Meillä on selvä teksti, Kristuksen sana: ”Tehkää se minun muistokseni.” Tämä sana käskee ja määrää meitä. Se velvoittaa jokaista, joka tahtoo olla kristitty, nauttimaan ehtoollista. Tästä syystä on kaikkien niiden, jotka haluavat olla Kristuksen opetuslapsia – heille hän tässä puhuu – ajateltava näitä sanoja ja pysyttävä niissä. Ehtoollisella ei pidä käydä pakosta, ihmisten painostukseen myöntyen, vaan kuuliaisuudesta Herraa Kristusta kohtaan ja hänelle mieliksi. Mutta jos väität, etteivät hänen sanansa ”niin usein kuin sen teette” pakota ketään vaan jättävät ehtoollisella käymisen kunkin vapaasti ratkaistavaksi, niin minulla on kyllä vastaus: Olet oikeassa, mutta ei siinä myöskään sanota, ettei sitä pidä tehdä koskaan. Päinvastoin. Koska sanat ovat juuri tällaiset: ”Niin usein kuin te sen teette”, niihin sisältyy ajatus, että ehtoollisella pitää käydä usein. Kristus on lausunut tämän lisäyksen sen vuoksi, että hän jättää sakramentilla käynnin vapaaksi. Sitä ei pidä sitoa, kuten juutalaista pääsiäislampaan nauttimista, mihinkään määrättyyn ajankohtaan.
Tunnustuskirjat/Iso katekismus/Alttarin sakramentti(sivu 414, kohdat 45-47)
Miksi sinun on (tai ei ole) helppo uskoa, että Kristus on todellisesti läsnä ehtoollisessa?
Ehtoollinen on osallisuutta Kristuksen ruumiiseen ja vereen (vert. 1. Kor. 10: 16-17); miten ymmärrät tämän?
Miten usein olisi hyvä käydä ehtoollisella ja mitä hyötyä siitä on meille?
Miksi syntien tunnustaminen ja anteeksi uskominen Jeesuksen nimessä ja veressä on tärkeää ennen ehtoollista?
Miksi meidän ei pitäisi polvistua ehtoolliselle yhdessä vihamiehemme kanssa ilman että olisimme sopineet erimielisyytemme?
Miksi on tärkeää, että seurakunnan ehtoollisella saavat leivän ja viinin ainoastaan ne, jotka ovat kastettu ja jotka tunnustavat yhteistä uskoa?
Kaikki julkaistut blogini:
Jorma. Olet oikeassa. Joka ei tunne itseään syntiseksi ja kadu syntejään ei nauti Herran Pyhää Ehtoollista siunauksekseen.
Reijo, me voimme kertoa omasta seurakunnasta tai tässä mitä meille ehtoollinen merkitsee. Yhteistä helluntailaisilla ja meillä luterilaisilla ehtoollisessa on, että siinä muistellaan Jeesuksen Golgatalla tehtyä sovitustyötä; siihen ne yhtäläisyydet taitaa jäädä. Olen huomannut, että ehtoollinen vaikuttaa suoraan minuun. Miten hienoa on tuntea, että Jeesus on kuollut minun vuokseni ja hänen veri on virrannut minun tähteni ja saan kaikki synnit anteeksi ja minulla on iankaikkinen elämä.
– – –
O F F – T O P I C
– – –
– – –
O F F – T O P I C
– – –
>>>Luterilainen ehtoollinen sisältää mystiikkaa ja taianomaisen synneistä puhdistumisen.>>>
Kummallista, miten jotkut väitteet jatkavat eloaan mistään välittämättä.
Olisi mielenkiintoista tietää, mistä tällaiset väitteet lähtevät?
Kun luterilaisella ehtoollisella usko tarttuu Jumalan sanaan, Jeesuksen omiin sanoihin siitä, mitä hän on tehnyt minun puolestani, hänen vereensä, joka julistaa armoa.
Sitten kuitenkin tulee joku ja sanoo sitä taianomaiseksi !!!!
Onkohan siinä takana piilevä tietoisuus siitä, etteivät omat argumentit lepää raamatullisella pohjalla.
Ehtoollinen
Ehtoollinen on kasteen ohella toinen luterilaisen kirkon kahdesta sakramentista. Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini, joissa Kristus on todellisesti läsnä sen jälkeen, kun ne on konsekroitu eli pyhitetty ehtoollisrukouksen yhteydessä.
Kirkon uskon mukaan ehtoollinen on ihmisen läheisintä yhteyttä Kristukseen, joka antaa itsensä elämän leiväksi jokaiselle, joka uskoo häneen (Joh. 6: 35). Ehtoollinen on syntien anteeksiantamuksen, sovituksen ja lunastuksen ateria.
Kristillisen elämän tarkoituksena on päästä Jumalan valtakuntaan suurelle ehtoolliselle taivaassa Kristuksen kanssa. Ehtoollinen ennakoi tätä taivaallista juhla-ateriaa.
”Ehtoollisen asettaminen
Jeesus itse asetti ehtoollisen. Ehtoollisrukouksen ytimen muodostavat ehtoollisen asetussanat, jotka perustuvat Jeesuksen opetuslapsilleen lausumiin sanoihin kiirastorstai-iltana ennen Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja ylösnousemusta.
Ehtoollisella muistetaan Jeesuksen ristinkuolemaa ja ylösnousemusta ja tullaan osallisiksi niiden hedelmistä. Ehtoollinen merkitsee myös yhteyttä (kr. koinonia) Kristuksen, ”taistelevan kirkon” (elossa olevat kristityt) ja ”riemuitsevan kirkon” (perille päässeet pyhät) välillä. Seurakunta, pyhät ja Jumalan enkelit ylistävät yhdessä Jumalaa erityisesti ehtoollisliturgian pyhä-hymnissä (lat. sanctus). Lainaus Eve.Lut. kirkon virallisilta sivuilta ”Aamenesta öylättiin” Raamatun mukaan ehtoollisessa kohtaame todellisen elävän ja läsnäolevan Kristuksen, leivässä, viinissä ja saamme syntimme anteeksi. Kuten Ramatussa selvääkin selvemmästi sanotaan.Se on ihmisjärjelle mysteeri. Näin on Raamattuun kirjoitettu Jumalan sanassa ja siihen on turvallista uskoa.
”Miksi meidän ei pitäisi polvistua ehtoolliselle yhdessä vihamiehemme kanssa ilman että olisimme sopineet erimielisyytemme?”
Jeesus sanoo:
Martti Luther vastasi Iso katekismuksessa (Tunnustuskirjat sivu 412) ehtoollisen vastustajien väitteisiin seuraavasti:
Kiitos Juha, kun jaksat puolustaa luterilaista käsitystä Herran Pyhästä Ehtoollisesta!
Kiitos positiivisesta palautteesta ja hyvistä kommenteista, Osmo.
”Miksi sinun on (tai ei ole) helppo uskoa, että Kristus on todellisesti läsnä ehtoollisessa?”
Kristuksen kirkkoon kuuluvat uskovat, että Jeesuksen sanat ovat totta.
Leipä; Kristuksen ruumis:
Viini; Kristuksen veri: