Kirkollisesta kielenkäytöstä saa helposti kiistan aikaiseksi. Mikä yhdelle on täysin normaalia on toisen mielestä ylittänyt hyvän maun rajan jo kauan sitten. Kirkostamme onkin sanottu että se on moniääninen ja pitää sisällään niin tiukempia tulkintoja kuin rennompaakin kanssakäymistä.
Kirkkopäivien mainoskampanja lähti näyttävästi käyntiin viime viikolla Kouvolassa. Isot lakanat kaupungintalon kellotornissa ja kirjaston seinässä, sekä valtateiden varsilla olleet jättitaulut ovat herättäneet ihastusta ja hieman myös vihastusta paikallisissa asukkaissa.
Mainoslauseet ovat helsinkiläisen mainostoimiston käsialaa ja he ovat myös värikkään, mutta yksinkertaisen graafisen ilmeen takana. Ilmehän lanseerattiin jo kaksi vuotta sitten Kuopiossa, mutta toimivaksi todettua ei kannata vaihtaa.
Mitä näissä huomiota herättäneissä lausahduksissa on sitten oikein sanottu? Ensimmäinen, joka otettiin käyttöön Kouvolassa, oli myös Kuopiosta tuttu jatko kymmenelle käskylle:
11. käsky: Tule Kouvolan Kirkkopäiville.
Tämä lukee pinkillä pohjalla Kouvolan seurakuntakeskuksen seinässä olevassa lakanassa. Tämä lausahdus on myös kulkenut minun mukanani, kun olen ollut mukana tapahtumissa markkinoimassa Kirkkopäiviä. Kukaan ei ole kehdannut ainakaan kasvotusten arvostella lausetta, vaan sitä on pidetty toimivana ja nokkelana. Pohjansa tämä tietenkin saa Vanhan Testamentin kymmenestä käskystä.
Usko, toivo ja rakastu. Kirkkopäivät Kouvolassa.
Ensimmäisessä kirjeessä korinttilaisille luki nämä kolme pientä sanaa: usko, toivo, rakkaus. Ne sisältävät niin paljon positiivista sanomaa, että sopivat myös Kirkkopäivien markkinointiin. Ne olivat myös pituutensa puolesta juuri passeleita Kouvolan kävelykatu Manskin lyhtypylväitä koristamaan.
Reilun parin kuukauden päästä usko, toivo ja rakkaus -mainokset ympäröivät Manskin lavaa, jossa keskustellaan muun muassa kirkollisesta vallankäytöstä ja siitä, kuka saa käyttää kirkon ääntä.
Tsiisus mitkä bileet!
Kirkkopäivien toimista päättää ja on vastuussa erikseen nimetty johtoryhmä, joka on myös nämä mainoslauseet kokouksessaan hyväksynyt. Odotetusti eniten keskustelua siellä herätti lausahdus, jonka toivotaan houkuttelevan mukaan myös nuoria.
Tämän alkuvuoden viihdetapaushan on ollut MTV:n musiikkiohjelma Kingin voittanut Tsiisus Nieminen, joka on siis näyttelijä Krista Kososen kehittämä hahmo. Tilanne oli ajoitukseltaan siis lähes täydellinen, sillä Kingin päättymisestä ei ole ehtinyt vierähtää kuin parisen viikkoa. Tätähän me emme tosin tienneet kun ensimmäistä kertaa näitä lauseita mietittiin.
Kouvolassa Tsiisus mitkä bileet -lakana koristaa Kouvolan kirjaston seinää ja palautetta on tullut sekä aktiivisilta että passiivisimmilta seurakuntalaisilta. Tyyliä on pidetty liian hyökkäävänä sekä loukkaavana.
Ainakin mainos on siis huomattu. Samaa ei voi sanoa kaikesta kirkollisesta viestinnästä.
Jeesuksen nimen käyttäminen voimasanana on vähän huono esimerkki kirkolta. Olisihan sen tilalle voinut ottaa mukaelman englanninkielisestä Mooses-sanan käytöstä samalla tavalla, vaikkapa ”Voi Mooses mikä meno”.
Hei Riitta, ei lainkaan huono idea!