Minä uskon Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan Isän, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jeesus Kristus, Isästä ikuisuudessa syntynyt tosi Jumala ja neitsyt Mariasta syntynyt tosi ihminen, on minun Herrani. Hän on lunastanut minut, kadotetun ja tuomitun ihmisen, ostanut omakseen ja voitollaan vapauttanut kaikista synneistä, kuolemasta ja Perkeleen vallasta, ei kullalla eikä hopealla, vaan pyhällä, kalliilla verellään ja syyttömällä kärsimisellään ja kuolemallaan. Hän lunasti minut, jotta tulisin hänen omakseen, eläisin kuuliaisena hänen valtakunnassaan ja palvelisin häntä ikuisessa vanhurskaudessa, viattomuudessa ja autuudessa, niin kuin hän itsekin kuolleista nousseen hallitsee iankaikkisesti. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Toinen uskonkohta(sivut 305-306)
Miksi Jumala sallii meidän joutua ahdistukseen tekemistämme synneistä?
Miksi on tärkeä uskoa siihen Jeesukseen, josta Raamatussa kerrotaan?
Jumala vihaa syntiä ja kuolema on synnin palkka; onko taivas auki ohitse Kristuksen ristin ja millä perusteella?
Puhe rististä ja lunastuksesta oli juutalaisille herjausta ja muiden mielestä hullutusta; mitä se on tänäpänä meidän aikamme ihmisille?
Kaikki julkaistut blogini:
Aamen, ja aamen.
”Jumala vihaa syntiä ja kuolema on synnin palkka; onko taivas auki ohitse Kristuksen ristin ja millä perusteella” ?
Meidän aikana on hyvin tyypillistä, että kristillisessä julistuksessa puhutaan paljon jopa sellaisesta rakkaudesta jonka Raamattu kieltää. Sen sijaan vaietaan eikä mielellään puhuta synnistä, Jumalan vihasta, ei syntien sovituksesta eikä Jeesuksen rististä.
Ei tällainen opetus auta ketään varsinkaan sellaista ihmistä, joka taistelee uskon ja epäuskon kysymysten kanssa. Tällainen opetus ei ole kristinuskon mukaista, eikä myöskään kristinoppimme opeta noin. Kristinusko ei tunne eikä tunnusta mitään rakkautta ohi Kristuksen ristin.
Ilman Kristusta meillä ei ole armollista Jumalaa. Kukaan ei tule Isän luo kuin Pojan kautta ( 1.Joh.5:11-12 ) Taivas on auki ainoastaan Golgatan kohdalta, mutta se on suljettu muualta.
Kiitos Sinimarja. Messukommentaarista olemme oppineet:
Kiitos Martti. Näin on.
Tarvitsemme kuritusta, jotta kasvaisimme Jumalan tahdon mukaiseksi.
Jos tehty synti ahdistaa, on tilanne melko hyvä, sillä tuo ahdistus ilmaisee omantunnon olevan vielä toimintakunnossa. Apu ahdistukseen saadaan, kun synti tunnustetaan Jumalalle, ehkä myös sielunhoitajalle, ja saadaan synninpäästö, jolloin taivaan portti on taas auki. Usko Jeesukseen on ainoa tie pelastukseen syntiselle ihmiselle. Teoriassa synnitön ihminen voisi päästä taivaaseen ohi Jeesuksenkin, mutta eipä noita synnittömiä ole, vaikka jotkut saattavat itsestään semmoistakin luulotella. He ovatkin peräti säälittäviä. Sille, jolla ei ole kontaktia Jeesukseen, puhe rististä on yhä edelleen herjausta ja hullutusta. Tätä ristin pahennusta meidän on kuitenkin jaksettava saarnata, sillä vain siinä on iankaikkisen elämän toivo ja lupaus.
” Puhe rististä ja lunastuksesta oli juutalaisille herjausta ja muiden mielestä hullutusta; mitä se on tänäpänä meidän aikamme ihmisille” ?
Pietari kirjessään tuo esille, ettemme ole millään katoavaisella kulalla ettekä hopealla lunastetut , turhasta isiltä peritystä vaelluksestanne
( 1.Piet.1:18 )
Apostoli Paavali sen sijaan mene tapansa mukaan suoraan asian ytimeen sanoessaan : ” Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme, sillä kirjoitettu on; kirottu on jokainen , joka on puuhun ripustettu” ( Gal.3:13 )
Tässä on uskomme ydin: Me olimme ja olemme omien syntiemme takia ja omasta syystä lain kiroamia ja Jumalan vihan alla. Jumala ei katso syntejämme ohitse antamansa lain, ei yhtään pahaa ajatusta, sanaa tai tekoa. Tämän vuoksi olemme ja jämme vajamittaiseksi Jumalan lain ankarien vaatimusten edessä.
Mutta kun Jumala oli Kristuksessa, niin kaikki synnit pantiin ja säytettin Kristuksen päälle. Jumalan viha ajoi hänet helvetin kauhuihin asti. Hänestä ei tullut vai kirottu, vaan jopa kirous meidänkin edestämme. Sen tähden on tärkeää uskoa juuri siihen Jeesukseen, josta Raamattu meille kertoo.
Kiitos Yrjö. Näin on. Ainoastaan syntiset tarvitsevat Jeesusta. Onneksi ei tarvitse pohtia, että tarvitseeko Jeesusta.
Martti, kiitos. Meidän synneistä on maksettu täysi hinta.
”Maksettu on velkani mun. Ylistys olkoon Ristiinnaulitun”. (Siionin kannel 196:1)
Ymmärrämmekö, miksi Kristuksen piti kärsiä syntien rangaistuksen? Martti Luther saarnasi: