Terveisiä UUT:n pikkujoulusta!

Se oli jatkoa UUT:n järjestämälle seminaarille hengellisestä väkivallasta, jossa oli ollut aiheesta luentoja. Itse en päässyt siihen tilaisuuteen vasta kun glögimukilliselle, joten en voi siitä enempi kertoa, mutta uskon että asiasta uutisoidaan kohta jossakin. Mutta pikkujoulussa olin mukana ja nyt siitä hieman.

Siellä oli edustettuna ainakin vanhoillislestadiolaisuus, helluntailaisuus ja J:n todistajalaisuus. Kaikki olivat tietty entisiä uskonyhteisönsä edustajia. Itselleni suurin osa porukasta oli ihan tuntematonta, mutta kumma kyllä, tai ei oikeastaan ollenkaan kumma; juttu luisti. Miksi näin? Siksi, että kokemukset ovat samankaltaiset, ihan hämmästyttävän samankaltaiset.

Kaikista vertaistukitapaamisista, kaikkein selkeyttävintä ja päänuppia eheyttävintä ja ahdistusta vähentävintä, on ollut keskustella muista tiukoista uskonyhteisöistä irtautuneiden kanssa. On ollut todella avartavaa ja helpottavaa huomata, että muuallakin on ”taivas maan päällä” –kokemuksia, jotka pitävät kiinni liikkeessä, omanlaisiansa tulkintoja ja korostuksia eri raamatunkohdista, samantapaisia perusteluja oikeassa olemisesta, ulkopuolisten demonisointia, vaikeutta irtaantua liikkeestä jne. Näissä keskusteluissa tulee niin höpläytetty olo, ettei mitään rajaa. On helpompi ymmärtää oman itsensä höpläytyminen toisen ihmisen höpläytymisen kautta.

Suosittelen UUT:n vertaistukitapaamisia kaikille tiukasta uskonyhteisöstä pois lähteville. Se helpottaa irtaantumista tosi paljon ja se helpottaa nimenomaan ylikuormittunutta psyykeä. Näin taas täältä kyökistä käsin.

Lopuksi, ettei mene ihan liian vakavaksi tämä elämä, sallinette tällaisen suomalainen, ruotsalainen, norjalainen –tyylisen vitsin konsernilaisesta, todistajalaisesta ja laestadiolaisesta. Tarkoitukseni ei ole pilkata minkään yhteisön uskoon liittyviä asioita, vaan tarkoitukseni on tuoda esille ihmisoppia kevennyksen suoman välimatkan avulla.

Kai Karvaleuka, Joni Totuudentorvi ja Veli Lammas olivat Pyöreän Pöydän äärellä keskustelemassa autuudenasioista ja kun kukaan ei meinannut päästä kenenkään niskan päälle oikein missään asiassa, homma äityi kilpailuksi siitä, keitä heistä maailma pilkkaa eniten. Kaikille Pyöreän pöydän keskustelijoille oli nimittäin yhteistä se, että maailma pilkkaa heitä ja että jokaisella se oli tunnusmerkkinä Oikeassa Olemisesta ja Ainoasta Oikeasta Uskosta.

Kai kertoi ääni väpättäen, kuinka heidän kimppuunsa on käyty kun he haluavat noudattaa Ison Kirjan ohjetta Pyhistä Suudelmista ja kuinka hirvittävää pilkkaa heidän on täytynyt sietää, kun noudattavat samaisen kirjan ylensyöntikieltoa, niin että jopa heidän naisiansa on arvosteltu ihan terveydenhoitajien toimesta Neuvoloissa asiasta. Läskiä pitäisi kuulemma saada lisää, onko hullumpaa kuultu???

Joni kohensi asentoaan tuolissa ja tuumasi: eihän tuo nyt ole vielä mitään, kuuntelehan tätä! Kun me noudatamme Ison Kirjan ohjetta lähetyskäskystä, jonka mukaan ovelta ovelle täytyy mennä pareittain puhumaan valtakunnan asioista, niin saamme osaksemme niin rumaa kohtelua ja pilkkaa, ettei mitään rajaa; ovia vedetään nenän edestä kiinni pilkkapuheiden kanssa, niin että meinaa nenä jäädä väliin. Eikä tuo vielä mitään, mutta niin ikään terveydenhoitoväki on meidänkin kimpussamme: kun emme halua itsellemme verensiirtoa, meitä pilkataan asian johdosta, vaikka käsityksemme perustuu niin ikään Isoon Kirjaan! Jonin puhuessa, kyyneleet alkoivat virrata vuolaina pitkin hänen kalvenneita poskipäitään.

Veli istui rennon letkeänä tuolissaan ja varmana voitostaan tässä asiassa, hänen ei tarvinnut edellisten tavoin värisytellä ääntään eikä vuodatella tekokyyneliä, asiat puhukoot puolestaan. Ensin hän kertoili laveasti siitä, kuinka heidän elämäntapojaan arvosteltiin ja pilkattiin. Sitten hän siirtyi myös terveydenhuollon piiriin ja kertoi, kuinka heidän rakkaita sisariaan painostettiin ehkäisemään ja joskus jopa abortteihin mukamas terveydellisistä syistä, mutta mikä oli siinäkin kaiken takana muu kuin raha ja kateus; nyt ne yrittävät ajaa sellaisia lakiuudistuksia läpi, mitkä veisivät uskovaisilta perheiltä kodinhoitotuet ja lapsilisät, REPIKÄÄ SIITÄ! Tässä vaiheessa Veli Lammas ei enää määkinyt lempeällä lampaanäänellä, vaan yltyi pyhään vihaan Ison Kirjan esimerkin mukaan. Samalla hän pyyhkäisi lihan käsivarrella koko Pyöreän Pöydän tyhjäksi kupeista ja tarjottavista.

Muut pöydässä istujat kalpenivat tehokkaan esityksen edessä, eikä heillä ollut enää mitään sanottavaa. Ei tuommoisen hengenpalon ja totisuuden edessä. Kai ja Joni lähtivät teroittelemaan sapeleitaan seuraavaa istuntoa varten.

 

Seuroissa Veli kertoi rakkaille veljille lyöneensä luut kurkkuun niin konsernin kuin todistajien edustajien kurkkuun. ”Minkäpä ne mahtavat, kun ei niillä ole kunnon perusteluita näkemyksilleen.”

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jari Raappana, vai orjantappuraa tässä ollaan, mie ku luulin itseän pyhäks niin kuin Raamattu Sanoo, Jeesus tuli kutsumaan syntisiä parannukseen eli kyl Häneen uskovat ovat entisiä syntisiä nykyisiä Jumalan lapsia,pyhiä (Jumalalle erotettuja).

    Tiedän etten saa sinua uskomaan Jeesuksen Sanoja, eihän Jeesuskaan itse saanut kaikkia uskomaan vaikka puhui iankaikkisia Sanoja, toivon ja rukoilen että Jumala antaisi ymmärryksen Jeesuksen Sanoihin ja tekisit niiden mukaan.

    Mieti voiko Jeesuksen seuraaja tehdä mitään pahaa lähimmäiselleen??
    Voiko Jeesuksen seuraaja vainota toisuskoisia vai rakastaa heitä ja rukoilla että Jumala antaisi heille anteeksi sillä eivät he tiedä mitä he tekevät??

    Minä rukoilen teidän puolestanne.

  2. Jorma Ojala, voinen kysyä selvennystä kommenttiisi??

    Eikö Jeesus Sano että hedelmästä näemme onko joku oikealla tiellä vai ei, siis mitä on jos ei huonoa hedelmää ”näe” ensinnäkin oppi-isässään ja toiseksi omassa elämässä?? Mielestäni se on paatuneen sydämen sokeutta jonka vain Jeesus voi parantaa ja se tapahtuu Hänen Sanansa kautta.

  3. Jari Raappana kirjoitti: 24.11.2013 20:50

    ”Jos kerran seuraaja ei tee lähimmäiselleen pahaa, niin miksi sitten kiusaat lähimmäisiäsi täällä?”

    Jari, kun Jeesus Sanoi seuraavan:

    Matt.7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

    Sanoiko Hän sen kiusatakseen ihmisiä vai rakaelin vielä orjantappuroissastiko Hän ja halusi ohjata heitä oikealle tielle??

    Minä itse kun elin liki 40v ”orjantappuroissa” eli en tuntenut Jumalaa niin mitä sain aikaan, vaikka luulin eläväni ”hyvää” elämää läheisiäni rakastaen niin se oli valhetta, sitten kun Jumala näytti todellisen tilani, sen saastaisuuden jossa elin, niin sen jälkeen kun silmäni aukesivat ensin omalle elämälle niin myöhemmin sen valheen jossa niin moni elää kuvitellen palvelevansa ja rakastavansa Jumalaa, siis sitä samaa valhetta jossa itse elin.

    Nyt kun olen löytänyt iankaikkisen elämän aarteen niin kerron siitä ja edellä oleva Jeesuksen Sanan kohta on osa evankeliumia ja sitä julistan rakkaudesta en kiusatakseni.

  4. Jorma Ojala, kait sitä lapsenkaltainen saa puhua minä, minä olen saanut Jumalalta niin paljon, mutta pitänee muuttaa kirjoitus tapaa ettei se loukkaa toisia.

    Tuli vaan mieleen mitä tarkoittaa olla valkeudessa ja pimeydessä, mitä ovat valkeuden teot ja mitä pimeyden??
    Voiko valkeudessa ollessa tehdä pimeyden tekoja??

  5. Anna-Mari Pessi, anteeksi kun tämä ”kissanhännän veto” loukkaa, tässä miettii pitäisikö lopettaa kun ihmiset loukkaantuvat, eikö Jeesuksen Sanat loukanneet ihmisiä, toisia pisto sydämeen sai parannuksen aikaan, toiset taasen kääntyivät pois ja jotkut jopa ristiinnaulitsivat Jeesuksen??

    Jeesuksen Sanat ovat iankaikkinen elämä niille jotka ne ottavat vastaan, ketkä ne ylenkatsovat on ne tuomioksi kadotukseen.

  6. Pienellä kurssin korjauksella em. arvon kiistelevät herrat olisivat aivan blogin aiheessa. Ovatko huomanneet.
    Luther vastusti ”hurmahenkiä” omana aikanaan, ja luterilaisessa opissa annetaan näin perusteet ”terveeseen” uskonnollisuuteen. Tällöin tärkeää on, lain ja evankeliumin eron tajuamisen lisäksi, eron tajuaminen vanhurskaaksi julistamisen ja vanhurskaaksi tekemisen välillä. Mitä vanhurskauttamistapahtumassa annetaan: jokin mystinen asia, peräti sisäinen Kristus, vai pelkästään suojavaate johon voidaan pukeutua. Luterilaisuuden mukaan se on viimeksi mainittu.
    Blogia ei silti kannata tukkia loputtomalla opillisella pyörittelyllä ja kissanhännänvedolla. Ketjun alkupuolella on yksi vavahduttava kertomus muistuttamassa.

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.