Sinä varjelet rahojasi, kotiasi, terveyttäsi, mutta sinun tulee ennen kaikkea varoa sydäntäsi, sillä sieltä elämä lähtee.
”Niin kuin hän ajattelee sielussaan, sellainen hän on”. Sananl. 23:7, norjankielinen käännös.
Ajatuksesi muovaavat ne raiteet, joita tekosi seuraavat. Niin kuin raitiovaunu kulkee raiteita edestakaisin suuressa kaupungissa, samoin teot seuraavat niitä raiteita, jotka ajatukset ovat muokanneet.
Alitajuinen mielesi tottelee niitä määräyksiä, joit sinä sille annat ja jotka perustuvat siihen, minkä tietoinen mielesi uskoo ja hyväksyy todeksi. Sisimmässämme käydään jatkuvasti kamppailua hyvän ja pahan välillä. Jos kyse on hyvästä ja pahasta koirasta, niin kumpi voittaa? Vastaus: Voittaja on se, kumpaa tietoisesti ruokit.
Sydämesi ovelle tulee jatkuvasti satoja ja tuhansia ajatuksia ja sinun täytyy huolellisesti heittää pois huonot ajatukset ja päästää sisään ainoastaan hyvät ajatukset. Et voi varjella itseäsi pahoja ajatuksia vastaan. Luther sanoo: ”Et voi estää lintuja lentämästä pääsi yli, mutta voit estää niitä rakentamasta pesää hiuksiisi”.
Ajatuksesi ovat lähtöisin sinusta itsestäsi. Ajatteleminen ei ole jotakin sellaista, mitä sinulle vain tapahtuu, vaikka usein siltä tuntuukin.
Kylvä ajatus – niität teon!
Kylvä teko – niität tottumuksen!
Kylvä tottumus- niität luonteen!
Kylvä luonne – ja niität ikuisen kohtalosi!
Kun teet ristinmerkin, pyydät Jumalaa varjelemaan ajatuksesi, sanasi ja tekosi.
Vanha pyhäkoululaulu kielsi katsomasta, kuuntelemasta, ajattelemasta ja sanomasta mitä vain. Minulta meni 55 vuotta ennen kuin todella tajusin, miksi. Näin tuo laulu meni:
”Sydämen kyllyydestä suu puhuu” lause ja ajatus esiintyy myöskin Raamatussa, joten kaikki mitä esim. tänne kommentoidaan heijastaa aina kyseisen henkilön ”sydämentilaa” = sisäisiä, sisimpiä vaikuttimia.
Jumalaa taas Raamattu kehottaa palvomaan ”kokosydämisesti” ja ”ehyellä sydämellä.” Ei siis vain osittaisesti elämässä toisarvoisena asiana. Pikemminkin Raamattu puhuu sen asian pitämisestä ensimmäisellä sijalla elämässä, ainakin siis jos pitää ja väittää itseään Jeesuksen seuraajaksi ja kristityksi.
Onko tuo linkittämäni pyhäkoululaulu entuudestaan tuttu sinulle, Vesa?
Hannu Kiuru :”Onko tuo linkittämäni pyhäkoululaulu entuudestaan tuttu sinulle, Vesa?”
En usko, että pyhäkoululaulut ovat heille kovinkaan tuttuja, mutta ehkä oheisesta laulusta löytyy jotakin yhteistä:
https://www.youtube.com/watch?v=DQsZDE5elv4
Himo vetää miestä porton huoneelle, mutta tahto taas ohitse. Tahto ei saa häntä pois tästä kirotusta pesästä, sillä himo on voimakkaampi. Kun tahdon voima vähän taukoaa, niin tilaisuus ilmestyy täyttämään himoa. (vert. Sananl. 7:8-10)
Hannu Kiuru: ”Onko tuo linkittämäni pyhäkoululaulu entuudestaan tuttu sinulle, Vesa?..”
Se ei sinänsä ole tuttu, mutta se muistuttaa suuresti (on ilmeisesti saanut siitä inspiraation) Paavalin Galatalaiskirjeen ilmaisua: ”Älkää eksykö. Jumalaa ei voi pitää pilkkana. Sillä mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää.”
Ja myöskin toisaalla sanottua: ”…joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.” Tarkoitti siinä yhteydessä muistaakseni hengellisten asioiden lisäksi myöskin aineellista antamista.
Korintin seurakunnassa taas pähkäiltiin kysymystä vapaudesta. Suoranaisena sloganina kulki kaupungissa ajatus, että Kaikki on luvallista. Paavali tarttui tähän iskulauseeseen (1. Kor 10:23): 23.
”Kaikki on luvallista”, mutta ei kaikki ole hyödyksi;
”kaikki on luvallista”, mutta ei kaikki rakenna.
Koska ei ole tarkoitus aiheuttaa pahennusta heikolle veljelle, niin tuo vahvempi uskova rajoittaa tämän seurassa omaa vapauttaan olematta kuitenkaan marttyyri.
Korintti oli tuolloin kova city. Ei mikään vanha sivistyskaupunki, ja sijaitsi aivan erityisessä paikassa Kreikan niemimaata. Sanontana ”korinttilainen” sisälsi seksiin viittaavan merkityksen. Monilla uusilla seurakuntalaisilla oli ihan aidosti pallo hukassa, vaikka peli oli käynnissä.
Rupesi mietityttämään, miten tuo blogin ajatus-teko-tottumus-luonne-kohtalo kuulostaa jotenkin tutulta?
Kiitos, Hannu Kiuru, aivan ihanasta blogista! Tämä tähtää jokaisen elämän ytimeen, sydämeen, josta elämä lähtee (San.4:23). Aito sydämen usko Jeesukseen on ihanin siksi, että Hän muuttaa armollaan ja totuudellaan meidän sydämemme ja mielemme ja näin koko elämämme. Tämä lastenlaulu sopii kaikille ihmisille, jotka tahtovat Jeesusta seurata.
Juha Heinilälle ja meille kaikille on Sana: ”Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.”(Rm.8:2) Ja ”..kun tiedämme, että meidän vanha ihmisemme on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, niin ettemme enää syntiä palvelisi.” (Rm.6:6).
Elämme syntisessä maailmassa ja ruumiissa. Teemme syntiä päivittäin tahtomattammekin, mutta emme viihdy synnissä. Jeesus rukoilee Isää: ”..että varjelisit heidät pahasta.” (Joh.17:15).
”Älä sydän pieni usko mitä vain.” Taisi olla ensimmäisiä esiintymisiäni, kun ryhmän mukana lauloin tuota pyhäkouluntarkastuksessa, eli pyhäkoulussa, jossa oli mukana työalasta vastaava pappi. Sieltä asti olen sen muistanut. Mahtaneeko tuo laulu enää kuulua opettettaviin asioihin pyhäkouluissa ja seurakunnan kerhoissa?
Kiitos Hannu hyvistä taisteluohjeista maailman viettelyksiä vastaan. Arjen tiimellyksessä painuvat hetkellisesti helposti pimentoon. Raitan lauleloa oli suloista kuulla. Kiitos Tuulalle.