Jeesus poistui maan päältä takaisin taivaaseen hyvin pienen saattajajoukon todistaessa tapahtumaa. Tuolloin hän lupasi seuraajilleen ”voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin”(Apt1.8). Millaisesta voimasta oikein on kyse? Onko Jumalan henkeä tarjolla myös nykyään eläville kristityille? Mitä Raamattu kertoo Jumalan ylivertaisesta voimasta?
Jumalan henki mainitaan jo toisessa jakeessa. Maapallon ollessa vielä täysin elotonta materiaa ”Jumalan henki liikkui vetten yllä”. Sama voima yhdistetään jatkossakin jonkin tuottamiseen, esimerkiksi Psalmissa104:30: ”Kun lähetät henkesi, se luo uutta elämää”.
Jumalan yliluonnollista henkeä saivat jo muinaiset Jehovan palvelijat. Hengen saaminen oli merkki Kaikkivaltiaan suosiosta, ja sen menettämistä pelättiin: ”Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.”(Ps51:11) Raamattua kirjoittaessaan Daavid tunnusti, etteivät hänen viisaat sanansa olleet vain oman kynän terävyyttä: ”Herran henki puhuu minun kauttani.”(2.Sam23:2)
Raamatun kreikkalaisella puolella Jumalan henkeen liitetään aivan uusia piirteitä – ja KR92 antaa pyhälle hengelle isot alkukirjaimet. Maapallon asukkaille paljastetaan, että jotkut tulevat seuraamaan Jumalan Poikaa taivaaseen. Jeesus sanoi juutalaiselle hallitusmiehelle, että lihaa ja verta olevan olemuksen täytyy muuttua taivaskelpoiseksi, ”syntyä uudesti”. Tarvitaan kasteveden lisäksi Jumalan henkeä:” Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan”(Joh3:3-5).
Uudessa Testamentissa Jumalan henkeä käytetään siis kastemateriaalina – veden ohella. Johannes Kastajan sanoin ”Minä kastan teidät vedellä… Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.”(Mat3:11)
Ensimmäiset Jeesuksen seuraajat saivat todistaa Jumalan voiman yli-inhimillisiä seurauksia kristillisen seurakunnan syntymähelluntaina. Jerusalemissa olleet ulkomaalaiset ”kysyivät ihmeissään: ’Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia? Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?’”(Apt 2:7-10) Lähetystyön alussa ei siis kielikursseja tarvittu. Jumalalta peräisin oleva voima kun latasi vieraiden kielten sanaston ja kieliopin. Myös muut hengen ihmelahjat toimivat, ihmisiä parani yliluonnollisen voiman vaikutuksesta.
Me kaikki tunnemme auringon kypsyttävän voiman. Mutta tiesitkö, että myös Jumalan henki tuottaa oman hedelmänsä? Ja miten erinomainen onkaan sen laatu: ”Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus”(Gal5:22). Tällaiseen kypsymisprosessiin Jeesus seuraajiaan Isänsä voimalla vie, asuipa meissä sitten millainen ärräpurri tahansa.
Raamattu kertoo sitten myös jotakin hyvin vakavoittavaa Jumalan hengestä. Seuraava Vapahtajamme toteamus saa kristityn erityisen mietteliääksi: ”Joka sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, hänelle annetaan anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Henkeä vastaan, hänelle ei anteeksi anneta, ei tässä eikä tulevassa maailmanajassa.”(Mat12:32) Ananias ja Safira saivat sen kokea seuraamukset Apostolien tekojen 4. luvun kertomuksessa.
”Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit pettää Pyhää Henkeä ja kätkit osan maatilan hinnasta?”, kysyi apostoli Pietari. Sanktiona tällaisesta petoksesta oli välitön elämänlahjan menetys.
Jumalan hengen ymmärtäminen persoonana on osa kolminaisuusopetusta, jonka valtaenemmistö Raamattuun tukeutuvista uskonnollisista yhteisöistä allekirjoittaa. Onko sinun käsityksesi mukaan Jumalan voima myös persoona? Mitä lahjoja Jumalan henki antaa kristitylle nykyään? Entä miten sinä ymmärrät pilkan Jumalan henkeä vastaan?
Huomaa, että jos Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki tulee sinuun asumaan, niin he ovat yhtä ja ovat sinussa ja olet täynnä Pyhää Henkeä, kuten Stefanus. Tätä Jeesuksen lupaamaa Jumalan todellisuutta olen saanut maistaa ja janoan lisää. Persoonaksi nimityskeskustelu ei minua juurikaan kiinnosta, vaan Stefanuksen rohkeus seisoa kivittäjiensä edessä täynnä Pyhää Henkeä ja lausua mm. sen, että aina te olette vastustamassa Pyhää Henkeä ja vainonneet profeettoja. Minusta tämä Pyhän Hengen vastustaminen vaikuttaa todellisuudelta tänäkin päivänä.
Asia mitä ei kannata sivuuttaa, on Totuuden Henki joka todistaa.
Pyhä Henki on Jumalan Henki, joka joka Todisti Kristuksessa totuuden Jumalan olemuksesta ihmisten keskuudessa. Pyhän Hengen pilkka on epäuskoa, joka kieltää Kristuksen todistuksen Isästä.
Oppi kolminaisuudesta ei ole muuta kuin se, että Isä, Poika ja Henki pitävät yhtä, niitä ei saa erottaa toisistaan, ne on ovat kaikki aina läsnä Jumalan todellisuudessa. Ei ole olemassa Jumalaa ilman Henkeä, eikä Poikaa ilman Henkeä, eikä Henkeä ole myöskää ilman Poikaa ja Isää. He pitävät yhtä ja ovat erottamattomat. Tämä tulee Raamatusta kirkkaasti esiin. Isä, Poika ja Henki saavat ihmisessä aikaan uskoa Totuuteen. On kyse totuudesta, jonka Jumala on ilmoittanut ihmiselle ja maailmalle Poikansa kautta.
”Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä; ja Henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus.
Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Jos me otamme vastaan ihmisten todistuksen, niin onhan Jumalan todistus suurempi. Ja tämä on Jumalan todistus, sillä hän on todistanut Pojastansa.” (1.Joh.kirj.5)
Henki Todistaa Kristuksessa Jumalan olemuksen ja todellisuuden ja synnyttää ihmiseen pelastavan uskon, uskon joka ei epäile Jumalaa vaan uskoo, että on Luoja, joka on meitä suurempi ja tietää kaikki.
”Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.” 2.Kor.5:18-19
Hengen täyteydestä kannattaa lukea Kol.1
Kuka on täynnä Jumalan Henkeä, ellei se, joka Todistaa maailmassa Jeesuksen olevan Kristus, elävän Jumalan Poika.
Äläkää olko epäuskoisia, vaan uskovaisia.
”Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.”
Jos uskomme, niin Totuuden Henki on meissä ja me tunnemme sen. Jos joku ei tunne Henkeä, niin hän ei myöskään näe Jumalaa.
”Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.
Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta; toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä; toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. 1.Kor.12
KAIKEN PÄÄMÄÄRÄNÄ ON RAKKAUS.
Lainaamassasi Korinttilaiskirjeen kohdassa todetaan Jumalan voiman aikaansannoksista esimerkiksi: ”Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi.”(jae7) Siis ei aina samoin.
Vosiko Ismo sinun raamatunymmärryksesi mukaan olla niin, että meidän aikanamme parantamis- ja kielilläpuhumisihmeitä ei enää Jumalan hengen vaikutuksesta tarvita? Että sellaisten hengen ilmenemismuotojen aika on ohi?
Kuten tuossa jo aiemmin tuli alleviivattua, Jeesus ei kertaakaan mainitse ihmelahjoja seuraajiensa tuntomerkkinä lopun aikana. Vastapuolen Vapahtajamme kylläkin kertoo ihmeitä tekevän.
Olet oikeassa Rauli, ei aina samoin. Eivät kaikki puhu kielillä ja kielet Herra on antanut ihmiselle rakennukseksi itselleen. Jos joku osaa selittää kielet niin, selttäköön kaikille rakennukseksi. Yksi sana ymmärryksellä on enemmän kuin tuhat kieleillä jota et ymmärrä.
Oma ”kieleni” jota en aluksi tuntenut, kunnes näin tv-stä uutis- välähdyksen, jossa sotilaat puhuivat saman kuuloista kieltä. Lähetys tuli jostain Tsetsenian alueelta. Kun puhun kieliä, niin se on lähinnä ylistystä ja kiitosta ja viisauden pyytämistä. Nykyään ymmärrän myös kaiken. Rukoilenkin nykyisen hengessä ilman ääneen lausuttuja sanoja, joten kielillä rukoilemisen koen vain omaksi rakentumisekseni.
Hengen vaikutuksia seurakunnassa ovat palvelu tehtävät, ja kutsuminen ja kutsumus ovat ensisijaisen tärkeitä Herra antaa ja kutsuu omalla tavallaan ihmistä. Joskus ihminen saattaa yllättyä mihin Henki johtaa, mutta yleensä lahjat ovat ilmeisiä ja palvelutyötä on monenlaista.
Siellä missä Jumalan Sana ja usko ovat vaikuttamassa, siellä myös tapahtuu aina ihmeitä. Onhan lopulta kuitenkin suurin ihme, että saamme syntimme anteeksi ja Jumalan Armo ja Totuus saa messä sijaa ja Kristus asettuu meihin asumaan.
Olet myös oikeassa, että vihollinen pyrkii matkimaan ihmeillä, mutta huomiotavaa on, että sielu jää rauhattomaksi jos kyseessä on väärä henki, näitä onkin paljon. Pyhä Henki kirkastaa aina Kristusta ja nuhtelee synnistä, paljasten ihmisen syvimmät sopukat. Ei ikinä väkivalloin vaan lohduttaen kuin äiti lastaan. Näistä on lukuisia hyviä kirjoja olemassa.
Ehkä ”Puolustajan” femiini muoto kertoo sekin jotain.
Liian vähän on opetettu Hengen jakamista armolahojoista ja kehotettu niitä tavoittelemaan seurakunnan rakennukseksi. Kovin yleistä on, että Suomessakin ollaan kuin samariassa sanan vastaanottaneita ja vedellä kastettuja, mutta ei Pyhän Hengen kasteesta opetettuja eikä valmiita Pyhää Henkeä ja Pyhän Hengen kastetta vastaanottamaan ja odottamaan.
Suurin on rakkaus. Usko, toivo ja rakkaus, joista suurin on rakkaus. Kaiken päämäärä on iankaikkinen elämä Jumalan valtakunnassa, joka ei ole tästä maailmasta. Meidät herätetään kuolleista ja Kristuksesta osallisina tehdään eläväksi katoamattomuuden ylösnousemusruumiissa.
Juuri näin Risto.
”Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,
turmeltumattomaan ja saastumattomaan ja katoamattomaan perintöön, joka taivaissa on säilytettynä teitä varten, jotka Jumalan voimasta uskon kautta varjellutte pelastukseen, joka on valmis ilmoitettavaksi viimeisenä aikana.
Sentähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa,
että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.
Häntä te rakastatte, vaikka ette ole häntä nähneet, häneen te uskotte, vaikka ette nyt häntä näe, ja riemuitsette sanomattomalla ja kirkastuneella ilolla,sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen.
Keskustelunaiheeseemme liittyen kysymys Ristolle.
Raamattu puhuu sekä voitelusta että kasteesta Jumalan pyhällä hengellä. Ovatko ne mielestäsi sama asia?
Vaikka kysymys on Ristolle, kuuntelen mielelläni myös muiden näkemyksiä tästä tärkeästä aiheesta Raamatussa.
Rauli tässä isänpäivän kiireiden keskellä vastaus sinulle kysymykseesi:
Jeesus kastaa Pyhällä Hengellä uskovia useiden Raamatun kuvausten mukaan ja niihin liittyy näissä kuvauksissa Hengen jakamia armolahjoja. Pyhän Hengen kaste on käsittääkseni vain kerran tapahtuva, mutta voitelu Pyhältä voi olla jatkuvaa Hengen voimaa eli päivittäistä Hengen kautta saatua profeetallista johdatusta ja Hengessä elämistä. Jumalan voima opettaa uskovia ei vain luetun tiedon, vaan myös Hengen kautta. Rinnastaisin voitelun käsitteen lähinnä Hengen täyteyteen, jota tarvitaan jatkuvasti.
Vertaisin sitä siihen, että ihmisellä voi olla muistissaan Sanaa ja tietoa, mutta päivittäin ihminen tarvitsee oman muistinsa ulkopuolelta profeetallista tietoa johdattamaan häntä eteenpäin. Paavali sai kokea päivittäin johdatusta ja kulkea Hengessä.
Tietokonevertauksena sanoisin, että koneen muistissa oleva tieto ei riitä, vaan verkon kautta tarvitaan päivittäin uutta tietoa. Pyhän Hengen kaste on ikään kuin tietokoneen yhteysvalmiuden luominen ja verkkoyhteyden aukeaminen ja Jumalan voiman ensikokemus.
Hyvä kysymys. Israelin kuninkaat voideltiin öljyllä tehtäväänsä ja öljy kuvaa siunausta ja valtaa Jumalalta saatuna.
Kun Messias tuli, niin hänestä oli kerrottu läpi vanhan testamentin, ja että odotettiin Isrelille syntyvää kuningasta Daavidin suvusta, joka on Messias (Voideltu)
Juutalaiset eivät kuitenkaan ottaneet Häntä vastaan, sillä Jeesuksen kuninkuus ei ole tästä maailmasta.
Sanoohan Raamattu Jeesusta (Jumalan Sana) kuitenkin Kunigasten kunikaaksi ja Herrojen herraksi. Ilm.19
Voideltu tarkoittaa myös siunattua, joka tarkoittaa tehtävään valittua.
Kuninkaiden voitelu on esikuva tulevasta Pyhän Hengen voitelusta, johon liittyy Jooelin ennustus kaiken lihan päälle vuodatetusta Hengestä. Uuden liiton voitelu alkaa Jeesuksen Pyhän Hengen kasteesta 1. helluntaina ja jatkuu Uuden Testamentin kuvauksissa erityisesti Apostolien teoissa koskien myös pakanoita. Paavali kokee Hengessä vaeltamisen todellisuutta ja kertoo siitä lähes kaikissa kirjeissään ja kehottaa vaeltamaan Hengessä.
Hengessä vaeltaminen on myös ymmärryksessä vaeltamista.
”Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.” 1.Joh.kirj.5 (Minulle tärkeä kirje.)
Hengessä, Kristuksessa ja Jumalassa ovat tärkeitä käsitteitä. Me olemme siis Jumalan Sanan voitelussa.
Rauli kysyt: ”Raamattu puhuu sekä voitelusta että kasteesta Jumalan pyhällä hengellä. Ovatko ne mielestäsi sama asia?”
Ne eivät ole sama asia!
Vain neljässä kohdassa Uutta Testamenttia puhutaan Hengellä kastamisesta, kaksi kertaa evankeliumeissa (Mt 3:11 ja Mk 1:8), kerran Apostolien teoissa (Apt 1:5) ja kerran kirjeissä (1 Kor 12:13).
Mainitut kolme ensimmäistä kohtaa viittaavat eteenpäin samaan tapahtumaan, nimittäin helluntaihin! Neljännessä kohdassa (1 Kr 12:13) Paavali sanoo korinttilaisille: ”…sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.”
On huomattavaa, että vaikka tämä on kirjoitettu helluntain jälkeen, käsittää se kaikki uskovat. Voimme kysyä, milloin kaikki uskovaiset, siis kaikki kristityt, tulivat kastetuiksi yhdessä Hengessä yhdeksi ruumiiksi? Vastaus: Se tapahtui helluntaipäivänä! Me olemme tulleet siitä omakohtaisesti osallisiksi, kun Pyhä Henki otti uskoon tullessamme asunnon sydämissämme.
Aivan samoin, kuin olemme kuolleet Kristuksen kanssa pitkäperjantaina ja ylös nousimme Hänen kanssaan pääsiäisaamuna, samoin meidät kaikki kastettiin Pyhällä Hengellä helluntaipäivänä!
Henkikastetta ei siis mainita muuta kuin näissä neljässä kohdassa. Siksi vain näiden kohtien perusteella meidän tulee ymmärtää, mitä henkikaste on ja keitä se koskee!
Hengellä täyttymiskokemus ja voitelun saaminen on aivan eri asia!
Korinttilaisten keskuudessa toimivat kaikki armolahjat, mutta heidän hengellisyytensä Paavalin mielestä oli kovin vajavaista (1Kr 3:1-3). Uskoon tultuaan maailma ei muuttunut heidän ympärillään, ei myöskään vanha luonto tullut yhtään sen paremmaksi. Mutta he saivat Pyhän Hengen kautta uuden luonnon. Vahvistaakseen tätä he tarvitsivat täyttyä Pyhällä Hengellä, saada uutta voitelua jatkuvasti, selvitäkseen!
Näin me kaikki kristityn nimeä kantavat ja Häntä tunnustavat, olimmepa sitten ”hengellisiä” tai ”lihalisia”, kuulumme siihen sakkiin, joista sanotaan, että ”me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut”!
Haluan sanoa muiden tähden, että sinä, Rauli, kuulut kristittynä näihin myöskin. Näin minun mielestäni, vaikken itse kuulu Jehovan todistajiin ja monissa asioissa olen eri mieltä kanssasi.
Kuten näet, kirjoitan sanat ”Pyhä Henki” isoilla kirjaimilla. Tästä ja eräistä muista asioista kirjoitan myöhemmin. Nyt isän päivän velvollisuudet kutsuvat!
Reino Marjakangas
Taisit jättää huomiotta Raamatussa selkeästi kerrotut kohdat Pyhän Hengen kasteen osalta esim. Joh. 1:33 ja Apt.t.11:16 (Korneliuksen kodin tapahtumiin liittyen). Pyhän Hengen kaste käsitteenä on kuudessa kohdassa ja sen lisäksi aiheesta on kerrottu mielestäni selkeästi mm. Apt.t. 19:1-6, joka kertoo aiemmin vedellä kastettujen saamasta opetuksesta Pyhästä Hengestä ja sen jälkeen valmiudesta ottaa tämä kaste vastaan ja saatuaan tämän kasteen kätten päälle panemisen kautta tuli Pyhä Henki heidän päällensä ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
Tarkennus:
”Hengellä täyttymiskokemus ja voitelun saaminen on aivan eri asia!”
Tarkoitin tietenkin, että ”Hengellä täyttymiskokemus ja voitelun saaminen on aivan eri asia kuin henkikaste!”
Paavalin opetus Hengessä vaeltamisesta liittyy mielestäni selkeästi hänen korostamaansa profetian armolahjaan, joka oli hänelle tärkein, koska häntä Henki johdatti eri tilanteissa ja jopa kutsui hänet hengelliseen evankelioinnin työhön. Sanan tuntijana Saul eli myöhemmin Paavali joutui häpeään hänessä itsessään ja hän joutui tunnustamaan Hengen johdatuksen tärkeämmäksi omassa elämässään. Hengessä vaeltamiseen voidaan liittää myös hänen kehotuksensa anoa erilaisia Hengen jakamia armolahjoja, joita tarvitaan hengellisessä työssä. Jumalan antamat viestit kahden lahjan yhdistelmänä eli kielillä puhumisen ja kielien selittämisen kautta oli Paavalille tärkeitä, koska siten Jumala saattoi puhua ihmisille tai myös yksilölle ymmärrettävästi. Nämä lahjat yhdessä palvelivat siis Hengessä vaeltamista, koska ne antavat ihmiselle Hengen jakamaa tietoa, viisautta ja jopa profetioita.