Terve oppi – Terve mieli – Jeesus parantaa

 

 

Heinäkuun viimeisenä sunnuntaina 2023 ennen messun alkua

kuvasin Someron kirkosta tällaisen näkymän.

Kerran  pohdittiin, miten voisi saada hyvän yhteenvedon kaikesta siitä tietämyksestä, mikä meillä on maailmankaikkeuden synnystä. Silloin huomasivat, että sellainen on jo olemassa.

Alussa Jumala loi taivaan ja maan.

1. Moos. 1:1

Eräs tuttavani kertoi tapauksen Amerikoista. Yhdessä kirkossa  oli puhujana henkilö, joka oli toiminut yliopistossa fysiikan professorina. Tämä piti raamattutuntia luomiskertomuksesta. Eräs paikalla ollut oli kysynyt, miten tässä selityksessä  sanottin näin, kun tiede on asiasta eri mieltä.  Sen vastauksena tiedemies totesi itsekin tietävänsä jotakin fysiikasta. Hän ei nähnyt mielekkääksi   väitettyä vastakkain asettelua.

Itse olen useammassa yhteydessä todennut, että uskon ja tieteen välillä ei ole ristiriitaa. Mehän uskomme Jumalan luoneen kaiken, sekä näkyvän että näkymättömän maailman.  Tiedehän ei tee muuta kuin tutkii tuota Jumalan luomaa maailmaa ja tuon  luodun maailman sisällä vaikuttavia lainalaisuuksia.

Raamatun sanomassa tuodaan esille Jumalan valtaisa työ. Hän on kaiken luonut. Hän myös pitää kaiken yllä. Hän näkee sekä pienimmän atomin osasen osasten kuin suurimpien linnunratojen järjestelmät kuin me katselisimme kädessämme pitämäämme kukkaa.  Hänen edessään sekä menneisyys, nykyisyys että tulevaisuus ovat kaikki yhdessä. Jumalan edessä kaikki on  ikään kuin yhdellä silmäyksellä  näkyvissä kaikki   samanaikaisesti yhdessä.

Hänhän, ikuinen Jumala, on  kaiken  tehnyt ja kaiken hän myös pitää yllä.

Jumala on luonut elämän.  Elämä on hänen olemuksensa ilmaus. Kuolema ei ole hänen olemuksensa mukaista. Tästä kertoo Viisauden kirja:

Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.

Tämä Jumalan rakkaudellisen houlenpidon alainen elämä on paratiisin elämää:

Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.

Kuoleman todellisuus maailmassamme on syntiinlankeemuskertomuksen kuvauksen mukaista.  Käärmeen hahmossa Paholainen houkutteli ihmiskunnan lankeemukseen. Tämä lankeemus koskettaa koko ihmiskuntaa.

Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,

Koska Adam on koko ihmiskunnan isä, niin koko ihmiskunta tarvitsee uuden alun saadaksemme takaisin paratiisin onnen, ikuisen elämän ja katoamattomuuden.  Tämän meille on ansainnut Jeesus Vapahtajamme. Hän tuli tekemään tyhjäksi Paholaisen teot.  Maan päällä käydessään hän paransi sairaita ja julisti Jumalan armon ja anteeksiannon sanomaa.  Kaikki tekonsa ja  opetuksensa huipentuvat hänen sovintotyöhönsä. Hän kärsi meidän puolestamme, kuoli ristillä sekä myös voitti kuoleman omalla ylösnousemuksellaan. Hänen riemuvoittonsa tulee  meille lahjana, Jumalan oman hyvyyden tähden, kerran   Kristuksen tullessa takaisin meidätkin herätetään kuolleista. Silloin pääsemme Jumalan valmistamaan ikuiseen elämään, taivaan onneen ja autuuteen.

Terve evankeliumin julistus: Sanoma Jeesuksen täytetystä pelastuksesta, avaa mielemme terveeseen elämänasenteeseen.  Tässä maailmanajassa meillä on vaivoja ja vastuksia, elämme katoavaisuuden alaisuudessa ja elämämme tässä maailmassa päättyy kuolemaan.  Mutta Jeesuksen täytetyn työn ansiosta meille aukeaa ruumiin ylösnousemus ja iankaikkinen ilo taivaan elämässä, ikuisessa ja täydellisessä onnessa.

Silloin myös sairautemme ja kaikki vaivamme loppuvat ja täydellinen onni täyttää tyytyväisen mielemme autuaalliseen riemuun.

SUNNUNTAI 27.8.2023
13. sunnuntai helluntaista
Jeesus, parantajamme

 

Sunnuntain apokryfiteksti:

Viis. 1:13–15; 2:23–24

Ei Jumala ole luonut kuolemaa,
ei hän iloitse elävien tuhosta.
Hän loi kaiken elämään ja pysymään,
koko luomakunnan säilymään elossa.
Ei hänen luoduissaan ole tuhoavaa myrkkyä
eikä maan päällä tuonelan valtakuntaa,
sillä oikeamielisyys on kuolematon.
Jumala loi ihmisen kuolemattomaksi,
teki hänestä näin oman itsensä kuvan,
mutta Paholaisen kateuden vuoksi
tuli kuolema maailmaan,
ja sen joutuvat kokemaan kaikki,
jotka ovat Paholaisen omat.

  1. Matias

    Tarkoittanet ihmisen kuolemaa ja sinulla on todennäköisesti visio myös siitä, että kuinka me kaikki mahtuisimme tänne?

    Onhan selvää, että luomakunnan kuolema on toinen asia, kuin ihmisen kuolema.
    Kun ihminen kuolee, Luomakunta ei sitä edes huomaa, se jatkaa olemistaan välittämättä edes siitä, säilyykö ihminen lajina, vai ei. Jos ihminen lisääntyy liikaa, eikä äitimaa pysy ruokkimaan, luomakunta karsii vähemmäksi, sillä on keinot.

    Luomakunta ei ole langennut syntiin, ja sen kuolema tarkoittaisi maailmanloppua, jota emme tietenkään halua. Elämä voi olla Luomakunnassa ikuista, mutta sukupolvet vaihtuvat, niin eläimillä kuin ihmisilläkin. Meitä halitsee juuri luomakunta, koska siinä me elämme ja riipumme kiinni.

    Myös oikeamielisyys voi olla kuolematon aate, siitä on puhuttu jo tuhansia vuosia, ja toivottavsti se löytää tiensä myös niiden luokse, jotka ovat tulossa.

    Haluaisinko minä elää ikuisesti ja päästä hallitsemaan rautaisella otteella Israein kahtatoista sukukuntaa, kuten evankeliumin lupaus kuuluu, niin en todellakaan halua, ja kannattaa muidenkin miettiä ikuisia halujaan, että kuka sen vetovoiman vallanhimoinen Isä mahtaa olla.

    • Ehkä on ennenaikaista suunnitella mitä sitten teen, kun kaiki lupaukset täyttyy. Minä ajattelen niin, etten tiedä yhtään minkälaiseen paikkaan ja olotilaan pääsen, mutta olen tyytyväinen, kun olen oven paremmalla puolella.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi. Siinä esiintyy useampia kysymyksenasetteluja, joihin en pysty vastaamaan.

      Tyydyn siis vastaamaan vain muutamaan.

      1) Tämän maailman elämä muuttuu Kristuksen tullessa takaisin. Silloin luodaan uusi maa ja uudet taivaat. Miten se tapahtuu, milloin se tapahtuu jne kysymyksiin en pysty vastaamaan. Jumala sen tietää. Mutta sen mukana myös muutamat elämämme lähtokohdat muuttuvat ja kaikille riittää tilaa.

      Jesaja:

      65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;

      66:22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.

    • Tarja

      2) Maailmamme ihmisten lisääntyminen ja sen mukana tulevat uudet haasteet niin elintilaan, ravintoon, energian käyttöön jne ovat suuria haasteita koko nykyiselle maailmamme menolle.

      Itse olen elänyt Kamerunissa. Siellä Saharan autiomaan leviäminen on suurimpia luonnon uhkia. Se on koko ajan tullut etelämmäksi ja etelämmäksi. Tarvitaan maailmanlaajuisia toimenpiteitä akasian istuttamiseksi suojavyöhykkeeksi autiomaan leviämisen jarruttamiseksi. Vasta tämän vuosituhannen puolella tätä ilmiötä vastaan on alettu taistella kansainvälisesti.

      Meillä Kamerunissa se on tiedostettu jo pitkään. Niinpä kirkkomme perussäännössäkin luonnon suojelu on mainittu omana pykälänään. Myös puitten istutusta on näkyvästi tuotu esille mitä erilaisimmissa kiekon järjestämissä tilaisuuksissa.

      Täällä Somerolla Ollilan Tamiolassa asuessamme olemme istuttaneet puita enemmän kuin olemme kaataneet. Olen myös siirtänyt nurmikon leikkuun myöhempään sitä varten, että pölyttäjille riittäisi kukintoja ruuan hankintaan.

    • Tarja

      3) Puhe taivaasta ja elämästä siellä on aina vajavaista. Emme yksinkertaisesti pysty ymmärtämään sitä täydellisyyttä, mikä meitä kerran odottaa taivaan ihanuudessa.

      Siksi myös joudumme kaikessa käyttämään vertauskuvallista puhetta, koska sanamme eivät riitä kuvaamaan kaiken upeaa loistoa. Käytämme siksi sellaisia vertauksia, jotka kuvaavat parasta, mitä ajatella voimme.

      Jumalan antama täyttymys on siksi ratkaisevasti parempaa kuin edes saatamme odottaa.

      Tämä Ilmestyskirjan näky antaa aavistuksen mitä tuleman pitää

      Ilmestyskirja:

      21:1 Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.

      21:2 Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.

      21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;

      21:4 ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt.”

      21:5 Ja valtaistuimella istuva sanoi: ”Katso, uudeksi minä teen kaikki”.

  2. Matias

    Uusi taivas on jo luotu, me tiedämme, että siellä on ilmakehä ja sen jälkeen avaruus. Aikoinaan on uskottu, että taivaassa on jossain valtakunta, jossa valkohapsinen jumala istuu valtaistuimella, ja siitä on tehty tarinoita. Joskus ajateltiin myös, että taivas on kansi ja sen yläpuolella on valtakunta ja sen jälkeen tulee toinen kansa ja taas valtakunta ja taas, ja taas, aina siitemänteen taivaaseen saakka.

    Uusi maa tarkoittaa sitä, että meidän käsitys Maasta on muuttunut, se ei ole enää vain syntinen laulu, vaan muuttunut tiedon lisääntymisen kautta ihmeelliseksi ja ihanaksi Luojan luomistyöksi, josta meidän pitää pitää huolta, viljellä ja varjella.

    Muutoksissa tapahtuu aina mielen muutos jostakin asiasta. Ei täällä tarvita uutta maata, tämä on paratiisi, kun sen oikein oivaltaa. Taivas on meille hankala paikka, siellä ei voi hengittää, ja hengittäminen on ihmiselle välttämätöntä.

    • Tarja

      4) Tässä maailmanajassa eli siis nykyisen maailmanjärjestyksen mukaisilla siirtymillä toisille planeetoille planeetoille ei voi ratkaista niitä ongelmia, joita meillä on omalla planeetallamme. Toki niihin voidaan tehdä pieniä siirtokuntia, jos vain olosuhteet järjestetään sille sopiviksi. Mutta perusteissaan tämä kuuluu meidän nykyisen elämämme lainalaisuuksien piiriin eli siis näkyvään maailmaamme.

    • Tarja

      5) En tiedä minkä käsityksen mukaisesti referoit puheessasi taivaan eri kerrostumista. En osaa yhdistää sitä sen paremmin fysikaaliseen universumiimme kuin kristikunnan teologiseen kuvaukseen taivaista, enkeleistä, jne.

      Fysikaallisen unerversumimme olemusta on tutkittu pitkään. Tutkimus on alati löytänyt joitakin uusia näkökohtia tämän fyysisen maailmankaikkeutemme olemuksesta.

      Puheet Jumalasta taivaan valtaistuimella eivät ole sidottuja fyysiseen maailmaamme. Nimitys ”taivas” on vain kuvaamassa Jumalan olemusta jossakin kokonaan uudessa todellisuudessa, joka ylittää kaikki fyysisen maailmamme rajoitukset.

      Tätä yli kaikkien meidän fyysisen elämän rajojen kuvaavana ilmauksena käytetään esimerkiksi ilmausta kolmannesta taivaasta. Siis kolminkertaisesti yli meidän fyysisen todellisuutemme ulottuvasta todellisuudesta.

      .Korinttolaiskirje:

      12:2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen – oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.

    • Tarja

      6) Tuonpuolesen kuvauksissa ilmenee se tarkoitus, että taivaissa riittää tilaa ja että siksi taivaitten lukumäärääkään ei voida rajoittaa, vaan kun lukuja käytetään niin niitä käytetään vain vahvistamaan sitä kuvausta, että Jumalan asuinsijat ovat mittaamattoman suuret.

      Heprealaiskirje kertoo siitä että Jeesuksen valta ulottuu yli kaiken luomakunnan, niin näkyvän kuin näkymättömän maailman. Tämä sanotaan kuvaamalla taivaan kerroksia sellaisina, että pelastuksen antava Jeesus on kulkenut KAIKKIEN taivaitten läpi Jumalan kirkkauteen astuessaan.

      Hebrealaiskirje:

      1:10 Ja: ”Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
      ,
      4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

  3. Laulussa luletaan onnen seitsemännestä taivaasta, joten kyllä sellainen ajatusmaailma on joskus ollut.
    Se löytyy myös Paavalin taivasmatkasta, jos kenellä on tullut luettua. Hän kertoo jokaisesta erikseen, kivutessaan ylöspäin.

    Taivaskuvauksia löytyy enemmän Eenokin kirjoista, ja Platonilta , joka kertoo sielujen matkasta yläkerrassa ja joka muistuttaa paljon Paavalin kertomusta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      7) Kiitos Eenokin kirjan esille nostamisesta. Siinä on hyvinkin paljon kuvauksia taivaasta.

      Pari kysymystä

      A) Voisitko ystävällisesti kertoa, mitä Platonin tuotannon kohtaa tarkoitat?

      Voisitko myös kertoa mistä laulusta puhut?

      B) Paavalin taivasmatkasta puhut.

      Voisitko kertoa mitä teosta tarkoitat ilmauksella ”Paavalin taivasmatkat”?

      Nimittäin

      Paavalin ilmestys. Johdanto, käännös ja selitykset Antti Marjanen. Teoksessa Dunderberg, Ismo & Marjanen, Antti (toim.): Nag Hammadin kätketty viisaus – gnostilaisia ja muita varhaiskristillisiä tekstejä, s. 279–285. 2. täydennetty painos. Helsinki: WSOY, 2005. ISBN 951-0-30859-5.

      Siinä kerrotaan Paavalin matkasta kolmannesta kymmenenteen taivaaseen.

  4. Mikä kirja ?

    Platonin kirja Valtio loppuosassa kerrotaan kuinka eräs sotilas joka kentällä oli jo kuolleena virunut, herääkin henkiin ja kertoo mitä näki tuolla puolen. Se on todella hauska ja voisin sanoa korkeatasoinen tarina, Hyvin elokuvallinen. Siellä on monenlaista toimijaa ja unohduksen virtaa, jolla mennyt elämä pyyhkiytyy pois, ja vettä, joka ei pysy missään astiassa ja värttinä, jolla kudotaan sielulle kohtalo. Osa siis joutuu palaamaan takaisin maan päälle ja osa muistaakseni sai nousta ylöspäin.

    Mikä laulu ?

    Laulu on kevyen musiikin puolelta, ” Sinun kanssasi tanssin mä taivaisihin, onnen seitsemäs taivas on meidän.” Ei siis meidän, vaan heidän jotka lemmestä hurmioituvat tanssiessaan, joka vie heidät seitsemänteen taivaaseen. Näin on hegellistetty tämä valtakunta. ’ Teidän sisällänne ja teidän ulkopuolellanne.’

    Paavalin taivasmatka voi olla sama Paavalin ilmestys, ja varmasti onkin, se ei ole kovin kummoinen tarina.
    Kristityt ovat kirjoittaneet myös Jesajalle taivasmatkan, mutta en muista mistä sen olen lukenut. Netistä ehkä.

    • Tarja

      9) Platonin Valtiosta on kaksi suomennosta helposti saatavissa

      Platon suomentanut ja selityksillä varustanut O. E. Tudeer

      Helsingissä Otava 1972. 2. p.

      551 sivua.

      ja uudenpi

      Platon: Valtio. Teoksessa Platon: Teokset. Neljäs osa.

      Suomentanut Marja Itkonen-Kaila.

      Helsingissä: Otava, 1981. ISBN 951-1-06109-7.

      428 s. ;

  5. Matias

    ”5) En tiedä minkä käsityksen mukaisesti referoit puheessasi taivaan eri kerrostumista. En osaa yhdistää sitä sen paremmin fysikaaliseen universumiimme kuin kristikunnan teologiseen kuvaukseen taivaista, enkeleistä, jne.”

    Kyllä sinä tiedät, että uskonnollisten käsitysten mukaan, on seitsemästä aina jopa kymmenenteen taivaaseen ollut tarinoissa kerrottuna.

    Joskus on uskottu myös, että taivas on kuin telttakangas, tai kupu litteän maan yllä, jota pitää koholla eräänlainen taivaan tappi, joka on näkymätön ja jonka yläpää on Pohjantähdessä.
    Jonka seurauksena joku keksi, että taivas voi myös pudota asukkaidensa niskaan. Ja kaikki olivat hengittämättä hiljaa.

    • Tarja

      10) Taivaasta käsitys telttakankaana on ilmaistu esimerkiksi

      Liiallinen helle ei paahda hautovasti vaikka Jumalan kansa pääseekin Jumalan kirkkauden eteen ja saa asua yhdessä kaikkivaltiaan Jumalan kanssa hänen luonaan.

      Ilmestyskirja:

      7:15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.

      Taivaan väistymisestä Jumalan esiintulon yhteydessä sitä verrataan myös kirjaan

      Ilmestyskirja:

      6:14 ja taivas väistyi pois niinkuin kirja, joka kääritään kokoon, ja kaikki vuoret ja saaret siirtyivät sijoiltansa.

    • Tarja

      Kiitos kommentista. Kiitos myös linkistä, jossa kuvataan taivaankantta.

      Ihmisen luonnollinen näkökenttä näkee taivaan juuri tuon muotoisena. Siksi on luonnollista että perinteen kulkiessa vanhemmilta lapsille myös kuvaus taivaasta muotoutuu lähimmän silmillä nähtävän havainnon muotoiseksi.

      Osa näistä perinteistä on pysynyt paikallisina ja osa on kulkenut paikasta toiseen. Näin kertomuksiin sisältyy sekä yleistä kaikille yhteisiä piirteitä että myös paikallisia erityispiirteitä, joista muutamien perinteiden vaikutusten juuret voidaan tunnistaa.

      Tämän mukaisesti myös Raamatun alkukertomusten kuvaus taivaasta liikkuu muinaisessa itämaisessa kulttuuripiirissä. Samaan aikaan kun se kuvaa Jumalan vaikutusta koko maailmankaikkeuden Luojana ja Ylläpitäjänä.

      Samaten kreikkalaisten lukuisat kuvaukset ovat vain muunnoksia muinaisen Orientin korkeammasta kulttuurista heidän keskuuteensa vaeltaneina ja omaan ympäristöönsä mukautuneeseen tyyliin.

      Teoreettiset laskelmat taivaankappaleitten liikkeistä ovat syntyneet myöhemmin. Tähtitaivaan ilmiöiden liikkeitä alettiin ensi kerran voitavan ennakoida noin vuoden 2100 eKr. tienoilla. Silloin oli jo kirjallisesti käytettävissä noin tuhannen vuoden havaintoja tähtitaivaan eri asennoista. Sumerilainen kirjoitustapa syntyi noin 3100 eKr.

  6. Kristillinen kertomus esiripun halkemaisesta ylhäältä alas ei pidä paikkaansa, vaan sodassa roomalaisia vastaan, kaikki temppelin kalleudet myös tuo eririppu vietiin Roomaan ja vielä Jeesus nimisen henkilö luovuttamina.

    Mitä se mahtaisi merkitä, eikö Jeesus ollut jo kuollut siinä vaiheessa.

    Kertomus esiripun halkeamisesta on poikinut ilmeisesti sen ajatuksen, että ”nyt meilläkin on pääsy kaikkein pyhinpään . ”

    Tämä minulle valkeni tässä vaiheessa, aikaisemmin luulin, että se tarkoitti temppelin kaikkein pyhintä, jonne haluttiin mennä. Olenkin joskus kysellyt, että mitä te aiotte siellä tehdä ? Mutta eivät ne tiedä, riittää kun pääsee. Vaikka sitä ei edes nyt ole.

    Taivas oli siis temppelin verhon takana, ja siksi se piti evankeliumissa repiä, että kristitytkin pääsevät taivaaseen. Hupsheijaa . Tätä voisi sanoa henkiseksi terrorismiksi ja sabotaasiksi.

    • Tarja

      Väliverho tarkoittaa sitä sisempää (kaksois)esirippua, joka erotti kaikkeinpyhimmän pyhästä, ei sitä ulompaa, joka erotti pyhän esipihasta. Temppelipapisto on nähnyt tapahtumassa tuhon enteen ja samanlaisia Josefus kertoo myöhemmiltä ajoilta monta.

      Josefuksella on myös kuvaus, miten nelisenkymmentä vuotta ennen Temppelin tuhoutumista tapahtui kummallisia: Temppelin raskaat portit olivat avautuneet itsestään ja yksi ylimmistä kynnyksistä oli murtunut.

      Mielestäni ei pitäisi olettaa, että juutalaiset temppelistä huolehtivat olisivat niin saaamattomia, etteivät olisi pystyneet kunnostamaan esirippua noin 40 vuoden aikana.

  7. Miten oppii tuntemaan ”terveen opin”?

    Tekemällä Jumalan tahdon tietysti.

    15 Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”
    16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: ”Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
    17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
    18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä.(Joh.7)

    • Ari

      Kiitos kommentistasi.

      Tuot esiin erittäin hyvän raamatunkohdan.

      Kamerunissa kuulin usein sanottavan, että nyt me olemme saaneet kuulla hyvän saarnan jumalanpalveluksessa. Nyt sitten vain se on pantava käytäntöön.

    • Matias Roto antamasi kohdat ovat ihmisten ajatuksia Jumalan tahdosta, mikä on Jumalan tahto evankeliumissa?

    • Ari

      Ilmausta ”Jumalan tahto” ei evankeliumeissa esiinny.

      Koko Raamattu on Jumalan Pyhän Hengen innoittamaa sanaa. Toki ihmiset ovat kirjoittaneet kaiken mitä Raamatussa on. Mutta tämä ei sysää syrjään sitä että koko Raamattu kertoo Jumalan töistä.

    • Minulle Jumala ilmoittaa tahtonsa selkeästi seuraavassa:

      Mark. 9:7
      Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä”.

    • Tuossa on selkeä käsky jolla harha opit voi nähdä, jos jonkun opetus ei sovi Jeesuksen sanoihin niin silloin ne tulee jättää ottamatta.

      Muistan hyvin kun jehovan todistajat kävivät ovellani kun olin juuri alkanut uskon tieni, en ymmärtäbnyt heidän puheitaan mutta kun rukoilin Jumalaa ohjaamaan minua niin Hän antoi tämän evankeliumin kohdan jolla pystyin ymmärtämään heidän olleen väärässä.

      Samoin kun minulle nyt tuodaan jotain opetusta täällä niin ne pestyy helposti kumoamaan Jeesuksen sanoilla kun ne ovat harhaa.

    • Ari

      1) Kerron vain sen tilanteen, missä Jeesus kirkastettiin. Samaten kerron missä Raamatun sanoman yhteydessä kaikki on tapahtunut.

      Ota siis opiksesi totuudellinen asiayhteys tuosta tapahtumasta.

      2) Syytöksesi näiden selitysten harhasta osoittaa ainoastaan oman harhaisuutesi. Syynä moiseen väärinkäsitykseesi näyttää olevan asiatiedon puute.

      Silmien sulkeminen asialliselta tiedolta on asenteellista tyhmyyttä. Sellainen on hyvin tuhoisaa, koska se herättää turhia kiistelyitä Jumalan sanasta ja sen sijaan että rakentaisi, se hajottaa, vie erilleen eli eriseuraisuuteen. Tyhmyyden aiheuttama hajaantuminen jakaa Kristuksen seurakuntaa palasiksi. Sananmukaisesti se on lahkolaisuutta, sellaista mikä jakaa lohkoihin eli palasiksi.

    • Matias >Roto en siis lukenut noita antamasiasi ”opetuksia”, älähdit siis turhaan kun en tarkoittanut juuri noita vaan yleensäniitä ”opetuksia” joita täällä kirjoitetaan.

      Mitä siis sanotaan ihmisviisaudesta:

      19 Onhan kirjoitettu: ”Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”.
      20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
      21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
      22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
      23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
      24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
      25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
      26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
      27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,(1-Kor.1)

    • Ari

      3) Koska sanot ettet ole lukenut esille nostamaani Viisauden kirjaa, niin tästä voi päätellä, ettet lue KOKO Raamattua vaan ainoastaan sinut outoihin oppeihinsa vietelleitten muutamaa valikoitua jaetta ja nekin väärään yhteyteen pannen.

      4) Huomaa sen, ettet tunne antiikin retoriikkaa. Teet niin virheelliset johtopäätökset Paavalin sanoista Korinttolaisille, että koko juttu kääntyy päälaelleen.

      Paavalihan kertoo tuossa kokonaisuudessa sen, että kreikkalaiset etsivät viisautta ja juutalaiset vaativat tunnustekoja.

      Apostoli kuitenkin julistaa ristiinnaulittua Jeesusta.

      Tämä julistus ON VIISAAMPAA kuin kreikkalaisten odottama viisaus ja se kertoo SUUREMMASTA IHMEESTÄ kuin Jeesusta vastustaneet juutalaiset olivat voineet edes kuvitella olevankaan.

      Tämän viisauden rinnalla kreikkalainen viisaus on erittäin vähäarvoista ja suurimmatkin juutalaisten odottamat voimateot ovat vain mitätttömän heikkoja suorituksia.

  8. Matias Roto sanoppa nyt missä kohdin ”uskoni” on väärässä kun yksinkertaisesti uskon seuraavan ”opin” mukaan eli

    1. Jumala sanoo selkeästi:

    Mark. 9:7 Ja tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani; kuulkaa häntä”.

    2.Jeesus sanoo:

    Joh. 12:50
    ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua.”

    3. Jeesus sanoo ketä Jumala rakastaa:

    Joh. 14:21
    Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.”

    4. Jeesus varoittaa:

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    • Ari

      Olet useasti antanut Kristukseen uskovista tuomiosi jopa syyttäen valehtelijaksi. Olet myös kieltänyt Raamatun opetuksen siitä, että kaste antaa parannuksen ja Pyhän Hengen lahjan. Olet siis kieltänyt sen että me pelastumme armosta, eli siis Jumalan antaman anteeksiannon varassa.

      Siksi sinun on mietittävä, mitä tällaisten Jumalan työn halventavien lausuntojesi käyttö suhtautuu Jeesuksen opetukseen:

      Luukkaan evankeliumi:

      6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

    • Ari

      Muutoin kysymyksesi oli ihan asiallisesti muotoiltu. On siis havaittavissa selvää edistymistä tavassasi asettaa kysymyksiä.

      Samaten raamatunkohdat olivat itsessään ihan hyviä. Kumpa vain itsekin niitä noudattaisit, niin et enää tappelisi Jeesukseen uskovaa maailmanlaajuista kristikansaa vastaan kieltämällä tämän pyöreästi kolmanneksen koko maailman väestöstä Jeesus -uskon todellisuuden.

    • Matias Roto sanoppa missä ”tuomitsen”, onko tuomitsemista kun julistaa parannusta ja näyttää evankeliumista valheen?

      Entäpä onko tuomitsemista kun sanoo toiselle ettei tämä pelastu jos tämä ei käänny kirkkoon?

    • Ari

      Totuus tekee vapaaksi. Jumalan sanan totuus on että Jeesus on viinipuu, Vanhan testamentin ilmaus Jumalan kansasta. Jeesus siis pitää yhtä kansansa kanssa. Jos oksa ei pysy viinipuussa, niin se kuolee.

      Amharin kielisessä Raamatussa tuo Isä Jumala on toisessa käännöksessä ”puutarhuri” ja toisessa käännöksessä ”maanviljelijä”. Niinpä jos joku haluaa Jumalan Isäkseen taivaassa, niin hänellä pitää olla kirkko äitinä maan päällä.
      Joh. 15 luku

      On aivan oikein puhua parannuksesta, mutta on väärin erottaa parannus eli syntien anteeksi saaminen kasteesta.

      Raamattu puhuu parannuKSEN kasteesta syntien anteeksisaamiSEKSI.

      Siinä siis sanotaan, että kaste SAA AIKAAN parannuksen siinä, että synnit annetaan anteeksi tuon kasteen välityksellä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25