Syytä kiusaamiseen ei tarvitse kaukaa hakea.

Koulun ulko-oveen oli kiinnitetty kuva. Kuvaan oli manipuloitu yhden oppilaan pää ja jostain pornokuvasta vartalo. Jokainen pääovesta tuleva pääsi sen näkemään. Opettajat ei, sillä he eivät käyttäneen tätä ovea. Siihen aikaan ei vielä ollut näitä älykännyköitä, joiden avulla vastaavat kiusat voidaan tehdä opettajien niistä mitään tietämättä.

Se, että sukupuolista kiusaamista on kouluissa paljon, ei ole mikään ihme. Olemmehan pitäneet tärkeänä, että sukupuoliasiat ja vapaa seksi on myös koululaisten arkea. Nyt kymmenvuotiaat tietävät jo kaiken seksistä ja laittavat myös tietonsa käytäntöön. Tuossa ikävaiheessa ei itsellä ollut mitään käsitystä aikuisten maailmasta. Saimme olla lapsia.

Murrosikäinen voi ulkoiselta olemukseltaan vaikuttaa valmiilta sukupuolisiin kokeiluihin, mutta tunne-elämän kehitys on vielä pahasti kesken. Hiplaaminen ja luvaton koskettelu on vain hauskaa. Sitä pidetään ihan luonnollisena asiana. Nuorella ei ole useinkaan mitään käsitystä siitä, millaisia kokemuksia hän tunnetasolla uhrilleen aiheuttaa. Kohteeksi joutuminen aiheuttaa suurta häpeää ja vielä aikuisuudessa nuo kokemukset nousevat pintaan. Kehollakin on muisti.

Parasta parisuhteessa on syvä tunnesuhde. Seksi on vain osa siitä. Saaliiden metsästyksessä ei ole kyse suhteen kehittämisestä, vaan pelkän oman tyydytyksen hankkimisesta. Aikuistuttuaan ja asioita syvemmin käsitettyään nämä nuoret joutuvat kohtaamaan tekemisiään ja kokemuksiaan vielä pitkään.

Tunnesuhteen hoitamisesta nuoret tarvitsisivat paljon tietotaitoa. Se myös heitä kovasti kiinnostaa.
Sen sijaan heille tarjotaan tietoja, joita vasta aikuisena tarvitaan. Heidän omalle ikäkaudelleen tärkeä tieto jää sen varjoon. Yksi tyttö tuhahti toiselle, joka tahtoi keskustella myös seksistä: ”Tunnin aihe on seurustelu ja siitä meillä ei ole ollut yhtään tuntia. Seksistä sitä vastoin on ollut ainakin kymmenen tuntia. Nyt puhutaan seurustelusta eikä seksistä”.

  1. Teologinen tiedekunta on teologinen tiedekunta, ei eri uskonsuuntausten kuten katolilaisuuden, luterilaisuuden, islamin, buddalaisuuden tai minkään muunkaan uskonsuuntauksen tiedekunta. Sen perustana on ymmmärtääkseni antaa opiskelijoille realistiset ja rehelliset tiedot eri uskonsuuntausten synnystä, kehityksestä, merkityksestä ennen ja ennenkaikkea nykymaailmassa. Tiedekunta on ja pitää olla yhdistävänä tekijänä eri uskonsuuntausten ymmärtämiselle.

  2. ”Olemmehan pitäneet tärkeänä, että sukupuoliasiat ja vapaa seksi on myös koululaisten arkea. Nyt kymmenvuotiaat tietävät jo kaiken seksistä ja laittavat myös tietonsa käytäntöön.”

    Missä päin Suomea ja millaisessa kulttuuripiirissä meno on tuollaista? Itselläni on kolme lasta, jotka ovat käyneet koulunsa 1990-2000 luvuilla kohtalaisen kokoisessa suomalaiskaupungissa. Koskaan en ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt. Lähipiirissäni on kymmeniä vuosia peruskouluissa opetustehtävissä toiminut ihminen. Hänenkään kauttaan en ole koskaan kuullut tuollaisesta.

    Seksuaalinen ahdistelu on ongelma, koska vahvemman (miespuolisen) oikeus ottaa omansa on kautta aikojen hyväksytty. Tämä valtasuhde on alettu yleisemmin kyseenalaistaa vasta viime vuosikymmeninä.

    Minusta katselet ongelmaa oudosta suunnasta. Seksi ja seksuaalisuus on ihmiselle ominaista, ollut sitä aina. Samoin on pornon harrastaminen. Vaikka pornon saatavuus on parantunut, lasten kasvattaminen on samanlaista kuin ennenkin. Onneksi siitäkin on tietoa saatavissa paremmin kuin koskaan, joten kasvattajilla on ainakin mahdollisuus olla etevämpiä kuin ennen.

  3. Kiitos haasteesta Risto K.
    isoksi ongelmaksi kouluissa muodostunut sukupuolinen kiusaaminen saa jatkua, niin kauan kuin pornoa pidetään luonnollisena asiana. Porno antaa lapsille vääristyneen kuvan seksistä ja seksuaalisuudesta. Se luo pojan mielikuvissa naisesta esineen , jota voi käsitellä miten haluaa. Tytön tunteista välittämättä. Tunnekokemusta siinä ei edes haeta. Se asenne ei luo hyvää pohjaa tuleville parisuhteille.

    Kiusaamista yleensä on vain siellä, missä kiusaaminen saa jonkilaisen ”luvan”. Se pätee kaikkiin yhteisöihin, joissa kiusaamista esiintyy. Hyvässä ilmapiirissä kiusaamiset torjutaan heti alkuunsa ja siihen harvoin edes mennään.

    • Olen eri mieltä. Porno itsessään ei tee ihmisestä hyväksikäyttäjää tai kiusaajaa. Siihen vaaditaan hyväksymisen malli, joka tulee omasta yhteisöstä. Jos lapselle opetetaan, että pornotuotannosta ei kannata ottaa parisuhteen mallia, hän kyllä useimmiten ymmärtää. Eiköhän nykykouluissa niin tehdäkin, mutta tärkein malli saadaan varmasti kotoa ja kaveripiiristä.

      Nainen on muuten kristillisessäkin kulttuurissa pitkään ollut miehen alamainen, omaisuuteen rinnastettava hyödyke. Joissain suuntauksissa näin on edelleen. Samaa ajattelua on selvästi ainakin islamilaisten ja hindujen keskuudessa, ja varmaan monissa muissa perinteissä. Pornoa ei näissä tapauksissa liene tarvittu asenteiden syntymiseen.

    • En, enkä niin sanonutkaan. Ei pornon katseleminen minustakaan sovi lapsille. Nuorille, jotka muutenkin tutustuvat seksuaalisuuteen, porno on joka tapauksessa melkoisen tuttu asia. Heillekään se ei ainakaan yksinään sovi seksuaalisuuden oppimateriaaliksi.

      Tarkoitan, kuten sanoinkin, että pornon olemassaolo tai käyttö ei sinänsä tee ihmisistä seksuaalisia ahdistelijoita. Samaan tapaan kuin väkivaltaviihde ei automaattisesti tee ihmisistä väkivaltaisia.

      Pornoa on ollut jokseenkin niin kauan kuin ihmisillä on ollut siihen joutoaikaa. Pornoa tehdään, koska erittäin monet ihmiset haluavat sitä. Kasvatus ja yhteisön asenteet kuitenkin edelleen ratkaisevat, millaisia kansalaisia lapsista kasvaa, ei pornon saatavuus.

      Edelleen väitteesi, että ”Olemmehan pitäneet tärkeänä, että sukupuoliasiat ja vapaa seksi on myös koululaisten arkea” on minusta käsittämätön. En vaan usko tuota.

  4. https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/lapsi-nahnyt-pornoa-netissa/

    Lapsella pitäisi olla aikuisten maailmaan on pitkä matka, koska siinä on k-18 leima ja lapset tietävät puhelimellaan olevansa kielletyllä aueella.

    Alkoholissa on sama kielto, mutta puhelimella sitä ei voi saavuttaa. Internet on niin uusi keksintö, ettei sen tuomia seurauksia vielä täysin tunneta, mutta ei tarvitse olla ennustaja, jos arvio että tulevaisuudessa ollaan ihmeissään, miten sokeita ja typeriä aikuiset ihmiset olivat netin alkuaikoina 2020 luvulla…

    • Mitä jos vain kasvatettaisiin lapsia kuten MLL:kin ohjeistaa? Ei sitten tarvitsisi 2020-luvulla katua. Tiesitkö muuten, että k-18 ei estä alaikäisiä nauttimasta alkoholia?

      Maailma muuttuu. On keksitty pyörä, viini ja viina, kirjoittaminen, ruuti, kirjapainotaito, radio, televisio, internet ja aika paljon muutakin. Minusta on viisainta keskittyä siihen, miten lasten kanssa selvitään kaikista noista paholaisen keksinnöistä huolimatta. Ei niinkään siihen, miten ne varmasti pilaavat lapset;)

  5. Tällaisista puheenvuoroista jää kuva, että tarkoitus oli oikeastaan vain paheksua nykymaailman menoa. Kun jos me nyt edes yritämme olla objektiivisia ja peilata nykymaailmaa aikaisempaan, niin kiusaamiselle on aina keksitty syyt, ihan riippumatta siitä mistä historian ajankohdasta haluamme puhua. Aikaisemmin kiusaamisen trendi saattoi myös olla paljon väkivaltaisempaa kuin keskimäärin nykyään. (Joka ei tarkoita, että vähättelisin muunlaista kiusaamista. Jäljet siitä aina jää, oli fyysistä tai psyykkistä.)

    Mutta ehkä se sitten oli reipas sata vuotta sitten jumalallisempaa menoa, kun kaikki kävivät kirkossa; lapset hakattiin hiljaiseksi, tai ainakin ne, jotka säilyivät taudeista ja nälänhädästä elossa, ja lapsityövoima oli normi. Ei ainakaan ehditty kiusaamaan ketään. Paitsi että ehdittiin silloinkin.

  6. Kiusaamista on aina ollut ja tulee olemaan. Kiusaamisen taidot opitaan jo vuoden ikäisenä ja niitä käytetään aina kun siihen avautuu hyvä tilaisuus. Vain hyvässä ilmapiirissä, jossa kaikilla on hyvä olla ei kiusaamista hyväksytä. Kiusaaminen on pohjimmiltaan sitä, että omaa pahaa oloa siirretään toiselle.

  7. Marjaana J. : ” Tällaisista puheenvuoroista jää kuva, että tarkoitus oli oikeastaan vain paheksua nykymaailman menoa.”

    Paitsi, että kuva paheksumisesta on tuossa syntynyt vain lukijan päässä. Paheksuminen kai olisi käytännössä sitä , että haluaisi nousta asioiden yläpuolelle ja tarkastella niitä sieltä ja liittää siihen paheksuva tunneilmasto. On aivan eri asia todeta vallitseva tilanne objektiivisesti. Ilman mitään erityistä tunnekuormaa.

    Seksi keskeinen kulttuurimme on saavuttanut myös koululaisemme. Jolloin he ovat saaneet uuden välineen, jolla kiusata kavereita. Tuskinpa tätä kehitystä juuri kukaan on etukäteen osannut huomioida. Jos joku on sen tajunnut, niin hänen äänessä ei ole kuulunut.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Vaimon kanssa yhtä matkaa on saatu olla lähes 50v. ja tyttö ja poika. Molemmilla on 2 poikaa ja yksi tyttö. Joten meidän suurena ilona on 6 lastenlasta. Virastomestarina verotoimistossa olin pitkään ja kirkossa olin jonkin aikaa nuoriso-ja lähetystyöasioita hoitamassa. Lapsuudessani ei tunnistettu lukihäiriötä, joten mitään kielitaitoa ei ole, joka rajoittaa nyt paljon elämää. Kirjoittamien sujuu hyvin, kunhan kone muistaa näyttää virheet. Teologiseen pyrin kun sain erivapauden osallistua pääsykokeeseen ilman ylioppilastutkintoa. Eikä sekään siinä auttanut. Tärkeitä sanoja jäi pois vastauksistani. Nyt rukoustyöhön keskittymisestä on tullut pääasiallinen toimenkuvani.