Totuus ja rakkaus yhteen kuuluu

 

Kuva on Someron kirkosta 16.7.2023 vähää ennen jumalanpalveluksen alkua.

Meidän uskontomme on uskoa yhteen Jumalaan.  Seuraamme jo Siinain vuorella annettua käskyä pitäytyä vain yhteen Jumalaan. Häntä ainoata kunnioitamme ja palvomme.

Ensimmäinen käsky kuuluu:

”Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia minun rinnallani.”

Tätä opetti myös meidän Vapahtajamme:

”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi.” (Luuk. 10:27)

Uskonpuhdistajamme opetti tämän opetuksen merkityksen Vähässä Katekismuksessa:

Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen.

Tätä samaa opetusta antaa myös  apokryfitekstimme Viisauden kirjasta:

Ei ole muuta jumalaa kuin sinä,
sinä pidät kaikesta huolen.

SUNNUNTAI 30.7.2023
9. sunnuntai helluntaista
Totuus ja harha

Jumalan rajaton voima ja hänen rakkautensa kuuluvat yhteen.  Kaikkivaltias on armollinen meitä, hänen luotujaan, kohtaan.

Oikeus syntyy voimastasi:
kaikki ovat sinun valtasi alla,
ja siksi olet kaikille armollinen.

Viisauden kirja on pätevämpi, kuin sellaiset muka viisaat ajatukset, että Jumalan kaikkivaltius ja Jumalan rakkaus muka olisivat toisiaan vastaan. Kuvittelevat, että kaikkivaltius pienenee rakkauden verran.  Näin nuo suureet on ikään kuin pantu vähennyslaskuun: Täydellinen kaikkivaltius miinus rakkaus  on yhtä kuin  todellinen rakkaus,   A-B=C. Tällainen on sekä Jumalan kaikkivaltiuden että Jumalan rakkauden kuvittelemista aivan liian rajallisiksi.

Viisauden kirjassa logiikka onkin niin, että kaikkivaltiudesta seuraa myös rajaton rakkaus. Jumala on armollinen kaikille. Voimme jopa sanoa, Rajaton kaikkivaltius mahdollistaa rajattoman rakkauden eli siis täydellisen armollisuuden.

Asetelma siis ei olekaan yhden suoran päinvastaiset ilmiöt, vaan ikään kuin neliön  muotoisen pellon pinta-alan ajattelu, missä toisena sivuna on Jumalan ääretön kaikkivaltius ja toisena sivuna on Jumalan ääretön rakkaus, täydellinen armollisuus.

Juuri tällaisena todella rakastavana ja todella täydellisen vallan omaavana hän voi armahtaa meitä ihmisiä sellaisina kuin olemme: Itsessämme syntisinä saamme täydellisen armahduksen Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tähden.

 

Sunnuntain apokryfiteksti  Viis. 12:13, 16–19

Ei ole muuta jumalaa kuin sinä,
sinä pidät kaikesta huolen.
Ei ole jumalaa,
jolle joutuisit osoittamaan, että tuomitsit oikein.
Oikeus syntyy voimastasi:
kaikki ovat sinun valtasi alla,
ja siksi olet kaikille armollinen.
Jos joku epäilee kaikkivaltiuttasi,
sinä osoitat voimasi hänelle,
ja niille, jotka sen tuntevat,
sinä opetat, kuinka uhittelijan käy.
Vaikka sinulla on kaikki valta ja voima,
olet tuomioissasi lempeä
ja hallitset meitä armeliaasti –
sinä, joka voit osoittaa voimasi milloin tahdot.

Näin sinä olet toiminut,
näin olet opettanut kansallesi,
että oikeamielisyyteen kuuluu ihmisrakkaus.
Sinä olet antanut omillesi toivon,
avannut synnintekijöille katumuksen tien.

  1. Matias
    ”Eikö olisi viisasta olla puhumatta pahaa toisten perheystävistä. Enhän minäkään ole puhunut pahaa teidän perheenne parhaimpiin perheystäviinne kuuluvista. Vai muistatko minun tehneen niin? ”

    En minä ole puhunut sinun perheystävä Valentinosta mitään, joten en ota tuota moitetta vastaan.

    • Tarja

      Kerroin juutalaisesta ystävästäni Valentinista, koska kysyit mitä juutalaiset ajattelevat kristityistä. Omalta puoleltani olen tavannut vain erittäin ystävällisiä juutalaisia. En muista kenenkään heistä ilmaisseen mitään sellaista, joka olisi vähimmässäkään määrin saanut minua loukkaantumaan.

      Tuttavapiirissäni on lukuisia sellaisia, jotka ovat käyneet Israelissa tai olleet siellä töissä kibbutsilla. Kukaan heistäkään ei ole kertonut mitään vastaavaa, mistä sinä koko ajan yrität puhua.

      Eräskin tällainen antoi kerran heprean opetusta eräälle luokalle. Kun satuin tulemaan paikalle, niin hän välittömästi sanoi oppilailleen, että minun kai pitäisi jatkaa, niin saisivat parempaa opetusta. Sanoin välittömästi, että hän jatkakoon. En tullut opettamaan vaan erästä ihmistä tapaamaan ja satuin siksi tulemaan paikalle.

  2. Matias

    Onko sinulle edelleen epäselvää se, mistä minä olen yrittänyt puhua ?

    Olen siis yrittänyt puhua evankeliumin rumista sanoista, ja niihin uskomisen pakosta kristillisessä opetuksessa, ja siitä syntyvästä antisemitismistä. Pakkopullana.

    Eli ” Tämä on pahennukseksi juutalaisille ” jonka siis Paavalikin myöntää, mutta kristityt itse kieltävät.

    • Tarja

      Paavali kieltää pahennuksen aiheuttamisen. Tåmån on hyvä pitää mielessä kaikkien ja kaikkialla, niin ettemme ole kenellekään pahennukseksi.

      Paavalin kulttuuritilanteessa siis siis ilmaus juutalaiset ja kreikkalaiset yhteensä merkitsee ETTEI KENELLEKÄÄN PIDÄ OLLA PAHENNUKSEKSI.

      1.Korinttolaiskirje:

      10:31 Söittepä siis tai joitte tai teittepä mitä hyvänsä, tehkää kaikki Jumalan kunniaksi.

      10:32 Älkää olko pahennukseksi juutalaisille, älkää kreikkalaisille älkääkä Jumalan seurakunnalle,

      10:33 niinkuin minäkin koetan kelvata kaikille kaikessa enkä katso omaa hyötyäni, vaan monien hyötyä, että he pelastuisivat.

  3. ”koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
    me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja
    pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia
    tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan
    hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin
    ihmiset (1. Kor. 1:22-26).”

    • Tarja

      Kiitos hyvästä raamatunkohdasta, missä erinomaisen hyvin tulee näkyviin Paavalin kaksikulttuurisuus: Aito juutalaisen ja aito hellenistisen kulttuurin kasvatti.

      Erittäin taitavan retoriikan avulla hän kertoo, miten evankeliumi Jeesuksen Kristuksen ristin työstä vastaa kummankin kulttuurin peräänkuuluttamien tavoitteiden syvimpiä tarkoitusperiä.

      Vaikka ristin kuoleman sanoma ensi vaikutelmalta tuntuu vieraalta, koska se ei asetu vain toisen kulttuurin puolelle toista vastaan sotimaan, vaan asettaa kummankin eteen kokonaan uuden näköalan, josta aukeaa ratkaisu kummankin kaipuuseen:

      Kreikkalaiset saavat kaipaamansa viisauden: Jumalan viisaus on niin paljon suurempi kuin kreikkalaisten peräänkuuluttama viisaus että jopa Jumalan viisauden näennäisesti vähiten viisaalta näyttävä osa on viisaampi kuin minkäänlaisten kreikkalaisten viisaimpienkaan ihmisten yhteinen viisaus kaikkineen voi milloinkaan olla.

      Juutalaiset saavat kaipaamansa voiman: Jumalan voima on niin paljon suurempi kuin juutalaisten peräänkuuluttama voima että jopa Jumalan voiman heikoin kohta on voimakkaampi kuin kaikkien ihmisten yhteinen voima.

      Näin siis Paavali julistamalla Golgatan ristin tuomaa sovitusta tuo esille niin arvokkaan Jumalan lahjan ettei kummankaan osapuolen kannata ruveta rähisemään toinen toistaan vastaan, vaan kummankin parhaimmat pyrkimykset toteutuvat tässä Vapahtajamme tuomassa sovintotyössä.

      Riita hajoittaa mutta rakkaus rakentaa.

  4. Olla pahennukseksi tarkoittaa, että haluaa tehdä toisesta pahan, omaksi edukseen, eli ryhtyy pahan tekijäksi. Haluaa pahentaa, halveksimalla, pilkkaamalla, mitätöimällä, puhumalla pahaa kaikella valheen voimalla ja tunnusteoilla, piiloviestinnällä ja suoralla puheella. Todellisuudessa se toinen ei siitä pahene, vaan itse pahenee.

    Ristin kuolema taas tarkoittaa ristin tappamista, koska Risti on ikiaikainen elämän, ei siis kuoleman symboli, vaan Elämän. Varsinkin Egyptissä, risti eli Ankh oli Elämän symboli ja Niilin avain ja Niili on tietysti kaiken elämän lähde heille. Ristin hyvä symboliarvo tapetaan, kun se tehdään puusta ja siitä tulee kidutuksen ja kuoleman symboli. Ja lopulta siitä tulee natsien hakaristi.

    Ankh löytyy myös Poika-faaraon nimestä Tut-ankh-amon . Hänen muistonsa taitaa olla ikuinen hautalöydön ansiosta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Hyvä on myös havaintosi, että pahansuopaisuudessa suurin ja tuhoisin ongelma koituu tuollaisen asenteen esittäjälleen itselleen.

      Hyvä on myös tuo huomiosi, että muinaisessa Orientissa risti oli elämän merkki. Kulttuurihistoriallisesti ristin merkki elämää tarkoittavana oli käytössä jo vieläkin vanhemmassa kirjakielessä sumerissa. Sumeri on maailman vanhin kirjakieli. Siellä sana ”elämä” kirjoitetaan ristin kuvion muodostavin nuolenpäämerkein.

      Sieltä merkin käyttö on kirjoitustaidon leviämisen myötä levinnyt myös muualle Orienttiin ja toisiin kieliin. Jopa talojen rakentamista varten saven valamista varten oleviin muotteihin pantiin ristin merkki elämän symboliksi.

      Roomalaisten mukana tuli julma tapa telottaa alistettujen kansojen väkeä kuolemaantuomion täytäntöönpanoissa itämaisen elämän merkin muotoisissa telineissä, ristillä. Tätä käytettiin heidän valtansa suuruuden osoittamiseksi.

      Jeesuksen ristiinnaulitseminen oli siis roomalaisten käytäntöön ottama tapa. Ikivanha juutalainen teloitustapahan oli kivittäminen.

      Jeesuksen kuolema merkitsi ristin merkin vanhemman perinteen voimaannuttamista. Hänen piinallinen ja häpeällinen teloituksensa merkitsi koko maailman sovittamista ja sen mukana elämän lahjan antamista koko ihmiskunnalle. Hänen kuolemansa lahjoitti koko maailmalle elämän, ikuisen.

      ”Kuolemalla kuoleman voitti”, kaikkuu vanha kristillinen laulu pääsiäisen vieton ylösnousemuksen riemullisen sanoman kunniaksi. Kuolemallaan ja ylösnousemuuksellaan Jeesus teki pelastustyön koko maailman elämän saamisen puolesta .

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi

      Totuus joka kuuluu rakkauden kanssa yhteen löytyy Pyhän Raamatun sanasta. Esimerkiksi Viisauden kirjassa siitä puhutaan koko ajan.

      Myös blogini alussa olevassa raamatunkohdassa se mainitaan:

      Oikeus syntyy voimastasi:

      kaikki ovat sinun valtasi alla,

      ja siksi olet kaikille armollinen.

    • Ari

      Sana sanalta totuus ja rakkaus esiintyvät yhdessä mm seuraavissa kohdissa

      1.Korinttolaiskirje:

      13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; —–

      13:6 ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;

      2.Korinttolaiskirje:

      6:3 Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi, —-

      6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,

      6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;

      6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,

      Efesolaiskirje:

      4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

      1.Pietarin kirje:

      1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,

      2.Johanneksen kirje:

      1:3 Armo, laupeus ja rauha Isältä Jumalalta ja Jeesukselta Kristukselta, Isän Pojalta, on oleva meidän kanssamme, totuudessa ja rakkaudessa.

    • Valma

      Kiitos asiaa eteenpäin vievästä kommentistasi.

      Siinä tulee hyvin esille, miten rakkaus tuo esiin totuuden. Rakkauden olemukseen kuuluu ilo totuudesta.

  5. Kuolemalla kuoleman voittaminen, on hokemana mitätön, koska siinä kuollaan kuitenkin, mutta jos sitä ajattelee ja tuntee antiikin ajattelutapoja, sen voi ymmärtää.

    Olihan olemassa sellainen uskomus, että kaikille oli olemassa päivien määrä, se oli ikäänkuin päätetty jossain etukäteen. Kun hakeutuu kuolemalle ennen kuin päivien määrä on tullut täyteen, on ikäänkuin voittanut sen tulevan kuoleman, se ei löydä enää ketään, kun tulee noutamaan. Kuten sanonta kuuluu: ’ toisella kuolemalla ei ole enää merkitystä,’ Tllaisia ne joutilaat keksii.

    Sotilaille se oli kimmoke syöksyä päin ennenaikaista kuolemaa, koska sillä pääsi suoraan paratiisiin ja vielä sankarina. Erityisen suuri arvo oli sillä, että taisteli jumalansa tiellä ja voitti kuoleman kuolemalla. Koska kuolema oli vihollinen.

    • Tarja

      ”Kuolemalla kuoleman voitti” ei ole tyhjä hokema, vaan se on todellisuuden syvimmän salaisuuden ilmi tuomista. Kuolemallaan Jeesus kukisti synnin, kuoleman ja Saatanan vallan. Näin noilla elämää tuhoavilla voimilla ei enää ole lopullista valtaa Jumalan omiin.

      Synnit saadaan anteeksi.

      Kuoleman jälkeen pääsemme iankaikkiseen elämään.

      Saatanan kukistuminen kun se heitetään ikuiseen tuleen eli siis lopullisesti ja täydellisesti lopetetaan sen valta Jumalan tekemään luomakuntaan, niin silloinhan onni ja autuus ovat iankaikkisia, kun mitään saatanallista yllytystä minkäänlaiseen pahaan ei enää synny. Näin Saatanan saama tuomio vapauttaa lopullisesti ja täydellisesti täydelliseen onneen ilman pienintäkään riemua häiritsevää seikkaa koko olemassaolossamme.

    • Tarja

      Päiviemme määrästä muutama raamatunkohta

      Psalmit:

      23:6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

      39:5 Herra, opeta minua ajattelemaan loppuani, ja mikä minun päivieni mitta on, että ymmärtäisin, kuinka katoavainen minä olen.

      Jesaja:

      65:20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

      Sakarja:

      8:4 Näin sanoo Herra Sebaot: Vielä on Jerusalemin toreilla istuva vanhuksia ja vanhoja vaimoja, sauvansa kädessään kullakin päivien paljouden vuoksi.

    • Tarja

      Muutama raamatunkohta elinajastamme, koska edellinen ajatus liittyy meille tässä elämässämme uskottuun elämämme pituuteen.

      Psalmit:

      23:6 Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

      27:4 Yhtä minä rukoilen Herralta, sitä minä pyydän: että saisin asua Herran huoneessa kaiken elinaikani, katsella Herran suloisuutta ja tutkistella hänen temppelissänsä.

      63:5 Niin minä kiitän sinua elinaikani, nostan käteni sinun nimeesi.
      116:2 sillä hän on kallistanut korvansa minun puoleeni, ja minä huudan häntä avuksi kaiken elinaikani.

      Jeremia:

      32:39 Ja minä annan heille yhden sydämen ja yhden tien, niin että he pelkäävät minua kaiken elinaikansa, ja niin heidän käy hyvin ja heidän lastensa heidän jälkeensä.

  6. Matias
    Niinhän minä sanoin, että on ajateltu niin, että jokaisella on päivien määrä. Ja jos kuolee ennen päiviensä määrää, on tavallaan voittanut kuoleman kuolemalla ennen kuolemaa.

    Herra Eenokki/ Heenokki näki taivaassa, sinne noustuaan myös ’aikojen alun’ ja ’päivien pään,’ ihan persoonallisina olentoina, mutta se on toinen satu se.

    • Tarja

      Heenokin kirja on Etiopian kirkon Raamattuun kuuluva teos.

      Uudessa testamentissa Eenokkiin viitataan kolme kertaa, näistä yhden kerran Heenokin kirjaan.

      Luukkaan evankeliumi:

      3:37 tämä Metusalan, tämä Eenokin, tämä Jaaretin, tämä Mahalalelin, tämä Keenanin,

      Hebrealaiskirje:

      11:5 Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, ”eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois”. Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle.

      Juudaan kirje:

      1:14 Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: ”Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä

  7. Koska Välimeren alueella on riehunut kovia maastopaloja, niin panenpa tähän viittauksen Viisauden kirjan lukuun 12 muutamilla Välimeren alueen kielillä.

    1) Italia kaksi sivustoa

    http://www.johnhurt.com/johnhurt.com/italian/B80C012.htm

    https://www.bibliacatolica.com.br/biblia-ave-maria/sabedoria/12/

    2) Espanja on yksi maailman suurimpia kieliä

    https://www.truthandlifeapp.com/WebBibleES/WebPlayer.aspx?bbNum=25012&bVerse=1&F=cbBookPickResult

    https://www.bibliacatolica.com.br/biblia-ave-maria/sabedoria/12/

    3) Ranska on vanha kulttuurikieli jota puhutaan erittäin monissa Afrikan maissa

    https://www.aelf.org/bible/Sg/12

    Ranskan Pipliaseuran sivustolla Viisauden kirja on neljänä käännöksenä yhden voi jopa kuunnella audiona.

    https://lire.la-bible.net/lecture/sagesse/12/1

    4) Portugali

    https://www.bibliacatolica.com.br/biblia-ave-maria/sabedoria/12/

    5) Kroatia

    https://www.bibliacatolica.com.br/es/biblija-hrvatski/knjiga-mudrosti/12/

    • Matias Roto siis rakkaus ei iloitse vääryydestä, no onko vääryyttä kun iloitsee siitä kun saa synnit anteeksi eli kun tölvii lähimmäistään niin ilo tuleekin siitä että saa sen anteeksi?

      Kun lukee teidän ”todistustanne” niin ilo tulee kun saa synnit anteeksi eli vaikka lähimmäiset kärsivät niin mitä siitä kun itse saa anteeksi kaiken?

    • Ari

      Puheenvuorosi viittaa kummalliseen ennakko-oletukseen.

      Ilmeinen väärinkäsityksestä tullut oikosulku,

      tai sitten

      tahallinen ja siksi erittäin konnankoukkuinen vääristely, tökerö ilkeys.

      Onhan meidän Herramme ohje erittäin selkeä:

      Silloin kun on tehnyt väärin lähimmäistään kohtaan, pitää sovinto tehdä lähimmäisen kanssa.

    • Matias Roto kuinkas tuo toteutuu esim nyt ukrainassa eli kuinka siellä venäläiset tekevät sovintoa?

      Kun puolustaa sotimista niin silloin ei tunne Totuutta ja silloin rakastaa vääryyttä.

    • Ari

      Kysymykseesi vastaus

      Kysy sitä venäläisiltä. Hehän hyökkääjiä ovat.

      Jälkiosa sisältää puolitotuuden. hyökkäys on kiellettyä. Puolustaminen on perusteltua, koska se pienentää kokonaistuhoa.

    • Matias Roto sanoppa mikä on niin arvokasta että ”saisi” tappaa toisen ihmisen puolustaessaan sitä?

      Onko mitään syytä miksi sinut saisi tappaa eli vaikkapa jos esivalta (ihan mikä tahansa) päättäisi?
      (siis jos joku toisen maan esivalta hyökkäisi tänne ja alkaisi tappamaan kaikkia)

    • Ari

      Sääntönä on se rakkauden käskyn ajatus, että on sallittua estää väkivaltainen teko.

      Puolustus on vieläkin suuremman väkivallan estämistä.

    • Matias Roto toteat:””Sääntönä on se rakkauden käskyn ajatus, että on sallittua estää väkivaltainen teko.””

      Mistä tuon nyt keksit?

      Totuuden sana on:

      Matt. 5:44
      Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

      Luuk. 6:27
      Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,

    • Ari

      Hyvin pätee kirkkoisä Ambrosiuksen sana sinun oikosulkuihisi: Voidakseen ymmärtää teologiaa, pitää ensiksi ymmärtää elämää.

      Vihollisten rakastaminen on nimenomaan se tavoite, jota kohti on mentävä. Mutta on otettava todesta myös se, että ihmiskunta on langennut syntiin, ei vain yksilötasolla, vaan myös kokonaisina yhteiskuntina.

      Muista mitä tästä on seurannut Aabrahamille, Moosekselle, Joosualle, Daavidille jne. Olosuhteiden pakosta he olivat joutuneet puolustamaan pyhää kansaa vihollisen väkivaltaa vastaan.

    • Matias Roto nyt kun otat esille VT.n puolelta asioita, osoitat ettet ymmärrä mitä eroa on VT.n ja UT.n välillä.

      1. Kor. 1:21
      Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskova

    • Ari

      Uskonpuhdistuksen aikoihin Saksalais-Roomalainen keisarikunta oli jatkuvissa sodissa. Siinä tilanteessa pidettiin myös Augsburgin valtiopäivät 1530.

      Koko kristillisen Euroopan kohtalo oli pelissä syksyllä 1529, kun osmanien sulttaani Soliman II Suuri toi 120 000 sotilasta piirittämään Wieniä.

      Augsburgin tunnustuksessa mainitaan Daavid ja tehdään siitä johtopäätöksiä keisarin tehtävään puolustautua Keski-Eurooppaan Wieniin asti tunkeuvaa Turkkia vastaan.

      XXI Pyhien palvonta

      Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: ”Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne.” (1 Joh. 2:1).

    • Ari

      Kirjoitat: ” nyt kun otat esille VT.n puolelta asioita, osoitat ettet ymmärrä mitä eroa on VT.n ja UT.n välillä.”

      Moitit minua etten muka tunne eroa Vanhan ja Uuden testamentin välillä.

      Olet kuin pieni kakara, joka sanoo isälleen: ”Isä kun kasvat isoksi ja alat ymmärtämään tekniikkaa.” Niin suuri moka on väitteessäsi. Mokasi kertoo oppineisuutesi olevan vasta-alkajavirheen tasoa.

      Ota huomioon että Jeesuksen ajan KOKO RAAMATTU oli meidän Vanhan testamenttimme, suurin osa. Juutalaisten TaNaK eli heidän kokoelmansa meidän Vanhaa testamenttia vastaavasta kokoelmasta löytiin lukkoon VASTA NOIN 100 – 130 Kristuksen syntymän JÄLKEEN.

      Kun Uusi testamentti puhuu ”laista ja profeetoista”, niin se tarkoittaa noin 2/3 meidän Vanhasta testamentistamme, mutta EI KERTAAKAAN meidän Uudesta testamentistamme. Tai toisinaan.kun se puhuu ”kirjoituksista”, niin se tarkoittaa heidän Raamattunsa viimeistä 1/3 Kirjoituksia eli Ketuvimia, joka siis lyötiin lukkoon vasta vuosien 100 – 130 AD aikana Jamniassa.

      Kerron tämän jotta ymmärtäisit, että kautta linjan Uuden testamentin raamatullisuus tarkoitti Vanhan testamentin opetuksista Jumalan sanana oppinsa ottamista. Voidaan jopa sanoa, että vähääkään edistyneempää Uuden testamentin ymmärtämistä ei voi saavuttaa muutoin kuin Vanhan testamentin perusteellisella opiskelulla.

      Sama hyvin raamatullinen ote jatkui apostolien ja apostolisten isien aikana sekä vielä kirkkoisienkin opetuksissa. Kerrankin kirkkoisä Ireneusta lukiessani kiinnitin huomiota siihen, että noin neljä viidennestä sivun tekstistä oli Vanhan testamentin siteerausta ja vain muutama hänen oma kommenttinsa noiden väliin, jotta ymmärsi, miksi hän noihin kohtiin viittasi.

      Jos siis hylkäät Vanhan testamentin, niin samalla hylkäät Jeesuksen opettaman Raamatun sanan. Silloin myös hylkäät koko apostolisen perinnön sekä yhteisen kirkon pitäytymisen KOKO Raamatun sanassa. Silloin olet langennut omien haihattelujesi varassa roikkuviin yhteyksistään irti revittyjen raamatunlauseitten ympäriinsä paiskojaksi ilman, että huomaat niiden keskinäistä vuorovaikutusta pyhän kirjan sanomassa.

    • Ari

      Vaikuttaa että oppimiskykysi on kovin heikko, kun et vielä useammasta ojennuksestani huolimatta ole oppinut ymmärtämään mitä tarkoittaa siteeraamasi raamatunkohta

      1. Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskova

      Kun irrotat sen yhteyksistään, niin saat suuren kaunopuhujan upean retoriikan ilmaisemaan jotain muuta kuin Paavali haluaa sanoa. Paavalihan sanoo,

      että Jumalan evankeliumissa on SUUREMPI JUMALAN VOIMA kuin mitä juutalaiset voivat edes kuvitella

      ja että Jumalan evankeliumi on SUUREMPI JUMALAN VIISAUS kuin mitä etevinkään kreikkalainen voisi edes kuvitelmissaan osata odottaa.

      Ja kaiken lisäksi täten on silloin kun Jumala näennäisesti näyttää olevan heikoimmillaan niin voiman kuin viisaudenkaan kohdalla.

      1.Korinttolaiskirje:

      1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

      1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,

      1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,

      1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

      1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.

  8. Matias Roto tämä toteamuksesi on mielenkiintoinen:”””Sääntönä on se rakkauden käskyn ajatus, että on sallittua estää väkivaltainen teko.””

    Eihän tuossa jos estetään toista tappamasta tappamalla tämä mitenkään estetty väkivallan tekoa kun tapettiin toinen, onhan toisen tappaminenkin väkivallan teko, eikö olekkin?

    Minulle on selvää kun en tee väkivaltaa missään tilanteessa kuten Jeesus opettaa niin siitä mitä tapahtuu on vastuu Jumalan ja se mitä tapahtuu on minulle parasta.

    • Ari

      Kuvittelet omiasi Jeesuksen ajan tilanteesta.

      Kerranhan Jeesus kehotti oppilaitaan ottamaan mukaansa miekkoja. Kun heillä oli kaksi niin se riitti.

      Luukkaan evankeliumi:

      22:38 Niin he sanoivat: ”Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa”. Mutta hän vastasi heille: ”Riittää”

      Paavali puhuu esivallan tehtävästä pitää järjestystä yhteiskunnassa ja puolustaa omaa maataan.

      Roomalaiskirje:

      13:4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

      Jeesus jopa mainitsee roomalaisen upseerin, ammattisotilaan, uskossaan suuremmaksi kuin muiden häneen turvautuneitten uskoa.

      Luukkaan evankeliumi:

      7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25