Joitakin ajatuksia tulee mieleen, kun silmäilin artikkelia T Junkkaalaa sivuten. En tietenkään voi kommentoida muuta, koska en ole ollut mukana. Tavallisen uskovan tilannetta verrattaessa Marin Lutherin toimintaan ollaan pulmatilanteessa. Luther oli oppinut teologi, joka tunsi sekä Raamatun, että Katolisen kirkon senaikaisen opin sisällön. Hän siis pystyi haastamaan ainakin tiedon tasolla koko hengellisen eliitin. H’änet tunnetaan rohkeiden avauksien tekijänä, joka naulasi teesit kirkon oveen. Hän joutui vastaamaan asiastaan korkeimman maallisen ja hengellisen vallan edessä eikä taipunut, koska hän ymmärsi, ettei omaatuntoaan vastaan pidä kenenkään toimia. Hänet tunnustettiin siis auktoriteetiksi, joka oli pakko huomioida.
Esimerkiksi itseltäni puuttuu ja puuttui kaikki nämä edellytykset tulla kuulluksi. En kykene korkeisiin teologisiin keskusteluihin, joten olen liian yksinkertainen. Nykyinen kirkko esittäytyy Suomessa niin moniäänisenä, että kirkon oppia on vaikea sieltä seuloa esille. Toki sanotaan, että Tunnustuskirjoissa on kirkon puhdas oppi. Ehkä näin on, mutta kuuluuko se kirjallisuus lukemistoihin, kaapista sen vaikutus on melko vähäinen. Herätysliikkeiden asemoinnissa voi olla montakin mielipidettä ovatko kaikki kirkossa vai kirkon takana. Omat organisaatiot ja kokoontumispaikatkin osoittavat, että kengän kärki on ollut ulosaukeavan oven raossa alusta asti. Varmuuden vuoksi on asiat järjestetty niin, että pärjätään kirkon sisällä, mutta myös ulkopuolella.
Ainoan poikkeuksen tekee ulkolähetys, josta on syntynyt osalle liikkeistä sellainen liekanaru, kun rahaa tulee kirkolta. Toinen ongelma on kehitysyhteistyörahat, jotka on mukava ottaa vastaan, mutta vaikeita käyttää kristillisen lähetystyön hengessä.
Mikään ei muutu vanhassa luonnossa, joka pysyy mukana loppuun asti. Uusi ja vanha taistelee siihen asti päivittäin. Se kumpaa ruokitaan enemmän, on elinvoimaisempi ja hallitsee. Vanhaluontokin voi saada vahvistusta Raamatusta ja rukouksesta, sekä muusta hengellisestä harjoituksesta. Paitsi armon kerjäläisenä olemisesta Jeesuksen ristin juurella. Siellä on uuden luonnon todellinen voiman lähde, mutta vanhan kuolema.
Jeesuksen puheiden mukaan koko kolminaisuus tulee asumaan ihmiseen uudestisyntymisessä. Ei uuden ihmisen pitäisi olla heikko! Liha kuuluu ristille ja Paavali opettaa siitä tosi paljon.
Johannes 14:23
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
KR38
Pekan uuden ja vanhan taistelu on näitä luterilaisten keksimiä legendoja, siis kun vanha kuolee niin eipä se kenenkään kanssa taistele, kasteessa se haudataan.
Mitä on sitten pyhitys, se on mielen uudistamista Jeesuksen Sanan mukaan eli juuri niin kuin Lauri tuo esille: ”“Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani,…”
Toisaalta miten taisrella edes kun ei kuule Jeesuksen ääntä, siis kuka kuulee Jeesuksen äänen, ainoastaan uudestisyntyneet eli joilla on Pyhä Henki.
Ari
Suosittelen, että edes vähän tutustuisit Raamatun oppiin, niin et menisi väittämään Paavalin opetusta ”luterilaisten keksimiksi legendoiksi”.
Esimerkiksi Pekan mainitsemasta uuden ja vanhan ihmisen taistelusta suuri uskon sankari ja Pyhän Hengen voimalla varustettu apostoli pyhä Paavali kirjoittaa:
Roomalaiskirje:
7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei.
Efeson ensimmäiselle piispalle Timoteukselle hän sanoo:
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Huomaapa siis Ari, että aitoon Pyhän Hengen valaisemaan pyhyyteen kuuluu tosiasioiden myöntäminen myös oman elämänsä raadollisesta todellisuudesta niin, ettei elä jossakin valheellisten unelmien haavemaailmassa, vaan avoimin silmin voi nähdä elämän reaaliteetit ja panna turvansa vain ja ainoastaan siihen, että kaikki on alusta loppuun asti Jumalan rakkauden ja armon varassa.
Tästähän tuli varsinaiset teologiset opintopäivät. Sattuikin niin sopivasti, kun pitää miehille alustaa keskiviikkona raamattupiirissä Gal 2. lukua.
Yksi runo josta, en muista, kuin lopun: ”on romuna kerran viimeinen sähköjuna. vaan Jeesus Kristus ristiinnaulittua, on Jumalan viisaus ja voima jokaiselle, jota peljättää sen tulevan ajan helle”.
Olisipa kiva tietää kenen runo se on.
Lauri: ” Ei uuden ihmisen pitäisi olla heikko!”
No mitä heikkoutta ristin sovituksessa sitten on? Juuri siinä, että Hän uskalsi olla heikko, Hän voitti. Sitä uskossa kasvamien oikeasti onkin. Tulee itse yhä heikommaksi ja Vapahtaja tulee suuremmaksi.
Sori, mutta mun aivoihin tulee marssimurtumia, kun näitä Room7 uskovia on niin paljon. Miksi ei rohkeasti käännettäisi sivua, koska siinä on elävästi kerrottu miten Hän sen teki ja mitä siitä teosta seuraa.
Pitänee sitten poistua.
En mä sitä tarkoittanut, mutta se seitsemännen laaja käyttö ylistää liikaa lihan voimaa eikä uskovien keskuudessa niin voi olla. Jos kerran uskovassa on Pyhä Henki, joka on koko maailmaa suurempi.
Lauri Lahtinen kyllä uskovilla on Pyhä Henki ja todellakin Hän on Jumalan voima uskoville.
Miten sitten Pyhä Henki näkyy uskovissa, väkivaltana vai rakkautena kaikkia lähimmäisiä kohtaan?
Matias Roto toisaalla luet jonkin Raamatun kohdan tietyn sanan niiiin tarkasti että, mutta toisaalla et yhtään välitä mistään kieliopista vaan lisäät oman oppisi mukaisesti ajatuksia selkeisiin sanoihin.
Tämäkin ”syntisistä suurin”, siis onko tuossa sanottu että Paavali on vielä syntinen vai oliko hän niistä syntisistä suurin joita Jeesus tuli kutsumaan parannukseen?
Tätä valaisee hyvin Paavalin sanoma:
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
Ei kai muuta todistusta tarvita kuin Paavalin omat sanat, MOT.
Teologian opiskelu, siis tieteen harjoittaminen, onko sillä perusperiaatteita, kaiketi on.
Miten käytännössä teologiaa pitäisi tutkia jos ihan tieteellisesti sitä alkaisi harjoittamaan, kuka on siihen kykenevä?
Ensimmäinen todella ratkaiseva askel on mitä Jumala Sanoo, voiko Raamattua noin vaan alkaa tutkimaan ja sitä myös ymmärtää?
Ei voi, sillä Jumala selkeästi ilmoittaa Jeesuksen kautta, että salaa sen ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”, siis jos yhtään osaa lukea (ja kaiketi yliopisto opiskelijat osaavat) niin eikö tuon pitäisi herättää ettei Raamattua voi omalla järjellä ymmärtää, kuinkas sitten, siis vasta kun Jumala sen ilmoittaa javieläpä lapsenmielisille. No en ole käynyt teologista yliopistoa mutta kuitenkin edellä olevasta voin sen ymmärtää ettei Raamatun ymmärtäminen voi olla vaikeaa kun sen kerran lapsenmielinen ymmärtää KUN JUMALA SEN hänelle ILMOITTAA.
Nyt sitten herääkin kysymys voiko Jumala ilmoittaa evankeliumin monella eri tavalla eri ihmisille, ei voi, sillä Hän on sen ilmoittanut vain Jeesuksen kautta ja kaikille se siis ilmoitetaan Jeesuksen Sanojen kautta eivätkä ne Sanat muutu.
Pasanen! Jos olemme uskossa ja Pyhä Henki asuu meissä, niin ymmärrämme yhden asian: Vastasyntyneelle ei tungeta metvurstileipää suuhun, kun ei ole vielä hampaitakaan. Sana avautuu ja koskettaa kulloinkin kasvuun ja tilanteeseen nähden sopivasti. Ymmärrys kasvaa ja rakkaus Sanaan kasvaa.
Lahtinen Lauri voitko muuttaa Raamatun sanaa muuksi, et voi, niin näytä missä kohden kirjoitukseni on Sanaa vastaan?
Koko lähtökohta on väärä kun kuvitellaan että voi lukea ja ymmärtää noin vain, tästä olette hyviä esimerkkejä.
Kun Jeesus ”keskusteli/väitteli” fariseusten kanssa niin kumpi oli oikeassa, 6-0 Jeesus vei heitä, samoin tänä päivänä yksi lapsenmielinen jolle Jumala ilmoittaa evankeliumin vie 6-0 tämän päivän oppineita, mutta eiväthän ”viisaat ja ymmärätäväiset” sitä tunnusta vaan samoin kuin fariseukset kieltävät Jeesuksen Sanat.
Jos ihmisessä on Pyhä Henki niin hän kuulee Jeesuksen Sanat eikä niitä kiellä eikä ylenkatso ja heillä kaikilla on sama mieli, Jeesuksen.
Lauri Lahtinen entä kun ”teidän” kaikkein oppineimmat hyväksyvät toisuskoisten tappamisen ja antavat sille ns ”Raamatulliset” perusteet? Mitä tämä kertoo sinulle? Onko Sana kasvanut hedelmää heissä ja onko heillä ollut rakkaus Sanaan?
Pasanen! Tämä linja ei nyt käy. Yhdellä pienellä palstalla ei voida käsitellä koko maailman asioita ja mitä hyötyä siitä olisi.