Taivaissa ja uskovaisten kanssa

Jumala astuu ylös riemun raikuessa, Herra pasunain pauhatessa. (Ps. 47:6 / FB38)

Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18-20 / FB38)

Jumalan valtakunta on hänen hallintavaltansa yli koko maailmankaikkeuden (voiman valtakunta) vert. Ps. 103:19, määnpäällisen seurakunnan (armon valtakunta) vert. Joh. 3:5 sekä taivaallisen seurakunnan ja enkeleiden (kunnian valtakunta) vert. 2. Tim. 4: 18 .

Täällä maan päällä on armon valtakunta. Jumalan valtakunta on teidän keskellänne (Luuk. 17:21b / Biblia). Jeesus sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. (Mark. 1:15 / FB38) Miksi on tärkeää johdattaa ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan?

Jeesus sanoi tulevansa pian (vert. Ilm. 20:20). Miten olemme valmiita, kun Jeesus tulee suurella voimalla ja kunniassa?

Kerran uskovaiset pääsevät Taivaisiin kunnian valtakuntaan. Karitsan häät Taivaissa, milloin olet saanut hääasun?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

 

  1. Uskovaiset voivat kohdata Jeesuksen maanpäällä, vaikka hän astui vajaat 2000 vuotta sitten Taivaisiin Isän kotiin. Jumalalle mikään ei ole mahdotonta. Me voimme olla ainoastaan yhdessä paikassa, mutta Jumala voi olla samaan aikaan monessa paikassa. Jeesus on meidän kanssa aina ja ijankaikkisesti; ensiksi täällä maanpäällä ja kerran Taivaissa.

  2. Lk. 17:21 eikä voida sanoa: ’Katso, täällä se on’, tahi: ’Tuolla’; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä”. KR 38, KJV, ja Diodati ital., ransk.

    Jeesus asuu jokaisessa uskovassa ja on läsnä siellä missä Jeesuksen nimessä kokoonnutaan. Tarkoittaa, että missä nämä Valtakunnat, ikäänkuin telttamajoissa kokoontuvat.

    • Hyvä kommentti, kiitos Reijo. Molemmat käännökset ovat hyviä. Jeesus on läsnä uskovaisissa ja seurakunnan keskellä. Alttarin sakramentissa saamme nauttia Jeesuksen ruumiin ja veren.

    • Uskon ja tiedän. Jeesus sanoi, minun ruumiini ja minun vereni.


      Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: ”Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini”. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: ”Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. (Matt. 26:26-28 / FB38)

  3. Et voisi oikeastaan parempaa kysymystä heittää kuin tuo ”Miksi on tärkeää johdattaa ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan?”

    Jeesuksen maan päällä ollessa hän julisti yhä uudelleen, että ”Jumalan valtakunta on tullut lähelle”. No, olihan Jumalan valtakunnan kuningas siinä muutaman metrin päässä ja sen siunauksista annettiin maistiaisia. Johannes Kastajalle vankilaan viety perustelu Jeesuksen messiaanisuudesta riittää varmasti meillekin: ”Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet: Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.”(Lu7:22)

    Kuten sinä Juha tuossa viittasitkin, Jeesus lupasi olla omiensa kanssa myös jatkossa. Taivaasta käsin hän tukee edelleen työtä, jonka tarkoituksena oli johdattaa ihmisiä taivaallisen kuninkaan alaisuuteen. Kirjeessään Kolossalaisille Paavali kertoo, että Jeesuksen työ jatkui menestyksellisest ensimmäisellä vuosisadallai: ”Hän on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.”(Kol1:13)

    Ketkä meidät? Kurkistetaanpa kenelle kirje oli alunperin kirjoitettu: ”… tervehtivät Kolossan pyhiä, Kristukseen uskovia veljiä.”(1:2)

    Että taivaaseenko veljet oli jo siirretty? Eihän toki, maan päällä Jumalan valtakunnan työ jatkui, mutta Kristus oli saanut lisää opetuslapsia, jotka kertoivat hyvää uutista eteenpäin. Ja heidät Jeesus oli ”pelastanut meidät pimeyden vallasta” siten, etteivät he enää ”kuuluneet maailmaan, niin kuin en minäkään kuulu”.(Joh17:16)

    Varmasti myös tänä aikana Jumala vastaa tuohon Jeesuksen esittämään rukoukseen: ”Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.”(Joh17:11) Tällainen yksimielinen joukko voi edelleen johdattaa ihmisiä ”sisälle Jumalan valtakuntaan”, kuten sinun kysymyksesi sanamuoto kuului. Ja aikanaan tuon valtakunnan siunauksista saadaan nauttia myös koko maapallolla. Aikana, jolloin Jeesuksen toiseen rukoukseen tulee vastaus: ”Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.”(Mat6:10)

    • Rauli, kiitos hyvästä kommentista. Jumalana Jeesus voi olla sekä Taivaissa, että täällä maanpäällä monessa paikkaa samanaikaisesti. Hänellä ei ole mitään rajoitteita. Näkyvällä tavalla Jeesus tulee ajan lopussa takaisin kunniassa ja kirkkaudessa. Kaikki saavat Hänet nähdä. Jeesus sanoi: minä tulen pian. Totisesti!

    • uusi testamentti ei tune käsitetteelle ’valtakunta’ kreikalaisat vastinetta. Siellä on aina san basileo joka merkitse e’kuninghaskunta’ Asiassa on melkoinen vivahde ero, jonka luonnetta teologit eivät halua alysoida eivätkä esiintuoda. Kuningaskunta kun on liian yhteiskuntapoliittinen termi, (INRI = Iesous Nazareus REXJudorerum))

    • Olet aivan oikeassa, Seppo. Termi valtakunta on vain niin kovin lujasti vakiintunut suomen kieleen. Englantilainen kingdom on tietysti parempi, ja kuninkaathan ne Raamatun mukaan sitä parempaa maailmaa tulevat hallitsemaan. Jeesus Kristus heistä keulimmaisena.

    • Seppo, kiitos hyvästä näkökulmasta.

      Se miten yksittäiset sanat on missäkin kielessä käännetty kuvastaa paljon maan oloja. Minä voisin käyttää myös kuningaskunta sanaa aivan hyvin. Sinänsä molemmat käännökset valtakunta tai kuningaskunta ovat hyviä. Meillä on oikea kuningasten Kuningas

    • Jonka hän vaikutti Kristuksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet oikealle puolellensa taivaissa, korkeammalle kaikkea hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, mikä mainitaan, ei ainoastaan tässä maailmanajassa, vaan myös tulevassa. Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.
      (Ef. 1:20‭-‬23 / FB38)


    • Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.

      (Fil. 2:9‭-‬11 / FB38)

  4. Kunnon uskovaisista en tiedä jos he sellaista tarvitsevat , mutta kaikkien syntiensä ja muiden vaivojen kanssa painiskelevat ihmisraukat soisin löytävän itselleen taivaan.

    Olisi hienoa jos he saisivat sellaisesta edes pienen aavistuksen helpotukseksi kärsimyksiinsä. Sellainen päämäärä tulee ehkä muotoilla ja kuvata vähän toisella tavalla mitä uskovaiset tavallisesti sellaisesta ajattelevat, jotta sanoma menisi perille.

    Jeesuksen inkarnoituminen tapahtuu kerta toisensa jälkeen kun hänen läsnäolonsa tulee tietoiseksi jonkun sydämmessä.

    • Kiitos Markku. Hyvä kommentti.

      Uskovainen uskoo Jumalaan Jeesukseen Kristukseen ja pitää häntä Herrana. Pienikin ja heikko usko riittää, kun uskon kohde on oikea. Harva selviää ilman kärsimyksiä Taivaaseen täältä ajasta, tosin tärkeintä on päästä perille. Monenlaisia vaikeuksia on meillä jokaisella. Vuorisaarnan alku on erinomainen. Autuaita ovat . . .

  5. Pyhät evankeliumin kirjoittajat Matteus, Markus ja Luukas sekä pyhä Paavali sanovat näin: ”Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet
    kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen, kiitti ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: Ottakaa ja juokaa tästä kaikki; tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitäjuotte, tehkääse minun muistokseni.”Mitä tällainen syöminen ja juominen hyödyttää? Vastaus: Se käy ilmi sanoista ”teidän edestänne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi”. Meille annetaan näillä sanoilla tässä sakramentissa synnit anteeksi, elämä ja autuus, sillä missä on syntien anteeksianto, siinä on myös elämä ja autuus. ( Lainaus Katekismuksesta )

    • Erinomainen kommentti, kiitos Martti. Rippi ja ehtoollinen. Jeesus on läsnä alttarin sakramentissa. Syntien anteeksisaaminen on meille tärkeää. Olemme autuaita.

  6. Huomenna Helatorstaina saamme suunnata katseemme taivaaseenastumisen vuorelle. Sielujemme silmillä nostamme katseemme ylös kirkkauteen, jonne ristiinnaulittu Kristus ,joka on Jumala”meidän edelläkävijänämme meni,” (Hepr. 6:20)Hän nousi valtaistuimelleen hänelle riemuhuudot kaikuvat sekä pasuunat soivat, kuten voittopsalmissa 47 julistetaan.Vanhan Testamentin uskovat tunnustivat Jeesuksen Jumaluuden . Nyt on Kristuksen voittomarssin aika, kuten oli Jerusalemiin ratsastamisensakin aikana palmusunnuntaina. Tämä voittomarsi ja pasunaintoitotus kuuluu Herrallemme ja Vapahtajallemme ”Jumala astuu ylös riemun raikuessa, Herra pasunain pauhatessa.” (Ps. 47:6 / FB38)

    • Kiitos Martti, näin on.

      Johannes Arndt on pohtinut tätä paljon.

      Seuraava lainaus on Johannes Arndtin Postillasta, Helatorstain saarnasta.


      Sentähden piti Paavalin saada evankeliumin opetusta Kristuksen omasta suusta, vieläpä pyhän ehtoollisenkin sanat: minä olen sen Herralta saanut, 1. Kor. 11:23; että evankeliumin todistajain kertomukset tulisivat yhtäpitäviksi; sillä olihan kyllä tunnettua, minkätähden tämä toinen oli kärsinyt kuoleman. Vaikka siis tämä näkyväinen Herran taivaaseen meneminen onkin niin suloinen, virvoittavainen ja suuri, ihme; niin on kuitenkin sen näkymätön puoli paljoa ihanampi ja loistavampi, jota yksin pyhät enkelit ja valitut ihmiset saavat nähdä, ne jotka Herran mukana nousivat ylös ja menivät taivaaseen; sillä psalttari ja pyhä Paavali selittävät Herran taivaaseen astumisen sisällisen ja näkymättömän luonnon herttaisilla sanoilla. David sanoo: kaikki kansat paukuttakaa käsiänne, ja ihastukaa Jumalalle iloisella äänellä. Jumala astui ylös riemulla, ja Herra helisevällä pasuunalla. veisatkaa, veisatkaa Jumalalle; veisatkaa, veisatkaa Kuninkaallemme. Sillä Jumala on koko maan Kuningas! veisatkaa Hänelle taitavasti. Jumala istuu pyhällä istuimellaan. Kansain päämiehet omat kokoontuneet Abrahamin Jumalan kansan tykö; sillä maan edesvastaajat ovat Jumalan, Hän on sangen suuresti ylennetty, Ps. 47. Tämä on oikea ilolaulu, jolla profeetta korottaa Herraa, tätä suurta Kuningasta ikäänkuin riemurattailla, näyttäen kuinka Herra menee taivaaseen, suuressa kunniassa ja loistossa, majesteetissa ja kirkkaudessa, istuakseen pyhälle istuimelleen, nimittäin Jumalan voiman oikealle kädelle koko maailman Herrana ja Kuninkaana, joka pyhän evankeliumin korkealla pasuunalla kokoaa kansat ja ruhtinaat yhdeksi Jumalan kansaksi, Abrahamille tapahtuneen lupauksen mukaan, 1. Moos. 22:18. Tässä siis selitetään ei ainoastaan hengellistä iloa Jumalan seurakunnassa maan päällä, vaan myös sitä suurta ja selittämätöntä riemua, joka taivaassa on syntynyt Herran taivaaseen tulosta, jolloin kaikki taivaat riemuitsivat, niinkuin David siitä sanoo: taivaat riemuitkaa, ja maa iloitkaan, Ps. 96:11. Ja profeetta Jesaias sanoo: iloitkaa te taivaat, sillä Herra on kansaansa lohduttanut, 49:13. Ja: sentähden te taivaat iloitkaa, ja te jotka niissä asutte, Ilm. 12:12. Sillä kussa suuri lukematon joukko on iloitsemassa, siinä on kaikilla suuri riemu.

  7. Helatorstai


    Missä Jeesus on? Ennen kuolemaansa Jeesus kulki opetuslastensa kanssa. Hän oli havaittavana, kohdattavana ja koskettavana heidän luonaan. Samoin oli hetken ylösnousemuksen jälkeen. Paavalin todistuksen mukaan Jeesus ilmestyi tänä aikana viidellesadalle veljelle. Hänet nähtiin, Hän käveli, Hän söi hiilivalkeilla ja mursi leipää. Jeesus oli läsnä. Kuitenkin uskontunnustus pitää sisällään helatorstain vaikean lauseen: astui ylös taivaisiin. Tämä riemukas lause kertoo Jeesuksen työn tulleen valmiiksi. Synnit päälleen ottanut on noussut kuolleista ja on kelvollinen astumaan Isän luokse taivaisiin. Sieltä Hän tulee kerran kirkkaudessaan takaisin tuomitsemaan elävät ja kuolleet.
    Missä Jeesus on? Jeesus sanoo päivän evankeliumissa: Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni. Näin Jeesus rukoilee kiirastorstaina. Ennen kuolemaansa, ylösnousemistaan ja taivaaseen astumistaan Hän kyllä rukoilee sitäkin että me pääsisimme kerran taivaaseen astumisesta osalliseksi. Kuitenkin vain vähän aiemmin Jeesus rukoilee Isältä myös: En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta. Jeesus ei ensisijaisesti rukoile tässä omiensa taivaaseen pääsemistä. Meillä on varma toivo siitä että kuoleman jälkeen saamme kyllä olla siellä, missä Jeesus on. Tämä hyvä toivo kuitenkin perustuu siihen että jo eläessämme saamme olla siellä, missä Jeesus on.
    Jeesus on asettanut maailmaan ne paikat, joissa Hän on läsnä. Maan päällä kulkiessaan Hän oli läsnä vain yhdessä paikassa kerrallaan. Taivaaseen astuneena Hän tulee asettamisensa välineiden myötä kaikkialle. Jeesus on ilmoittanut sanansa, asettanut ehtoollisen ja juuri ennen taivaaseen astumistaan määrännyt kasteen. Siinä Jeesus on. Jeesus on asettanut itsensä kristittyjen todelliseksi jumalanpalveluspaikaksi. Seurakunta saa elää armonvälineiden todellisuudessa ja Jeesus ei siksi ole kaukana yhdestäkään meistä. Missä Jeesus on? Ainakin täällä, saa luterilainen seurakunta huutaa kokoontuessaan messuun.

    http://www.luterilainen.net

    Evankeliumi


    Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä.”
    (Joh. 17:24-26 / FB38)

  8. ”Jeesus sanoi tulevansa pian (vert. Ilm. 20:20). Miten olemme valmiita, kun Jeesus tulee suurella voimalla ja kunniassa?”

    Meidän pitää säilyttää kasteessa saatu usko, eikä luopua Jumalasta. Raamattu ja ahkera katekismuksen lukeminen on tärkeää. Rippi ja ehtoollinen ja seurakunnassa kasvaminen auttaa tavoitteeseen pääsemisessä. Tärkein on kuitenkin Herra Jeesus, Hän johtaa meidät Isän kotiin Taivaisiin. Lisäksi meillä on Pyhä Henki.

    Emme tiedä tarkkaa ajankohtaa Jeesuksen toisellemme ja Viimeiselle tuomiolle. Tiedämme, että se tapahtuu pian.

    • Kirjoitat uskon säilyttämisestä ja iankaikkisuudesta toivosta. Mikä unohtui? Se suurin: rakkaus. Rakkaus ei huolehdi omasta elämästään vaan on valmis vaikka kadottamaan sen lähimmäisen puolesta.

    • Hyvä kommentti, kiitos Martti Pentti.

      Totta. Rakkaus.


      Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.

      (Joh. 3:16‭-‬17 / FB38)

    • Näin on. Oikeaa uskoa aina seuraa Hengen hedelmiä. Kaikki on Jumalan työtä, tosin meistä peilaava rakkaus haalistuu helposti.

      Kiitos hyvistä kommenteista, Martti Pentti!

  9. ”Täällä maan päällä on armon valtakunta. Jumalan valtakunta on teidän keskellänne (Luuk. 17:21b / Biblia). Jeesus sanoi: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi”. (Mark. 1:15 / FB38) Miksi on tärkeää johdattaa ihmisiä sisälle Jumalan valtakuntaan?”

    Jeesus on käskenyt kirkkoaan kastamaan ja opettamaan, jotta kaikki pelastuisivat. Kasteen kautta päästään sisään Jumalan valtakuntaan.


    ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

    (Matt. 28:19‭-‬20 / FB38)

    • Tuo ’kaikki, mitä olen käskenyt’ kuulostaa helposti hankalalta ja monimutkaiselta sääntöjen kokoelmalta. Jeesus tiivistää kuitenkin kaiken rakkauden kaksoiskäskyyn. Vaikea läksyhän sekin on, mutta ei monimutkainen.

    • Martti Pentti, totta.

      Näin varmaan moni pyrkiin tekemään. Avioerot ja muutenkin monet kristityt oireilevat ja kärisivät. Voisiko ajatella — rakkauden kaksoiskäsky on meille ihmisille erittän haasteellinen?


    • Jeesus sanoi: ”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut — että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”
      (Joh. 13:34‭-‬35 / FB38)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.