Heinäkuun viimeisenä sunnuntaina 2023 ennen messun alkua
kuvasin Someron kirkosta tällaisen näkymän.
Kerran pohdittiin, miten voisi saada hyvän yhteenvedon kaikesta siitä tietämyksestä, mikä meillä on maailmankaikkeuden synnystä. Silloin huomasivat, että sellainen on jo olemassa.
Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
1. Moos. 1:1
Eräs tuttavani kertoi tapauksen Amerikoista. Yhdessä kirkossa oli puhujana henkilö, joka oli toiminut yliopistossa fysiikan professorina. Tämä piti raamattutuntia luomiskertomuksesta. Eräs paikalla ollut oli kysynyt, miten tässä selityksessä sanottin näin, kun tiede on asiasta eri mieltä. Sen vastauksena tiedemies totesi itsekin tietävänsä jotakin fysiikasta. Hän ei nähnyt mielekkääksi väitettyä vastakkain asettelua.
Itse olen useammassa yhteydessä todennut, että uskon ja tieteen välillä ei ole ristiriitaa. Mehän uskomme Jumalan luoneen kaiken, sekä näkyvän että näkymättömän maailman. Tiedehän ei tee muuta kuin tutkii tuota Jumalan luomaa maailmaa ja tuon luodun maailman sisällä vaikuttavia lainalaisuuksia.
Raamatun sanomassa tuodaan esille Jumalan valtaisa työ. Hän on kaiken luonut. Hän myös pitää kaiken yllä. Hän näkee sekä pienimmän atomin osasen osasten kuin suurimpien linnunratojen järjestelmät kuin me katselisimme kädessämme pitämäämme kukkaa. Hänen edessään sekä menneisyys, nykyisyys että tulevaisuus ovat kaikki yhdessä. Jumalan edessä kaikki on ikään kuin yhdellä silmäyksellä näkyvissä kaikki samanaikaisesti yhdessä.
Hänhän, ikuinen Jumala, on kaiken tehnyt ja kaiken hän myös pitää yllä.
Jumala on luonut elämän. Elämä on hänen olemuksensa ilmaus. Kuolema ei ole hänen olemuksensa mukaista. Tästä kertoo Viisauden kirja:
Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.
Tämä Jumalan rakkaudellisen houlenpidon alainen elämä on paratiisin elämää:
Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.
Kuoleman todellisuus maailmassamme on syntiinlankeemuskertomuksen kuvauksen mukaista. Käärmeen hahmossa Paholainen houkutteli ihmiskunnan lankeemukseen. Tämä lankeemus koskettaa koko ihmiskuntaa.
Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,
Koska Adam on koko ihmiskunnan isä, niin koko ihmiskunta tarvitsee uuden alun saadaksemme takaisin paratiisin onnen, ikuisen elämän ja katoamattomuuden. Tämän meille on ansainnut Jeesus Vapahtajamme. Hän tuli tekemään tyhjäksi Paholaisen teot. Maan päällä käydessään hän paransi sairaita ja julisti Jumalan armon ja anteeksiannon sanomaa. Kaikki tekonsa ja opetuksensa huipentuvat hänen sovintotyöhönsä. Hän kärsi meidän puolestamme, kuoli ristillä sekä myös voitti kuoleman omalla ylösnousemuksellaan. Hänen riemuvoittonsa tulee meille lahjana, Jumalan oman hyvyyden tähden, kerran Kristuksen tullessa takaisin meidätkin herätetään kuolleista. Silloin pääsemme Jumalan valmistamaan ikuiseen elämään, taivaan onneen ja autuuteen.
Terve evankeliumin julistus: Sanoma Jeesuksen täytetystä pelastuksesta, avaa mielemme terveeseen elämänasenteeseen. Tässä maailmanajassa meillä on vaivoja ja vastuksia, elämme katoavaisuuden alaisuudessa ja elämämme tässä maailmassa päättyy kuolemaan. Mutta Jeesuksen täytetyn työn ansiosta meille aukeaa ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen ilo taivaan elämässä, ikuisessa ja täydellisessä onnessa.
Silloin myös sairautemme ja kaikki vaivamme loppuvat ja täydellinen onni täyttää tyytyväisen mielemme autuaalliseen riemuun.
SUNNUNTAI 27.8.2023
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme
Sunnuntain apokryfiteksti:
Viis. 1:13–15; 2:23–24
Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.
Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.
Ei hänen luoduissaan ole tuhoavaa myrkkyä
eikä maan päällä tuonelan valtakuntaa,
sillä oikeamielisyys on kuolematon.
Jumala loi ihmisen kuolemattomaksi,
teki hänestä näin oman itsensä kuvan,
mutta Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,
ja sen joutuvat kokemaan kaikki,
jotka ovat Paholaisen omat.
1) Tässä muita hommia tehdessäni Ari on jälleen päässyt levittämään omaa oppiaan, jonka seurakuntakäsitys on lähempämä pakanallista platonismin hengen ja ruumiin erottavaa filosofiaa, liikkuu siis vain ideoiden ja haaveiden tasolla, kuin Jeesuksen konkreettisten opetuslasten toinen toisensa parissa yhdessä toimimisen ja elämisen mallin mukaisesti reaalisesti ihmisten välistä Jumalan eli HERRAN KANSAA tarkoittavaa KIRKKO uskoa (Uuden testamentin alkukielen kreikaksi kyriake ekklesia, josta kielellisen kehityksen tuloksena syntynyt nykysuomen sana KIRKKO).
Arin olisi myös opittava kadonnut lammas vertauksesta se, että konkreettisesti yksikseen eli LAUMASTA ERILLEEN MENNYT altistui susien raatelulle. Kadonnut lammas ei omasta RATKAISUSTAAN palannut takaisin laumaan, vaan PAIMEN kantoi hänet takaisin. Näin myös yksikään uskon synnyttävä kääntymys EI OLE ihmisen oman ratkaisun varassa vaan yksistään siinä, että Jumala itse kantaa ihmisen Jumalan kansan yhteyteen PYHÄN KASTEEN välityksellä, kuten Arin aikoinaan lapsuudessa, mutta josta laumasta hän on pois poikennut, susien herkkupalaksi tarjoutunut.
2) Ari
Kysyit oikeutta antaa vastine. Vastineeseen ei kuulu uudelleen samojen kinaamisten aloittaminen, vaan ainoastaan asiallisten virheiden oikaisu.
Ari Pasanen, totta kai voi ja tuleekin tappaa. Ari Pasanen myös tukee tätä sodassa, puolustusvoimissa tehtävää työtä. Kiitos tuestasi Ari Pasanen🙂🙂🙂
Samin vastaus kuuluu poistamaani Arin kommenttiin, missä hän edellä lausumastani kinaamisen kieltämistä koskevasta huomautuksesta huolimatta jatkoi kinaamista aikaisemmin jo lukuisia kertoja käymistämme keskusteluista huolimatta.
Matias Roto toteat:””Kysyit oikeutta antaa vastine. Vastineeseen ei kuulu uudelleen samojen kinaamisten aloittaminen, vaan ainoastaan asiallisten virheiden oikaisu.””
Nyt toteutan tätä ja esitän vastineeni Sami Paajasen kommenttiin eli seuraavaan:
””Ari Pasanen, totta kai voi ja tuleekin tappaa. Ari Pasanen myös tukee tätä sodassa, puolustusvoimissa tehtävää työtä. Kiitos tuestasi Ari Pasanen🙂🙂🙂””(Sami Paajanen)
Tuolla hän viittaa sihhen että kun maksan veroja suomeen (Jeesuksen käskyn mukaan ”keisarille se mikä keisarille kuuluu) niin samalla tuen nyt käynnissä olevaa sotaa ja siinä tahtuvia toisten saman kirkon jäsenien keskenään suorittamia tappamisia.
En tue minkäälaista väkivaltaa lähimmäistä kohtaan mistään syystä, en hyökkäämistä enkä puolustamista varten.
Ari Pasanen, kyllä sinä tuet, kun annat keisarille omasta työpanoksestasi tullutta rahaa, jolla keisari ostaa aseita ja ylläpitää Suomen armejaa, joka on valmis tappamaan, Kristuksen ruumiin jäseniä, sinun rahoillasi. On ihan sama mitä tästä ajattelet, näin kuitenkin Ari Pasanen toimii. 👍👍
Sami Paajanen saat olla rauhassa omaa mieltäsi, en käy tässä tästä asiasta kinaamaan sillä ei se mitään hyödyttäisi, en voi muuttaa mieltäsi ja toisaalta kommenttini poistettaisiin kinaamisen takia
Ari
Muista mitä lupasit sotilasvalassasi. Omien sanojensa syöminen on valheen yksi muoto. Vala on vielä vahvempi lupaus, koska se on annettu Jumalan kasvojen edessä.
Etkö ollenkaan ajattele miten petät omat sanasi, jotka olet lausunut Jumalan nimeen.
Jos Sami ei olisi vastannut puheenvuoroosi, olisin pyyhkinyt kommenttisi pois, koska sinua ei huoleta luvata yhtä ja sitten kuvitella pääseväsi omia lupauksiasi pakoon.
Olen poistanut Arin kommentteja
Ihan periaatteesta sanon, että Jumalan laki on sama kaikille, niin uskoville kuin uskonttomille. Siinä ei ole mitään erotusta.
Arin on syytä muistaa ettei jankuttamisella saa mitään hyvää aikaan. Pidän sellaista lähinnä lapsellisena käyttäytymismallina.
Omille lapsilleni pidin kasvatusperiaatteena että jos jostain jankuttivat, niin juuri tämän takia vastaus on johdonmukaisesti ei.
Sen sijaan retoriikkaan kuuluva toisto on järkevästi jaksotettua, se vie keskustelua eteenpäin muutamien johtavien ajatusten toistosta huolimatta.
Jumalan, eli hengellinen laki koskee vain hengellisiä, eli uskovaisia ihmisiä. Myöskään maallinen laki ei tuomitse hengellistä lankeamista, ellei se ole maallinenkin laki.
Sen asian Paavali selkeästi erottaa.
Mitä Paavali opetti laista? ”Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain, mutta siinä, mitä teen, näen toteutuvan toisen lain, joka sotii sisimpäni lakia vastaan. Näin olen ruumiissani vaikuttavan synnin lain vanki (Room. 7:22,23).”
Martti Pentti otat yhden kohdan Paavalin krjoituksista, kuinka Paavali jatkaa, eikö hän kirjoita:
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.(Room.8)
Luetaanpa edelleen: ”Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton.”
Martti Pentti jatketaampa siis vielä:
10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
Näyttää siltä että keskustelu on päässyt hyvään vauhtiin sen jälkeen, kun luulin sen jo loppuneen.
1) Jumalan edessä moraalinen laki on KAIKILLE IHMISILLE SAMA. Sen sijaan oikean ja väärän ymmärtäminen vaihtelee kulttuurista toiseen. Tämä eri olosuhteissa elävien ihmisten erilaiset käsitykset oikeasta ja väärästä näkyvät myös eri valtioissa olevina erilaisina lain säädöksinä.
Mutta koko maailmankaikkeudessa on vain yksi elävä ja todellinen Jumala, niin tämän takia elämän perustavassa mielessä oikean ja väärän välillä on sama raja kaikkialla. Toisen ihmisen huomioiminen ystävällisesti ja kunnioituksella on yhteistä koko ihmisen olemiselle. Niinpä synnin teko on syntiä aivan yhtä paljon olipa ihmisen sisäinen mielentila minkälainen tahansa. Aina kun rikkoo lähimmäistään vastaan rikkoo aina myös Jumalaa vastaan.
2) Koska synti koskee kaikkia ihmisiä, koska koko ihmiskunta lankesi syntiin jo Adamissa, niin myös syntien anteeksianto on kokonaan vain ja ainoastaan Jumalan tekemän sovintotyön ansiota. Kristus kärsi koko maailman syntien tähden. Jeesus ON se Jumalan Karitsa, joka kantoi KOKO MAAILMAN SYNNIN.
Ilman tätä koko maailman sovitusta ei kellään olisi mitään mahdollisuutta pelastua.
Sitten tämä yleinen koko maailman vanhurskauden osallisuuteen pääsy tapahtuu ILMAN LAIN TEKOJA KASTEEN PESUN VÄLITYKSELLÄ, joka antaa sekä UUDESTISYNTYMISEN että PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN.
Tiituksen kirje sanoo, että pelastus on yksistään Jumalan työ, ei meidän tekomme, ja että HÄN teki tämän kasteen pesun välityksellä:
3:5 Hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi,
niin että
synnyimme uudesti
ja
Pyhä Henki uudisti meidät.
Ari viittaa Room. 8:10 olevaan lauseeseen, joka oli saarnani teema 8.5.2023 Lammin kirkossa pitämässämme sotiemme eri veteraanijärjestöjen ja perinnejärjestön yhteisessä jumalanpalveluksessa.
Luin ja/tai kuuntelin tuon kohdan tai koko 8. luvun tai koko Roomalaiskirjeen yhteensä yli 150 eri kielellä sekä käytin valmistluihini yli pariakymmentä selitysteosta eli kommentaaria.
Tuossa Arin siteeraamassa lauseessa kerrotaan siitä, että uskomme on Pyhän Hengen työtä. Hän, Jumalan kansan eli kirkon Herra, on ottanut meidät uskon osallisuuteen. Tässä Pyhån Hengen työn osallisuudessa meillä on ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä.
Siinä myös kerrotaan se arkinen todellisuus, että Aadamin lankeemuksessa myös me lankesimme ja siksi lankeemuksen hedelmä eli kuolema kohtaa myös meidän ruumistamme eli siis ajallista elämäämme. Mutta uuden Aadamin eli Jeesuksen tuoman pelastuksen tuoma ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen elämä tekee tyhjäksi tämän lankeemuksen mukanaan tuoman kirouksen. Iankaikkinen elämä on PYHÄN HENGEN TYÖ, HÄNEN LAHJANA ANTAMANSA.
Kolmas uskonkappale:
ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Kirkkomme katekismuksessa 2000 kerrotaan artikkeleissa 23 ja 24 ruumiin ylösnousemuksesta ja iankaikkisesta elämästä. Siinä viitataan myös Room. 6:23 siihen, että iankaikkinen elämä on JUMALAN ARMOLAHJA.
https://katekismus.fi/uskontunnustus/24.html
Matias Roto tuot esille uskontunnustuksen kohdan ”ruumiin ylösnousemisen”, mistä tämä löytyy Raamatusta?
”Samoin tapahtuu kuolleiden ylösnousemuksessa. Se, mikä kylvetään katoavana, nousee katoamattomana. Mikä kylvetään vähäpätöisenä, nousee kirkkaana. Mikä kylvetään heikkona, nousee täynnä voimaa. Kylvetään ajallinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on olemassa ajallinen ruumis, on myös hengellinen (1. Kor. 15:42-44).”
Martti Pentti eikö tuossa sanota ajallinen ruumis, siis kyllä tämä ajallinen ruumis maaksi muuttuu.
Ari
Kyllä Jeesus kuoli aivan ruumiillisesti eikä vain näennäisesti tai kuvaannollisesti. Hänet haudattiin. Mutta kun hän nousi kuolleista, niin hauta jäi tyhjäksi, koska RUUMIS oli noussut kuolleista. Lasaruksen ruumiillinen kuolleista herääminen oli esikuva tälle Jeesusksen ruumiilliselle ylösnousemukselle. Se ero oli, että Lasarus nousi elämään, joka päätyi uuteen kuolemaan, kun sen aika tuli, mutta Jeesusksen ylösnousemusta seurasi taivaaseen astuminen.
Ylösnousemusruumis oli niin konkreettinen, että Jeesus pystyi syömään ylösnousemusruumiissaan. Samalla se oli niin uusi, että hän pystyi saapumaan lukittuun huoneeseen ovia avaamatta.
Ilmestyskirja puhuu Jeesuksen ruumiista niin samanlaisena, että hänen haavansakin ovat näkyvissä ja että hänet haavoittaneetkin näkevät hänet, kun hän saapuu kirkkaudessaan.
Joten otapa lusikka kauniiseen käteen ja jätä harhasi hylkäämällä omat oikosulkusi ja omaksumalla totuuden mukainen opetus, jota kirkko kahden vuosituhannen ahkeralla Raamatun tutkimuksella on pystynyt tuomaan esille.
Matias Roto mikä on sitten tämä ”ajallinen ruums”?
Entäpä kun ihminen nyt kuolee täällä ja haudataan tai ei niin, eikö ruumis hajoa, siis kuinka tälle hajonneelle ruumiille käy, nouseeko se ylös?
Eikö Jeesuksella ollut Ilmestyskirjan mukaan kirkastettu ruumis?
Ari
Meidän ajallisen kuolemamme yhteydessä meidän ajallinen ruumiimme todellakin hajoaa.
Sitten tulee kysymys, mikä siitä monesta kymmenestä tonnista massaa, mikä suumme kautta on ruumiimmem osaksi tullut oli sitten se varsinainen ruumis ja ihminen, mitä olemme, niin huomaamme, ettei meidän persoonallisuutemme ole yksistään tuo muutaman kymmenen tonnin ainesmäärä, vaan koko elimistömme rakenteellinen kokonaisuus.
Kuolemassa tämän kokonaisuuden aineellinen rakenne purkautuu, kuten sanot.
Teologiassa on tapana ollut sanoa tästä, että ruumis ja henki eroavat toisistaan.
Mutta sitten ruumiin ylösnousemuksessa ruumis ja henki uudelleen liittyvät toisiinsa.
Tämä merkitsee, että ruumis herää kuolleista ja ja elämä alkaa uudelleen.
Kuten opetuslapset tunnistivat Jeesuksen, niin meidätkin tunnistetaan ylösnousemusruumiissamme. Kuten Jeesus nousi kuolleista taivaaseen, niin meidätkin nostetaan Jumalan taivaaseen Kristuksen takaisin tullessa.
Tämä ylösnousemusruumis ei enää katoa, koska Kuolema henkivaltana on kokonaan tuhottu, kuten Ilmestyskirja sanoo: ”heitetty tulijärveen” eli siis lopullisessti erotettu Jumalan lasten, eli siis kirkon, uudesta elämäntilanteesta, eli siis Jumalan taivaasta, johon jo Ilmestyskirjan luvun 7 kertoma näkykin viittaa, kastettujen äärettömän suuri määrä on koottu Jumalan kasvojen eteen.
Ari
Ilmestyskirja ei puhu ”kirkastetusta ruumiista”. Panin hakukoneeseen ruumis sanan kaikkia muotoja sallivan hakusanan: ”ruumi”. Tässä ovat tulokset:
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=+ruumi&kaannos=fi-38&kirjat=ilm