Jeesus rukoili: ”Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus”. (Joh. 17:17)
Miksi Jeesus haluaa, että hänen seuraajat olisivat totuudessa?
Koko Raamattu on Jumalan sanaa; miksi Raamattu on ainoa paikka, josta löydämme koko totuuden Jumalasta ja meistä ihmisistä?
Miksi totuus, joka on Jumalan sanassa ei muutu maailman mukana, vaan on pysyvä, eikä meidän mielipiteet vaikuta siihen mitään?
Miksi meidän pitää tutkia itseämme Jumalan sanan valossa?
Kaikki julkaistut blogini:
Haluammeko pysyä Jumalan kirjoitetussa sanassa Pyhässä Raamatussa vai olemmeko luopioita, jotka halveksivat Jumalan sanaa?
”Ymmärrettävästi se on Raamattuun kirjoitettu.” Tämä lienee avainajatus. Kiitos, Juha Heinilä! Jotta kuka tahansa ymmärtäisi Ramattuun kootun ilmoituksen Jumalasta, se on muissa suhteissa ’erehtyväinen’. Sen ovat kirjoittaneet entisaikojen ihmiset oman ymmärryksensä kautta ja sitä on tulkittu vuosisatojen aikana aina kulloisenkin ymmärryksen mukaan. Meilläkin on oikeus – velvollisuuskin – käyttää omaa ymmärrystämme.
Jumalan sana on sama aina ja ikuisesti. Samoin oikea ymmärrys Jumalan sanaan on muuttumaton.
”Jumalan sana on sama aina ja ikuisesti.”
Teknisesti Raamattu ei tietenkään kovin paljon muutu – siis nykyään. Tosin esimerkiksi useista Vt:n teksteistä on ollut aikoinaan monia erilaisia versioita, joita on myös muutettu ja täydennetty sukupolvien ajan. Vasta suunnilleen Jeesuksen ajoista lähtien Vt:n tekstejä vain kopioitiin tarkasti. Periaatteessa on mahdoton sanoa, mikä versio jostain kirjasta olisi ”alkuperäinen” (jos niitä jostain löytyisi).
Eikä kristillisillä kirkoilla ole edelleenkään yksimielisyyttä edes Raamatun kaanonista. Lutherkin kyseenalaisti Jaakobin kirjeen kanonisuuden, koska se oli hänen mielestään ristiriidassa evankeliumin kanssa. Täällä Lutherin nimiin vannovien mielestä se on kuitenkin täydellistä Jumalan totuutta joka sana?
”Samoin oikea ymmärrys Jumalan sanaan on muuttumaton.”
Joistakin perusasioista voidaan ehkä sanoa näin, mutta jo kristillisten kirkkojen laaja kirjo osoittaa, kuinka monin eri tavoin Raamattua (perustellusti) tulkitaan – siis ymmärretään. Käsitys Raamatun helppoudesta, yksinkertaisuudesta, selkeydestä ja yhtenäisyydestä on pelkkä myytti.
”Panu, meillä ei ole Jumalasta ja Jumalan tahdosta muuta tietoa, kuin mitä on Pyhässä Raamatussa. Kaikki muu on ihmisviisautta, joka ei ole totuus.”
Nyt teet jo tärkeän rajauksen, kun puhut Jumalasta ja Jumalan tahdosta. Raamattu puhuu aika paljon muustakin – eikä ole historiallisesti ja luonnontieteellisesti täydellinen ja erehtymätön. Parjaamasi ihmisviisaus on sen osoittanut – vaikka kuinka harmittaisi
Heinilä ja Pylkkänen ovat Raamatun arvovaltaa puolustaessaan koskettaneet Jumalan kaikkivaltiutta ja Pyhän Hengen – Totuuden Hengen merkitystä.
Hebrealaiskirjeen kirjoittajan mukaan ”Jumala puhui profeettojen kautta”.
Siis Jumala puhui, Jumala puhui heidän kauttaan!
N ä i n on Kristuksen kirkosa uskottu ennen tätä luopumuksen aikaa!
Sattumaltako vai kaikkivaltiaan suunnitelmallisuudella?
Suunnitelmallisuudella ja tarkoituksella.
Eikö hänellä silloin ole valtaa ja kykyä saattaa sanomansa kirjatuksi
Pyhän Hengen – totuuden Hengen kautta näissä ihmisissä?
Olihan Jumalalla selvä suunnitelma pelastaa ihminen.
Eikä sitten sen verran rahkeita, että saisi sanomansa selvänä maailmaan,
sanasta sanaan kun niin haluaa!
Voe tokkiinsa!
Epäilevän ja järkeisuskovan jumala on varsin heikko ja kykenemätön.
Jokainen saa valita, mitä seuraa elämän tiellä.
”Rakkaat ystävät, älkää uskoko kaikkia henkiä. Koetelkaa ne, tutkikaa, ovatko ne Jumalasta, sillä maailmassa on liikkeellä monia vääriä profeettoja”
1 Joh 4
1)
>>Sen ovat kirjoittaneet entisaikojen ihmiset oman ymmärryksensä kautta ja sitä on tulkittu vuosisatojen aikana aina kulloisenkin ymmärryksen mukaan>>> Martti Pentti
2)
sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
Pietari Simon Johanneksen poika
Ymmärrys on ihmisen ominaisuus. Se koostuu ainakin älykkyydestä, tiedoista ja elämänkokemuksesta. Jokaisella meillä se on millainen on. Voimme toki pyrkiä kehittämään sitä. Ei kuitenkaan ole olemassa oikeaa ja väärää ymmärrystä, vaikka voimmekin ymmärtää oikein tai väärin yksittäiset asiat.
Panu, olen kanssasi täysin eri mieltä. Luther arvosti suuresti Jaakobin kirjettä, kuten Bibliasta voimme lukea.
Lutherin esipuhe Jaakobin kirjeeseen (Biblia 1776 ):
”Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.” Pyhä Henki on puhunut profeettojen kautta ihmisille niin, että sekä profeetat että kuulijat ovat sen ymmärtäneet. Niinpä Raamatun sana heijastaa tuhansien vuosien takaista ymmärrystä maailmasta ja ihmisistä.