Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)
Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?
Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?
Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?
Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:
http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm
Kaikki julkaistut blogini:
Panu, pitää tehdä parannus. Meistä jokainen voi katsoa omaa profiilia, mitä kommentoi ja miten. Taitaa olla niin, että on paljon helpompi osoittaa muita sormella tuomaroiden, kun pitäisi osoittaa itseä, vai mitä?
Minusta Juha on aina puhutellut toisin ajattelevia Raamatun hengessä ja pitänyt heitä vanhempana veljenä.
Ihmisen on hyvä tutkia itseään. Riidanhalu ja yksinkertaisesti uskovien kristittyjen aliarvioiminen ja sanallinen vainoaminen ei ole Jumalasta.
Lutherin työtover,Nürnbergin ja Brandenburgin reformaattori Andreas Osiander kkirjoitti esipuheen Kopernikukseen teoksen vuoden 1543 laitokseen.
Teemu Kakkuri tosin kertoi jo edellä, että teologit ovat teologeja, eikä heiltä voida vaatia uusinta tietoa luonnontieteistä.
Pertti, kiitos kommentista ja linkistä VL-foorumiin.
Jorma, kiitos tiedosta.
”Kommenttisi ovat usein sanoilla leikkimistä ja Jumalan sanan mitätöintiä.” Jos sanojen avoin tutkiminen eri näkökulmista voi ’mitätöidä’ jotakin, se ei liene sanojen todellinen viesti vaan niiden painolastiksi kerääntynyt mielikuva. Näin hienoa tavoitetta en tosin ole itselleni ottanut.
Noista maan muodoista en mitään ymmärrä. Mutta aurinko kyllä nousee aamulla ja laskee illalla. Ja aurinkolasit täytyy päähän laittaa, kun ajaa autolla illalla länttä (siis Poria) kohti. Tämän Porinkin on muuten Jumala luonut.
Martti Pentti, kiitos kommentista. Itselleni Raamattu on kokonaisuus, joka selittää itse itseään. Meidän apuna on Pyhä Henki, joka avaa Jumalan sanaa ja kirkastaa Kristusta.
Kyllä Juha. Ja Pyhä Henki on persoona, ei vain jokin tunnetila tai kokemus, vaan itse Jumala. Hänen kolmas persoonansa.
Rukoilen, että Pyhä Henki kirkastaisi myös sinulle Juha Kristusta ja Hänen veriuhrinsa arvoa itsellesi.
Osmo, kiitos. On kunnioittavaa, jos luterilaisen kirkon pappi saa Jumalalta kehotuksen rukoilla jonkun puolesta ja tekee myös niin; mutta, jos tarkoitus on kristityn pilkkaaminen, alistaminen ja mustamaalaaminen Herran nimeä ja sovitustyötä pilkaten, niin sellaista en ymmärrä.
Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa meille kaikille seuraavasti: