Kun nuoria miehiä on koolla enempi kuin yksi, syntyy aina jotain uutta. Mopon pärryyttäminen on jo vähän vanhentunutta, kun mopoautot ovat tulleet kuvaan mukaan. Edelleen kuitenkin taskuista löytyy mitä ihmeellisempiä asioita. Harmaassa menneisyydessäni oli N-liiton vaihe, kun aseidenkalistelua koitimme oppia. Meillä oli apuopettajana nuori mitsmanni, jolla oli ihmeelliset taskut. Sieltä löytyi säilykepurkeista alkaen. Paras oli kuivattu suolalahna , joka oli tärkeä osa illan harrastusta hänellä. Suomessakin on spreipulloista alkaen ja teräaseita myöten. Niitä on myös pakko käyttää. Puistonpenkin selkänojasta lähtee hienoja lastuja, kun on terävä veitsi jne.
Tuo otsikkosana syntyi viime vuosituhannella poikain aivoriihessä. Varmaan oli tärkeät asiat esillä, kun ilmiselvästi syyllisyyttä ja syyttömyyttä oli käsitelty. Tuo sana kuvaa hyvin sitä miten kolaritilanteessa voidaan ottaa syy silleen suullisesti päälleen, mutta varmuuden vuoksi viedäänkin juttu oikeuteen, jossa tuleekin mieleen: Olen syyllitön! Paikalla voi tunnustaa, että ajoin risteyksessä suoraan, vaikka oli vilkku oikealle.Varsinkin, jos kokemattomat nuoret miehet eivät huomanneet vakuuttua asiasta. Mitä tästä sitten tulee mieleen? Nykyaikainen sanonta: Elää ja antaa toisten , jos ei kuolla niin ainakin, nuolla omat haavansa.
Kun tuota sanaa olen tutkinut muutaman minuutin verran, niin se alkaa olla keskeisellä sijalla myös uskonelämässä. Uusi pyhyys valtaa alaa, jossa ei olla syyllisiä mihinkään, koska uskova ei tee syntiä. Jos tunnustamme Nikealaisen niin meidät on kasteessa vapautettu synnistä ihan tyystin. Tähän liittyy helposti tuo ajatus olen syylli…tön! Enhän voi olla syyllinen mihinkään, kun kaste on syntienanteeksiantamiseksi, vaikka Jeesus ei niin sanonutkaan. Voinko siis uskoa että olen syyllinen, kun siltä joskus tuntuu, vai voinko uskoa, että olen syytön, kun tunnustuksessa niin sanottiin. Olenko kuitenkin samassa asemassa kuin olivat gladiaattorit? Henki oli keisarin peukun varassa. Peukku ylös, saat elää. Peukku alas, sinut tuhotaan!
Raamattu kyllä sanoo: Missä ei lakia ole, siellä ei syntiä lueta! Ja taas: Missä on paljon lakeja, siellä on paljon ylitsekäymistä. Summasummarum! Hävitetään laki kaikkien mielistä ja eletään kuin ellunkanat? Mutta niinhän me jo tehdään! Jos jätät polkupyäräsi pihaan, houkuttelet jotakin lainaamaan sitä, syytä itseäsi, kun et kantanut pyörääsi kahdeksanteen kerrokseen olohuoneeseen. No, onhan sekin ohjelmanumero, kun sukeltajat nostavat ne Aurajoesta ylös. Toisaalta monille puhuu joku ääni sanoo, että on kevätsiivouksen aika. Kaikki vanha pannaan kierrätykseen, miehet ja vaimot. Koska kaikki on mahdollista sille, joka uskoo? Onko näin? Huomaan, että olen sotkeutunut poikain virittämään ansaan ja olen siis pyörryksissä, koska luulen Jumalan Lain olevan voimassa. Jos joku sitä rikkoisikin, niin hänellä on varmaan siihen lupa eikä toisella ole siihen sanottavaa. Lopuksi: Mutta Jumalan vahva perustus kuitenkin pysyy ja lakatkoon jokainen vääryydestä, joka Herran nimeä lausuu.
En tiedä miksi tässä tuli mieleeni kaksi henkilöä. Toinen on P Väyrynen ja toinen oli tavallaan sukulaiseni. Olen alkanut vähitellen uskoa, että heillä kummallakin oli tietoa, jota olisi kannattanut ehkä ainakin kuunnella.
Olipa kerran jonkin ison rahalaitoksen vuosikokous tai joku sellainen. Niistä vähemmän tärkeistä sijoittajista pyysi ja sai puheenvuoron pienehkö harmaantunut mies. Hän meni puhujapönttöön niinkuin tapa oli. Eturiuvissä istui eturivin miehieä, jota ovat aina palkkansa ansainneet. Mies aloitti puheensa ja ilmoitti kuuluvalla äänellä, että kansan tila on paljon huonompi, mitä kerrotaan. Numeroita en enää muista, mutta hän ilmoitti, että valtion velka on kaksinkertainen mitä ilmoitettiin. Eturivissä alkoi mouruaminen ja huutoja: Tuu pois, kun sulla ei olle asiaa!!
Silmiini tulee Väyrysen pahvi, jota hän televisiosa esitteli. Siinä oli janat, jotka osoittivat senhetkistä tilannetta, jossa velanotto oli pientä, työllisyys suurta ja N_liiton kauppa suurta. Sitten ne jossain pisteessä tekivät kuperkeikan. Työllisyys muuttui N-liiton kaupan kanssa pieneksi ja velanotto suureksi.