Teuvo V. Riikonen: Kymmenen kokemusta helluntailaisista

1. Olin junassa nuorena vihtakääntyneenä luterilaisena, kun kohtasin uskovan mummon, joka oli laupias, miellyttävä, ystävällinen, täynnä rakkautta ja aidosti kiinnostunut keskustelemaan ilman hiostusta. Mietin, mihin luterilaisen kirkon herätysliikkeeseen hän kuului. Se selvisi, sillä hän oli helluntailainen.

2. Olin kesätöissä pienellä paikkakunnalla ja pyöräretkellä eteeni osui teltta ja kyltti, että kokous on alkamassa. Jäin odottamaan muita, joita ei koskaan paikalle tullut. Paikalla olleet kaksi helluntailaista telttaevankelistaa pahoittelivat vähäistä yleisörunsautta ja puhuivat kanssani tunnin asiastaan. Koin saaneeni hyvää palvelusta.

3. Rauhanturvajoukoissa yli 30 vuotta sitten kirkon työntekijänä tapasin muun muassa kaksi eri pienempään seurakuntaan kuuluvaa uskovaa. Toinen ei paljastanut taustaansa ja hänellä oli vaikeuksia palvella osittain sammutetuin lyhdyin. Toinen paljasti taustansa ja palveli iloiten. Lopussa hän sai komentajan puukon eli parhaan sotilaan palkinnon. Hän oli helluntailainen.

4. Vuosikymmeniä sitten eräs Helsingin helluntaiseurakunta etsi uutta nuorisotyöntekijää ja valintaporukka oli hankkinut 3-4 konsulttia auttamaan etsinnässä millainen olisi sovelias. Minä olin yksi heidän konsulteistaan. Otin vastaan yhden vieraan, jolle tunnin kerroin millainen on hyvä nuorisotyöntekijä. Lopuksi sanoin, että ”sillä pitää olla myös sanoma sanottavana”. Vieras kysyi minulta ”mikä se sanoma on?”. Sanoin hänelle, että ”en minä tiedä, en minä ole helluntailainen. Teidän valitsijoiden se pitää tietää…”

5. Savonlinnassa asuessani luin erään paikallisen kriittisen toimittajan väitteen, että helluntailaiset ovat lahkolaisia. Ne helluntailaiset joihin tutustuin olivat fiksuja, sivistyneitä, koulu -ja kulttuurielämässä vaikuttavia, joiden kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä. Viiskulman seurakunnassa oli hyvä vastaanotto ja pulla kahvilla oli yhtä hyvää kuin Vapaakirkossa. Kerran helluntaikirkon vuosijuhlassa meitä istui etupenkin kunniapaikalla kaupunginjohtaja, luterilainen kirkkoherra ja kristillisen opiston rehtori. Ei se lahko voi olla, jos siellä on noin arvokasta porukkaa.

6. Romaneihin kuuluva helluntailainen ystäväni pelasi vuosia sählyporukassani ja oli luottopelaaja tehden maaleja, pitäen vapaaehtoisesti hartauksia ja kannustaen muita. Kun hän valmistui uuteen ammattiin, hän kutsui minut juhliinsa puhumaan helluntaiseurakunnan tiloihin. Minä olin ainoa valkolainen, joka sain puhua lähes sadan vieraan joukossa.

7. Politiikassa tapasin monta helluntailaista. Yksi älykkäimmistä on Sari Essayah. Kun eräs toimittaja kysyi häneltä ”mitä mieltä olet naispapeista?” tarkoittaen luterilaisen kirkon ratkaisua, Sari vastasi jotenkin näin ”en minä helluntailaisena ota kantaa toisen kirkkokunnan asioihin, sittenhän minun pitäisi kertoa myös kantani Konstantin-Nopolin Patriarkan paikkaan….”

8. Ystäväni Thorleif Johansson kutsui minut 2012 Keuruun Juhannuskonferenssiin. Tusse yhteyksillään entiseen laumaansa onnistui järjestämään minulle jonkinlaisen VIP-lipun. Sillä pääsin lähes kaikista konferenssin ovista sisään, joista parhaimmat olivat nuorten Pizza-teltan ilmaiset iltapizzat ja yhtenä päivänä huomasin olevani Ristin Voitto -lehden toimituksen kokouksessa. Tämän kaikkien aikojen ristiretken kruunasi osallistuminen sunnuntaina leivänmurtoon, jolloin kaiken tämän jälkeen tunsin olevani täysivaltainen helluntailainen.

9. Maailmalla matkustaessani kymmenissä maissa olen nähnyt mitenhelluntailaistaustaiset karismaattiset seurakunnat ovat yksi kasvavin ryhmä. Suomessa luullaan, että kristinuskolla menee huonosti, kun vapaa-ajattelijat pauhaa pari kertaa vuodessa, yhteiskunnassa keskustellaan suvivirrestä, koulun joulujuhlista ja muista asioista sekä Valtakunnan syyttäjällä on huono päivä. Ei kristinuskolla näin huonosti mene. Menkää kysymään asiasta muihin maihin kasvavilta helluntailaistaustaisilla karismaattisilta seurakunnilta.

10. Onko helluntailaisissa mitään vikaa? Vähintään saman verran kuin meillä lutskuilla ja muilla kirkoilla. Helluntailaiset, luterilaiset, ortodoksit ja vastaavat ei ole ongelma, vaan ihmiset jotka tulkitsevat omaa sanomaansa. On ilo lukea, miten arvoisat helluntailaiset uskallatte katsoa omaa taustaanne ja historiaanne huumorilla, vakavasti, kunnioittaen, kriittisesti, pilke silmäkulmassa ja omaan aikakauteen suhteuttaen.

Päästyäni mukaan näin arvovaltaiseen seuraan, haluan vain sanoa teille, että olette kuitenkin mainettanne parempia!

Teuvo V. Riikonen

Parikanniemisäätiön toiminnanjohtaja, kirjailija

Oheinen teksti on kirjoitettu alun perin helluntailaisten suljetulle Facebook-palstalle.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

33 KOMMENTIT

  1. Tapio Tuomaala. Koen tarvetta puuttua kirjoituksiin. Vaikka meillä helluntailaisilla ja evl- kirkkoon on eroja painotuksissa, opetuksessa, niin kyllä meidän pitäisi pystyä keskustelemaan sivistyneesti. Onhan meillä yhteinen usko Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen joka on kaiken yläpuolella.

    Kirjoitat seuraavasti,
    ”helluntailaisella teologialla on hyvin vähän tekemistä Ut:n kanssa, ”helluntailaisten raamatullisuus on bluffia”. kirjoitat vielä jostain helluntaiseurakunnan pimeästä puolesta? pelastussanoman ylikorostamisesta, ym. ? Seurakunta vetää puoleensa mielenterveydeltään epästapileita ihmisiä ”?

    Toivottavasti huomaat, että kirjoituksesi on loukkaavaa toista seurakuntaa kohtaan. Näitä kirjoituksia voi myös lukea uskosta osattomat, joten olkaamme esimerkkejä heillekkin.

    Sitten kun Jeesus tulee hakemaan meidät täältä, meiltä kysytään ainoastaan onko Jeesus elämämme Herra. Meiltä ei kysytä seurakuntaa, jossa me kukin olemme tässä ajassa, vaan onko Jeesus sydämessämme. Kunnioitetaan toisiamme näissä kirjoituksissakin. Rukoillaan toitemme puolesta.

    • Järvinen: ”Sitten kun Jeesus tulee hakemaan meidät täältä, meiltä kysytään ainoastaan onko Jeesus elämämme Herra.”

      Meinaatko tosissasi, ettei sydänten tuntija tiedä, mitä ihmisessä on?

      Järvinen: ”Näitä kirjoituksia voi myös lukea uskosta osattomat, joten olkaamme esimerkkejä heillekkin.”

      Olen koettanut uskosta osattomia varoittaa karismaattisuudesta. Mitä tekemistä sillä voi edes olla pelastuksen kanssa, kun ihmiset tuomitaan tekojen mukaan? Näin siksi, että valitut on ARVOTTU jo ennen maailman perustamista. Koska heidät on arvottu, niin siihen joukkoon ei voi päästä suun tunnustuksella, henkikasteilla, joita saa yhtä lailla äiti Amman sylistä, oikealla opilla eikä millään uskonnollisella lihan teolla, kuten nöyryydellä, erakoitumisella, rukouksilla.

      Valinta ei poista mitään kirjoituksista, vaan vahvistaa sen, että kaikki maailman ihmiset tuomitaan tekojen mukaan, niin helluntailaiset, luterilaiset kuin ateistit, Mänttärin pilkkaamat homot, joita natsit tappoivat keskitysleireissä juutalaisten kanssa.

      Monet uskonnot sen sijaan, että ne herättäisivät omantunnon,. paaduttavat sen, koska anteeksianto papeilta ja taivaspaikka on varma. Se ääni kuuluu näilläkin sivuilla ja se on ylimielisyys niitä kohtaan, jotka eivät usko, niin kuin he.

      Joka ei ymmärrä apostolin sanaa, ei voi ymmärtää evankeliumia.

      ”Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.”

      Se koskee helluntailaisia, mutta myös niitä, joita helluntailaiset työntävät Mänttärin suuresti rakastamaan helvettiin. Siis mitä etua on siitä, että on valittu? Tai helluntailainen? Tai luterilainen?

      Ihmisten mielenterveys järkkyy helvettiuskovaisten seurassa, kun niin hänen kuin hänen omaistensa pitäisi selvitä sellaisesta, mikä ei kuitenkaan heitä ja heidän läheisiään uhkaa. Siksi kerroinkin, että heikot sortuvat karismaattisuudessa, mutta vahvat ja kovat, paatuneet, uivat siinä kuin kala vedessä.

      Kerron lopuksi helluntailaisten helvetin rakkaudesta. Lapsille järjestettiin oma ohjelma. Lavastettiin helvetti seurakuntasaliin, oli valoja ja tulta. En tiedä, tuliko nauhurista ihmisten huutoja. Skitsoa. Kammoan sydämeni pohjasta.

    • Erkko,
      Luterilaisena pastorina ja teologian maisterina totean, ettei Tapio Tuomaala edusta luterilaista uskoa, vaan omia käsityksiään. Näen, että pyrit kunnioittavaan dialogiin. Se on arvokasta. Pysy siinä. Se on hyvä asia kristillisen todistuksen antamisessa.

    • Tapio Tuomaala: Minua vaivaa edelleen ajatuksesi. ” Mitä tekemistä sillä voi edes olla pelastuksen kanssa, kun ihmiset tuomitaan tekojen mukaan”? ”Näin siksi, että valitut on arvottu jo ennen maailman perustamista”. ”Koska heidät on arvottu, niin siihen joukkoon ei voi päästä suun
      tunnustuksella”.

      Käyttämäsi sana ”ARVOTTU” mielestäni ei kuulu Jumalan käyttämään sanastoon, koska Hän näkee ihmisen lävitse, jolloin arpomiseen ei tarvitse turvautua . Joh. 3:16 vakuuttaa meille sen millä ihminen pelastuu. Meille luvataan armahdus teoistamme Jeesuksen sovitustyön perusteella, kun olemme pyytäneet syntejämme anteeksi.

      Kansojen tuomiossa, joihin lukeutyy maailman monet pakana uskonnot, jotka ovat niitä vuohia, jotka tuomitaan tekojen mukaan, joukssa voi myös olla lampaita, jotka saavat armahduksen Jeesuksen sovitustyön mukaisesti.

    • Kolme kirjainta SSS viittaa johonkin pahaan. Ole nyt vuodesta 2018 joutunut tekemisiin helluntalaisten kanssa kiinteistökaupassa tehdyn petoksen takia. SSS tarkoittaa Saatanan Sairasta Sakkia. En osaa kuvata helluntalaisia positiivisemmin.

  2. Mänttärin ja Ryösön uskon yhteydelle peukku.

    Ja kiitos Manu Ryösölle minuun liittyvästä kommentista. Joskus olemme samaa mieltä 🙂

    Tyhmänä sohvaperunana ja viisaiden lyttäämänä vääräuskoisena totean, ettei kannata uskoa ainakaan minua, ei kirkkoja, ei paavia, ei piispoja, ei supervoideltuja, sillä tuomiopäivänä jokainen seisoo yksin. On hyvä ottaa itse selvää, ainakin siinä vaiheessa, kun puheilla osoitellaan ei-uskoville helvettiä. Sormi saattaa osoittaa omaan silmään, mutta sokea ei sitä näe.

    Apostoli kirjoitti seurakunnalle muodossa me, meidän, joten kirjoitettu koski myös häntä.

    ”Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.”

    Miten stemmaa kansojen tuomion kanssa, Mat.25.

    Kyse ei kuitenkaan ole samasta asiasta ja sen hokaa yksinkertaiselle päättelyllä.

  3. Tapion teemat ovat aina samat, kirjoittamis-sävy on hyvin negatiivinen, suorastaan vihamielinen. Teologinen asian tuntemus on huono joka sisältää uhriutumisen, analyyttinen ote uupuu ja saman teeman sisällä hän voi kirjoittaa useammasta asiasta sekoittaen näin kokonaisuuden. Itse en vastaa Tuomaalan blogeihin mitään, koska hän ei palvele lukijoita rakentavasti.

    • Paajanen: ”Tapion teemat ovat aina samat, kirjoittamis-sävy on hyvin negatiivinen, suorastaan vihamielinen.”

      Kiva, kun veljet löytävät toisensa saman pöydän ääreltä. Yhteinen vihollinen yhdistää.
      Mitä jos kokoisitte voimanne ja vastaisitte. Lupaan lopettaa kirjoittamisen K24:ssä, jos osoitatte minun olevan väärässä.

      Mikä siinä on väärin, kun lainaan toistuvasti jaetta?

      “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.”

      Tai mikä Paavalin sanoissa on väärin tai ristiriidassa Raamatun kanssa? Olen niiden puolella, joita työnnetään helvettiin, mutta työntäjät eivät kuitenkaan pysty perustelemaan oppiaan, miksi niin olisi.

      Tehdään tästä hyvä teologinen keskustelu, kun paikalle on jäänyt hyviä ja osaavia henkilöitä.

    • Otan toistamiseen kansojen tuomiosta vaikka sain edellisellä kerralla aikamoisen ryöpytyksen. Tuomio siitä tulee miten on kohdeltu Juutalaisia. ”näistä” sana kohdistuu Juutalaisiin esim. ”että Jumala voi – n ä i s t ä – kivistä herättää lapsia Aabrahamille.”

      40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: ’Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle – n ä i s t ä – minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle’.

      Juutalisilla on vaikeat ajat edessä esim. Matt. 24:9.

  4. Tapio: Tiedustelin 5 eri kysymystä koskien helluntaiseurakunnan sanan julistukseen liittyen, johin en saanut kommenttejasi.

    Tiedustelit ”Meinaatko tosissasi, ettei sydämen tuntija tiedä , mitä ihmisessä on”? Lyhyt vastaus on, Herra tietää kaiken ihmisestä.

  5. Uskontojen uhrien tuki tekee hyvää työtä.

    Erään helluntailaisen kokemuksia, joista tunnistan monta asiaa omalta tieltäni.

    https://www.uskontojenuhrientuki.fi/kertomus/syntynyt-helluntalaiseksi/

    Kirjoituksessa on sama teema, jonka itse huomasin. Vahvat ja narsistit uivat liikkeessä kuin kala vedessä. Heikot sortuvat väistämättä, jos uskaltavat miettiä, mitä helvetillistä helluntailaisuuteen on kätketty.

    Luterilaisuuden ytimessä on toki samaa pimeyttä kuin helluntailaisuudessa tai lestadiolaisuudessa, mutta kun kyseessä on kansankirkko, niin katolista kadotusoppia ei tuoda juurikaan esiin, paitsi jos kyseessä on karismaattisen puudutuspiikin saanut. Niitä alkaa olla huolestuttavasti luterilaisuudessa, kun kaikenlaista Alfa-oppi roskaa on työnnetty luterilaisuuden ympärillä pyörivistä lähetysjärjestöistä.

    Nostin kadotusopin tarkoituksella esiin. Oletteko huomanneet, että kirkko on Ut:n käännöksissään korvannut tuhoa tarkoittavan sanan kadotuksella. Kun Ut kertoo ajallisesta tuhosta, kuten viinan tuhosta tai avioliiton tuhosta, niin seurakuntalaisen katse käännetään ikuiseen kadotukseen. Melko kornia ja härskiä valehtelua. Mutta tehän ette helvettiä rakastavina ota itse selvää, mitä on kirjoitettu, koska rakastatte valhetta ettekä totuutta. Ja sen te olette saaneet, mitä rakastatte. Minusta se on oikeudenmukaista eli vanhurskasta.

    Kirjoitan antikristillisestä valheesta niin kauan kuin henki pihisee, siitä, joka oli iduillaan jo apostolien aikana ja joka on kasvaessaan peittänyt taivaan valon. Katolisen kirkon lapsilla on äitinsä oppi, vaikka olisikin lehtolapsi, sen kirkon, joka on kiduttanut ja polttanut roviolla totuuden julistajia, mutta jonka etenemisen totaaliseen valtaan sekalaari maailma ja islam pystyi estämään. Hitler oli hyvä kortti. Mutta kun kirkolle jäi käteen musta pekka, niin mitä seuraavaksi?

    Yksi linja vie karismaattista liikettä paavin sormusta suutelemaan.

    ”Ulf ja Birgitta Ekman siirtyivät karismaattisesta seurakunnasta katoliseen kirkkoon: ”Emme katso taaksepäin katuen, koska vedimme monia ihmisiä Herran luo”

    Kannattaa huomioida, miten heille katolisuus ja karismaattisuus on synonyymi.

    https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/ulf-ja-birgitta-ekman-siirtyivat-karismaattisesta-seurakunnasta-katoliseen-kirkkoon-emme-katso-taaksepain-katuen-koska-vedimme-monia-ihmisia-herran-lu?

    Viimeinen villitys, eksytys, on edessä, se, jota kirkot ja herätysliikkeet kutsuvat suureksi lopun ajan herätykseksi. Babylon syttyy loistoonsa viimeisinä hetkinään, kuin tähdenlento saapuessaan ilmakehään.

    Lisään loppuun selvennyksesi, ettei Livets Ord ollut helluntailaisten suosiossa minun aikoinani, jolloin paavia pidettiin laajasti antikristuksena. Kun silmiini on sattunut helluntailaisten lehtien otsikoita, niin paavin osakkeet ovat nousseet melkoisesti. Lähestymistä, jota kymmeniä vuosia sitten odotin väistämättömästi tapahtuvaksi, on toteutunut, mistä myös Kirkko ja kaupunki -lehti uutisoi.

    • Tapio Tuomaala kuinka olet saanut oman ”valosi” eli olet päässyt pois pimeydestä jossa valhe hallitsee?

      Miten ohjaat ihmisiä pois valheesta?

      Mitä on evankeliumi?

  6. Oman kaveripiirini helluntalaiset ovat tasapainoisia kristittyjä ja arvostan heitä.
    Kolme, jotka ovat eronneet helluntaipiireistä ja siirtynyt radikaaliin uushelluntalaiseen liikkeeseen(en viitsi nimeä mainita täällä) ovat taas saaneet hieman epätasapainoisia tapoja evankelioida ihmisiä. Mutta kukin tavallaan. Mikä minä olen heitäkään tuomitsemaan.

  7. Tapio Tuomaala: Kirjoitit melkoisen sopan käsiteltäväksi, johon piti ottaa aikaa sen tulkitsemiseen.
    Yrität kiertää pääasiaa niinkuin ”kissa kuumaa puuroa”. Turvaudut uskontojen uhrien kirjoituksiin, aivan
    kuin saisit ymmärrystä itsellesi ja voimaa arvostelemaan vapaitten suuntien julistusta ja varovasti mainiten, että kyllä evl- kirkollakin on pimeät puolensa.
    Luettuani uskontojen uhrin kirjoituksen, niin siitä puuttui uskottavuus sen sisältöön ja kirjottajalta puuttui nimi. Tuollaisia kirjoituksia on helppo kirjoittaa nimettömänä.

    Minä koen että turvaudut Raamatun kirjaimen voimaan, etkä turvaudu Pyhän Hegen antamaan viisauteen. Kirjain paisuttaa ja Henki tekee eläväksi, joka on tärkeä ottaa huomioon. Uskoon tulleen ihmisen on hyväksi heittäytyä Pyhän Hengen kuljetettavaksi, jotta Pyhä Henki saisi kasvattaa meissä uskontekoja. Usko ilman tekoja on turhaa ja päinvastoin.

    Monissa kirjoituksissasi esiintyy sinun päätelmäsi, josta puuttuu Pyhä Henki, jolloin Raamatun totuus
    turhentuu. Vikoja on meissä jokaisessa, eikä meistä tässä ajassa täydellisiä tulekaan, vaikka kuinka yrittäisimme. Sen vuoksi onkin hyvä, että meillä on Sana aina edessämme, johon turvautua aina silloin kun dementia iskee. Kirjoitan tämän rakkauden mielellä, enkä loukkauksena sinuun.

    • ”Vikoja on meissä jokaisessa, eikä meistä tässä ajassa täydellisiä tulekaan, vaikka kuinka yrittäisimme.” Yrittää kuitenkin pitää. Herrammekin kehoittaa sihen: ”Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” Jaakobin kirje toistaa saman näin: ”Tehän tiedätte, että kun uskonne selviytyy koetuksesta, tämä kasvattaa teissä kestävyyttä. Ja kestävyys johtakoon täydelliseen tulokseen, jotta olisitte täydellisiä ja eheitä, ette vajaita miltään kohden.”

Vierasblogi
Vierasblogi
Kotimaan Vierasblogissa julkaistaan yksittäisiä tekstejä kirjoittajilta, joilla ei ole omaa blogia Kotimaa.fi:ssä. Jos haluat kirjoittaa, ota yhteyttä Kotimaan toimitukseen.