Heinäkuun viimeisenä sunnuntaina 2023 ennen messun alkua
kuvasin Someron kirkosta tällaisen näkymän.
Kerran pohdittiin, miten voisi saada hyvän yhteenvedon kaikesta siitä tietämyksestä, mikä meillä on maailmankaikkeuden synnystä. Silloin huomasivat, että sellainen on jo olemassa.
Alussa Jumala loi taivaan ja maan.
1. Moos. 1:1
Eräs tuttavani kertoi tapauksen Amerikoista. Yhdessä kirkossa oli puhujana henkilö, joka oli toiminut yliopistossa fysiikan professorina. Tämä piti raamattutuntia luomiskertomuksesta. Eräs paikalla ollut oli kysynyt, miten tässä selityksessä sanottin näin, kun tiede on asiasta eri mieltä. Sen vastauksena tiedemies totesi itsekin tietävänsä jotakin fysiikasta. Hän ei nähnyt mielekkääksi väitettyä vastakkain asettelua.
Itse olen useammassa yhteydessä todennut, että uskon ja tieteen välillä ei ole ristiriitaa. Mehän uskomme Jumalan luoneen kaiken, sekä näkyvän että näkymättömän maailman. Tiedehän ei tee muuta kuin tutkii tuota Jumalan luomaa maailmaa ja tuon luodun maailman sisällä vaikuttavia lainalaisuuksia.
Raamatun sanomassa tuodaan esille Jumalan valtaisa työ. Hän on kaiken luonut. Hän myös pitää kaiken yllä. Hän näkee sekä pienimmän atomin osasen osasten kuin suurimpien linnunratojen järjestelmät kuin me katselisimme kädessämme pitämäämme kukkaa. Hänen edessään sekä menneisyys, nykyisyys että tulevaisuus ovat kaikki yhdessä. Jumalan edessä kaikki on ikään kuin yhdellä silmäyksellä näkyvissä kaikki samanaikaisesti yhdessä.
Hänhän, ikuinen Jumala, on kaiken tehnyt ja kaiken hän myös pitää yllä.
Jumala on luonut elämän. Elämä on hänen olemuksensa ilmaus. Kuolema ei ole hänen olemuksensa mukaista. Tästä kertoo Viisauden kirja:
Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.
Tämä Jumalan rakkaudellisen houlenpidon alainen elämä on paratiisin elämää:
Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.
Kuoleman todellisuus maailmassamme on syntiinlankeemuskertomuksen kuvauksen mukaista. Käärmeen hahmossa Paholainen houkutteli ihmiskunnan lankeemukseen. Tämä lankeemus koskettaa koko ihmiskuntaa.
Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,
Koska Adam on koko ihmiskunnan isä, niin koko ihmiskunta tarvitsee uuden alun saadaksemme takaisin paratiisin onnen, ikuisen elämän ja katoamattomuuden. Tämän meille on ansainnut Jeesus Vapahtajamme. Hän tuli tekemään tyhjäksi Paholaisen teot. Maan päällä käydessään hän paransi sairaita ja julisti Jumalan armon ja anteeksiannon sanomaa. Kaikki tekonsa ja opetuksensa huipentuvat hänen sovintotyöhönsä. Hän kärsi meidän puolestamme, kuoli ristillä sekä myös voitti kuoleman omalla ylösnousemuksellaan. Hänen riemuvoittonsa tulee meille lahjana, Jumalan oman hyvyyden tähden, kerran Kristuksen tullessa takaisin meidätkin herätetään kuolleista. Silloin pääsemme Jumalan valmistamaan ikuiseen elämään, taivaan onneen ja autuuteen.
Terve evankeliumin julistus: Sanoma Jeesuksen täytetystä pelastuksesta, avaa mielemme terveeseen elämänasenteeseen. Tässä maailmanajassa meillä on vaivoja ja vastuksia, elämme katoavaisuuden alaisuudessa ja elämämme tässä maailmassa päättyy kuolemaan. Mutta Jeesuksen täytetyn työn ansiosta meille aukeaa ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen ilo taivaan elämässä, ikuisessa ja täydellisessä onnessa.
Silloin myös sairautemme ja kaikki vaivamme loppuvat ja täydellinen onni täyttää tyytyväisen mielemme autuaalliseen riemuun.
SUNNUNTAI 27.8.2023
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme
Sunnuntain apokryfiteksti:
Viis. 1:13–15; 2:23–24
Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.
Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.
Ei hänen luoduissaan ole tuhoavaa myrkkyä
eikä maan päällä tuonelan valtakuntaa,
sillä oikeamielisyys on kuolematon.
Jumala loi ihmisen kuolemattomaksi,
teki hänestä näin oman itsensä kuvan,
mutta Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,
ja sen joutuvat kokemaan kaikki,
jotka ovat Paholaisen omat.
Hyvä hyvä!
Pirkko Jalovaaraa ei kutsuta Espoonlahteen (otsikko)
Maallikkosaarnaaja Pirkko Jalovaaran osallistuminen ensi viikon keskiviikoksi suunniteltuun rukousiltaan peruttiin
Ts. Otsikko kuuluu oikeasti Pirkko Jalovaaran tuleminen Espoonlahteen peruttiin. Hyvä vai huono, kuka sen tietää? Jäljestä päin varmaan kuullaan.
Eikö yksikin hengellisen väkivallan uhri ole liikaa?? Mikä ahneus mikä ahneus!
Eikö Jalovaara voisi kumppaneineen mennä vaikka johonkin jäähalliin- kyllä Jumala sielläkin toimii jos se on Hänen tahdostaan kiinni. Ei Jumalan pyhyys ole sidottu kirkkoon.
Ihmettelen että ev. lut. kirkko ottaa hengelliseen väkivaltaan syyllistyneitä kirkkoon puhumaan armosta ja rakastasta Jumalasta. Mikä järjenvastaisuus. Ymmärtäisin jos nämä väkivallan tekijät pyytäisivät julkisesti anteeksi, vaan eipä ole vielä tullut.
Lisäksi ihmettelen että nämä vielä rahastavat toimintaansa. Tilinumeroa pukataan eteen että oikein varmasti heikko ihminen eksyisi maksamaan. kuitenkin muistamme hyvin selkeästi Pietarin kommentit:
”Mutta Pietari sanoi: ”Hopeaa ja kultaa minulla ei ole, mutta mitä minulla on, sitä minä sinulle annan. Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä: nouse ja kävele.”
Eikö suurinta hengellistä väkivaltaa ole kieltää ihmeet ja merkit? Kieltää Jeesus ja Raamattu? Tällainen toiminta kirkon piirissä kuitenkin sallitaan ja se saa siunauksen johdolta.
https://www.kotimaa.fi/artikkeli/agnostikkoillat-jatkuvat-oulussa-tammikuussa/
Mattila ”Eikö suurinta hengellistä väkivaltaa ole kieltää ihmeet ja merkit?”
Melkoista yksinkertaistamista. Eiköhän nuo paljon uteliaisuutta tyydyttämään tarjoutuvat massatapahtumat ole hokemineen jo aikansa eläneet. Jumala näkee ihmisen sydämeen ja kuuntelee hiljaisetkin huokaukset ja pyynnöt. Jos tällainen uskonnollisuus edustaa sitä kirkon taholta jopa vähäteltyä hengellisyyden privatisoitumista, niin edustakoon pois!
Mitäs Mauno Mattila sitten siitä pitäisi ajatella, että itse Jeesuskin kielsi ihmeiden tekijöiltä pääsyn taivaaseen? Menkää pois, hän sanoi, vaikka nämä olivat ”sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa”.
Ihmeiden perässäkö pitää liikkua ja olla perskärpäsenä?
Eivätkö Jumalan Sana ja Hänen pyhä tahtonsa ole kaikkein tärkeintä?
Äitini kuoli pitkäaikaiseen sairauteen uskossa turvautuen Vapahtajan sovitukseen. Rukoilimme Jumalan tahtoa. Emme lähteneet hakeutumaan ihmeiden tekijänluo. Nöyrästi rukoilimme Isän tahtoa.
En siis voi ymmärtää miksi tämmöinen logiikka että ihmeet ja merkit olisivat jotain meriittiä siitä että nyt on ”uskossa” oleva julistaja kun hänen kauttaan tapahtuu ihme.
Toki ihme voi tapahtua sitä en sulje pois, mutta se että jos ihme priorisoidaan Jumalan tahtoa tärkeämmäksi silloin ollaan metsässä ja pahasti.
Samoin huomaan, että Jalovaara vetää ihmismassoja puoleensa, mutta samalla saattaa jossain pienessä seurakunnassa olla paljon julistavempaa Sanaa tarjoilla ja HPE:sta matkaevääksi, kuin jotain ihmettä. Ainakin itseäni vetää paljon puhuttelevammaksi rauhallinen Sanan julistus ja HPE.
Huomaan myös että monella on käsittämätön tapa ottaa hyökkäyksenä jos jostain asiasta on toistamieltä. Onko asioiden julkinen ruotiminen jotenkin pahasta?
Vaikka missä järjestettäisi rukoustilaisuuksia ja keneen voimaalla, odotamme yliluonnollista ihmettä parantamaan meidän yksilöiden tilannetta. En väitä, etteikö Jumala tee ihmeitä, tekee Hän, mutta kuitenkin yksi ihme kaikkoaa yhä kauemmaksi meistä itsestämme. Yhdessäolo, yhteisyys ja auttaminen pyytettömästi. Jos ihminen valittaa, ettei pääse liikkumaan, voimme joko rukoilla parannusta, tai (pidän tätä suurempana ihmenä) etsitään ratkaisu, kuinka tämä ihminen pääsee liikkumaan. Se on meidän asennesta kiinni. Autentaan ihmistä liikkumaan. Etsitään mahdollisuuksia erilaisille liikkujille. Usein monet kiputilat vahvistuvat ihmisen ollessaan yksinäinen. Pieni haitta voi korostua enemmän yksinäisenä ollessaan. Tietysti erilaiset vakaavat sairaukset eivät kaikkoaa yhdessäolon myötä, mutta lääketieteen lisäksi se antaa energiaa taistella. Olen kuullut usein läheisten kadonneen sairauden myötä. Eikä Jeesus sanonut lopujn ajoilla meidän parantavan enemmän ihmisiä kuin Hänen aikana? Lääketiede on osa sitä ihmettä, mutta lääketiede ei pidä poistaa yksinäisyydestä tulevia lieveilmiöitä eutanasialla, josta olen saanut myös lukea
Jos lääkäreitä heitettäisiin ulos ja sairaiden hoito lopetettaisiin hoitovirheiden perusteella, meillä ei olisi sairaaloita, sillä joka vuosi kuolee iso määrä ihmisiä kuolee hoitovirheisiin.
Tämä Pirkko Jalovaaran invkvisaatio kirkon toimesta – jota se on aina harrastanut Raamattu ja uskovia kohtaan – on surkuhupaisi, kun ensin kahden kirkon radikaalin liberaalin toimesta tehty dokumentti ei saanut Jalovaaraa ulos, niin nyt kaivetaan tällainen tapaus.
Miksi ei kaiveta niitä satoja parantumis kertomuksia Jalovaaran kokouksista, vaikka hänen verkkosivultaan? Miksi ei kerrota niistä täysistä kirkoista, joita Jalovaara vetää? Eikö suurintä hengellistä väkivaltaa ole sulkea Jumalan valtakunta pitämällä evankeliumi piilossa ja Pyhän Hengen työ kiellettynä.
Jos Jalovaara julistaisi apostolisen uskontunnuksen valheelliseksi ja Raamatun erehtyväiseksi, niin hän epäilemättä nousisi pian piispaksi tai jopa kirkon johtoon, kuten Ruotsissa.
Nyt herääkin kysymys, että onko kirkossa tilaa Raamatulle, Pyhälle Hengelle ja ihmeille? Vai tuleeko tilalle yleismaailmalliset korupuheet, sosialismi ja muotomenot vai joko niin on käynyt?
”Jos lääkäreitä heitettäisiin ulos ja sairaiden hoito lopetettaisiin hoitovirheiden perusteella, meillä ei olisi sairaaloita, sillä joka vuosi kuolee iso määrä ihmisiä kuolee hoitovirheisiin.”
Tämä vertaus toimisi jos lääkärien kohdalla luovuttaisiin vastuusta. Jos hekin toimisivat kuten Jalovaara, eli, antaisivat ymmärtää, että tässä nyt parannetaan mutta sitten sanoutuisivat irti kaikesta vastuusta niin tilanne voisi olla sama. Lääkärien hoitovirheet kartoitetaan tarkasti ja jos ne ovat selkeitä laiminlyöntejä niin vastuu pitää kantaa.
Ei kai kukaan voi Jalovaaraa vaatia vastuuseen, sillä eihän kukaan nyt tosissaan edes usko, että hän parantaa mitään. On täysin omaa tyhmyyttään seurata Pirkko Jalovaaran neuvoja mihinkään terveyteen liittyvässä asiassa ja hän myöntää sen itsekin Essen jutussa:
””Minulla ei ole lääketieteellistä koulutusta. En voi mitenkään olla vastuussa väärästä diagnoosista tai siitä, että hän istuu yhä pyörätuolissa.”
Se oli siis Pirkonkin mielestä todella tyhmää uskoa mitään mitä Pirkko sanoo henkilön terveydestä.
Jos kaikki ne, jotka omista asenteistaan ja luuloistaan käsin ovat Jalovaaraa lyödä röykyttäneet, joutuisivat sanoistaan ja teoistaan samanlaiseen vastuuseen, jota tältä edellyttävät, niin mitenkähän kävisi? Näistä arvostelijoista tulisi varmaan oikein hyviä virkamiehiä: -Kun et tee mitään, et tee virhtettäkään.
Totta kai asiallinen arvostelu ja kritiikki on paikallaan, mutta joskus sitä lukiessaan tuntuu sitä harrastettavan varmuudella, jonka täydellinen tietämättömyys antaa.
En malta olla laittamatta tähän paria aiheeseen liittyvää asiallista, kriittistä linkkiä. Olen itse kiinnostunut Jalovaaran toiminnasta koska joskus huvikseni perehdyin karismaattisuuteen pintapuolisesti. Jalovaara on ”samaa sarjaa” kuin angloamerkkalaiset karismaatikkostarat jotka ovat poikkeuksetta myös menestysteologeja ja rikastuneet sairaiden ja muiden heikkojen kustannuksella. Kannattaa nyt muistaa sekin, että Jalovaara on ammatiltaan ekonomi eikä mikään rukousparantaja koska rukousparantajan ammattia ei ole olemassakaan.
Vesa Sihvo – Rukoustoiminnasta: http://www.kristitynfoorumi.fi/ruktoiminta.html
Olavi Peltola – Mitä ajattelen eräästä aikamme parantajaliikkeestä ja parantajasta?: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1c.htm
Yleistä karismaattisen kristillisyyden kritiikkiä: http://www.kristitynfoorumi.fi/artikkelit.htm
Jalovaara on muuntanut ihannetta ”jakaa omaisuutensa köyhille” muotoon ”kerätä omaisuutensa köyhiltä”, ilmeisen menestyksellisesti.
Minna-Maaria sen sanoitti!
Mielenkiintoinen tieto löytyy uutisesta
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/4490/paakaupunkiseudun_seurakuntalehdet_perustamassa_uutta_verkkomediaa
Saa nähdä millainen siitä muodostuu, mutta tämä K24 kommentointi alkaa olla jo vahvasti muiden kuin tunnustavien kristittyjen käytössä/hallussa. Hyvin monet kommentoijat ketovat itse, etteivät usko Raamatun Jumalaan, tai miinkään muuhunkaan, mikä sisältyy kristinuskoon. Siksi kommentointi menee usein pelkäksi jankkaamiseksi juupas eipäs linjalle. Sellainen ei ole kiinnostavaa saati rakentavaa ja siksi olenkin vähentänyt täällä käyntejä huomattavasti. Äänenpainot ovat koventuneet kun kristyjä syytetään väkivallan tekijöiksi jne. Mielestäni sellainen syyttely on varsin kohtuutonta ja hyvin yliampuvaa henkistä vallankäyttöä.
Ps. edellisesää linkissä sanotaan mm. ”Seurakuntien viestintäjohtajilta on tullut palautetta, etteivät seurakunnat kaikilta osin ole olleet tyytyväisiä Kotimaa24:n toimintaan. Toimituksellisten linjausten ei koeta tukevan seurakuntien toimintaa. ”
Siinä ei kerrota tarkemmin, mistä on kyse, mutta tyytymättömyyttä seurakunnissa on esiintynyt. Nähtäväksi millaista linjausta uusi ryhmittymä tulee edustamaan, liberaalia vai mitä?
Sitä vaaraa ei ainakaan Salme ole, että minä tuohon sinun linkkisi alla olevan toimintaan osallistuisin. Jos kommentoin, niin kommentoin täällä. Olkoon ihan rauhassa pyhät Simolan kanssa.
Ihan sen verran vaan, kun sanot, että lopetat keskustelun, niin älä enää jatka ja lue. Aika vaikea kenenkään on yksin jankata. Mutta olen minä senkin ihmeen suomi24.ssä nähnyt, että misteri jatkoi vuoden. Oli sille pakko antaa periksi ja jotain viestiä heittää. :))
Muutoin monasti tikusta asiaa tekevä K24 ei ole uutisoinut aiheesta lainkaan:-)
No, ikävä tulee K24:ää. Tämä lienee ollut viimeisiä melkein yhteisiä areenoita erilaisille kirkollisille suuntauksille lievästä liberaalista painotuksesta huolimatta.
Klassisen kristinuskon perspektiivista pääkaupunkiseudun mahdollinen tuleva verkkomedia a`la Simola tulee olemaan painajainen
Kyllä jankata osaavat sekä uskovaiset että uskomattomat. Eikä se uskovaisuus ole olennaista, vaan se, onko jotain sanottavaa.
Onhan se tietenkin kiusallista, että hengellistä väkivaltaa otetaan esille. Ei kukaan haluaisi, että sellaista on. Mutta kun on, niin sitä pitäisi kitkeä pois. Eikös se ole niin, että mätäpaiseet pitää puhkaista ja hoitaa, eikä peitellä?
Onhan se hämmästyttävää, että vaikka kirkkoherra Jouni Turtiainen itse ilmoittaa kyseessä olleen hengellinen väkivalta, niin ei edes /häntä/sitä uskota.
Mitä tulee uuteen mahdolliseen verkkomediaan, niin odotan mielenkiinnolla. Se voi osoittautua raikkaaksi.
”Äänenpainot ovat koventuneet kun kristyjä syytetään väkivallan tekijöiksi jne. Mielestäni sellainen syyttely on varsin kohtuutonta ja hyvin yliampuvaa henkistä vallankäyttöä.”
Hassua muuten, että tämän uutisen yhtä kristittyä (Jalovaaraa) syytti väkivallan tekijäksi toinen kristitty (khra Turtiainen). Arvaan toki, että Salme ei nyt tarkoittanut lainkaan tätä, vaan jotain aivan muuta. Kunhan näin sivuhuomiona mainitsen;)
Eija, olen samaa mieltä kanssasi. Kaikkea ei tarvitse lukea ja kaikkeen ei tarvitse kommentoida. Olen noudattanut samaa linjaa kuin sinäkin (näin olen ymmärtänyt) että en aina/enää lue joidenkn kommentoijien tekstejä ollenkaan jne.
Toisaalta, muutaman kerran olen kokenut joutuneeni ns sakihivutuksen kohteeksi kun minulta vaatimalla vaadittu vastauksia ja selityksiä kun en suostu olemaan samaa mieltä joidenkin kanssa. Mutta aikuisena ihmisenä niistä selviää ja ne voi jättää sikseen. Se vain harmittaa, että tuollainen turhanpäiväinen jankutus ei johda mihinkään vaan vie kesksutelun sivuraiteille jonninjoutavuuksiin.