Kevät vaihtuu kesäksi. On kukkien aika. Tässä käytävälle jätetty kukkia pölyttäjiä varten. Vasta myöhemmin leikkasin, kun kukat olivat kuihtuneet.
SUNNUNTAI 9.6.2024
3. sunnuntai helluntaista
Kutsu Jumalan valtakuntaan
Useinkin ihminen havahtuu miettimään elämäänsä, kun tapahtuu jotain odottamatonta. Silloin pysähdytään pohtimaan, miten menee. Mitä tästä eteenpäin. Kuinka jatkan.
Iloisten vaihtoehtojen auetessa mielen täyttää upea odotus. Miten toteutan tämän tai tämän hankkeen. Kuinka voin valmistautua tämän vastaanottamiseen. Kenen kanssa tämän toteutan.
Tällöin on hyvä muistaa Raamatun sana, että Jumalan hyvyys vetää meitä parannukseen. Hänen siunaustaan ovat ne tilanteet, milloin iloisia vaihtoehtoehtoja tulee näkyviin.
Luin kerran kirjan, missä kerrottiin muslimien kääntymyksestä kristinuskoon. Siinä todettiin, että hyvin usein tämä liittyi elämän olosuhteiden muuttumiseen. Kun elämässä muutoinkin tuli eteen uusi tilanne, niin myös tuli mahdollisuudeksi uudistaa elämänsä Kristuksen seuraajaksi.
Useinkin näissä tilanteissa Kristuksen seuraajaksi tulemiseen liittyi toisten kristittyjen mukaan tulo tuttavapiiriin. Uskon todistus näkyi näissä ihmisissä. Oli mahdollista muuttaa elämäänsä katse eteenpäin luoden.
Heprealaiskirjeen luku 11 puhuu monesta uskon ihmisestä. Heidän esikuvaansa viitataan Jumala kutsuu -sunnuntain epistolassa:
Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi,
pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti,
joka niin helposti kietoutuu meihin.
Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,
katse suunnattuna Jeesukseen,
uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään.
Uudet tilanteet asettavat eteemme uusia haasteita. Näin siitä riippumatta ovatko näköalat myönteisiä vai tuleeko eteen ongelmia.
Koettelemukset puolestaan vaativat harkitsemaan, kuinka selviytyä, jotta vaikeudet voitetaan ja miten elämää on suunnattava tämän jälkeen.
Meidän suomalaisessa kulttuurissamme useampi ihminen on kokenut, että hän on pysähtynyt ajattelemaan Jumalaa, kun on tullut vastoinkäymisiä. Toiset puolestaan ovat katkeroituneet tuollaisissa tilanteissa pohtien, miten heille on käynyt noin huonosti.
Sananlaskujen kirjassa 3:11,12 sanotaan tällaiseen tilanteeseen sopivat sanat:
Älä torju, poikani, Herran kuritusta,
älä katkeroidu, kun hän ojentaa sinua –
jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa
niin kuin isä omaa lastaan.
Tähän ajatukseen viittaa Jumalan kutsu -sunnuntain epistola:
– Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
älä masennu, kun hän ojentaa sinua –
jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa,
hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.
Kun elämässä tulee vaikeuksia, niin silloin on hyvä muistaa, että Vapahtajamme rakkaus ei ole vähentynyt. Hänen armonsa on alati voimallinen. Hänen hyvyytensä on yhä edelleenkin meidän turvamme.
Kristus kärsi kuoleman. Mutta kuolemallaan hän kuoleman voitti. Hänen ylösnousemuksensa on meidän turvamme kaikissa elämämme tilanteissa, kohtaammepa sitten ulkonaisesti hyvää tai huonoa, vaikeuksia tai suuren vapauden tuntemuksia, iloja tai suruja. Kaikkialla Jumala on kanssamme, aivan joka hetki.
Voimme jopa verrata elämäämme räsymattoon. Siinä valoisat ja tummemmat värit yhdessä muodostavat maton kokonaisuuden. Samoin elämämme jokainen tilanne on osa meitä, elämämme kokonaisuuteen kuuluva. Ilon hetkinä kiitämme Herraa, hyvyyden antajaa. Arkisten puurtamisten keskellä muistamme, että Vartija valvoo, Jumala on kanssamme. Vaikeuksienkaan keskellä emme heitä toivoamme, kun otamme elämämme Jumalan käsiin heittäytyen, joka hetki hänen turvissaan eläen.
Toinen lukukappale Hepr. 12:1–6
Kirjeestä heprealaisille, luvusta 12
Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme, katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella. Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi. Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan. Te olette unohtaneet tämän sanan, joka rohkaisee teitä kuin isä poikiaan:
– Älä väheksy, poikani, Herran kuritusta,
älä masennu, kun hän ojentaa sinua –
jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa,
hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-9-6-2024/
Heprealaiskirjeen luvun 12 voi lukea täältä
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,KR92,KR38/HEB.12
Someron kirkossa toimitettiin kaksikielinen messu suomeksi ja viroksi. Saarnan piti nimikkolähetti Kari Tynkkynen ja liturgina toimi vs. kappalainen Sari Lahdenranta sekä kanttorina Olli Salomäenpää. Messun jälkeen järjestettiin kirkkokahvit vanhalla seurakuntatalolla. Siellä Kari Tynkkynen kertoi tämän hetken työstään Virossa.
Messun voi katsoa streamattuna täältä
http://www.someronseurakunta.fi/eta
Tämän innoittamana luin Raamattua 100 lukua viron kielellä.
Heprealaiskirjeen luvun 12 voi lukea monena käännöksenä tai kuunnella täältä
https://www.piibel.net/hb-12.html
Siitä sitten voi mennä naapurikielemme eri käännöksiin tai Raamatun eri kirjoihin sen mukaan kuin halua ja voimia riittää.
Saatavissa seuraavia käännöksiä
Piibel 1997
Piibel 1968
Proovitrük 2018
Piipli Ramat 1739
Pirita Piibel 2009
Islannissa toimitettiin lauantaina 1.9.2024 vaalit. Maa sai uuden presidentin Halla Tomasdottir.
Sen kunniaksi luin heprealaiskirjeen luvun 12 seuraavina käännöksinä
Biblía 21. aldar – Hebreabréfið 12. kafli
Þýðingin 1981 – Hebreabréfið 12. kafli
Viðeyjarbiblía – Hebreabréfið 12. kafli
Guðbrandsbiblía – Hebreabréfið 12. kafli
Islanniksi vuodelta 2007 olevan käännöksen panen linkiksi. Siitä voi sitten mennä eteenpäin oman kiinnostuksen ja voimien mukaan.
https://biblian.is/biblian/hebreabrefid-12-kafli/
.
Viime aikoina olen lueskellut kirjallisuutta esperantoksi.
Tälläkin hetkellä minulla on kirjastoista lainassa seitsemän teosta esperantoksi.
Tässä on Heprealaiskirjeen luku 12 viitteen kohteena esperanton kieliseen raamatunkäännökseen tutustumista varten.
https://biblehub.com/esp/hebrews/12.htm
Aloin lukea esperantoa jo vuodesta 1957 alkaen.
Mielenkiintoista taas todeta, miten eri tavalla ihmiset maailman näkevät. En esimerkiksi yhtään ymmärrä, mistä minun tulisi tehdä parannus. Elelen ihan normaalia elämää. Olen myös tietenkin kohdannut ihan kunnollisiakin vaikeuksia, eikä mieleeni tullut kääntyä minkään uskonnon jumaluuden puoleen. Armon käsitekin on aivan vieras, mihin ihmeeseen sellaista tarvitsisin?
Lisäksi kristityt, joihin olen elämäni aikana törmännyt säännöllisesti, todistavat kyllä kukin omalla tavallaan uskostaan mutta sillä ei ole mitään annettavaa minulle. Uskon käsite kumisee tyhjyyttään kuin se kuuluisa vaski.
Samalla tietenkin ymmärrän oikein hyvin, miksi osa ihmisistä kokee tarvitsevansa uskonnollista uskoa. Heille maailma on liikaa ilman sitä.
Antero
Kiitos puheenvuorostasi.
Tuot esille oman näkökulmasi omaan elämäntilanteeseesi.
Sitten lausut mielipiteen, joka mielestäni ei alkuunkaan osu kohdalleen, ei ainakaan minun tuntemieni Kristukseen uskovien kohdalla. Sanot: ”Heille maailma on liikaa ilman sitä.”
Ihmisten psykologiset kokemukset nimittäin ovat hyvinkin erilaisia aina kulloisestakin elämäntilanteesta riippuen.
Sen sijaan Jumalan kutsu on HÄNEN oma tekonsa. Kutsun taustalla on Pyhän Hengen saarnauttama Jumalan sana ja HÄNEN toimintansa kirkon vapauttavien sakramenttien välityksellä. Näiden armovälineitten kautta HÄN kutsuu ihmistä, antaa tälle uskon luottamuksen ja sekä hoitaa että ylläpitää uskoa aina täyttymykseen asti, kun ruumiin ylösnousemus voittaa kuoleman, uskomme vaihtuu näkemiseksi, ajallinen katoavaisuutemme muuttuu ikuiseksi elämäksi niin, että Kolmiyhteisen Jumalan ylistys saa kaikua täyttymyksen riemua.
Seuraava Raamatun kohta sanoo, että pelastava usko ei ole meidän oma tekomme, vaan Jumalan antama lahja pyhän kasteen välityksellä eli siis Jumalan itsensä antama uusi elämä ja tähän liittyvä elämän uudistus Pyhän Hengen voimassa.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Matias: ”Sitten lausut mielipiteen, joka mielestäni ei alkuunkaan osu kohdalleen, ei ainakaan minun tuntemieni Kristukseen uskovien kohdalla. Sanot: ”Heille maailma on liikaa ilman sitä.””
Näin se juuri on. Maailma on uskoville useimmiten liikaa ja he tarvitsevat siksi uskomuksen jumaluudesta ja siitä, että kaikki ei lopu kuolemaan. Jos hyväksyy oman ja muiden kuolevaisuuden, jumaluuksia ei tarvitse mihinkään.
Antero
Usko Jumalaan on Jumalan oma lahja ihmiselle. Ihmisen omat teot eivät siihen vaikuta. Suhtautuminen kuolemaan on myös suhteessa ihmisen omaan kypsyyteen elämän kokonaisuuden käsittämisessä.
On kuitenkin tehty pienimuotoinen tutkimus kuolemaa lähellä olleitten ihmisten asenteissa. Niistä jotka kertoivat uskovansa Jeesukseen, noin puolet odottivat kuolemaansa rauhallisesti. Sen sijaan katkeruus oli heidän keskellään vähäisempää. Muta toisin oli niiden keskuudessa, jotka ilmoittivat olevansa uskon ulkopuolisia, heidän keskuudessaan katkeruus ja rauhattomuus olivat yleisempää.
Tämä elämän tosiasioiden myöntäminen vaikuttaa olevan uskon antaman perusturvallisuuden hedelmä.
Mielestäni se on esittämäsi kuolemanpelon kokemisen looginen vastakohta. Usko ei ole pakoa todellisuudesta , vaan päin vastoin silmien avautumista rohkeaan todellisuuden kohtaamiseen.
Et näyttänyt ymmärtävän pointtiani ollenkaan.
Antero
Mielestäni ymmärsin.
Otetaan kaksi käsitettä: 1) kuolema edessä pelko ja 2) uskoon turvautuminen.
Sinun logiikkasi on, että koska ihminen pelkää kuolemaa niin siksi hän turvautuu Jumalaan.
Minun logiikkani on päinvastainen niin, että koska ihminen uskoo Jumalaan, niin hänen ei tarvitse pelätä kuolemaa ( enempää kuin luonnolinen elämänsäilytysvietti edellyttää).
Tämän logiikan mukaisesti Olof Linton tulkitsee Filippiläiskirjeen eka luvussa olevaa Paavalin lauselmaa, missä tämä ei ollut huolissaan edessään mahdollisesti olevaa kuolemantuomiota, vaan siitä, miten parhaiten voisi toteuttaa saamaansa kutsumusta evankeliumin julistajana.
Siinähän Paavali sanoo, että elämä on hänelle Kristus-elämää ja kuolema on hänelle voitto. Fil. 1:12-26.
Antero
Teoksen nimi:
Pauli mindre brev
tolkning av
Olof Linton
Karlskrona 1976
ss 257- 164.
Tässä viite Olofin käsittelemään raamatunkohtaan suomeksi
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=Fil.+1%3A12-26&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Meksikossa pidettiin vaalit.
Ensimmäisen kerran maan historiassa nainen on pääsemässä presidentiksi. Alustavien tulosten mukaan 61-vuotias Claudia Sheinbaum on tullut valituksi ylivoimaisella äänimäärällä.
Onneksi olkoon!
Sen kunniaksi luin ja kuuntelin Heprealaiskirjeen luvun 12 espanjaksi.
Viite La Palabra – Spain versioon
https://live.bible.is/bible/SPNLPS/HEB/12?audio_type=audio_drama
Luin myös seuraavista käännöksistä saman luvun 12.
La Biblia de las Americas
Nueva Biblia Latinoamericana de Hoy
La Biblia
1602 Reina-Valera Antigua
1569 Sagradas Escrituras
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on määrännyt saamelaiskäräjävaalit uusittaviksi. Saamelaiskäräjien uusittavat vaalit toimitetaan 3.6.–1.7.2024.
Ilmoituksissa on valittavissa seuraavat kielet:
Valitse kieli / Vállje giela / Valjii kielâ / Vaʹlljed ǩiõl :
Suomi
Davvisámegiella
Anarâškielâ
Nuõrttsääʹmǩiõll
Sen kunniaksi luin ja kuuntelin pohjoissaamen kielisen käännöksen mukaisesti Hepr. 12 luvun.
https://www.raamattu.fi/raamattu/Biibbal/HEB.12
Tämän kuuntelu vaatii kirjautumisen, toki ilmainen mutta kuitenkin.
Sama käännös on luettavissa myös Norjan Pipliaseuran sivulla, mutta siinä ei ole äänikirjaa mukana.
https://bibel.no/nettbibelen/les/sme-2019/HEB/HEB.12
Sillä sivustolla on myös eteläsaamen kielelle käännös saatavissa tähän lukuun. Tällä hetkellä siinä ovat näkyvissä jakeet 1-3 ja 22-24.
https://bibel.no/nettbibelen/les/sma-2018/HEB/HEB.12
Asiata aivan toiseen, jopa kolmanteen mennäkseni, kuitenkin aihetta sivuten.
Kulutin nimittäin aamuni varhaiset, ihanan, ja niin toivotun ja odotetun vesisateen täyttämät tuntini, lukemlaa Haaretzia, ja siellä arkeologisia tutkimuksia paikalla, joka kristillisesti tunnetaan Harmagedonina, eli lopunajallisena taistelupaikkana, ennen Jeesuksen tulemista.
Siellä on nimittin löydetty noin 200-luvulta jaa, oleva suuri lattiamosaiikki, joka on varhaisin kristillinen löydös Israelin maalla. Se kertoo myös ajasta ennen kirkkoja tai Rooman tunnustamaa uskontoa. Megiddon Mosaic on ollut peittyneenä ja se on löydetty jo vuonna 2005, sitä on pidetty suojeltuna, mutta nyt se on purettu ja pakattu ja kuljetetaan Yhdustvaltoihin Raamattu museoon esille pantavasi ja ihmisten ihailtavaksi.
Mosaiikin kuviot ovat geometrisia kalakuvioita ja tekstejä.
On mainittu myös roomalaisen henkilön nimi,Caianos, hänen joka rahoitti tekeleen valmistuksen.
Eräs sen teksteistä kuuluu näin: ” Jumalaa rakastava Aketousia, ( tai Akeptous) on lahjoittanut pöydän Jumalalle Jeesukselle Kristukselle muistomerkiksi. ”
Mielenkiintoista sinänsä, että tämä Akeptousia oli nainen. Muitakin naisten nimiä on mainittu, mutta ei yhtän apostolia, tai opetuslasta.
Naiset olivat Frimilia, Kirioka, Dorothea, ja Karasta.
Naisilla näyttäisi olleen jonkinlainen asema ihan varhaisessa vaiheessa, mutta eipä heitä evankeelisesti muisteta ollenkaan. Onko sinulla tietoa, mitä nämä naiset edustivat, nimetkään eivät kuulosta heprealaisilta, ei oikein aramealaisltakaan. Keitä he olivat?
Jeesuksen jumaluus lienee tuolta peräisin, ja nyt hän on ilmestynyt Harmagedoissa mutta vain mosaiikissa. Mutta onhan sekin jotain.
Tarja
Kiitos mielenkiintoisesta kommentistasi
Olen huomannut, että yleistajuisissa lehdissä tämäntapaiset uutisoinnit tulevat huomattavalla viiveellä. Usein myös jonkun sellaisen toimittajan kommentoimana, joka ei osaa asettaa uusia löytöjä asianmukaisiin yhteyksiinsä, joten niistä helposti tulee yksipuolisesti värittyneitä.
Megiddossa on jo hyvin pitkään tehty paljonkin arkeologisia kaivauksia, joita on tiedosa jo muinaisuudesta alkaen.
En ole lukenut tätä esille nostamaasi artikkelia, joten en voi kommentoida sitä sen tarkemmin enkä ottaa kantaa sen väitteisiin.
Voin vain todeta yleisellä tasolla, että Jeesuksen Jumaluus esiintyy jo paljon varhaisemmissa teksteissä, esim Johanneksen evankeliumissa apostoli Tuomas, joka jo vuona 58 jKr saapui nykyisen Intian nykyisen Keralan alueelle lähetystyöhön, tunnustaa Jeesuksen Jumalaksi: ”Minun Herrani ja minun Jumalani.”
Mikäli josakin vaiheessa saan jostakin uudempaa tutkimustietoa, niin kerron sitten jotakin tuon esille nostamasi artikelin käsittelemästä aiheesta.
Kiitos kommentistasi.
Tarja
Myöskään tuon mainitsemasi löydön nimi Caianos ei tuo mieleeni muuta kuin myöhemmin Italian historiaan liittyviä henkilöitä ja yhden suomalaisen pappissuvun nimen.
Mutta valitettavasti en ole vielä pystynyt jäljittämään esittelemäsi löydön Caianosta.
a)
Caianos -nimi liittyy myöhemmin merkittävästi Italian historiaan.
Esimerkiksi Villa di Poggio a Caiano, jonka Giuliano da Sangallo (1445-1516) otti tehtäväkseen toteuttaa.
Tässä esimerkki https://en.wikipedia.org/wiki/Poggio_a_Caiano
b)
Suomalainen pappissuku on ottanut itselleen latinalaisen nimen
https://fi.wikipedia.org/wiki/Cajanus
Jotta voisi saada pienen aavistuksen Megiddon vuoren historiaa koskevista aikakausista, voi lukea vuoren vieressä sijaitsevan Jizreelin tasankoa esitelevän wikipedian artikkelin.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Jisreelin_tasanko
sekä luonnollisesti myös itse Megiddoa esittelevän artikkelin
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Tel_Megiddo
En ole ruvennut tekstien muutamiin yksityiskohtiin tekemään tarkennuksia.
Googleta vain Megiddon Mosaic saat paljon tietoa asiasta ja myös kuvia Mosaiikista.
Minua kiinnosti kuitenkin enemmän nämä naiset, kuin jeesuksen jumaluus, koska jumala on yleissana ja voi tarkottaa mitä jumalaa tahansa, ja olihan roomalaisilla tapana julistaa ihmisiä jumaliksi, kuten nyt vaikka Augustus ja moni muu.
Suunnitteilla on puiston rakentaminen puheena olevalle alueelle.
Tarja
Katsoin noita mainitsemallasi osoitteella, mutta lukemieni tekstien perusteella en pystynyt arvioimaan noiden löytöjen merkitystä tutkimuksen kokonaistilanteeseen suhteutettuna, vaan ainoastaan populaarin tiedotuksen markkinointiarvon mukaan korostettuna.
Mainitsemiasi nimiä en pystynyt sijoittamaan mihinkään aikaisemmin tuntemaani kirkkohistorialliseen yhteyteen. Esimerkiksi tuo kreikkalainen nimi ”Dorothea”, ” Δωροθέα”, ”Jumalan lahja”, nykyenglannin ”Dorothy”, on ranskankielisessä Kamerunissa miehen nimi ” Dieudonné”.
Tarja
Samaten teksteissä esiintynyt Harmageddonin nimitys, Ilmestyskirjan 16:16 mukaan, esiintyy näissä teksteissä periamerikkalaisen evankelikaalisen kielenkäytön värittämällä korostuksella. Sitähän väitetään erityisesti kristilliseksi näkemykseksi. Tämmöinen on selkeästi uutisoinnin suuntaa määrittelevä, sillä sanahan esiintyy vain kerran koko Raamatussa. Sen sijaan Megiddo esiintyy Vanhassa testamentissa mm Salomonin puolustuksellisesti vahvistamana paikkana sekä myös arvostetun kuninkaan Joosian kuolemaan johtaneen taistelun paikkana.
https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=megiddo&kaannos=fi-38&kirjat=kr
Tarja
Olen jonkin verran yrittänyt saada selville viittaamasi tekstin taustaa Magiddon kaivauksissa. Valitettavasti en tähän mennessä ole vielä päässyt jäljille.
Voin vain kertoa noista kaivauksista tehtyjä tieteellisiä tutkimustuloksista tai tieteellisistä artikkeleista että niitä on paljon.
Eniten seuraamani sivusto
Academia Premium
sanoo näin
Advanced Search found 20,457 papers
Joten en vielä ole päässyt kuin alkuun enkä voi mitenkään luvata jaksanko milloinkaan jatkaa hakemista loppuun asti.
https://www.academia.edu/search?page=10&q=megiddo