luther oli kuitenkin Kristuksen orja ja samalla täysin vapaa Kristuksessa, ollen näin kaikkien palvelija, kuten pappi ja diakoni yleensä ovat.

    Luther puolusti aikanaan Kristillistä uskoa kovan paikan edessä ja henkensä uhalla, siksi myös kirjoitukset ovat joskus kiivaita. Kannattaa Ari tutkia Kirkon historiaa.

  4. Matias

    En saanut suoraa vastausta siihen, että kenen valtakunnassa lapsi on äidin kohdussa ollessaan, paholaisenko?
    Liittyen kasteen sakramenttiin, jossa lapsen kerrotaan siirtyvän jumalan valtakuntaan. Mistä lapsi siirtyy ? Ei riitä vastukseksi, että pimeydestä valoon, koska meillä ei ole tietoa kokeeko sikiö kohdussa pimeyttä.

    Lisäyksenä vielä kysyisin, koska äiti on yleensä kastettu myös, eikö sillä ole vaikutusta kohtuun saakka. Jeesus tosin sanoi aikoinaan, että ”onnellinen se kohtu, joka ei ole synnyttänyt ja ne rinnat, jotka eivät ole imettäneet.”
    Halusiko hän, että ihmiset hiljalleen sukupuuttoon kuolisivat?
    Toinenkin ajatus siitä tulee mieleen, eli se, että vatsansa synnytyksissä venyttänyt ja imetyksissä rintansa roikkuviksi ruokkineet, eivät enää olisi onnellisia, eikä ihailtuja. Kantsii siis välttää.

    En tarvitse vastaukseksi koko Orientin historiaa, jossa tärkein ohitetaan, riittää se, että kenen valtakunnassa lapsi on äidin kohdussa, ja mihin se perustuu ?

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      1) Yritin edellä puheenvuorossani esittää omin sanoin ja tämän blogin pohjana olevan psalmin sanoihin liittyen kuvata perisynnin olemusta.

      Panen tähän tunnustuskirjojemme opetuksen perisynnistä. Augsburgin tunnustus 25.6.1530 ensi kerran julki luettu:

      II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

    • Tarja

      2) Kasteen vaikutuksesta kastettavaan kertoo Vähä Katekismus vuodelta 1529 seuraavaa. Tämä Lutherin teos on myös tunnustuskirjojamme.

      Toiseksi

      Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      Tässä siis oppi-isämme kertoo, mitä kaste vaikuttaa

      A) Syntien anteeksiannon

      B) Vapauttaa kuoleman vallasta eli siis ajallinen kuolema ei olekaan viimeinen ja lopullinen päätös meidän olemassaolollemme vaan meille aukeaa uusi tulevaisuus Jumalan yhteydessä.

      C) Vapauttaa Perkeleen vallasta eli siis ihminen siirtyy Paholaisen vallan alaisuudesta Jumalan lapsen vapauteen

      D) Antaa tämän elämän jälkeen iankaikkisen elämän taivaassa. Me saamme ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä tulevaisuus on täyttä onnea eli siis autuutta.

    • Tarja

      3) Kasteessa me tulemme Jumalan lapseksi koko ihmisenä, sekä ruumiimme että sielumme. Näin myös koko meidän elämämme sen kaikissa ulottuvuuksissa tulee Jumalan siunauksen osallisuuteen.

      Kristityn äidin perintönä lapsella on suuri etuoikeus päästä kastettujen joukkoon eli siis pelastuksesta osallisten joukkoon jo heti syntymänsä jälkeen, kohta kun perheelle ja papille löydetään sopiva ajankohta kasteen ihanan juhlan järjestelyyn.

      Näin siis Jumalan suurten tekojen osallisuus välittyy sukupolvelta toiselle.

    • Tarja

      4) Jeesuksen sanat Luuk. 23 luvussa ovat erityisen tilanteen yhteyteen kuuluvia sanoja. Jeesusta vietiin juuri tuossa tilanteessa kuolemaan ristillle. Väkijoukko itki häntä. Erityisesti tästä suuresta surijoiden väestä mainitaan itkevien naisten joukko.

      Jeesuksen sanojen varsinainen sanoma oli viittaus muutamaa vuosikymmentä myöhemmin seuraavaan juutalaissodan aikaan. Silloin elämä tulisi olemaan niin vaikeaa, että jopa tavanomaisen elämän suurimman onnen ja tyydytyksen aihe lasten saaminen ja jälkikasvusta ilahtuminen jäävät tuon tulevan tilanteen vallitessa riittämättömiksi. Roomalaisten tekemä hävitys on siin suuri, että vanhemmat saavat itkeä lapsiaan ja epätoivo niin suuri että joku jopa olisi toivonut ettei hänellä olisi ollut lainkaan lapsia, kun sai kokea omien lastensa joutuneen maahan tunkeutuneen vihollisen surmaamiksi.

      Aavistuksen tuosta juutalaissotien ajan kauhuista antaa nykypäivien venäläisten silmitön hyökkäys Ukrainan siviilejä kohtaan, missä pommit surmaavat ja invalidisoivat kaiken ikäisiä ihmisiä.

      5) Muutoin jo juutalaisuudessa lasten synnytys ja kasvatus oli erittäin suuresti arvostettua. Vanhan testamentin lapsimyönteisyyttä voisi karrikoida erään juutalaisen ajatuksen avulla:

      Kerran paratiisissa onni on niin suurta että vaimokin synnyttää joka päivä.

  5. Matias

    Lapsi on siis Synnin valtakunassa kohdussa ollessaan, vaikka ei ole syntiä tehnyt, ja siitäkin huolimatta, että vanhemmat on kastettu, rippikoulu eli naimalupa on suoritetty ja saatu, Jeesuksen verta juotu, ja avioliittoon on vihitty, joka myös morsiushuoneessa pitäisi sinetöidä.

    Vain sen takia, että joku kirjoitti sadun Adamista ja Evasta jonka tarkoitus oli kasvattaa tottelevaisuuteen annettua ensimmäistä käskyä kohtaan,’ Älkää syökö siitä puusta,’ mutta se putosi ylemmästä tarkoituksesta adamin ja evan alapäähän ja sen vaatimuksiin ja käskyt unohdettiin.

    Ja kaikki tämä väärennös Kristuksen tähden. Ettei kavenneta Kristuksen arvoa, joka ei kuitenkaan pystynyt poistamaan kuviteltua perisyntiäkään. Se on niin mieluinen puheenaihe. Niin seksikäs.

    Joosefuksen kertoma essealaisista kuvaa hiukan samantyyppistä ajattelua heidän keskuudessaan, siellä ei kuitekaan puhuta synnistä, vaan himosta nautintona, joka heillä, askeetikoilla, ei ole sopivaksi katsottua. He karttoivat avioliitoa, kunnes osa huomasi, että he kuolevat sukupuuttoon jos ei synny lapsia. Niinpä he ottivat vaimoja kolmen vuoden koeajan jälkeen, mutta harrastivat ns, yhteiselämää vain lapsen synnyttämisen takia, odotusaikana vaimoon ei koskettu ollenkaan.
    ” Raskaana olevien kanssa he eivät ole aviollisessa yhteydessä osoittaen näin, etteivät he solmi avioliittoa nauttiakseen, vaan lasten saamiseksi. ”

    Se ei johdu perisynnistä, luonnollisesta lisääntymisestä, eikä Adamista ja Evasta, vaan kieltäytymisesta kaikista nautinnoista, kuten askeetikot tekevät.
    Kaikki muu athanasiolaisuus, on myöhemmin tehtyjä koukeroita ja lisäyksiä.

    • ”Ei ole syntiä tehnyt.” Synti on muutakin kuin tekosynnit. Se on jumalattomuutta, elämää ilman yhteyttä Jumalaan.

    • Tarja

      1) Meidän lisääntymisemme ja syntymisemme liittyy Jumalan suureen lahjaan, jonka yhteyteen kaikki sukupuolielämän kauneus ja hyvyys kuuluvat. Tämä lahja myös antaa ihmisen ilon ja sellaisen tyydytyksen, että ihminen voi kokea onnea ja hyvinvointia. Kaikkea hyvää.

      2) Perisyntioppi ei vähennä mitään näistä Jumalan luomistekoon liittyvistä hyvistä puolista. Kaikki hyvän Jumalan työt pysyvät alati voimassa.

      Sen sijaan tämä oppi kertoo, että koko ihmiskuntaa vaivaa synnin alaisuus. Tätä vammaa ei kukaan voi väistää, vaan se on meidän kaikkien osamme.

      Tämän perusteella meille pitäisi olla käsitys siitä, että on aivan turhaa syytellä toisia ihmisiä, kun kohtaamme vääryyttä, halveksuntaa tai muita ikäviä yllätysiä elämässämme. Kun tajuamme kaikkien ihmisten olevan syyllisiä, niin halu ruveta morkkaamaan vain muutamia vähenee. Olemmehan me itsekin hairahtuneet yhdessä ja toisessa asiassa, miksi siis tuomitsisin tuota toista, joka tuossa asiassa on töppäillyt.

      Kun ihminen löytää tällaisen asiallisen asenteen toisten ihmisten väärinkäytöksiin, niin sellaisiin reagointi muodostuu tarkoitushakuiseksi: Miten voimme estää näitä vahinkoja, miten vähentää tapahtuneita vaivoja ja niiden aiheuttamaa kärsimystä. Silloin reaktion kärki onkin pahuuden estäminen eikä suunnaton koston halu. Vahinkojen pienentäminen sen sijaan että aiheutettu vahinko maksetaan vielä suuremmalla vahngolla. Tavoite on koko yhteisön yhteinen hyvä, eikä yhteisön hajottaminen kappaleiksi mielettömän riehumisen takia. Tuolta näkökulmalta katsoen ei olekaan ratkaisevaa miten raju on vastareaktio, vaan sen aikaansaama kehityksen suunta reagoinnin jälkeen. Paraneeko yhteiselämä vai käykö se entistä pahemmaksi.

      3) Terveeseen elämänasenteeseen kuuluu myös terveen sukupuolielämän vaaliminen. Rippikoulussa nuoret ovat siinä iässä, että tämän puolen opetus on todella merkittävää. Kun ihmiset saavat eteenpäin auttavaa tukea kysymyksiinsä, niin heidän on helpompaa myöhemmässä elämässään hallita näitä hyvinkin suuresti elämän kulkuun vaikuttavia elämyksiään.

  6. Matias

    ”Jeesuksen sanojen varsinainen sanoma oli viittaus muutamaa vuosikymmentä myöhemmin seuraavaan juutalaissodan aikaan.”

    Siitä ei ollut mitään tietoa Jeesuksen oletettuna aikana, eikä noita ole kirjoitettu Jeesuksen aikana vaan paljon myöhemmin. Sodat oli sodittu, mutta voi se viitata maailmanloppuun, jota odotettiin ja odotetaan vieläkin.

    • Tarja

      Juutalaisuudessa oli jo hyvin vanhoilta ajoilta peräisin oleva perinne varottaa vääristä elämän valinnoista viittaamalla aikoinaan ensimmäisen temppelin hävitykseen. Kun Lakia eli Tooraa ja Profeettoja eli Nevi’imiä luettiin, niin Varhaisempiin profeettoihin kuuluneet historiallisten kirjojen lukemiseen sisältyi myös llaisia kohtia, joissa temppelin hävityksestä kerrottiin. Näiden tulkinnasta muodostui oma perinteensä, jossa kehotettiin kansaa vaeltamaan Herran yhteydessä uskollisina Jumalan palvelijoina.

      Kun tutkii Jeesuksen puheiden sisältöä ja vertaa sitä evankeliumikirjallisuuden kehittymisen vaiheisiin, niin mielestäni on päivän selvää, että näissä teksteissä näkyy selkeä linja ensimmäisen temppelin hävityksestä toisen temppelin hävityksen ennustamiseen. Tämä uusi näköala ikään kuin nousee suoraan ajatusten kehitysten linjojen radoista. Vaikuttaa että evankeliumien viimeistelyn yhteydessä ikään kuin varmistetaan se, että katsokaapa nyt, juuri meidän aikanamme tämä Jeesuksen aikoinaan puhuma opetus on toteutunut. Kaikki mitä Jeesus sanoi on käynyt toteen piinallisen kirjaimellisesti.

      Vaikka siis evankeliumien viimeistely onkin todennäköisesti tapahtunut vasta hävityksen jälkeen, niin yksittäisten pienien vihjeiden avulla tulee näkyviin aikaisemmin ennen tapahtumaa lausuttujen sanojen kaiku.

  7. Martti Pentti
    ”Ei ole syntiä tehnyt.” Synti on muutakin kuin tekosynnit. Se on jumalattomuutta, elämää ilman yhteyttä Jumalaan. ”

    Niinkö, vaikka raamatussa sanotaan, että ” sinä kudoit minut jo äitini kohdussa. ”
    Eikö siinä ole vahva yhteys.

    Joidenkin mukaan jopa tehtävä on määritelty jo silloin ja päivätkin luettu. Olisko sitten jotkut luettu jo kohdussa jumalattomuuteen, voi olla. Pitäähän niitäkin olla, mihin me muuten vertaisimme jumalisuutta. Jumalattomat tekevät jumalisuuden näkyväksi.

    • Matias on vastannut hienosti ja kärsivällisesti moniin kysymyksiin. Matiaksella on laaja kokemus ja tietotaito käsitellä asioita. Perisyntiopin kohdalla tässä seurataan läntistä traditiota. Perisyntiopin tulkinta on erilaista Idän kirkoissa, tämä vain huomiona.

    • Sami

      Mainitset itäisen perinteen. Kiitos sinulle kommentistasi

      Viime vuosituhannen loppupuolella osallistuin useita kertoja slaavinkieliseen ortodoksiseen liturgiaan. Sen tekstien runous ja laulujen kauneus on tuhannen vuoden hioutumisen mukana tuonut esiin kuin kirkkaan hiotun timantin loisteisen tekstin ja melodian yhteisen kauneuden.

      Olin aikoinaan seurannut kirkkoslaavin opetusta Helsingin yliopistossa, työni takia en kuitenkaan aivan säännöllisesti. Kerran päätin mennä mukaan kirkkoslaavin opetukseen ortodoksien Pyhän Kolminaisuuden kirkkoon. Oli todella mielenkiintoista seurata psalmimme 51 sanomaa kun sitä käytiin läpi sana sanalta ja lause lauseelta. Edelleen muistan tuon annin hyvällä. Ryhmän opetuksen tähtäyspiste ei kuitenkaan ollut teoreettinen kirkkoslaavin opettaminen vaan mukana olevien seurakuntalaisten opastaminen liturgian mukana laulamiseen. Tavoite siis oli hyvin käytännöllinen.

      Koska sitten tämän ryhmän tarkoituksena oli toimia liturgian lauluryhmänä sovituissa tilanteissa, niin en voinut jatkaa mukana oloa, koska olisi muodostunut aivan liikaa päällekkäisyyksiä omien työvuorojeni kanssa. Oli mielekkäämpää jäädä pois ryhmästä. Kiitollisena kuitenkin muistan tuon ryhmän antia siltä osin kuin sain mukana olla.

      Viime viikolla 19.8.kuuntelin Ensimmäisen Mooseksen kirjan kirkkoslaaviksi

      https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR0lv1tZ_uBhZo0Cpyud4i3q8Ofu8Ko1lnc0X-691igsRoQ2lGqsSEfbtJY&v=qIBdVuX5HVM&feature=youtu.be

    • Tarja

      Nostat esille ihanan Raamatun jakeen. Se esiintyy kahdessakin Raamatun kohdassa. Otan tähän vuoden 1933 käännöksen mukaan. (Hakukone Koivuniemen raamattuhakun antaa tuohon nopean tuloksen.)

      Job:

      10:11 Sinä puetit minut nahalla ja lihalla ja kudoit minut luista ja jänteistä kokoon.

      Psalmit:

      139:13 Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.

      Nämä kohdat puhuvat kuitenkin Jumalan luomistyön ihanuudesta. Nämä kohdat eivät puhu perisynnin aiheuttamasta vahingosta, vaan päin vastoin luomistyön suloisesta ja hedelmällisestä tapahtumasta.

      Kaikki myönteinen ja elämää edistävä on Jumalasta. Hän on luonut kaiken hyvän ja kaikki hänen tekonsa ovat vain hyviä.

      Synti kaikissa muodoissaan, niin perisyntinä kuin tekosynteinäkin on aina elämää tuhoava ilmiö. Synti tuottaa vain pahaa ja turmiota.

      Elämä on Jumalan lahja, synti sen vahingoittamista.

    • Ari, olet kysynyt tätä samaa asiaa ennenkin. Asia on sinulle selvitetty. Matiaksen vastaus löytyy myös tästäkin blogista. Anabaptisteille mitä sinäkin edustat mikään kristillinen kaste lapselle/vastasyntyneelle ei ole Raamatullinen. Näin poikkeat alkuseurakunnan historiallisesta jatkumosta.

    • Ari

      Etkö todellakaan osaa lukea sisälukua.

      Sana lapsi tarkoittaa lapsi.

      Sana NIIN kertoo että KASTE ANTAA Pyhän Hengen lahjan.

      Tapasi kyseenalaistaa tämä Pyhän Hengen puhe eli Raamatun sana eli siis tässä tapauksessa osa sitä juhlasaarnaa, jonka Pietari piti juhlapuhujana valtavan suuressa kansallisessa helluntaijuhlassa, on kuin käärmeen kuiskinta paratiisissa.

      Etkö todellakaan tajua että tapasi kyseenalaistaa Raamatun sana on kuin käärmeen sana: ”Onko Jumala todella sanonut?”

      Miksi petät itseäsi etkä huomaa, että tässä epäuskosi julki huutamisella kapinoit Jumalaa ja hänen sanaansa vastaan noilla järjettömissä ”käärmeen ” asettamilla juonittelujen katalilla ansoilla, joilla se on sinut vietellyt luopumaan rehellisestä ja selkeästä Jumalan sanan lupuaukseen uskosta.

      Kun Jumala lupaa Pyhän Hengen, niin usko se äkälä anna omien järkeilyjesi sitoa sinua pauloihinsa kaiken maailman seli seli verukkeilla. Jumala on sen luvannut ja siksi pitää paikkansa ja lupaus pysyy voimassa.

    • Ari

      Olen jo edellä selostanut vastauksen tähän kysymykseesi.

      Japanilaisilla on tapana sanoa, että kanji -merkkien opettelussa tarvitsee toistaa merkkiä 40 kertaa ennen kuin se on hallinnassa.

      Joten toistan Katekismuksen opetuksen tässä jotta voisit vähitellen oppia ymmärtämään Jumalan sanan käsitteet oikein. Rippikouluhan on sitä varten ettei kuvittelisi Raamatun sanoihin vääriä sisältöjä, vaan ymmärtäisi mitä Jumalan ana ihan oikeasti sanoo.

      Tässä sinua varten jo tässäkin ketjussa aikaisemmin kirjoitettu vastaus, että jos mahdollista sinäkin toivon mukaan jo vähitellen voisit oppia.

      Tarjalle vastattu 24.08.2022 08:23

      Kasteen vaikutuksesta kastettavaan kertoo Vähä Katekismus vuodelta 1529 seuraavaa. Tämä Lutherin teos on myös tunnustuskirjojamme.

      Toiseksi

      Mitä kaste antaa ja hyödyttää? Vastaus:

      Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

      Mitkä ovat nämä Jumalan sanat ja lupaukset? Vastaus:

      Ne jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

      Tässä siis oppi-isämme kertoo, mitä kaste vaikuttaa

      A) Syntien anteeksiannon

      B) Vapauttaa kuoleman vallasta eli siis ajallinen kuolema ei olekaan viimeinen ja lopullinen päätös meidän olemassaolollemme vaan meille aukeaa uusi tulevaisuus Jumalan yhteydessä.

      C) Vapauttaa Perkeleen vallasta eli siis ihminen siirtyy Paholaisen vallan alaisuudesta Jumalan lapsen vapauteen

      D) Antaa tämän elämän jälkeen iankaikkisen elämän taivaassa. Me saamme ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä tulevaisuus on täyttä onnea eli siis autuutta.

    • ”… mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi.”

    • Niinpä, siis jos kerran kastetaan vauva niin eikö silloin teidän mukaan saa armon, mutta antamassani kohdassa sanotaan kaikki ovat syntiä tehneet, siis kuinka tuon sovittaa kastettuun vauvaan ja varsinkin sen jälkeen kun hän tekee syntiä?

      Vai onko vauva ennen kastetta tehnytkin syntiä?

    • Keitä tuo ’kaikki’ Paavalin kirjeessä tarkoittaa? Se selviää aiemmasta jakeesta: ”Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki.” Juutalaisuudessa ihminen tulee lain edessä vastuulliseksi 12 tai 13 ikäisenä. Sitä ennen hän on vanhempiensa vastuulla.

    • Ari

      Yhden kasteen antama anteeksianto ei ole vain ennen kastetta tehtyjen syntien anteeksiantoa, vaan kokonaan uuden elämän varustamista aina iankaikkisuuteen saakka. Tämä merkitsee, että tuo sama YKSI AINOA kaste antaa vielä yli satavuotiaanakin anteeksi kaikki synnit.

      Sinä itse viittaat sellaiseen raamatunkohtaan, joka juuri todistaa meidän perisyntimme, KAIKKI ovat syntiä tehneet, niin sinä kuin minäkin jokaisena päivänä, tänäänkin. Tämä on meidän elämäntilanteemme aina siihen asti kunnes pääsemme ylösnousemukseen kuolleista ja käymme taivaan iki-iloon voittavana kirkkona, armosta pelastettuna Jumalan kansana.

  8. Lunastanut vapaiksi.

    Olen löytänyt uuden tulkinnan vapaaksi lunastamisesta. Se ei kyllä koske meitä vapautettuna, vaan Pyhää maata, josta on sanottu ja myös profeetat antavat ymmärtää, että sitä pitää rankaista sen synneistä vierailla valtioilla ja niiden hyökkäyksillä, ja se on Jumalan tahto, koska Jumala toimii ihmisten kautta.

    Nythän tämä Jeesus sanoo; ”Se on pahempi sille kenen kautta se tulee, sille olisi parempi, että ei olisi syntynytkään. ” Ja vaikka lause kristillisessä kontekstissa onkin liitetty Juudakseen, että voidaan syyttää Juudasta kavalluksesta ja pitää häntä vielä juutalaisena perustyyppinä, ja sitä kautta syyttää kaikkia muitakin juutalaisia kavaliksi ja pettureiksi ja kristuksen murhaajiksi.
    Kun siirrämme lauseen siihen mitä on sanottu, ” Pahempi sille, kenen kautta se tulee, sille olisi parempi että ei olisi syntynytkään ” Tässä vapautetaan kansa ja syytetään sitä, joka kautta se herja tulee, eli Jeesus tietämättään sanoi jotakin, jota ei tarkoittanut nähtäväksi siten, kuin se tässä ajassa voidaan nähdä. Koskee myös niitä valtioita, joiden uskottiin toimivan jumalan tahdosta, ” Pehempi sille kenen kautta se tulee. ” Vastuu siirtyy ihmiselle.

    Voi olla teille liian vaikea, mutta Raamattu ei olekkaan helppo, sen kanssa pitää kulkea. Sen kanssa voi helposti kulkea vaikka koko elämänsä, aina löytyy uutta.

    • Tarja

      1) Juudaan kohtalo on erityinen. Hän oli yksi opetuslapsista, joka oli saanut julistaa Jeesuksen evankeliumia ja päästä osalliseksi evankeliumin ihmeitä vaikuttavasta voimasta. Sitten hän kuitenkin luopui tästä asemasta kavaltamalla Jeesuksen. Hänestä oli tullut luopio. Luopion osa on Jumalan kansan ulkouolella. Sellaisella ei pelastus enää ole käytössä, joten kadotus on edessä.

      2) Juudaan kohtalo ei sovellu mitenkään Israelin kansan vaiheiden kuvaamiseen. Sekä Juudas että Jeesus ja muut opetuslapset olivat juutalaisia. Näin ollen juutalaisten myöhemmin kokema ikävä antisemitismin olemus vihamiehisten ei-juutalaisten taholta ei alkuunkaan sovi puhtaasti juutalaisista koostuneen porukan sisäisiin tapahtumiin.

    • ”Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vastaan sen mitä Paavali puhui, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin.” Apostolien tekojen 16. luvussa kerrotaan, miten perheenisän kääntymyksen seurauksena koko hänen perhekuntansa kastettiin. Eihän tässä sylilapsia mainita, mutta eipä ketään ole suljettu poiskaan.

    • Ari, olet kyllä autuaan tietämätön Jeesuksen toiminnasta ja elämästä. Voisit itse perehtyä kirkon historiaan, niin ei tarvitse selittää kristinuskon alkeita. Se nyt vaan on dokumentoitu fakta, että pieniä lapsia kastettiin ja kastetaan edelleenkin. Lapsikasteen kieltäjät ajattelevat toisin sivuuttaen alkukirkon elämän ja uskon.

    • Ari

      1) Ennen Jeesusta ketään ei saanut kastaa juutalaisuuteen, ellei KOKO perhe tullut tuon kasteen kautta pyhän kansan yhteyteen. Todistustaakka on sinulla. Näytä missä lasten kaste olisi estetty! Jos näin et tee, missä se on sanallisesti suoraan sanoen kielletty, niin puhut yhtä tuon ajan olosuhteiden vastaisia typeryyksiä, kuin väittäisit, ettei yksikään suomalainen kävisi saunassa.

      2) Tuolloin perhekunta sisälsi isovanhemmat, useamman pojan perheineen ja lapsenlapsineen. Yleensä tuollaisessa suurperheessä oli toista tusinaa hyvin pientä pikkulasta. Tässäkin todistustaakka on sinulla. Näytä kohta, missä selkein sanoin on kielletty kastamasta perheen kaikkia jäseniä. Tunetko sinä ainoatakaan suomalaista sukua, jossa ei olisi ollenkaan syntynyt lapsia. ( Huomaa että juutalainen ”perhekunta” oli tuolloin yhtä siuuri kuin nykysuomalainen suku.)

      3) Edelleen maailman vanhin kasteopas sanoo, että lapset pitää kastaa ensin ja vasta sitten aikuiset. Tässäkin todistustaakka on sinulla.

      4) Kaikissa maailman vanhoissa kirkkokunnissa jäsenten lapset kastetaan pieninä. Mistä kummasta kaikki olisivat päätyneet lasten kastamiseen ellei se olisi nimenomaan ollut alkukirkon yhteinen oppi ja käytäntö. Tässäkin todistustaakka on sinulla.

      Sen sijaan jokainen rehellinen kirkkohistorian tutkija voi todistaa, että uudelleenkastajien oppi keksittiin vasta 1520 -luvulla. Ensimmäisinä Hubmeierin kirjoissa 1525-1527.

      ( Sinä muistat varmaan jo aiemmista puheenvuoroistani, kuinka tämä Hubmeier oli tuomittu kapinallisena kuolemaan 10.3.1528. Hänethän oli etsintäkuulutettu yhtenä talonpoikaiskapina 1524-1525 johtajaksi pyrkineenä. Jo ennen kapinaa hän oli saanut järjestämänsä juutalaisvainon takia vuoden 1518 Augsburgin valtiopäivillä varoituksen, minkä takia hän menetti Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virkansa. Nykyinen Ludwig-Maximilians-Universität München.)

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25