Todistus Jeesuksesta

Kevät vaihtuu kesäksi. On kukkien aika. Tässä käytävälle jätetty kukkia pölyttäjiä varten. Vasta myöhemmin leikkasin, kun kukat olivat kuihtuneet.

SUNNUNTAI 9.6.2024

3. sunnuntai helluntaista

Kutsu Jumalan valtakuntaan

Useinkin ihminen havahtuu miettimään elämäänsä, kun tapahtuu jotain odottamatonta. Silloin pysähdytään pohtimaan, miten menee. Mitä tästä eteenpäin. Kuinka jatkan.

Iloisten vaihtoehtojen auetessa mielen täyttää upea odotus. Miten toteutan tämän tai tämän hankkeen. Kuinka voin valmistautua tämän vastaanottamiseen. Kenen kanssa tämän toteutan.

Tällöin on hyvä muistaa Raamatun sana, että Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen. Hänen siunaustaan ovat ne tilanteet, milloin iloisia vaihtoehtoehtoja tulee näkyviin.

Luin kerran kirjan, missä kerrottiin muslimien kääntymyksestä kristinuskoon. Siinä todettiin, että hyvin usein tämä liittyi elämän olosuhteiden muuttumiseen. Kun elämässä muutoinkin tuli eteen uusi tilanne, niin myös tuli mahdollisuudeksi uudistaa elämänsä Kristuksen seuraajaksi.

Useinkin näissä tilanteissa Kristuksen seuraajaksi tulemiseen liittyi toisten kristittyjen mukaan tulo tuttavapiiriin. Uskon todistus näkyi näissä ihmisissä. Oli mahdollista muuttaa elämäänsä katse eteenpäin luoden.

Heprealaiskirjeen luku 11 puhuu monesta uskon ihmisestä. Heidän esikuvaansa viitataan Jumala kutsuu -sunnuntain epistolassa:

Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi,

pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti,

joka niin helposti kietoutuu meihin.

Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,

katse suunnattuna Jeesukseen,

uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään.

Uudet tilanteet asettavat eteemme uusia haasteita. Näin siitä riippumatta ovatko näköalat myönteisiä vai tuleeko eteen ongelmia.

Koettelemukset puolestaan vaativat harkitsemaan, kuinka selviytyä, jotta vaikeudet voitetaan ja miten elämää on suunnattava tämän jälkeen.

Meidän suomalaisessa kulttuurissamme useampi ihminen on kokenut, että hän on pysähtynyt ajattelemaan Jumalaa, kun on tullut vastoinkäymisiä. Toiset puolestaan ovat katkeroituneet tuollaisissa tilanteissa pohtien, miten heille on käynyt noin huonosti.

Sananlaskujen kirjassa 3:11,12 sanotaan tällaiseen tilanteeseen sopivat sanat:

Älä torju, poikani, Herran kuritusta,

älä katkeroidu, kun hän ojentaa sinua –

jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa

niin kuin isä omaa lastaan.

Tähän ajatukseen viittaa Jumalan kutsu -sunnuntain epistola:

 – Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
      älä masennu, kun hän ojentaa sinua –
      jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa,
      hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

Kun elämässä tulee vaikeuksia, niin silloin on hyvä muistaa, että Vapahtajamme rakkaus ei ole vähentynyt. Hänen armonsa on alati voimallinen. Hänen hyvyytensä on yhä edelleenkin meidän turvamme.

Kristus kärsi kuoleman. Mutta kuolemallaan hän kuoleman voitti. Hänen ylösnousemuksensa on meidän turvamme kaikissa elämämme tilanteissa, kohtaammepa sitten ulkonaisesti hyvää tai huonoa, vaikeuksia tai suuren vapauden tuntemuksia, iloja tai suruja. Kaikkialla Jumala on kanssamme, aivan joka hetki.

Voimme jopa verrata elämäämme räsymattoon. Siinä valoisat ja tummemmat värit yhdessä muodostavat maton kokonaisuuden. Samoin elämämme jokainen tilanne on osa meitä, elämämme kokonaisuuteen kuuluva. Ilon hetkinä kiitämme Herraa, hyvyyden antajaa. Arkisten puurtamisten keskellä muistamme, että Vartija valvoo, Jumala on kanssamme. Vaikeuksienkaan keskellä emme heitä toivoamme, kun otamme elämämme Jumalan käsiin heittäytyen, joka hetki hänen turvissaan eläen.

Toinen lukukappale Hepr. 12:1–6

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12

Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi. Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan. Te olette unohtaneet tämän sanan, joka rohkaisee teitä kuin isä poikiaan:
      – Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
      älä masennu, kun hän ojentaa sinua –
      jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa,
      hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

52 KOMMENTIT

  1. Mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä. Ef. 2:13

    Se seikka, että autuus on ostettu, vapaa lahja, on juuri yksi niistä kultaisista ketjuista, jotka pylväiden reunaliuskoja Jumalan temppelissä seppelöivät. Kristukselle se oli kallishintainen, mutta meille ilmainen. Kun Kristuksen oli se ostettava, niin kulta ja hopea eivät olleet minkään arvoisia: eivät riittäneet rukoukset eivätkä kyyneleet, ei mikään muu kuin hänen verensä. Meidän ostamisemme sen sijaan on vastaanottamista, me saamme autuuden (tarkoittaa tässä ennen kaikkea pelastusta) ilmaiseksi ilman rahaa ja ilman hintaa. (“Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta”. Jes. 55:1. “Te saatte ilolla ammentaa vettä pelastuksen lähteistä.” Jes. 12:3. “Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.” Sak. 13:1)

    Richard Baxter (1615-1691), Armoa armosta, s. 156-157, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

    • Ari

      On viisautta todistaa Jeesuksesta.

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      7:35 Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty.

      11:31 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo.

      11:49 Sentähden Jumalan viisaus sanookin: ’Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

      21:15 Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

      Sen sijaan omiin hengellisiin ansioihinsa toivonsa pano ei näytä Yhtä hyvältä.

      Luukkaan evankeliumi:

      18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
      18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.
      18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: ’Jumala, ole minulle syntiselle armollinen’.
      18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.”

    • Matias Roto oletko ajatellu kumpaa ”todistuksesi” kuvastaa paremmin, fariseusta vaiko publikaania tuon Luukaan 18 mukaisesti?

    • Ari

      Olen koko ajan korostanut sitä, mitä JUMALA ON TEHNYT pelastuksekseni. Olen jo pyhän kasteen lahjana saanut osallisuuden Kristus-uskoon eli siis Pyhän Hengen lahjan. Tässä ei todellakaan tarvittu mitään minun omia ansioitani. Riitti että Someron kirkkoherra Jumalan virkaan asettamana pappina toimitti pyhän kasteen sakramentin. Hän sai olla Jumalan äänenä ja kätenä pyhässä toimituksessa, missä saatana ajettiin ulos ja minut siirrettiin Jumalan lasten joukkoon, pyhän kirkon yhteyteen ja taivaan perilliseksi.

    • Ari

      Miksi en toisi esille sitä että olen aikojen kuluessa tutkinut Jumalan pyhää sanaa Raamattua yli sadalla eri kielellä. Tuohan vain rohkaisee kanssaihmisiäni omalta osaltaan Raamatun ahkeraan käyttöön. Näin saan olla Kristuksen todistajana ja täyttämässä palvelustehtävääni Jumalan evankeliumin julistajana, johon Jumala minut on kutsunut jo nuoruudessani.

    • Niinpä niin et siis ylennä itseäsi samoin kuin tekivät fariseukset ja kirjanoppineet Jeesuksen aikaan, hekään eivät ottaneet Jeesuksen sanoja vaan luottivat isiltä opittuihin oppeihinsa.

    • Ari

      Jälleen kerran sotket asioita irrottamalla muutamia sanoja niiden alkuperäisestä yhteydestään ja yrittämällä näin yhteyksistään irti revityillä sanoilla heittää likaa keskustelukaverisi niskaan.

      Sinulta jää kokonaan tiedostamatta, että Jeesus oli aikansa oppinein mies. Samaten hänen opetuslapsensa olivat niin oppineita että he pystyivät menemään moniin maihin merkittäviin tehtäviin, Intiaan, Armeniaan, Georgiaan, Syyriaan, Nykyisen Ukrainan alueelle, Etiopiaan, Roomaan jne. Ja huomaapa tämä:

      Heitä kuunneltiin.

      Ota tosissasi Raamatun sana, että VIRKAAN VALITUN pitää osoittaa VIISAUTTA.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

    • ”Et siis ylennä itseäsi samoin kuin tekivät fariseukset ja kirjanoppineet Jeesuksen aikaan. Hekään eivät ottaneet Jeesuksen sanoja, vaan luottivat isiltä opittuihin oppeihinsa.” Jeesus ei moittinut kirjanoppineita siitä, että he tunsivat kirjoitukset, vaan siitä, että he siitä huolimatta rikkoivat niitä vastaan ja esiintyivät kuitenkin nuhteettomina.

    • Muista että Jeesuskin oli virkaansa vihitty rabbi.

      Rabbin virkaan voitiin vihkiä vasta 30 vuotta täytettyä. Siksi Jeesuskin aloitti julkisen saarnaamisen vasta 30-vuotiaana.

      Markuksen evankeliumi:

      9:5 Niin Pietari rupesi puhumaan ja sanoi Jeesukselle: ”Rabbi, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme siis kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Eliaalle yksi”.

      11:21 Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: ”Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut”.

      14:45 Ja tultuaan hän kohta astui hänen luoksensa ja sanoi: ”Rabbi!” ja antoi hänelle suuta.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:38 Niin Jeesus kääntyi ja nähdessään heidän seuraavan sanoi heille: ”Mitä te etsitte?” He vastasivat hänelle: ”Rabbi” – se on käännettynä: opettaja – ”missä sinä majailet?”

      1:49 Natanael vastasi ja sanoi hänelle: ”Rabbi, sinä olet Jumalan Poika, sinä olet Israelin kuningas”.

      3:2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: ”Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa.”

    • Matias Roto tuossakin kun tuot Jeesuksen oppineisuutta esille tuot täydellisesti omaasi, et voi millään Raamatun sanalla todistaa väitettäsi, siis tässäkin ylennät itsesi Raamatun sanan yläpuolelle.

    • Ari

      Miksi ylistät tyhmyyttä

      Huomaa, että Raamattu varoittaa erittäin kovin sanoin tyhmyydestä:

      Sananlaskut:

      1:22 Kuinka kauan te, yksinkertaiset, rakastatte yksinkertaisuutta, kuinka kauan pilkkaajilla on halu pilkkaan ja tyhmät vihaavat tietoa? >> Jakeen lisätiedot
      1:32 Sillä yksinkertaiset tappaa heidän oma luopumuksensa, ja tyhmät tuhoaa heidän oma suruttomuutensa.
      3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
      8:5 Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät.
      10:1 Salomon sananlaskut. Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä poika on äidillensä murheeksi.
      10:18 Joka salavihaa pitää, sen huulilla on valhe, ja joka parjausta levittää, on tyhmä.
      10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.
      12:23 Mielevä ihminen peittää tietonsa, mutta tyhmäin sydän huutaa julki hulluutensa.
      13:16 Jokainen mielevä toimii taitavasti, mutta tyhmä levittää hulluutta.
      13:20 Vaella viisasten kanssa, niin viisastut; tyhmäin seuratoverin käy pahoin.
      14:7 Menet pois tyhmän miehen luota: et tullut tuntemaan tiedon huulia.
      14:16 Viisas pelkää ja karttaa pahaa, mutta tyhmä on huoleton ja suruton.
      14:24 Viisasten kruunu on heidän rikkautensa, mutta tyhmäin hulluus hulluudeksi jää.
      15:2 Viisasten kieli puhuu tietoa taitavasti, mutta tyhmäin suu purkaa hulluutta.
      15:7 Viisasten huulet kylvävät tietoa, mutta tyhmäin sydän ei ole vakaa.
      15:20 Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä ihminen halveksii äitiänsä.
      17:10 Nuhde pystyy paremmin ymmärtäväiseen kuin sata lyöntiä tyhmään.
      17:12 Kohdatkoon miestä karhu, jolta on riistetty poikaset, mutta älköön tyhmä hulluudessansa.

    • Matias Roto en todellakaan ylistä tyhmyyttä vaan tuon esille sen eron mitä on kun Jumala salaa ”viisailta ja ymmärtäväisiltä” evankeliumin ja ilmoittaa sn lapsenmielisille.

      Se viisaus joka tulee ylhäältä on todella ylikaiken olevaa viisautta, ei ihminen itse voi ikinä ssavuttaa sitä omassa ymmärryksessään.

    • Ari

      AVAA SILMÄSI !

      – Jo lapsena Jeesus osoitti viisautta

      – Vertauksissaan hän osoitti vastustajiensa vähäisen viisauden todeten, miten opin saaneitten viisaus tulee esille oikeassa opetuksessa, mutta väärässä opetuksessa oppilaat menevät harhaan.

      – Huomaa, että Jeesuksen viisaus oli suurempi kuin Salomon viisaus

      – Jeesuksen viisauden hänen vastustajansa yrittivät vähempää viisautta omaavina vaientaa tappamalla

      – Jeesus jakoi viisautensa myös oppilailleen

      Luukkaan evankeliumi:

      2:40 Ja lapsi kasvoi ja vahvistui ja täyttyi viisaudella, ja Jumalan armo oli hänen päällänsä.

      2:52 Ja Jeesus varttui viisaudessa ja iässä ja armossa Jumalan ja ihmisten edessä.

      7:35 Ja viisaus on kaikkien lastensa puolelta oikeaksi näytetty.”

      11:31 Etelän kuningatar on heräjävä tuomiolle yhdessä tämän sukupolven miesten kanssa ja tuleva heille tuomioksi; sillä hän tuli maan ääristä kuulemaan Salomon viisautta, ja katso, tässä on enempi kuin Salomo.

      11:49 Sentähden Jumalan viisaus sanookin: ’Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

      21:15 Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään.

    • Ari

      Sanot, ettet kannata tyhmyyttä. Lopeta siis mieletön kuvitelmasi, että asiavirheistä kiinni pitäminen muka olisi Jumalan antamaa viisautta. Pyhä Henki on TOTUUDEN Henki, joten eivät raamatunkohtien väärät tulkinnat ole HÄNEN aikaansaannostaan, vaan joko sinun tai sinut vietelleitten harhaopettajien mielikuvituksen tuotteita.

    • Ari

      Jeesuksen puhe ”lapsenmielisistä” on viittaus siihen, ettei kukaan pelastu ilman kristillistä kastetta.

      Juutalaisessa opetuksessa pakanan kääntymykseen juutalaisesksi tarvittiin miehille annettavan ympärileikkauksen lisäksi myös kääntymyksen kaste, joka vapautti pakanuuden perkeleistä ja aloitti uuden elämän Pyhän Hengen vallassa niin, että kääntynyt perhe vauvasta vaariin sai luvan osallistua juutalaisten pyhiin toimituksiin. Tämä uuden elämän alku tuosta kääntymisen antavasta kasteesta katsottiin aloittavan elämän nollapisteestä, eli tuon ajan sanonnan mukaan ”yhden päivän ikäisenä”

      Sen joka ei siis ollut vielä saanut tätä kastetta piti päästä osalliseksi tästä kasteesta, joka muutti pakanan ”lapsen kaltaiseksi”, eli siis aloitti kokonaan uuden elämän tällaisen perheen elämässä. Tuossa kasteessa kastettin KOKO perhe vastasyntyneistä Kuolemaa lähestyviin vanhuksiin, eikä ketään perheen jäsentä ollut lupa jättää kasteessa ulkopuolelle olevaksi pakanaksi eli epäjumalanpalvelijaksi.

    • Ari

      On kaksi eri asiaa puhua lapsen uskosta ja siihen liittyvästä aidosta nöyryydestä
      ja toisaalta ymmärtämättömyyden asteella olevasta vajavaisesta tiedosta.

      Näitä ei pidä sekottaa keskenään, niin että rupeaa kuvittelemaan omaa oppimattomuuttaan muka eityiseksi ansioksi Jumalan edessä.

      Ota todesta se, mitä apostoli Paavali sanoo oikeasta Jumalan mielen mukaisesta viisaudesta.

      1.Korinttolaiskirje:

      13:11 Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

      Luin jokunen aika sitten Kalevalasta Joukahaisen pöyhkeilystä Väinämöistä vastaan esperanton kielisenä käännöksenä. Tulipa tuosta mieleeni sinun tapasi tällä sivustolla pöyhkeillä vanhempia ja oppineempia vastaan lapsellisia oikosulkujasi muka suurina hengellisinä viisauksina tarjoten.

      Muista että autoja pitää käyttää tiellä kulkemiseen eikä tienvarsien metsien puiden kuorimiseen. .

  2. Ari

    Poistin kommenttisi sopimattoman kielenkäytön takia.

    Verta nenästään kerjäämällä ei synny hedelmällistä keskustelua, vaan ainoastaan Jumalan asiaa vahingoittavaa suunsoittoa.

    Muista Efeson piispa Timoteukselle lähetetyt sanat riitoja aiheuttavista typeristä sanakiistojen synnyttäjistä.

    1.Timoteuksen kirje:

    6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja,

    Opettele keskustelemaan asiallisesti.

    Hyvää yötä!

    Jeesus myötä!

    Äläkä unohda lähetystyötä!

  3. Lainaan tähän yhtä tapaa todistaa Jeesuksesta: ”Mutta kiitos olkoon Jumalan, joka aina kuljettaa meitä voittosaatossa Kristuksesssa ja meidän kauttamme joka paikassa tuo ilmi Hänen tuntemisensa TUOKSUN! Sillä me olemme Kristuksen TUOKSU Jumalalle sekä pelastukseen että kadotukseen joutuvien joukossa; näille tosin kuoleman haju kuolemaksi, mutta mutta noille elämäm TUOKSU elämäksi. Sillä me emme ole niinkuin nuo monet, jotka myyskentelevät Jumalan sanaa; vaan puhtaasta mielestä, niinkuin Jumalan vaikutuksesta, Jumalan edessä, me Kristuksessa puhumme.”(II Kor. 2: 14-17) — Mulle on käynyt niin, että joka paikkaan tullessani olen ihmetellyt, mistä ihmiset tietävät, että kannan sydämessäni Herraaani Jeesusta. He vain tietävät ennen sanomatta mitään, että olen ollut ja olen aina uskovainen ihminen, jonka seurassa ei esim. kiroilla. Hajuvesiä ei ole tarvinnut käyttää.

    • Valma

      Kiitos sydämellisestä todistuksestasi.

      On mielenkiintoista huomata, miten todistus menee eteenpäin, kun avoimesti ja rohkeasti on sitä,, mitä on, eli antaa uskonsa elää ja vaikuttaa jokapäiväisessä elämässä.

  4. Euroopan Unionin vaalit ovat menossa. Meillä Suomessa voi äänestää vielä huomenna 9.6.2024.

    Hollannissa äänestys päätettiin jo viikolla, vaikka tulokset julkistetaan vasta samaan aikaan kuin muuallakin. Tämän virikkeen vaikutuksesta luin Hollannin Pipliaseuran sivustolta friisinkielisen ja sekä kuuntelin että luin yhden useammasta hollanninkielisestä raamatunkäännöksestä Heprealaiskirjeen 12. luvun.

    Tässä on viite tuohon sivustoon.

    https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV21,NFB/HEB.12

    Tällä sivustolla on osioita, joihin tarvitaan käyttäjän kirjautumiseen, kuten Suomen Pipliaseuran sivustollakin. Kummassakin olen joutunut turvautumaan sivuston ylläpitäjään selviytyäkseni tekstien lukemiseen.

    Tässä toinen sivusto. Viite bible.is -sivustolle, joka on helppokäyttöisempi, mutta jossa ei ole yhtä montaa eri hollannin kielelle tehtyä käännöstä saatavilla.

    https://live.bible.is/bible/NLDHSV/HEB/12

    Tottumattomalle kuuntelijalle pieni vihje. Lukija lukee myös varsinaiseen tekstiin kuulumattomat väliotsikot, joita ei ole kirjoitettu näkyviin tälle sivustolle.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25