Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan.
Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.
Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)
Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?
Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?
Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?
Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:
http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm
Kaikki julkaistut blogini:
Huommenta kaikille.Minä jo aloin hieman ” pelkomaan” ,että mitä tässä kehittyy,kun alkoi tulemaan noita ”viisaita” kehiin. Surullista-surullista.
Ymmärrykseni mukaan Juha Heinilä ei ole kenenkään uskoa kyseenalaistanut.
Krummacher,joka on kirjoittanut mm Elia Tispiläisen ja Kärsivä Kristus kirjat,kirjoittaa näinkin ihmisestä,” jossa vain vanha ihminen on kääntynyt vaan ei uutta syntynyt ”.Sekä vielä kovemmin, ” on myös ihmisiä,jotka avoin raamattu kädessä,ristin merkki kaulassa ja Jeersuksen nimi huulilla – kulkevat helvettiin!
Sovittakoon meistä itsekukin näitä sanoja kohdallaan.Kumpa Herramme ei tarvitsisi meistä kenellekään sanoa ” minä en tunne sinua ”.
Mauno, kiitos kommentista ja palautteestasi. Itsemme tutkiminen Jumalan sanaa apuna käyttäen on haasteellinen tehtävä. Taitaa vain olla helpompi syyttää kaveria vaikkei sitä tunne, kuin tutkia itseä, jonka pitäisi tuntea?
”Tutki minut, Jumala, katso sydämeeni. Koettele minua, katso ajatuksiini. Katso, olenko vieraalla, väärällä tiellä, ja ohjaa minut ikiaikojen tielle.” Taidan olla tässä itseni tukimisessa enemmän Daavidin psalmin 139 kuin Juha Heinilän linjoilla. Uskon, että Luojani tuntee minut parermmin kuin minä itse vaikka pohtisinkin itseäni Raamatun sanojen valossa. Niinpä myös pyydän Häntä johdattamaan askeleitani ja koetan luottaa siihen, että Hän sen tekee.
Martti Pentti, toki mikään meissä ei ole salattu Luojaltamme. Jumala johdattaa meitä, mutta silti voimme tehdä oman mielemme mukaisesti, emmekä halua tehdä Jumalan tahdon mukaisia tekoja. Ihminen toimii aina enemmän tai vähemmän oman mielensä mukaisesti. Helppohan olisi lähimmäiselle sanoa, jota kohtelee kaltoin, että Jumala johdatti minun tekemään näin, koska olet jne.
”Tutki minua Jumala… olenko väärällä tiellä…”
Luulisin niin, ettei Jumalan tutkimisesta ei ole hyötyä, jos tutkimuksen kohde eli ihminen ei itse pääse sen tuloksesta selville. Siitä kai Davidin rukouksessa on kysymys, että huomaisi sen, mitä ei vielä ole huomannut ja saisi sitten käydä oikeaa tietä..
Jumala kai tutkii meitä vähän niin kuin alvariinsa, koska mikään ei jää häneltä salaiseksi.
”Luulisin niin, ettei Jumalan tutkimisesta ei ole hyötyä, jos tutkimuksen kohde eli ihminen ei itse pääse sen tuloksesta selville.”
1. Luulo ei ole tiedon väärti, eikä varsinkaan uskon.
2. Ei ihmisen tule hyötyä Jumalasta.
3. Jumala kyllä kertoo tavalla tai toisella sen, minkä näkee hyväksi ihmisen tietää.
Martti Pentti, kristitty tekee aina valintoja oikeita tai vääriä. Mutta on suuri harha, jos väitämme, että Jumala johdattaa meitä johonkin ilman meidän omaa tahtoa, joskus jopa Jumalan tahdon vastaiseen. On lahkolaisia, jotka tekevät lähimmäiselle Jumalan nimessä väärin. On vaarallista toimia ”sokeana” ja odottaa mitä siitä seuraa. Pyhä Henki kirkastaa Jumalan kirjoitettua sanaa ja johdattaa meidät totuuteen.
”On lahkolaisia, jotka tekevät lähimmäiselle Jumalan nimessä väärin.” Eivätkö he perustele vääryyksiään usein kirjaimellisella raamatuntulkinnalla? Kirjain kuolettaa ja Henki tekee eläväksi.
Martti Pentti, eivät perustele kirjaimellisella tulkinnalla, vaan ovat Jumalan sanan yläpuolella. Aivan samoin sinä tulkitset ”Henki tekee eläväksi”. Aikaisemmassa kommentissa kirjoitit, että henki on lain henki. Tällöin saa luvan tehdä Jumalan sanan vastaista (koska jumala todellisuudessa tarkoittaa muuta kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu).
”Aikaisemmassa kommentissa kirjoitit, että henki on lain henki.” Tarkkaan ottaen kirjoitin, että maallisen lain kohdalla erotetaan lain kirjain lain hengestä. Jumalan laiin ’henki’ on ymmärtääkseni ilmoitettu tässä: ”’Opettaja, mikä on lain suurin käsky?’ Jeesus vastasi: ’Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.'”