Nyt kun otsikoissa on taas Lempäälän kiusaamistapaus, niin pari huomioonotettavaa asiaa koskien sitä ja tuhansia muita vastaavia tapauksia vl-liikkeen lähihistoriassa*.
Lempäälän kiusaamistapauksen selvittäminen olisi ensiarvoisen tärkeää varsinkin uhrin, hänen omaistensa ja tukijoittensa, kuin myös koko Lempäälän ry:n kannalta. Kaikki osapuolet hyötyisivät, että asiat selvitettäisiin ja sitä ei enää tarvitsisi spekuloida.
Mutta yhtä tärkeää olisi miettiä aivot kuumina vl-liikkeen piirissä sitä, että osataanko siellä selvittää oikein mitään asioita ilman henkimaailman sarvipäitä, ihan vain asiat asioina? Usein vl-soplakat kulkevat seuraavanlaista latua.
Joku sanoo totuuden tai jonkun eriävän mielipiteen jostakin asiasta.
Joku kertoo omasta todellisesta kokemuksestaan, joka ei ole liikkeelle eduksi.
Joku tavantallaaja oikaisee ”väärää” ihmistä hänen puheissaan, teoissaan tai käsityksissään.
Joku ihminen kokee tulleensa kiusatuksi uskonystävien taholta ja haluaa itselleen oikeutta.
—> Hänet halutaan vaientaa.
Tavallaan kaikki sellaiset asiat, mitkä mielletään yhteisön kannalta epäedullisiksi, mitkä sotivat, liikkeen normistoa, yksimielisyyden ja rakkauden ilmapiiriä vastaan tai illuusiota siitä, halutaan vaieta. Yksilö, joka aiheuttaa ”repimistä” halullaan keskustella jostakin asiasta tai puolustaa itseään kun on tullut väärin kohdelluksi, halutaan hiljaiseksi. Häntä syytetään uskovaisten vikomisesta, anteeksiantamattomuudesta, repimisestä, seurakunnan rakkauden rikkomisesta ja lopuksi kruununa: Jumalan valtakuntaa vastaan nousemisesta.
Kaikissa ihmisporukoissa kultapossukerhoista uskonyhteisöihin, tulee ihan varmasti eteen tilanteita, joita joudutaan selvittelemään ja varmasti useimmat asiat selviävät ihan järkiperäisen selvittelyn avulla, asiat asioina. Vl-liikkeessä raskauttavan asiana selvittelyssä on tuo yksimielisyyden trauma, jota liike on sairastanut vähintään 60-70-luvulta lähtien.
Kun et ole yksimielinen seurakunnan kanssa, olet joutunut uskossasi haaksirikkoon ja kyse voi olla ihan puhtaasti käytännönasiasta, kahvinkeittimen koosta, ostetaanko ry:lle uusi uuni vai ei tai sitten sanot ääneesi uskovaisten käyvän konserteissa. Eli liikkeestä puuttuu sellainen terve itsensä ilmaisun mahdollisuus. Yksimielisyyden illuusiota pidetään yllä vaikka henkisen hyvinvoinnin kustannuksella, jos sitten joku takanapäin tai mielessään jupiseekin jotain asiaa vastaan, hän voi pyytää jupinoitaan ja vääriä valvomisia anteeksi puolisoltaan tai joltakin uskonystävältään. Jos olet oikein uskomassa, et jupise mitään asiaa vastaan, mitä liikkeen piirissä tapahtuu ja jos jupiset, pyydät ne anteeksi tai muuten voit olla kohta ulkopuolella Jumalan valtakunnan ja sieltä ei noin vain sormia napsauttamalla tulla takaisin.
Tämän Lempäälän tapauksen yhteydessä moni on puhunut siitä, että juttu olisi pitänyt selvittää ry:llä, eikä tehdä asiasta julkista ja varsinkaan rikosilmoitusta. Näin on kyllä yritettykin, mutta tulokselta 100-0, jossa uhri on saanut otsaansa vainoharhaisen leiman ja jota hän ei voi luonnollisestikaan omalle kohdalleen hyväksyä. Ihmettelen jokaista kristittyä, joka voisi tällaisen asian hyväksyä hänen kohdalleen.
Minusta olisi parempi, että niin kauan kuin vl-liikkeessä vallitsee 70-luvun hoitokokousten selvittämisen malli, siellä ei selvitetä ainoatakaan asiaa, ei tulitikkuaskin kokoistakaan, muuten tulee romahduksia, lähes ruumiita tai jopa ruumiita, kuten on hirvittävällä murheella todettava. Joidenkin tällaisten selvittelyjen, neuvonpitojen, hoitokokousten – rakkaalla lapsella on monta nimeä – seuraamuksena on ollut itsemurha.
Eli jotain on mennyt näissä ikävissä tapauksissa pahasti pieleen, kun hoidettava ei olekaan saanut uskonystäviltään tarvittavaa apua ahdistukseensa. Näissä tapauksissa on vaikea jälkeenpäin mennä todistamaan hoitokokouksen yhteyttä itsemurhaan, mutta kuolleen läheiset ovat tienneet kertoa, että juuri hoitokokous ja siihen liittyvät asiat ovat uhria ahdistaneet. Muutaman tapauksen olen kuullut, jossa itsemurha on tapahtunut heti hoitokokouksen jälkeen tai seuraavana yönä. Ja päälle päätteeksi on kielletty omaisia tekemästä asiasta rikosilmoitusta.
Ole siis tietoinen armas lukijani, että jos liityt/teet parannuksen vl-liikkeeseen, sinne ei välttämättä lain koura ylety, siellä on yhteisön maine ja illuusio seurakunnan rakkaudesta tärkeämpi kuin yksilön terveys ja hyvinvointi ja siellä ei voi koskaan olla niin, että yksilö voisi olla oikeassa.
Mutta voit löytää sieltä myös maanpäällisen Onnelan. Varsinkin jos sinulla ei ole elämässäsi omia toiveita, tykkäät, että sinulle kerrotaan kaikki ne asiat, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, alistut mielelläsi synnytysrumbaan tai sinkkuuteen ja osallistut ahkerasti ja hymyssä suin ry:n talkootyöhön.
Liikkeen nurja puoli ja 70-luvun kurinpidollinen mentaliteetti voi tulla vastaan tosi yllättävästikin aivan kuin puun takaa ja silloin viedään miestä kuin ajopuuta kuohuvassa ja pelottavassa koskessa. Noh, voihan tuon kaiken ottaa vastaan suurena haasteenakin 🙂 Eipähän ole elämä tylsää 🙂
*Muokattu väärinkäsitysten välttämiseksi.
Komppaan Panun kommenttia edellä. Olen olettanut, että Herra Ojala operoi normaalin keskustelulogiikan sisällä ja siltä pohjalta tehnyt tulkintoja siitä, mitä hän tarkoittaa tai ei tarkoita. Niin tulen tekemään jatkossakin, kun en ole selvännäkijä.
Jos kerran Herra Ojalan esille ottama Paavali-kytkentä ei muka liity tähän Lempäälän tapaukseen mitenkään, niin mistä syystä hän kytkennän ylipäätään teki?
Tässä on tullut näkyviin, kuinka helppoa on moralisoida Niiden tekemisiä la siten vastaavalla tavalla syyllistää muita. Petrin ja Panunkin kirjoittelu on varsin epäkunnioittavaa sen sijaan, että olisi pyydetty kauniisti anteeksi.
Tartuin ihan asiallisesti siihen, mitä Vuokko esitti näkemyksiään Paavalista Korinttolaiskirjeessä, ei siinä pitäisi olla mitään epäloogista. En kai siihen mitään lupaa keneltäkään tarivitse. Se oli minun eksegeesiäni apostolin tekstistä. Paavali oli aivan selvä keskusteluun liittyvä sivupolku.
Jätetään jo tämä asia ja mielellään keskityttään ihan aiheeseen. Väärinkäsityksiä satuu puolin ja toisin.
jorma ojala:
Jorma, eikö kristityn kuulu aina olla heikkojen, köyhien ja sorrettujen puolella Jeesuksen opetusten mukaisesti?
Minusta me olemme keskustelleet itse asiasta koko ajan, mutta konkretisoidaan asia, niin ei tule näitä enemmän tai vähemmän yllättäviä väärinymmärryksiä.
Eli Lempäälän tapauksesta tai sen kaltaisista tapahtumista. Mielelläni lukisin Herra Ojalalta seikkaperäisen selvityksen hänen mielipiteistään Lempäälän tapahtumista. Ei siis tietenkään mistään partikulaareista, koska meillä ei ole kaikkia faktoja, mutta yleisellä tasolla. Lähden rohkeasti olettamuksesta, että me molemmat tuomitsemme jyrkästi kaikenlaisen henkisen ja hengellisen väkivallan. Tässä olemme varmaan samalla viivalla?
Oliko mielestäsi oikein, että uhri teki tutkintapyynnön? Jos hänen olisi pitänyt toimia jotenkin toisin, niin miten ja millä perusteella? Jos vain mitenkään viitsit, niin mielelläni lukisin, mitä sanottavaa sinulla on.
Hei te kaikki. Kävin lukemassa noit Paavalin kirjeitä enempikin ja totesin ikäväkseni, että sieltä löytyy hirveän paljon pohjaa vl-liikkeen toimintatavoille, JOIDENKA SEURAAMUKSENA ON PALJON PAHOINVOINTIA, romahduksia, mielenterveysongelmia, itsemurhayrityksiä ja jopa onnistuneita itsemurhia.
Minusta nuo Paavalin kirjeet eri seurakunnille, erinäisiin syntyneisiin konflikteihin ja tilanteisiin, pitäisi oikeasti tutkia siinä valossa, mihin tilanteisiin ne on annettu, eikä niin, että sieltä otettaisiin suoraan Paavalin mielipiteitä tai sanomisia omiksi malleiksi tämän päivän seurakuntiin.
Voi että kun joku jaksaisi tehdä sellaisen yhteenvedon asiasta nk. Kristuksen kirkkolain pohjalta. ”Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken…”
Tämä on homma, mikä mättää vl-liikkeessä ja asian selvittämisestä voisi olla suurtakin hyötyä vl-liikkeelle. Teologit huomio; tehkää vaikka oma aloitus asiasta! Please!!!
Yritin hieman jo aiemmin viitata, ettei mekaaninen raamatunlauseiden toistaminen tai toteuttaminen ole sen enempää oikein kuin hurskastakaan. Kukapa esimerkiksi vl-liikkeen sisällä on myynyt kaiken omaisuutensa ja lahjoittanut köyhille? Kuka on repinyt himoitsevan silmänsä irti?
Vl-liikkeessä mennään Kristuksen kirkkolain soveltamisessa pieleen jo synnin määrittelemisessä. Paavali ja kumppanit eivät liene ajatelleet veljen tekemällä synnillä hiusten värjäämiseen tai korvakoruihin rinnastettavia asioita.
Vuokon luettelemat hedelmät jo kertovat sen kuinka pahasti mennään pieleen, kun jumalalliset valtuudet otetaan omiin käsiin. Tuskin vl-liikkeen käytäntöjä millään eksegeesillä saadaan muuttumaan. Harhainen, eksklusiivinen seurakuntaoppi säteilee mädättävän vaikutuksensa koko liikkeen oppiin, käytäntöihin ja tulkintoihin.
Kiitos Panu, annoit hyvän vastauksen harvinaisen selkosanaisesti