Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Näin vappuna voimme rukoilla Martti Lutherin sanoin

    Minä kiitän sinua, rakas Jumalani, siitä saamastani opetuksesta, ettei minun ole syntieni kimppuun käytävä omalla katumuksellani eikä uskoani alettava töilläni, saadakseni syntini sovitetuiksi. Ihmisten edessä voisin sen kyllä tehdä, maailman edessä ja tuomareille täällä se kyllä kelpaisi; mutta sinun edessäsi, Jumala, on iankaikkinen viha, siksi en minä voi kylliksi tehdä, vaan täytyisi minun epätoivosta nääntyä. Sentähden minä kiitän sinua, että toinen on edestäni synteini kimppuun käynyt, ne kantanut, ne maksanut ja sovittanut. Tämän tahtoisin mielelläni uskoa, ja se tuntuu myös minusta sangen oikealta ja lohduttavalta. Mutta minä en voi oikein sen totuuden varaan heittäytyä, enkä omin voimin voi mitään tehdä; minä en voi sitä niin käsittää, kuin minun kyllä tulisi. Herra, kasvata sinä minua, auta minua, lahjota minulle voimaa ja anna se lahja, että voisin uskoa niinkuin profeetta Daavid huokaa (Ps. 51): Luo minuun, Jumala, puhdas sydän ja anna minulle uusi, vakava henki. Uutta, puhdasta sydäntä en minä voi luoda, se on sinun luotava ja tehtävä. Yhtä vähän kuin voin aurinkoa ja kuuta luoda, että ne nousevat ja kirkkaasti taivaalla paistavat, yhtä vähän voin sitäkään toimeen saada, että sydämeni olisi puhdas ja että minulla olisi vakava henki, vahva, luja mieli, joka on varma eikä häily, ei epäile eikä sanaasi nähden horju. – Auta, että päivä päivältä edistyn uskossa; vaikka koko maailma kukistuisi ja kaikki liittyisivät yhteen ja perkele vihan vimmassa riehuisi, niin auta, etten minä sen mukaan kääntyisi, vaan jumalallisella avullasi evankeliumissa pysyisin. Aamen.
    Martti Luther: Rukouskirjanen (sivu 128-130)

  2. ”Kyllä kait se on meille syntisille annettu rukous jota Jumalan Pojan ei itse synnittömänä tarvitse rukoilla. Ottakaapa kantaa asiaan.” Mitä on syntisyys ja mitä on synnittömyys? Herran rukouksessa puhutaan alkujaan velan tai rikkomusten pyytämisestä anteeksi Jumalalta ja antamisesta anteeksi lähimmäiselle. Syntisyys lienee kuitenkin syvempi asia, eroa Jumalasta, jopa Jumalan vastustamista. Raamattu ei kerro, oliko Jeesuksella ihmisluonnon puolesta kiusaus ajatella olevansa rajallisena luotuna velassa täydellisyyttä haluavalle Isälle. Sen tiedämme, että hän rukoili paljon, usein yksinäisyyteen hakeutuen.

  3. Olemme lukeneet mielenkiintoisia teorioita.
    Kuitenkin Raamatun mukaan Jeesus oli synnitön, vaikka olikin kaikessa kiusattu kuten me. Kiusattuna oleminen ei merkitse synnin osallisuutta, muutehan olisi koko pelastustyö romuttunut.
    Hän jätti rukouksensa meille, jotka sitä päivittäin tarvitsemme, opetti rukoilemaan Raamatun mukaan näin: Isä meidän…

    Velka merkisee syntiä.
    Jokainen synti tekona on ero Jumalasta, sillä synnillinen teko, ajatus tai tekemättä jättäminen on vain tulos siitä, että ihminen ei ole Isän rakkaudessa ja yhteydessä – siis uskossa.
    Jokainen lähimmäistä vastaan tehty synti on rikkomus myös Isää vastaan, kuten rakkauden kaksoiskäsky osoittaa.
    Melkisedekin papista ei taida millään saada kainalokeppiä väärän virkakäsityksen tueksi, sillä Melkisedekin pappi oli Kristus itse. Isän oikealla puolella taida muuten olla kahta Kristusta, mies ja nainen.

  4. >>>Pappisvihkimys ei liitä ketään kuninkaalliseen papistoon, joten vain osa luterilaisen kirkon papeista kuuluu kuninkaalliseen papistoon>>>
    (Juha Heinilä)

    Osmo ei tainnut huomata, että Juha ymmärtääkseni tarkoittaa tässä elävässä uskossa olevia kristittyjä (kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, valittu sukukunta), joiden keskuudesta on myös kutsuttu veljiä erityiseen pappeuteen hoitaman kirkon virkoja.
    Kuninkaallisella pappeudela ei ole mitään tekemistä Melkisedekin pappeuden kanssa.

  5. Kiitosta Jorma Ojalalle.Hyvin ”asemoit” noita tärkeitä asioita,velasta,kuninkaallisesta pappeudesta ja Isä meidän rukouksesta.Haluni tekee vielä ottaa pari kohtaa Matt.25:12 Mutta hän vastasi ja sanoi: Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.
    (tyhmät neitsyet) ja Matt,7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: Minä en ole koskaan teitä tuntenut: menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.
    Nyt minun kysymykseni kuuluu. Miten kaikkitietävä ja kaikkinäkevä voi sanoa näin luoduillensa ? Oma käsitykseni on ,että Jeesus tässä sysää nämä ihmiset TUNTEMISENSA piiristä pois. Nämä on ainakin minusta hirvittävintä mitä ihmispoloisesta Raamattu kertoo.
    Olenko ihan väärässä ???

  6. Mauno, olemme oikeassa laumassa, jos tunnistamme Hyvän Paimenen äänen. Hyvä Paimen vie meidät perille. Mutta laumaan voi tulla myös susia, jotka erottavat Jumalan lampaista siitä, että susilla on lampaan villaa myös hampaitten välissä. Meidän jokaisen on hyvä Jumalan sanan valossa tutkia, että olemmeko uskossa ja saako Jeesus olla meidän Herramme, vai olemmeko itseriittoisia omavanhurskaita kadotukseen matkaajia.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.