Syntyi neitsyt Mariasta

Elisabet sanoi Marialle: ”Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?” (Luuk. 1:42-43)

Neitsyt Mariasta

Jeesus Kristusta sanotaan Daavidin pojaksi, koska Hän on Daavidin jälkeläinen äitinsä Marian kautta; miksi tämä on tärkeää ymmärtää Jeesus oli tosi ihminen ja mitä se merkitsee?

Jeesus Kristus on Jumalan ainoa Poika. Neitsyt Maria tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Miksi Jumalan Logos täytyi tulla lihaksi Jeesuksessa?

Miksi evankeliumin kaikki sanat on (tai ei ole) totta ja Pyhä Raamattu on viimeinen ilmoitus Jumalalta?  

Ariel 2014

Rauhallista Joulua ja siunattua Herran vuotta 2015 kaikille blogini lukijoille ja kommentoijille!

t. Juha

Joulu 2014

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Halpa armo (2.1.2015)

Tuomitseminen (22.1.2015)

  1. Sinulla on Juha erinomaisia kysymyksiä keskustelun herättämiseksi. Ei ole siksi ihme, että kommentteja ja mielipiteitä tulee aina runsaasti. Kiitos jälleen.

    Haluan kommentoida tuota ensimmäistä ja hyvin tärkeää kysymystäsi, joka koskee Vapahtajamme roolia Daavidin poikana ja ihmisenä.

    Raamatussa annetaan heti syntiinlankeemuksen jälkeen lupaus: ”ihminen on iskevä sinun(=Saatanan) pääsi murskaksi.” Kaikkivaltiaalla oli siis heti kerrottavana, että asiat saataisiin maapallolla aikanaan oikeille raiteille. Vielä ei luopaus ole toteutunut, nykymaailmassahan Paholainen on varsin hyvässä vauhdissa.

    Myöhemmin Abraham sai kunnian olla ”alkuperäisen käärmeen”, murskaajan esi-isä: Hänelle Jumala lupasi: ”Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan kansat.”(1.Mo22:18) Tässä viitataan ensisijaisesti Jeesukseen, minkä Galatalaiskirje viimeistään paljastaa Raamatun lukijalle.(Gal3:16)

    Abrahamin jälkeläisistä sekä Iisakille että Jaakobille toistettiin ”siemenlupaus”, mutta Daavidille aikanaan luvattiin jotakin vielä täsmällisempää: ”Sukusi ja kuninkuutesi pysyvät edessäni ikuisesti lujina, ja valtaistuimesi on kestävä ikuisesti.”(2:Sam7:16)

    Korinttilaiskirjeessä annetaan sitten vielä lisäinfoa siitä, miksi Jeesuksen oli synnyttävä nimenomaan ihmiseksi. Ajattelehan Juha, mikä tasapaino::”Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.”(1.Ko15:21-23)

    Eikö olekin Juha hienoa, että meillä on taivaallinen kuningas, Jumalan Poika, joka toteuttaa Isänsä Eedenissä antaman lupauksen? Sinäkin varmasti uskot siihen lujasti?

    • Rauli, kiitos hyvästä kommentista. Golgatalla Jeesus Kristus murskasi Saatanan. Vielä Saatana viimeisillä voimillaan aiheuttaa harmia maailmassa, mutta ei syytä enää meitä Jumalan edessä Taivaassa. Läpi Raamatun, aina Eedenistä lähtien voimme lukea lupauksia maailmaan tulevasta Jumalasta, Jesuksesta Kristuksesta. Vaikka Jeesus Kristus on Isästä Jumalasta iankaikkisuudessa syntynyt, piti meidät pelastaakseen syntyä ihmiseksi. On hienoa, kun meillä on rakastava Jumala ja me voimme viettää joulua ja ylistää Jumalaamme Jeesusta Kristusta!

  2. Jeesus Kristus on Jumalan ainoa Poika. Neitsyt Maria tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Miksi Jumalan Logos täytyi tulla lihaksi Jeesuksessa ?

    Kristillistä uskoa ei voi olla, ellei uskota ajatusta: Jeesus on Kristus – Jumalan logos – lihaan tullut Jumala. Siitä huolimatta meidänkin aikana löytyy paljon sellaista opetusta ja ajatusta, että ei uskota Jeesuksen syntyneen neitseestä, eikä Jumalan ihmiseksitulemista.

    Jos siihen ei uskota silloin ollaan harhassa, jopa niin pahasti ettei kysymyksessä enää ole kristinusko, vaan vieras uskonto ja ihmisten toiveiden mukainen tulkinta Sen tähden on tarpeelista kysyä:
    Onko Jeesus Vanhan Testamentin Messias- lupausten täyttymys ? Onko Jeesus Jumala ? Onko neitseestä syntyminen, inkarnaatio totta ?.

    Kun esittää tällaisia kysymyksiä oppineille teologeille ei niihin saa helpolla vastausta, vaan selittelyjä, selittelyjen perään. Klassisen liberaaliteologian, eräs perusväittämistä on neitseeestä syntymisen kieltäminen.

    Tämän asian esille tuominen on vuosien varrella tullut tutuksi juuri joulun alla, silloin tuodaan julkisuuteen kirjoja ja artikkeleita joiden sanoma on kieltää kristinuskon keskeisimmät totuudet.

    Tämän vuoksi on kristinuskossa yhä uudelleen kysyttävä: Kuka Jeesus on ? Onko hän vain suuri opettaja, erinomainen esimerkki, vai onko hän ihmiseksi tullut Jumala ?

    • Kiitos hyvästä kommentista ja pohdinnasta, Martti.

      Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. (Joh. 3:16-17)

  3. ”Miksi täytyi…?” Tällä lailla muotoillun kysymyksen voi ymmärtää väärin: Miksi Jumalan täytyi toimia näin? Kukaan tai mikään ei voi määrätä tai rajoittaa Jumalan toimintaa. Kaikki ajatusrakennelmat, joilla selitämme Jumalan pelastussuunnitelmaa, ovat inhimillistä haparointia. Me näemme erilaisia syyn ja seurauksen suhteita ja voimme keskustella ja väitelläkin niistä. Jumala on kuitenkin kaikkivaltias ja vapaa toimimaan aivan niinkuin hyväksi näkee.

    • Martti Pentti, kiitos hyvästä pohdinnasta. Jumala on kaikkivaltias ja pitää mitä on luvannut. On epäuskoa, jos emme luottaisi Jumalan rakkauteen ja armoon Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan sanassa on koko totuus ja voimme luottaa siihen, että Jumala ei valehtele, joten kun uskomme Jumalan ainoaan Poikaan Jeesukseen Kristukseen ja häneen turvaamme, pelastumme ja pääsemme Taivaaseen.

    • Miksi Jumalan täytyi?
      On sinänsä hyvää pohdintaa, mutta kaikki syy ja kaikki täytyminen jää Jumalan suvereenin vallan alueelle.
      Ihminen voi toki kysyä: miksi täytyi, vaikka ei saa siihen muuta vastausta, mitä Raamattu kertoo. Täytyi.

    • Sanot Martti sattuvasti: ”Kaikki ajatusrakennelmat, joilla selitämme Jumalan pelastussuunnitelmaa, ovat inhimillistä haparointia.” Näinhän se on pelkästään meidän ihmisten ajattelun varassa toimien.

      On aivan eri asia, jos Kaikkivaltias haluaa Raamatun sivuilla kertoa palvelijoilleen toimintansa motiiveista. Emmekö halua kuunnella Hänen viestimestään signaaleja, vaikka niitä onkin tulkittu kovasti toisistaan poikkeavilla tavoilla? Eikö olisi Raamatun väheksymistä jättää siellä oleva tieto haparointifobian takia? ”Etsikää ja kolkuttakaa”, opetti Mestarimme.

      Jumalan ”täytymisessä” on kyse ainoastaan ja vain Hänen periaatteistaan ja ominaisuuksistaan, joista Hän on ilmoittanut pitävänsä aina tiukasti kiinni. Raamattu kertoo, että rakkaus on suurin, mutta myös sellaiset piirteet kuten oikeudenmukaisuus, viisaus ja armo liitetään Luojaamme.

      Syntiinlankeemuksen myötä jämähti mapallosta-paratiisi-projekti pahasti sivuraiteille. Ja tässä tilanteessa Jumalan ”täytyi”, kuten Juha asian hyvin ilmaisi.

      Kun Saatana petti Eevan ja sai vastuunalaisen yhtiömiehen Aadamin toimimaan väärin, Kaikkivaltias olisi tietysti voinut kuitata asian lopettamalla ihmissuvun siihen paikkaan. Mutta millaiseksi ”kaikkivaltiaaksi” Tekijämme olisi silloin osoittautunut: ”En onnistunut, lopetetaan koko Maan asuttaminen”. Saatana olisi kapinallaan saanut Kaikkivaltiaan luopumaan hankkeestaan!

      Miten olisivat reagoineet taivaassa olevat enkelit? Miten asiaan olisi suhtautunut luomisessa mukana ollut Jumalan Poika? Miten projektin keskeyttäminen olisi kertonut oikeudenmukaisuudesta, viisaudesta ja rakkaudesta? Eipä paljon mitenkään!

      Ja Saatanan valheelliset väitteetkin olisivat jääneet vaille vastausta – olisiko niissä sittenkin ollut perää?

      Lähettämällä ”ainokaisen poikansa” kuolemaan Aadamin jälkeläisten puolesta, Jumala saattoi kaikki asiat oikeudellisesti kohdalleen: Adamien teot kumosivat toisensa, kuten Korinttilaiskirje Raamatussa opettaa. Ja lisää hyvää on vielä tulossa, kuten Kuninkaamme hallintokauden loppu todistaa.

      Ajattelehan Martti miten vähän onkaan ”inhimiilisestä haparoinnista” jäljellä siinä Daavidin suvun kuninkaan tilinpäätöksessä, josta Raamattu meille kertoo seuraavaa: ”Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle. Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema…. Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea.(1.Ko15:23-28)

    • Rauli, kiitos. 1. Kor 15 on yksi Raamatun hienoimmista luvuista.


      Nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. Sillä hänen pitää hallitseman ”siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.” Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema. Sillä: ”kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle.” Mutta kun hän sanoo: ”kaikki on alistettu”, niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa. Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
      (1. Kor. 15:20-28)

    • ”Syntiinlankeemuksen myötä jämähti mapallosta-paratiisi-projekti pahasti sivuraiteille.” Tämäkin on inhimillinen tulkinta. Ehkä syntiinlankeemustarinakin sujui pilkulleen Jumalan suunnitelman mukaan.

    • Martti Pentti, Saatana sai Eevan ja hänen johdolla Aatamin lankeamaan syntiin. Jumalan tahdon vastaiset teot ovat aina Jumalan tahdon vastaisia. Ei todellakaan Jumala halunnut ihmisen lankeavan tekemään syntiä.

    • Toteat Martti varovaisesti, että ”ehkä syntiinlankeemustarinakin sujui pilkulleen Jumalan suunnitelman mukaan.”

      Tällainen mahdollisuus tietysti on olemassa, varsinkin jos painotus on siinä ”inhimillisessä tulkinnassa”. Eli jos ei välitetä Raamatun kokonaisuudesta..

      Raamatun alussa Jumala asetti ensimmäiselle ihmisparille ehdon: yksi puu alueelta on jätettävä rauhaan, Rangaistuksena tottelemattomuudesta olisi kuolema. Toisin sanoen: Luojan ohjeistusta noudattaen paratiisi laajenisi uusien ihmisten myötä, kaikki eläisivät ikuisesti ja ”täyttäisivät maan”. Sopivasti tietenkin.

      Muusta Ihmisen Tekijän tarkoituksesta aluksi ei Raamatussa ole edes sitä kuuluisaa ”halaistua sanaa”, vai miten sinä Martti asian näet? Tai te muut?

      Joku voi pohdiskella Jumalan kaikkivaltiutta ja kaikkitietävyyttä: eikös Hän etukäteen hallinnut tilannetta suvereenisti?
      Raamatussa ilmenee, ettei Kaikkivaltias aina käytä ominaisuuksiaan, joita hänellä on. ”Jumala on rakkaus”, sanoo Raamattu. Mutta kovin on rakkaus kätkeytynyt nykyisestä maailmanmenosta!

      Myös ensimmäinen ihmispari sai toteuttaa vapaasti vapaata tahtoaan.

      Kuten tähänastisesta keskustelusta on ilmennyt, Jumalalla oli välittömästi järjestelyt, joilla maapallon asiat laitetaan kuntoon: Abrahamin kautta omaisuuskansa, josta tuli ”kasvattaja Kristukseen”(Gal3:25). Kristus puolestaan on sen siemenen pääosa, jonka kautta siunauksia tulee koko ihmiskunnalle, kuten Abrahamille luvattiin. Hieno kokonaisuus Raamatussa, eikö totta?

      Miksi tällainen restauroimisohjelma, jos Kaikkivaltias olisi halunnut pakottaa ensimmäisen avioparin tottelevaiseksi?

      Ja kun vielä luen Raamatusta niitä ennustuksia, joissa kerrotaan Daavidin Pojan,(Iisain ”pojanpojan”) työnäytteistä tulevaisuudessa en voi mitenkään vahvistaa epäilyksiä siitä, että syntiinlankeemus ”sujui pilkulleen Jumalan suunnitelman mukaan”. Tässä yksi esimerkiksi:

      ”Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa.
      Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.
      Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta,
      vaan tuomitsee vaivaiset vanhurskaasti ja jakaa oikein oikeutta maan nöyrille; suunsa sauvalla hän lyö maata, surmaa jumalattomat huultensa henkäyksellä.
      Vanhurskaus on hänen kupeittensa vyö ja totuus hänen lanteittensa side.
      Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä, ja pieni poikanen niitä paimentaa.
      Lehmä ja karhu käyvät laitumella, niiden vasikat ja pennut yhdessä makaavat, ja jalopeura syö rehua kuin raavas.
      Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
      Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.”(Jes11:1-9)

      Eikös kuulostakin siltä, että Kristuksen johdolla planeetallemme saadaan paremmat ajat?

    • Rauli, kiitos pohdinnasta. Uudessa Testamentissa on kerrottu paljon lopunajoista. Ihmisen tottelemattomuus vain kasvaa. Kun Herramme Jeesus Kristus tulee takaisin suurella voimalla ja kunniassa, niin löytääkö Hän uskoa maan päältä?

    • Martti kirjoitti jäljenpänä, että oliko syntiinlankeaminen Jumalan tarkoitus. Sitä on vaikea arvioida mutta ilman sitä ihmiskunnalla ilmeisesti olisi tietoa hyvästä toki myöskään siitä toisesta puolesta. Tieto hyvästä on ehkä kuitenkin niin arvokasta ja tähdellistä, että prosessin käynnistäminen näytti houkuttelevalta.

    • Pertti, kiitos kommentista. Ihan en ymmärrä mitä tarkoitit. Paratiisissa ihmisellä oli suora yhteys Jumalaan, jolloin hän tietää mikä on Jumalan tahto. Ilman syntiinlankeemusta, Aatami ja Eeva olisivat eläneet täydellistä elämää täydellisessä ympäristössä ilman kuolemaa.

    • Sietäisikö ihminen loputonta onnea ihanneympäristössä? Tuskin.

      Syntiinlankeemus lienee välttämätön alku ihmiskunnan polveilevalle taivallukselle luonnon antimia keräilevästä perheestä miljardien monikulttuuriseksi väenpaljoudeksi. Jumala taisi viisaudessaan aikoa tämän tarinan tällaiseksi jo alusta alkaen, vaikka hän tiesi sen ajoittain aiheuttavan Hänelle niin surua kuin kiukkuakin.

    • Pohdiskelit Martti mielenkiintoisesti: ”Sietäisikö ihminen loputonta onnea ihanneympäristössä? Tuskin.”

      Tästä saa sellaisen vaikutelman, että ymmärrät Raamatun lähtötilanteen paremmin kuin Luojamme. Hän nimenomaan asetti ihmisparin loputtomaan onneen ihanneympäristössä? Eikös vain Raamatun mukaan näin se mene?

      Voitko mitenkään perustella Raamatulla sitä virhettä, jonka Kaikkivaltias tällaisessa supertarjouksessa teki? Miksi tarvitsemme ongelmia? Ja sitten vielä: Jeesuksen sovintoveren ansiosta meille kun edelleen tarjotaan elämää ”ihanneympäristössä ikuisesti”.Onnetonta ikuisuuttako?

      Onko pohdintasi tuossa yllä sittenkin vain sitä ”inhimillistä tulkintaa”?

    • Totta kai pohdintani on inhimillistä. Se ei kai tee siitä kehnompaa kuin toisenlaisiin johtopäätöksiin päätyvä inhimillinen pohdinta. Raamatun kerronta on usein niin niukkaa, että se antaa tilaa monenlaiselle mietiskelylle. Sehän onkin yksi kirjoitusten parhaista ominaisuuksistä. Ei luomisen ja syntiinlankeemuksen yhteydessäkään kerrota Jumalan mietteistä mitään. Niinpä niiden suhteen ei kukaan voi olla oikeassa, jos ei väärässäkään.

    • Olen kanssasi osittain samaa mieltä tästä:Raamattu antaa sijaa mietiskelylle, mikä on tietysti inhimillistä toimintaa ja suotavaakin. Raamattu jopa kehoittaa sellaiseen.

      Mutta siitä on näkemykseni erilainen, etteikö Raamatun alusta voisi nähdä selkeästi Luojamme mietteitä ja ajatuksia. Ainakin nyt sen, että luomistyöt olivat Hänen mielestään ”sangen hyvää”.

      Eikö ole aivan johdonmukaista ja raamatullista nähdä, että Kaikkivaltiaan mielestä ihmiskunnan startti oli varsin onnistunut? Voiko asian nähda toisin? Paitsi sillä inhimillisellä pohdinnalla tietysti.

      Luomiskertomus on vain pieni osa Raamattua, älkäämme siksi tuijottako silmiämme kipeäksi pelkästään siihen. Katsohan Martti, mitä Jumala maapalloprojektistaan muualla sanoo.

      Esimerkiksi Jesajan merkintöjen mukaan seuraavaa:
      ”Näin sanoo Herra, Jumala, joka loi taivaan ja muovasi ja valmisti maan, joka asetti sen perustuksilleen, ei luonut sitä tyhjäksi vaan teki sen asumista varten.”(Jes45:18)

      Kun edellinen usein Raamatussa esiintyvä ajatuskulku liitetään siihen myös usein toistuvaan Luojamme päättäväisyysilmaukseen, että ”Minä olen sanonut sanani ja panen sen toimeen, olen kaiken suunnitellut ja saatan sen päätökseen”, niin miksi emme voisi päätellä ihan riittävästi Luojamme näkemystä maapallon kohtalosta ensi metrien jälkeen?

      Ajattelehan, millainen opettaja Suuri Luojamme olisi, jos hän ei saisi edes oppikirjansa alkulauseita meille tolkutettua selväksi. Ja kyllähän se selvä onkin, jos vain emme ottaisi yliannosta sitä ”inhimillistä pohdintaa”.

      Millainen käsitys sinulla Martti on lunastuksen perusteista? Jos Jumala tietoisesti ohjasi syntiinlankeemusta, kuten vähän aprikoit, niin miksi heittää vielä oma Poika omien tekojen vuoksi maapallolle kitumaan ja kuolemaan? Eikö se vasta olisi kummallista?

      Mielenkiinnolla jään kuulemaan pohdiskeluasi myös tällaiseen skitsofreniaan? Arvostan kyllä sinun pohdintojasi, vaikka en ole niistä kaikista samaa mieltä.

    • Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Näin on. Toinen uskonkohta Jeesuksesta Kristuksesta on uskottava kokonaan, muuten on epäuskoinen. Jos ei usko Jeesuksen neitseellisen sikiämiseen, niin ei usko Raamatun Jeesukseen Kristukseen.

      Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
      Jumalan ainoaan Poikaan,
      joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
      Jumala Jumalasta,
      valo valosta,
      tosi Jumala tosi Jumalasta,
      syntynyt, ei luotu,
      joka on samaa olemusta kuin Isä
      ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
      joka meidän ihmisten
      ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
      tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
      ja syntyi ihmiseksi,
      ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
      kärsi kuoleman ja haudattiin,
      nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
      astui ylös taivaisiin,
      istuu Isän oikealla puolella
      ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.

      Nikean uskontunnustus / 2. uskonkohta

    • Usko, Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastut.

      Epäuskoiset eivät usko Jumalan syntyneen ihmiseksi, jolloin heidän käsitys Jumalasta ja Hänen tahdostaan vääristyy. Toki jokaisen saa olla uskomatta, jos haluaa. Kun on livennyt yhdestä asiasta, niin on helppoa livetä myös muista asioista.

    • ”Kun on livennyt yhdestä asiasta, niin on helppoa livetä myös muista asioista.” Toisessa ketjussa puhutaan möykyksi jähmettyneestä pelosta. Minusta tämä lause on pelon oire, toivoakseni ei vielä möykyn. Lipeämistä varoen ei matka etene eikä työ suju. Kuitenkin meidät on kutsuttu vaeltamaan ja toimimaan. Tie saattaa olla liukas ja kivikkoinen, mutta rohkeasti eteenpäin vain, kompastumisen jälkeen toisemme taas jaloillemme auttaen!

    • On tärkeää kulkea kaitaa tieto kohti Taivasta. Ainut tie Isän kotiin Taivaaseen on Jeesus Kristus. Päämäärätön kulkeminen sinne tänne ei edesauta perille pääsemiseen. Ei metsästä pääse kotiin, jos eksyy ja kulkee ympyrää.

      Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat. (2. Tim. 4:7-8)

    • Eihän se kaita tie missään metsässä kulje. Ihmisten keskelle se vie, maailman valoksi ja suolaksi, lampaiksi susien joukkoon.

    • Kaita tie ei vie pois lavean tien kulkijoiden seurasta minnekään hurskaiden erakoiden rauhaan. Maailmassa meidän tulee vaeltaa, vaikka emme enää maailman lapsia olisikaan.

    • Minä en ainakaan liiku ihan joka paikassa. On paikkoja, johon ei kenenkään pitäisi mennä, vaikka muut sinne menisivät. Uskovaisen pitää karttaa porttoloita sun muita synninpesiä.

    • Porttoloita ja synninpesiä? Monenko osoitteen tiedät? Pesiihän se synti muuallakin kuin huvittelupaikoissa, arvaamattoman kunniallisissakin ympäristöissä. Ei sitä pakoon pääse porttolat kiertämällä.

    • Onko todella olemassa jotain synninpesiä? Jos on, ne löytynevät ihmissydämistä eivätkä jostain kartalle merkittävissä olevista osoitteista. Oman sydämemme syntiä meidän on kavahdettava eikä joidenkin ’porttoloiden’.

  4. Kyllä on hienoa Juha, kun tällaisen aiheen meille jaoit. Mietiskelin asiaa juuri aamulla työmatkallani. Jumala syntyi ihmiseksi ihmisestä. Tämä on aivan käsittämätön ilosanoma jo sinänsä. Jumala, joka on luonut maan ja taivaitten taivaat, tulee ihmiseksi. Niin ihmiseksi, ettei pyhimmistä pyhimmätkään tunnistaneet häntä, jolleivat saaneet siihen Pyhän Hengen ilmoitusta. Koko Jumalan suuruus saa tuon kuvan kautta aivan häikäisevät mittasuhteet. Jumala pienenä vauvana, konttaamaan ja kävelemään opettelevana taaperona. Jollei hän olisi ollut täydellisesti ihminen, niin ei hän olisi voinut myöskään täydellisesti sovittaa meitä Isän kanssa.

  5. Illan sana Martti Lutherilta:

    Herra on minun väkevyyteni ja ylistysvirteni, ja hän tuli minulle pelastajaksi. (Ps. 118:14)

    Emme saa luottaa emmekä uskoa muuhun kuin Herraan; hän on oleva meidän väkevyytemme ja tekevä meissä kaiken. Koska hän yksin on meidän ylistyslaulumme, tulee meidän sen tähden kiittää ja ylistää häntä; silloin me totisesti hänessä tulemme autuaiksi. Tästä on seurauksena, että tämä Herra on Jeesus Kristus, tosi Jumala, iäisyydessä Isästä syntynyt, ja niin myös tosi ihminen, ajan täyttyessä neitsyt Mariasta syntynyt; häntä me ylistämme voimanamme ja väkevyytenämme, ylistyslaulullamme ja pelastuksenamme.

    Kuitenkaan ei Kristus voi tulla väkevyydeksemme, ennenkuin kaikenlaiset kärsimykset ensin ovat tehneet meidät voimattomiksi ja ristiinnaulinneet meidät. Tällöin hänestä tulee myös meidän virtemme ja laulumme, meidän ylistysvirtemme, ja siitä seuraa voitto ja pelastus iankaikkiseen elämään.

    Tohtori Martti Luther: Sana ja armo; hartauskirja

  6. ”Syntyi Neitsyt Mariasta” sattuu olemaan myös tuoreesti suomennetun kirjan nimi, tekijänä Joseph Ratzinger/Benedictus XVI. Melko ohut, vain n. 120-sivuinen teos, jonka sain lukaistuksi juuri aivan tuossa, vaikka vasta iltapäivästä aloin. Silti tiheitä huomioita Jeesuksen lapsuuskertomuksista. Raamatuntutkimusta…

    • Osmo, kiitos kirjavinkistä. Vielä en ole lukenut Joseph Ratzingerin kirjoja. Tarkoitus olisi lukea jossain vaiheessa kaikki hänen suomeksi käännetyt Jeesus kirjansa, joita moni on kehunut.

  7. ” Syntyi neitsyt Mariasta.”

    Gal.4: 4-5 jakeissa kerrotaan Jumalan lähettäneen oman Poikansa syntymään ihmiseksi, näin Jumala saattoi lunastaa lain kirouksen ja orjuudessa eläneet ihmiset vapaiksi lapsen asemaan.

    Kristinuskon kannalta ei ole samantekevää kenestä on kysymys silloin kun puhutaan neitseestäsyntymisestä, ja kuka kuolee ristillä. Jos ristillä olisi kuollut vain pelkkä ihminen Joosefin poika, kuten fariseukset ja kirjanoppineet väittivät ? Niin hänen kuolemassaan ei olisi voinut toteutua maailman syntien sovitus. Silloin Jeesus olisi kuollut vain omasta puolestaan, eikä suinkaan maailman syntien puolesta.

    Sen tähden emme voi irrottaa neitseestäsyntymistä Golgatalla kuolleeseen Messiaan Jumalan Poikaan, jossa meillä on pelastus. Jos irroitamme toisen niistä, niin kivijalka alkaa horjumaan ja asiasta tulee epävarma.

    Meidän on uskottava Raamatun ilmoittamaan neitseestäsyntymiseen, jos siitä luovumme silloin ei ole kysymys ristinuskosta. On epäselvästi ilmaistu, jos sanomme emme usko neitseestsyntymiseen, vaan Kristuksen pelastustyöhön. Kyllä on turvallista uskoa molempiin.

  8. Pelastavaan uskoon sisältyy usko siihen, että Jeesus syntyi neitsyestä. Muunlainen usko on jostain toisesta lähteestä kuin Hengestä – ihan samalla tavalla kuin toisella palstalla kosketeltu suhtautuminen siihen, mitä Paavali opettaa Roomalaiskirjeen luvussa 8.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.