Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa. (Gal. 3:26-28 / FB38)
Miten sinä ymmärrät tasa-arvon?
Ymmärrän tasa-arvon niin, että ei tarvitse kastaa mihinkään.
Mutta on hyvä jos kääntyy pois huonoilta teiltänsä, oman itsensä ja lähimmäisten tähden.
Kiitos kommentista, Tarja. Kastamaton ei kuulu kirkkoon. Huonoilla teillä oleva voi saada rangaistuksen. Laki on sama meille kaikille.
Kaikille kuuluva ihmisarvo koskee niitäkin, joita ei ole kastettu kristityiksi.
Hyvä kommentti, kiitos Martti Pentti.
Näin on. Jumalan kuva.
Juha Heinilä, taidat rajoittaa tasa-arvon vain heihin, joiden katsot kuuluvan oman käsityksesi mukaiseen kristilliseen seurakuntaan. Tämän vaikutelman saa lukiessa kommenttejasi.
En pidä siitä, että yritetään lukea toisten ajatuksia. Mikään järkevä keskustelu ei ole mahdollinen ellei voida luottaa siihen, että vastapuoli tarkoittaa mitä sanoo.
Olen Yrjö Sahaman kanssa samaa mieltä. Tämä on vaarallinen tie. Et ajattele sitä mitä sanot.
Martti Pentti, olet tulkinnut väärin minua. Jos teet avauksen, niin voidaan ottaa näkökulmaksi työelämä, perhe tai muu tärkeä elämän osa-alue.
Kiitos Kosti ja Yrjö kommentista. Toisten ajatuksia on mahdotonta tietää. Monesti luulo korvaa tiedon.
”En pidä siitä, että yritetään lukea toisten ajatuksia.” Mitäpä muutakaan keskustelu on kuin toistemme ajatusten lukemista? Päättelin Juha Heinilän tasa-arvoajattelun rajoitukset hänen lainaamistaan Raamatun jakeista, joissa viitataan vain seurakunnan jäsenten yhtäläiseen arvoon. Löytyyhän Jeesuksen opetuksista laajempiakin näkökulmia. ”Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?”
Martti Pentti, kiitos hyvästä Raamatunpaikasta. Hienoa tuot esiin uuden näkökulman.
Lahjaksi vanhurskaus.
Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
(Room. 3:21-24 / FB38)
Kristuksen ruumis.
Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
(1. Kor. 12:27-28)
Kiitos Jumalalle! että meidät on vanhurskautettu,sovitettu ja lunastettu. Olemme armahdettuja syntisiä aamen, kiitos Juha hyvästä kommentista.
Kiitos Tero! Armahdettuja syntisiä — olemme autuaita.
Hienoa kun pääsit kommentoimaan.
Siunattua messua ja hyvää jumalanpalvelusta kaikille, jotka menevät tänään kristilliseen seurakuntaan.
Tuossa Raamatun kohdassa, joka alussa mainittiin, puhutaan tasa-arvoisuudesta pelastuksen suhteen.
Uudesta testamentista löytyy heti muistaakseni viisi kohtaa, joissa mainitaan, että naisen tulee olla miehelleen alamainen.
Erityisesti Ef.5 vertaa miestä Kristukseen ja vaimoa seurakuntaan. Voiko joku väittää, että Kristus ja SRK ovat keskenään tasa-arvoisia. Eikös seurakunnan tule aina olla Kristukselle alamainen.
Raamattua tulee lukea kokonaisuutena, ei pilkkoen ja vain sieltä täältä.
Kysymys on kefale struktuurista. Ei siinä mitään ongelmaa ole. Kyseinen kohta ei liity tasa-arvoon mitenkään.
Kiitos Juha hyvästä kommentista. Itse näen tasa-arvon meidän ihmisten välillä.
Avioliitossa aviopuolisoiden välillä on tasa-arvo, miehenä en voi vaimoltani vaatia olla alamainen.
Jumala on aina meidän yläpuolella.
Sami, kiitos hyvästä kommentista. Niin –. Tärkeintä on miten avioliitossa toimimme. Tulee ongelmia, jos aviopuolisot eivät pysty tekemään yksimielisiä päätöksiä.
Nykyisessä tasa-arvo keskustelussa on menneet puurot ja vellit jo aika pahasti sekaisin… Kumpi on tärkeämpi kuningas vai kuningatar? Eikö kumpikin ole yhtä tärkeä, vaikka heillä on eri tehtävät? Jos kuninkaan pitäisi hoitaa kuningattaren rooli ja toisinpäin, niin kuinka se onnistuu, jos tehtävät vaatii kuninkaan ja kuningattaren erityisyyttä?
Juuri tämän erityisyyden merkitystä on pyritty hävittämään yhteiskunnassa ja samalla ammutaan omaan jalkaan. Miehen ja naisen roolit esim. on jo pahasti rappiolla.
Kun katsoo luontoa, niin esim. Sukupuoliroolit ovat hyvin merkityksellisiä, mutta me ihmiset olemme niin viisaita, että yritämme muuttaa kaikki luonnon lait ja merkitykset… No olkoon, jätän vuodatukset tähän ja surullisena katson kuinka ihminen hallitsee toistaan omaksi turmiokseen…
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Näin varmaan on. Tosin rasa-arvoinen asema ei pakosta tarkoita roolien häivyttämistä.
”Te olette Kristuksen ruumis,” siis yksi ruumis.
Miten te selitätte Kristuksen ruumiin kolmiyhteisen olemuksen? Missä Isä on ?
Jeesus sanoo, että valtakunta on teidän sisäpuolella ja ulkopuolella, mutta te ette näe sitä.
Kun Jeesus sanoo menevänsä valmistamaan teille sijaa, niin tarkoittiko hän, että hän menee itsensä sisäpuolelle, vai ulkopuolelle?
Jos te olette Kristuksen ruumis, onko valtakunta silloin Kristuksen sisäpuolella, eikä teidän sisäpuolella, kuten Jeesus sanoi?
Missä on Isän valtakunta, ei kai se voi olla pojan sisäpuolella ? Sen täytyy olla ulkopuolella.
Tarja, tutustu kristinuskoon, niin nuppis klaaraantuu, nyt se on sekamelska. En vastaa noin helpoihin kysymyksiin, joihin lapsikin osaa vastata, oli sitten juutalainen tai kreikkalainen.
Sami Paajanen
Nimenomaan, juuri siihen yritän tutustua, mutta teistä ei ole lapselle opettajaksi.
Tarja, kysy joltakin rabbilta, hän ei osaa vastata.
Sami Paajanen
Ei varmaankaan, mutta sinun pitäisi osata, kysymyksethän olivat ihan helppoja sinulle. Mutta sinä osaat vain haukkua minua ja minun takia juutalaisia.
Ja sitten vielä sanovat, ettei antisemitismi ole kristillisä peruskauraa. Sinä olet hyvä Todistus siitä, että kyllä se on.
Tarja, sinä haukut täällä mennen tullen, kun paatunut juutalainen. Juutalaiset ovat aina vihanneet kristittyjä, varsinkin ultrajuutalaiset. Ja tätä parjaamista jatkat.
”Juutalaiset ovat aina vihanneet kristittyjä, varsinkin ultrajuutalaiset.” Tuollaiset yleistykset ovat asiattomia ja pahansuopia. Väitteet, joissa on ’kaikki’ ja ’aina’, ovat yleensä valhetta.
Martti, juuri näin.
Sami Paajanen
Sinä valehtelet taas. Se on kristillinen oppi, että juutalaisista saa myös valehdella. Mutta se ei ole minun synti, eikä heidän synti, se on sinun synti.
Jos minä kirjoitan kristillistä rasismua vastaan, sen ei pitäisi aiheuttaa paheksuntaa, onhan asia täysin oikea.
Tarja lue Raamattua, niin näet miten mm. juutalaiset kohtelivat Jeesusta, olet samassa jatkumossa.