Olen ensimmäistä päivää lomalla ja kiukuttaa. On kiukuttanut jo kauan, mutta nyt on aikaa ottaa kansi kattilasta ja päästää paineet pihalle.
Siis: minua kiukuttavat autoilijat, jotka ovat lopettaneet suuntavilkun näyttämisen. Mistä tämä uusi muoti on tullut? Vai onko niin, että uusissa autoissa vilkku on vaikea käyttää tai sitä ei ole lainkaan!
Haluamatta olla sosiorasistinen, valtaosa piittaamattomista kaistanvaihtajista ja kääntyilijöistä ajaa Audilla. Tai vastaavilla roimasti-yli-keskihintaisilla autoilla. Pullistetuilla city-maastureilla ja mitä näitä elintasopaiseita nyt onkaan. Näin ainakin täällä syntisen Helsingin ydinkeskustassa (ja näkyy olevan sama virsi kaupungin ulosmenoteilläkin).
Toivon, että muualla Suomessa kiukutukseni aihe on täysin tuntematon.
Mutta meille tänne Stadiin on syntynyt vilkuttomien valtakunta. Toivon mukaan ainakin haja-asutusaleilla vielä vilkut räpsyvät ja tuikkivat kuin tähtitaivas kun kansa autoilee hupenevien palveluiden perässä ja kaartaa ABClle edestakaisin…
Vilkuttomuus on piittaamattomuutta. Kuplan sisällä elämistä – ikään kuin se mitä teen olisi vain oma asiani.
Vilkun käytöstä, omien aikeiden ilmoittamisesta etukäteen muille, saisi myös hengellisesti puhuttelevan vertauksen, mutta nyt lomalaisena en ilkeä…
Minä lähden vilkutellen maalle!
Raimo. Minulle on jostain syntynyt käsitys, että Kallansilloilla on joka vuosi menossa joku tietyö, ja siellä on aina nopeusrajoituksia, ainakin silloin kun ajelen siellä päin.
Kuopion etelä- ja pohjoispuolella on kunnon pätkät moottoritietä. Mistähän johtuu se, että Kuopion eteläpuolella on 100 km/h-rajoitus, kun taas pohjoispuolella saa jossain vaiheessa ajaa jopa 120 km/h? Syy täjän ei ole minulle koskaan selvinnyt.
Jari. Totta että tuolla pätkällä on ollut paljon töitä lähinnä pian entisten läppäsiltojen epävarman toiminnan vuoksi. Nyt on menossa useamman vuoden hanke, kun koko haasteellinen paikka pannaan täysin uuteen kuosiin. Haastekerrointa tuovat syväväylä, Savon rata ja 5-tie samalla kapealla osuudella. V. 2014 kaiken pitäisi olla valmista. Koko hankkeesta löysin tällaisen dokumentit, josta voi katsella ainakin kuvia ja ihastella rakentajien taitoa. http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/hankkeet/kaynnissa/paivaranta_vuorela/Kallansillat%20dokumentti%202012.pdf
Vuorelasta Siilinjärvelle moottoritie rakennettiin silloin, kun valtiolla oli rahaa ja kepu hallituksessa. Kuopion eteläpuolella onkin sitten ”köyhän miehen moottoritietä” keskikaiteineen, millaisia löytyy ympäri maata. Tämä rakentamisen taso on ymmärtääkseni syy erilaisiin nopeusrajoituksiin. Muuten, jos ajaa Vuorelasta Siilinjärvelle 120 km/h niin on perillä noin puoli minuuttia aikaisemmin kuin 100 km/h ajava. Jos ajaa Lahdesta Helsinkiin keskinopeudella 100 km/, häviää noin 12 minuuttia sille, jonka keskinopeus on 120 km/h (mikä ei tietysti ole edes mahdollista). Mihinköhän nuokin minuutit käyttäisi?
Onkohan sekin Kepun syytä/ansiota, että Kuopiosta on Iisalmen pohjoispuolelle asti yhtenäinen tievalaistus, sekä aika kivaa maisemataidetta? Siitä pohjoiseen päin mentäessä onkin sitten pilkkopimeää (talvisin) ja karua, kunnes sitten yhtäkkiä eteen tupsahtavat Kajaanin valot. Siirryttäessä Sukevan jälkeen Pohjois-Savosta Kainuun puolelle tie huononee heti maakuntarajalla kuin taikaiskusta.
No, kepu oli lähinnä kevennys. Kuvauksesi on totta, tiepiirien ja maakuntien rajat näkyvät erityisesti talvella tienhoidossa. Tievalaistus ylettyy Varkaudesta Iisalmeen ja 9-tiellä Suonenjoelta alkaen sama juttu. Ymmärtääkseni nämä ovat kehysbudjetoinnin seurauksia eli Pohjois-Savon tiepiiri on panostanut erityisesti tuohon. Minä kyllä tykkään talvella ajaa mieluummin valaistuksessa kuin pitkiä-lyhyitä vaihdellen. Mutta nyt mentiin Ollin blogista jo kauas, kun ei enää purnata mistään.
Savossa on hyvät tiet. Kainuussakin oli ennen vanhaan, Kekkosen aikana, erinomaiset tiet. Kepulla oli varmaan siinäkin osansa, ja sillä, että UKK oli maakunnan omia poikia. Kainuussa oli ennen tapana puhua, eikä aina edes leikillä siitä, että jos jotain maakunnassa tarvitaan, niin lähetetään karvalakkilähetystö presidentin pakeille, niin kyllä asiat järjestyy. Niinpä moni kylä saikin sähköt, ja harvaanasutun maakunnan tiet hienot asfaltit.
Sen kuitenkin huomaa, näin Etelä-Suomessa asuvana, että autokanta on Savossa ja Kainuussa selkeästi vanhempaa kuin täällä etelässä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kekkostiet
Ymmärtääkseni tuo Wikipedian artikkeli on sekä totta että vajavainen. Olen kuullut myös 5-tien ”rinnakkaistietä” 870 UKK:n hankkeeksi. Lähes keskellä ei mitään oleva tie on selkeästi rauhallisempi ja kauniimpikin ajaa jos menee esimerkiksi Iisalmesta Sotkamoon. Työllisyystöinä on aikanaan tehty, silloin kun olimme köyhiä.
Kiitos linkistä. Tuttuja maisemia.
Tuntui,että blogisti oli kohdannut oululaisen.Oulussa ei käytetä vilkkua,eikä ryhmitytä,vaan peitetään vähintäin kaksi kaistaa käännyttäessä.Valoissa lähdetään liikkeelle vasta,kun on varmistettu,että takana tuleva joutuu pysähtymään punaisella.
Valitettavaa,että edellä mainitut liikennekulttuurin muodot ja käytännöt ovat tosi asiaa koko maassa eli välinpitämättömyys on oleellisesti lisääntynyt koulutustason kohoamisesta huolimatta. Tästä vilkkujutusta tuli mieleen,että yhtä vähän se vilkku käytössä kuluu kuin hyväksyttävien ajatusten,edes osittain,peukuttaminen ja jonkinlainen hyväksyntä tekee kirjoittajalle positiivisen vaikutuksen ja antaa jonkinasteisen tunteen onnistumisesta!
” arkkipiispa Kari Mäkinen sanoo surevansa sitä, että jotkut ovat purkaneet pettymystään eduskunnan päätökseen eroamalla kirkosta.”
Nyt arkkipiispa on käsittäny erojen syyn aivan väärin. Eronneet ihmisethän ovat ilmoittaneet eronsa syyksi arkkipiispan kannanoton avioliittoon liittyen, joka on erilainen kuin kirkon virallinen voimassa oleva kanta. Eivät ihmiset ole eduskuntaan pettyneitä, vaan he ovat pettyneitä arkkipiispaan.
Tämä Salme Kaikusalon kommentti taitaa olla oikea analyysi tilanteesta – valitettavasti.
Koko kirkon arkkipiispan – tai kenenkään piispan – ei ehkä kannattaisi liian nopeasti antaa lausuntoja, joiden perusteella merkittävä osa kirkon jäsenistä kokee sen myötä tulleensa torjutuksi tai petetyksi.
Arkkipiispa ei varsinkaan edusta omaa agendaansa eikä hänen pidä tarjota ensisijaisesti omia mielipiteitään, vaan muistuttaa kirkon yhteisestä opetuksesta ja kehottaa kirkon jäseniä – ja varsinkin sen opetusvirassa olevia – pysymään kirkon yhteisissä päätöksissä.
Hienoa kuitenkin on, että arkkipiispa kokee aitoa huolta kirkon ykseydestä ja haluaa rukouksillaan tukea sitä. Ei kirkon tulevaisuutta voisi muuten kohdatakaan kuin rukouksen hengessä.
Ajattelen näin, että jos tämä tapahtuisi yhteiskunnan puolella, olisi konsernin johtaja jättänyt viipymättä eropyynnön (johtajan toiminnan seurauksena merkittävä asiakaskato).
”…Kirkkoja ja uskonnollisia yhteisöjä päätös ravistelee, mutta päätökset ja toimintansa ne ratkaisevat itse. Niin meidänkin kirkkomme”, Mäkinen kirjoittaa
Suomessa on todellakin olemassa mielipiteenvapaus, joka koskee Kari Mäkistäkin eli hän saa sanoa mielipiteensä konservatiivien uhkailematta.
En usko, että arkkipiispa on eduskunnalle mikään määräävä tekijä, äänestivät oman mielensä/puoluejohdon mukaan! Mäkistä sen sijaan vanhoilliset lyövät todella rumasti ja hirvein termein. Voisiko olla syytä miettiä, auttaako se omaa asiaa yhtään?
Sitäpaitsi muistelisin, että ev lut kirkko on ennenkin ollut vain löyhä yhteenliittymä, johon on kuulunut monenkirjavaa väkeä laidasta laitaan. Eivät ev lut papit ole olleet ns. lahkolaisten suosiossa hyvin pitkään aikaan
”Koko kirkon arkkipiispan – tai kenenkään piispan – ei ehkä kannattaisi liian nopeasti antaa lausuntoja, joiden perusteella merkittävä osa kirkon jäsenistä kokee sen myötä tulleensa torjutuksi tai petetyksi.”
Oletko samaa mieltä myös Jolkkosen, Häkkisen ja kumppanien lausunnoista? Heidän edustamansa ajattelun takia on varmasti aikamoinen määrä kirkon jäseniä kokenut tulleensa torjutuksi ja petetyksi. Väittäisin, että paljon suurempi määrä kuin on arkkipiispan puheista mielensä pahoittaneita.