Jeesus poistui maan päältä takaisin taivaaseen hyvin pienen saattajajoukon todistaessa tapahtumaa. Tuolloin hän lupasi seuraajilleen ”voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin”(Apt1.8). Millaisesta voimasta oikein on kyse? Onko Jumalan henkeä tarjolla myös nykyään eläville kristityille? Mitä Raamattu kertoo Jumalan ylivertaisesta voimasta?
Jumalan henki mainitaan jo toisessa jakeessa. Maapallon ollessa vielä täysin elotonta materiaa ”Jumalan henki liikkui vetten yllä”. Sama voima yhdistetään jatkossakin jonkin tuottamiseen, esimerkiksi Psalmissa104:30: ”Kun lähetät henkesi, se luo uutta elämää”.
Jumalan yliluonnollista henkeä saivat jo muinaiset Jehovan palvelijat. Hengen saaminen oli merkki Kaikkivaltiaan suosiosta, ja sen menettämistä pelättiin: ”Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.”(Ps51:11) Raamattua kirjoittaessaan Daavid tunnusti, etteivät hänen viisaat sanansa olleet vain oman kynän terävyyttä: ”Herran henki puhuu minun kauttani.”(2.Sam23:2)
Raamatun kreikkalaisella puolella Jumalan henkeen liitetään aivan uusia piirteitä – ja KR92 antaa pyhälle hengelle isot alkukirjaimet. Maapallon asukkaille paljastetaan, että jotkut tulevat seuraamaan Jumalan Poikaa taivaaseen. Jeesus sanoi juutalaiselle hallitusmiehelle, että lihaa ja verta olevan olemuksen täytyy muuttua taivaskelpoiseksi, ”syntyä uudesti”. Tarvitaan kasteveden lisäksi Jumalan henkeä:” Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan”(Joh3:3-5).
Uudessa Testamentissa Jumalan henkeä käytetään siis kastemateriaalina – veden ohella. Johannes Kastajan sanoin ”Minä kastan teidät vedellä… Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.”(Mat3:11)
Ensimmäiset Jeesuksen seuraajat saivat todistaa Jumalan voiman yli-inhimillisiä seurauksia kristillisen seurakunnan syntymähelluntaina. Jerusalemissa olleet ulkomaalaiset ”kysyivät ihmeissään: ’Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?’”(Apt 2:7-10) Lähetystyön alussa ei siis kielikursseja tarvittu. Jumalalta peräisin oleva voima kun latasi vieraiden kielten sanaston ja kieliopin. Myös muut hengen ihmelahjat toimivat, ihmisiä parani yliluonnollisen voiman vaikutuksesta.
Me kaikki tunnemme auringon kypsyttävän voiman. Mutta tiesitkö, että myös Jumalan henki tuottaa oman hedelmänsä? Ja miten erinomainen onkaan sen laatu: ”Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus”(Gal5:22). Tällaiseen kypsymisprosessiin Jeesus seuraajiaan Isänsä voimalla vie, asuipa meissä sitten millainen ärräpurri tahansa.
Raamattu kertoo sitten myös jotakin hyvin vakavoittavaa Jumalan hengestä. Seuraava Vapahtajamme toteamus saa kristityn erityisen mietteliääksi: ”Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.”(Mat12:32) Ananias ja Safira saivat sen kokea seuraamukset Apostolien tekojen 4. luvun kertomuksessa.
”Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?”, kysyi apostoli Pietari. Sanktiona tällaisesta petoksesta oli välitön elämänlahjan menetys.
Jumalan hengen ymmärtäminen persoonana on osa kolminaisuusopetusta, jonka valtaenemmistö Raamattuun tukeutuvista uskonnollisista yhteisöistä allekirjoittaa. Onko sinun käsityksesi mukaan Jumalan voima myös persoona? Mitä lahjoja Jumalan henki antaa kristitylle nykyään? Entä miten sinä ymmärrät pilkan Jumalan henkeä vastaan?
Uuden testamentin Pyhä henki esiintyy kreikan kielessä muodossa,joka annetan myös kun puhutaan vaikkapa jostain ihmisestä Barbara Thiering onkin sitä mieltä, että kyseessä on erästä essealaista tarkoittava peitenimi.
Millaiseen kielelliseen piirteeseen Barbara Thiering mahtaa johtopäätöksensä perustaa? Ei kai vain johonkin numerosymboliikkaan?
Ei, Pyhän Hengen käyttö kreikassa persoonana on havaittu ihan tavallistenkin eksegeettien pirissä. Luukas puhuu Hengestä kuin kaveristan jonka kanssa on matkoilla…
Thiering: ”A ”Spirit” was the third priest, representing the third in the heavenly hierarchy. In this role the priest ministered to the ascetics related to the Essenes, the Therapeutae, whose meetings were characterised by ecstatic behaviour said to be spiritually inspired (Philo, Contemp.Life, 83-90). The Holy Spirit, in the form to pneuma to hagion in Greek, was this priest in another function, that of an abbot. Other forms of the term, such as pneuma hagion, refer to other men in their relation to the abbot.”
Itse asiassa jokainen kolminaisuusoppinut tulkitsee Jumalan hengen persoonaksi, kuten näyttää tekevän myös tämä BT.
Raamatun kieli on varsin monipuolista personoiden moniakin asioita, jotka ovat kaukana todellisesta persoonasta. Synti tai kuolema eivät ole persoonia, vaikka Raamattu kertookin niiden kuninkaallisesta hallitsemisesta. Maa laulaa, viisaudella on lapsia jne
Mielestäni yksikin kohta riittää osoittamaan, ettei Jumalalta lähtöisin oleva voima ole persoona. Tässä kaksi.
Raamattu puhuu ”kasteesta Pyhällä Hengellä”. Herää kysymys: voitaisiinko edes ajatella Jeesuksella kastamista?
Ensimmäisenä helluntaina ”He tulivat täyteen Pyhää Henkeä”, mistä kerrotaan edelleen: ”tulenlieskoja,kuin kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat itse kunkin päälle.”(Apt2:3,4) Herää kysymys: voiko persoona, esimerkiksi Jeesus, jakaantua useaksi tulenliekiksi?
Mikä on Seppo sinun oma näkemyksesi: onko Jumalan henki Raamatussa persoona vai ei?
Jeesus kastaa häneen uskovia ja Pyhän Hengen kastetta odottavia, kuten tapahtui mm. 1. helluntaina, samarialaisille uskon ja vesikasteen vastaanottaneille myöhemmin apostolien (Pietari ja Johannes) kätten päälle panemisen kautta ja mm. K/Corneliuksen kodissa kesken Pietarin puheen täytenä yllätyksenä Pietarille. Pyhän Hengen kasteeseen liittyy Raamatun kuvauksissa yleensä kielillä puhuminen ja Jumalan ylistäminen tai ennustaminen. Samaa esiintyy nykyäänkin heille jotka rukoilevat ja odottavat uskossa Jeesuksen Pyhän Hengen kastetta.
Hengen jakamia armolahjoja Paavali luettelee 9 erilaista Korinttolaiskirjeessä ja kehottaa niitä tavoittelemaan ja pyrkimään saamaan runsaasti. Paavali opettaa myös kielillä puhumisesta, joka ei ole kenenkään läsnäolijan ymmärtämää kieltä ja kehottaa rukoilemaan tulkitsemisen armolahjaa, jolloin nämä kaksi lahjaa yhdessä tulevat osaksi opetusta tilaisuudessa, jossa on paikalla ulkopuolisia ja epäuskoisia.
Jos ei usko Jumalan sanan lupauksiin Pyhästä Hengestä eikä ole saanut siitä asianmukaista opetusta , niin ei yleensä näitä voi kokea. Joskus Jeesus voi pysäyttää tosin vastustajankin, kuten aikanaan Saulin, josta hän teki Paavalin osoittamalla voimansa erilaisin hengellisin ilmiöin.
Sanonta: ”…osoittamalla voimansa erilaisin hengellisin ilmiöin.” jäi ainakin minulle kovin hämäräksi. Mitähän nuo hengelliset ilmiöt olivat?
Olemme ensimmäisen helluntain tapahtumista samaa mieltä: Jumalan hengellä kastettiin ja kielillä puhuttiin. Nuo kielet olivat selkeästi kuulijoiden ymmärrettävissä, kuten asiayhteys osoittaa. Vai?
Nykyiseen kieleillä puhumiseen suhtaudun suurella varauksella, kuten varmasti tiedätkin. Kuinka usein nykyisin kielet palvelevat ymmärrystä? Eikö hyvin usein uskonnollisissa tilaisuuksissa puhuta läsnäolijoille käsittämättömyyksiä? Voisiko maailmankaikkeuden suurin voima, Jumalan henki, olla tuollaisen menon takana? Raamatun ohjeistushan oli – silloin kun kielten lahjaa Jumalan henki antoi- se, että ”ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti.”(1.Ko14:28)
Jos noudatetaan Paavalin ohjetta ja rukoillaan sekä kielillä puhumisen että selittämisen lahjaa, niin syntyy hyödyllistä opetusta näiden kahden lahjan käytön tuloksena. Paavali nosti nämä kaksi lahjaa samalle tasolle kuin profetoimisen, joka oli hänen hengellisen työnsä lähtökohta, kun hänelle ilmoitettiin Hengen vaikutuksesta evankeliumin julistamisen tehtävä. Häntä Henki myös johdatti profeetallisesti tulevaisuus tietäen eri paikkoihin ja eri tilanteissa.
Aivotutkimuksen mukaan kielillä puhuminen vaikuttaa aivon suurta lohkoa rauhoittaen ja siis antaen lepoa ja rauhaa. Paavali itse kertoi puhuvansa eniten kielillä ja soisi kaikkien puhuvan kielillä ja toisaalta seurakuntaan lisää erityisesti kielien selittämisen armolahjaa opetustarkoitukseen. On siis ihmiselle käsittämätöntä kieltä, jota Henki voi panna ihmisen puhumaan eikä ketään sen ymmärtäjää ole paikalla. Siksi Paavali kehotti kokoustilanteissa käyttämään vain kahta lahjaa yhdessä, varsinkin jos paikalla on epäuskoisia tai ulkopuolisia.
Itselläni on kokemusta kielillä puhumisesta (v. 1979-) ja kielien selittämisestä eli kahdesta Paavalin mukaan tärkeästä yhdessä käytettävästä lahjasta eli Hengen jakamasta lahjasta. Kaksi vuotta tutkin ja haastattelin aikanaan kielillä puhumisen lahjan saaneita ja siitä aitoja ensikäden havaintoja tehneitä ennen kuin rohkaistuin sitä anomaan ja ymmärsin sen merkityksen.
”Henki jakaa” armolahjoja anovalle. ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa.” ”Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. ”Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajiani …”.
Rauli.
Olen saanut olla Pyhän Hengen johdatuksesta ja kehottamana ja kätten päälle panemisen kautta Jumalan lähettämänä välikappaleena Pyhän Hengen kasteessa. Kaste tapahtui kesken Vuorisen puheen suuressa nuorisotapahtumassa Heinolan Heinäsaaressa.. Hetki aiemmin viereeni istumaan tullut henkilö sai Pyhän Hengen kasteen, kun olin saanut kehotuksen puhua hänelle sanoilla, jotka sain Pyhän Hengen johdatuksesta sisältäen jopa tiedon sanojen armolahjaa (tietoa, jota en ennakolta tiennyt täysin tuntemattomasta henkilöstä.
Kokemukseni vuodelta 1978 ja koko tapahtumasarja muistuttaa monilta osin Pietarin kokemaa johdatusta Corneliuksen kotiin ja siellä tapahtunutta 1. Pyhän Hengen kastetta pakanoille pakanakodissa. Luterilainen käsitykseni muuttui ratkaisevasti Pyhän Hengen kastekokemuksesta johdatettuna nuorten tapahtumaan kolmasti kehotettuna ja vastentahtoisesti menneenä. Pietarin käsitys Corneliuksen kodissa muuttui pakanoiden evankelioinnin suhteen ja koko pakanalähetyksen ovi aukeni tuon tapahtumasarjan seurauksena pakanakoteihin.
Kokemuksesi on varmasti aito. Kuten ovat monet muutkin omin korvin kuulemani vastaavat. Mutta eiväthän ne kai sentään Raamatun sanan ohitse mene?
Oletko koskaan pohtinut sitä, miksi noita ihmelahoja niin kovin harvoin esiintyi Kaikkivaltiaan uskollisten palvelijoiden keskuudessa? Ja miksi ne Raamatussa pääsääntöisesti liittyvät kristillisen seurakunnan varhaislapsuuteen? Miksi Jeesuksen ei tarvinnut puhua kielillä, vaikka takuulla sellainen olisi häneltä onnistunut?
Rauli.
Jeesuksella oli täysi Pyhän Hengen voima käytössään ja Jumalan voimaa jaettavaksi muillekin, kuten hän teki mm. opetuslapsilleen lähettäessään heitä kaksittain liikkeelle. Hänestä lähti voimaa ja ihmiset paranivat jopa viitan liepeeseen koskemalla. Hän tarvinnut lisärohkaisua eikä uskonvahvistusta Hengen vaikutuksesta. Kielillä puhuminen on lähinnä yksilöä rakentava lahja. Paavali oli kovassa hengellisessä sodassa monesti aika yksin ja siksi hän tarvitsi kielillä puhumista paljon.
Mistä syystä Jeesus antoi opetuslapsilleen Hengen armolahjoja, kun hän lähetti heitä kaksittain? Voisiko syynä olla, että kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi? Saul oli kirjaimen kuolettama, ennen kuin koki Hengen voimaa ja alkoi julistaa vahvasti Hengessä vaeltamisesta ja hänestä tuli Paavali Hengessä kutsuttu apostoli. Rauli rukoilen, että sinäkin voisit kokea tuon Hengessä uudistumisen kirjanviisaudesta elävän Jumalan tuntemiseen ja Pyhän Hengen tuntemiseen.
On huomionarvoista, että rukoilet puolestani. Niin minäkin sinun. Asenteesi on kohdallaan, tuolla tavoinhan meitä Raamatussa opastetaan.
Pohdit aiheellisesti kysymystä ”Mistä syystä Jeesus antoi opetuslapsilleen Hengen armolahjoja, kun hän lähetti heitä kaksittain?”
Oletko pannut merkille, että nuo Jeesuksen tuolloin antamat armolahjat olivat laadullisesti jotakin aivan muuta kuin mitä nykyisin kristityille annetaan. Vai mitä ajattelet ohjeistuksesta ”parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita”?(Mat10:8)
Sairaiden parantamisia on kyllä yritetty, hyvin vaihtelevalla menestyksellä, mutta kuolleiden herättäminen taitaa hurjimmissakin tarinoissa loistaa poissaolollaan.
Oletko ajatellut, miten juutalaiset suhtautuivat nasaretilaisen puusepän opillisiin seuraajiin, jotka hekin olivat tuota vanhaa lakiliittokansaa? Jeesuksen seuraajilla täytyi siksi olla jotakin näyttöä siitä, että Kaikkivaltiaan suosio oli siirtymässä etnisiltä juutalaisilta ”valitulle suvulle, kuninkaalliselle papistolle, pyhälle heimolle, Jumalan omalle kansalle”. eli ”Jumalan Israelille”(1.Piet2:9;Gal6:16)
Kun Jeesus kertoo seuraajistaan lopun aikana(Mat24,Lu21 ja Mark13), hän ei sanallakaan viittaa Jumalan hengen ihmelahjoihin. Hän kertoo seuraajiensa tuntomerkin olevan ”hyvän uutisen saarnaaminen”(Mat 24:14) Voimateot Jeesus yhdistää varsin tylysti ihan johonkin muuhun toimintaan, nimittäin ”laittomuuteen”.(Mat24:24;7:22)
Aika vakavoittavaa, eikö totta?
Rauli
Kuinka innokkaasti ja pitkään sekä moneen kertaan anotaan parantamisen armolahjoja ja uskon voiman armolahjaa sekä tiedon sanojen armolahjaa, jotka yhdessä ovat merkittäviä paranemisihmeiden tapahtumiseen. Kun armolahjat on kytkettynä Sanan opetukseen ne vaikuttavat Sanan kuulijoiden haluun ja intoon kuunnella sanaa ja kasvaa uskossa ja totuudessa.
Luukas 11:(1-)5-13 Jeesus opettaa Pyhän Hengen anomista Isältä, joka antaa parhaita armolahjoja lapsille, jotka rukoilevat, anovat ja etsivät sekä kolkuttavat lannistusmatta Pyhää Henkeä. Jos uskot Sanaan, niin uskot tämänkin Jeesuksen rukousopetuksen. Usko elämän ensi vuosina tuli minulle muutama ihminen seuraavalla viikolla kertomaan, että he paranivat rukousteni aikana. Nyt eläkkeellä ollessani ja työkiireiden helpotuttua olen rukoilemassa uutta voimaa ja uudelleen armoa Jeesukselta, että hän antaisi Pyhää Henkeä taivaasta voimaksi paranemisihmeidenkin osalta.
Merkkejä ja ensikokemuksia minulle uusista Hengen jakamista lahjoista olen saanut kokea parin vuoden aikana ja vanhojen lahjojen osalta uudistumista. Kunnia Jumalalle!
Rauli, minun käsitykseni mukaan VT:n kodesh ruach ei ole persoona vaan tämä ’puhdas tuuli’ tarkoittaa elämä henkeä tai elämävoimaa, jonka jo muinaiskansat osasivat yhdistää hengitykseen ja siten tietoisesti tai tietämättään happeen.
UT:n hagia pneuma esiintynee ainakin kahdessa eri diskurssissa,edustamassa samaa kuin Vt:n veden päällä leijunut ’henki’ ja toisaalta edustamassa Thieringin kuvamaana ns. pesher nimenä essealaista pappia.
Kiitos vastauksestasi.
Nyt olisi mielenkiintoista pohdiskella myös toisenlaisia näkemyksiä. Jospa joku kertoisi Raamatun tekstiin perustuvia syitä sille erityisen pyhänä pidetylle uskonkappaleelle, että Jeesuksen lupaama voima on persoona.
Taas jehovantodistajan yritys ”keskustella”. Tämä jehovantodistaja luo omat raamit, johon täytyisi ”vastailla”. Ja kun jehovantodistaja ”tietää”, jo ennalta, että vastataan ”väärin”, jehovantodistajalla on uskomaton tilaisuus todistaa vastaukset vääriksi!
Älkää hyvät ihmiset edes vaivautuko ”keskustelemaan”! Täysin tarkoitushakuista jehovantodistajien propagandaa…
Ei Vartiotorniseuralla, eikä jehovantodistajien yhteisöllä ole mitään tekemistä kristittyjen kanssa. Näin he itsekin lahokirjallisuudessaan korostavat!
Kiitos Kimmo kommentistasi, jonka osoite jäi nyt minulle hiukan hämärän peittoon. Mutta eihän pieni ihminen kaikkea voi ymmärtää.
Hienoa tietysti olisi, jos sinulla Kimmo olisi jotakin antia myös itse keskustelumme aihepiiriin. Tervetuloa mukaan!
Rauli
Minäkin koen hieman tarpeettoman ryhtyä inttämään siitä onko Pyhä Henki persoona ja kolmiyhteinen käsite totta. Monet taitavat tietää tämän ongelman tulkintaerot ja välttävät ehkä turhaa väittelyä. Itse menin Pyhän Hengen olemukseen ja käsitteeseen. Jos käyttäisin minulle rakkaita tietoteknisiä vertauksia aiheesta Jumala, Isä, Jeesus. Pyhä Henki, ihminen niin voisin kirjoittaa muutaman kymmenen sivun tekstin aika helposti, mutta nyt ei ole siihen aikaa. Rauli sinusta näkyy Hengen hedelmä rakentavasti keskustelevana.
Voi kun Hengen armolahjat tekisivät eläväksi julistuksen Jeesuksesta. Olet varmaankin kuullut, että karismaattisuus leviää maailmalla nopeimmin ja siihen syynä on Hengen jakamat armolahjat sekä Jeesuksen Pyhän Hengen kasteen voiman antava vaikutus. Jeesus lupasi Pyhän Hengen kasteen opetuslapsilleen ja vielä Paavali Efesossa kohtasi noin 12 vedellä kastettua ja uskovaa opetuslasta, jotka olivat kastetut Johannes Kastajan kasteella, mutta eivät olleet kuulleetkaan Pyhästä Hengestä. Saatuaan opetusta he ottivat vastaan kasteen (tarkoittaa tässä Pyhän Hengen kastetta) ja kätten päälle panemisen kautta he saivat Pyhän Hengen kasteen, puhuivat kielillä ja ennustivat. Johannes Kastajan kasteen jälkeen tuli Jeesus kastajana Pyhällä hengellä, kuten Johannes ilmoitti ja näin kävi Efesossa.
Olen kanssasi Risto samaa mieltä väittelyn turhuudesta, ja niinhän se on Raamattukin. Tässäkin keskustelussa olemme kuitenkin esittäneet omaamiamme näkemyksiä, mutta en tunne millään tavoin kiistelyn makua sinun kommenteissasi. Noin sinä olet asian oppinut, ja sitä kunnioitan. Vaikka en ole kaikesta samaa mieltä.
Pyhän hengen pilkasta mainitsin tuolla aiemmin. Eikös olekin erikoista, että sellaisen seuraamukset Raamattu mainitsee peruuttamattomiksi. Myös muutama muukin Jumalan henkeä koskeva raamatullinen info tulee aiheesta mieleeni. Kenties sinulla Risto – ja muillakin – on näkemys/selitys asiaan.
Johanneksen 17:3 korostaa vain kahden persoonan tuntemusta avaimena ikuiseen elämään: ”Ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.” On mielenkiintoista, ettei Kristus puhu pyhästä hengestä tässä kohden mitään. Miksi?
Toisena kohtana sitten vaikkapa Stefanuksen kivittämistilanne. Sitä kuvaillaan Raamatussa seuraavasti: ”Mutta Pyhää Henkeä täynnä Stefanos nosti katseensa taivasta kohti ja näki Jumalan kirkkauden ja Jeesuksen, joka seisoi Jumalan oikealla puolella.”(Apt7:55,56) Huomaatko taas jotakin mielenkiintoista? Stefanokselle näytettiin vain kaksikko.
Eipä missään muussakaan taivaallisessa näyssä Jumalan hengestä näy vilaustakaan. Danielin kirjassa esimerkiksi törmätään kaksikkoon: ”Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.”(Dan7:13)
Jeesuksen kasteen yhteydessä Jumalan henki sitten kyllä oli yhtenä kolmesta. Mutta oliko se persoona? Raamatussa sanotaan: ”Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt”.(Mat3:16,17)
Huomaatko taas tasan kaksi persoonaa? No, toki kyyhkynenkin on sielu raamatullisessa kielenkäytössä. Mutta voisitko kuvitella Jeesuksen laskeutuvan kyyhkysenä? Ei oikein vetele, vai mitä? Jumalan henki voi Raamatussa olla liekkeinä tai kyyhkysenä, mikä antaa ainakin minulle vääjäämättä ajatuksen juuri Jeesuksen lupaamasta Jumalan persoonattomasta voimasta.
Minä ja Isä tulemme asumaan teihin. Kun pyhä Henki tulee teihin, niin hän opettaa… Täynnä Pyhää Henkeä ilmaisu merkitsee minulle sitä, että Isä, Poika ja Pyhä Henki asuu silloin minussa eli Sana ja Henki. Henki antoi viisautta, tiedon sanoja sekä profetiaakin ja tarpeellisia sanoja Stefanuksen sanottavaksi ja on tehnyt ja voi minullekin uudelleen ja uudelleen niin tehdä ja antaa puhuttavakseni. Jeesuksen olemus kertoo Sana ja Hengen asumisesta hänessä.
Sykarin kaivolla Jeesus tiesi syntisen naisen suuren synnin kuudennesta miehestä Hengen ilmoittamana ja nainen tuli heti uskoon ja lähti todistamaan Jeesuksesta saaden muutamia kaupunkialisia uskoon. Tiedon sanat (kyky jakaa tietoa) armolahja oli tuossa keskeisessä asemassa.
Jumalasta sanotaan Raamatussa mm., että Hän on Sana, Henki, Voima, läsnä oleva, jota kukaan ei ole nähnyt (Jumalan kirkkaus on niin suuri, ettei ihminen voi sitä katsoa), jne. Jos ei tunne henkilökohtaisesti Jumalan voimaa, vaan ainoastaan kirjoituksia, niin on ehkä turhaa väitellä Jumalan Hengen olemuksesta. Olen saanut kokea ja kohdata Pyhää Henkeä ja rukousten sekä anomisen jälkeen saanut Hengen jakamia armolahjoja. Minulle Jumala on elävä ja voimallinen tänäkin päivänä. Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä, Pyhä Henki toimii ja Henki jakaa lahjoja uskovalle ja anovalle.
Pyhä Henki toimii ja vaikuttaa sekä on suuri ja voimallinen Jumalan edustaja maan päällä tälläkin hetkellä heille, jotka Häneen uskovat. Pyhän Hengen pilkkaa ei anneta anteeksi kertoo Jeesuksen sanoman vahvaa kieltään Pyhän Hengen arvokkuudesta.
Sanot Risto, että ”Jumalasta sanotaan Raamatussa mm., että Hän on Sana, Henki, Voima, läsnä oleva, jota kukaan ei ole nähnyt”. Jäin pohtimaan, onko kaikki tämä todella sanottu Raamatussa.
Raamattu kertoo kyllä Jumalan Pojasta, että hän on Sana. Henki taas kuvaa hyvin Jumalan olemusta siinä missä meidän liha ja veri, toteaa Johanneksen evankeliumi edelleen. Eikä kukaan ole Jumalaa nähnyt. Mutta missä päin todetaan, että Jumala on voima?
”Ihmisen Poika istuu voiman oikealla puolella.” ”Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.” ”Te eksytte, kun ette tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa.” ”..kutsutuille .. on Kristus (=Jeesus), Jumalan voima (=Pyhä Henki) ja Jumalan viisaus (=Sana)”. Jumalan Sana ja Henki voi tulla asumaan ihmiseen. ”Ettekö tiedä …, että Jumalan Henki asuu teissä?”
Kiitos Risto.
Tuo ensimmäinen sitaatti Markuksen 14. luvusta todellakin kertoo Jeesuksen olevan Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja käyttää Kaikkivaltiaasta tässä yhteydessä termiä ”voima”. Tämä selvä, aina oppii uutta.
Nuo muut sitten ovat ohi sen mitä kysyin. Käsitettä ”Jumalan voima” toki käytetään Raamatussa paljonkin, ja se tietenkin viittaa usein Jumalan henkeen. Vai mitä.
Rukoilen lisää Sanan asumista minussa ja Jumalan voimaa ja Hengen jakamia lahjoja. Olen kovin vähäinen oppipoika tai oppiva kisälli suhteessa Jeesukseen. Minulla on vain yksi mestari ja hän on Jeesus, josta ammennan oppiani ja hän on esikuvani. Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä rukoilen saadakseni lisää rakkautta ja Hengen jakamia lahjoja, jotta voisin tehdä julistustyötä voiman rohkaisemana ja Sanan kuulijoita tulisi lisää ja he pelastuisivat Jumalan valtakuntaan, joka ei ole tästä maailmasta.