Elisabet sanoi Marialle: ”Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?” (Luuk. 1:42-43)
Jeesus Kristusta sanotaan Daavidin pojaksi, koska Hän on Daavidin jälkeläinen äitinsä Marian kautta; miksi tämä on tärkeää ymmärtää Jeesus oli tosi ihminen ja mitä se merkitsee?
Jeesus Kristus on Jumalan ainoa Poika. Neitsyt Maria tuli raskaaksi Pyhästä Hengestä. Miksi Jumalan Logos täytyi tulla lihaksi Jeesuksessa?
Miksi evankeliumin kaikki sanat on (tai ei ole) totta ja Pyhä Raamattu on viimeinen ilmoitus Jumalalta?
Rauhallista Joulua ja siunattua Herran vuotta 2015 kaikille blogini lukijoille ja kommentoijille!
t. Juha
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Halpa armo (2.1.2015)
Tuomitseminen (22.1.2015)
Rauli Toivonen puhuu ikään kuin kiusaten Jeesuksen seuraamisesta, arvatenkin koettaen vetää meitä Kristuksen luota pois omaan filosofiaansa ja tekojen vanhurskauteen.
Jeesuksen seuraaminen tapahtuu aina totuudessa ja rakkaudessa.
Siksi opetuslapsen on helppo uskoa siihen, mitä Raamattu hänestä ja hänen syntymästään opettaa.
On aivan tarpeetonta sekoittaa Eduskunnan lainvalmistelua siihen, miten kuljemme Jeesuksen jalanjälkiä.
Totta kai, me olemme vajavaisia. Siksi emme joka hetki seuraa hänen jälkiään, vaan
hän itse kantaa meitä, jää vain hänen jälkensä.
Nyt on tullut ilmi jotain aivan muuta. Annikki Salo jo antoi siitä viitteen. On kysymys siitä, kuka on rikas ja kuka on köyhä, sillä vain köyhille saarnataan evankeliumi. Rikkaat saavat mennä tyhjin käsin pois.
Jorma, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Jumalan on riisuttava ensiksi omavanhurskaus pois, ennen kuin evankeliumi kelpaa. Aika ajoin Jumalan pitää meidän omavanhurskauden murskata, että hän voisi meidät tehdä mieleisekseen.
Saviruukku
Jorma Ojala, kiva kun olet mukana kommentoimassa, siis voisitko taasen tarkentaa minun oloa ”ulkona kuin lintulauta”, siis kirjoitan teidän omien kommentien pohjalta, siis kuvittelen teidänkin ajattelevan niin kuin kirjoitatte, vai olenko väärässä?
Ari, me kerromme itse omat ajatuksemme. Sinä kerrot ainoastaan omia luuloja ja mustamaalaat kristittyjä. Voit kertoa mitä ajattelet itsestäsi, mutta älä osoittele muita sormelle. Turhaa räksytät.
Jeesus sanoi, Kaikki ne, jotka eivät ole menneet sisään ahtaasta ovesta, ne jäävät ulos.
Kun ihminen nostaa itseään ja painaa toisia, se tosiasia tulee ilmi.
Suu puhuu sydämen kyllyydestä.
Ari, nyt on tulossa Herramme Jeesuksen Kristuksen Joulujuhla. Mitä sinulle Joulu merkitsee?
Juha Heinilä
18.12.2014 20:31
Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Näin on. Toinen uskonkohta Jeesuksesta Kristuksesta on uskottava kokonaan, muuten on epäuskoinen. Jos ei usko Jeesuksen neitseellisen sikiämiseen, niin ei usko Raamatun Jeesukseen Kristukseen.
Edellä oleva on esimerkki kommentista josta minä ymmärrän asian niinkuin se on kirjoitettu, olenko väärässä?
Joosefin biologinen poika ei voisi olla Jumalan Poika. Jeesus Kristus oli synnitön, mutta miehen siittiöstä alkuun saanut on syntinen.
Hyvä, jos uskot mitä sinulle kirjoitellaan, mutta älä vääristä niitä.
”Miehen siittiöstä alkuun saanut on syntinen.” Ahaa! Jos synnin alkulähde on miehen siittiöissä, luulisi naisten sopivan paremmin papeiksikin. Miten mahtoi olla Nasaretilaisen laita, tuottiko hän siittiöitä terveen miehen tavoin?
En tiedä itkisinkö vai nauraisin, kun keskustelu lipsahti tälle tasolle.
Martti Pentti, Jeesuksen Isä on Jumala. Naispapilla ja miespapilla on biologinen isä, joten he ovat perisynnin saastuttamat. En voi sille mitään, jos et ymmärrä.
Ei perisynti ole mitään biologisesti periytyvää syntiä. Se on jokaisen ihmisen oma perussynti, alkuperäinen synti, josta syntinen elämä ja synnilliset teot nousevat. Se ei myöskään taida olla mitään ihmistä likaavaa saastaa, vaan ihmisyyteen olennaisesti kuuluva ominaisuus. Siksi tarvitsemme uudestisyntymistä päästäksemme luontaisesta jumalattomuudestamme.
Jeesuksella ei ollut perisyntiä tai muutakaan omaa syntiä. Ristille Hän kantoi koko maailman synnit, myös sinun ja minun, mutta omia syntejä Jeesuksella Kristuksella ei ollut.
Jeesuksen synnittömyys ei johtunut siitä, että hän syntyi neitsyestä. Se johtui siitä, että hän oli Jumalan lihaksi tullut Sana. Perisynti on jumalattomuutta. Jumalan Poika ei voi olla jumalaton.
Juha Heinilä, mielenkiintoinen ohje ”älä vääristä”, no kun puhutaan tunnustuskirjoista niin eikö siellä ole seuraava:
Athanasioksen tunnustus
……
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.
Uskotko edellä olevan mukaan?
Ari, olen jo aikaisemmin vastannut tuohon kysymykseen. Turhaa toistelen vastauksia.
Ari, mitä joulu sinulle merkitsee?
En tiedä itkisinkö vai nauraisin, kun keskustelu lipsahti tälle tasolle.´<<<<<
Ei ainakaan Juhan vuoksi kannata itkeä tai nauraa.
Kaikki huvittavuus johtunee siitä, että tapasi mukaan kiertelet sitä selvää asiaa, mikä kristilliseen uskoomme Kristuksen kirkossa uskoon liittyy.
Kyllä tässä on itku lähellä teidän kaikkien takia, ette kuule evankeliumin julistusta. Pidätte itseänne oikealla tiellä olevina, purette ja revitte toisianne, niinkuin tässäkin syytetään toista kiertelystä mutta ei itse huomata kuinka kiertelee selkeitä asioita mitkä kuuluvat kristityn elämään ja mitkä eivät.
Esim nämä uskontunnustuksetkin ovat muuttuneet aikojen saatossa silti niiden perusteella tuomitaan toisia ja itselle suodaan niiden muunnoksia kuten armo on lisätty jälkeenpäin kaiken OMIEN syntien kattavaksi, kun taasen toisille luetaan kirjaimellisesti uskontunnustuksia lakina.
Ari, heikkokin usko on riittävä, kunhan uskon kohde on oikea.
Rakas Herra Jeesus Kristus, minä tunnen syntini; ne polttavat, kalvavat ja kauhistavat minua. Mihin on minun paettava? Minä katson sinuun, Herra Jeesus Kristus, ja uskon, vaikkapa heikosti, sinuun; minä pidän kuitenkin kiinni ja olen varma siitä, että olet sanonut: Joka minuun uskoo, hän on saapa iankaikkisen elämän. Vaikkapa nyt omatuntoni onkin raskautettu ja syntini minua kauhistuttavat ja vapisuttavat, niin sinä olet kumminkin sanonut: poikani, ole turvallisella mielin, sinun syntisi ovat anteeksi annetut ja sinulla on oleva iankaikkinen elämä ja minä tahdon herättää sinut viimeisenä päivänä. Aamen!
Juha Heinilä, tässä on vaan se ongelma että sulle usko on Jeesuksen henkilön totena pitämistä, siis Raamatun mukaan kylläkin kutakuinkin oikein, mutta et sitten ota Jeesuksen Sanoja vaan ajattelet niiden olevan lakia, siis ei tarvii niiden mukaan elää, se erottaa meidät, mulle Jeesuksen Sanat ovat iankaikkinen elämä.
Ari, jälleen kerran kertot omia oletuksia minusta. En ole koskaan sanonut, ettei Jeesuksen opetusten mukaan pitäisi elään.
Et ole vielä kertonut, mitä Joulu sinulle merkitsee?
Ari, sinä puhut aivan omaasi, eikä se ole totta.
Onko Juha Heinilä kirjoittanut että vuorisaarna on osin lakia?
Ari, sinä et osaa erottaa lakia evankeliumista. Olet ihan ulkona Kristuksen kirkosta.
Voisitko edes Jouluna lopettaa räksyttämisen?
Joulu on kirkon oma luomus pakanalliselle perustalle, ei edes oo lähelläkään Jeesuksen syntymä aikaa, joten en sitä juhli.
Selvä. Nyt tiedän syyn mikset kuulu kristilliseen seurakuntaan. Turhaa roikut blogillani. Emme pysty sinua auttamaan.
Mutta hei Juha!
Eikös Ari ole aivan oikeassa: joulunvieton juuret ovat kovasti etäällä Raamatusta? Vai onko sinulla muunlaista tietoa asiasta?
Mitä pahaa Jeesuksen seuraamiselle koituu siitä, ettei joulua vietä? (Paitsi tietysti enemmistön kummastelu.)
Onko joulun viettäminen mielestäsi jonkinlainen kristillisyyden kriteeri? Jos on, niin miksi alkuseurakunta päsrjäsi niin kovin hyvin iman Jeesuksen synttäreitä?
Ari Pasanen :”Joulu on kirkon oma luomus pakanalliselle perustalle, ei edes oo lähelläkään Jeesuksen syntymä aikaa, joten en sitä juhli.”
Kristitty on ”Jumalan oma luomus pakanalliselle perustalle”, eikä mielestäni ole tärkeää pitääkö hän maallisella polullaan tärkeämpänä joulua, pääsiäistä, helluntaita tai mitään muutakaan.
Hänellä on omantunnon vapaus, mutta tärkeää on mielestäni, että hän on sisäistänyt tämän :” ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.”
Käsitykseni on, että jos ihminen ei ole koskaan ”oppinut rakastamaan [=hyväksymään] myös itseään Jumalan omana luomuksena”, hän ei pysty rakastamaan myöskään lähimmäisiään. Rakkaus (agape) on hänelle pelkkä myytti, jota ei ole olemassakaan.
Hän, joka rakastaa persoonaa, ei piittaa siitä, tapahtuuko muistaminen juuri oikealla hetkellä.
Tärkeintä on teko, ei oikea ajoitus.