Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä, että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta, saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. (Ef. 5:25-27)
Minkälainen on hyvä seurakunta; minkälaista seurakuntaa voidaan sanoa pyhäksi?
Miksi on tärkeää, että Jumalan sanaa saarnataan seurakunnassa oikein?
Miksi kristillinen kaste on välttämätön?
Mitä on pyhitys; mitä on kristittyjen pyhyys?
Miten syntinen ihminen voi olla pyhä ja paha?
Kaikki julkaistut blogini:
. . . . .
Seuraavat blogit:
Aikaisin aamulla (26.2.2015)
Luther – evankeliumi kaikille kansoille omalla kielellä (12.3.2015)
Sakari Pöyhönen, on muuten selkeä Jeesuksen Sana joka ”näyttää” ketkä pelastuvat:
47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.(Joh.12)
”Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa.” Mitkä ovat nuo sanat tai sana? Mitä tarkoittaa niiden ottaminen vastaan tai niiden noudattaminen?
”Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Toinen Johanneksen evankeliumin kohta puhuu samasta asiasta: ”Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. Ja tuomio on tämä: valo on tullut maailmaan, mutta pahojen tekojensa tähden ihmiset ovat valinneet sen asemesta pimeyden. Se, joka tekee pahaa, kaihtaa valoa; hän ei tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi. Mutta se, joka noudattaa totuutta, tulee valoon, jotta kävisi ilmi, että hänen tekonsa ovat lähtöisin Jumalasta.” Minä ymmärrän tämän tarkoittavan avointa rehellisyyttä ja sen vastakohtana eperehellistä salailua. Juonittelut eivät kuulu Jeesuksen seuraajille.
Ari Pasanen. Eipä meistä kukaan selviä viimeiseltä tuomiolta ilman armoa. Tekojemme perusteella ansaitsemme Helvetin tulet.
Martti Pentin kommenttiin on helppo yhtyä.
Juha Heinilä, en minä puhu omiani, edellä on Jeesuksen Sanaa evankeliumista.
Ari Pasanen, ok. Uskoisin, että me muut kuin sinä, joudumme turvautumaan Kristukseen ja luottamaan Jumalan armoon viimeisellä tuomiolla.
Juha Heinilä, se mihin minä turvaan on myös Jeesus ja Hänen Sanansa, siis kun Jeesus Sanoo jotain niin se on juuri niinkuin se on kirjoitettu, en voi itseäni millään puolustaa jos Jeesus Sanoo että tulee kääntyä oikealle ja minä käännynkin vasemalle. On olemassa syntiä joista nimi pyyhitään elämänkirjasta, siis kun se ensin on sinne kirjoitettu.
Ari Pasanen. Olet ihan pihalla juttujesi kanssa. Voisitko pysyä poissa blogiltani? !
Valta ja vallan raadollinen tavoittelu keinolla millä hyvällä tekee rumaa jälkeä kansojen välisissä suhteissa, kristillisten kirkkoyhteisöjen sisällä. yleensä siellä missä eletään ihmiselämän herkimpien suhteiden alueilla.
Jos vielä palaan vertaukseen Jumalan valtakunnan verkosta. Faktaa on, että sekä elävät kalat ja kuolleet kalat ovat tosiasialllisesti nyt jo ”kiinni ” verkon silmissä ( ja tavallinen verkko on madallettu kahdella isosilmäisellä riimulla ja kun kala ui riimun läpi,’verkko painuu toisen riimun läpi muodostaen pussin, johon kala jää vangiksi Wikipedia. Miten laki ja evankeliumi suhteutuu ”kahteen riimuun ? ) Joka kuulee evankeliumin on siitä kohtalokkaalla tavalla vastuussa!
Kun tulemme Valoon, niin meidän syntimme paljastuu ja tunnustamme sen, näin me teemme Totuuden Jumalassa. Tämän saa aikaan Kristuksen Evankeliumin Armo.
Tuomio joka pysyy ihmisen päällä on ollut alusta asti ja se on tämä: ”Te tulette kuolemalla kuolemaan”
Se joka ei usko, sen päällä tuomio pysyy. Vain Kristuksessa tuomio otetaan pois.
Ei Jeesus tullut tuomitsemaan ihmistä, vaan Pelastamaan, kuten Martti sanoi.
Uskokaa Evankeliumi. Huutakaa katoilta ja toreilla, julistakaa kaikille Hänen tekojansa, sillä Jumalalla on hyvä tahto ihmistä kohtaan.
Valoon tuleminenki on ”Jumalan teko ”.0
Juuri näin, sen saa aikaan juuri Evankeliumi. Kuka kuulee saarnamme? Sitä ei tiennyt edes Jeesus, sillä oli tullut taivaasta, tekemään Lähettäjänsä tahdon.
Jeesus sanoo itse, ettei Häntä lähetetty jakomieheksi.
Luuk. 5:32
En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.”
Juuri näin Ari. Kuinka sellaista voi parantaa joka ei ole sairas? Tai kuinka sellainen tarvitsee parantajaa joka ei tiedä olevansa syntinen? Kuinka me olemme saaneet tietää, että synti tappaa meidät?
Kuka on nähnyt sokeutensa ja huomannut olevansa sokea? Synti on kuin rutto, joka kalvaa mieltä ja saa katseemme kumaraan. Kuka voi itsensä parantaa?
Juuri siinä on Armo, että Jumalan Poika tuli, että me jotka olemme sairaat ja kuolleet syntimme alle, että saisimme elämän ja vanhurskaan mielen Hänen kauttaan. Jos joku saa Armon ja parantuu, hänkö ei kiittäisi ja antaisi kunniaa parantajalleen? Kenen sydämen Jumalan Valkaisee, se on Valkaistu Jumalan tekona Kristuksen kautta.
Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. Kuka on sairas, jollei se, joka tietää ja tuntee syntinsä?
”Ja katso, muutamat miehet kantoivat vuoteella miestä, joka oli halvattu; ja he koettivat viedä hänet sisään ja asettaa Jeesuksen eteen.
Ja kun he väentungokselta eivät saaneet viedyksi häntä sisään muuta tietä, nousivat he katolle ja laskivat hänet vuoteineen tiilikaton läpi heidän keskellensä Jeesuksen eteen.
Ja nähdessään heidän uskonsa hän sanoi: ”Ihminen, sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut”.
Niin kirjanoppineet ja fariseukset rupesivat ajattelemaan ja sanomaan: ”Kuka tämä on, joka puhuu Jumalan pilkkaa? Kuka voi antaa syntejä anteeksi, paitsi Jumala yksin?”
Mutta kun Jeesus tiesi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: ”Mitä te ajattelette sydämessänne?
Kumpi on helpompaa, sanoako: ’Sinun syntisi ovat sinulle anteeksi annetut’, vai sanoa: ’Nouse ja käy’?
Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi,” -hän sanoi halvatulle-”minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi.”
Ja kohta hän nousi heidän nähtensä, otti vuoteen, jolla oli maannut, ja lähti kotiinsa ylistäen Jumalaa.
Ja heidät kaikki valtasi hämmästys, ja he ylistivät Jumalaa; ja pelkoa täynnä he sanoivat: ”Me olemme tänään nähneet ihmeellisiä”. Luuk.5
Monia hyviä kommentteja. Kiitos Ismo, Martti ja Sakari.
Seurakunta on Kristuksen morsian, jonka ylkä kaunistaa. Jeesuksen Kristuksen ansiosta olemme Taivaissa puhtaita. Omat teot ovat aina huonot, eikä niillä pitkälle pötkitä. Toki täysin sokea voi luottaa omiin tekoihin, mutta silloin unohtaa esim. pedofilian, murhat, pilkkaamiset ja muut pimeät tekonsa.
Edellä Sakari toi esille vertauksen Jumalan valtakunnan verkosta.
Matteuksen ( 13 ; 47-50 )Jeesus puhuu vertauksen Jumalan valtakunnasta, joka on kuin nuotta. Niin kuin nuotta ottaa mukaansa joka ainoan kalan, niin on myöskin jokainen maailmaan syntynyt ihminen on joutunut tuohon verkkoon, ja joutuu tekemään tiliä viimmeisenä päivänä Herransa kanssa.
Silloin ei ole olemassa muuta turvaa kuin suuri ihmisten kalastaja, joka tuli tähän maailmaan avaamaan taivaan. Tämänkin vertauksen tarkoitus on , ettei ihmisten tule tehdä eroittelua nyt. Vaan tuomio kuuluu yksin Jumalalle.
Kuka meistä todella haluaisi tuohon eroittelu ja lajittelutyöhön ? Jeesushan itse sanoi, että enkelit lajittelevat kaloja. he kokoavat vanhurskaat pahoista. Vanhurskaat eivät ole sitä itsessään, vaan heistä on tehty pyhiä ja puhtaita Taivasten valtakunnan nuotassa seurakunnassa. Heistä on tullut eläviä kaloja, jotka eivät ui virran vietävinä, vaan ovat sellaisia kaloja, jotka kelpaavat Jumalalle,