Tarjoillaanko meille liian vahvaa ruokaa?

dav

 

Tämä kysymys heräsi monelle meistä matkalaista mieleen ihan konkreettisesti viime viikolla, kun olimme opintomatkalla Thaimaassa. Konkreettisuus tulee Thaimaan ruokakulttuurin moni-ilmeisestä makujen maailmasta. Koskaan ei tiennyt, polttaako suuta enemmän salaatti vai keitto. Täytyi vaan kokeilla ja ihmetellä jälkeenpäin tuntemuksia. Kuitenkin lähestulkoon aina kokemus oli positiivinen ja synnytti vilkasta keskustelua. Pystyimme murtamaan epäluuloja uutta ja vierasta kohtaan. Yhteinen ateriayhteys lähettien ja paikallisten ihmisten kanssa syvensi syntyneitä ihmissuhteita. Merkkinä syntyneistä suhteista oli luottamuksen ilmapiirin kasvu. Vieras ja tuntematon oli helpompi kohdata, kun seurana oli toisia ihmisiä. Neuvonta ja opastus meille uusille Aasian-kävijöille olikin tarpeen.

Vaikka ruokakulttuurissa olimme vasta-alkajia, meidän oletettiin olevan konkareita kristittynä elämisessä. Olimmehan syöneet vahvaa Sanan ruisleipää sukupolvien ajan täällä koti-Suomessa. Pienen kirkon lattialla istuessa mietin, onkohan Sanan ruisleivässä ollut sittenkään kaikki kohdallaan. Jo kysymys sinänsä on haastava. Jossain määrin se tuntui niin haastavalta, että monimutkainen järjellä ajattelu ei antanut vastauksia. Täytyi sitten ottaa sydän ja sielu mukaan pohdiskeluun. Tämäkään ei tuntunut riittävän. Mikä nyt neuvoksi tässä Jaakobinpainissa?

Vastaus oli lopulta yksinkertainen. Se oli siinä ihan silmien edessä. Ei Sanassa ole mitään ihmeteltävää vaan siinä, miten se otetaan vastaan ja miten sen sanomaa toteutetaan käytännön elämässä. Yksinkertainen uskon vastaanottaminen ja armossa eläminen versus monimutkaiset teologiset tulkinnat ja pohdiskelut. Kaikki se mieltä ja uskoa hämmentävä monimutkaisuus estää näkemästä olennaisen. Toinen toistemme siunaamisen ja rukouksen voima sekä Raamatun lukeminen yksin ja yhdessä onkin todellista ruisleipää. Tähän ei tarvita komiteoita eikä mietintöjä, miten se tulisi tehdä. Tarvitaan vain toinen ihminen lähelle, jota rakastaa kokonaisena Jumalan luomana olentona. Jumala kyllä sitten hoitaa oman osuutensa ja antaa vielä paljon enemmän kuin osaamme edes odottaa.

Jumala hoitaa meitä yksin ja yhdessä kunhan vain annamme Hänelle siihen tilaisuuden. Jumala käyttää ja johdattaa meitä sellaisella tavalla, että pitkään ruisleipää syöneenä ei voi kuin jälkeenpäin ihmetellä, mitä tapahtui. Meille on annettu kädet, joilla voimme siunata ihmisiä, vaikka yhteinen kieli puuttuu. Voimme laittaa kädet siunattavan päälle jumalanpalveluksen jälkeen ja antaa Sanan ruisleivän hoitaa tässä tilanteessa. Käsillä voimme siunata vanhoja, nuoria ja äidin rintaa imevää pikkulasta. Voimme siunata uskon polulla ensi askelia ottavaa ihmistä ja sairasta vanhusta.

”Vaikka vaellus on vaivaista, minä vielä jaksan toivoa; olen kahden maan kansalainen” (Jaakko Löytty & Kaija Pispa).  Jyrkän, mutkikkaan ja liukkaan polun kulkeminen tuntuu keveältä, kun matkakumppanina on toinen ihminen. Kun tietää ja toivoo, että polun päässä on jotain sellaista, mitä ei voi omin ansion saavuttaa. Sieltä löytyy Hän, joka oli alussa ja on myös lopussa.

Teksti ja kuvat: Juha Taanila, Suomen Lähetysseuran seurakuntayhteyksien koordinaattori

 

  1. Ymmärsinkö oikein, että kaikki uutisessa kerrottu liittyy Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntavaalimainontaan? Tällä tavallako halutaan etsiä ihmisiä tekemään kirkosta itsekunkin oman näköiseksi ja mainosten aatemaailmako on se, minkä näköiseksi kirkkoa tulisi muuttaa? Mihin unohtui Raamatun Jeesus, kirkon/seurakunnan pää, joka sanoi, että olkaa minun seuraajiani. Ei Usko Luttisen tai jonkun muun (Putous)hahmon seuraajia.

    Ovatko tulevat seurakuntavaalit jonkinlaista pelleilyä?

  2. Eihän se nyt pelleilyä ole. Sehän on liennytystä! Kun jokaisella on omat hiekkalelut, ei tarvitse kadehtia toiselta mitään ja näin omatunto saadaan ihan rauhalliseksi. Usko on nykyään kuin vanha kenkä. Käytössä muovautunut käyttäjälleen mukavaksi.

  3. Minsta tämä animaatiosarja onnistuu demonstroimaan osuvasti kirkkomme perusongelman: yritetään puhua kaikille yhtaikaa, jolloin ei varsinaisesti puhutella ketään.

    Kirkosta vieraantuneille taviksille sarja näyttäytynee lässytyksenä, joka yrittää olla osuva ja trendikäs olematta sitä oikeasti. Perinteitä kunnioittavat seurakunta-aktiivit taas saattavat kokea tulevansa pilkatuiksi. Itse koen, että sarja yrittää olla tasapuolinen, mutta kallistuu – ehkä huomaamattaan – suosimaan enemmän liberaaleja ajatusmalleja. Tämä johtunee siitä, että käsikirjoittajat ovat siinä määrin liberaaleja, etteivät onnistu satirisoimaan omaa viiteryhmäänsä yhtä terävästi kuin konservatiiveja.

    Pahinta on, että tällaisessa kärjistyksiin perustuvassa tyylilajissa keskitien kulkijat jäävät eniten paitsioon, jolloin sarja on omiaan vahvistamaan vastakkainasettelua kirkon sisällä. Tämä ei kai ole vaalien tarkoitus?

    • ” Itse koen, että sarja yrittää olla tasapuolinen, mutta kallistuu – ehkä huomaamattaan – suosimaan enemmän liberaaleja ajatusmalleja. ” Jaakko Paakkanen

      Minulle tuli aivan samanlainen kokemus heti videot katsottuani, mutta en viitsinyt kirjoittaa sitä kommenttiini heti. Mutta nyt kun joku toinenkin kokee samoin, niin ehkäpä meitä samoin kokevia on enemmänkin.

Missioblogi
Missioblogihttps://felm.suomenlahetysseura.fi/
Missioblogi on moniääninen blogi, josta voit lukea kuulumisia kirkosta ja lähetystyöstä eri puolilta maailmaa. Sen kirjoittajat ovat Suomen Lähetysseuran tai sen yhteistyökumppanien työntekijöitä, jotka tuovat terveisiä etelän kasvavista kirkoista, ilonaiheista, ongelmista ja teologisesta keskustelusta sekä uskon, toivon ja rakkauden työstä kehittyvissä maissa. Tuoreimman Missioblogin on kirjoittanut Suomen Lähetysseuran kansainvälisen työn johtaja Tero Norjanen.