Totuus ja rakkaus

 

Yöstä yöhön matka käy

Milloin suora milloin ei

Samaa tietä kulku vei

Aamulla ennen auringon nousua liikkeelle lähdimme

Kaupungin suuren liikenteen ruuhkia välttämään ehdimme

Päivälepo kesken matkaa

Sitten jälleen jaksoi jatkaa

Illan lepo nuotiolla

Kylän torin aukiolla

Vähää ennen puolta yötä

Vastaanoton ilon myötä

Perille me saavuimme

Huolen hattaraa ei näy.

Norjalaisten lähettien luona saimme yöpalan. Sen jälkeen me Coletten kanssa kävimme yöpymään.  Pitkän matkan jälkeen uni maistui ja aamu koitti.  Hyvin nukutun yön jälkeen useamman päivän  kurssin pito alkoi.

Ajatusten selkeys ja sanojen sovittaminen kuulijoiden tasolle on opetuksessa oleellista.  Tähän pääsemiseksi saa kilvoitella koko elämänsä.  Täydelliseksi tässä ei tule koskaan. Jotakin ratkaisevaa on kuitenkin mennyt perille, jos oppilaat ovat kohdanneet aidon ihmisen.

Mengissä oppilaani olivat lähtöisin hyvinkin erilaisista oloista. Heitä oli monista eri heimoista. Heidän elämänsä vaiheet myös vaihtelivat perhe perheeltä.  Oli sellaisia, jotka olivat saaneet käydä läpi hyvinkin rankkoja elämäntilanteita, ja myös sellaisia joiden elämä oli valoisampaa.   Yhteistä heillä kaikilla oli se, että he olivat seurakuntien saarnaajia, jotka olivat tulleet saadakseen lisää oppia seurakuntiensa hoitamiseen.  Minä opetin näitä saarnaajia ja Colette heidän vaimojaan.

Viisaus koko elämän ohjeena

Sirakin kirja on viisaan miehen kirjoittama. Hänelle viisaus oli enemmän kuin vain tietoa joistakin ulkonaisista asioista.  Viisaus vaikuttaa koko ajatteluun. Tämä puolestaan ohjaa koko elämää.

Tekstissämme viisaudesta nostetaan esille erityisesti mielen suuntaaminen totuuteen ja oikeaan elämän asenteeseen. Selkeästi mielletyt ja harkitut ratkaisut ohjaavat ihmisen sanoja ja sen mukana kaikkea käyttäytymistämme.

Ajattelun käyttö vilpillisiin ja kieroileviin pyrkimyksiin tuomitaan mitä jyrkimmin.  Terveen opin ja viisauden tavoitteena on kaikenlaisesta synnillisyydestä erillään pysyminen.  Jumalan tahdon etsiminen elämän johtotähdeksi on tavoitteena. Jumalan kunnian esille tulo on päämäärä.

Todellinen viisaus vaikuttaa kaikkeen elämässä.  Elämän suunta pysyy oikeassa kurssissa.  Sirakin viisaus ei ole vain joidenkin tiedon palasten hallinnassa, vaan koko ihmisen ojentautumista Jumalan oikeudenmukaisuutta kohti.  Silloin viisaus tuottaa parhaat hedelmänsä, kun ihminen ymmärtää välttää syntiä ja valheellista elämää ja sen sijaan pyrkii kaikessa Jumalan tahdon toteuttamiseen jokaisena elämänsä päivänä.

Jumalan vanhurskaus on kutsu vanhurskaaseen elämään

Sirakin kirjassa Jumalan vanhurskaus on kokonaisvaltainen Jumalan huolenpito omasta kansastaan. Koko kansa on hänen hallintovaltansa alla,  hänen apunsa hoidossa, hyvyytensä osallisuudessa.  Koko kansaa koskee hänen armonsa ja rakkautensa rajaton suuruus. Hän on kaikkivaltias Isä, joka pitää  huolta lapsistaan, omasta kansastaan, sydämensä kalleimmasta aarteestaan.

Tämä Jumalan lahjoittama vanhurskaus puolestaan kutsuu meitä, hänen omiaan elämään kutsumuksensa mukaisesti.   Toteuttaa ihmisten välisissä suhteissa toinen toisensa kunnioittamista ja armahtavaisuutta, rehellisyyttä ynnä totuudellisuutta, siinä on meidän osamme Jumalan kansan jäseninä, Taivaan Isän suuren rakkauden heijastaminen toinen toisellemme.

Jotta tähän pääsemme,  pitää torjua valhe ja vilppi,  toisiimme  suunnattu pahuus ja vihamielisyys. Sen sijaan elämä totuudessa ja rakkaudessa  olkoon pyrkimystemme suunta ja sisältö.   Hallitkoon elämäämme.

SUNNUNTAI 5.3.2023

2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)

Rukous ja usko

Sunnuntain apokryfiteksti Sir. 23:1–12

Herra, minun isäni, elämäni valtias!
Älä jätä minua huulteni halujen varaan,
älä anna minun hairahtua niiden takia.
Kunpa joku vartioisi ajatuksiani vitsa kädessä
ja tiukasti ohjaisi mieltäni viisauteen!
Silloin suuni saisi tietää, koska erehtyy,
eikä aina olisi valmiina synnintekoon.
Muutoin erehdyn entistä useammin
ja syntieni määrä kasvaa kasvamistaan,
kunnes muserrun vastustajieni nähden
ja tuotan iloa vihollisilleni,
joiden on turha odottaa laupeuttasi.

Herra, minun isäni, elämäni Jumala!
Pidä julkeus poissa katseestani
ja himot loitolla minusta.
Älä anna minun langeta mässäilyyn ja irstailuun,
älä jätä minua hillittömien mielitekojeni valtaan!

Kuulkaa, poikani, mitä opetan suun hallinnasta;
joka noudattaa sanojani, välttää ansat.
Omat huulet vievät syntisen satimeen,
omiin puheisiinsa ylimielinen pilkkaaja kompastuu.

Älä totuta suutasi vannomiseen,
älä tavan takaa lausu Pyhän nimeä.
Niin kuin orja, jota pitkään kuulustellaan,
ei selviä mustelmitta,
niin ei sekään, joka yhtenään vannoo Herran nimeen,
pysy puhtaana synnistä.
Joka vannoo usein, tekee syntiä usein,
ja vitsaus vitsauksen jälkeen lyö hänen kotiaan.

Jos hän vannoo kevytmielisesti,
hän saa synnistään rangaistuksen,
jos hän vannoo mutta lyö laimin valansa,
hän tekee syntiä kaksin verroin,
ja jos hän turhaan vannoo valan,
hän ei vältä tuomiota
vaan onnettomuudet koettelevat hänen kotiaan.
On sanoja, jotka ovat kuin kuolema –
älköön niitä lausuttako Jaakobin suvun mailla!
Hurskas ihminen karttaa niitä
eikä heittäydy syntien valtaan.

  1. Matias Roto moottoripyörä vertaus on hyvä, siis sinulle on ko menopelin ajaminen opetettu että kun sinut on laitettu moottoripyörän selkään jo vauvana ja opetettu ettet sitä voi itse ohjata, eikö olekkin huisia viilettää kädet pois sarvilta pitkin kyliä eikä väliä kehen törmää ja mitä vahinkoa saa aikaan?

    • Ari

      Jokainen vertaus sisältää vain yhden opetuksen.

      Sinun käytössäsi se puhuu aivan mielettömiä asioita pelastuksesta.

      Lasten hoidosta vastaavat vanhemmat tai muut kasvattajat. Heidän vastuullaan on myös lapsen saattaminen pelastavan kasteen osallisuuteen ja sitä seuraavasta taivasasioista kertominen. Minä osallistuin iltarukoukseen jo äidinmaidon ajasta ennen puheen oppimistani.

      Raamatun käsitys uskosta on yhteinen uskon osallisuus. ”Usko Herraan, niin sinä ja PERHEKUNTASI pelastuu.” Tuon ajan perhekuntaan kuuluivat isovanhemmat sekä pojat perheineen ja toisinaan vielä neljättä polvea, jos vanha isomummo tai isovaari sattui elämään poikkeuksellisen vanhaksi.

      Pakanoitten kasteetkin tehtiin aina koko huonekunta samalla kertaa vaarista isoon vauvakatraaseen asti. Maailman vanhimmassa kasteoppaassa sanotaan, että pakanoita kastettaessa ENSIKSI kastetaan LAPSET ja vasta sen jälkeen aikuiset. Vauvoista siis aloitettiin alkukirkon ajan kastetoimitukset. Kristittyjen perheiden lapset kastettiin kohta, kun pappi ehti paikalle lasta kastamaan synnytyksen jälkeen.

    • Ari

      1) Toisin kuin väität, niin Jumalan voima toimii KAIKESSA. Koko maailmankaikkeus puhuu toiminnassa vain hänen tointansa vuoksi. Jos hän sekunnin murto-osaksikaan jättäisi huolenpitonsa, niin koko maailmankaikkeus häviäisi olemattomiin saman tien.

      Ihmisen pelastuskin on YKSISTÄÄN hänen voimastaan todellisuutta. Jeesuksen lunastustyö on kaiken pelastuksemme AINOA perusta.

      2) Kirkon ja muiden ihmisten ero on siinä, että kirkon jäsen on saanut kasteen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Siksi myös taivaan kirkkauteen pääsevät ne jotka kasteen kautta ovat valkaisseet vaatteensa ja pesseet ne Karitsan veressä, eli siis ne jotka Jumalan lapseuden takia perivät iankaikkisen autuuden. Ilm. 7. luku

    • Matias Roto siis tuossahan juuri selkeästi kiellät Jumalan voiman.

      Sinä vaan kuvittelet ajavasi moottoripyörällä, siis mieleen tulee satu ”keisari ilman vaatteita”.

    • Ari

      En suinkaan kiellä Jumalan voimaa, vaan vain kerron Hänen voimastaan meidän kristittyjen elämässä, kun veden valamisen toimituksessa Jumalan sanan voimasta tämä antaa meille iankaikkisen elämän.

      Kirkkoisä Augustinus on sanonut, että kasteen antama uudestisyntymä on suurempi kuin luonnollinen syntymä. Luonnollinen syntymä antaa vain ajallisen ja katoavan elämän, mutta kasteen antama uudesti syntymä antaa iankaikkisen elämän.

      Martti Luther puolestaan sanoo, että kaste on suurempi kuin taivas ja maa, koska Jumalan sana vaikuttaa siinä.

      Pelkkää konnankoukkuilua ja Perkeleen ilveilyä onkin nykyisten hurmahenkiemme tapa pilkata kastetta: he hylkäävät sitä koskevan Jumalan sanan ja asetuksen eivätkä pidä kastetta minään muuna kuin kaivosta nostettuna vetenä. Sitten he vielä jaarittelevat näin: ”Miten kourallinen vettä muka sielua auttaisi?” Ystävä kallis, kenen sinä luulet pitävän vettä muuna kuin vetenä, jos kasteen kaksi osaa erotetaan toisistaan? Mutta miten sinä rohkenet tuolla tavoin käydä käsiksi Jumalan säädökseen ja repiä siitä irti sen parhaimman aarteen, jonka Jumala on siihen yhdistänyt ja sisällyttänyt ja jota hän ei anna siitä erottaa. Sillä veden varsinainen sisältö on Jumalan sana eli käsky ja Jumalan nimi. Tämä aarre on suurempi ja jalompi kuin taivas ja maa.

      https://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

    • Ari

      Viittaat H.C. Andersenin teokseen Kejserens nye klæder .

      Tiedätkö, että olen lukenut sen alkukielellä tanskaksi.

      Jos haluat tutustua teokseen suomeksi niin tässä on hyvä julkaisu

      Keisarin uudet vaatteet

      Kirja: Andersen, Hans Christian ; Desputeaux, Hélène

      Sley-kirjat 1985.

      Ulkoasu: 23 s. : kuv. ; 29 cm

      Kieli suomi

      Alkuteoksen kieli: tämän kirjan suomi, tanskalainen alkuteos: kejserens nye klaeder.

      Julkaisija Hki : Sley-kirjat, 1985.

      Luokitus: Suomenkieliset kuvakirjat (ykl 85.22)

      Lisätiedot: Hans Christian Andersen ; Kuv.: Hélène Desputeaux ; suomentanut Anna-Maija Raittila

      ISBN 951-617-648-8 (sid.)

      Antoisia lukuhetkiä !

      Ps.

      Jos tahdot nähdä tekstin alkukielellä tanskaksi, niin voit katsoa vaikkapa tästä:

      https://duda.dk/tema/eventyr/kejserens-nye-klaeder/

    • Ari

      Sinä väität:

      Matias Roto siis tuossahan juuri selkeästi kiellät Jumalan voiman.

      Kun minä edellä kirjoitin:

      Jumalan voima toimii KAIKESSA.

      Joten mihin kummaan olet kadottanut sisältälukutaitosi! Miksi luet 180 asteen kulmassa olevaan suuntaan sen mitä sinulle kirjoitan?

  2. Matias Roto toteat:””En suinkaan kiellä Jumalan voimaa, vaan vain kerron Hänen voimastaan meidän kristittyjen elämässä,””

    KUN mielestäsi Jumalan voima on vain elämän jälkeisessä niin silloinhan kiellät Jumalan voiman täällä maan päällä uskovien elämässä.

    Siis nythän kirkon jäsenet elävät samanlaisessa saastaisuudessa kuin muut, ei keskinäisestä rakkaudesta ole mitään näkyvissä.

    • Ari

      Olen koko ikäni saanut vastaanottaa lukemattoman määrän ystävyyttä ja rakkauden osoituksia mitä erilaisimmissa muodoissa sekä lähelläni olevien että kauempana olevien taholta.

      Eilenkin Forssan kirjastossa käydessäni eräs teologisaa opiskeleva musiikin opettaja auttoi minua hekemieni kirjojen löytämisessä. Samalla reissulla kaupassa käydessämme myyjä, joka aikaisemmin oli käynyt sitä koulua, missä rakas vaimoni prinsessa Colette ennen eläköitymistään kävi töissä, auttoi meitä ostoksen kantamisessa autoomme.

      Tänään olen saanut kiittää omaa rakastani hänen syvälllisestä rakkaudestaan minua kohtaan. Hän on tehnyt maukasta aamupuuroa ja pannut tiskit koneeseen. Saan kiittää Jumalaa, että hän on antanut minulle rakkaan puolisoni.

      Aamulla sain ilahtuneena katsella ulos puutarhaan, joka oli pukeutunut kauniiseen lumipeitteeseen. On niin tavattoman kaunista katsella ympärilleen ja ihailla Jumalan suuria tekoja ympärillämme.

      Joten maailma on täynnään hyvyyttä ja ystävällisyyttä, jos vain avaamme silmämme näkemään Jumalan toiminnan ympärillämme. Hän pitää meistä huolen, kun heitämme kaikki murheemme hänen päälleen.

    • Matias Roto mitä hyvää siinnä on kun rakastat ja saat rakkautta niiltä jotka sinua rakastaa, sanoohan Jeesus:

      43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’.
      44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
      46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
      47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
      48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

    • Ari

      Puhut vihollisten rakastamisesta,

      mutta samalla kertaa menet tuomitsemaan Jeesuksen perheväkeä jumalattomiksi.

      Jos kerran haluat olla Jeesuksen seuraaja, niin aloita rakkautesi lähempää, omasta perheestäsi, toisista ihmisistä ja ennen kaikkea toisista Jumalan lapsista, jotka jo kasteessa on siirretty kuoleman valtakunnasta Jumalan lapsena elämään.

      Kun sitten olet oppinut tämän niin toivon mukaan siitä sitten voit jatkaa rakkauden ulottamista laajemmallekin Jumalan lasten joukolle eli maailmanlaajuisen kristikansan eli kaikkien maailman kristitttyjen kesken.

      Niin kauan kuin kompastut oman tuvan kynnykselle, et voi jatkaa matkaa edes omalle kylänraitteellesi saakka saatikka sitten maailmanlaajuisen ihmiskunnan keskinäiseen rakkauteen.

    • Ari

      Mielestäni asetat omaisten rakkauden ja vihollisen rakkauden toistensa vastakohdiksi.

      Olin 1980 -luvulla mukana erään tutkimuksen kenttätyössä. Haastattelin melkoisen joukon väkeä. Toiset tekivät sitten yhteenvedon.

      Tulokseksi tuli,

      että naapureihin ja muihin ihmisiin oli parhaat suhteet niillä,

      joilla oli parhaat suhteet omassa kodissaan.

      Näillä samoilla oli myös parhaat suhteet omiin sukulaisiinsa.

      Siis toistan ettäs ymmärrät elämän realiteetit ihmissuhteissa:

      SE JOLLA ON PARHAAT SUHTEET OMAN KOTINSA VÄKEEN,

      sillä on myös parhaat suhteet sukulaisiinsa

      ja sillä on myös parhaat suhteet naapureihinsa ja muihin oman sakin ulkopuolisiin ihmisiin.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25