Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Juha Heinilä: ”Panu, kristitty ei ole enää kristitty, jos vaihtaa totuuden valheisiin.”

    Väitätkö sinä, että minä (ja aika moni muukin) en ole kristitty, jos ja kun pidän alkuräjähdysteoriaa uskottavana?

    Muistaakseni blogimetsän säännöt suhtautuvat varsin kriittisesti toisten uskon arviointiin ja mitätöintiin.

    Pään voi tunkea syvälle pensaaseen, sormet voi työntää korviin ja isolla äänellä voi huutaa älämölöä kuvitellen, ettei muuta maailmaa ole.

    Silti aiemmin kirjoittamani on totta: usko on ylijärjellistä – mutta siitä ei tarvitse tehdä hengellistämällä järjenvastaista, siis vastoin parempaa tietoa uskottelemista.

  2. ”Kirjoitit aiemmin: ’Meidän kykymme on saatu Jumalalta, ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi.'” Enhän se minä ollut vaan Paavali toisessa kirjeessään korinttilaisille. Joonan kirjan ymmärtäminen sopii minusta selvittämään kirjaimen ja hengen eroa. Kirjaimellinen ihminen jää kummastelemaan valtavaa kalaa ja Joonan selviämistä hengissä sen vatsassa. Hengellinen ihminen päätyy pohtimaan Jumalan kutsua peloissaan pakenevan ihmisen kilvoittelua.

  3. Juha Heinilä: ”Panu, kristitty ei ole enää kristitty, jos vaihtaa totuuden valheisiin.”

    Kenelle ja mihin liittyen tuon lauseesi kohdistit, jos et minulle ja minun tekstiini liittyen?

    Sehän sisältää implisiittisesti väitteen, että vain kreationisti on kristitty.

    Voisitko kerrankin vastata suoraan esitettyihin kysymyksiin (yllä)? Sellaista ei kannata kirjoittaa, mitä ei tarkoita. Ja jos kirjoittaa, on tapana pahoitella erehdystään.

  4. ”Kirjain kuolettaa,mutta henki tekee eläväksi” ? Mistä 2 Kor. 3:6 puhuu? Se puhuu Raamatun mieliaiheesta, laista ja evankeliumista. Lailla tarkoitan tässä kaikkea Jumalan tahtoa, jonka ilmaisuja ovat mm. 10 käskyä ja rakkauden kaksoiskäsky, jotka vaativat ihmiseltä samaa tekojen vanhurskautta ja nuhteettomuutta kuin Jumalalla on. Tällaisena laki tuomitsee kaikki ihmiset kadotukseen. Evankeliumilla tarkoitan ilosanomaa syntien sovituksesta Jeesuksessa Kristuksessa. Evankeliumi antaa meille synnit anteeksi ja iankaikkisen elämän lahjaksi ilman lain tekoja. 2 Kor. 3:6 sanoo, että kirjain eli käskysana eli laki kuolettaa, mutta evankeliumi eli Henki tekee eläväksi. Siis evankeliumi eli sanoma ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta tuo Pyhän Hengen ja tekee eläväksi. Mielestäni kirjaimen kuolettaminen, ei ole suinkaan jäädä vain kummastelemaan valtavan kalan kokoa, joka Joonaan nielaisi.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.